EO-reportage over Birma online!

De reportage van Smouter en Van Dam die de EO morgenavond om 18:55 op NL2 uitzendt in ‘Door De Wereld’ staat al online! Of in elk geval een deel ervan (kijk in de rechterhoek van de pagina onder de kop ‘TRIN ontmaskerd’). Hierin wordt duidelijk aangetoond dat de genezingsclaim van TRIN vals is (de blinde jongens zijn door de journalisten gefilmd) en wordt met name prof. dr. Edward Dompeling het vuur aan de schenen gelegd. Willem Ouweneel verklaarde in een reactie voor de camera “de volgende keer voorzichtiger” te willen zijn, maar neemt geen afstand van TRIN. Presentator Andries Knevel noemde het gesprek met Ouweneel op Twitter “heftig” en de op handen zijnde uitzending “opzienbarend”.

Advertenties

71 responses to “EO-reportage over Birma online!”

  1. Johan says :

    Ik vind dat Ouweneel openlijk z’n excuses aan Marten Visser moet aanbieden. Openlijk, d.w.z. op zijn blog EN in de Visie.

  2. aafke says :

    Ben blij met Goedgelovig en de niet aflatende inzet om gristelijke nonsense te ontmaskeren
    Ben heel trots op Karel Smouter en zijn collega’s die de stap hebben gezet om dit ontmaskerende verhaal met feiten te onderbouwen en vast te leggen.
    Zelfs als @pijpkaneel en @wilfred gelijk hebben dat vanaf maandag bij TRIN iedereen weer over gaat tot de orde van de dag en dat veel gelovigen in onzin blijven geloven, ben ik blij met het verzamelde feitenrelaas.
    Ben ook blij dat de EO het toch heeft aangedurfd aandacht te schenken aan dit onderwerp.

  3. John says :

    100% eens met Johan. Zowel excuses van Ouweneel als van Van der Steen.

  4. Pittig says :

    Verschrikkelijk… echt verschrikkelijk om die kinderen nog steeds blind te zien… terwijl hen van alles is wijsgemaakt.

  5. Johan says :

    Laten we ook even vaststellen dat niemand van Trin de ballen had om te reageren. Wel een uur lang bij EO Radio opscheppen over de ‘geestelijke taal’ van Mattheus, maar als ze onder vuur liggen geen thuis geven. Mietjes. (sorry, dat floepte er heel spontaan uit)

  6. Kees says :

    Als je echt “voorzichtig”wil zijn WJO, vertrek dan naar Birma en ga vrijwilligerswerk doen in het blindeninstituut.

    Dan zullen de schellen van je ogen af vallen!!

  7. Vleertje says :

    Goed dat deze reportage is gemaakt. En nu maar hopen dat dit soort wanpraktijken stopt.

  8. John says :

    @Johan

    Dat ze bij TRIN geen ballen hebben is bij sommigen al enkele jaren bekend. Ook dit is weer slappe hap.

  9. aafke says :

    Ja, in de tijd van Jop van der Bijl kreeg je nog wel eens reactie dat men al lang wist dat het goud geen goud was maar koper.

    Het lag in de lijn der verwachting als we nu gehoord zouden hebben dat men in verband met fondsenwerving bezig was met een reclameopname voor RayBan of Pearle.

    Of dat Professor Doctor Edward Dompeling een promotiefilmpje wilde maken om nieuwe studenten te werven.

    Maar nee, niets van da alles.

  10. Ettje says :

    @Vleertje: Vooral dat het stopt!! Er zijn al genoeg slachtoffers gevallen. Dus wat mij betreft mag dit van de daken geschreeuwd worden.
    En laten ze asjeblieft niet aankomen met een goedkoop: Sorry.

    En wat die kinderen betreft: er zijn geen woorden voor! Laten we hopen dat die broeder Noah ze geen kwaad doet, letterlijk of figuurlijk…

  11. Wilfred says :

    Ik zou zeggen: laten die beide prof.dr.’s hun achterban maar mobiliseren om geld in te zamelen voor dat blindentehuis. Kan er tenminste nog iets goeds uit deze kwestie voortkomen! (@Aafke: zie dat maar als een soort verootmoediging ;-))

    En als Pittig gelijk heeft over de oplosbaarheid van veel van die blindheid, kan de dokter vast ook wel collega’s bereid vinden om daar de nodige operaties te verrichten. Als vorm van openlijke boetedoening…

  12. Ruub says :

    Eens met alle bovenstaande reacties. Blij dat het boven tafel komt; beeld komt toch altijd nog wat krachtiger over dan een goed onderbouwd artikel. Hulde Marten Visser en Karel Smouter.

  13. Marion says :

    Goed dat deze reportage is gemaakt, Trin brengt geen eer aan God’s naam! De waarheid moet gezegd worden, als er geen wonderen zijn gebeurd, zijn ze niet gebeurd! Wees eerlijk!

  14. an says :

    Hopelijk worden alle Trin-volgelingen nu ook van hun blindheid genezen. Er zijn al genoeg slachtoffers gevallen.

  15. AdeB says :

    Door te zeggen dat hij er niets mee te maken wil hebben impliceert Dompeling mogelijk al dat hij ook, nu achteraf, vindt dat de genezingen niet echt gebeurd zijn.

    Als alleen TRIN en Ouweneel de boute uitspraken (de kinderen zijn 100% weer ziend) hebben gedaan, dan is net in mijn ogen niet eerlijk om Dompeling daarvoor verantwoordelijk te houden met de strekking: “als kindergeneeskundige had hij beter moeten weten”.

    Laat Dompeling buiten beschouwing en ga lekker TRIN het vuur aan de schenen leggen. Dompeling heeft z’n lesje opkomen voor kwakzalverij wel geleerd.

  16. pijpkaneel says :

    Het goede nieuws is natuurlijk dat ook de EOhaar houding tav TRIN heeft herzien. Da’s een sprong vooruit.

  17. Wilfred says :

    @pijpkaneel: Ten dele mee eens. Maar vind je het niet uiterst treurig dat nu vooral de dr. het moet ontgelden (die veel meer voor zijn broodwinning moet vrezen dan die kwakzalver van een WJO), terwijl degene die zonder eerstehands bewijs hierover heeft bericht (en toevallig ook nog eens veel voor de EO doet), de andere prof. dr., nl. Willem Ouweneel, hier grotendeels buiten schot blijft?

    Hij kan er toch niet mee weg komen dat hij de getuigenissen “overeind” houdt?? Hij erkent de feiten in de reportage, maar houdt de getuigenissen overeind?? Ik kan hier heel pissig over worden (en dat gebeurt niet snel)…

    Het is toch duidelijk dat dit weer een van de trucs van WJO is, die aan de ene kant zegt :’ja, die feiten onderschrijf ik’; maar aan de andere kant gewoon blijft zeggen: ‘maar die getuigenissen waren waar. Ik heb ze tenslotte zelf gehoord!’ Sorry, maar dan spoor je gewoon niet! Die synthese kan niet opgaan. Ontmasker a.u.b. nou ook eens die neptheoloog!!

  18. plant says :

    BREKEND: TRIN veroorzaakt dat honderden mensen in Nederland spontaan blind zijn geworden.

    Vele christenen schamen zich de ogen uit hun kop.

    Hoera, een wonder!

  19. Onno says :

    Moge het nu voor iedereen duidelijk worden waarom TRIN niks moet hebben van Journalisten en kritisch onderzoek en kritische vragen. Er mocht eens uitkomen wat verborgen dient te blijven en wat het daglicht niet kan verdragen. Overigens begin ik wel steeds meer mijn eerdere standpunt dat MvdS te goeder trouw is, te laten varen op basis van wat er de afgelopen tijd allemaal aan het licht komt weer en hoe MvdS daarmee om gaat.

  20. Wilfred says :

    @Onno: Zei Jezus niet: “Want er is niets verborgen dan om geopenbaard te worden; en er gebeurd niets om geheim te zijn, maar om int openbaar te komen” (Mark. 4: 22). 😉

  21. Wilfred says :

    @Onno: sorry, ‘gebeurt’ ipv ‘gebeurd’. Het is al laat 😉

  22. Pijpkaneel says :

    @wilfred

    Net op tijd gecorrigeerd. Jezus was zonder zonde, dus zeker ook zonder spelfouten…

  23. Pittig says :

    @ AdeB

    Als alleen TRIN en Ouweneel de boute uitspraken (de kinderen zijn 100% weer ziend) hebben gedaan, dan is net in mijn ogen niet eerlijk om Dompeling daarvoor verantwoordelijk te houden met de strekking: “als kindergeneeskundige had hij beter moeten weten”.

    Dompeling niet verantwoordelijk? Hij staat op alle foto’s er bij en bidt mee!

    Ten eerste valt hij door de mand als arts, want hij kan geeneens een goede diagnose stellen! Het is wel niet zijn vakgebied, maar dit kan toch elke verpleegkundige controleren?! Blijkbaar is zijn theologie bepalender dan zijn kritische medische blik. Geen goed teken.

    Ten tweede wist hij in jouw geval dat anderen leugens aan het verspreiden waren en blinde kinderen misbruikten voor hun eigen succesverhaal. Door zich op de vlakte te houden liet hij zowel Ouweneel en TRIN als de kinderen en Marten Visser vallen!

    Hoezo niet verantwoordelijk?

  24. Pittig says :

    @ AdeB

    Maar je hebt wel gelijk dat in het stukje dat de EO hier laat zien van “Door de Wereld” Dompeling er genadeloos langs krijgt, terwijl de hoofdrolspelers niet aan bod komen. Nog niet! Want het vervolg van de uitzending is pas vanavond. Ik hoop dat Ouweneel En Matteüs van der Steen dezelfde lessen om de oren krijgen.

  25. Pittig says :

    @ E-J

    Nog wel weer meer schokkende dingen gelezen in jouw artikel!

    Een paar adressen werden nagezocht van mensen die een “getuigenisformulier” hadden ingevuld.

    Trouw:
    Alleen op het vierde adres van de lijst woont daadwerkelijk een vrouw die bij de manifestatie van zendingsorganisatie Trin aanwezig was. Het formulier dat ze zou hebben ingevuld geeft aan dat ze ‘liever dood’ wilde zijn vanwege haar blindheid, maar dankzij Gods schepping nu weer volledig kon zien. ‘Trinteam, bedankt!’, eindigt het getuigenis op de site van Ouweneel.

    Maar de vrouw is helemaal niet beter. Ze had die dag alleen een goede gevoel gehad. Sindsdien bezoekt ze ook de dokter niet meer, want ze veracht nu genezing van God…

    Oh, verschrikkelijk.

    Bedankt TRIN, dat jullie zo’n vrouw van de wal in de sloot hebben geholpen! 😦

  26. Pittig says :

    Correctie: “…veracht nu genezing van God” moet zijn “verwacht nu genezing van God.”

  27. Pittig says :

    Op Trouw ook een grappige reactie:

    “Ouweneel/ouwenelen” is volgens die persoon Bargoens voor “onzin praten” of “kletsen” ! 🙂

    En inderdaad:
    http://www.mokums.nl/cursus_amsterdams.html

    Klopt de bijbel dus toch als ze zeggen dat je naam je wezen weergeeft…

  28. rob says :

    @Pittig
    Trin heeft nog wel een paar escapes.
    De leider van een gemeente aldaar, bevestigde de genezing.
    Het jongetje van de zonnebril mist ineens een voortand.

  29. aafke says :

    @rob
    melktanden wisselen is een heel normaal verschijnsel….
    😀

  30. Flipsonius says :

    Hoogleraar oogheelkunde Van Rens verklaart in een subkatern (niet in de online versie zichtbaar):

    “Het is in veel gevallen onbehan-
    delde staar, veroorzaakt door een gebrek aan vitamine A. Het treu- rigste aan dit hele verhaal is dat er voor hetzelfde geld als nu is uit- gegeven twee oogartsen ter plekke hadden kunnen worden opgeleid, of honderden staaroperaties had- den kunnen worden bekostigd.” Van Rens roept de KNMG (Konink- lijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst) op de zaak te onderzoeken.

    Commentaar overbodig

  31. Pittig says :

    @ rob

    Elke escape waar ze nu mee komen, hadden ze toen ook al moeten noemen. Zoals Ouweneel die zegt dat het blindencentrum niets over die genezingen kan zeggen, vanwege het onderdrukkende regime…

    Een zeer slechte en zeer domme smoes, want dat zou het volgende betekenen: Doordat TRIN deze genezingen zo publiekelijk op internet heeft gezet, heeft zij willens en wetens de mensen van het blindeninstituut in gevaar gebracht !

    Deze smoes (lees: leugen) van Ouweneel is nog erger dan de eerste leugen over de genezingen…

    En tsjo, een kind die ineens een voortand mist! Dat heb ik alleen bij alledrie mijn kinderen en bij alle kinderen uit hun klassen gezien, maar verder niet! 😉

    De leider van de gemeente aldaar, bevestigde de genezing? Net als de kinderarts en de zeven bidders en de organisator van de conferentie. Wat je wilt zien, zie je ook. Als je maar hard genoeg gelooft, is het ook zo.

    De beste controle is toch de mensen die elke dag met de kinderen te maken hebben?

    En de middelste jongen uit de foto’s in onmiskenbaar dezelfde!

    Het enige wat ik echt niet goed vond in de vraagstelling van Smouter was zulke zinnen als: “En hij kan nu nog steeds niet zien?”

    Dan leg je het antwoord al in de mond van mensen. In de Thaise en Laotiaanse cultuur die ik aardig ken, zul je een ander niet snel tegenspreken. Ik vermoed dat de Burmese cultuur ook zo is. Dat betekent dat je met zulke vragen niet veel bijdraagt aan waarheidsvinding! Een misser van Smouter en de zijnen.

    Maar een escape? Nee!

  32. Ruitje says :

    Als er nu nog mensen zijn die TRIN steunen dan ga ik me ernstig zorgen maken over hun geestelijke gezondheid.

    Ik ben heel blij dat deze journalisten deze reportage hebben gemaakt, en dat de EO het uitzendt (had ik niet verwacht).

    Ouweneel moet zich diep schamen! Heeft hij nou nog niet door dat hij door TRIN misbruikt wordt vanwege zijn titels en invloed? Wat is er in deze man gevaren? Ik heb ooit les van hem gehad, toen had ik waardering voor hem. Maar sinds hij naar Nigeria (TB Joshua) is geweest, is er iets in hem gevaren dat absoluut niet klopt.

    Als wetenschapper moet hij toch weten dat je dingen moet onderzoeken om zeker te weten dat het klopt? Blijkbaar is die onderzoekende houding compleet verdwenen als hij in de buurt van MvdS is.

  33. Ruitje says :

    Het moge duidelijk zijn dat het TRIN alleen om geld en fondswerving te doen is om MvdS in zijn ‘droom’ te kunnen laten leven…

  34. an says :

    Snappen jullie het dan niet? Dit is strijd! Er staan grote dingen te gebeuren in Birma. Dit zijn slechts de laatste stuiptrekkingen van de satan om dit te voorkomen. Grote aanvallen geven grote zegen. Laten we TRIN steunen en bidden om MvdS heen blijven staan en vooral finacieel natuurlijk. Het gaat gebeuren! Morgen. En anders overmorgen. En anders de dag na overmorgen. En anders de dag na de dag van de dag na overmorgen. De grote opwekking is nabij.

  35. rob says :

    @Aafke
    ,blockquote>@rob
    melktanden wisselen is een heel normaal verschijnsel….

    🙂

    he, weer een escape om zeep gebracht

  36. Michiel says :

    Natuurlijk is het mooi als je kan beweren dat God doet wat Hij volgens 2000 jaar oude verhalen ooit deed. En nog mooier is het om de spil te zijn in die beweging. Maar als je die zeepbel almaar groter maakt, barst die vroeg of laat.

  37. rob says :

    @Pittig
    geheel met je eens hoor.
    (2 kinderen met hetzelfde probleem)
    Ik vond het wel een leuk argument 🙂 en ben verbaasd dat de trinners niet met zo’n soort tegenaanval komen.
    Ze zijn echt stil nu.

  38. Keesje says :

    Ik vind… Ik vind… Ik vind…. Ik hoor alleen maar mensen veroordelen.
    Wat zou God hier van vinden? Als deze mensen het niet juist hebben komen ze daar later via God wel achter.
    Iemand veroordelen die zijn best wil doen voor anderen vind ik zwaar triest. Trek voor jezelf conclusies. Uiteindelijk weet maar 1 iemand de waarheid.

  39. ThaFizzy says :

    @Keesje

    Ik vind is geen oordeel, maar een mening. Ik vind dat jij met je stellingname behoorlijk de spijker mis slaat. Wellicht moet je eens bij jezelf te raden gaan wat nu een oordeel is en wat een mening is. Naar mijn inzicht lijkt het me logisch daarbij een woordenboek gebruikt; maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard.

  40. Ettje says :

    @Keesje; God vindt alleen wat wij mensen doen en laten zien…

    Dat laatste is een beetje scheef in deze context 🙂

  41. Vleertje says :

    Ik vraag me af of je iemand kunt vervolgen voor oplichting op deze gronden? Mattheus werft geld met valse getuigenissen. Een paar jaar terug is hier al bewezen dat zijn boekhouding niet gecontroleerd wordt. Goudstof blijkt glitter te zijn. Nou ja, ik hoef niet de hele TRINspin op te rakelen. Wanneer is iets strafbaar? Weet Karel Smouter dan? Of iemand anders.

  42. 2eHans says :

    @vleertje

    Die vraag houd mij ook al een paar dagen bezig.
    Ik heb wat dingen nagezocht, maar zolang mensen zichzelf vrijwillig wijs maken dat mvds goede ding zegt/ doet is er weinig strafbaar.

    Tenzij zou blijken dat hij er onder valse voorwendselen geld mee verdient. En geen van de giftenformulieren geeft juridisch aan dat men wonderen inkoopt oid

  43. ThaFizzy says :

    @Vleertje, @2eHans

    Kom ik op terug. Ik ben wat uitspraken aan het nalezen over ‘Woekerpolissen”; hierin worden ook wat ‘handvatten’ gegeven over wat nu oplichting is en wat niet.

  44. goedgelovig says :

    @Vleertje: Nee, mooie praatjes zijn niet strafbaar. En zolang mensen die aan TRIN hebben gedoneerd niet zelf aangifte doen, met bewijs dat ze zijn opgelicht, is er geen enkele grond om MvdS te vervolgen. Het dichtst bij vervolging kwam nog het oppikken van jongetje Brian in Oeganda, wat alleen door justitie in dat land kan worden opgepakt.

  45. Flipsonius says :

    Het is zelfs maar de vraag of hun ANBI status hierdoor in gevaar komt. En de business-partners worden niet verleid met verhalen over wondergenezingen, maar met concrete en normale goede-doelenprojecten.

    Wel zullen de businesspartners (ik zie er overigens maar 8) zich achter de oren krabben of ze nog wel geassocieerd willen worden met deze club

  46. Flipsonius says :

    Correctie smiley moet zijn (zegge en schrijve) acht

    @GG: ik zie de laatste tijd heel vreemde dingen gebeuren met teksten. Woorden die tijdens het typen opeens veranderen. Hebben jullie stiekem een demonische spellingscontrole geïnstalleerd?

    Of ligt het aan mijn apple?

  47. Pittig says :

    @ Ruitje

    Ouweneel moet zich diep schamen! Heeft hij nou nog niet door dat hij door TRIN misbruikt wordt vanwege zijn titels en invloed? Wat is er in deze man gevaren? Ik heb ooit les van hem gehad, toen had ik waardering voor hem. Maar sinds hij naar Nigeria (TB Joshua) is geweest, is er iets in hem gevaren dat absoluut niet klopt.
    Als wetenschapper moet hij toch weten dat je dingen moet onderzoeken om zeker te weten dat het klopt? Blijkbaar is die onderzoekende houding compleet verdwenen als hij in de buurt van MvdS is.

    Ik heb Ouweneel echt nooit als verstandig en vol van een onderzoekende houding gekend. Als je zijn pre-charismanische tijd bekijkt met boeken als Het domein van de Slang, dan vond ik dat als evangelische 25 jaar geleden al van veel felheid, enorm veel zekerheid en allerlei eenzijdigheden getuigen. Een wetenschappelijke houding totaal onwaardig!

    De kantlijn van mijn kopie van dat boek staat op meerdere plaatsen vol met vraagtekens en opmerkingen. Ik vond het een dramatisch slecht boek.

    Popmuziek werd als satanisch beschouwd vanwege de “jungle-ritmes”:

    “…de trance-achtige belevingen die de rock, de beat, de pop en de punk teweegbrengen, zijn duivels subtiele en geniale voorbereidingen om de jeugd thans mee te slepen in de oosterse mystiek en het occultisme. (p. 21)

    Over de grote Rooms Katholieke theoloog Thomas van Aquino zegt hij dat…

    …Thomas’ heidense [sic] ideeën hem ook tot het geloof brachten dat de mens bij God verdienste verwerven kan en zo aan zijn heil kan bijdragen.”

    Dat is wel een heel oneerlijke en onterechte weergave van Thomas. Je zou dan ook kunnen zeggen dat de brief van Jakobus en het evangelie van Matteüs ook heidens zijn, omdat ze zo hameren op de goede werken!

    Hij gaat verder en maakt Thomas de schuldige van de “dubbel-openbaring-theorie”, dwz. God openbaart zich via de Bijbel alsook in de natuur. In de protestantse Nederlandse Geloofsbelijdenis is dat trouwens volkomen aanvaard. Maar Ouweneel wijst Thomas als schuldige aan voor de scheiding die er is ontstaan tussen “geloof” en “wetenschap” dat tot het humanisme en de secularisatie heeft geleid.

    Maar Thomas wilde dat juist aan elkaar verbinden! Als anderen het uit elkaar trekken kun je Thomas dat toch niet verwijten??

    In punt drie van Ouweneels zeven “bewijzen” (p. 271) voor het demonische karakter van de Pinksterbeweging, haalt hij bijvoorbeeld een medium aan om zijn gelijk te bewijzen! Heeft hij zelf die zinnen nooit nagelezen of zo? Het is toch onzinnig: hij gelooft liever een medium dan zijn medebroeders en medezusters? Hij haalt (volgens zijn denken) de satan aan om zijn gelijk tegenover andere christenen te bewijzen??!!

    En over de verspreiding van de Pinksterervaring in allerlei Protestantse kerken en in de Rooms katholieke kerk (=de charismatische beweging binnen de kerken) waarschuwt hij dat ze gevangen zijn in “massasuggestie en -hysterie, occulte krachten (waaronder genezingen en glossolalie [tongentaal] ) en visioenen.” (p. 269)

    Er zitten volgens Ouweneel wel “wedergeboren christenen” in die kringen, maar…

    Door haar pseudo-christelijke karakter is de charismatische beweging in haar geheel één van de gevaarlijkste bedreigingen voor het bijbelse christendom van vandaag en één van de listigst verpakte occultistische stromingen van deze tijd.”

    Hij heeft op p. 269 felle kritiek op Ben Hoekendijk, omdat die een keer heeft gezegd: “Ik ben vervuld met de heilige Geest”. Dat was voor Ouweneel HET bewijs dat Hoekendijk juist NIET vervuld was met de heilige Geest, want “in het Nieuwe Testament spreken mensen die vervuld zijn van de heilige Geest alleen over Christus en verheerlijken alleen Hèm…”

    Dat is je reinste onzin. In Handelingen 19 vraagt Paulus toch aan mensen of zij vervuld zij met de heilige Geest? En in 1 Korinte 12 kan Paulus toch uitgebreid over de heilige Geest spreken?

    Het hele denken van Ouweneel was toen: “als het niet in de bijbel voorkomt is het onbijbels.” Maar dat is een hele extreme opvatting. Alsof alles wat er in het christelijk leven gebeurt in de bijbel moet staan. Een typisch biblicistische visie op de bijbel.

    Ouweneel was toen dus erg fel, onwetenschappelijk en eenzijdig bezig. Het enige verschil met nu is dat zijn Vergadering theologie toen — onder invloed van de (heidense 🙂 ) Verlichtingsdenken van Darby — geen wonderen en tekenen door Geestesgaven toestond. Totdat hij bij T.B. Joshua ontdekte dat die Geestesgaven nog wel functioneerden!

    Maar als jij vervolgens een soort magische kracht aan T.B. Joshua toeschrijft en allerlei demonische invloeden bespeurt, dan zit je zelf nog net zo vast in de oude Ouweneel.en zijn oude visie op de bijbel. Dan lijk je op die oude Ouweneel die op alles dat voor hem vreemd was meteen de sticker “occult” plakte.

    Is het niet meer zijn fundamentalistische Vergadering-wortels die zich hier wreken? Ze hebben van jongs af aan geleerd dat alle anderen er naast zitten en zien alleen hun eigen “waarheid”.

    Die houding lijkt me fundamenteler voor Ouweneel’s theologie dan welke mening hij precies aanhangt. Ouweneel is dus sinds zijn charismatische tijd op precies dezelfde fundamentalistische manier het tegenovergestelde over de Geestesgaven gaan zeggen… Dat is het enige verschil!

  48. Ruitje says :

    @Pittig, ik schrijf geen magische kracht toe aan TB Joshua, dus die opmerking van je vind ik dus even kant nog wal raken. Je legt iets in mijn opmerking over Joshua wat ik niet bedoelde.

    Ik zeg alleen dat er iets in hem gevaren na het bezoek aan Joshua, en zegt niet dat dat ‘iets’ een occulte invloed is. Beter lezen dus.

    En bij zijn boek ‘Het domein van de slang’ heb ik wel altijd mijn vraagtekens gehad. En het woord waardering dat ik gebruikte wil niet zeggen dat ik het in alles met Ouweneel eens was.

    Je trekt conclusies uit mijn reactie die er niet zijn.

  49. Wilfred says :

    @Pittig: Volgens mij had Ouweneel dat boek al afgezworen voordat hij naat Joshua ging. Maar voor de rest heb je aardig gelijk.

    Dat boek is trouwens niet het enige dat hij afgezworen heeft. Hij heeft op meer terreinen een 180 graden draai gemaakt. Met idd dezelfde stelligheid. Wonderlijk dat je dan niet wat voorzichtiger wordt…

  50. Pittig says :

    @ Ruitje

    Maar je hebt eerder gezegd dat de invloed van T.B. Joshua erg slecht was en zelfs expliciet verwezen naar het werk van satan. Hier antwoord je bijvoorbeeld DOF — die vraagt hoe we dan de wonderen en genezingen van T.B. Joshua moeten zien — met de volgende woorden:

    DOF, ook satan kan genezen… wonderen en tekenen hoeven niet altijd van God te komen. De tovenaars van farao konden ook hun staf in een slang veranderen. In het nieuwe testament worden we juist gewaarschuwd voor de valse wonderen en tekenen die de anti-christ kan doen.
    Maar dat kan je zelf ook onderzoeken.

    Je zegt dus dat de wonderen en tekenen van T.B. Joshua niet van God af komen en suggereert wel degelijk dat ze van satan komen.

    Verder spreek je hier over “een zalving die uit Lakeland is opgehaald” en dat je heel negatief beoordeeld. Als het dan volgens jou niet iets demonisch is, wat bedoelde je dan met al die keren dat je sprak over een bepaalde negatieve “zalving” die meegenomen en doorgegeven werd?

  51. mar says :

    Ik ben ook zo boos vanwege dat gesul met die kinderen. Moet je je voorstellen dat er gezegd wordt: er zijn hier mensen die gaan nu aan God vragen of Hij jullie wil genezen! Nou, die kinderen voelen daar wel voor, natuurlijk. En vervolgens lijkt het alsof sommigen wel zijn genezen en andere niet, je vriendje wel en jij niet, en wat denk je dan? En wat is dat voor God, die wel kan genezen maar het niet altijd doet? Hoe leg je dat aan die kinderen uit? We snappen het zelf al niet.

  52. mafchauffeur says :

    @Ruitje: mijn observatie was destijds dat het gebruik dat TBJ maakte van sjamanistische praktijken in de regio als vanzelfsprekend werd beschouwd, zowel door christenen als niet-christenen. Tenzij het pure jalouzie was vanwege het vele geld wat hij ermee binnenharkte. Maar dat is niet zo waarschijnlijk, want een dergelijke “gave” (goedgelovigen geld uit de zak praten) werd eerder bewonderd (openlijk of verholen) dan veroordeeld. En ‘syncretistische’ christenen die ik erover sprak waren er ook helder over. Vonden het hooguit hypocriet dat veel westerse kerken/zendelingen deze praktijke jarenlang veroordeelden en bestreden maar nu ineens wel de vruchten ervan gretig wilden afnemen.

    En dat zonder ooit van de omslag van WJO gehoord te hebben.

  53. ThaFizzy says :

    Juridisch:

    Vraag: Kan TRIN of Mattheus van der Steen persoonlijk strafrechtelijk worden vervolgd voor (poging tot) oplichting?
    Antwoord: Ja, onder voorwaarden; in de praktijk: nee.
    Die voorwaarden zijn: [1] Er moet bewijs zijn dat Mattheus van der Steen zelf persoonlijk financieel gewin er op nastreefde. Dit is niet het gemakkelijkste om te bewijzen, maar wanneer er een serieus onderzoek naar de geldstromen rondom TRIN wordt gedaan, is dit naar mijn overtuiging weldegelijk vast te stellen. [2] Iemand moet een aangifte tegen TRIN c.q. Mattheus van der Steen hebben ingediend waarin deze kortweg stelt dat hij/zij TRIN c.q. Mattheus van der Steen heeft voorzien van enig goed (dus ook: geld) om zijn werkzaamheden als evangelist te kunnen verrichten. Dit moet dus niet gaan om giften! Bij een gift is er juridisch sprake van een overdracht van enig goed (dus ook: geld) om niet. Je accepteert dus dat een gift van jou gebruikt kan worden in de ruimste zin van het woord voor het doel waaraan je jouw gift geeft. Dat kan dus ook zijn: de royaal met ham belegde croissantjes van Mattheus van der Steen.

    Vraag: Kan ik giften aan TRIN of Mattheus van der Steen terugkrijgen?
    Antwoord: Nee.
    Bij een gift is er juridisch sprake van een overdracht van enig goed (dus ook: geld) om niet. Je accepteert dus dat een gift van jou gebruikt kan worden in de ruimste zin van het woord voor het doel waaraan je jouw gift geeft. Dat kan dus ook zijn: de royaal met ham belegde croissantjes van Mattheus van der Steen. Want zonder een voorspoedig ontbijt kan er natuurlijk niet goed gewerkt worden.

    Vraag: Kan TRIN / Mattheus van der Steen op andere gronden juridisch worden aangepakt?
    Antwoord: Niet naar Nederlands recht.
    Hoewel Nederland talloze verdragen heeft met veel landen waar het dus wel mogelijk is om dit soort beroepsmatige oplichters – die enige vorm van religie gebruiken als dekmantel voor hun bezigheden –aan te pakken, is dat helaas hier nog niet mogelijk. De godsdienstvrijheid in Nederland wordt enorm beschermd omdat er vanuit de traditie wordt gedacht dat ‘de kerk’ dit zelf wel regelt. En in vroegere dagen, toen het gros nog bij een kerk behoorde klopte dat ook nog. Daar komt ook bij dat de voorgangers van die kerken een bepaalde mate van gezag hadden/afdwongen waardoor er naar hen geluisterd werd als er werd verkondigd dat iemand een afvallige van het geloof is en vermeden diende te worden. Vandaag de dag kennen we dat niet meer.

  54. Ruitje says :

    @pittig, leuk van je om al mijn opmerkingen op te zoeken om een discussie los te maken. Ik ga hier verder niet op in.

    Ik heb verschillende opmerkingen gemaakt bij andere topics, maar in deze discussie hier heb ik dat niet bij name genoemd en daar wil ik het bij laten. Ik wilde alleen reageren op de reactie van Ouweneel.

    Want anders komt er weer zo’n lange discussie die net zo lang doorgaat totdat jij je gelijk hebt gehaald en daar besteed ik mijn kostbare energie niet aan. Wij hebben nou eenmaal op veel vlakken een andere mening en dat is nou eenmaal zo. Het wordt nogal irritant als je op de man gaat spelen en alle opmerkingen gaat opzoeken om je gelijk te halen.

    En nu ga ik eten koken, daar heb ik mijn zeer kostbare energie voor nodig,en die ga ik niet verspillen aan ellenlange discussies die tot niets leiden.

  55. Pittig says :

    @ Ruitje

    Jij valt mij aan om een verkeerde weergave van jouw ideeën en ik ga vervolgens aan de hand van jouw eigen woorden uitleggen dat mijn interpretatie goede gronden heeft. En dan ben ik de boosdoener?

    Het wordt nogal irritant als je op de man gaat spelen en alle opmerkingen gaat opzoeken om je gelijk te halen.

    Vind je het confronterend om met je eigen woorden geconfronteerd te worden? Dan weet je ook hoe Ouweneel zich nu voelt! 🙂

    Want anders komt er weer zo’n lange discussie die net zo lang doorgaat totdat jij je gelijk hebt gehaald en daar besteed ik mijn kostbare energie niet aan.

    Wil je dan dat jouw aanval op mijn reactie maar onder het vloerkleed wordt geveegd? Reageer je dan niet net zo als Ouweneel, die zegt dat ie wat voorzichtiger zal zijn, maar verder niets aan zijn theorieën wijzigt als er kritiek op komt?

    Wij hebben nou eenmaal op veel vlakken een andere mening en dat is nou eenmaal zo.

    Daar gaat het niet om. Het gaat er om of ik jouw visie goed uit al jouw opmerkingen gedestilleerd heb. Ik volg jou via de reacties op GG al heel lang. Je bent erg kritisch op Ouweneel sinds zijn charismatische wending. Maar daarin ga je soms zo ver dat je Ouweneels eigen methoden overneemt!

    Je besteed je “kostbare energie” namelijk altijd wel graag aan kritiek op anderen, maar je energie houdt altijd meteen op als jij zelf enige kritische vragen gesteld krijgt… Dat vind ik jammer.

  56. Onno says :

    Net gekeken naar de uitzending. Het was dus allemaal weer te mooi om waar te zijn dat TRIN zou worden ontmaskerd in een uitzending van de EO. Misschien voor Andries Knevel een opzienbarend interview maar ik heb niks nieuws gezien of gehoord. Het werd door Ouweneel allemaal weer netjes ontweken en goedgepraat en natuurlijk heeft Karel Smouter zijn werk niet goed gedaan en had hij de mensen moeten laten zien die wél zijn genezen en niet die paar die niet genezen zijn. En dan die opmerking van Ouweneel dat geruchten over financiële malversaties bij TRIN ook met accountantsverklaringen zijn ontkracht. Met andere woorden, het is allemaal roddel en ongefundeerde kritiek en TRIN is geweldig. Zucht….

  57. rob says :

    @Ruitje
    Pittig heeft wel een punt, wat bedoel je er dan mee wat is dan in TB Joshua gevaren?

  58. Egbert says :

    Wel goed lezen rob… Ruitje heeft het over Ouweneel, niet over TB Joshua

  59. Pittig says :

    @ ThaFizzy

    Bedankt weer voor je uitleg!

  60. Ruitje says :

    @Pittig, ik heb gewoon geen energie en daarnaast lukt het me niet om zulke lange betogen als jij te schrijven. Ja ik ben kritisch op Ouweneel en dat zou ik allemaal kunnen uitleggen maar dan moet ik dus hele lange stukken schrijven en dat lukt me niet meer door mijn ms (en dat is geen makkelijk excuus dat ik gebruik om de discussie uit de weg te gaan!). In een gesprek is het iets makkelijker voor me maar op papier zetten kost me teveel moeite. Dat is ook de reden dat ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen.

    En dit is mijn laatste reactie. Ga maar met rob mailen, die is een keer bij me geweest en heeft me gesproken en weet meer te vertellen over hoe ik tegen dingen aankijk.

  61. Ruitje says :

    Tot slot @ Pittig, hier nog even mijn waardering voor je reactie bij het item over de clown Ouweneel waar je de uitzending van Door de Wereld beschrijft.

    En tot slot: wat er in Ouweneel gevaren is, daar bedoelde ik mee een soort verblinding, alsof hij niet meer door de goeie bril kan kijken.

    Gisteren was er een interessante uitzending op Radio 1 van het programma Pavlov. Daar beschreef iemand hoe aan het eind van WOII de kliek rond Hitler hem trouw bleef terwijl alles uit de hand liep. De mensen zaten zo in het systeem dat ze er niet meer uit konden. En dat deed me denken aan Ouweneel die zo in het ‘systeem’ zit dat het niet meer lukt er uit te komen en helder te denken.

  62. Ds Dre says :

    Ook ik heb les van Ouweneel gehad, kennelijk in een periode dat hij ene systeemdenken (Darbisme) aan het loslaten was en langzaam in het andere (Charismanisme) aan het overgaan was.
    Hij was één van de weinige docenten op de EH waar je een open discussie mee kon voeren. Je moest wel eerst door alle stelligheden heen worstelen, maar dan was een gesprek van hart tot hart zeer wel mogelijk. Geen idee of dat nu nog zo is, lijkt me eigenlijk wel.

  63. rob says :

    @Ruitje

    Gisteren was er een interessante uitzending op Radio 1 van het programma Pavlov. Daar beschreef iemand hoe aan het eind van WOII de kliek rond Hitler hem trouw bleef terwijl alles uit de hand liep. De mensen zaten zo in het systeem dat ze er niet meer uit konden. En dat deed me denken aan Ouweneel die zo in het ‘systeem’ zit dat het niet meer lukt er uit te komen en helder te denken.

    helemaal mee eens. (is wel een godwinnetje of niet 🙂 )

  64. Henny says :

    Jan Pool is op zijn twiiter druk bezig met allemaal bijbelteksten te plaatsen om vooral te laten zien hoe critici zich moeten gedragen…..
    Vermoeiend!

  65. Onno says :

    @Henny, tja, Jan Pool bevindt zich nogal in een spagaat denk ik. Enerzijds heeft hij zorgen over charismanische toestanden, anderzijds wil hij zijn vrienden niet afvallen die voor een groot gedeelte toch wel heel charismanisch zijn. Als ik het goed inschat. Zwijgen is dan soms beter dan dit soort acties ondernemen. Van Jan Pool zal het ook damage control zijn in een poging een heksenjacht te voorkomen.

  66. Ooit charismatisch-evangelisch says :

    @allen
    boeiend om jullie reacties te lezen op de reportage van Smouter. Ik kan me helemaal vinden in de opmerking van Aafke: super dat Karel Smouter en consorten de moeite hebben genomen van dit journalistieke onderzoek! En dat de EO er aandacht aan heeft willen besteden!

    Zelf ben ik tien jaar geleden bij elkaar zo’n drie maanden in Rusland geweest. Een gedeelte van die tijd woonde ik in een Russisch-Orthodoxe kerk, ik wilde een docu maken om daarmee af te studeren (journalistiek).
    De lieve dames en heren van de RO-kerk bezochten meerdere keren per week een jeugdgevangenis in Kolpino. Hier woonden criminele jongens, waarvan sommigen zaten voor diefstal, anderen voor moord. Jarenlang kwamen ze; om de wonden te verzorgen, om een kerkdienst te organiseren, om samen met de jongeren te eten, om te schilderen, om te praten. Als de jongeren uit de gevangenis kwamen, waren ze welkom in een project van de kerk, waar ze een beroep leerden en een ‘normale’ manier van leven. De priester van deze kerk, Vader Alexander, maakte terloops eens een opmerking over evangelische groepjes, die even vlug op bezoek kwamen tijdens hun reizen, een concert gaven, de jongelui opriepen ‘hun hart aan Jezus te geven’ en dan weer met de noorderzon vertrokken.Hij vertelde hoe deze reizende toerist-evangelisten meer kwaad deden dan goed (mijn eigen bewoordingen.)

    Deze opmerking is mij altijd bijgebleven en ik moet er ook nu weer aan denken. De zendeling, de begeleiders van het blindeninstituut, jarenlang werken zij met de jongeren, om hen een toekomst te geven, om een relatie op te bouwen etc.; en dan komt er zo’n reizend gezelschap langs wat ‘even’ hun methodes toepast. Met alle gevolgen van dien. Wat voor beeld zouden de kinderen in het filmpje van God krijgen op deze manier? Je kunt ook op een heel praktische manier met je handen zegenen (en vurig bidden tijdens het werk). Volgens mij waren de kinderen meer geholpen door op die manier iets van Gods karakter te zien!

    Voor zover er een God is natuurlijk;-) Voor wie het nog niet wist, ik ben mijn charismatisch-evangelische verleden aan het verwerken.

    De afgelopen week heb ik veel gelezen op deze website en wat gegoogled. Ik heb ontdekt dat de leider van het gebedsgroepje (ik heb hem in een eerdere comment als ‘Siebe’ geïntroduceerd) nu als ‘gebedsleider’ bezig is bij TRIN. Bizar! Ik zie nu heel scherp de pijnpunten van waar ik toen in geloofde.
    Ik ben ervan overtuigd dat de mensen van Trin ook oprecht geloven in waar ze mee bezig zijn. Maar wel onderweg in hun eigen naïviteit en blindheid een heleboel mensen pijn doen. Ze houden er hun eigen theologie op na die het negeren van kritische opmerkingen geheel rechtvaardigt. En die er ook voor zorgt dat leiders blind worden gevolgd. God zit daarbij in je broekzak, en jij gaat als een tovenaar in het rond met ‘het bloed van Jezus’, ‘bedekking’, ‘zalving’, ‘oorlog in de hemelse gewesten’, ‘binden en ontbinden’, etc. In mijn beleving krijgt het demonische wel heel veel aandacht, en de openbaring van Jezus des te minder. Nogmaals, ik schrijf dit niet om er mensen mee pijn te doen, maar ik schrijf de beleving van mijn eigen charismatische periode van me af. Ik vrees dat heel veel mensen heel veel pijn zullen oplopen bij Trin (en soortgelijke bewegingen) waardoor wellicht (net als bij mij) het hele geloof daarna ongeloofwaardig wordt.

    Lekker lang verhaal weer he, maar het schrijft zo wel heel lekker van me af. Dank jullie wel voor het luisterend oor!!

  67. Onno says :

    @Ooit charismatisch-evangelisch,

    Dank voor je verhaal. Ik was ook ooit evangelisch-charismatisch en ook mijn geloof heeft behoorlijk geschud de laatste jaren. Een periode van veel nadenken en aan alles twijfelen en opnieuw je weg vinden in wat je nu eigenlijk gelooft en of dat wel terecht en waarheid is en niet slechts aangepraat. Evangelisch wil ik me ook niet meer noemen, charismatisch nog wel.
    Er is zoveel mis in Evangelisch Nederland dat ik me er eigenlijk niet meer mee wil identificeren. Ik ga nu naar een conservatieve pinkstergemeente met vooral ouderen. Maar het heeft een tijd geduurd voordat ik weer bereid was weer een vaste plek te bezoeken. Velen hebben God helemaal vaarwel gezegd na een periode in onze hoek van de Nederlandse protestantse kerk met hele slechte ervaringen. Ik begrijp uit jouw woorden dat dat bij jou niet zo is en daar ben ik blij om. Wees welkom, er zijn er meer hier zoals jij en ik.

  68. Wilfred says :

    @Ooit charismatisch-evangelisch: Je verhaal is herkenbaar. En goed dat je daar je hart over lucht!

    Ik heb net het stukje van Smouter in het Parool gelezen over het optreden van JC in de HMH en kwam daar ook in een alinea iets tegen over de zaken die sommige jongeren daar mee maken. Het zal je maar gebeuren dat er voor zo’n groot publiek een profetie over je afgekondigd wordt! Heeft men wel enig idee hoe schadelijk dat kan zijn? Het kan op die leeftijd enorme impact in je leven hebben. Sommigen zullen misschien stoppen met een studie. Dan kan er heel veel potentie vernietigd worden. Eeuwig zonde! Ook voor ons land…

  69. Ooit charismatisch-evangelisch says :

    @Onno
    Knap dat je na een periode van twijfelen aan alles opnieuw je weg hebt gevonden! En jezelf zelfs nog charismatisch kunt noemen! Vind ik sterk en dapper, dat je er je weg in hebt gevonden zonder alles over boord te gooien! Op dit moment kan ik nog niet overzien waar mijn zoektocht strandt, ik zit nog in de fase die je in je eerste zinnen beschrijft. Ergens anders op deze website heb ik mijn ervaringen in charismatische kring beschreven:

    https://goedgelovig.wordpress.com/2011/09/27/een-twijfellied-in-de-opwekkingsbundel-3/#comment-117237

    Ik voel me psychisch stukken gezonder sinds ik me niet meer bezighoudt met oorlogvoering in de geestelijke gewesten, vloeken verbreken en demonische ballast bij mezelf ontdekken en uitwerpen;-)

    @Wilfred
    Helemaal met je eens! Veel jongeren zitten juist in een fase waarin ze zoekend en beïnvloedbaar zijn. Zonde als ze op basis van zo’n profetie keuzes maken, misschien wel zonder de profetie te toetsen. Om er dan na jaren pas achter te komen dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Zonde!!

  70. Iemand says :

    @Onno en @Ooit charismatisch-evangelisch
    Ook ik kom uit die hoek of zit daar nog gedeeltelijk in. Mijn geloof staat flink op losse schroeven en ik heb inmiddels veel moeite met het vinden van de waarheid, met vertrouwen en met alles waar emotie bij komt kijken.
    Is er een mogelijkheid om persoonlijker met één van jullie (of beiden) in contact te komen?