Relibiografie ‘Ooit goedgelovig’

Vorig jaar publiceerde Goedgelovig een relisoap over de goede en slechte tijden van voorganger John. De serie maakte veel los omdat de gebeurtenissen en emoties zo herkenbaar waren. Deze week gaan we van start met een nieuwe serie, een ‘relibiografie’ deze keer, met als titel ‘Ooit goedgelovig’ (een kleine knipoog naar ‘Ooit Evangelisch’, het bekende onderzoek naar kerkverlating onder evangelischen). ‘Ooit goedgelovig’ is het waargebeurde en behoorlijk dramatische levens- en geloofsverhaal van John. Niet John de voorganger uit de relisoap, maar John de Goedgelovig-lezer. Hij vertelt over zijn jeugd in een disfunctioneel Nederlands-Hervormd gezin op de Veluwe, zijn bekering op een tienerkamp, zijn actieve betrokkenheid bij evangelisch-charismatische jongerenorganisaties, en zijn pijnlijke en eenzame weg van worsteling met geloof, identiteit en kerk.

We hebben ter redactie best wel zitten dubben of we dit verhaal konden publiceren, vooral omdat het zo kwetsbaar is. Past dat wel op een satirische site? We hebben besloten het te plaatsen omdat het heel herkenbaar situaties van geloof en goedgelovigheid beschrijft. John was zelf heel uitgesproken: “Ik heb dit verhaal bewust geschreven als iets waar anderen ook wat aan kunnen hebben en om er voor mezelf een punt achter te zetten.” We hebben het vertrouwen dat onze lezers hier goed mee omgaan. Het eerste deel verschijnt morgen.

40 responses to “Relibiografie ‘Ooit goedgelovig’”

  1. Vleertje says :

    Dat kan interessant worden, kom maar op!

  2. John says :

    Nou, ik ben ook benieuwd 😉

  3. woodyflow says :

    ha de veluwe? toch niet uit hattem / heerde 😉

  4. Marie says :

    Dapper John, ik kijk ernaar uit.

  5. Ruub says :

    ‘…en om er voor mezelf een punt achter te zetten.’ Oei, het is nu al intrigerend.

  6. Johan says :

    @ John: wat een verrassing!
    @ GG: zal ik mijn biografie ook vast schrijven? 😉

  7. Creflo says :

    @woodyflow
    ook bekend in Wezep?

  8. Helpie says :

    Zo te horen lijkt het mijn verhaal wel …

  9. Kaas says :

    nieuwsgierig!

  10. woodyflow says :

    ik zie het al, veel mensen van de veluwe hier 😀

  11. Kaas says :

    Hervormd…
    Evangelisch…
    Jeugdwerk…
    Bediening in de aanbidding…
    Desillusie…
    “Weg met alles!”
    En nu?…

    Zou mijn verhaal wel eens kunnen zijn…

  12. Eva says :

    Ik ben ook erg benieuwd

  13. Meded says :

    Ik heb weinig van dit soort dingen meegemaakt, of in mijn nabijheid van gehoord. Ik vond de relisoap dan ook af en toe overdreven overkomen. Naar ik nu begrijp zal dus blijken dat het allemaal zo ongeloofwaardig nog niet is.

    *start oppervlakkige modus*
    Tjonge, deze biografie en Wie is de Mol? tegelijkertijd de komende weken, de spanning wordt me nu al veel.
    *einde oppervlakkige modus*

    offtopic: ik kan nu aanvinken om ‘op de hoogte gehouden te worden van nieuwe reacties via e-mail’ en dat ze ‘notify me of new posts via email’. Welke moet ik klikken?

  14. goedgelovig says :

    @ Meded: Met de eerste kun je beter terughoudend zijn, voor je het weet stroomt je mailbox vol en zie ‘m dan maar weer eens uit te zetten.

  15. Hendrik says :

    Zolang het maar een happy end heeft…

  16. Rob says :

    @Meded:
    de relisoap liep veel te goed af en was daardoor helemaal niet geloofwaardig.

    @John, ben benieuwd/ ik denk dat we er een hoop v gaan leren

  17. judeia says :

    Inderdaad dapper van John. Ik ben benieuwd naar het verhaal.

    Wel sterkt het mijn overtuiging dat je GG lezers en posters vooral moet zoeken in de groep gefrustreerde christenen. Mensen die ondanks vervelende ervaringen met christenen en christelijke instituties niet volledig van hun geloof zijn afgevallen.
    Het verklaard wel de felheid waarmee alle christelijke clubjes en ideeen onderuit worden gehaald.

  18. engel says :

    Ik denk dat John binnenkort een cameraploeg van Goedgelovig kan verwachten die vanuit de bosjes voor zijn huis filmen hoe hij met zijn kinderen omgaat!!!

  19. engel says :

    @Judeia,

    Volgens mij worden niet ALLE christelijke clubjes onderuit gehaald. Alleen daar waar een steekje los it. Of 2 steekjes in sommige gevallen.

    Vraag je eens af waarom er zoveel beschadigde christenen zijn?!

  20. Hendrik says :

    @judeia
    Je herkent jezelf, als lezer? Mooi!
    .
    Transponeer dat nou ‘ns naar de ‘algemene satire’ (van bekende goed bekeken, goed beluisterde, goed betaalde satiristen, cabaretiers etc. etc.).
    ….
    Gunst, je hoeft niet eens een buckler lul te zijn om Youp toch leuk te vinden.
    (oeps, dat is er een van alweer lang geleden)

  21. Rob says :

    @Judeia,
    Schrijf jij de blije tegenhanger vd soap?
    John de slechte tijden en jij de goede, afgesproken?

  22. goedgelovig says :

    @ judeia: Interessante hypothese. Toevallig kennen we onze lezersgroep vrij goed, maar helaas… de gefrustreerden vormen een minderheid. Ze zijn hier net als iedereen wel van harte welkom. Al was het maar omdat je hier wél afwijkende meningen mag ventileren. Ze hebben meestal stuk voor stuk goede redenen om het voor gezien te houden. In werkelijkheid komen onze lezers uit allerlei kerkelijke windrichtingen, van RK tot PKN, van evangelisch tot gergem, zelfs een paar fanatieke atheïsten.

    De redactieleden zijn allemaal actief kerkelijk en/of missionair betrokken, frusti’s die alleen maar kunnen zeiken nemen we niet aan. Maar we houden van een grap, zijn kritisch (slikken niet alles voor zoete relikoek) en halen graag heilige huisjes om. Misschien wel omdat we het Echte niet willen laten verpesten door het Onechte… zou zomaar kunnen. 😉

  23. engel says :

    Dus Judeia zou zomaar kunnen solliciteren bij GG??

  24. goedgelovig says :

    @ engel: Als ze belooft niet gefrustreerd te doen wel. 🙂

  25. engel says :

    Ik zou haar een kans geven!

  26. goedgelovig says :

    Nou vooruit, Judeia, stuur maar een leuk satirisch stukkie in dan.

  27. Hendrik says :

    @goedgelovig
    … het Echte niet willen laten verpesten door het Onechte…
    Ik proef dan toch een soort apostolische roeping van de GG redactieleden. Kan dat kloppen?

  28. woodyflow says :

    @kaas dit hoor het enige ware rijtje te zijn

    Hervormd…
    Evangelisch…
    Jeugdwerk…
    Bediening in de aanbidding…
    Desillusie…
    “Weg met alles!”
    En nu? –> EMERGING CHURCH

    daarna volgt waarschijnlijk opname in de hemel

    en het is geen eens een grapje

    That you may come to see the great peace of believing like emerging… ^^

    maar de verwarrende fase ervoor is altijd interessant om iets over te lezen 😀

  29. woodyflow says :

    @GG “stuur een leuk stukkie in dan” lekker zeg, dat stimuleert de creativiteit wel zeg…

  30. Ruud Vermeij says :

    @goedgelovig,

    Waar is die zoete relikoek te koop?
    Misschien een idee voor een goedgelovig sponsoractie. 🙂

  31. Vleertje says :

    @ Woodyflow.. Emurging… das veels te gefrustreerd volgens GG dus dat mag niet hoor 😉 .
    Ik ben best gefrustreerd uit de pinksterhoek gekomen maar zit al 14 jaar vast in 1 kerk, 1 gemeente. Dus churchhoppen niet voor Vleertje. Helaas Judeia, ik pas niet in je rijtje. Ik ben Nederlands gereformeerd, orthodox gelovig, fan van de kerk en de Alpha cursus en ik geloof dat de kerk zeer goede dingen kan en moet gaan doen in onze maatschappij. Ik ben een voorstander van het ontmaskeren van charlantans en andere oplichters, golddustfakers en dieven als jouwkerk. Maar wel graag binnen de grenzen van satire en goede smaak. Zo, en wat is jouw verhaal?

  32. Rob says :

    @Judeia:
    Ik denk wel dat ik pas in het beeld , ik voel mij aardig gefrustreerd. En dan ben ik nog maar 8 jaar gristen.
    Ik voel mij dermate gefrustreerd dat ik geen hoop heb dat ik mij ergens opnieuw echt thuis zal voelen. Of het moet zijn zoals hier, waarin het mogelijk is om een open communicatie te voeren.

    Misschien is dat wel mijn grootste frustratie;
    Binnen de kerkelijke sfeer zitten alle moeiten en schuld onder een vet vloerkleed.
    Zoals jij laat merken, Judeia, dat je het vervelend vindt dat iemand gefrustreerd is, op een manier alsof je er eigenlijk niet veel mee te maken zou willen hebben.
    Dan zitten de gefrustreerden bij jou onder het vloerkleed.
    Zijn gefrustreerde mensen besmettelijk?
    Is het nog erger dan melaatsheid?
    Je mag als christen vooral niet laten merken dat je boos geirriteerd , angstig, of gefrustreerd bent, of twijfelt.
    Je bent dan een wandelende bom in de gemeente.

    Het meest vreemde van die krampachtige houding is dat het ook nog eens ontzettend hypocriet is.
    Want als de vloed stijgt en het water staat aan de schenen, dan blijkt dat elk gemeente lid, of een kerkelijk leider het ook moeilijk vindt om zijn frustraties te verbergen, niet boos of angstig te worden, niet te gaan twijfelen.
    Dat is toch een dubbele moraal? We zijn toch allemaal mens?

    Ik ben er niet voor om frustraties helemaal uit te leven, juist niet. Maar ze moeten onder het vloerkleed vandaan en BESPREEKBAAR gemaakt worden.
    Dat laatste gaat zo moeilijk als je gefrustreerd zijn als een vloek beschouwt.

    Ik ben de gristelijke wereld gaan zien als een krampachtige schijnwereld waarin het heel lastig is om bij de kern van de dingen uit te komen, naar God en naar mensen.
    Door een ideologie dat gristenen zich vooral gristelijk horen te gedragen en te voelen.
    Onder die laag gristelijheid zit gewoon een mens, maar zie die er maar eens uit te graven.

  33. Ruub says :

    @John
    Ik lees je verhaal (episode 1) met interesse. Zal niet elke keer reageren, maar niet uit laksheid. Er is me geleerd m’n mond te houden terwijl iemand nog bezig is met z’n verhaal, vandaar. Voel ook geen behoefte aan het maken van geinige comments of broederlijke adviezen bij zo’n verhaal.

    Ik begrijp de aarzeling van GG overigens wel. Zelf niet bang dat je over bijvoorbeeld zo’n 10 jaar compleet anders naar je opvoeding en puberjaren aan zult kijken? Dapper, dat is het in elk geval.

  34. wesp says :

    @Rob
    Ik zou je graag eens uitnodigen in mijn kerk, ook geen plek vol met super-christenen (gelukkig maar) maar wel een plek waar open gesproken kan worden over een individuele geloofshouding, waar het gemeenschap zijn een continue aandachtspunt is…. en waar de meesten zich niet beter voelen dan de rest (ook een geintje wordt gewaardeerd)

    Natuurlijk ook voldoende steentjes om mijn tenen aan te stoten, me over te frustreren, me afzijdig van te houden…..etc. Maar in het grote plaatje vind ik het een toffe club. (ook die term zal me door sommigen niet in dank worden afgenomen 🙂 )

    Maar ja je woont wat ver weg…… ik hoop dqat er in jouw buurt een kerk is die je ruimte kan geven en geborgenheid.

  35. goedgelovig says :

    @woodyflow: Herstel: Mail ons een briljante satirische bijdrage waar heel Nederland van in een deuk schiet. Zo goed?

    @Hendrik: Nee zeg, dat woord durven wij niet meer in de mond te nemen. 🙂 Maar het hart van het Evangelie, goede doelen en constructieve kerken worden hier zelden tot nooit op de hak genomen. Je ontkomt er niet aan dat je in die selectie iets laat doorschemeren over wat je belangrijk of onbelangrijk vindt. Overigens kun je daarin niet over eenduidigheid (‘GG vindt dit of dat’) spreken, daarvoor is de redactie veel te divers. Het komt regelmatig voor dat de één iets satirisch schrijft of tekent over wat voor een ander dierbaar is. Dat hoort erbij. Die ruimte moet er ook zijn.

  36. John says :

    @Ruub.
    Dank je wel. Ik weet dat ik op een satirische site geinige comments kan verwachten, dus ik zie wel wat er op me afkomt. Niet iedereen zal het eens zijn met de keuzes die ik heb gemaakt, maar hen zou ik een inkijkje willen geven in hoe ik tot mijn keuzes ben gekomen. Anderen zullen zich ongetwijfeld kunnen herkennen, en ik hoop dat ik ergens kan helpen in het verwoorden van frustraties en het uiting geven aan een stem waarvan ik overtuigd ben dat die er ook mag zijn. Ik heb vooral geschreven over hoe het voor mij voelde in die tijd en waar mijn keuzes van toen me nu hebben gebracht (of juist niet hebben gebracht). Ik denk dat ik over 10 jaar hoogstens anders aan zou kunnen kijken tegen de interpretatie van die gevoelens. Maar dan heb ik in ieder geval een document geschreven dat iets zegt over hoe ik toen (nu dus) in het leven stond. Net zoals ik nog ergens een levensverhaal heb liggen van toen ik 18 was (geschreven voor opleiding SPW) waarin het leven enkel glorie hallelujah is. Soms schaam ik me ervoor om dit terug te lezen. Aan de andere kant is dat wel onderdeel van wie ik ben en zal ik moeten proberen om vrede te vinden met de keuzes die ik toen heb gemaakt.

  37. Rob says :

    @John,
    die laatste zin intigreert mij.
    Waarom moet dat?
    Ik heb zelf keuzes gemaakt waar ik met de beste wil vd wereld geen vrede kan vinden.Sommige keuzes hebben verstrekkende gevolgen gehad die ik niet meer goed kan maken.
    Op andere keuzes ben ik aan het terug komen, maar misschien is de schade intussen ook wel onherstelbaar.
    Ik weet niet of vrede wel een haalbare optie is. Naar alle waarschijnlijkheid moet ik er iets heel anders mee.

  38. John says :

    @Rob.
    Gemaakte keuzes kunnen niet meer ongedaan gemaakt worden, maar je kunt wel je verantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen van die keuzes. Toch zul je moeten leren leven met het feit dat je die keuze gemaakt hebt. Ik vind het voor mezelf geen optie mezelf de rest van mijn leven te moeten straffen voor die keuzes. En er ‘vrede mee vinden’ kun je vrij ruim interpreteren omdat ik denk dat dat voor iedereen weer een ander proces is. Je kunt het denk ik op een gegeven moment laten rusten.

  39. Rob says :

    @Wesp, misschien neem ik je uitnodiging wel aan, en neem ik ook wat mee om op te hangen aan de muur.
    Als jullie ruimte hebben heb ik in ieder geval iets om op te hangen, maar ik moet het eerst van de muur afschroeven in mijn huidige kerk waar ik nooit meer kom 🙂

  40. Rob says :

    @John,
    Die laatste zin: “ik heb dit geschreven om er voor mijzelf een punt achter te zetten”

    Daar zit wat mij betreft een komma achter.

    Ik denk, vanwege die laatste zin dat je niet echt zit te wachten op evt nieuwe gezichtspunten.

    Aan de andere kant vind ik het moeilijk om alleen te reageren met: wat mooi dat je dit geschreven hebt, John.
    Ik vind het dus moeilijk om mee te gaan in het idee dat het een punt is en geen komma.
    Dus ik zal inhoudelijk reageren op wat je schrijft met mijn eigen gezichtspunten.

    Als je dit echt heel storend vindt zou ik graag zien dat je dit laat merken.
    Desnoods scheld je mij de huid vol, hoeft niet weggemodereerd te worden 🙂