Benny en Mattie gaan samenwerken

Wie dacht dat Benny Hinn voor een paar oude vrouwtjes naar Roermond is gekomen zat er naast. Daar in het Limburgse is een strategische coalitie gesmeed!

Benny Hinn gaat namelijk samenwerken met onze eigen Nederlandse Benny Hinn en met Rebekah, de Satansbruid die hij zelf heeft onthekst. Mattheüs van der Steen (TRIN) meldde het vol trots in zijn bekende steenkolen-Engels op Facebook:

We had 2 GREAT days with ps Erik and Nellie Frolich and with Ps Benny Hinn. Specially yesterday we had private time with ps Benny for several hours and we learned much about the family, ministry and anointing. It was awesome to hear eachother heart, ps Benny took much time to listen, to give input and told many stories about his time with misses Katherin Kuhlman and many other stories and there was a strong sence of divine meeting. We are discussing now to do a crusade together in Asia.

Die crusade dat wordt vast… Myanmar!

142 Reacties op “Benny en Mattie gaan samenwerken”

  1. Johan Th. Bos zegt :

    Katherin Kujlman was volgens mij de eerste die het vallen in de Geest praktiseerde. Zij scheidde van haar man, omdat God dat wilde voor haar bediening, en wist steeds haar overleden vader in haar aanwezigheid tijdens campagnes. Zij sprak ook met hem, wat mij een in charismatische kring toch doorgaans verafschuwd spiritisme lijkt en strijdig met de Bijbel (die in het OT althans contacten met doden verbiedt). Maar wie ben ik?

  2. mafchauffeur zegt :

    Update van Metjoe (23 augustus om 22:51):

    Just heard from ps Benny through sms that he confirmed doing a crusade with us next year 2013 in Myanmar! Yeah God!!!

    @GG:

    Die crusade dat wordt vast… Myanmar!

    Wat een Profetische Gave! (of hadden jullie gespiekt? Foei.)

  3. mafchauffeur zegt :

    Een dag later (24 aug):

    Tommorow with Bec and the kids to the Efteling, a very nice entertaiment park. Sunday House of Heroes and several other meetings. Monday leaving to Estepona until thursday and then next day to Birmingham where we are invited to take part of the Revival Alliance conference. Cant wait to see many friends there and connect. Just connect ps Philip and Irene in Surabaya with Ps Benny Hinn, 16 th Sept ps Benny will also be in Surabaya and meet the Mantofa’s.

    Zaterdag Sprookjesbos, zondag Sprookjeshuis, vrijdag Sprookjesconferentie? 🙂

  4. moniek zegt :

    Hier wat praktijken van Benny Hinn. Word er onpasselijk van. En dat allemaal in de naam van de Heer! Zometeen valt heel Harderwijk om….

  5. Afolus zegt :

    Is die heerlijke “anointing” waarbij tientallen bezoekers achterover klappen na één enkele armbeweging van showmaster Hinn door iemand hier psycholgisch te duiden?

  6. mafchauffeur zegt :

    @Afolus: sorry, Pittig is nog even met vakantie. 😉

  7. nietverbaasd zegt :

    @4:30 Zwarte man valt op publiek. Au!

  8. mafchauffeur zegt :

    Wat mij opvalt is dat het publiek de indruk wekt héél erg graag “neer te gaan”.

    Logisch, als je daardoor gezegend wordt.

  9. nietverbaasd zegt :

    @mafchauffeur ja daar gaat het natuurlijk om. je gaat een avondje weg en je komt om te vallen en niet om op te vallen door te blijven staan. Op het moment supreme zak je door je knieën en als je dat niet doet, dan val je toch maar om geen spelbreker te zijn.

    Ik wijs er nog maar eens op dat Jezus nooit mensen liet omvallen en dit gedrag komt volgens mij ook niet bij de apostelen voor. Maar ik word hierin graag gecorrigeerd.

  10. henkjan37 zegt :

    zoooooo

    die hebben mekaar ook gevonden dus! vergaat de wereld dan toch in 2012:O

  11. joost zegt :

    henkjan37
    Bij mij verging de wereld al op het moment dat ik voor het eerst mijn schoonmoeder ontmoette.
    joost

  12. KAAS! zegt :

    Iemand trouwens bij Benny Hill geweest vorige week in Roermond?

  13. Job 28:28 zegt :

    Je zou toch verwachten dat zijn Engels er na een aantal jaren internationale bediening op vooruit zou gaan… 🙂

  14. John zegt :

    @Job 28:28

    Licht verstandelijk beperkte mensen die net een MBO niveau 3 opleiding aankunnen hebben doorgaans nogal moeite met leren 😉

  15. flipje zegt :

    @Kaas,

    Onze Belgische sjofartoeteraar is bij Benny Hinn geweest en was heel positief. (zie zijn Facebookpagina). Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen.

  16. flipje zegt :

    @John,

    Je bent nog mild voor jouw doen!

  17. Siets zegt :

    Beste Johan Th. Bos Ik ben benieuwd waar uw die informatie over Kuhlman haar overleden vader vandaan heeft. Ik hoor graag van u. Dit verhaal is mij volledig onbekend!

  18. Johan Th. Bos zegt :

    @ siets; Ooit gelezen in een van haar boeken.

  19. John zegt :

    @flipje.

    Ach, ik ben afgelopen zondag ook weer een jaartje ouder geworden 😉

  20. Hendrik zegt :

    Er schuilt een mooie opdracht in die plaatsnaam: Roermond.

  21. flipje zegt :

    @John,

    En teveel gedronken zeker?

  22. sander zegt :

    katherin kuhlman was niet de eerste die begon met dingen als vallen in de geest, we kennen smith wigglesworth nog en john g. lake, en ondanks dat jonathan edwards het verafschuwde gebeurde het in zijn diensten tijden de first great awakening (rond 1920) toch!

  23. flipje zegt :

    @sander,

    De Great Awakening was rond 1820, zo’n 100 jaar eerder. Maar daar werd het niet aangemoedigd.

    Ook kwam het voor bij de Quakers, in de bediening van Aimee Semple McPherson (van 1920-1930), tijdens de zg. opwekking van de Latter Rain beweging (1950), etc. Ook Johan Maasbach leerde dit kunstje ergens in Amerika in de vijftiger jaren.

  24. Peter H zegt :

    @sander

    en ondanks dat jonathan edwards het verafschuwde gebeurde het in zijn diensten tijden de first great awakening (rond 1920) toch!

    Dat had een waarschuwing voor Jonathan Edwards moeten zijn. Waarschijnlijk begreep de aanhang hem verkeerd. Zij verstonden vallen in ipv vullen met de HG.

  25. John zegt :

    @Afolus

    Is die heerlijke “anointing” waarbij tientallen bezoekers achterover klappen na één enkele armbeweging van showmaster Hinn door iemand hier psycholgisch te duiden?

    Toen ik nog psychologie studeerde zijn deze onderwerpen ook wel eens voorbijgekomen. Vaak zijn dit soort zaken niet zo eenduidige te verklaren, omdat er verschillende factoren aan ten grondslag liggen. Enerzijds is dit voer voor de sociopsychologie, anderzijds voor de godsdienstpsychologie. Maar van massahysterie hebben we allemaal wel eens gehoord, zoals tijdens de dodenherdenking van 2010:

    Alleen is er bij Benny Hinn natuurlijk geen sprake van massale paniek. Toch zijn er veel overeenkomsten met wat bij Benny Hinn gebeurd en wat er bij massahysterie gebeurd.
    Termen als massapsychose en collectieve waan spreken in dit kader erg tot de verbeelding, maar zijn geen officiële termen die in de psychologie gebruikt worden.

    Als je dit interessant vindt, zou je eens wat moeten gaan lezen over groepsdynamica.

    Ik denk dat het meeste van dit soort zaken vooral te verklaren zijn door simpele groepsdruk of peer pressure.
    De angst om niet bij de groep te horen, om buitengesloten te worden, om een vreemde eend in de bijt te zijn, etc…
    Dit is één van de belangrijkste processen in de dynamiek van een groep mensen. Iedereen valt om, maar jij blijft staan. Daar krijg je achteraf vragen over. Mensen schakelen hun eigen individuele denkvermogen uit om zich over te geven aan de normen en waarden van een groep, uit angst om buiten de groep te vallen, om anders te zijn dan de rest, om te kunnen delen in de ervaring die iedereen daar lijkt te hebben.
    Dit kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Denk bij negatieve gevolgen maar aan een film als The Wave (waar in 2008 een Duitse remake van is gemaakt onder de naam Die Welle ).

    The Wave is trouwens hier op youtube te bekijken.

  26. Jake zegt :

    Tja, niet verwondelijk dat ze elkaar opzoeken, soort zoekt soort?
    En, the tricks of the trade en strategieën moeten natuurlijk worden uitgewisseld!

  27. mafchauffeur zegt :

    @nietverbaasd:

    Maar ik word hierin graag gecorrigeerd.

    Leugenaar. 🙂 🙂

  28. nietverbaasd zegt :

    @mafchauffeur eindelijk, dank je 😉

  29. mafchauffeur zegt :

    @Jake: tsja, golden boy Gregory Goudeseune heeft op FB deze artikelfoto ook “geliked”. Ons kent ons.

    Maar ja, zelfs GG wil geliked worden tegenwoordig.
    Of het verstandig is om dat te doen is een tweede. 😉

  30. Ruub zegt :

    Benieuwd wat Hinn aan MvdS vertelde over Kathryn Kuhlman. Misschien iets over het onderzoek van Dr. William A. Nolen?

    “Following a 1967 fellowship in Philadelphia, Dr. William A. Nolen conducted a case study of 23 people who claimed to have been cured during her services.Nolen’s long term follow-ups concluded there were no cures in those cases…”
    (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Kathryn_Kuhlman)

  31. Peter H zegt :

    Ik lees op zijn facebookpagina ook weer over een nieuw gekkigheidje van Mattie: engelen die verschijnen, elke keer als ze een bepaald liedje zingen. Hebben ze niets beters te doen, vraag ik me dan af (die engelen, bedoel ik).

  32. John zegt :

    @Afolus

    Er staat nog een reactie van mij aan jou gericht in mode-ratie, om 1:39 pm. Even afwachten dus 😉

  33. mafchauffeur zegt :

    @Peter H: heb jij dat niet dan, als je zelf dat lied zingt?

    Raar.

  34. Johan Th. Bos zegt :

    Zijn de muziekengelen natuurlijk. Die kijken of het lied wel uit de Opwekkingsbundel komt.

  35. Darby zegt :

    @Afolus Ik denk dat dit psychologisch te verklaren is. Anton Mesmer (die van het magnetiseren) deed ongeveer hetzelfde, en google ook eens op Kundalini; Zeer interessant.

  36. engel zegt :

    @Ruub,

    Heb je nooit van Martie Haaijer gehoord. Die is (ook) bij Kathryn Kuhlman genezen.

    http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?lStrAction=&oId=13755

  37. Ruub zegt :

    @engel
    Mmm. Dan was dat waarschijnlijk niet dezelfde patient als deze:

    “One woman who was said to have been cured of spinal cancer threw away her brace and ran across the stage at Kuhlman’s command; her spine collapsed the next day, according to Nolen, and she died four months later”

  38. engel zegt :

    @Ruub,

    Martie Haaijer heeft het nog 33 jaar volgehouden. Niet slecht dus…. Laten we ook eens op zoek gaan naar het positieve nieuws.

  39. Powerthrulove zegt :

    The first great awakening vond niet plaats in 1920 (Sander), noch in 1820 (Flipje) maar in 1739-40… http://nl.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Edwards_(theoloog)

  40. Rob113 zegt :

    Ik geloof niemand meer nu in deze eindtijd ie met een zogenaamd evangelie aankomt. Beter is alleen op Christus te vertrouwen en te groeien in je geloof in je binnenkamer. Dan laat je dit soort excessen wel. God heeft me weerhouden om deze lijn uit te gaan, maar nederig te blijven en in de binnenkamer de mensen goede geestelijke kost te geven. Dit soort excessen zijn voor de dwaze maagd en niet voor de wijze. Laten we wijs zijn en dit soort satanische praktijken mijden.

  41. Peter H zegt :

    @mafchauffeur
    Raar, raar…ik vind het raar dat engelen niet op fatsoenlijke christelijke muziek afkomen zoals psalmen op hele noten.

  42. Johan zegt :

    Gaat de vrouw van Benny Hinn ook mee? Zijn heeft, heb ik gehoord, zo’n krachtige zalving dat ze zelfs haar man heeft laten vallen.

  43. joost zegt :

    joost, op 28 augustus, 2012 om 12:30 pm zei:
    henkjan37
    Bij mij verging de wereld al op het moment dat ik voor het eerst mijn schoonmoeder ontmoette.
    joost

    Ik blijf het heel vervelend en kinderachtig vinden dat jij met de zelfde nickname en ondertekening blijft reageren als ik doe.
    Waarom reageer je op deze manier?
    Ben je bang om “opener” te zijn.
    Gebruik een nummer of zo achter je naam zodat duidelijk is wie van ons twee er reageert. Dat zou een stuk eerlijker overkomen.
    joost

  44. goedgelovig zegt :

    @mafchaffeur: Nee, niet gezien. Maar iemand mailde ons dat het Myanmar zou worden.

  45. Jan Hartman zegt :

    Je zult er maar bij zijn en vallen…….ff 112 bellen……nee, de gat in je bovenkamer wordt tegelijk genezen…….

  46. Wilfred zegt :

    @Peter H:

    Dat had een waarschuwing voor Jonathan Edwards moeten zijn.

    Jonathan Edwards was redelijk genuanceerd over dergelijk uiterlijk vertoon. Lees maar zijn boek Religious Affections. Of kijk op wikipedia:

    In 1741, Edwards published in its defense The Distinguishing Marks of a Work of the Spirit of God, dealing particularly with the phenomena most criticized: the swoonings, outcries and convulsions. These “bodily effects,” he insisted, were not distinguishing marks of the work of the Spirit of God one way or another

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Edwards_%28theologian%29

    @Nietverbaasd:

    Ik wijs er nog maar eens op dat Jezus nooit mensen liet omvallen en dit gedrag komt volgens mij ook niet bij de apostelen voor. Maar ik word hierin graag gecorrigeerd.

    Ik voldoe graag aan je vraag. Kijk maar eens in Joh. 18: 6. 😉

    Denk verder aan Mat. 17: 6. Veel meer voorbeelden zijn er denk ik idd niet…

  47. Sueigilera zegt :

    Misschien kennen jullie dit youtube-filmpje al van Derren Brown, een Britse goochelaar en hypnotiseur. In een bepaalde serie moet hij allemaal opdrachten uitvoeren. Hier is de opdracht mensen “bekeren”.

    deel 3 http://www.youtube.com/watch?v=DA3wjs2FXkk&feature=relmfu
    deel 4 http://www.youtube.com/watch?v=ltH0oaPkv8I&feature=relmfu

    Het gaat bij Benny Hinn een beetje anders. Maar het vallen is puur hypnose of hele sterke suggestie. En zoals mafchauffeur en nietverbaasd al opmerkten, gaan deze mensen heel graag naar zo iets toe, anders blijf je wel weg of ga je op de achterste rij zitten om lekker te genieten van al dat spektakel. 🙂

    Brrrr……ik word hier dus misselijk van. Mensen zijn zo makkelijk te manipuleren. Ikzelf waarschijnlijk ook wel, dat is dan een vreemde gedachte.

  48. Afolus zegt :

    @John
    Dank voor je reactie.
    Ik ga hier de komende dagen eens rustig voor zitten.
    @Ruub
    Leuk dat je er weer bent. Fijne vakantie gehad?

  49. Peter H zegt :

    @wilfred
    Het siert Edwards dat hij zo kritisch was, maar daarom was het feit dat mensen rondom hem heen vielen in iets, maar niet de geest, een teken dat er niet helemaal iets goeds overkwam van zijn opwekkingsverkondiging of van wat hij ook deed.

  50. Harold zegt :

    Licht verstandelijk beperkte mensen die net een MBO niveau 3 opleiding aankunnen hebben doorgaans nogal moeite met leren

    pff wat een walgelijke opmerking van een zekere John, wil me niet achter Maxima verschuilen maar een ‘beetje dom’is hier zeker op zn plaats. helaas ook een beetje arrogant (vraag me af waarom)

  51. Harold zegt :

    Zij scheidde van haar man, omdat God dat wilde voor haar bediening
    Johan..je hebt de klepel ergens horen luiden zonder te weten waar de klok hangt,bovenstaande is absoluut nonsens, ze scheide omdat ze in zonde was gevallen, dat heeft ze ook belijd later.

  52. Afolus zegt :

    @Harold
    Gaat het verder wel goed met je?

  53. engel zegt :

    @Harold,

    Volgens onderstaand artikel scheidde ze van haar man, omdat ze God dienen (en haar bediening) belangrijker vond dan haar man.

    http://petruong.blogspot.nl/2007/11/kathryn-kuhlman-miracle-woman.html

  54. TommyLee zegt :

    Tja groepsdruk.Niet willen blijven staan als iedereen valt. Ik herken dat uit een dienst met Rob Allart die ik eens mee maakte. Een man viel met een gelukzalige glimlach op zijn gelaat. Even later keek hij voorzichtig rond om te zien wat zijn volgende move diende te zijn en deed zijn oogjes snel weer dicht. Een vrouw beheerste deze techniek helaas niet en werd steeds hysterischer omdat ze zo graag wilde vallen maar het niet lukte, heel sneu, zeker omdat Allart en ook haar voorganger telkens weer opnieuw dit over haar uitriepen: meer…meer…Nee dan mijn geval tijdens een leiders conferentie: De verwachting was gewekt, de geest was aanwezig. De honderd voorgangers vielen als lappenpoppen op de grond. Mijn liefhebbende was niet naar voren gegaan, ik wel. (bijna)Zeker wetend dat ik niet zou vallen. En ik viel ook niet, als enige. waarom niet? omdat ik mij niet over gaf! Ik stond wel open voor “de geest” maar niet voor het vallen. Groepsdruk speelde voor mij niet denk ik nu.

  55. pietje zegt :

    @Harold,

    Een zekere John heeft al 15 jaar ervaring met ene Mattheus (ook wel Matthieu genoemd). Enig inzicht en recht van spreken heeft hij dus wel verdiend. Lees dit verhaal maar eens een keer door: https://goedgelovig.wordpress.com/2010/01/05/relibiografie-ooit-goedgelovig/

  56. nietverbaasd zegt :

    @Wilfred, ja je hebt gelijk in het NT wordt dus ook wel eens gevallen, maar daar lijkt het meer met schrik of ontzetting van doen te hebben. Het vallen in de Geest wordt echter voorgesteld als een positieve gebeurtenis.

    @Sueigilera Derren Brown is inderdaad wel interessant en als je wat van zijn werk hebt gezien ben je wel gedwongen om de lat vrij hoog te leggen om werkelijk een bovennatuurlijke oorsprong van diverse charismatische verschijnselen aan te kunnen nemen. Veel lijkt immers mogelijk om door de kracht van suggestie. Natuurlijk geloof ik dat God wonderen kan doen (iets waar Derren Brown overigens geen rekening mee houdt), maar ik vraag me werkelijk af of deze altijd (of zelfs ooit) tot stand komen in de geladen atmosfeer van bijeenkomsten waarvan wij hierboven een filmpje konden zien.

  57. Wilfred zegt :

    @Peter H:

    Het siert Edwards dat hij zo kritisch was, maar daarom was het feit dat mensen rondom hem heen vielen in iets, maar niet de geest, een teken dat er niet helemaal iets goeds overkwam van zijn opwekkingsverkondiging of van wat hij ook deed.

    Hoe weet je dat die mensen niet in de Geest vielen? Wat Edwards zelf zegt, is dat het niks zegt, niet ten goede en niet ten kwade. Ik ben geneigd het daar mee eens te zijn… en dat het daarmee ook niks zegt over zijn prediking. Die moet je gewoon op zijn inhoud beoordelen. Net als het leven van de mensen die onder zijn prediking kwamen.. zoals Edwards ook zelf vond.

  58. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd: Klopt. Maar dat onderscheid bracht je eerst niet aan… 😉

  59. nietverbaasd zegt :

    @wilfred, hier moet nu eigenlijk de vraag worden gesteld of (a) het Jezus was die mensen liet omvallen of (b) dat zij zelf vanwege een hevige gemoedsbeweging niet meer op hun benen konden staan. Volgens mij is optie b het meest consistent met de door jou aangegeven teksten.

  60. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd: Bij die tekst uit Joh. 18 is dat tenminste een niet-bestaande tegenstelling. Want in die voorstelling waren die mensen niet gevallen zonder de woorden van Jezus…

    Je moet daarbij dus misschien onderscheiden tussen primaire en secundaire oorzaken…

    Maar vind je het niet wat laat om die vraag te stellen? Waarom moet hier pas die vraag worden gesteld?

  61. rob zegt :

    @PeterH

    @wilfred
    Het siert Edwards dat hij zo kritisch was, maar daarom was het feit dat mensen rondom hem heen vielen in iets, maar niet de geest, een teken dat er niet helemaal iets goeds overkwam van zijn opwekkingsverkondiging of van wat hij ook deed.

    Als je deze redenatie consequent doortrekt is dit ook allemaal gebaseerd op de dingen die niet goed overkwamen uit de prediking van Jezus of wat Hij ook deed.

  62. rob zegt :

    @Wilfred
    Jonathan Edwarts, daar wil ik me wel in verdiepen. Nog aanraders niet in het engels?

  63. Johan Th. Bos zegt :

    Wat is het verschil? Overigens: zij was nu eenmaal getrouwd, dus van in zonde leven was niet zo gek veel sprake. En zij vertelde ook wel degelijk dat haar bediening naar haar mening schade zou lijden door haar huwelijk. Er kwam destijds trouwens nogal wat kritiek opo haar scheidng. Overigens: waarom zo snel na die trouwerij alweer een scheiding?

  64. nietverbaasd zegt :

    @wilfred, je zou minimaal kunnen stellen dat in de aangehaalde tekst uit Johannes, Jezus woorden indirect aanleiding vormden voor het vallen van mensen. Evenwel wijs ik er (nogmaals) op dat dit vallen een ander karakter lijkt te hebben dan het zogenaamde vallen in de Geest, deze mensen stonden immers duidelijk vijandig tegenover Jezus.

    De vraag komt nu pas aan de orde omdat je deze schriftplaatsen eerst nu gebruikt in een discussie over de vraag of het ‘vallen in de Geest’ ook voorkomt in het NT. Ik vind het dus niet laat om deze vraag te stellen, de vraag is geheel en al tijdig! Ik meen zelfs dat deze timing een groot compliment verdient. Ik ben zo tijdig als de Zwitserse Spoorwegen en de vraag is zo relevant als mayonaise bij een patatje met!

    @johan, waarom al zo snel een scheiding? Maakt dat uit, als al snel duidelijk is dat het huwelijk een fout was?

  65. jantje zegt :

    Waarom nou weer zo kritisch over Benny Hinn? Hij heeft toch een hele mooie show?

    http://fakefaithhealers.000space.com/en/BennyHinnisafakefaithhealer.htm

  66. Harold zegt :

    Engel

    Volgens onderstaand artikel scheidde ze van haar man, omdat ze God dienen (en haar bediening) belangrijker vond dan haar man.

    Ja en? dat is de zonde waar ze op doelde en dit gebeurde lang voordat haar roemruchte bediening begon. Vreemde conclusie trek je hier, misschien moeten we ook eerst eens 2 derde van de nieuwtestamentische bijbelboeken uit de canon verwijderen omdat Paulus een christenvervolger was

  67. nietverbaasd zegt :

    Ik begrijp niet precies waarom de echtscheiding van mw. Kuhlman van zoveel belang is. Het zal vast een groot menselijk drama geweest zijn waar wij eigenlijk niet zoveel mee te maken hebben. Aan een echtscheiding liggen meestal meerdere redenen aan ten grondslag. Of ze allemaal even valide zijn is dan een tweede.

  68. Johan Th. Bos zegt :

    Volgens haar zelf was haar bediening al begonnen.

  69. nietverbaasd zegt :

    @johan, ook dienaren van God kunnen fouten maken en zelfs met een verkeerd persoon trouwen. Het is voor ons niet goed mogelijk om te begrijpen wat haar overweging bij haar scheiding waren en hoe dit huwelijk dient te worden beschouwd en het past daarom ook niet om hierover een oordeel te geven. Het is een vraagteken, maar wat mij betreft kunnen we er verder niet zoveel mee.

  70. Johan Th. Bos zegt :

    Ik gaf over haar huwelijk noch haar scheidng een oordeel. Vermelde alleen de feiten.

  71. mafchauffeur zegt :

    Wat men in de landelijke media bij tijd en wijle poogt te doen met de “politionele acties” in Indonesië, doet men op GG met de echtscheiding van Katrien Kulman:

    Tientallen jaren na dato uitzoeken hoe het nou precies zat en wat we daar nu van vinden. 🙂

  72. ruub zegt :

    @Afolus
    Dank je! Ja, weer helemaal relaxt teruggekomen en lurk alweer even rond ;-).

  73. rob zegt :

    @Johan T Bos

    Overigens: waarom zo snel na die trouwerij alweer een scheiding?

    Wat maakt het je uit?
    Vraag het haar in een persoonlijke mail 🙂 zal ze leuk vinden

  74. E-J zegt :

    Benny Hinn? Die man die kennelijk rond de 100 miljoen US dollars PER JAAR aftroggeld van goedgelovigen?

    TRIN doet nog voorkomen dat het geld naar de armen gaat, Benny Hinn bouwt echter schaamteloos een villa van 30 miljoen dollar voor hem zelf, vliegt rond in zijn privejet van 60 miljoen dollar en troggelt vooral veel geld af van mensen uit landen waar ze het niet breed hebben. Ik heb recentelijk een uitgebreid rapport gelezen over Benny Hinn waar je niet vrolijk van wordt…

    Maar goed, onze Matthieu gaat natuurlijk trots met hem op de foto.

  75. Johan Th. Bos zegt :

    Het gaat om grote namen, zoals in de wereld. Op de foto met Hinn is niet niks. Die hang je trots op je kantoor of in je woonkamer.

  76. Johan II zegt :

    Ik vraag me elke keer als het woord “crusade” valt af of het in charismatische kringen niet occult is om een van oudsher rooms-katholieke term te gebruiken…..

    Johan II

  77. Peter H zegt :

    @rob
    Het zal best een leuke, integere man zijn geweest die Edwards, maar om zijn complete boodschap, met alles erop en eraan , 1 op 1 als dezelfde als die van Jezus te bestempelen, lijkt mij wat ver gaan. Van Jezus zou je als jezusvolger nog kunnen zeggen dat hij de weg en de waarheid is, dat kan je van Edwards niet zeggen natuurlijk. Kortom, Edwards is feilbaar.

    Ik heb toch goed begrepen
    – dat Edwards opwekking verkondigde,
    – dat hij dat op zo’n manier deed (in vorm en/of inhoud) dat er direct / indirect ‘bodily effects’ tot gevolg had (hij wilde zich volgens wikepediaartikel tegenover kritische buitenwereld min of meer verantwoorden in een ‘apology’)
    – dat hij verklaarde dat het niets te maken had met de Heilige Geest

    Als mensen van je prediking omvallen, maar dat lijkt poespas of een overdreven emotionele reactie van die mensen (terwijl sommige er blijkbaar de Hand van de HG inzagen want anders hoefde hij dat niet te gaan ontkennen) dan reageren die mensen toch niet echt als gewenst op hetgeen je verkondigt.
    In het Wikipedia artikel lees ik dat ‘ he defends ……appeal to the emotions’ in een tweede apology aan de puriteinen van die tijd.
    Edwards was ”gewaarschuwd ‘ dat inzetten op emoties een gevaarlijke kant heeft.

  78. klaas1239 zegt :

    bij ons in de stad vielen de mensen al in de Geest een honderd jaar terug. Hoe zo allemaal nieuw??????

  79. nietverbaasd zegt :

    @klaas, over welke stad heb je het?

  80. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd: Nijkerk?

    Evenwel wijs ik er (nogmaals) op dat dit vallen een ander karakter lijkt te hebben dan het zogenaamde vallen in de Geest, deze mensen stonden immers duidelijk vijandig tegenover Jezus.

    Evenwel wijs ik er (nogmaals) op dat dat niet is wat je eerst stelde. Je schreef:

    Ik wijs er nog maar eens op dat Jezus nooit mensen liet omvallen en dit gedrag komt volgens mij ook niet bij de apostelen voor. Maar ik word hierin graag gecorrigeerd.

    Corrigeer ik je, wek je vervolgens de indruk dat je dat helemaal niet graag gecorrigeerd wilt worden. Toch jammer… 😉

    Ik meen zelfs dat deze timing een groot compliment verdient. Ik ben zo tijdig als de Zwitserse Spoorwegen en de vraag is zo relevant als mayonaise bij een patatje met!

    Nou, in ieder geval verdient je aanscherping van een blijkbaar niet duidelijk geformuleerde stelling alle lof! 🙂

    @Peter H:

    dat hij verklaarde dat het niets te maken had met de Heilige Geest

    Voor zover ik Edwards begrepen heb, is dat niet wat hij zegt. Hij zegt dat je het niet ondubbelzinnig als teken van de werking van de Geest kunt duiden, dat het daar geen goede aanwijzing voor is. Dat is niet hetzelfde als wat jij schrijft.

    Edwards was ”gewaarschuwd ‘ dat inzetten op emoties een gevaarlijke kant heeft.

    Volgens mij moet je echt zijn boek een keer lezen. Volgens mij zaten er heel goede dingen in het denken van Edwards over gevoel… dat die puriteinen daar wars van waren, zegt ook veel over de onbalans in hun denken.

    @Rob: Ik heb geen Nederlandstalige versie voorhanden. Je kunt eens kijken op deze site:
    http://www.jonathanedwards.nl/vertalingreligiousaffections.html

  81. Aad zegt :

    Ronduit demonische praktijken van figuren die enkel zichzelf en de Mammon dienen. En dan zijn er nog steeds massa’s ‘christenen’ die dit soort occultisme/spiritisme toedichten aan het werk van de Heilige Geest? Werkelijk! Je reinste satanisme is het. Maar wie doorziet dat nog? Alleen die in het geloof staan, zij zien en weten. En houden zich verre van deze zaken.

  82. Peter 2 zegt :

    Een aantal jaren geleden ben ik bij deze Benny Hinn geweest in Ahoy. Het is je reinste massahysterie wat daar plaatsvind. En tegelijk een perfecte uitgevoerde show. Je zou zeggen alles klopt eraan. Vooral de opkomst van Benny op het podium is perfect te noemen. Heel wat showmasters kunnen daar een puntje aan zuigen.
    De muziek zwelt aan, het koor begint te zingen. Dan een speciaal lied en ja hoor de spots op Benny en daar staat hij in zijn fonkelwitte pak. Van deze hele opmaat naar zijn opkomst op het podium wordt je al; geraakt. En dat heeft alleen maar te maken met het feit dat daarvoor de juiste muziek wordt gekozen en je goed voorbereidt wordt door de zangleider die de zaal opwarmt. Dan nog een mannetje of 30.000 en hop we schrijven het allemaal toe aan de Heilige Geest…

  83. Rob113 zegt :

    Je zit dan vervolgens zo in die trance, dat je vergeet om even nuchter te denken….”Welke geest hebben ze nu weer heilig verklaard”?.

  84. Johan Th. Bos zegt :

    Het is mood engeneering. Jaren geleden lied Buma / Stemra al onderzoek doen naar het effect van achtergrondmuziek, waaruit bleek dat bijvoorbeeld in winkelcenta sommige muzieksoorten meer tot kopen aanspoorden dan andere. Ik kende ooit een inmiddels overleden organist die – met de beste bedoelingen – feilloos wist hoe hij moest spelen op zijn hammondorgel om mensen, als het even niet lukte, naar voren te krijgen voor allerlei ‘geesteijke zegeningen’. Men gaat er vaak aan voorbij dat er verschil is tussen geest en ziel. De ziel zal sterven en is zielig….

  85. AN zegt :

    Partners in wealth..

  86. Bernard zegt :

    @allen

    Dat heet domino… daarbij gaat er wel om dat de eerste rij zelf gaat. Dat kan je natuurlijk eventueel afspreken. De eerste rij zijn n.l. meestal medewerkers etc.

  87. Bernard zegt :

    waren er trouwens nog mensen daar in roermond?
    of was het meer een soort van festivaloflife?

    Festival of Life biedt levenloze aanblik

  88. nietverbaasd zegt :

    @Wilfred, Nijkerk (de beroeringen) zou kunnen al vraag ik me af of het vallen in de Geest daar gebeurde.

    Ik word inderdaad dus toch niet graag gecorrigeerd, geeft zo’n chaos in mijn hoofd! Moet ik mijn hond weer afblaffen om dat voorraadje zelfrespect weer aan te vullen. Dus omwille van mijn hond, geef me gewoon gelijk! 😉

    Heb trouwens even gekeken wat er gebeurt als Jezus de Heilige Geest geeft (Joh. 20:20) aan zijn apostelen. Het gaat er daarbij opvallend rustig aan toe, Jezus blaast over de apostelen en er worden geen heftige reacties gemeld. Het is mij dan ook een raadsel waarom dat tegenwoordig wel gebeurt.

  89. Luke Rakis zegt :

    @AN

    Mattie ligt nog wel een paar honderd miljoen achter op Benny

  90. Cor zegt :

    WAAR in de Bijbels staat dat de mensen “achterover” vallen. Er staat overal dat zij op hun aangezicht vallen voor de Heiligheid van God. overigens heb ik ook al eens gelezen dat de visgod shiva een demonische entiteit is die de mensen achterover zou laten vallen, dezelfde van de zgnd. ichtusvisjes, want ook deze vis is niet het echte symbool. Lieve mensen onderzoekt zelf het Woord van God en als het er niet staat geschreven hou je er dan ver van. Wij zijn zelf ook bij BH geweest en ik moet zeggen dat ik hierna mijn portie wel had gehad.
    Nog een ding waar ik aan moet denken; toen het leger van de het sanhedrin Jezus kwam halen in de tuin van Gethsemane, zei Jesus wie is het die gij zoekt en het leger viel achterover, hierna weer. Waren dit niet de vijanden van Christus die achterover vielen, waarbij degen die zich onderwerpen op hun aangezicht vallen voor de Heiligheid van Christus. Toch iets om over na te denken??!!

  91. mafchauffeur zegt :

    @Cor: moet iets persé in de Bijbel beschreven zijn dan? Dat zou betekenen dat God in Zijn handelen beperkt is tot de gebeurtenissen die in de door ons erkende Schrift beschreven zijn.

  92. klaas1239 zegt :

    nee was leeuwarden gebeurde in de gereformeerde kerk dus suggereren het zal wel daar geweest zijn moeten we maar niet meer doen eerst zeker weten

  93. Professor Prietpraat zegt :

    @Luke Rakis,

    Heb geduld, Mattie staat nog maar relatief kort op een showpodium.

  94. Professor Prietpraat zegt :

    Ik wil hier wel even een nuance aanbrengen.

    Het is wel Mattie die dit roept hé dat hij gaat samenwerken met Benny. Weet Benny dat ook al? Benny was fel gekant tegen Lakeland en alle excessen daar omheen en zei dat daar niets van God was (al sprak hij zich er rijkelijk laat tegen uit toen de boel al in elkaar was gestort). Hoewel me niks meer verbaast (Zijlstra werkt tegenwoordig ook al samen met Metjoe vender Stien) kunnen we het beter gewoon afwachten of er echt een samenwerking komt. Aangezien ik bekend ben met het wereldje begrijp ik hoe dit soort dingen kunnen lopen. Het zou zo maar kunnen dat Mattie gezeurd heeft bij de organisatoren in Roermond om een onder onsje te krijgen met Benny en Benny en hij elkaar de grootste verhalen hebben verteld waarbij ze elkaar imponeerden en waarbij Benny ook onder de indruk raakte van Mattheus. Een foto mocht bovenal natuurlijk niet ontbreken die Metjoe in nog hogere sferen zal brengen en zal helpen op zijn weg naar nog meer succes. Wat iemand anders al aangaf is het o zo belangrijk voor charlatans in wording of mensen zoals Mattheus vd S. of David de V. dat ze foto’s hebben met de groten der aarde op hun websites en in hun huis om vertrouwen te winnen bij groot publiek en om zelf populairder te worden. David de Vos probeert ook overal rond te strooien dat hij een innige band heeft met Reinhard Bonnke bijvoorbeeld. Veel erover praten hoeveel je met de groten de aarde om gaat helpt om meer publiek te trekken en volgelingen. Ik heb toch het idee dat mensen als Mattheus en David, bewust of onbewust, in de eerste plaats de wereldberoemde populaire tv-predikerts gebruiken voor hun eigen carriéregroei.

    Dan de psychologische kant bezien door mij als ervaringsdeskundige. Als je uit een nest komt waar erg veel op ervaringen en zalvingen van mannen Gods de nadruk wordt gelegd sta je meer open voor dit soort zaken. Wat nog niet is genoemd is dat er altijd eerst wat mensen tegen de vlakte gaan op het podium om nog meer spanning en verwachting op te bouwen bij het publiek. Het show aspect. Een attractie/show maken van wat men het werk van de Geest noemt. Bij veel mensen in de zaal wordt de honger en verwachting van een aanraking van God/Benny daardoor steeds groter (“dat wil ik ook en dat gaat dus zo gebeuren met mij als ik wordt aangeraakt”) en ze staan zo onder gespannen verwachting dat als het moment supréme daar eindelijk is dat zij aan de beurt zijn (het meest heftige is als ze de aanraking uiteindelijk fysiek voelen van de grote gezalfde) dan voelen ze echt een kracht door zich heen gaan en vallen ze vanzelf in katzwijm. In veel, zo niet de meeste gevallen, heeft dit niks met God of demonie te maken maar met de kracht van suggestie. Net als iemand die voor een kort moment uit zijn rolstoel komt in een genezingscampagne wat een compleet wonder lijkt omdat dat normaal niet kan, maar vervolgens een korte tijd later gewoon weer in zijn rolstoel zit.

    Tot zo ver even mijn bescheiden bijdrage aan dit fenomeen.

  95. Professor Prietpraat zegt :

    voor meer inzicht in dit soort zaken beveel ik de videos aan met Marjoe Gortner die vertelt hoe hij als evangelist de mensen uitzocht die hij tegen de vlakte kon laten gaan.

  96. nietverbaasd zegt :

    @mafchauffeur, nee maar het zou een sterke indicatie kunnen geven van de validiteit.

    @prof. prietpraat dank je, precies zoals ik al vermoedde dat het werkt.

    @klaas1239 ik waag dat te betwijfelen, in de gereformeerde kerk wordt weinig gevallen. ik ben er wel ooit bijna in slaap gevallen (was een ger. bondskerk, maar dat telt ook).

  97. Professor Prietpraat zegt :

    @nietverbaasd,

    overigens geloof ik wel zeker dat iemand om kan vallen door een ontmoeting of aanraking met/van God maar als dat soort dingen op de voorgrond worden gebracht, tentoongesteld, het belangrijk wordt gevonden, dan klopt er al wezenlijk iets niet volgens mij. Ik geloof best dat er heel veel opzienbarende dingen gebeurd zijn tijdens het werk van Jezus en als uitingen van de Geest op aarde ten tijde van de evangeliën en de vroege kerk die niet allemaal zijn opgeschreven in detail omdat God die dingen helemaal niet belangrijk vindt. Kerken waar dat soort dingen erg belangrijk gevonden worden daar kan je maar beter weg blijven. Het dagelijks bewerken van je behoudenis en je relatie met Jezus en Hem volgen zou veel belangrijker moeten zijn dan persoonlijke bijzondere bovennatuurlijke ervaringen in je geestelijk leven. Mensen die zich focussen op uiterlijk vertoon en wonderen en tekenen raken al snel misleid en verdwaald.

  98. nietverbaasd zegt :

    @prof. prietpraat De vroege kerk zat inderdaad vol wonderen en door de hele geschiedenis heen wordt gesproken over wonderbaarlijke zaken. De vroege kerk kende geen spectaculaire genezingsdiensten. Er werd wel gebeden en met olie gezalfd. Destijds waren er ook nog geen hammond-orgeltjes, dus dat zal die ontwikkeling hebben tegengehouden.

    ‘het dagelijks bewerken van je behoudenis’ ik weet dat het uit de bijbel komt, maar het lijkt wel behoud door goede werken. maar goed, dat is weer een heel ander onderwerp.

  99. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd:

    Dus omwille van mijn hond, geef me gewoon gelijk! 😉

    Om des honds wille dan, vooruit! 😉

    De scene in Joh. 21 is veel minder indrukwekkend dan die in Hand. 2, waar wel veel meer gebeurt. Overigens moet je daarmee wel oppassen niet te vervallen in een argumentum e silencio…

    Tijdens de Nijkerkse beroeringen gebeurde er een heleboel, er zullen vast wel fenomenen tussen hebben gezeten die vergelijkbaar zijn. Maar ik gokte maar wat… 😉

  100. Professor Prietpraat zegt :

    @nietverbaasd,

    Het is volgens mij zo dat goede werken zouden moeten volgen op de redding, een geloof zonder werken is dood zegt de Bijbel maar redding komt niet dóór het werken. Wel moeten we onszelf toewijden en ons iedere keer weer bekeren van onze zonden en vergeving vragen. Dat zijn wel degelijk besluiten/acties van onze kant om niet naar het vlees te leven en haar begeerten maar apart gezet Jezus proberen te volgen. Het is volgens mij niet genoeg om een keer in je leven een gebedje te bidden van overgave of het vormsel te doen in de kerk en dan voor de rest verwachten dat alles vanzelf gaat en dat je zowiezo naar de hemel gaat, hoe je verder je leven ook leeft. Dit even in het kort want dit is niet de plek om een uitgebreide boom op te zetten over de aloude discussie; geloof versus werken, die al sinds de vroege kerk wordt gevoerd.

  101. nietverbaasd zegt :

    @prof. prietpraat. Ik ben het met je eens, maar dit haalt wel de gedachte achter het eens-gered-altijd-gered theologie onderuit. Het is niet zo eenvoudig als het bidden van het zondaarsgebed of het ontvangen van het vormsel.

  102. nietverbaasd zegt :

    @Wilfred, mijn hond heeft een geweldige avond gehad! Wat je waarschuwing voor het argumentum ad silencio betreft, hier zou je toch verwachten dat melding zou zijn gemaakt van een waarneembaar effect op de apostelen. Vooral als ze zouden zijn omgevallen.

  103. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd: Wat je zou verwachten, hangt mede af van het beeld dat je vermoed dat de auteur wil neerzetten van de (werking van de) Geest. Daarbij is dat omvallen iets waar jij in geinteresseerd bent, maar het is me niet duidelijk waarom de auteur dat zou moeten zijn… dus het lijkt me niet zo eenvoudig om dat argument vanuit stilzwijgen te vermijden.

  104. Professor Prietpraat zegt :

    @nietverbaasd, ik zie het zondaarsgebed als een begin, een eerste stap en het heeft wel degelijk nut als men weet wat men doet en er verder mee gaat maar het is een begin van een nieuw leven, geen eindstation. Het eens-gered-altijd-gered dogma of de alverzoening, dat zijn beide theologische opvattingen die naar mijn idee niet in de Bijbel terug te vinden zijn en ook niet in de theologie van de vroege baptisten en pinksterkerken en waarschijnlijk ook niet in de vroegere gereformeerde en hervormde theologie.

  105. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd:

    mijn hond heeft een geweldige avond gehad!

    Prachtig! Maar wel jammer dat de manier om je hond een geweldige avond te bezorgen jou gelijk geven is. Misschien kunnen we daar nog wat anders op verzinnen? 😉

  106. luke rakis zegt :

    Misschien een idee om Mattie en Benny (en zijn bodyguards) na Myanmar met de private jet door te laten vliegen naar Singapore. Daar zijn ook nog genoeg dollars op te halen.

    En op de terugweg even langs Benny zn vrienden in het Vaticaan om een loveoffering te onotvangen.

  107. nietverbaasd zegt :

    @professor prietpraat. Dat het (eens-gered-altijd-gered) niet is terug te vinden bij de vroege baptisten, pinksterkerken of de kerken van de reformatie lijkt me volstrekt irrelevant. Dat het onbijbels is en niet kan worden herleid naar de vroege kerk wel.

  108. nietverbaasd zegt :

    @wilfred, je mag hem een keer uitlaten…

  109. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd: Geen probleem. Maar vermoedelijk woon je te ver van de mooie Achterhoek weg… 😉

  110. Wilfred zegt :

    @Nietverbaasd:

    Dat het (eens-gered-altijd-gered) niet is terug te vinden bij de vroege baptisten, pinksterkerken of de kerken van de reformatie lijkt me volstrekt irrelevant.

    Gelukkig schrijf je er nu niet bij dat je open staat voor correctie… ik wil je hond geen ongelukkig weekend bezorgen! 🙂

    Het lijkt me echter alleen irrelevant als je een bepaalde overheersende status toekent aan de geschriften van de canon…

  111. nietverbaasd zegt :

    @Wilfred ‘Het lijkt me echter alleen irrelevant als je een bepaalde overheersende status toekent aan de geschriften van de canon…’

    Ja dat moet wel, ik kan de baptisten, de pinksterkerk en de kerken van de reformatie niet allemaal tegelijk erkennen als een (de) voortgezette openbaring!

  112. joost zegt :

    Ik blijf maar denken aan Benny Hill, die was tenminste nog grappig. 😈
    joost

  113. Peter 2 zegt :

    Die Benny Hinn is eigenlijk maar een klein ventje. Volgens mij is zijn hele leven en de show die hij geeft ter compensatie van zijn lengte!

  114. mafchauffeur zegt :

    @Peter 2: dat geeft dan hoop voor wat we nog van Mattie mogen verwachten. 🙂

  115. Peter 2 zegt :

    @mafchauffeur: dat hangt er maar vanaf…Misschien vind hij zichzelf te dun, te lelijk en ons land te klein 😉

  116. Wilfred zegt :

    @nietverbaasd:

    Ja dat moet wel, ik kan de baptisten, de pinksterkerk en de kerken van de reformatie niet allemaal tegelijk erkennen als een (de) voortgezette openbaring!

    Waarom niet? Vind je dat ze fundamenteel tegenstrijdig zijn dan? 😉

  117. Professor Prietpraat zegt :

    @Peter 2,

    Die Benny mag dan klein van stuk zijn met zijn Griekse afkomst maar hij wappert wel even duizenden mensen omver met zijn jasje. Toch wel indrukwekkend. 😉

  118. Jan Hartman zegt :

    of zal hij in dat kleine jasje een baksteen in hebben vast genaaid?

  119. mafchauffeur zegt :

    De reactie van de Singaporese voorganger die 38 miljoen dollar besteedde aan de zangcarriere van zijn echtgenote (en aan het in de doofpot stoppen ervan): “I cannot comment on the details. But please know that there are always two sides to every story” (3:28)

    Vanaf 9:30 wordt het pas echt genant. Een megabedrag achteroverdrukken en er stralend mee wegkomen. “I do maintain my integrety”. De natte droom van menig Koninkrijksprediker?

  120. afolus zegt :

    God, geld en gehoorzaamheid
    Deze “King Kong” trekt trouwens volle zalen.
    Zijn kerkvolk verrekt het te geloven dat deze zalvend sprekende prediker zelfs maar kan jokken, laat staan frauderen.
    Zij zijn geprogrammeerd te geloven “als een kind” en dat doen ze dan ook.

  121. John zegt :

    @afolus

    Hetzelfde als de reacties van Wim en Waterlelie op Frank Ouweneel dus 😉

  122. afolus zegt :

    18 miljoen dollar gejat en 20 miljoen dollar gebruikt om de fraude te maskeren.

    Wat een corrupte zooi..
    Wel een vrijgevige kerk daar in Singapore..

  123. mafchauffeur zegt :

    @afolus: heel vrijgevig, want het heeft 500.000 dollar per persoon borgsom gekost om de vijf (!) (incl.Kong Hee) opgepakte kerkleden vrij te krijgen. Zouden nog Singapore dollars kunnen zijn, 1 SGD = ca. 0,80 USD. En vervolgens nog even naar Euro’s valt het nog wat meer mee. Desalnietteming: het blijft veel geld.

    Maar ja, als één lid lijdt…..

    Het was trouwens geen jatten. Mevrouw Kong zou de seculiere jeugd tot Jezus leiden middels haar (nog op te bouwen) populariteit als zangeres.

    Da’s geen jatten, da’s investeren in het Koninkrijk.

  124. afolus zegt :

    @mafchauffeur
    Nou wat zeuren ze dan, daar in Singapore?

    Hij ’s machtig, Hij ’s machtig
    Ik weet Hij is machtig
    Gebondenen en gevangenen maakt Hij vrij…,

    Sjabba. 😉

  125. Professor Prietpraat zegt :

    Ik ben verbaasd geweest dat het niet eerder gebeurde maar zie daar, een deel van de website van TRIN is niet langer zichtbaar voor de farizeeërs van de Dwaze Schare of andere buitenstaanders. Ook delen van de activiteitenagenda zijn niet langer zichtbaar zonder inlogcode. De conferentie met James Levesque, de Todd Bentley Look-alike bekend van het Lakeland circus is nu ook geheim blijkbaar. Een en ander is wel nog met Google tevoorschijn te halen maar daarvoor zoeken ze dan nog goede ICT mensen. Zie daarvoor de vacatures. Lang verwacht en toch gekomen, er blijkt dan toch voor een deel een einde te komen aan alle openheid over artiesten uit Lakeland die TRIN steeds naar Nederland haalt met geld wat wordt opgehaald voor het helpen van arme kindertjes.

  126. bengel zegt :

    @Professor,

    Je bent iets te achterdochting naar Trin toe. (geest van achterdocht?) De spreekbeurt van James Levesque is door hem afgezegd wegens zwangerschap van zijn vrouw. Je moet wel de nieuwsbrieven van Trin goed lezen.

  127. afolus zegt :

    @Priet
    Jij bent inderdaad een “cookie-bakker” en moet bevrijd worden van op zijn minst de geest van achterdocht. Wel eerst een formulier invullen trouwens.. 😉
    TRIN houdt zich keurig aan de wettelijke verplichtingen en vraagt formele toestemming om cookies te mogen plaatsen. Als je die toestemming geeft kom je zelfs nog bij de jaarverslagen… 😀
    Transparante club dat TRIN…

  128. mafchauffeur zegt :

    Zelfs zonder koekjes kom je bij de jaarverslagen. Maar nog niet bij die van 2011, die is nog niet klaar voor publicatie. 😉

    Wel goed van James dat hij bij zijn zwangere echtgenote blijft. Daar kan menig wielrenner nog een voorbeeld aan nemen. 🙂

  129. Professor Prietpraat zegt :

    @bengel, aangezien ik bovenaan de zwarte lijst sta bij TRIN krijg ik geen nieuwsbrieven dus die info had ik niet tot mijn beschikking. Laat onverlet dat je nu bij sommige dingen op die site de mededeling krijgt dat je moet zijn ingelogd om de informatie te bekijken.

  130. bengel zegt :

    @professor,

    Kun je een voorbeeld (linkje) geven van waar je moet inloggen? Ik heb het nog niet kunnen ontdekken. En om de nieuwbrief te kunnen ontvangen, kun je toch gewoon een tweede emailaccount openen? Wel even een andere naam gebruiken.

  131. Professor Prietpraat zegt :

    @bengel,

    kijk bijvoorbeeld bij Opwekking en Transformatie – Holland Revival
    klik dan op programma en je krijgt een inlogschermpje

  132. Professor Prietpraat zegt :

    Vandaag weer eens een paar videos van Benny Hinn bekeken. Ik ben er nog steeds niet uit of die man nu wel of niet in dienst staat van God. Aan de ene kant voelen heel veel dingen erg goed en gebeuren er dingen die niet psychologisch te verklaren zijn naar mijn idee en lijken er echt mensen gezegend en genezen te worden op sommige momenten, aan de andere kant zie ik een hoop show en vraag ik me af of God zich daarvoor op die manier laat gebruiken met alle weelde waar Benny in leeft. Soms toont hij zoveel liefde aan mensen in nood op het podium en gaat hartverwarmend met mensen om. Ik kan het allemaal nog steeds niet goed plaatsen en begrijpen.

    Heeft Benny een bijzondere gave voor het gebruik van veel psychologische trucjes? Gebruikt God Benny misschien toch ondanks diens liefde voor geld en status en het tot een show maken vaak van het werk van Gods Geest? Laat God zich gebruiken door een showmaster om zo toch mensen te zegenen en aan te raken? Is het een voorbeeld dat God soms werkt ondanks onze zonden en menselijke fratsen? Heeft God met die dingen dan minder moeite dan wij? Is het een voorbeeld van als God Benny kan gebruiken dat Hij dan iedereen kan gebruiken? Of is het zo dat zalving eens gegeven is en niet snel weer wordt ingetrokken wat ik me moeilijk kan voorstellen? Of zijn er ook krachten aan het werk die niet van God zijn maar van de duivel? Dat geloof ik persoonlijk niet. Is dan alles toch psychologisch te verklaren? Ook dat is moeilijk te geloven als je bepaalde dingen ziet gebeuren. Voor mij blijft Benny de minst te doorgronden prediker die ik ooit heb gehoord of gezien. Maar als hij daadwerkelijk met TRIN zou gaan samenwerken dan staat voor mij in ieder geval vast dat hij niet dichtbij God leeft, of in elk geval niet meer. Er zijn trouwens wel meer verhalen van dat hij tegen mensen heeft gezegd dat hij iets zou doen terwijl hij het later gewoon vergat of er niet meer op terug kwam. Ik verwacht eigenlijk dat dat in dit geval ook gebeurt.

    Voor mij blijft in ieder geval staan; ik hoef niet naar Benny, die man kan mij niks geven wat ik elders niet kan ontvangen dus doet hij maar zijn ding, maar dan zonder mij. Later zal ik wel een keer weten wellicht hoe het allemaal zat. Mocht ik hem toch een keer ontmoeten heb ik nog wel een paar kritische vragen voor hem en dan ben ik benieuwd of hij liefdevol blijft en zijn gezicht in de plooi kan houden en niet gelijk wegloopt.

  133. Professor Prietpraat zegt :

    Twee bijzondere video’s over Benny verzorgd door ABC en NBC in de VS:


    I would say, make up your own mind. Zou God iemand gebruiken op een krachtige manier terwijl hij leeft als een oliesheik of koning?

    Hoe komt het dan dat zelfs kinderen emotioneel worden en onderuit gaan bij Benny op het podium alsof een onzichtbare kracht ze aanraakt? Terwijl er getuigenissen zijn dat terwijl ze eerder genezen leken te zijn, ze later gewoon nog ziek zijn. Net als bij Zijlstra. Wonderlijk blijft het in ieder geval, hoe het ook werkelijk in elkaar steekt.

  134. Gerald zegt :

    Maar in bosjes tegelijk vallen gaat gewoon door hoor… 😉

  135. Paulus zegt :

    Benny Hinn is een valse profeet zoals al vele malen onomstotelijk is aangetoond. Hij is daar op aangesproken, en heeft zich daar niet publiekelijk van bekeerd. Dat Mattheus vd Steen zich op deze manier met hem inlaat zegt veel over zijn (gebrek aan) geestelijke beoordelingsvermogen.

    Dat hij zich dan ook nog eens bewonderend uitlaat over Benny’s connectie met Kathryn Kuhlman (spelling!) onderschrijft dat alleen maar. Benny gaat er prat op dat hij een speciale “anointing” heeft ontvangen bij het graf(!!) van Kathryn Kuhlman en het graf(!!) van Aimee Semple McPherson. Benny zegt daar o.a. over:
    “I visited Aimee’s tomb. I was shaking all over. God’s power came all over me. … I believe the anointing has lingered over Aimee’s body.” Dat is op z’n minst een vorm van spiritisme of necromancie, iets wat van de boze komt.

  136. jan hartman zegt :

    hm, zal ik mijn bank nummer aan deze “pastor” door geven?

  137. mafchauffeur zegt :

    Nou moe? De “Dove One” (http://www.bennyhinn.org/finances/articledesc.cfm?id=1000) is op 4 juni 2012 verkocht. (http://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNum_Results.aspx?NNumbertxt=352BH)

    Zou Benny een sale-and-lease-back constructie hebben toegepast? Op 9 juni stond het logo van Benny Hinn Ministries er namelijk nog op.
    http://www.airnieuws.nl/movements/rotterdam/jun12/index.html

  138. Luke Rakis zegt :

    Ja ja mafchauffeur, het zijn moeilijke tijden. Ik heb mijn prive jet ook al van de hand moeten doen. Was niet meer te betalen.

  139. mafchauffeur zegt :

    Critici van Benny Hinn zijn hypocriet. Bert Panhuise van Eurospirit doet een simpel FB-onderzoekje en legt de vinger haarfijn op de zere plek.

    Ik las dat iemand een probleem had met het vliegtuig van pastor Benny Hinn. Maar Ik zag dat op de facebookpagina van deze heer dat hij kaartjes heeft voor een concert van Byoncé. Zij heeft ook een eigen vliegtuig. Dus geen moeite met het vliegtuig van een zangeres die in bijna in haar onderbroek als een lust object staat te zingen, maar wel moeite met het vliegtuig van een prediker die met een groot team het evangelie van Jezus Christus over de hele wereld brengt..

    http://www.facebook.com/bert.panhuise

  140. mafchauffeur zegt :

    Gelukkig, critici zijn niet altijd hypocriet. Soms worden ze gewoon gehackt.

    Ter geruststelling: ik heb gisteren met deze man gesproken en het blijkt dat hij niet naar een concert van Beyoncé gaat. Iemand had “voor de grap” ingebroken op zijn Facebook-account en een bericht geplaatst dat hij naar het concert zou gaan. Overigens distantieer ik me van kritiek op Benny Hinn. Ik geloof dat hij een zegen is en een dienaar van God.

  141. Luke Rakis zegt :

    @ mafchauffeur

    Alleen dat grote team moet met gewone lijnvluchten worden ingevlogen. De privejet is ook echt prive, en alleen voor Benny en zn bodyguards, zoals het een echte popster betaamt.