Smouter kondigt reeks TRIN-reportages aan

Hoe staat het met het onderzoek van journalist Karel Smouter naar ‘de methoden van Mattheüs’? Nadat TRIN het advies van Willem Ouweneel om mee te werken aan een onafhankelijk onderzoek in de wind had geslagen, en Smouter dus op geen enkele medewerking van de organisatie kon rekenen, is hij met zijn team hard aan de slag gegaan. Reisverslagen werden uitgeplozen, geclaimde genezingen en andere wonderlijkheden geïnventariseerd, correspondentie gevoerd met betrokkenen, en er werd een eigen veldtrip gepland. In juli was Smouter twee weken in Zuid-Oost Azië om op plaatsen waar TRIN campagne heeft gevoerd of projecten heeft mensen te interviewen.

Ondertussen legde hij op zijn blog verantwoording af over zijn eigen methodes. TRIN trok de integriteit en geloofwaardigheid van de journalist namelijk in twijfel. Zo zou hij gefinancierd worden door TRIN-critici (Goedgelovig-lezers), niet in gebedsgenezing geloven, afspraken niet nakomen, onvoldoende oog hebben voor de positieve kanten van TRIN en in dienst staan van de Satan. TRIN-medewerkers beten hem toe: “Als óns werk door júllie reportages in de problemen komt, dan kleeft het bloed van onze weeskinderen aan júllie handen.” Al deze verwijten zijn door Smouter keurig beargumenteerd ontkracht. TRIN heeft er zelf voor gekozen om geen openheid van zake te geven; achteraf met fobische reacties komen geeft dan geen pas.

Inmiddels is Smouter terug van weggeweest. In augustus en begin september is gewerkt aan de reportages. Daar is bewust de tijd voor genomen. Deze ‘slow journalism’ komt volgens Smouter de kwaliteit van het project ten goede. Bij een gevoelige zaak als TRIN en in niet-democratische landen heb je altijd te maken met bronnen die wél willen praten, maar anoniem willen blijven. Hoe ga je daar dan op een journalistiek zorgvuldige manier mee om? Smouter legt dat uit, maar koppelt dat aan de opmerking dat “blogs stellig kunnen zijn zonder aan journalistieke normen gebonden te zijn”, en suggereert daarmee impliciet dat wat Goedgelovig heeft gepubliceerd minder onderbouwd is dan zijn eigen werk. Daar zetten we op onze beurt natuurlijk een stevige kanttekening bij. Goedgelovig werkt al vier jaar aan het TRIN-dossier (iets langer dan Smouter c.s.) en hanteert, zoals elke bron zelf heeft kunnen ervaren, dezelfde onderzoeksjournalistieke criteria.

Inmiddels is de ‘final countdown’ begonnen. Smouter heeft zijn reportages en artikelen bewust getimed op eind september/begin oktober. Tussen het grootse TRIN-concert met Jesus Culture in de Heineken Music Hall op 27 september en de nieuwe Myanmar/Birma-reis van 11 t/m 21 oktober. Er verschijnen in elk geval artikelen in Het Parool en CV.Koers. Welke omroep de videoreportage gaat uitzenden is nog niet bekend.

85 responses to “Smouter kondigt reeks TRIN-reportages aan”

  1. biblo says :

    Zeg Smouter, betaalt Satan een beetje goed? of is het liefdeswerk?

  2. mafchauffeur says :

    @biblo: € 3.460 voor het gehele project, inclusief reiskosten.

    Plus heel veel liefde voor eerlijke onderzoeksjournalistiek.

  3. Ruitje says :

    Ben heel benieuwd naar het resultaat. Wat me opvalt is dat het voor TRIN een probleem was als de journalist niet in genezing geloofde. Lijkt een beetje op dat verhaal van de krant die bij de dodenopwekcursus wilde kijken. Dat mocht ook niet om die reden.,

    Als er echt wonderen zouden gebeuren die aantoonbaar zijn, dan maakt het toch niet uit of de journalist gelooft of niet? Blijkbaar is er iets niet in de haak als TRIN en Arlene Westerhof de wereld (die niet gelooft) niet kan overtuigen. Blijkbaar moet je in hun trucjes geloven om iets te ervaren. De kracht van suggestie?

  4. pijpkaneel says :

    @ruitje

    Jezus selecteerde ook héél streng wie er wel en wie er niet bij zijn wonderen mochten kijken.

    🙂

  5. Pittig says :

    @ Ruitje

    Als er echt wonderen zouden gebeuren die aantoonbaar zijn, dan maakt het toch niet uit of de journalist gelooft of niet?

    Scherpe observatie, maar ik wil de lijn nog verder trekken:

    Als er echt wonderen zouden gebeuren die aantoonbaar zijn, dan is het toch juist heel handig dat e journalist er NIET in gelooft?

    Ten eerste maakt dat het verhaal veel betrouwbaarder als de wonderen door een ongelovige worden bevestigd.
    Ten tweede is dat toch precies de doelgroep? Wonderen zijn toch handig om mensen voor het eerst te laten geloven?

    Ik vind de houding van TRIN en God’s Embassy dus een overduidelijk teken dat het daar niet pluis is.

  6. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Jezus zou inderdaad nooit een wonder doen voor de ongelovige en twijfelende schare. 🙂

    Alleen dan die keer met de vijf broden en twee vissen. En die keer met het dochtertje van Jaïrus, en met de bruiloft te Kana en de genezing van de blinde Bartimeüs en met Lazarus en met .. nou ja, als ik heel goed ga zoeken kan ik misschien nog wel een wonder vinden waar geen twijfelaars en ongelovigen bij waren…

  7. pijpkaneel says :

    @pittig

    Gevonden: De verheerlijking op de berg!

    Hmmm… Aan de andere kant, dat was geen genezing oid.
    En toen hij beneden kwam genas hij de zoon van een man die zijn twijfel zo’n beetje uitschreeuwde. Lastig, hoor.

  8. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Maar bij de verheerlijking op de berg werden de gelovigen juist angstig en eigenlijk begrepen ze er niets van, zoals blijkt uit de vraag van Petrus. Dus dat waren ook beslist geen goede gelovigen…

  9. Ruitje says :

    @Pittig, die lijn die jij doortrekt is inderdaad het punt. Als de wonderen echt zijn hoeven ze toch niet bang te zijn een ongelovige journalist uit te nodigen? Dat is alleen maar sterker als die erkent dat er echt een wonder is gebeurd.

  10. pijpkaneel says :

    @pittig

    Gelukkig dan maar. Ik heb me meer dan eens geïdentificeerd met die twijfel-papa onder aan de berg. En met mijn naamgenoot onder de apostelen. Moet er toch niet aan denken dat ik alleen perfect en twijfelvrij mee mag doen…

  11. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Nee hoor, alle grote zondaren zoals jij, zijn van harte welkom bij Jezus… 😉

  12. lieveheersbeest says :

    De ‘geestelijke strijd’ is ook begonnen:

    “Via Twitter for iPad”…. stond die iPad ook in zijn projectbegroting?

  13. Pittig says :

    @ Lieveheersbeest

    De duivel probeert te verhinderen dat het stuk op internet komt!

    (Of wil God nou verhinderen dat het stuk op internet komt?)

  14. Ruub says :

    Het is te hopen dat de repo uberhaupt wordt uitgezonden. Zo gek veel omroepen zullen er nu ook weer geen interesse hebben. Het grote publiek zegt MvdS of Ouweneel helemaal niks.

    Ps: heeft niemand anders die Parool?

  15. engel says :

    @Ruub,

    Bij ons in Rotterdam verkopen ze (helaas) geen Parool in de kiosk.

  16. rob says :

    @Engel
    Wat doe jij in Rotterdam, je had me wel eens mogen vereren met een bezoekje.

    Internet is nog niet werkend…….
    Klinkt als l..poffline
    Niet best dus.

  17. bramvandijk says :

    @pijpkaneel

    Ik heb me meer dan eens geïdentificeerd met die twijfel-papa onder aan de berg. En met mijn naamgenoot onder de apostelen.

    De apostel pijpkaneel is ook mijn favoriet 😉

  18. de Belg says :

    @Rob
    Ik was serieus Rob, wat weet jij van die smalle weg en die poort? Heb je die al gevonden en ben je er al binnen geweest of is het puur een rationele verklaring om aan te geven dat we niet wettisch moeten zijn als de schriftgeleerden maar dat het om het hart gaat?
    Maar ik vraag me af of we werkelijk in die geestelijke dimensie kunnen binnengaan waar je begeleidt wordt door gidsen enz.

  19. rob says :

    @De Belg
    We kunnen een keertje wandelen en een boom opzetten erover, je woont hoop ik dichtbij de grens

  20. Vleertje says :

    Ik ben heel benieuwd of de kwaliteit van de controle van de beweringen van TRIN echt goed is. Want daar hangt het nu van af, of Karel zijn werk zorgvuldig heeft gedaan. Ik ga ze zekers lezen en hoop dat ze hier ook online komen!
    En zou de EO eindelijk eens ruimte geven aan goede journalistiek onderzoek? Want ze kunnen toch niet langer net doen of er niks aan de hand is.

  21. de Belg says :

    @Rob
    Maastricht ja … Nep Nederlander… Ik voel me dus al helemaal thuis bij jullie.

  22. pijpkaneel says :

    @pittig

    Zeg, doe es effe normaal man! Ik zei dat ik een grote twijfelaar ben, jij noemt me in één keer een grote zondaar. Ik voel me belasterd!

    Een grote twijfelaar zijn (en dan bedoel ik niet een bed van 140cm breed) is hip en intellectueel verantwoord, zeker hier op GG.

    Qua zondigheid ben ik maar heel gemiddeld, hoor. Ben geen tollenaar, geen hoer. Eigenlijk ben ik hartstikke blij dat ik zo niet ben!

    O wacht…

    Moeilijk hoor, die leer van Jezus 😉

  23. pijpkaneel says :

    @bvd

    Mooie vent inderdaad, dieapostel pijpkaneel. Volgens het evangelie zat hij achter zijn Ipad te discussiëren op een gristelijk-satirisch weblog over de vraag hoe de evolutietheorie past in het concept erfzonde, terwijl zijn vrienden de Opgestane IRL ontmoetten.

    Toen zijn vrienden het hem vertelden, wilde hij het niet geloven. Hij zei: “Tenzij ik een blinde Birmees heb zien lopen en een dode journalist door God’s Embarassment heb zien opwekken, zal ik het niet geloven.”

    Uiteindelijk manifesteerde de Opgestane zich zo duidelijk aan hem, dat ie wel móest geloven.

  24. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Nee, probeer er maar niet onder uit te komen dat je een grote zondaar bent. Ondanks de balk in mijn oog kan ik jouw splinterzonden best goed zien hoor!

  25. rob says :

    Ik zie helemaal niks!
    Pas als ik gezien heb dat pijpkaneel een hoer is of een tollenaar, dan noem ik hem een zondaar ozo.
    Dat betekent dat pijpkaneel de volgende keer verplicht is om op een meetup te komen !

  26. rob says :

    @De Belg
    oei verweg Maastricht, ergens halverwege? Of ff mailen?

  27. de Belg says :

    @Rob
    kan het niet beiden? Is een hoer niet een soort verborgen tollenaar die stiekem teveel geld vraagt voor haar diensten? Of met andere woorden mensen geld aftroggelt om een bepaalde poort binnen te gaan? 🙂
    Wat moet pijpkaneel dan dragen om in die hoedanigheid herkenbaar te zijn?

  28. Pijpkaneel says :

    @rob

    Mevrouw pijpkaneel is principieel tegen het omzetten van online-kennissen in echte kennissen. En wie ben ik om haar tegen te spreken.

    Aan de andere kant ben ik wel nieuwsgierig…

  29. rob says :

    @De Belg

    Wat moet pijpkaneel dan dragen om in die hoedanigheid herkenbaar te zijn?

    Niets natuurlijk, behalve een tasje om de inkomsten van de eh collecte in te doen 🙂

    @Pijpkaneel
    Ik denk dat het idd beter is als je niet komt 🙂
    En je niet zo achter je vrouw verschuilen he

  30. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Is mevrouw pijpkaneel ook principieel tegen het omzetten van mensen die je aan de telefoon hebt gesproken in echte kennissen? Of tegen het omzetten van penvriendinnen in echte vriendinnen?

    Heeft mevrouw pijpkaneel ook altijd voor de eerste keer mensen persoonlijk leren kennen zonder tussenkomst van enige media?

    Of houdt ze zichzelf niet aan haar eigen principes?

  31. rob says :

    @Pittig
    Mw Pijpkaneel heeft ongelooflijk de broek aan 🙂

  32. Pittig says :

    @ rob

    Ach, mw Rob heeft toch ook de broek aan? 😉

  33. rob says :

    @De Belg

    Sorry voor mijn aanbod te mailen, je hebt een goede vraag gesteld met recht op antwoord.
    Ik zal je gewoon hier antwoorden over de weg en de poort zoals ik het zie en beleef in het kader van het klassieke evangelie, van genade, zonde, berouw en vergeving.
    Gemengd met mijn eigen idee dat een God/Jezus Die leeft ook antwoorden geeft.

    Zo begon het:
    Kennismaken met het christelijk geloof op mijn 38ste
    -Gevraagd aan Jezus: ik snap geen bal van het hele evangelie, het is een rare boodschap.
    Als U er echt bent geef me dan antwoord en leg het mij uit.

    Na deze vraag is er een soort proces op gang gekomen, waarvan ik denk dat de antwoorden erin zitten, in dat proces.

    Ik geloof in een geestelijke wereld, ook als heiden geloofde ik dat. Maar het zoeken naar die wereld leverde een enorme puinhoop op.
    Jezus was eigenlijk de laatste, minst aantrekkelijke hoek waar ik wilde zoeken, maar alle andere wegen waren op niets uitgelopen.

    1-Na dat gebed merkte ik dat ik zonder dat ik het gevraagd had, of verwacht had een stuk genezing meemaakte van dingen waar ik in de loop v tijd last v gekregen had. (Dat waren psychische klachten).

    -Een stukje weg = :je open stellen voor antwoorden, ook de antwoorden die je niet verwacht.

    2- Ik ging de bijbel lezen en veel dingen riepen veel vragen op, is er een duivel, is er een zondeval?
    Hoe moet ik dat zien?

    – Op sommige dingen is er direct antwoord gekomen, andere dingen duurden veel langer en werden in de loop vd tijd veel duidelijker.

    Een van mijn eerste vragen ging over de zonde val.
    Ik was begonnen in het OT, en ik snapte er niet veel van. Wat is nou de zondeval.
    Wat mij duidelijk werd is dat die zonden aardig diep zitten en de belangrijkste kern daarvan hoogmoed is, denken dat je het beter weet dan God.
    Denken dat je het kan, dat je het allemaal goed doet. terwijl je geen zicht hebt op de puinhoop die je verzameld hebt. Wel zicht, maar veel te weinig diepte inzicht.

    De poort is dan: jezelf de vraag stellen:waarom heb ik vergeving nodig,
    Het antwoord ligt in het besef van de diepte van je zonden.
    De weg is dan hoe je hierop wilt antwoorden, wat je ermee wilt doen, met dat gegeven.
    De weg is ook dat je hierbij inzicht, troost en hulp en genezing kunt ervaren v Jezus op de momenten dat je je hart uitstort.

    De weg is meer de diepte in, meer gaan zien en ervaren vd gebrokenheid van het leven.
    het werd mij zelf duidelijk dat ik allerlei systemen hanteer om dit buiten de deur te houden. Ik wil niet lijden aan dit leven, ik wil een leuk leven.
    Ik wil mijn tekortkomingen niet zien, en ik wil niet lijden aan de deuken die ik zelf oploop.
    Dat doe ik door niet te willen voelen en niet veel na te willen denken.

    De weg is : meer gaan voelen van het lijden, de schade die je aanricht, de oogjes die meer open gaan voor het onrecht dat je zelf aanricht en dat je ontvangt.

    Ik heb gemerkt dat mijn besluit om niet te willen voelen (dat ik al vrij vroeg in het leven nam), mij ook dood maakte voor het verlangen naar liefde.
    Ik wilde er geen last van hebben, maar het verlangen naar liefde en vriendschap werd dus ook minder.

    Het werd duidelijk dat God wilde dat ik op mijn weg mij veel meer open zou stellen voor andere mensen, en mijn eigen gevoelens daarin, ook al zou dit teleurstelling en pijn opleveren.
    Ik was een behoorlijke einzelgänger.

    De poort is de bereidheid om mens te zijn in al zijn facetten( met gevoelens van twijfels, angst boosheid, liefde verdriet) met de bereidheid te willen zien wat God ziet.
    Dat is enorm verrijkend maar ook eng.
    het is niet fijn om naar je eigen mislukkingen te kijken zoals God het ziet, want Zijn blik ziet alles.

    Daarentegen, Hij wil je helpen om een andere weg te gaan, inzicht te geven, die ervoor zorgen dat je die andere weg ook ziet.
    Meer inzicht levert op dat je plannen veranderen. Maar vaak is inzicht te pijnlijk, een roze bril is leuker.
    Maar uiteindelijk is de waarheid altijd beter.

    ]Ik was een afgestompt mens met weinig verlangens naar de dingen die je leven echt verrijken, en dat is veranderd.
    Maar mijn blik is niet vrolijker geworden.
    Maar ook weer wel: Dan zie ik veel meer hoop en liefde dan ik eigenlijk had gezien toen ik nog niet met God leefde.

    Het heeft dus 2 kanten

    De vraag is:
    Zou ik dit zelf hebben kunnen doen met behulp van een therapeut bijvoorbeeld?
    Het antwoord is nee. De inzichten gaan veel verder dan de oppervlakte, een therapeut had er nooit doorheen gekomen. Zo’n afgesloten bastion was het.
    Bovendien is de troost en de genezing die ik ervaren heb niet in de gewone wereld te verkrijgen.

    De poort zie ik als een grote bereidheid, je open willen stellen voor alles wat komt
    De weg is wat daarna volgt.
    Als dan komt wat je niet wilt heb je de neiging om terug te lopen.
    Maar het besef groeit ook wel dat dit niet kan. Je weet teveel.

  34. engel says :

    @Pijpkaneel,

    Je moet gewoon even opbellen naar Rob, dat doe ik ook meestal. Het is wel even afwachten wie je aan de lijn krijgt…..

  35. rob says :

    @Engel
    🙂
    Dat heeft wel indruk gemaakt
    In het echt is Rob veel aardiger dan zijn vrouw. Zijn vrouw is een bitch, zoiets als die vrouw laatst uit die slechte B film waar John een rol in speelt 🙂 (volgens Pittig)

  36. engel says :

    @Rob,

    Ik vond zijn vrouw juist veel aardiger. Een lief, bescheiden en integer mens. Daar zouden er meer van moeten zijn.

  37. rob says :

    @Pijpkaneel

    Schaam je niet hoor, we begrijpen het wel 🙂
    http://stripgenerator.com/strip/566423/pijpkaneel-en-zijn-vrouw/#share

  38. rob says :

    @Engel
    dat is eigenlijk wel waar ja

  39. engel says :

    @rob,

    En wat minder eigenwijs……

  40. Pittig says :

    @ rob

    Jammer dat pijpkaneel niet meer bij dit onderwerp komt kijken. Hij mag toch niet je prachtige cartoon missen! 🙂

    Alleen het eerste plaatje al met een — hoe zullen we het zeggen — “welgevormde” vrouw en het iele pijpkaneeltje ernaast… 😀

  41. pijpkaneel says :

    @rob

    Een nominatie voor de mockfish-award en nu ook al een cartoon!
    Te veel eer.
    Je afbeelding van mijn vrouw doet haar overigens te kort, of eigenlijk te veel. Je afbeelding van mij is treffend, maar zondig, aangezien je geen afbeelding mag maken van wat op de aarde is.

  42. pijpkaneel says :

    @pittig

    Mevrouw pijpkaneel is griezelig consistent op dit vlak, waarschijnlijk als gevolg van het feit dat ze nogal lichamelijk ingesteld is.

    Maar goed, genoeg over mij. Terug naar het topic…

  43. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Oh nee, dit is veel interessanter dan het topic! 😉

    Maar ik begrijp dat als we allemaal bij jou op de stoep zouden staan, het voor je vrouw geen enkel probleem is?

  44. pijpkaneel says :

    @rob

    Wat een schitterende bio heb je geschreven. Dit raakt me echt.

    Ook bijzonder om te zien dat jouw weg een totaal andere is dan de mijne, terwijl ik tegelijkertijd op dit punt van de weg vaak opvallend veel van mijn ideeën en beleving in jou herken.

  45. pijpkaneel says :

    @pittig

    Ieks! Ik weet opeens weer waarom ik onder pseudoniem post…

  46. rob says :

    @Pijpkaneel
    Is mijn schrijfsel in ieder geval duidelijk overgekomen.
    misschien wil je wat vertellen over jou weg, wat er anders aan is oid 🙂

    Mag ik echt geen afbelding van je maken? ik dacht dat ik geen afbeelding mocht maken van het hemelse , of bedoel je te zeggen dat je hemels bent 🙂

  47. rob says :

    @Pittig
    Durf je nog wel bij de vrouw v Pijpkaneel op de stoep te staan?
    Ze is nogal lichamelijk ingesteld en dat met die snor 🙂

  48. pijpkaneel says :

    @rob

    Moet ik even tijd voor vinden. Ik beloof dat ik iets zal brouwen.

  49. de Belg says :

    @Rob
    Bedankt voor je lange antwoord.
    Ik zal je er op antwoorden in het weekend.

  50. rob says :

    @De Belg en Pijpkaneel
    ben zeer benieuwd 🙂

  51. Pijpkaneel says :

    @gg

    Jullie tweeten (terecht) over de relibio van “ooit evangelisch-charismatisch”.
    Waarom niet over die van @rob?

  52. rob says :

    @Pijpkaneel
    ssssst, ik heb al vaak het idee dat het allemaal te openhartig is.
    Als mensen er per toeval iets aan hebben is dat al mooi genoeg, laat maar verdwijnen in de rest vd comments.

  53. Onno says :

    @Vleertje

    “En zou de EO eindelijk eens ruimte geven aan goede journalistiek onderzoek? Want ze kunnen toch niet langer net doen of er niks aan de hand is.”

    Dat kunnen ze blijkbaar wel. De Durf boeken van MvdS worden ook nog steeds aangeprezen in de magazines van de EO.

  54. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Wat is dat nou voor reactie?

    Ieks! Ik weet opeens weer waarom ik onder pseudoniem post…

    Dus je staat het wel toe dat wij hier met jouw mogen praten, maar het idee dat we elkaar zouden ontmoeten, doet je van angst “Ieks” uitschreeuwen?

    Dan weten we nu ook hoe je over ons denkt! Als een enge, vieze, gevaarlijke en afschrikwekkende meute waarbij “Ieks” de enige mogelijke respons is als er sprake zou kunnen zijn van een ontmoeting… 😉

    En we weten nu ook wat voor figuur je zelf bent: Want… zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten! 🙂

  55. engel says :

    @Pittig,

    Het zou ook een grapje kunnen zijn?!

  56. Pittig says :

    @ engel

    Ik geloof niet in grapjes. Grappen zijn van de duivel!

  57. pijpkaneel says :

    @pittig

    Een ieder die in de vreeeeze des heeeeeeeeeren voor de vierschaar gedaagd is, zal nimmer grapjes maken, doch dagelijks wenen: och arme, och mocht ik toch uitgered worden, ik, die minder is dan een worm!

    Dus geen grapjes, nee.

  58. pijpkaneel says :

    @rob

    Mijn reli-bio dan maar. Best saai, vergeleken met wat ik hier tot dusver gelezen heb. Maar beloofd is beloofd.

    Geboren en opgevoed in een gereformeerdebondsnest in een gereformeerdebondsdorp. Onder invloed van een inwonende, bijzonder dominante tante, gedroegen wij ons als het meest rechtse in het gereformeerdebondsspectrum. Dat betekende dat ik in de pubertijd naar de kerk liep, naast mijn vrienden die fietsten. Ik mocht niet achterop, da’s duidelijk. Homo’s waren vies, negers stamden van Cham en de juf in klas twee vertelde dat een meisje van 17 haar benen had verloren door een te strakke spijkerbroek.
    De kerk, dat was horen dat je zondig bent, dat maar weinigen uitverkoren zijn, dat zondebesef eigenlijk nooit diep genoeg is, dat het hart arglistig is, dat een ingebeelde hemel heel erg is.
    Een buurman die vlak voor een zware operatie van de dominee te horen kreeg dat er onder invloed van kalmerende middelen rondom de operatie nogal wat schijn-bekeringen plaats vonden, waarvoor hij zeer diende te waken.
    Thuis werd er door tante nog een schepje bovenop gedaan, door te melden dat de dominees uiteindelijk toch geen echt veranderde mensen waren, dat hij ‘het ware’ niet kende, dat hij als het erop aan kwam te lichtzinnig was. Tante las Paauwe.
    Beslissend moment 1: toen ik voor het eerst zonder mijn ouders op vakantie ging met wat vrienden, gaf tante me preken van Paauwe mee. Om te lezen op de vakantie. Ik las er één en trok mijn conclusie: deze man trekt alleen maar steeds kleinere cirkeltjes, zodat hij uiteindelijk alleen zelf maar deugt. Dit klopt niet.
    Ik heb de boekjes weg gelegd en bij thuiskomst dat ook in bedekte termen aan tante meegedeeld. Ze was geschokt en verdrietig.

    Tijdens mijn studie kwam een aantal zaken in een stroomversnelling. De predikant in mijn woonplaats, een geleerde en wetenschappelijk ingestelde theoloog, toonde me een andere kijk op de bijbel, op Jezus, op het geloof. Nog steeds vrij streng, maar zeker ook ‘gunnend’. Hij hamerde op kennis die van het hoofd in het hart druppelt, waarna de Geest het kan ontsteken met een enkele vonk. Zo voelde het bij mij ook, uiteindelijk.
    Beslissend moment 2: op vakantie met een Beter Uit reis, zag ik mensen om mij heen die hartstikke orthodox bezig waren met de bijbel en tegelijkertijd blijmoedig geloofden. In mijn ogen tot dat moment een onmogelijke combi. Ik werd er nieuwsgierig en jaloers van.
    Beslissend moment 3: kort daarna bezocht ik een studieavond van Willem Ouweneel (ja, sorry) nav de tekst “Ik ellendig mens”. Daar in de Alblasserwaard, in een zaal vol streng-gereformeerde broeders, maakte hij gehakt van allerlei reformatorische beelden rondom ellende, verlossing en dankbaarheid. Met steeds weer het mantra: U hoeft mij niet te geloven, lees maar wat er in de bijbel staat en toets mij. Doe dat ook bij uw predikanten.

    Het kwartje viel: God heeft mij aanvaard in Jezus’ naam. Kaboem. Wereld op zijn kop. Grote donderwolken verdwenen uit mijn leven. Ik mocht er zijn. (Ik kan dit nog steeds niet hardop vertellen zonder tranen, merkte ik onlangs).

    En zo begon een nieuwe fase, waarin ik blijmoedig en serieus tegelijk wilde leven met Jezus. Ik durf zonder meer te stellen dat ik er een beter mens van was geworden: opener, vergevingsgezind, meer betrokken op mensen om me heen. Ik deelde mijn nieuw verworven vrijheid vooral met mensen die in dezelfde sombere omgeving waren opgegroeid als ik. Wat een mooi leven!

    Door de jaren heen bleek het toch lastiger dan ik hoopte. De sleet kwam erin. Bijbel lezen werd minder, bidden verslapte tot één of twee keer per week,
    Ik kwam in een eerste echte geloofscrisis, aan het wankelen gebracht door mijn ratio: wat als God niet bestaat, als de bijbel niet meer dan een mooi boek is?
    Beslissend moment 4: ‘s nachts werd ik wakker: stel nou dat het een leugen is? Ik stikte bijna van angst. Ik klampte mij vast aan een paar bijbelteksten waarin Paulus stelt dat er een waarheid is die boven de rede uit gaat. Ik realiseerde me dat er meer moet zijn dan alleen rede en vond daarin de rust om weer terug te kruipen naar mijn geloof. Al bleef er een deuk achter door deze ervaring.

    Geleidelijk aan kwamen er meer vragen. Met name schepping en evolutie trokken een draadje los waar ik iets mee moest.
    Afgelopen jaar was het jaar van de stroomversnelling. Een jaar waarin ik werd geconfronteerd met de eindigheid van een aantal geliefden en ook zelf de dood in de ogen keek. En daarmee kreeg mijn zoektocht een boost: wat is echt, wat is nep? Speelt traditie een rol, en is dat positief of negatief?
    Centraal inzicht: God is oneindig veel groter dan ik kan begrijpen of ervaren. Dat was tot dusver een mooie vrome tekst, maar is nu op eens de kern geworden van een heel andere denklijn: als Hij veel groter is dan ik kan overzien, dan zijn al die vast getimmmerde waarheden die ik koester, ook maar moment-opnamen uit een film. En zelfs de bijbel is maar een flard; en tegelijkertijd al veel meer en rijker dan ik kan verhapstukken, dus ik denk dat ik toch eerst daar maar verder zoek en verder reis, met het nieuwe paradigma.

    En dat is de zoektocht waar ik nu mee bezig ben. In gesprek met een vriend die op dezelfde zoektocht is, en met heel veel andere mensen die op de gekste momenten op mijn pad komen en iets inspirerends of confronterends aan me meegeven. In een boek van Reinier Sonneveld. Of André Troost. Of op GG bijvoorbeeld.
    Daarom vind ik het prettig op GG. Ik kan rustig kauwen op wat ik lees, kan schiften wat ik wel en niet bruikbaar vind en kan daarbij mijn grenzen opzoeken, mede doordat de kritische vragen die ik hier lees, en die me soms bang maken, opgevangen zie worden door mensen die hebben geleerd die vragen een plek te geven zónder direct hun geloof aan de wilgen te hangen.

    De zoektocht is misschien wel een belangrijk doel van mijn leven. (U2 – I still haven’t found is niet voor niets mijn lievelingssong).
    Ik ben benieuwd waar ik uitkom. Ik bid God dat Hij me vasthoudt op mijn tocht.

    PS Er is natuurlijk veel meer te vertellen dan dit, maar ik vind het al te veel tekst voor een weblog. Sorry GG 😉

  59. pijpkaneel says :

    Oef, echt een lang verhaal. Nou ja. Wie het te lang vindt, mag het skippen…

  60. Ruub says :

    Dank Pijpkaneel, voor je verhaal. Helemaal niet saai. Paauwe klinkt een beetje als de dominee van de Enige Ware Kerk.

  61. bramvandijk says :

    @pijpkaneel
    Mooi verhaal met voor mij ook wel herkenbare elementen.

    Vooral vind ik het wel mooi om te zien dat voor ons beiden berusting in niet-weten wel belangrijk is geworden. Alleen uit zich dat bij jou in het idee dat god oneindig veel groter is dan jij kan begrijpen en ervaren, en bij meer in het idee dat de mens helemaal niet speciaal is en zoals we van andere dieren niet verwachten dat ze quantum-mechanica begrijpen hoeven we ook van mensen niet te verwachten dat ze alles zullen kunnen weten en begrijpen.

    Nou ja, mooi om te lezen dus, dank je.

  62. pijpkaneel says :

    @ruub

    Inderdaad, dat is hem. Bizar hoe die Paauwe zijn verhaaltjes opbouwde. Deze persiflage komt er eng dicht bij…

  63. Wilfred says :

    @pijpkaneel: hoewel ik uit een andere achtergrond kom (jawel, die van Ouweneel), herken ik veel van jouw verhaal. In ieder geval in je ontwikkeling. Mooi dat je dat wilt delen!

    Ik twijfel zelf denk ik op meer punten dan jij. Ik zie mezelf meer als post-christelijk. Vermoedelijk zullen de meeste christenen dat ook vinden. Alhoewel ik het geloof in concept God nog niet helemaal heb losgelaten en de mooie dingen in de christelijke traditie (die gelukkig veel breder is dan de bijbel) zeker weet te waarderen. Uiteindelijk komt het denk ik neer op hoeveel je op integere wijze nog voor waar kunt houden. En dat is voor iedereen anders…

  64. engel says :

    Tijd om weer eens on-topic te worden:

  65. Pittig says :

    @ pijpkaneel

    Indrukwekkend verhaal. Dat is heel ingrijpend wat je allemaal vertelt.

    Al die veranderingen kosten héél veel energie en om dan met de eindigheid van geliefden geconfronteerd te worden is heel confronterend voor elke geloof of levensbeschouwing.

    Ik wens je veel wijsheid in je leven en zoektocht toe.

  66. goedgelovig says :

    @Pijpkaneel: Een authentiek verhaal is nooit saai. Eigenlijk verdient het een eigen bijdrage op GG.

  67. Pijpkaneel says :

    @gg

    Hm. Doe dat maar niet. Het is al een hele stap om het hier in de comments te droppen, mijn real-life-omgeving is hier voor een belangrijk deel niet eens van op de hoogte. Staat wel op de planning, overigens…

  68. Johan says :

    Waarom in hemelsnaam in het ND? Kom op, Smoutertje, gooi die artikelen op internet. Wij hebben niet aan je project gedoneerd om de Berlijnse muur van het ND te subsidiëren.

  69. rob says :

    @Pijpkaneel
    Dank je wel voor je persoonlijke verhaal.
    Het is vreselijk … om te lezen, want ik ben echt bang dat ik de omgekeerde volgorde moet doormaken.
    Van vrij en blij, naar deze:

    De kerk, dat was horen dat je zondig bent, dat maar weinigen uitverkoren zijn, dat zondebesef eigenlijk nooit diep genoeg is, dat het hart arglistig is, dat een ingebeelde hemel heel erg is.

    Maar dan met een levende God die niet met Zijn armen over elkaar zit toe te kijken om aan het eind van het verhaal de uitverkorenen op te vissen.
    Kun jij je een charismatische zwaar gereformeerde voorstellen die een hekel heeft aan wetjes, plichten en structuur?
    Ik ben een idiote mengelmoes, ik zou niet weten waar ik thuis hoor.
    Nb: ik geloof niet in de uitverkiezing.
    Geloof is iets tussen een mens en God, vraag en antwoord en een proces.
    Ik begrijp dat je het vreselijk benauwd hebt gekregen v het zware geloof.
    Maar ik hoop dat je de moed hebt om alles tot het bot uit te zoeken waar je diepste vragen liggen in tegenwoordigheid v God.
    Ik denk dat dit de weg is.
    (antwoord op je vraag @mij: wat zie jij als De weg)

  70. pijpkaneel says :

    @rob

    Die mengelmoes kan ik me voorstellen, ja. Ik ben er ook zo één. En ik ken er heel wat. Volgens mij is dat ook prima.
    Ik geloof ook wel in uitverkiezing, maar dan als filosofisch begrip: ik denk dat God niet op onze manier aan tijd is gebonden. Hier stop ik maar even, is een discussie op zich en ik ben een psycholoog van de koude grond…

    Ik weet trouwens niet of ik het bewust benauwd heb gehad door dat zware geloof. Misschien bij vlagen. Ga ik nog eens op kauwen.

  71. rob says :

    @Pijpkaneel
    Ik krijg het spaansbenauwd van het zwaardere geloof, want het heeft veel consequenties.

    uitverkiezing als filosofisch begrip?
    Je maakt me nieuwsgierig.

  72. aafke says :

    @pijpkaneel
    Indrukwekkend en integer verhaal.
    Thanks.

  73. engel says :

    Ik kreeg net de CV-Koers door de bus en ik moet zeggen, ik ben niet ontevreden over de resultaten van dhr. Smouter. Het is het geld en het wachten wel waard geweest…

  74. Pittig says :

    @ engel

    Vertel! Vertel! Of moeten we gewoon de CV-Koers kopen?

  75. engel says :

    @Pittig,

    Ik zou zeggen kopen! Maar Smouter laat ook niet het achterste van zijn tong zien en bewaard nog wat voor de beeldraportage.

    Wat hij ook gedaan heeft, is wat mensen interviewen waarvan MvdS beweerd in zijn boek Durf te dromen dat ze dankzij zijn gebed genezen zijn. Een verrassende uitkomst.

  76. goedgelovig says :

    @engel: Mail even een scan van dat artikel als je wilt. Dan kunnen we onze lezers snel informeren over de uitkomsten.

    Als je zegt dat het ‘een verrassende uitkomst’ is, zijn ze dus WEL genezen.

  77. engel says :

    @GG,

    Nooit van copyrights gehoord? Zelfs bij Smouter en CVKoers is nog niks online te vinden.

  78. Pittig says :

    @ Engel

    Maar het CV Koers-artikel is toch wel een promotie op GG waard? Of wil je niet dat mensen de CV-Koers gaan kopen?

  79. goedgelovig says :

    @engel: Wij kennen de Auteurswet op ons duimpje. De uitkomsten van een artikel samenvatten valt niet onder copyrights. Beperkt citeren ook niet. We kunnen van dat artikel rustig een nieuwsbericht maken waarin we verwijzen naar CV Koers als bron. Dus kom maar op. (Of een andere lezer die aan het artikel kan komen.)

  80. engel says :

    @GG,

    Wat schuift het?

    @Pittig,

    Wat schuift het?

  81. Pittig says :

    @ Engel

    Dus jij wilt iets verdienen aan een artikel dat niet van jou is? Hmmm. Waren de copyright regels — waar jij zo mee schermt — daar niet juist voor bedoeld? 🙂

    **** mompelt iets over hypocriete engelen en 1 Tim 6:10 ***

  82. engel says :

    @Pittig,

    Er zijn engelen en gevallen engelen, geen hypocriete engelen. Zeg maar wat de informatie je waard is!

  83. goedgelovig says :

    @engel: We kunnen je val helpen versnellen. Dus kom nou maar snel over de brug met dat artikel. 😉

  84. engel says :

    @GG,

    Het artikel is 17 minuten geleden verzonden. Maar de postduiven zijn traag zeker?

  85. Jan-Peter says :

    @pijpkaneel: mooi verhaal en interessant. Ik heb op een gereformeerde studentenvereniging gezeten. Daar kwam in dit verband ook Ouweneel ter sprake. Als ik hoorde dat mijn studentgenoten in hun kindertijd vaak erg bang waren geweest voor de hel, bijvoorbeeld als ze in bed lagen, dan besefte ik dat ik uit een erg andere wereld kom. Aan de ene kant is bij mijn kerk er berouw en heiliging maar nooit zo zwaar als in gereformeerde kerken. Aan de andere kant altijd vergeving en het Vaderschap van God. Zeker zijn en de daarbij behorende dankbaarheid, daar ben ik mee gezegend.
    Ik zit te denken: horen heiliging en dankbaarheid niet bijelkaar? Sommige mensen doen alsof ze in hun hele leven geen stap vooruit zijn gekomen in hun strijd met de zonde. Dan geef je God ook niet de eer die Hem toekomt in de kracht die Hij de mens geeft om de zonde te overwinnen…