Festival of Life biedt levenloze aanblik

Het had “de poort naar de rest van Europa” moeten worden “om de blijde boodschap van het Evangelie van Jezus Christus te verkondigen” – het Festival of Life met de 80-jarige evangelist David Hathaway dat van 29 juni t/m 1 juli in het Olympisch Stadion in Amsterdam werd gehouden. Maar op de foto die een deelnemer tijdens het event maakte (nee, dit is dus niet de soundcheck, maar tijdens het programma) ziet het stadion er schrikbarend leeg uit. Toch meent de organisatie (Bert het Haantje en Hans Tims van Hij Leeft Zending) te mogen spreken van “duizenden mensen” die deelnamen en “een grote impact voor ons land.”

Advertenties

116 responses to “Festival of Life biedt levenloze aanblik”

  1. Ziyal says :

    Jeetje,,, Zou dat echt alles zijn geweest?

  2. Agilhard says :

    De groeimogelijkheden van de organisatie zijn indrukwekkend!

  3. henkjan37 says :

    beetje kinderachtig zo’n foto…die linkertribune zat tot de nok toe vol, mensen werden daar platgedrukt, het was fantastisch!

  4. plant says :

    Kosten 300.000 euro. “Maar als het gaat om verloren zielen, dan is geen prijs te hoog.”
    Aldus dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ww2_ZZ9kQEg#!

  5. Afolus says :

    Op hun website wordt melding gemaakt van 300 vrijwilligers die dit festival mogelijk gemaakt hebben. Die 300 vrijwilligers zijn tijdens de samenkomst die de foto toont, niet allemaal gekomen… 😉

    Voor een dergelijk kostbaar evenement, (huur, stoelen, catering, promotie, reiskosten, geluid etc.etc.) hebben verschillende mensen ongetwijfeld visie gehad, woorden gekregen, zekerheid ervaren.

    Het openzetten van de poorten naar Europa mag dan minder goed zijn gelukt, het heeft in elk geval impact gehad voor Nederland.

    Toch zouden er duizenden mensen op af zijn gekomen.
    Laten we zeggen 6 samenkomsten keer maximaal 500 mensen, waarvan 300 vrijwilligers. Veel herhalingsbezoekers en familieleden van de vrijwiliigers. Duizenden…?

    Er wordt slechts melding gemaakt van geweldige effecten.
    Duizenden bezoekers, mensen die naar voren kwamen en natuurlijk tientallen genezingen. Tuurlijk.

    Niets over de mogelijkheid dat de grootheids-gevoelens van het voorbereidende team misschien wel zondig waren; dat God misschien iets wil zeggen nu er zo weinig mensen op de been kwamen.
    Niets over het financiele debacle dat dit feestje in de kern bleek te zijn.
    Dat komt allemaal weer goed. Tuurlijk het goedgeefse volk vergeet he weer snel. Machtigingen graag.. 😀

    Op naar het volgende feestje.

  6. Afolus says :

    Maar ik ben natuurlijk een christelijke azijnpieser…

  7. Rien says :

    beetje kinderachtig zo’n foto…die linkertribune zat tot de nok toe vol, mensen werden daar platgedrukt, het was fantastisch!
    waarom gingen ze dan niet ergens anders zitten, als ze daar platgedrukt werden? plaats genoeg, zo te zien…

  8. henkjan37 says :

    @rien

    Ik was licht-ironisch:p

  9. Plant says :

    beetje kinderachtig zo’n foto…iedereen steeg op als een arend en hingen boven het stadion, mensen werden daar platgedrukt, het was fantastisch!

  10. henkjan37 says :

    Overigens blijf ik het merkwaardig vinden dat er binnen zulke bewegingen zo weinig mensen theologie hebben gestudeert…

  11. Rien says :

    @henkjan 37

    oeps, dat had ik even gemist, was nog niet helemaal goed wakker denk ik…. 😉

  12. Johan says :

    @plant: ‘Als maar één ziel wordt gered, is het de investering waard.’ Die dooddoener heb ik zo vaak gehoord bij ineffectieve evangelisatie-acties… Als ik als ondernemer zou zeggen: ‘Als maar één persoon klant bij me wordt, is het de dure marketingcampagne waard’ verklaart iedereen me voor gek. En terecht.

  13. henkjan37 says :

    @ plant

    Er vergeet ook niet toen er ineens tienduizenden opstonden van hun rollator en rolstoelen en begonnen rond te rennen! Daar was die scene met gnoes uit de lion king niks bij!

  14. Pittig says :

    @ henkjan37

    😀 ik kom niet meer bij!

    Ik zie die scene al voor me, maar dan met mensen die voor het eerst weer zonder rollator kunnen lopen… 😀

  15. Pittig says :

    @ Johan

    ‘Als maar één ziel wordt gered, is het de investering waard.’ Die dooddoener heb ik zo vaak gehoord bij ineffectieve evangelisatie-acties…

    Hmmm… dan geldt dan ook voor de hele zending onder moslims ?

  16. Kaas says :

    Zie ik nou paraplu’s? Waren ze vergeten voor mooi weer te bidden? Ja, dan vraag je er zelf een beetje om natuurlijk…

  17. Peter 2 says :

    Het is om te gieren! Past ook helemaal in het haantjesgedrag. Het verhaal groter maken dan het werkelijk is.
    En wie zal de schuld hiervan krijgen?
    1. Satan
    2. de verdeelde christenen
    3. te weinig bidders
    4. te weinig geloof onder de gelovigen om het profetische werkelijkheid te laten worden.

    En wat krijgt niet de schuld:
    De prachtige locatie, het Olympisch Stadion, een prachtig groot podium waarop uitstekende musici, zangers en predikers zich lieten horen, een fors financieel budget, de samenwerking tussen organisatie, leiders en gemeenten, de meer dan 300 vrijwilligers, het bij tijden mooie en zonnige weer.

    Wanneer worden die grootheidswaanzinnigen ‘leiders’ nu toch eens wakker!?

  18. TommyLee says :

    Doet me denken aan de Bill Severn campagne in de zeventiger jaren. Een pinkster-gemeente uit Voorburg huurde het malieveld in Den Haag af.
    Er stonden zo’n 100 mensen rond het podium meest gemeenteleden. Er kwamen 7 mensen tot geloof. Heeft ook een paar centen gekost maar iedereen was achteraf blij met het resultaat. De waarde van elke ziel is immers niet in geld uit te drukken!!

  19. TommyLee says :

    Ik weet natuurlijk niet of die 7 nu nog glovig zijn!!!

  20. Pittig says :

    Evangelische gemeente Wageningen over een driedaagse campagne met David Hathaway:

    Als er iets is wat we kunnen ervaren, proeven en meenemen van deze geweldige man Gods voor wie wonderen en tekenen dagelijkse kost zijn, is het wel GELOOF.

    http://salemwageningen.nl/2009/david-hathaway-in-ijsselstein/

    Als wonderen en tekenen zijn dagelijkse kost zijn, dan had hij bij het Festival of Life zeker buikgriep?

  21. henkjan37 says :

    En hoeveel van die 7 waren voor die tijd ongelovig? Veelal gaat hem om mensen die al gelovig waren maar na wat twijfel wat versterkt waren. Anders zat je daar niet.

    Bovendien komen die mensen voor iets van 90 procent uit bestaande kerken, vooral pkn, maar ook rk of een van de ger. Kleinere kerken. Maw…hoeveel echte heidenen helpen ze toch geloof!?

  22. Afolus says :

    @Pittig
    Hey Piet Pepernoot, kun je niet eens wat positiever zijn?
    Als zij zeggen dat er veel mensen naar voren zijn gekomen en getuigenissen klonken van vele tientallen mensen die genezen zijn, dan is dat zo. Daar hoef je niet aan te twijfelen.
    Altijd dat kritische gedoe van jou.
    Met wie denk je dat je strijdt? 😉
    Tsssss.

  23. Pittig says :

    @ Christelijke Azijnzeiker Afolus

    Ik vecht tegen onrecht, ik strijdt tegen leugens, ik onthul doofpotten, ik red de wereld, want ik ben Piet Pepernoot! (vuist naar voren en wapperende cape op de rug)

  24. Johan says :

    @Pittig: Ja, wat mij betreft geldt dat ook voor zending onder moslims. Daarmee zeg ik niet dat je altijd een financieel plaatje aan zending moet hangen, maar ‘geestelijk rendement’ is een criterium dat Jezus zelf heeft opgeworpen toen hij het Koninkrijk vergeleek met graan dat gezaaid wordt in receptieve of niet-receptieve grond, met talenten die vermeerderd worden, met een mosterdzaad dat uitgroeit tot een grote boom, etc.

    In zijn algemeenheid lijkt de vraag ‘is wat we doen effectief of kunnen we een grotere impact bereiken met minder middelen of door onze middelen anders aan te wenden’ me heel relevant. Als die 300 vrijwilligers de tijd die ze aan de campagne hadden besteed zouden gebruiken om ‘goed nieuws’ te zijn voor mensen in hun eigen omgeving, zou dat niet meer vrucht hebben opgeleverd? De vraag stellen is hem beantwoorden.

  25. Johan says :

    @Pittig: Dat was Supergrover.

  26. Pittig says :

    @ Johan

    Dan kun je bijna de hele zending onder moslims toch opdoeken? Degene die tot bekering komen blijken het meestal vanwege dromen te doen.

    Ik heb voor mijn Master Thesis (toen nog afstudeerscriptie) zendelingen onder moslims bestudeerd. Sommigen hadden na 30 jaar werk pas de eerste bekeerling.

    En er is toch ook zoiets als pre-evangelisatie? De weg bereiden?

    Het voorbeeld dat je bij Jezus aanhaalt. Hij had na 3 jaar met zijn discipelen nog steeds geen goede volgelingen. De een verloochende hem en de ander verraadde hem. De rest vluchtte toen het moeilijk werd. Had hij ze op moeten geven?

    Het volk Israël waar hij tot sprak — werden die en masse volgelingen van Jezus? Waarom ging Jezus zich dan toch nog door?

    En Paulus is toch ook gestenigd en kende soms heel veel tegenstand. Had hij het dan ook moeten opgeven?

    Lees jij niet in de gelijkenis van de zaaier een zeer moderne pragmatische filosofie? Is het niet de betere nlegkunde wat jij hier bezigt?

    Want heb jij de gelijkenis van de zaaier wel echt begrepen?

    Ten eerste is de zaad het woord van God (Lukas 8:11)

    Ten tweede wordt het zaad toch overal gezaaid?!

    Ten derde ontvangen alle gronden het zaad, ze luisteren allemaal. Alleen draagt het bij een vrucht en bij de ander niet.

    Hoe kun jij daar van dan maken dat je niet met ineffectieve methoden moet doorgaan?

    Van mij krijg jij het diploma “Hogere Inlegkunde”!

  27. Johan says :

    @Pittig: De vraag stellen is hem beantwoorden. 😉

    Maar ik plaats wel een paar kanttekeningen, en daarmee kom ik je op bijna al je punten tegemoet:

    – Het is niet zo dat je ‘geestelijk rendement’ altijd direct kwantitatief moet vertalen (‘en masse reponse’). Beter één bekeerling die ‘honderdvoudig’ vrucht draagt dan 100 die ‘het wel geloven’.

    – Ja, er is ook zoiets als pre-evangelisatie. Je kunt moeilijk te bereiken bevolkingsgroepen niet zomaar afschrijven. Het Koninkrijk is voor iedereen.

    – Ja, zending is ook volharden. Maar wat mij opvalt is dat strategie, zelfreflectie en procesverbetering vaak niet de punten zijn waarop zendingsorganisaties uitblinken.

    – De discipelen hadden hun momenten van twijfel en beproeving, maar zijn toch sterk teruggekomen. Behalve Johannes hebben ze allemaal hun leven gegeven voor die Jezus. Het heeft ze echt iets gekost.

    – Tegenwoordig zaaien we ook niet meer met de hand omdat we het effectiever kunnen met machines. De kwaliteit van het zaad is ook verbeterd, evenals de bemesting. Ook zonder ‘hogere inlegkunde’ laat deze gelijkenis ruimte voor methodische verbetering.

  28. rob says :

    @Johan

    – Tegenwoordig zaaien we ook niet meer met de hand omdat we het effectiever kunnen met machines. De kwaliteit van het zaad is ook verbeterd, evenals de bemesting. Ook zonder ‘hogere inlegkunde’ laat deze gelijkenis ruimte voor methodische verbetering.

    Interessant, hoe zie je dat voor je?
    Ik zie niet zo snel voor me dat de kwaliteit van het zaad is verbeterd.
    Het lijkt me juist een groot probleem om aan kwalitatief goed zaad te komen. het meeste is vermengd.
    Zoals velen hier bezig zijn een berg onkruid weg te werken, met het risico een hoop mooie plantjes weg te halen.

    Welke methodische verbetering zie jij voor je?

  29. Pittig says :

    @ Johan

    Het is niet zo dat je ‘geestelijk rendement’ altijd direct kwantitatief moet vertalen (‘en masse reponse’). Beter één bekeerling die ‘honderdvoudig’ vrucht draagt dan 100 die ‘het wel geloven’.

    Wat is dan de honderdvoudige vrucht bij die ene bekeerling? Dat hij honderd keer zo heilig is als de rest, maar geen enkele invloed op zijn omgeving heeft? Of is het stiekem toch dat er door hem weer velen tot geloof komen? En dat het dus nog steeds om de kwantiteit gaat?

    Behalve Johannes hebben ze allemaal hun leven gegeven voor die Jezus.

    Is dat zo? Of wil de kerk het op die manier zien? Geloof je dan ook wat er nog meer in die verslagen van de dood van de apostelen staat? Dat de beenderen overal naartoe gesleept werden en voor vele genezingen en wonderen zorgden?

    – Ja, zending is ook volharden. Maar wat mij opvalt is dat strategie, zelfreflectie en procesverbetering vaak niet de punten zijn waarop zendingsorganisaties uitblinken.

    Pas op hé, ik ben afgestudeerd missioloog… 😉

    Dan bedoel je vast niet de zeer vele en zeer professionele zendingsorganisaties. En echt niet alleen die van de gevestigde kerken. Bij stichting Open Doors moest mijn vader in de jaren 70 al regelmatig naar internationale strategische vergaderingen.

    En ik heb als student assistent professor Jongeneel geholpen met dit boek:
    Philosophy, Science, and Theology of Mission in the 19th and 20th Centuries: A Missiological Encyclopedia (twee delen)

    Er gaat een wereld voor je open als je alleen al de inhoudsopgave leest! Missiologische psychologie, economie, sociologie, ascetiek, geografie, statistiek, etc. etc. Er is over elk onderdeel van de zending — van Missionary Kids tot re-entry stress en van evangelisatiemethoden tot zendingstheologie — héél veel nagedacht en geschreven.

    De zendelingen die uit Afghanistan bij ons in de straat kwamen wonen, kregen uitgebreide opvang, debriefing en nazorg. Behoorlijk professioneel! En dat was een kleine Engelse zendingsorganisatie.

    Dat een groot aantal evangelische clubjes denken dat zij het wiel moeten uitvinden en alle beginnersfouten opnieuw maken, wil niet zeggen dat ze er allemaal zo mee omgaan… 😉

  30. Johan says :

    @rob: Heel eenvoudig: met machines kun je een groter stuk land bewerken en meer oogsten.

    De kwaliteit van graan wordt voortdurend verbeterd. Zie bijv. dit bericht:

    http://www.kuleuven.be/nieuws/berichten/2008/pb19_06_2008.html

  31. Pittig says :

    En als je me niet wilt geloven, heb ik een heel stuk van mijn tekst knalroze gemaakt, zodat je er niet omheen kan! 🙂

  32. Pittig says :

    @ Johan

    Ja, je kunt wel proberen vaker op GG te reageren, maar je ziet dat rob en ik onze koppositie in de reageerders top 10 niet willen afstaan! 😉

  33. Johan says :

    @Pittig: Dat is niet stiekem. Jezus is daar zelf heel uitgesproken over: ‘Maak alle volken tot mijn discipelen’. Daar zitten twee aspecten aan: kwantitatief (alle volken) en kwalitatief (navolging/toewijding).

    Het is natuurlijk niet uitgesloten dat er wat geschiedvervorming is opgetreden, maar ik geloof niet zo in een ‘kerkelijk complot’. Als de apostelen werden vereerd is dat omdat ze blijkbaar ook impact op de vroege kerk hebben gehad.

    Bij evangelische organisaties (mag ik YWAM, OM, ECM e.d. noemen?) speelt gebrek aan professionalisering, maar bij kerkelijk traditionele organisaties speelt vaak een teveel vast zitten aan het eigen kerkmodel en gedateerde missionaire methoden. Dan heb ik het nog niet over de manier waarop er soms gesold wordt met zendingswerkers door field directors. Gelukkig gaat er ook veel goed en wel professioneel. Mijn statement had dus wat genuanceerder gekund.

  34. Johan says :

    @Pittig: Ik heb me er bij neergelegd dat ik jou en Rob niet meer kan inhalen op GG. Ik troost me met de gedachte dat vele laatsten de eersten zullen zijn.

  35. Professor Prietpraat says :

    Ik had al zo’n naar voorgevoel over dat festival vanwege de bemoeienis van De Haan en Zijlstra en zo maar dit is toch wel heel triest als dit alles is wat het is geweest wat op de foto te zien is en dat men dan spreekt over een impact op Nederland met duizenden mensen. Wat een geldverspilling. Hoeveel ongelovigen had je daarmee écht kunnen bereiken en hoeveel zendingsprojecten had je daarmee kunnen steunen?

    – met plaatsvervangende schaamte zich terugtrekt in de tuin –

  36. Ziyal says :

    Dat nare voorgevoel had ik ook. Meestal gaan al mijn nekharen al overeind staan als ik van die grootse voorspellingen lees als ‘een enorme impact op Nederland’. Ik word er heel verdrietig van….

  37. Klaas says :

    Sorry, ik vind het heel erg dat goedgelovig zoiets post, dit festival was vanaf vrijdag tot en met zondag, Ik was aanwezig en het klopt de ene keer waren er meer dan de andere keer. Maar om deze lege foto te laten zien ik schaam me gewoon voor de gelovigen in dit land, kritiek hierop te geven mensen. Mensen jullie hebben geen idee over de organisatie van dit festival, en we kunnen heel leuk dit staan uitlachen dat maakt het nog triester in dit land als de kerkgangers eens naar buiten durven gaan om mensen te bereiken dan zou dit ook voller zijn geweest. David Hathaway is 80 jaar en veel actiever dan de meeste christenen in Nederland. Als iedereen hier op goedgelovig ook maar een beetje interesse had getoond en had meegeholpen om mensen te bereiken was het misschien wel veel voller geweest, maar nee wat wij doen is dit, we horen van een festival maar we denken, oh laten we na afloop even kijken hoe het gegaan is, oh de ochtend samenkomst is niet zo stampvol laten we der maar even een foto van maken, en als het festival voorbij is klagen.

  38. Dr. Aaideur says :

    Zo vol als de gemiddelde kathedraal op zondagochtend…
    Misschien toch maar een hoekje opzoeken, zodat het wat voller lijkt?

  39. Johan says :

    @Klaas: Misschien kun jij dan even een foto posten van die volle avondsamenkomst? Puur om het beeld te corrigeren?

    Ik zie niet in waarom ik ‘naar buiten’ zou moeten gaan om ‘mensen te bereiken’. Ten eerste zit ik niet ‘binnen’ (ik kom al 12 jaar niet in een kerk), ten tweede heb ik dagelijks contact met mensen in mijn directe omgeving voor wie ik hopelijk iets kan betekenen. Die ga ik echt niet meeslepen naar een opgeklopte bijeenkomst in Amsterdam met mensen die ik verder niet ken.

  40. Bob says :

    @ Professor Prietpraar”Ik had al zo’n naar voorgevoel over dat festival vanwege de bemoeienis van De Haan en Zijlstra en zo maar dit is toch wel heel triest als dit alles is wat het is geweest wat op de foto te zien is en dat men dan spreekt over een impact op Nederland met duizenden mensen. Wat een geldverspilling. Hoeveel ongelovigen had je daarmee écht kunnen bereiken en hoeveel zendingsprojecten had je daarmee kunnen steunen?”

    Waar is het geloof in Nederland? Zoveel kritiek weer, waar was de bijdrage van de mede broeders en zusters? Afwachten en bekritiseren!

    Ik ben het volledig eens met KLaas

  41. Afolus says :

    Hey Klaas
    Het is jammer voor je maar ik had nog nooit van dit grote festival gehoord tot vandaag.
    Misschien zegt dat iets over de reclame- en PR activiteiten vooraf.
    Misschien komt het omdat ik geen ongelovige ben en dus niet bereikt hoefde te worden…
    Ik heb ook nog even wat ongelovige vrienden gecheckt maar die hadden ook niet gehoord van het festival.

    Maar alle gekheid op een stokje.
    Hoeveel samenkomsten waren er en hoeveel bezoekers zijn er geweest?

    In het bruisende TV interview met Hans Tims maakte Tims duidelijk dat er helaas maar 10.000 mensen tegelijk in het stadion binnen mochten, daar mee de suggestie wekkend dat hij rekende op opstoppingen voor de de ingang.

    In de evangelische wereld is men tuk op prachtige presentaties, goede reclame enz. Als je ongelovigen wilt bereiken en dat was het ultieme doel dan zou een beetje marktonderzoek hebben uitgewezen dat dit in Nederland niet de manier is om ongelovigen op de been of uit de stoel te krijgen.

    Het is jammer maar zo is het!

  42. Johan says :

    @Bob: Je veronderstelt dat mensen die niet komen geen geloof hebben en geen bijdrage aan het Koninkrijk leveren. Als je zo tegen je geloofsgenoten aankijkt, vind je het dan raar dat ze niet naar jouw feestje willen komen?

    Ik geloof inderdaad niet in grote evangelisatiecampagnes, zeker niet als daar charismatische voorgangers bij betrokken zijn. Hoe vaak hebben we die lege stadions al niet gezien?

    2008:
    https://goedgelovig.wordpress.com/2008/02/27/opwekking-gaat-niet-door/

    2010:
    https://goedgelovig.wordpress.com/2010/05/05/vijfjarig-jubileum-stadionhype/

  43. Ziyal says :

    @ Johan: amen broeder

  44. Ed says :

    @ Bob en @ Klaas, Jullie gaan er volgens mij nogal makkelijk aan voorbij dat veel christenen helemaal niet op dit soort samenkomsten zitten te wachten, laat staan de niet christenen. Dat had de organisatie ook best kunnen bedenken en meenemen in hun plannen. Kijkend naar de lage opkomst zou je ook kunnen concluderen dat de behoefte naar deze bijeenkomsten gewoon is overschat door de organisatie, in plaats van dat het ligt aan het gebrek van inzet en geloof van je medechristenen. Dat daar hier wat lacherig over gedaan wordt is gezien de vooraf nogal opgeklopte verwachtingen ook wel weer logisch.

  45. rob says :

    @Prof Prietpraat

    met plaatsvervangende schaamte zich terugtrekt in de tuin –

    In een luie stoel met een koel biertje 😦
    Zo schiet het helemaal niet op.
    Ga dan op zijn minst in je tuin zitten met de nieuwste opwekkingsCD op goed volume, zodat de ongelovige buren geïnspireerd kunnen raken omdat ze zien dat jij lekker ligt te soaken in je tuinstoel 🙂

  46. Afolus says :

    Over impact gesproken…
    Wat is de grote impact van een dergelijk festival voor een land?
    Worden de kosten van de zorg lager?
    Is er minder “blauw op straat” nodig?
    Neemt de secularisatie af?

    Een Bekende Nederlander uit Harderwijk die nu in Indonesië vertoeft heeft het ook regelmatig over impact. Allemaal grootsprekerij op niets af.

    Eigenlijk is alles wat men claimt onzin, behoudens een fijn gevoel en een lege portemonnee. Dat fijne gevoel houdt ook weer snel op.

    Genezingen zijn er niet of nauwelijks en als ze er zijn gaat het altijd over hetzelfde, hoofdpijn, rugpijn, kortere benen maar te lang kan ook.
    Innerlijke genezing was natuurlijk de evangelische vondst van de 20e eeuw.

    Maar een nieuwe borst op de plek waar een oude moest worden afgezet, of hetzelfde voor een geamputeerd been, ho maar.

    Ho maar, wacht maar
    Alles komt goed…!

  47. rob says :

    @Bob

    Waar is het geloof in Nederland? Zoveel kritiek weer, waar was de bijdrage van de mede broeders en zusters? Afwachten en bekritiseren!
    Ik ben het volledig eens met KLaas

    Ik ook!, ik ben het geheel met Klaas eens!
    De reacties, gegeven vanuit een luie stoel zijn werkelijk schandalig!

    En dit zijn de ergsten:

    Pas op hé, ik ben afgestudeerd missioloog…

    pennenlikkers die , als het op de praktijk aankomt onder hun bureau of achter een boek duiken!

  48. rob says :

    @Johan
    Ik had het over geestelijk graan, dat snapte je toch wel 🙂

  49. ketwiezel says :

    Dit feestje was van FMF corveeën Hans Tims en Bert de Haan ondersteund door “evangelist” Sijbrandt Kroeske (Bert de Haan adept). Zijlstra staat niet op het programma dus waarschijnlijk is hij niet betrokken geweest.

    De FMF is een enge club (zie recente posting over Bert de Haan). Artikel 16 van de geloofsbelijdenis zegt genoeg: http://www.friendsforministries.nl/index.cfm?navigation_id=30&main_id=8, De bijbelse vorm voor de leiding van een plaatselijke gemeente is een meervoudig oudstenschap met een voorganger als “primus interparis” (eerste onder de gelijken).

    De primus interparis is onder Keizer Augustus ingevoerd (zie wikipedia) om de zichtbaarheid van dictatorschap te verminderen.

    Deze leer is een voortzetting van de Shepherdingmovement, ooit goedbedoeld opgezet o.a. door Derek Prince, later is hij daar compleet van teruggekomen en heeft het betiteld als sektarisch.

  50. rob says :

    @Ketwiezel.
    You can fly ?

    Derek Prince vind ik behoorlijk wettisch en dat zie je ook wel terug in die pinksterclubjes.

  51. farty arty says :

    Zit hier met genoegen in donker afrika jullie reacties te lezen. Mijn vader (zaliger) zou gezegd hebben “ga zo door en ge zult spinazie eten”

    @ prof prietpraat
    Ergens in het dikke boek staat iets over oemand die zich terug trok in de tuin (achter een boompje)
    Heb jij nu ook gehoord “waar ben je?”

  52. henkjan37 says :

    @ ketziezel

    op zich lijkt me dat een behoorlijk logische regel hoor! iemand moet toch een beetje de boel runnen…en er staat ook echt door Paulus beschreven wat voor eisen iemand tot een goede leider te maken;)

    echter laten ze een paar belangrijke zaken weg:

    1. Paulus aversie tegen gemeenschap (wel binnen het huwlijk, maar liever geheel niet)

    2. Paulus geeft ook aan dat het beter is geen nieuw bekeerde mensen voor zulke functies te nemen. Binnen pinksterachtige groepjes zijn mensen echter meestal nieuw bekeerd. Dat Paulus hier gelijk in had merk je ook wel aan bepaalde leiders, die teveel vuur en overtuiging hebben in verhouding tot wat ze waar kunnen maken. Dan kan je beter iemand hebben die gewoon van jongs af aan opgroeide in een kerk en daarvan ook de onzekerheid en slechte kanten kent.

  53. B.Art says :

    Ik vraag me af of ze uit de kosten zijn gekomen. Of dat ze een spoor aan onbetaalde rekeningen hebben achtergelaten. En of er nu partners failliet zijn?

  54. henkjan37 says :

    @ rob

    mensen die roepen dat ze niet wettisch zijn bedoelen daarmee meestal dat ze vinden dat iedereen naar hun regels moet luisteren, ipv dat ze luisteren naar bestaande regels

  55. henkjan37 says :

    @ B.Art,

    ze hebben het gewoon kunnen betalen met goudstof natuurlijk;)

  56. rob says :

    @Henkjan

    mensen die roepen dat ze niet wettisch zijn bedoelen daarmee meestal dat ze vinden dat iedereen naar hun regels moet luisteren, ipv dat ze luisteren naar bestaande regels

    Zou het?
    Misschien zijn sommige bestaande regels gewoon slecht.

    Maar het kan zijn dat sommigen ondanks dat toch gewend zijn aan bestaande regels uit de vorige eeuw 🙂
    Meestal zijn dat regels waar ze zelf geen last van hebben.

    Misschien zijn veel GG-ers die hard roepen dat Frank Ouweneel een leugenaar is en een fraudeur zelf ook oplichters!

    Aan de galg met dat gajes !

    Misschien zijn mensen die dol zijn op vrijheid van meningsuiting vooral dol op regels die anderen beperken hetzelfde te doen 🙂

  57. farty arty says :

    @rob

    Als je de balk en splinter theorie aanhangt kan het weleens kloppen

  58. harry says :

    zie net dat Arno van der Knaap met zijn naturistenclub Gods Original Design ook in de organisatie zat

  59. farty arty says :

    @harry
    Weet niet of dat in deze gevallen schepping voor hoge bezoekersaantallen zorgt 😉

  60. rob says :

    @Farty
    iedereen heeft boter op zijn hoofd 🙂 en een balk en een splinter en een enz

  61. henkjan37 says :

    @ harry

    naturisten?

  62. karlsome says :

    Exact 27 likes op Facebook, ziehier link naar de foto’s op de facebookpagina: https://www.facebook.com/FestivalofLifehollandgatewaytoeurope/photos

    De meeste foto’s zijn zo uitgekozen dat je niet kunt zien hoeveel mensen er waren, op andere foto’s zie je lege tribunes…

  63. Pittig says :

    @ rob

    Hé! Ik heb ook meer zendingservaring dan jij in je drie volgende levens zult krijgen! 😉

  64. Afolus says :

    @Pittig
    Geloof je nu ook al in reïncarnatie….?
    Het moet niet veel erger worden!

    Sleyster, ik hoop wel dat je meeleest..!
    Het gaat helemaal mis hier…! 😀

  65. rob says :

    @Pittig

    Hé! Ik heb ook meer zendingservaring dan jij in je drie volgende levens zult krijgen!

    Ha!, ik ben totaal niet onder de indruk!
    Want ik heb de moeilijkste zendingsopdracht!. Ik moet het stelletje wilden hier zien te bekeren naar het fundamentalistische orthodoxe geloof., om te beginnen bij jou 😦

    Wist je trouwens dat vliegen niet meer op een vliegenstrip gaan zitten 😦 Ze vertikken het echt 😦 die klotebeesten.

  66. rob says :

    Wist je trouwens dat vliegen niet meer op een vliegenstrip gaan zitten Ze vertikken het echt die klotebeesten.

    Dat is een profetische wijzing. Het gaat hier niet met stroop maar met electriciteit (van de vliegenmepper op batterijen) Of achternajagen zodat ze geen rust krijgen en van overgave neerploffen.
    Allemaal methodes die ik kan toepassen!

  67. TommyLee says :

    @ B.Art wees gerust, het budget 300.000 euro is tevoren opgehoest door Hathaway’s eigen organisatie. nog wat cijfers: er zijn 3200 geregistreerde bezoekers geteld in 5 bijeenkomsten. De best bezochte diensten hadden aantrekkelijke voorprogramma’s De voldaanheid die spreekt uit het boven genoemde artikeltje op de website is in tegenspraak met uitlatingen van Hathaway zelf die sprak in shock te zijn door de lage opkomst.

  68. plant says :

    Gezien het feit dat in de charismatische kringen er grote sommen geld van hun achterban gevraagd worden (vaak een tiende of meer van hun inkomen) lijkt het me logisch dat de organisaties achter dit evenement een uitgebreide rapportage geven over het festival. Als ze dat niet doen dat is dat misdadig te noemen. Ik ben blij dat Goedgelovig een foto plaatst, want dit lijkt een doofpot te kunnen worden.

  69. Professor Prietpraat says :

    @Rob, een opwekkings cd nog wel en dan nog hard? Ik hoor liever de vogeltjes en ik blijf liever op goede voet staan met mijn buren en zet liever goede muziek op waarbij ik zelf geen oordopjes in hoef en waarmee ik mijn buren niet naar binnen jaag 😉

  70. d says :

    de critici die hier reageren interesseert het geen zak of mensen tot geloof in God komen, want ze geloven de boodschap zelf niet meer. ze steken er wellicht niet veel geld, maar wel heel veel tijd in om hun nieuw gevonden (on)geloof met eenieder die het maar horen wil te delen. ik vraag me wel eens af of ze zich hiervan bewust zijn. wellicht zijn binnenkort postcharismatische massacampagnes van ex-neopentecostals te verwachten.

  71. John says :

    @Tommy-Lee

    wees gerust, het budget 300.000 euro is tevoren opgehoest door Hathaway’s eigen organisatie. nog wat cijfers: er zijn 3200 geregistreerde bezoekers geteld in 5 bijeenkomsten.

    Hoe kom je aan deze informatie?

  72. Professor Prietpraat says :

    Goed dat dit soort gesprekken gaande gehouden worden over kinderlijk geloof versus het gebruiken van je verstand en over hoe je als Christen het beste je geld in kan zetten voor goede doelen en zo en hoe je een getuigenis kan geven en kan zijn voor je omgeving en al dat soort dingen meer.

    Grappig op zich hoe Christenen die niet bij het festival waren nu de schuld krijgen van mensen die wel in het stadion waren, dat het stadion leeg bleef. Het ligt niet aan of de organisatoren goed naar God hebben geluisterd, het ligt zeker niet aan God, aan de niet Christenen ligt het ook niet want die hebben wel zin in een goed in elkaar gedraaid programma met een ingevlogen internationale predikert die elke dag wonderen meemaakt en een ingevlogen internationale operazanger en een professionele praiseband. Nee, het kan alleen maar liggen aan die zure lauwe luie geloofsgenoten die nooit de handen uit de mouwen steken en aan zoiets hemels en geweldigs als dit festival niet mee wilden werken.

  73. farty arty says :

    @prof priet
    Ik hoop dat je je handen uit de mouwen steekt in die tuin van je en niet alleen maar in je stoel ligt met een goed bier en met lekker muziekje. A&E staken ook de handen uit de mouwen (al was het om een verboden vrucht te plukken;-[ )

    PS je kunt je buren ook uitnodigen voor een goed gesprek?

  74. farty arty says :

    O ja A&E hadden geen mouwen 🙂

  75. Afolus says :

    @Professor Prietpraat
    Mooie beschrijving van de speurtocht naar zwarte pieten…!
    @TommyLee
    Zat jij in de organisatie?
    Als die br. Hathaway de NL-preachers op voorhand “uit de wind” heeft gehouden door de kosten voor te financieren, dan is elke motivatie om de tent vol te krijgen weg geslagen. De mannenbroeders komen slechts in beweging als ze op vuur lopen en dat was al gedoofd voordat ze begonnen.

    Vermoedelijk hebben ze gedacht dat nu het geld vanzelf kwam dat de zaal dus ook wel vanzelf vol zou komen.

    Br. Hathaway zien we in NL vermoedelijk nooit meer terug.
    Die gaat zijn impactvolle paarlen niet voor onze zwijnen werpen.
    En hij heeft gelijk.

  76. harry says :

    Probleem zit ‘m niet zo zeer denk ik bij Hathaway. Hij heeft ten minste nog een visie die in andere landen een andere uitwerking heeft. Tims en De Haan dachten mooie sier te maken in gristelijk Nederland op kosten van Hathaway. Is dit een afrekening van God voor verkeerde motieven en hoogmoed? Wie wordt de organisatie die de gateway van Europa gaat openen? FMF? not….

  77. Koekje says :

    Je zou maar net die vrijwilliger zijn geweest die urenlang is bezig geweest al die ongebruikte stoelen urenlang neer te zetten. Voel je je ook lullig…

  78. TommyLee says :

    @John @ afolus : Uit doorgaans betrouwbare bron!!!
    Nee ik heb er niets mee te maken en ben er ook niet geweest.

  79. evangelischeloterij says :

    ik durf te wedden dat het voorste-middelste vak speciaal gereserveerd was voor gezalfde voorgangers, sprekerts en andere bobo’s…..

  80. stryber says :

    Zoals reeds eerder in een andere rubriek vermeld; Hattaway claimde met een vloek een gat in de buiïenradar gemaakt te hebben; maar die regen kwam prompt terug. De 2 “wonderbaarlijk” genezen vrouwen; (zaterdagavond); werd de microfoon ontnomen toen hun relaas niet aansloot bij “Wonder-Wonder”…. Op de 2 grote zijschermen werd voor en na het festival gelikte reclame vertoond; HEMA-a-like: “Nu op de versafdeling 3… “. En geef die 300 begeleiders een headset met microfoon, zet ze stijf en strak op elke hoek en plek van het terrein, en je bent haast zo geïntimideerd om zomaar in de geest te vallen…

  81. John says :

    @evangelische loterij

    …die uiteindelijk niet kwamen opdagen 😉

  82. DizzyB says :

    Ik vind het echt ongelovelijk dat God zoiets niet wil steunen. Hij had zo’n impact kunnen hebben en had notabene eindelijk een deur naar europe kunnen hebben gehad.

    echt een gemiste kans…

  83. Ed says :

    Tja.. Wel benieuwd of Hathaway Nederland nog steeds als “de poort naar de rest van West-Europa.” beschouwd, whatever that may mean.

  84. joost says :

    pittig

    Hé! Ik heb ook meer zendingservaring dan jij in je drie volgende levens zult krijgen!

    Niet te snel oordelen broeder P. Wat weinig mensen weten is dat rob, naast haar full-time baan, het opvoeden van twee dochters, het in het gareel houden van een echtgenoot die mee wil doen aan het programma “help mij vrouw is een GG reageerder”, én het reageren op GG óók nog eens vele uren uitzend via een piraten radio zender Radio Twijfelachtig. In een volgend leven wil ze zich daar full-time aan gaan wijden dus spreek haar niet aan op gebrek aan zendingswerk. 😉
    joost

  85. joost says :

    rob

    Wist je trouwens dat vliegen niet meer op een vliegenstrip gaan zitten Ze vertikken het echt die klotebeesten.

    De vrouwtjes wel?
    joost

  86. Marc says :

    Wat een strop!Bert het Bokkie zou ik willen zeggen.

  87. B.Art says :

    @Ed hmmm… misschien de verkeerde stad? het had Rotterdam met zijn europoort moeten zijn?

  88. TommyLee says :

    Hij zou op een boot in de gaypride wellicht meer mensen bereiken. Gewoon een rose T-shirtje, omringd door wat vlaggezwaaiers, ik zie het al helemaal gebeuren!

  89. Ed says :

    @ B.Art: Insinueer je nou eigenlijk dat God not amused was dat er voor de heilige grond van de Amsterdamse Godenzonen gekozen is en dat in plaats daarvan die Rotterdamse badkuip met Zijn hulp tot de nok toe gevuld had gezeten?! Foei! 😉

  90. rob says :

    @B.Art en Ed
    Deze vinden jullie vast leuk (als de link werkt)
    http://twicsy.com/i/iNUm9

  91. Ed says :

    @ Rob: Leuk?! Nouja, vooruit. Wel een beetje 😀

  92. Ed says :

    Opvallend stukje van David H. onder visie op de festival op life site, wat hier goed bij aansluit: “Mensen zeggen tegen mij: “Je visie is te groot, houd het redelijk, houd het klein!” Maar dit is de uitdaging; Gods visie is veel groter dan de mijne, dan de jouwe! God heeft een plan!”

  93. Professor Prietpraat says :

    @Ed,

    en daar omvat je het spanningsveld mee tussen geloof hebben voor grote dingen of ook je verstand gebruiken. Het is in veel kringen gebruikelijk dat het een teken van ongeloof wordt gezien als je eerst gaat kijken of je niet in de rode cijfers terecht kan komen met het afhuren van een stadion bijvoorbeeld. Soms is een stap in geloof gewoon dom en helemaal niet door God geleid. Vaak kom je daar achteraf pas achter als je met de brokken zit. Maar je kan altijd nog anderen de schuld geven dat ze je meer hadden moeten helpen. 😉

  94. DfTg says :

    “Festival of life”, dat is geschikt om de poorten van de VS of GB te openen.

  95. harry says :

    Niet zo gek als er geen kip komt als je naar de promo van Hans Tims kijkt: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sEnsJp4Uh0I#! als dit je marketingcampagne is ben je kansloos. Trouwens Hans Tims mag wel een keer naar een Comminucatieadviseur. Normaal leren praten, niet zwaaien als een dirigent met je armen, een andere vlotte coupe en wat ogenlijker kleding kan best helpen….

  96. harry says :

    en dan vergeet ik bijna te vermelden het decor van stapels stoelen, iritant reflecterend glas…. alles bij elkaar een lust voor het oog….dit mag je niet missen dit professionele opgezette event!

  97. joost says :

    Ed

    Maar dit is de uitdaging; Gods visie is veel groter dan de mijne, dan de jouwe! God heeft een plan!”

    Het zijn de mensen en niet god die altijd een uitdaging maken van wie er nu eigenlijk de grootste heeft. 😦
    joost

  98. Peter 2 says :

    Dat waren de stoelen waarvan men dacht: zullen we die ook nog neerzetten?

  99. Peter 2 says :

    De foto’s op de site http://www.propheticvision.org.uk/Media/index1.asp?MediaID=155
    zijn ook bedroevend. Vooral erg sterk ingezoomd op een paar personen. Zodat je de massa niet ziet, die er niet was.
    Als je dat vergelijkt met andere fotoseries op die site, wordt er wel de massa gefotografeerd…
    Video’s uit Amsterdam zullen ons helaas bespaard blijven denk ik. Geen rijen mensen in de prayer line…

  100. Afolus says :

    De site die @Peter 2 hierboven linkte maakt duidelijk hoe geweldig het Festival of Life in Amsterdam eigenlijk wel was.
    Op dag 1 heeft 50% van de aanwezigen zich bekeerd, het zelfde geldt voor de bezoekers op dag 3. Ook op dag 2 kwam 50% van de bezoekers tot erkenning van het feit dat ze schuldig zijn.
    Dat soort getallen moeten ze bij Opwekking nog maar zien te bereiken.
    Geweldig hoor, die resultaten.
    Doelen stellen mensen…! 😦

  101. joost says :

    afolus
    ach als er maar twee mensen komen zit je al snel aan de 50 procent.
    joost

  102. Professor Prietpraat says :

    vroeger was ik ook een stuk naïever dan nu en zou ik ook enthousiast worden van een groep mensen die naar voren gaat om een zondaarsgebed na te bidden. Tegenwoordig weet ik beter dat niet alles is wat het lijkt in Christelijk Nederland en dat heel veel mensen die zo’n gebed (wat vaak ook nog eens maar heel beknopt is) nabidden soms/vaak niet eens precies weten eigenlijk wat ze doen. Vaak vindt ook geen verandering plaats en is zo’n moment snel vergeten. Mensen die overtuigd worden van zonden en huilend om Jezus roepen om ze te redden zie ik ook nooit. Daar lees je alleen over in Nederlandse geschiedenis of je moet daarvoor naar het buitenland.

    Om te weten waar de mensen op dat moment precies voor kozen toen ze naar voren kwamen op dit festival, daarvoor is het zien en horen van dat gedeelte van de samenkomst en de preek en gebeurtenissen daarvoor ook van belang. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt in het buitenland dat mensen naar voren kwamen omdat ze dachten dat Jezus hen direct van de armoede zou verlossen of omdat ze de beloofde genezing wilden ontvangen of omdat ze wisten dat ze een maaltijd of medische hulp of kleding of wat dan ook zouden krijgen als ze naar voren kwamen na een bekeringsoproep. Soms horen ze maar een half evangelie wat gepresenteerd wordt als een sprookje wat te mooi is om waar te zijn en als mensen dat goed in de oren klinkt lijkt ze dat wat en willen dat nieuwe geloof omarmen of erbij doen bij wat ze al hadden. Ze gaan dan welwillend naar voren en bidden het gebed braaf na. Sommigen hebben er geen idee van dat ze naast hun volksgeloven in geesten, afgoden en tovenarij niet Jezus er zomaar naast kunnen hebben bijvoorbeeld. Inmiddels weet ik dat het naprevelen van een gebedje of het invullen van een beslissingskaartje en het naar voren lopen geen enkele garantie is en dat je beter niet kan spreken van bekeringen tot je weet dat die mensen echt tot geloof in Jezus gekomen zijn en dat het niet slechts een moment was wat ze snel weer zijn vergeten. Zorgvuldigheid is beter dan schermen met aantallen die vaak zelfs nog worden overdreven ook.

  103. harry says :

    “CAMPAGNE DAVID HATHAWAY – FESTIVAL OF LIFE – ONDANKS LAGE OPKOMST GROTE IMPACT VOOR ONS LAND” schrijft Hans Tims – is hij soms niet goed bij zijn hoofd? Wie is eigenlijk deze snoeshaan? Kan GG Hans Tims niet om een onderbouwing vragen van deze quote?

  104. Pittig says :

    @ Professor Prietpraat

    Dit artikel zal jou misschien wel aanspreken:
    http://chiefofleast.com/2011/06/06/tis-the-vbs-season-no-sinners-prayer-required/

    Het is een indringende aanklacht tegen het gebruik van het zondaarsgebed en decision-card praktijken en legt uit hoe bij hem de bekering totaal anders verliep.

    Here is the way the sinner’s prayer is presented in many church (Vacation Bible School) contexts:

    Towards the end of the week, the children (K-5)are herded into a big room where a pastor is waiting for them. They are greeted, seated, and told to have “every head bowed and every eye closed.” There the pastor gives a very brief Roman Road-ish gospel presentation and prompts the children to a decision in this way:

    “Now you don’t want to spend an eternity  in hell apart from Jesus do you? (only the spawn of Satan would really want this) Well, of course you don’t. All you have to do is repeat this little prayer after me and you will be saved. Say this:”

    Usually the recitation involves a brief acknowledgment of sin, faith, the cross and the resurrection of Jesus Christ. After the pastor is finished he asks everyone who repeated the prayer to raise a hand up or stand up or look up or give a thumbs up. To those who do he gives assurance of their salvation and welcomes them into the family of God forevermore.

    In third grade, this was almost verbatim the way I was presented the gospel during VBS. And I prayed that little prayer. And I prayed it again the next year. And the next. And the year after that.

    Between the third and eleventh grade I probably recited the “Sinner’s Prayer” over 100 times but to no avail.

    Dit is hoe hij zijn echte bekering beschrijft:

    The summer before my senior year I still had no assurance that little magic prayer did the right trick for me even though numerous pastors assured me it did. Around that time, during a summer camp I went to as a student leader, it pleased God to do a sovereign work in me. There, during worship, the utter ugliness of my sin and beauty of God’s grace crashed like a train wreck in my soul to produce in me true conversion. God granted me what the puritans used to call “the gift of holy tears.” I finally knew I was changed. I felt it. I was assured of it.

    I don’t remember reciting any specific prayer during the whole ordeal other than maybe, “God don’t kill me.”

    I have never been the same since that decisive moment. His cross and relentless grace haunts me on a daily basis, in my dreams and thoughts. I found out later the Bible confirmed what I experienced. It was true repentance.

    En dit is wat hij nu van het zondaarsgebed en decisioncards vindt:

    I began to learn a staple in cultural Christianity had little or no biblical basis. Jesus never said, “The time is fulfilled the kingdom of God is at hand, so everybody bow your head and pray this prayer with me….”

    But unfortunately, the “sinner’s prayer” remains as a simple effective church strategy to “win souls.” I believe this reveals our true golden calf in many evangelical churches: Pragmatism. If it works (or seems to work) it must be of God. If it gets results/decision cards it must be the Holy Spirit. So much of our church traditions are not Bible-driven but simply results-driven.

    But instead of parrots and decision cards we better start looking for heaven born Fruit (Galatians 5). We need only the Holy Spirit to be saved not man-produced incantations (John 3).

    Dit klinkt mij in de oren als een scherpe en wijze analyse.

  105. John says :

    Toch jammer dat niet bewezen is dat deze foto inderdaad tijdens het festival is gemaakt en niet tijdens de soundcheck!

  106. Johan says :

    Op de site van Hathaway: Fifty percent of those present came forward to give their lives to Jesus!

    Is dat de helft van de christenen die daar zaten? Waren die nog niet bekeerd dan?

  107. Rob says :

    Tuurlijk was het niet veel. Ik was er zelf, en moet zeggen ik ben daar zeer bemoedigd weg gegaan. Nee, ben niet gelijk genezen van doofheid. Maar de gebeden tot God gezonden hebben geen houdbaarheidsdatum! Hij zal ze nooit vergeten! Hallelujah! Wat een heerlijke lofprijs! Nog steeds houdt die bijeenkomst op zondagmiddag me bezig! HEERlijk!

  108. henkjan37 says :

    overigens is een soort van zondaarsgebed prima! het is een manier om je zonden te belijden. Niet dat het gebedje op zich natuurlijk iets uitmaakt, maar daar op een rituele manier mee bezig zijn kan je helpen je bewust te maken..en wellicht gaat het op een gegeven moment meer voor je leven.

    overigens zit het natuurlijk ook al in het onze vader! En dat is door Jezus zelf gegeven..laten we dat, naast ons persoonlijk gebed als basis nemen!

  109. Peter 2 says :

    De link doet het niet. En het was zeker geen soundcheck. Zie de foto’s op de site van David H himself. Ook daar wordt maar een klein groepje mensen gefotografeerd.

  110. Peter 2 says :

    @Rob
    maar die bijeenkomsten hadden dan best wel in een sportzaaltje ergens in een nietszeggende wijk van Amsterdam gehouden kunnen worden. Ik denk dat zelfs het gebouw van Nehemia te groot geweest zou zijn…

  111. Professor Prietpraat says :

    @Peter 2,

    Maar dat komt door al die nietsnutten van Christenen zoals jij en ik die thuis bleven en niet hebben meegeholpen met folders uitdelen op straat voor dit oh zo belangrijke hemelse festival waarmee we dé kans op het binnenhalen van de oogst hebben laten liggen!

  112. Professor Prietpraat says :

    @Pittig,

    Dat stemt inderdaad tot nadenken dat stuk over het bekeringsgebed. Zo makkelijk neemt een mens dingen aan alsof het waar is en uit de Bijbel komt terwijl het tradities zijn waar je je vraagtekens bij zou moeten zetten. In mijn geval het idee dat mensen tot geloof zijn gekomen zodra ze een bekeringsgebed nagebeden hebben als reactie op wat voor boodschap en daaropvolgende oproep dan ook. Heeft lang geduurd voordat ik inzag dat de werkelijkheid iets minder simpel is, ook in dat geval.

  113. John says :

    @harry

    Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar
    Deze pagina kan nu niet worden weergegeven. Mogelijk is deze tijdelijk niet beschikbaar, is de link verlopen, of heb je geen toestemming om deze pagina te bekijken.

    😦

    @Pittig @Professor Prietpraat
    Ook een interessant stuk, wat gelijk laat zien dat er wel degelijk Bijbelse charismatici zijn: “Ask Jesus into your heart?”

    Het is wat lang om te posten, dus maar even een link: Revivalschool.com

    Voor de liefhebbers: Zijn boeken zijn deels ook in het Nederlands te krijgen, onder andere via bol.com

  114. Shaul says :

    Er zullen wel weer een groot aantal profetieen zijn geweest, dat dit een geweldig evenement zou worden met veel bekeringen en genezingen. Als dat dan niet gebeurd, zijn dat dus valse profetieen geweest. Worden die mensen daarop aangesproken? Of mogen ze volgende keer gewoon weer hun “eigen zegje” doen?

  115. mafchauffeur says :

    @Shaul: je moet wél even verder kijken dan je neus lang is voordat je hier allerlei boude beweringen neerzet.

    Ondanks de lage opkomst de impact voor Nederland groot.

    De duizenden mensen die deze dagen wel zijn geweest hebben echter een geweldige ervaring gehad en genoten van een fantastisch programma, dynamische prediking en een krachtige aanwezigheid van de Heer. Tijdens iedere dienst stroomden mensen naar voren om hun leven aan Jezus te geven en zijn er tientallen getuigenissen gehoord van mensen die genezing van God hebben ontvangen.

    http://www.festivaloflife.nl/