Prof. dr. Edward Dompeling en TRIN

Dit weekend verschijnen in het ND (zaterdag) en Trouw (zaterdag en maandag) twee grote artikelen over TRIN. Daarin zal Karel Smouter een reconstructie geven van de rel rond de niet-genezen blinden en uitgebreid ingaan op de achtergronden van de partners van TRIN in Birma. Daaruit blijkt onder meer dat lokale christenen, net als TRIN, baat hebben bij succesverhalen, want die leveren geld op van westerse partners. Vooral de Chin-stam, die 90% christelijk is, houdt zich bezig met het organiseren van grote conferenties en het opzetten van weeshuizen om westerlingen over te halen geld te doneren. Het artikel ‘Waarheid en leugen in zendings-pr’ geeft daar wat inzicht in. Maar we zijn ook benieuwd of Smouter nog een reactie heeft gekregen van een belangrijke ‘kroongetuige’ in dit verhaal: prof. dr. Edward Dompeling.

In Smouters CV.Koers-artikel stond in bedekte termen dat een van de TRIN-bidders die de Birmese blinden de handen oplegde en genezen verklaarde “een Nederlandse hoogleraar kindergeneeskunde” was. Zoals Goedgelovig in januari al meldde, gaat het om prof. dr. Edward Dompeling, kinderlongarts in het Maastrichts Universitair Medisch Centrum en tevens oudste in de Baptistengemeente Maastricht. Nu komt het wel eens vaker voor dat een wetenschapper zich met TRIN lieert en daardoor z’n geloofwaardigheid verliest (denk aan onze professor Zonnebloem), maar het wordt extra genant als je (in tegenstelling tot Ouweneel, die vooral in gristelijke bijzaaltjes spreekt) een stevige reputatie hebt opgebouwd in de academische wereld.

Dompeling wilde tegenover Goedgelovig niet op de zaak reageren. Hij voelde de bui natuurlijk al hangen. TRIN en Ouweneel hadden net met veel tamtam gewag gemaakt van zeven genezen blinden, waarvan hij een van de handopleggers was, en nu bracht een zendeling uit Thailand in de media naar buiten dat het een broodje aap-verhaal is. Niet echt handig voor je reputatie als wetenschapper, dan kun je beter wegduiken. De Vereniging tegen de Kwakzalverij kijkt immers ook mee.

 
Prof. dr. Edward Dompeling ‘geneest’ blinde kinderen in Birma.

Saillant detail is dat 75% van de blindheid in Birma gewoon te voorkomen of te genezen is. Niet door gebedsgenezing, maar door diagnosticering en behandeling. Maar daarvoor was Dompeling niet in Birma. We zijn dus heel benieuwd of Smouter hem aan de tand heeft gevoeld. Visser kreeg zelf in elk geval nul op het rekest, terwijl hij herhaalde pogingen heeft gedaan om opheldering te krijgen. Dompelings baas, prof. dr. Onno van Schayck, vindt dat zolang Dompeling geen publieke uitspraken over de Birma-blinden heeft gedaan, er niets aan het handje is. Maar Van Schayck, een topwetenschapper op zijn gebied, is dan ook mede-oudste in de Baptistengemeente. Een gemeente waar toevallig ook Willem Ouweneel wel eens spreekt.

Dit wordt dus het weekend van de waarheid in de Birma-zaak. Wie kan de artikelen in Trouw even scannen (of scherp fotograferen) en aan ons doormailen? Dan vatten we de belangrijkste punten voor onze lezers samen.

47 Reacties op “Prof. dr. Edward Dompeling en TRIN”

  1. bramvandijk zegt :

    Ik heb een trouw abonnement, zal zien wat ik kan doen

  2. biblo zegt :

    “Dompelings baas, prof. dr. Onno van Schayck, vindt dat zolang Dompeling geen publieke uitspraken over de Birma-blinden heeft gedaan, er niets aan het handje is.”

    Maar dat heeft Dompeling wél gedaan, alleen indirect, door te zeggen dat de blinden genezen zijn. Zijn observering is gepubliceerd, dus het wás een publieke uitspraak. ergo: er is iets aan het handje…

  3. van den mats zegt :

    lezen jullie zelf geen Trouw, dan?

  4. mafchauffeur zegt :

    GG is allergisch voor alles wat geld kost.

    – “betaalmuur” Nederlands dagblad
    – “collectes” TRIN
    – cursussen doden opwekken
    – LifeLetter van Real-Life
    – ledenadministratie PKN
    – speeddaten voor Gereformeerden
    – dure villa’s
    – goudstof

    en dus ook een – op zaterdag extra prijzig – dagblad.

    Het is een wonder dat deze site nog in de lucht is. 🙂 🙂

  5. goedgelovig zegt :

    @van den mats: Alleen online. We zijn niet zo van de dode-bomen-media. Bovendien is ‘crowdsourcing’ (even rondvragen in ons netwerk) de snelste manier om informatie boven tafel te krijgen.

    Het kan overigens best zijn dat Trouw de artikelen gewoon online zet. Dan kunnen we er naar linken.

    @mafchauffeur: Correctie: GG is allergisch voor alles waar ten onrechte of met de verkeerde motieven geld voor wordt gevraagd.

    GG maken kost ook geld. Dat hebben we de afgelopen 4,5 jaar uit eigen zak betaald. Zo zijn we dan ook wel weer. 😉

  6. aafke zegt :

    @GG
    Laat je niet op de kast jagen, joh…
    In geval van nood heb ik altijd nog een zakje met goudstof over…
    O nee het was koper.
    Maar dat is tegenwoordig ook veel waard.
    🙂

  7. Johan zegt :

    Ik heb nog ergens een apostolisch gezalfde zakdoek met goudglittertjes liggen. Zou ik die kunnen veilen op GG?

  8. Vera van Haarlem zegt :

    @aafke hoog tijd dat die glitter gewoon weer wordt teruggegeven aan de zondagsschooljuf. Kan ze er a.s. zondag nog wat moois van maken ;0)

  9. aafke zegt :

    @Johan

    Ik wil die zakdoek alleen als deze van MvdS was.

    Kan ik deze aan hem teruggeven als hij maandag moet grienen.
    Na het lezen van de homepage van cvkoers.nl vanmiddag met de kop
    “De ontmaskering van Mattheus van der Steen” zal deze ijdeltuit het niet makkelijk hebben.

    Na alle ellende die hij in kerkelijke kring heeft veroorzaakt moet ik eerlijk zijn: ik gun het hem.. 😦

  10. Flipsonius zegt :

    @Johan
    Een apostolisch gezalfde zakdoek? is dat een nieuw sacrament (het ‘heilig snotsel’)? 😉

  11. Pijpkaneel zegt :

    @aafke

    Kom, kom, niet zo naïef. Deze onthulling zal alleen als bewijs gezien worden van de geestelijke strijd die schijn- en ongelovigen tegen de gezalfde voeren.
    Ergo: verdere polarisatie, ergo: een versterking van zijn positie in eigen kring.

    En een handvol nieuwe ex-charismaten die op GG komen uithuilen natuurlijk 🙂

  12. Johan zegt :

    @Flipsonius: Gewonnen op de eerste GG meet-up in Harderwijk. Er zit een ‘Certificate of Authenticity’ bij met de volgende tekst in het Engels:

    “I, Pittig, hereby declare that this handkerchief (“zweetdoek”) was one of my belongings.”

    Apostolic Rev. Pittig

    Ik dacht aan een startbod van 500 euro. Duizend mag ook.

  13. Pittig zegt :

    @ Flipsonius

    Handelingen 19:11-12

    En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,
    zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.

    Zie de volgende link voor een moderne toepassing.

    http://christianhealingtoday.com/2009/02/17/how-healing-comes-avenue-15/

  14. Wilfred zegt :

    @Pittig: Doe jij nu ook al mee aan die handel? Je weet toch dat straks niemand meer weet dat dit een grapje was? En dan komt je zakdoek ergens in een van die grote kerken terecht, in een mahoniehouten box die alleen met handschoenen mag worden aangeraakt! Wil je daar echt voor verantwoordelijk zijn? 😉 Koop hem terug nu het nog kan!!

  15. Oscar de Tweede zegt :

    Al een keer eerder vermeld op GG is dat gezalfde zakdoekjes ook in Nederland makkelijk verkrijgbaar zijn. Zie : http://www.vreugdenvrijheid.nl/zakdoekjes.html
    Dit echtpaar is 18 karaatsTrinadept. Zij , Friede dus, is een jaar of wat geleden doodziek thuis gekomen van een Trinreis naar India. Kennelijk zijn de wonderen uitsluitend voor de arme mensen daar of behoort Friede tot de kleine 50% voor wie ayatollah MvdS´s gebed ontoereikend is. (Had onze Heiland daar dan ook last van, zo vraag ik me dan onnozel af?)

  16. aafke zegt :

    @pijpkaneel
    Het zou toch jammer zijn als je weer gelijk hebt….
    Mar het zou zo maar kunnen!

  17. Wilfred zegt :

    @Oscar: Op je laatste vraag: ja, want Jezus kon in Nazareth weinig krachten doen door het ongeloof aldaar! 😉

    Friede kan altijd nog troost opdoen uit het feit dat ook Paulus zichzelf niet kon genezen (oh nee, Ouweneel heeft toch heel duidelijk uitgelegd dat hij helemaal niet ziek was! Even vergeten…) 😉

  18. Wilfred zegt :

    @Aafke/pijpkaneel: We weten uit de psychologie dat dat vaak zo werkt. Strijd van buiten leidt tot samenhang binnen. Blijkt ook uit onderzoek inzake ontgroeningsrituelen (toch handig, dat boekje dat Pittig aanraadde). Dus ik vrees dat pijpkaneel gelijk gaat krijgen!

  19. Bas zegt :

    Whaha ik lig hier helemaal krom, ja de aap komt eindelijk uit de mauw zoals velen al hadden verwacht.
    Kan ook niet anders, kijk alleen maar naar een van hun firenights dat TRIN organiseert, totale chaos, misleiding en gebrek aan bijbelkennis.
    En nog vele dingen om op te noemen die fout zijn!

  20. Flipsonius zegt :

    @Johan

    Ik dacht aan een startbod van 500 euro. Duizend mag ook.

    Vijfhonderd euro? [verslikt zich in een slokje Lourdes-water] Voor dat bedrag kan je ook businesspartner van TRIN worden! En dan mag je na een jaar al gratis mee op zendingsreis. En er wordt dagelijks voor je gebeden!

  21. Johan zegt :

    @Flipsonius: Jij onderscheidt de geest niet! Weet je wel wat die zakdoek van Rev. Pittig heeft bewerkt in mijn leven? Ik kan getuigen van drie recente wonderen gods:

    1. In de eerst week ben ik met de zakdoek door mijn hele huis gegaan, heb elke deurklink en elk raamkozijn aangeraakt. Iedereen die bij mij op bezoek kwam, kwam daarna spontaan tot de overtuiging om mij giften te geven. Dat heeft mij bij elkaar al meer dan 50.000 euro opgeleverd.

    2. Na twee maanden heb ik de zakdoek meegenomen naar een klant, die mij een opdracht van 12.000 euro gunde.

    3. Om ook nog iets sociaals te doen, heb ik de zakdoek meegenomen naar mijn werk bij de Voedselbank. Ben daarmee over de boodschappen gegaan. De volgende dag puilde onze loods uit z’n voegen, er had ’s nachts een wonderbare vermenigvuldiging van de voedselpakketten plaatsgevonden. Hiermee hebben we berekend dat we 38.000 euro hebben uitgespaard.

    Die zakdoek is dus sowieso 100.000 euro waard. Na een jaar heb je hem er al uit! Okee mensen, wie biedt? We beginnen bij duizend euro. Weg met die geest van armoede hier op GG!

  22. Wilfred zegt :

    @Johan: En jij wilde die zakdoek verkopen voor 500 euro (nu blijkbaar voor 1000 euro)? Je slacht de kip met de gouden eieren! Met die hoge goudprijs is die wel wat meer waard!! 😉

  23. Wilfred zegt :

    Misschien kunnen we Pittig vragen om een wonderbaarlijke zakdoekvermeerdering? Zijn we van alle problemen in de wereld af! 😉

  24. Flipsonius zegt :

    @Johan
    Heb je die zakdoek al eens over je boekenkast gehaald? Staat die opeens vol met boeken van Karen Armstrong, Bart Ehrman en Richard Dawkins!

  25. Johan zegt :

    @Flipsonius: OOOOOPS. Hoewel dat natuurlijk hele interessante boeken zijn. 🙂

  26. Wilfred zegt :

    Of met nog niet gepubliceerde boeken van Pittig zelf. Dat zou pas een wonder zijn 😉

  27. Ruub zegt :

    Ik heb ook zo’n zakdoek! Zie hier. De oplettende kijker ziet er het onmiskenbaar een afdruk in dat enige gelijkenis vertoont met het gelaat van onze gezalfde dominee. Ik denk erover de zakdoek eens in de 10 jaar tentoon te stellen. Moet nog een mooi betaalmodel bedenken, elke bezoeker 0,10 euro voor het kijken vragen of zoiets.

  28. AdeB zegt :

    Misschien een idee voor Dompeling om publiek dan afstand te doen van TRIN en Ouweneel, zou een hoop narigheid voor hem schelen en het zou ook meteen TRIN en co totaal ongeloofbaar maken. Wel jammer dat hij daarvoor dan z’n religieuze genezings-principes moet opgeven.

  29. pijpkaneel zegt :

    @aafke

    Ik zou overigens graag ongelijk krijgen. Dat zeg ik niet uit bescheidenheid (dat ben ik nl helemaal niet :-)) maar omdat het beter zou zijn voor alle (!) betrokkenen…

  30. Wilfred zegt :

    @Ruub: Nou trap ik er niet meer in, hoor 😉

    Eens in de tien jaar een zakdoek ten toon stellen voor 10 eurocent?? Je hebt duidelijk geen economie gestudeerd!! Misschien eens bij Bram te rade gaan? 😉

  31. Koekje zegt :

    Het verbaast me dat nog niemand de link naar het artikel in Trouw heeft vermeld, dus bij deze:

    http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2957963/2011/10/08/Blinden-Burma-zijn-helemaal-niet-genezen-door-Nederlander.dhtml

    Persoonlijk vond ik dat in het artikel niets stond wat de GG-lezer nog niet wist. Ben wel benieuwd naar de documentaire!

  32. Pittig zegt :

    @ Koekje

    Die link was al bij een ander topic gepost (hier om precies te zijn). Maar ook goed dat ie hier staat! 🙂

    Alle aandacht is welkom!

  33. Koekje zegt :

    Link naar het artikel bleek al in bericht van de EO-reportage te staan. Hulde E-J!

  34. goedgelovig zegt :

    @Koekje: Wie de TRIN-spin op GG heeft gevolgd, zal inderdaad weinig nieuws tegenkomen. Maar Smouter en zijn team hebben wel uitstekend werk geleverd, zowel journalistiek (feiten checken) als qua uitwerking (de manier waarop de artikelen zijn geschreven). De ND-artikelen staan helaas achter de betaalmuur, maar we komen vandaag nog met een samenvatting en een commentaar.

    De waarde van de serie artikelen en reportages van dit weekend, die allemaal op Birma focussen, is dat nu ook aantoonbaar is komen vast te staan, doordat er daadwerkelijk plaatselijk journalistiek onderzoek is gedaan, dat de claims van TRIN over opwekking en genezingen in den vreemde, het oncontroleerbare verre buitenland, niet kloppen. Maar wie de reputatie van Mattheüs van der Steen kent, wist dat deze uitkomst onvermijdelijk was.

  35. Koekje zegt :

    @GG

    Volkomen met jullie eens. Zoals ik inderdaad al zei, mensen die regelmatig op deze site te vinden zijn zullen in de artikelen weinig aantreffen wat ze nog niet wisten.

    Het is zeker goede zaak dat de rest van Nederland (althans dat deel dat Trouw/ND/CV Koers/RD evt. leest) nu ook inzage heeft in de werkwijzen van TRIN.

  36. Oscar de Tweede zegt :

    De familie Dompeling is inmiddels ondergedoken op de site van de Baptistengemeente Maastricht: Edward is geheel verdwenen, Anneke is nog wel terug te vinden in de agenda met een aantal interkerkelijke bijbelstudies. Bij de leden is Anneke te vinden, maar dan met de achternaam Romondt. Of dat de vrouw van is, weet ik niet. Ik heb wel even een wachtwoord geprobeerd, namelijk onderdompeling (toch een echt Baptistenbegrip), maar dat gaf geen resultaat.
    En Van Schaijk als voorzitter van de oudstenraad, staat er (nog) wel op.

  37. Ruth zegt :

    Ziende blind…

    Helaas heb ik veel in ”dat wereldje” gehoord en gezien (oa. de Immanuel Gemeente Wageningen, Gods Pleasure Utrecht, Kandelaar Gemeente en Europoort in Rotterdam, Evangelische school De Passie in Rotterdam, de huidige Gemeente waar ik nog lid van ben… (en tevens heb ik deelgenomen aan een EO-programma (het is niet wat het lijkt) en ja de baas van de prof. dr. is ook nog een oude bekende van mij)). Oprecht en kritisch trachten te zijn, maar dat werd veelal niet gewaardeerd. God er gelukkig altijd boven kunnen plaatsen. Ik bevind me hier op glad ijs, want ik weet hoe er over dit soort sites wordt gedacht en dat zit ook in mijn systeem… Met letterlijke tranen in mijn ogen kan ik er echter niet bij hoe klein (!!) er over God gedacht wordt dat men op deze manier het Evangelie durft te blijven verkopen in Jezus Naam!????????????
    Naïviteit zij een vriendin van de week en het zo graag willen (blijven) geloven in een volledig ‘’hier en nu koninkrijk’’. Maar wat als publiekelijk gepretendeerde feiten onweerlegbare leugens blijken!? Berouw, publiekelijk vergeving vragen, verootmoediging en werken aan herstel van de schade (die niet in Euro’s is te vatten) is mi. volgens de Bijbel de enige juiste reactie in deze! God is liefdevol én rechtvaardig! Bij deze een reactie van een zeer feilbaar mens én kind van God. Gods onmisbare zegen allen!

  38. Pittig zegt :

    @ Ruth

    Prachtige woorden! We zijn geen haar beter dan Dompeling en Ouweneel, maar dat mag ons ook niet verhinderen om kritisch te blijven!

  39. Mustafa zegt :

    Ah, eindelijk professor Dompeling eens goed in de spotlights. Dank!

    Het woord is aan u professor doctor Dompeling.

  40. Mustafa zegt :

    Het balletje is gaan rollen. Morgen in de Observant (onafhankelijk weekblad van Uni Maastricht) een kort artikeltje over de kwestie Dompeling.

  41. Pittig zegt :

    @ Mustafa

    Bedankt!

    Op de vraag of het niet slecht is voor de reputatie van zijn faculteit, het Maastrichtse Universitair Medisch Centrum en de universiteit wanneer medisch hoogleraren in verband worden gebracht met valse claims van genezing tijdens gebedsbijeenkomsten, antwoordt hij: “Dat weet ik niet zeker.”

    Wow, wat een scherpe vraag en wat een dom antwoord.

  42. aafke zegt :

    Nu het te heet wordt onder de voeten en andere risico’s een rol gaan spelen komt Professor Dompeling naar buiten.
    Toestemmen in een interview met een onafhankelijk blad.

    Interessant om vast te stellen dat Prof. Ouweneel hier geen invloed kan uitoefenen en dat Knevel wordt vervangen door een kritische redacteur van Observant.

    Ik hoop dat het blad haar naam “eer” aan doet.

  43. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Er is een nieuw bericht over Dompeling:

    Professor Dompeling praat opeens wel

  44. Sammy zegt :

    Helaas heb ik veel in ”dat wereldje” gehoord en gezien (oa. de Immanuel Gemeente Wageningen, Gods Pleasure Utrecht, Kandelaar Gemeente en Europoort in Rotterdam, Evangelische school De Passie in Rotterdam, de huidige Gemeente waar ik nog lid van ben… (en tevens heb ik deelgenomen aan een EO-programma (het is niet wat het lijkt) en ja de baas van de prof. dr. is ook nog een oude bekende van mij)). Oprecht en kritisch trachten te zijn, maar dat werd veelal niet gewaardeerd. God er gelukkig altijd boven kunnen plaatsen. Ik bevind me hier op glad ijs, want ik weet hoe er over dit soort sites wordt gedacht en dat zit ook in mijn systeem… Met letterlijke tranen in mijn ogen kan ik er echter niet bij hoe klein (!!) er over God gedacht wordt dat men op deze manier het Evangelie durft te blijven verkopen in Jezus Naam!????????????
    Naïviteit zij een vriendin van de week en het zo graag willen (blijven) geloven in een volledig ‘’hier en nu koninkrijk’’. Maar wat als publiekelijk gepretendeerde feiten onweerlegbare leugens blijken!? Berouw, publiekelijk vergeving vragen, verootmoediging en werken aan herstel van de schade (die niet in Euro’s is te vatten) is mi. volgens de Bijbel de enige juiste reactie in deze! God is liefdevol én rechtvaardig! Bij deze een reactie van een zeer feilbaar mens én kind van God. Gods onmisbare zegen allen!

    +1