Solcon-medewerker hackt Goedgelovig

Gisteren werd bekend dat internet-serviceprovider Solcon is gehackt, waardoor de websites van talloze klanten, waaronder veel christelijke organisaties, niet meer bereikbaar waren. Goedgelovig berichtte hierover, evenals andere media. Uit boosheid over deze negatieve publiciteit hebben een of meerdere medewerkers van Solcon gistermiddag een spamaanval op Goedgelovig uitgevoerd, waarbij niet alleen uitvoerig werd gescholden, maar ook de gravatars (identiteiten) van een Goedgelovig-lezer en de moderator werden ‘gehackt’. Tevens deed een medewerker zich elders op de site voor als klant van Solcon die positief opgaf over de provider. Tenslotte zijn in verschillende reacties bewust links geplaatst naar een homoseksfilmpje met mogelijk een trojan horse (computervirus), dat echter door ons filter werd afgevangen.

Het begon met deze reactie van ene PJ, waar Goedgelovig-lezer Johan op reageerde:

PJ wil niet dat klanten hun negatieve ervaringen met Solcon op internet zetten en laat in KOEIENLETTERS weten dat hij daar heel BOOS over is. Uit die emotie kun je al opmaken dat hij belanghebbende moet zijn. Maar Johan blijkt hem te kennen van de helpdesk van Solcon en merkt fijntjes op dat hij beter kan werken aan zijn klantgerichtheid in plaats van zo tekeer te gaan. Dan pikt iemand vanaf hetzelfde IP-adres de nickname van Johan in om hem te trollen:

 

De nep-Johan heeft natuurlijk gelijk. Goedgelovig heeft geen verstand van hosting. Daarom draait onze site bij een provider die daar wél verstand van heeft en niet bij Solcon. Dankzij die keuze is onze site nu nog in de lucht.

Als Johan de nep-Johan verzoekt om een andere nick te kiezen, zegt deze: “Ik ben gek”. Om vervolgens de gravatar van Johan te ‘hacken’ en zo zijn identiteit over te nemen. Na zes reacties waarschuwt Johan Goedgelovig. Goedgelovig ziet dat het IP-adres van nep-Johan dezelfde is als dat van PJ en waarschuwt hem om op te houden met trollen. Dan ‘hackt’ iemand de gravatar van Goedgelovig en wordt de spraakverwarring compleet. Hij legt onze redactiepaus allerlei boeiende (inmiddels verwijderde) citaten in de mond, zoals:

“Ik moet toegeven dat ik partijdig ben. Dat is natuurlijk wel terug te lezen in mijn artikel.”
“Ja mensen, ook ik heb soms jeuk aan de piemel.”
“Ik weet dat mijn berichtgeving wel erg hard is geweest. SORRY hiervoor, ik had het idd. ook anders kunnen formuleren.”
“Stem wilders!!”
“Lekker pikzwaaien!!!!”
“Haha lol wat een kneus die goedgelovig.”

Nu zijn gravatars niet zo moeilijk te ‘hacken’, ze zijn nogal kwetsbaar, maar is het toch een vorm van inbraak op de identiteit van iemand anders. Goedgelovig hanteert op dit punt een zero-tolerance beleid.

Daarna doet iemand vanaf hetzelfde IP-adres zich voor als klant van Solcon en meldt het volgende:

“Ik ben al jaren klant van Solcon zonder problemen. Dit hele artikel is zeer negatief en worden weinig plus punten vermeld. Daarom wil ik jullie dit niet na laten: http://www.trosradar.nl/productradar/internetproviders/solcon. Hier kunt u zien dat Solcon hoog scoort, ook komt Solcon als 3e beste ISP uit bij Tros Radar.”

Vervolgens plaatst hij nog een aantal reacties waarin een link is opgenomen naar een homoseksfilmpje op een (volgens onze firewall) mogelijk met een ‘trojan horse’ besmette website. Probeert hij op deze manier de computers van Goedgelovig-lezers te besmetten? Helaas voor hem heeft ons filter deze reacties niet doorgelaten. Waarschuwing: het is niet verstandig om deze website te bezoeken!

 

 

We weten dat de Goedgelovig-gravatar is ‘gehackt’ vanaf hetzelfde IP-adres als waarvan PJ reageerde:

 

Even googelen laat zien dat dit een IP-adres van Solcon is dat bovendien is gebruikt bij drie pogingen van Solcon om een zelfgeschreven Wikipedia-artikel geplaatst te krijgen. Driemaal is het afgewezen omdat het in de beoordeling van Wikipedia-redacteuren om pure ‘reclame en promotie’ ging.

Even googelen op PJ bevestigt ook dat het hier om een helpdesk-medewerker van Solcon gaat. Op de recensiesite Topproduct.nl, waar ook internetproviders worden besproken, vinden we deze recensie:

We kunnen niet stellen dat PJ alle reacties heeft geplaatst. Mogelijk zijn er meer Solcon-medewerkers bij betrokken. Je vraagt je wel af waarom iemand die eigenlijk klanten zou moeten helpen zich liever bezighoudt met het beledigen van Solcon-klanten en het tijdens werktijd volspammen van websites. Ondanks de ‘christelijke identiteit’ van zijn provider heeft hij ook geen enkel moreel probleem met het ‘hacken’ van de identiteit van andere webgebruikers en het verspreiden van pornomateriaal. Alles is blijkbaar geoorloofd om het positieve imago van Solcon te redden.

Dat Solcon alleen maar ‘christelijk’ is om de ‘christelijke markt’ binnen te halen is ons allang duidelijk. Toen een van onze medewerkers Solcon tot viermaal toe benaderde om opheldering te vragen over deze zaak, en na een uur wachten en van-het-kastje-naar-de-muur eindelijk de dienstdoende manager Tom van Hoof aan de lijn had, reageerde deze geïrriteerd toen de ethiek ter sprake kwam. Natuurlijk, medewerkers mogen geen woorden gebruiken die normaal gesproken niet door het filternet van Solcon zouden komen, en verder zou hij intern uitzoeken wat er is gebeurd. Toch vond hij het nodig om op te merken dat hij Goedgelovig “geen goede site” vindt. Niet dat dat verder meespeelt hoor, echt niet.

Vanmorgen nog eens gebeld. De dienstdoende manager heeft een dagje vrij en dat is belangrijker dan Goedgelovig te woord staan. De directeur is met vakantie. Andere leidinggevenden zaten in een ‘spoedvergadering’. De websites die Solcon dient te hosten lagen namelijk nog steeds plat en dat zou nog wel even gaan duren. Dan weet je meteen dat die Turkse hackers Solcon behoorlijk lam hebben gelegd. Weten ze wel zeker dat die hackers niet op hun eigen Servicedesk werken? De afdeling communicatie was er even niet en mocht ook niet mobiel gebeld worden. Dit gebrek aan urgentie en pro-activiteit is wel heel tekenend voor dit bedrijf. Daarom hebben we de diensten waarmee Solcon adverteert alvast iets aangepast.

NASCHRIFT: Inmiddels is komen vast te staan dat meerdere Solcon-medewerkers bij deze spamaanval/’hack’ betrokken waren en dat deze activiteiten vanaf een interne server bij Solcon hebben plaatsgevonden. Solcon heeft dit inmiddels toegegeven en zegt het “te betreuren”. Volgens Solcon heeft PJ alleen het eerste bericht geplaatst en heeft hij niet deelgenomen aan de eigenlijke spamactie die door andere Solcon-medewerkers is opgezet. Goedgelovig zou hem ten onrechte als ‘hoofdverdachte’ hebben aangemerkt, waarvan acte.

119 Reacties op “Solcon-medewerker hackt Goedgelovig”

  1. Rob Alberts zegt :

    Deze ruzie gaat een beetje langs mij heen.
    Ik begrijp dat er overe en weer vervelende dingen zijn gezegd en gedaan ???

    Ik hoop dat het een en ander snel opgelost kan worden.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

  2. Snarf zegt :

    Mooi verhaal! Het lijkt wel echte journalistiek. 😉

  3. geheimeverhalen zegt :

    hehe. Peter R de Vries meets GoedGelovig 🙂
    Nice, met een dikke glimlach gelezen dit!

  4. Johan nee Goedgelovig (of toch maar Len) zegt :

    Links naar sites met trojan horses? Nou die durft .. volgens mij kan dat heel wat problemen opleveren met je baas.

  5. woodyflow zegt :

    Treurig ventje die Joustra

  6. Johan nee Goedgelovig (of toch maar Len) zegt :

    @Sjoerd: jullie hosten christelijk? Wat moet ik me daarbij voorstellen? HTML op gereformeerde grondslag? Of Roomse .asp?

  7. Sjoerd zegt :

    Misschien is er een alternatieve hosting provider / christelijk webdesign bedrijf voor de gedupeerden?

  8. Sjoerd zegt :

    @Johan haha, nee hoor, alleen veel christelijke sites

  9. CC zegt :

    Weten we ZEKER dat het hier om een solcon medewerker gaat en niet iemand die solcon wil zwartmaken? Want dat dat ipadres ook bij wikipedia bekend is ivm ‘reclame maken’ hoeft verder nog niet zo heel veel te zeggen, en de naam van betrokkene is gewoon te googlen…

    Want tot zover ik weet is het illegaal zo niet strafbaar om mensen doelbewust te leiden naar sites waar virussen op staan – ik kan het me niet voorstellen dat iemand dat zomaar zou doen – christen of niet christen, solconmedeweker of niet.

    Wat betreft Solcon heb ik weinig klachten – behalve dan dat het internet ’s avonds tussen 18 en 21 behoorlijk sloom is, maar verder? Ze zijn redelijk klantgericht, beantwoorden e-mail snel en zijn ook wel vriendelijk over de telefoon. Ik denk dat geen enkele internetprovider perfect is, volgens mij hebben wij alleen maar Solcon vanwege het (imperfecte) filter en dat de prijzen van adsl 5 jaar geleden redelijk laag waren. (geen idee hoe het nu zit met hun tarieven in vergelijking van anderen).

    Dus, ik hoop dat jullie het allemaal goed hebben uitgezocht en dat de door jullie gelegde verbanden ook werkelijk kloppen, anders beschuldigen wij meneer Joustra misschien wel onterecht van een strafbaar feit…

  10. Johan zegt :

    @Len: Please, noem je gewoon Len, anders begint het gedoe weer van voren af aan.

    Ik ben heel erg verbaasd dat een Solcon-medewerker dit heeft gedaan. Als die jongen voor mij zou werken, zou ik hem op staande voet hebben ontslagen. Dit is totaal onacceptabel en enorm schadelijk voor de reputatie van je bedrijf.

  11. Henk zegt :

    Verontrustend allemaal om dit te lezen. Ik ga er vanuit dat GG dit objectief en zonder overdrijven heeft opgeschreven dan.

    Solcon is zelf ge’defacet’: aanspreken op hun eigen principes resulteert dat ze een totaal ander gezicht laten zien.

    Solcon: jullie hadden al een imago- en kwaliteitsprobleem, maar met deze stappen, non-communicatie, en totaal gebrek aan enig inlevingsvermogen, transparantie en klantgerichtheid is dat er niet beter op geworden. Wat zijn nu nog de voordelen van Solcon om niet naar een concurrent te gaan die wél kwaliteit biedt tegen schappelijkere prijzen en een betere ethiek?

  12. webmaster777 zegt :

    Dit is echt wel lomp maar bovenal dom! Hij had er op kunnen rekenen dat er een IP-check gedaan zou worden. Blijkbaar niet veel verstand van hoe “the internets” werken en dan toch helpdeskmedewerker zijn bij een ISP. Ik zeg fail. Als Solcon hier niks mee doet bevestigd dat zeker dat Solcon gewoon een incompetent bedrijf is. En “pikzwaaien” ?? Mag dat wel van het medewerkersprofiel van Solcon?

  13. oppervlakkig zegt :

    Ongelooflijk. Letterlijk. Mijn verstand wil er nog niet aan, hoewel de feiten wel voor zich spreken 😛

  14. Wim Heitinga zegt :

    Ik hoor dat iemand onder iemand anders naam post en niet mijn naam gebruikt. Een schande

    Groet de echte Wim Heitinga

  15. woodyflow zegt :

    ik haal ook mijn brood altijd bij christelijke bakker…

    Leuk voor Joustra dan zijn naam nu tot in den eeuwigheid met Solcon en zielig scheldgedrag in verband zal gebracht worden…

    “Goedemiddag helpdesk Solcon met Joustra spreekt u… Problemen met uw site?…
    Wacht ik stuur u wel een link met een trojan horse!!!! Eikel!!! Dat kan toch gebeuren!!! OVERAL GAAT WEL EENS WAT MIS!!!!! Dan ga je toch niet gelijk met de helpdesk bellen!! @#$%
    Ik heb wel wat beters te doen! Krabben aan mijn piemel bijvoorbeeld, want ik weet niet waarom maar daar heb ik het steeds over!!!
    Zo, heeft u verder nog vragen? Mooi zo!!!!
    Dag!!!! – klik – wat een zak zeg…”

  16. AY zegt :

    Lekkere reclame voor Solcon zo… whahaha

  17. Len zegt :

    @Johan oke dan 😉
    @Sjoerd na, je hebt tenminste humor. Maar ik zie nergens prijzen over hosting.

  18. Pittig zegt :

    Goedgelovig als ik ben heb ik op nobrain.dk geklikt (het was van GG, dus dan is het toch altijd goed? 😉 )en dan zie je beelden die door de meeste christelijke sites ook niet echt aanbevolen zullen worden (om het zacht uit te drukken…) Als die sites zouden weten dat een medewerker van Solcon zulke beelden verspreidt…

    Nobrain.dk is trouwens volgens Symantec niet schadelijk. Symantec noemt het zelfs geen Trojan, maar geeft de beoordeling “veilig”. Je krijgt alleen het “bijzondere” filmpje niet 1-2-3 weg.

  19. Sjoerd zegt :

    @Len nee, dat klopt, we doen eigenlijk alleen maatwerk hosting als toevoeging op webdesign of een consult, maar ik mail je graag even onze prijslijst. In dit geval maak ik graag een uitzondering.

  20. cris zegt :

    Hmm, ik hoop dat jullie dit echt goed uitgezocht hebben en dat niet iemand Joustra en Solcon in een kwaad daglicht probeert te stellen.
    Als het klopt, is het natuurlijk niet zo mooi!

  21. Henk zegt :

    Laten we Solcon-helpdeskmedewerker Jacco ook niet vergeten die in het andere topic met zijn arrogante houding de boel hier even wilde ‘rechtzetten’.

  22. dspolleke zegt :

    Maar goed..

    Solcon an sich was een goed concept. Een christelijke provider die voorstond goede dienstverlening te leveren en het webfilter van de EO uitbaatte. Solcon heeft inderdaad goede dienstverlening gehad en deed het een tijd vrij goed.

    Na wat personele wisselingen is de service en klantgerichtheid omlaag gegaan.

    Ik weet als ex-klant (zowel zakelijk als particulier) dat er veel verbeterpunten zijn bij Solcon.

    Maar goed.. als we toch namen en rugnummers gaan noemen:

    De server waar bijvoorbeeld http://www.flevofestival.nl op gehost wordt is ( 212.45.63.20 / lsw.solcon.nl ) een ubuntu (linux) server versie 7.04. Deze ubuntu versie wordt sinds 2008 niet meer ondersteund. (dit weet ik 95% zeker)

    De webserver-service (apache) is van de versie 2.0.59 die ook al twee jaar geleden uitgebracht is en al vervangen door verschillende sub-versies.

    Dit is een teken aan de wand voor hoe er om wordt gegaan met de hostinginfrastructuur. In principe zou je voor een webserver een LTS versie van ubuntu gebruiken en zorgen dat de branch van apache, php en sql in ieder geval een beetje up to date blijft.

    (ik kan even proberen om nog meer te achterhalen maar ik ben bang dat dat gezien zou kunnen worden als hackpoging)

  23. Pelle zegt :

    Als dit echt iemand van Solcon is geweest: heel erg sneu. En zeker het plaatsten van die link naar die Deense site zou ik als directie van Solcon heel serieus nemen en daar consequenties aan verbinden.

    Verder even voor de goede orde: deze persoon heeft Goedgelovig niet gehackt, noch iemands gravatar gehacked. Hij heeft zich uitgegeven voor iemand anders, meer niet. Dat is geen hacken. In dat opzicht vind ik de titel van dit artikel enigszins sensatiebelust.

  24. Tau Jabir zegt :

    Ik denk om te beginnen maar een een ‘op staande grond’ voor Joustra, die sowieso niet goed lijkt te functioneren op zijn functie als helpdeskmedewerker, als ik de klachten over hem zo belees.

  25. goedgelovig zegt :

    @Pittig: Onze firewall detecteert een trojan. Misschien dat verschillende programma’s dat anders inschatten. Maar vertel, wat was er te zien in dat seksfilmpje? 😉

    @Cris: Dat hopen wij ook. Solcon heeft bij monde van woordvoerder Harold Reinders laten weten dat ze het uitzoeken en terugmelden.

    @Pelle: Technisch heb je gelijk. Daarom staat ‘gehackt’ in de tekst ook tussen aanhalingstekens. Maar ook deze activiteit is van een internetprovider onacceptabel.

  26. Sjoerd zegt :

    Het blijft overigens wel treurig dat al die sites nog steeds down zijn. Als ik een backup terugzet duurt dat een minuut of 3.
    Vreemd dat dat bij Solcon al bijna 24 uur duurt.

  27. Johan zegt :

    @Pittig: Een filmpje dat je niet meer uit kunt zetten klinkt niet gezond, hoor.

    XS4ALL is inderdaad vele malen beter dan Solcon. Heel deskundige helpdesk-medewerkers. Ik heb daar voor een relatie laatst een nieuw modem aangesloten en de helpdesk-jongen die ik aan de lijn had zei: “Nu moet u even opnieuw opstarten en dat duurt een paar minuten, maar ik wil u niet op kosten jagen, daarom bel ik u over drie minuten terug.” En jawel, precies na drie minuten die knul weer aan de lijn. Dan heb je qua helpdesk wel het gevoel dat je in de internethemel zit, hoor.

  28. Pittig zegt :

    @ GG

    Ik heb er niet heel lang naar gekeken hoor, maar een minuut of tien, twintig? 😉

    Een paar oudere mannen stonden onder de douche elkaars “intieme delen” in te zepen en het leek er verdacht veel op dat ze ook sex hadden.

    Nou ja, echt precies wat Solcon en haar klanten zo graag op internetsites zien !

    De “trojan” is lastig, maar niet schadelijk en via Taakbeheer was ik het zo kwijt.

  29. Ruub zegt :

    Sneu, dat is het. Of je het nou hacken, defacen of trollen noemt, je probeert toch een andere partij te benadelen of schade toe te brengen.

    Het lijkt me toch handiger als de aandacht van Solcon uitgaat naar het terugzetten van de backup, wat er zijn nog steeds sites offline. Als die backups er tenminste zijn. Jesus saves, maar Solcon kennenlijk niet.

  30. Pittig zegt :

    @ Johan

    Ik heb er voor gebeden en toen verdween het filmpje vanzelf! 😉

    Zouden ze die methode bij het “christelijke” Solcon ook proberen?

  31. Len zegt :

    @Sjoerd – ik host al bij een goede webhosting, geen problemen mee.

    @Ruub “Jesus saves, maar Solcon kennenlijk niet.” haha

  32. Sjoerd zegt :

    Het wordt gezien als een Trojan vanwege het starten van een script download zonder dat hier userinput aan voorafgegaan is. Vrijwel alle browsers staan dit gedrag default niet toe, meestal merk je niet eens dat dit wordt geblokkeerd.

    Alleen de commerciele anti-virus software laat graag zo veel mogelijk zien dat zij iets heeft opgespoord, om maar eens te benadrukken hoe ‘gevaarlijk’ het internet kan zijn.

  33. Sjoerd zegt :

    @Len Ik ben heel blij voor je 🙂

  34. Sjoerd zegt :

    Speciaal voor Solcon klanten een extra melding op onze site geplaatst.

  35. dspolleke zegt :

    @sjoerd LOL Nu alleen de turkse vlaggetjes nog

  36. Ruub zegt :

    Ehm, Sjoerd, heb je jullie website wel eens getest op IE7? En hij komt ook niet echt lekker door de validator…

  37. dspolleke zegt :

    of door de w3c validator gehaald ? die gilt namelijk vreselijk..

  38. jovatov zegt :

    Dus in plaats van proberen het probleem op te lossen gister heeft zo’n Solconmedewerker jullie lopen trollen?

    De professionaliteit straalt er vanaf.

  39. wouter zegt :

    Er wordt hier ongelooflijk op de persoon gespeeld en ook heel erg zwart gemaakt. Heel riskant, want ik vraag mij toch wat af…
    Jullie beginnen met een reactie – gedateerd op 15 september 2010 – van ene ‘PJ’ op een artikel die is gedateerd op 24 juni 2008. De laatste reactie daarvoor dateerde van 9 november 2009. Waarom gaat iemand daar zoveel later nog eens op reageren?
    Jullie stellen dat deze PJ een medewerker is van de helpdesk van Solcon. Ik mag toch aannemen dat een helpdesk-medeweker bij Solcon in deze omstandigheden wel wat beters te doen heeft dan reageren op een artikel van meer dan 2 jaar geleden?
    Wat mij betreft zit hier een luchtje aan…

  40. dspolleke zegt :

    en we zijn weer in de lucht

    Er hangt een andere server op de plek van de oude (of er is een patch toegepast die OS guessing onmogelijk maakt)

    Apache is nog wel van de bejaarde versie 2.0.59

  41. Ruub zegt :

    @Wouter
    1. dat is niet zo heel gek, want GG linkte naar dat artikel vanaf de voorpagina.
    2. Is dat een voorzet om een flauwe grap maken over de gemiddelde respons-tijd van Solcon-medewerker?

  42. goedgelovig zegt :

    @wouter: Je zou inderdaad denken dat helpdesk-medewerkers wel wat beters te doen hebben dan op GG reageren, zeker als meer dan duizend klanten wachten op het terugzetten van hun website.

    Hij reageerde op dit oude artikel omdat we er in ons bericht van gisteren naar hebben gelinkt als voorbeeld van hoe Solcon soms (vast niet altijd) met klanten omgaat. Zo gek is dat dus niet.

  43. Maurits zegt :

    Weet je wat een vervelend bijverschijnsel is? Dat christelijke afnemers graag voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en het gooien op het liefdewerk, oud papier oftwel je zal beloont worden in koninkrijk der hemelen oftewel gratis

    Als dus al je klanten korting willen op hun pakket, omdat ze zo ontzettend “belangrijk” werk doen, dan heb je als bedrijf weinig (financieel) bestaansrecht. En dus al helemaal geen mogelijkheden om investeringen te doen in nieuwigheid.

    Gewoon. als gedachte. Als een soort van anti-welvaartsevangelie.

  44. Len zegt :

    @Maurits daarom neem ik mijn hosting af bij een hoster waarvan ik niet weet of hij christelijk is of niet. Mijn keuze is gebaseerd op prijs / kwalitieit en reviews. Ik betaal er genoeg voor (maar toch voor 12x per dag backup betaal ik 15,- per jaar .. eat your hart out, Solcon-klanten haha) en krijg binnen een halve werkdag respons op mijn tickets.

    Ik zeg natuurlijk niet waar ik zit, maar ze zijn wel erg web oké.

  45. Johan zegt :

    @Len: Een tevreden klant brengt nieuwe klanten aan. Dus kom op, vertel waar je zit.

  46. Hendrik zegt :

    Wie weet heeft die Joustra wel als deeltaak om “verboden websites” te bekijken teneinde te bepalen of deze door het gristelijk internetfilter mogen.
    Tja… dan is het opbouwen van bepaalde frustraties zeker niet ondenkbaar

  47. Henk zegt :

    @Maurits: Je hebt gelijk dat christelijk Nederland (organisaties) voor een dubbeltje op de eerste rang wil zetten. Maar Solcon is echt niet goedkoop.

    Als je kwaliteit levert, daar transparant over communiceert én het jaar op jaar waarmaakt, dan kun je daar een eerlijke prijs voor vragen. Iets dat veel christelijke organisaties nog lang niet doen (met name dat kwaliteit en transparante/aanspreekbaarheid).

  48. goedgelovig zegt :

    Kerknieuws heeft een paar regels over de kwestie:

    http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=18849

  49. Len zegt :

    @Johan iets met google en web oke (mn laatste 2 woorden)

    @Maurits maar chr. bedrijven (die op hun identiteit staan) zijn vaak duur in verhouding tot product. Veel liever garage Jansen waarvan de eigenaar in de kerk blijkt te zitten dan garage Ichtus oid

  50. Defender of the Faith zegt :

    Apart GG beschuldigt iemand van wat ze zelf ook doen 😦

    Iets met een pot en een ketel?

    Solcon is niet voor niets één van de beste providers bij Tros Radar. Ben er zelf al jaren klant en ze leveren een goed produkt voor een redelijke prijs.

    Zie mijn vorige post over @home (nu ziggo) duurder, klantenservice niet bereikbaar.

    Een vriend had VoIP van ziggo: 3 maanden niet bereikbaar. Met Solcon nooit last van gehad.
    Een keer gebeld omdat geluid niet naar m’n zin was, binnen 3 minuten geholpen.

    Sorry, maar dit hele gezeur komt op mij alleen maar over als een kleuter bij GG die z’n gelijk wil halen. Erg zielig 😦

  51. John zegt :

    @DOF
    Welke website heeft goedgelovig gehackt dan?

  52. Johan zegt :

    @John: Defender of the Bullshit weer. Negeer die vent toch, hij kletst zoals gewoonlijk uit z’n nek.

    @GG: Kan hij niet op een zwarte lijst gezet worden?

    Voor zover het mijn kleine aandeel in deze rel betreft kloppen de feiten en ik ben blij dat nu duidelijk is wie mijn avatar heeft ingepikt.

  53. Sjoerd zegt :

    Site validity opgelost. Nu ook netjes in IE7 bedankt voor de tip.

  54. Bart zegt :

    Typisch dat een helpdeskmedewerker van Solcon simpele concepten als ip-adressen dan blijkbaar niet snapt.

  55. webmaster777 zegt :

    @Bart the word “irony” comes to mind.

  56. cris zegt :

    DOF is een man?!

  57. Henk zegt :

    @Defender of the Faith: we hebben het hier over de zakelijke diensten van Solcon…

  58. cris zegt :

    DOS in dit geval (Defender of Solcon) 🙂

  59. Henk zegt :

    Nog steeds sites offline? http://ea.nl o.a.

  60. Tau Jabir zegt :

    Je zou toch wel meer dan skR1pTk1dd13 gedrag verwachten van een professionale internetprovider. Als de ‘hacks’ al van dat niveau zijn bij Solcon, dan is het (zoals nu maar bleek) levensgevaarlijk om je site daar te parkeren. Zelfs een DDos aanval doet zich nog voor als een mirakel van technische innovatie vergeleken met dit zuigelingengedrag.

  61. Tau Jabir zegt :

    Maar de heerschendheid van de Turksche hackvrinden staat weer helemaal scherp op het netvlies 😉

    Solcon => DEV/NULL

  62. polleke zegt :

    euhm Tau Jabir..

    Het is /dev/null

    maar goed. Ik heb het idee dat ze de sites (files) en de databases en de DNS records per account aan het terugzetten zijn waardoor er hier en daar een site tussen uit blijft vallen… YfC.nl was wel in de lucht en youthforchrist.nl niet.

  63. Tau Jabir zegt :

    lol slash vergeten……. zal wel niet de laatste keer zijn 😉

  64. Vleertje zegt :

    Ze informeren wel keurig bij Solcon over de crasch: http://www.solcon.nl/news/latest/reactie-solcon

    Langzamerhand komen alle sites weer online, dus dat is weer ok..

  65. Johan zegt :

    @Vleertje: Zeker. Gisteren kreeg ik een mail van de directeur van Solcon dat mijn websites weer online waren. Dat was niet zo, dat duurde nog een hele dag. Toen ik daarna informeerde of ik een compensatie kreeg voor de uitval, bleek al snel dat ik daar naar kan fluiten. Misschien ben ik te veeleisend als consument?

  66. Hendrik zegt :

    @goedgelovig
    Gegeven de berichtgeving hierboven van Joustra lijkt het me niet moeilijk om de wachtwoorden van Solcon te kraken; dat zal vast iets met ‘Piemel’, ‘Jeuk’ of ‘Pikzwaaien’ zijn.

  67. Tau Jabir zegt :

    Ik vind dit toch eerder Solcon in het algemeen dan die jongen aan te rekenen. Misschien moest hij het wel van zijn baas doen. Uiteindelijk komt het ip adres toch van Solcon en niet ergens anders vandaan.

  68. Vleertje zegt :

    Tau Jabir doe ff normaal joh. Tuurlijk heeft ie niet van de directeur te horen gekregen dat hij dit moet doen. Porno posten en schuttingtaal gebruiken.. Solcon is echt niet zó raar. Even nadenken voor je iets post.. had ook slim geweest als die jongen dat had gedaan.. Even diep ademhalen, kopje kamillethee met honing en dan pas handelen…
    Nou klaar weer met dit gedoe, op naar iets leuks, grappigs en satirisch!

  69. Tau Jabir zegt :

    @Vleertje
    Als hij het vanaf kantoor onder werktijd deed is het de werkgever primair aan te rekenen. Het is niet anders. Hoe dat intern tot stand kwam is hun probleem.

  70. zusje zegt :

    Ik zou zeggen…vraag het Eva?

  71. bodem zegt :

    Het is solcon misschien niet aan te rekenen dat ze zulke bijzondere medewerkers in huis hebben, maar ik ben nu wel benieuwd wat ze met hem gaan doen. Om hun eigen eer te redden, kunnen ze hem eigenlijk alleen maar ontslaan.

  72. citroenboom zegt :

    And now for something really different. Please

  73. Defender of the Faith zegt :

    @John, op 16 september, 2010 bij 4:21 pm
    @Johan, op 16 september, 2010 bij 4:30 pm
    Ik bedoelde eigenlijk wat anders, het stukje is wat langer dan de kop alleen, maar ik weet niet of jullie twitter volgen, maar iets dergelijks werd gister wel ‘gesuggereerd’.

    @Henk, op 16 september, 2010 bij 6:24 pm
    Goh nee, je meent het 😦 Waar dacht je dat ik het over had dan?

    LOL, je geeft aan dat je zelf geen last hebt van de genoemde problemen en dan ben je gelijk Defender of …

    Voor een site met zoveel ‘liberalen’ wordt er op dit topic toch wel erg zwart/wit gedacht en gereageerd. Een beetje kuddegedrag. Als ds. GG iets roept is iedereen opeens tegen Solcon. Prima, maar mij helpen ze al 15 jaar prima, elke dag opnieuw. Ben een jaar @home (ziggo)-klant geweest en had toen wel halve dagen vrij omdat ik geen werkend internet had, en de helpdesk toch niet bereikbaar was. Prima voor m’n conditie, iets minder voor de business en je moet er echt niet op rekenen dat je daar voor de 40% downtime een vergoeding krijgt.

  74. Johan zegt :

    @bodem: Het is een christelijke organisatie, dus ik verwacht dat ze hun medewerker gewoon ‘sorry’ laten zeggen en dan is het daarmee afgedaan. Snel de mantel der liefde erover en vergeten dat je als internetbedrijf ook een professioneel-zakelijke verantwoordelijkheid hebt.

    @Defender of Solcon: Ik zal mijn onverdraagzame oproep aan GG intrekken, daar trekken ze zich toch niet veel van aan denk ik. Fijn dat je zulke goede ervaringen met Solcon hebt, kerel. Maar ik krijg van Solcon voor mijn ‘downtime’ ook geen enkele vergoeding. Ziggo is inderdaad nog veel slechter, daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.

  75. CC zegt :

    Oh, is het tegenwoordig normaal om schadevergoeding te eisen als je website een tijdje niet bereikbaar is? Weet ik ook wat ik de volgende keer moet doen als pcextreme er weer eens uitligt…

    Eigenlijk moet ik me wel een beetje aansluiten bij DoF – we moeten niet te snel zijn in ons oordeel. Bij elk bedrijf heb je idioten en ik neem toch aan dat we dan ook niet opeens anti het hele bedrijf zijn? En wat betreft mensen afzeiken op of ze al dan niet christelijk zijn, misschien moeten we eerst bij onze eigen balken beginnen voordat we het hebben over de splinters bij een ander.

  76. Tau Jabir zegt :

    @CC

    Als je een webshop hebt kan je de inkomstenderving anders goed meetbaar maken.

  77. Tau Jabir zegt :

    Dat is weer een nieuwe insteek van de ‘DOF’s’ en ‘Alberts’ op deze site. Liberale en vrijzinnige gesprekspartners van orthodoxie en fundamentalisme beschuldigen.

  78. cris zegt :

    Nou, liberalen en vrijzinnigen kunnen op hun eigen manier net zo fundamentalistisch zijn als DOFfen, hoor 🙂

  79. Ruub zegt :

    Oke, tijd voor iets anders:

    De Evangelische Vrijdagmiddagquiz!

    Vraag 1. Wat is de verbinende factor tussen Joël Voordewind en Dwaze Zaken?

    Vraag 2. Wat is de relatie tussen Bram de Groot en Loren Cunningham?

    Vraag 3. Wat is de link tussen George Verwer en Soest?

  80. Tau Jabir zegt :

    @Cris

    Dat vind je, maar is eigenlijk een logische onmogelijkheid.

  81. Johan zegt :

    @Ruub: Euuuhh… Jezus zeker? 😉

  82. Ruub zegt :

    @Johan
    Nee, dat is een te makkelijk antwoord. 1, 2 en 3 hebben een verschillend antwoord. 3 keer een naam.

  83. Johan zegt :

    @Ruub: Een evangelische kwis heeft toch altijd makkelijke antwoorden?

  84. Ruub zegt :

    @Johan
    Haha, je hebt gelijk. De volgende keer geef ik alleen de antwoorden, mag je zelf vragen bedenken die je niet mag stellen. 😉

  85. cris zegt :

    Logica is niet altijd toerijkend, dat zie je maar weer 🙂

  86. Tau Jabir zegt :

    @chris

    Waarom is hij in dit geval dan niet ‘toerijkend’ (sic) voor je?

  87. Fordo zegt :

    defender of fatih zou zijn naam moeten veranderen in defender of gristenen

    maar man man man

    toen ik het bericht van GG zag over een hd medewerker eerder al hoopte ik al op zoiets. Een prachtrel…

  88. Fordo zegt :

    waarmee ik eigenlijk wil zeggen: GG heeft zijn Joustra’s eigenlijk nodig… prachtig

  89. Henk zegt :

    @Defender of the Faith: Ben jij nou zo slim of ik nou zo dom?

    Ik wees je er op dat we het over de zakelijke diensten hadden. Jij schrijft vervolgens:

    “@Henk, op 16 september, 2010 bij 6:24 pm
    Goh nee, je meent het 😦 Waar dacht je dat ik het over had dan?”

    (…)Prima, maar mij helpen ze al 15 jaar prima, elke dag opnieuw. Ben een jaar @home (ziggo)-klant geweest en had toen wel halve dagen vrij omdat ik geen werkend internet had, en de helpdesk toch niet bereikbaar was. Prima voor m’n conditie, iets minder voor de business en je moet er echt niet op rekenen dat je daar voor de 40% downtime een vergoeding krijgt.

    ??? Begint je wéér over je thuisabonnementje. Daar gaat het hier helemaal niet over…

  90. Vleertje zegt :

    @ Ruub.. geen flauw idee – x 3.. Te moeilijk quizje voor een NGKertje..

  91. engel zegt :

    @Ruub,

    1. Jeugd met een Opdracht
    2. Zevenbergen
    3. Herman ter Welle

  92. Ruub zegt :

    @Engel
    1. Helemaal goed!
    2. Ik zocht eigenlijk naar de Seven Mountains, maar dat was een lastige.
    3. Klopt helemaal! In de Ruimte was ook goed geweest.

    @Vleertje: Volgende week nieuwe kansen, zal kijken of ik er NGK-elementen in kan mikken 😉

  93. @Engel zegt :

    @Ruub,

    Wat voor prijs heb ik gewonnen?

    En kun je de volgende keer de kwis wat moeillijker maken? Ik miste een beetje de uitdaging….

  94. engel zegt :

    @Ruub,

    Heb je m’n prijs al verstuurd?

  95. Ruub zegt :

    @Engel
    Ik heb je adres niet. Jij hebt mijn mailadres wel. Stuur maar op waar het naartoe mag, dan krijg je wat.

  96. engel zegt :

    @Ruub,

    Ik ben je emailadres kwijtgeraakt. Misschien wil GG bemiddelen.

  97. engel zegt :

    @GG,

    Dat is snel, het lijkt Solcon, ik bedoel Overtoom wel.

  98. Ruub zegt :

    @Engel
    Heb even geduld, er komt wat aan 🙂

  99. engel zegt :

    Als het maar geen bierviltje is……

  100. Ds Dre zegt :

    Ik ben evangelies maar ook met de antwoorden erbij snap ik het niet.

    “Vraag 1. Wat is de verbinende factor tussen Joël Voordewind en Dwaze Zaken?”

    JV heeft vlgs mij iets met de CU te maken en Dwaze Zaken met GG. Gouden Bikini lijkt me dan het goede antwoord.

    “Vraag 2. Wat is de relatie tussen Bram de Groot en Loren Cunningham? ”

    Beide me vaag bekend, vage personen?

    “vraag 3. Wat is de link tussen George Verwer en Soest.”

    Verwer lijkt op ver weg en Soest is voor mij dichtbij. Misschien dat hij er ooit op bezoek is geweest?

  101. engel zegt :

    @Ds Dre,

    Ik dat dat je OUD Katholiek was, dat is toch echt iets anders dan evangelies.

    Ik zal een tipje van de sluier oplichten.

    1. Joël Voordewind heeft een tijdje bij Jeugd met een Opdracht gewerkt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jo%C3%ABl_Voordewind
    Dwaze Zaken behoort ook bij Jeugd met een Opdracht. GG komt er hooguit 1 keer per maand een biertje drinken.

    2. Loren Cunningham is geen vaag persoon, maar de oprichter en al 50 jaar de directeur van (wederom) Jeugd met een Opdracht en bedenker van het concept de Seven Mountains. http://www.the7mountains.com/history/
    Bram de Groot is een voormalig topwielrenner uit de stal van de Rabobank en een geziene gast bij de profronde van Zevenhuizen.

    3. George Verwer (oprichter en baas van OM) was de inspiratiebron voor Herman Ter Welle om de bijbelschool In de Ruimte (in Soest) te beginnen. http://nl.wikipedia.org/wiki/In_de_Ruimte

  102. engel zegt :

    Sorry, uiteraard bedoel ik de profronde van Zevenbergen. http://www.profrondezevenbergen.nl/index

  103. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Klein naschrift aan het bericht toegevoegd. We komen zo snel mogelijk met een update.

  104. Ds Dre zegt :

    @Engel.

    Dat is niet in de LEG, VEG, TRIN en weet ik wat voor “evangelische” gemeentes, groepen, kerken zit wil nog niet zeggen dat ik niet evangelies ben. Mijn mede parochianen noemen mij evangelies en ik vind dat me zelf ook. De grootste groep evangeliese christenen bevindt zich in de katholieke kerken.
    Kijk daar weet ik dan weer meer vanaf dan het randgebeuren waar jij het over hebt. 🙂

  105. woodyflow zegt :

    Naschrift: Inmiddels is komen vast te staan dat meerdere Solcon-medewerkers bij deze spamaanval/’hack’ betrokken waren en dat deze activiteiten vanaf een interne server bij Solcon hebben plaatsgevonden. Solcon heeft dit inmiddels toegegeven en zegt het “te betreuren”. Goedgelovig komt zo spoedig mogelijk met een update over deze zaak.

    Ze betreuren dat het is uitgelekt, en ze betreuren dat hun prive namen nu verbonden zijn met deze actie.

    ‘Het spijt me dat het deze gevolgen voor mij heeft
    dus daarom: sorry’

    dat zijn excuses, ik vind dat serieus moeten laten blijken wat ze ervan vinden, anders vind ik dat GG niet zomaar moet censureren.

  106. woodyflow zegt :

    dat zijn geen excuses bedoel ik natuurlijk 😀

  107. goedgelovig zegt :

    @woodyflow: GG censureert sowieso niet. Je hebt gelijk dat dit wel de teneur van de reactie van Solcon is.

  108. albert zegt :

    @ GG

    “Naschrift: Inmiddels is komen vast te staan dat meerdere Solcon-medewerkers bij deze spamaanval/’hack’ betrokken waren en dat deze activiteiten vanaf een interne server bij Solcon hebben plaatsgevonden”.

    In mijn bedrijf:op z’n minst reden voor een zwaar aangezette aangetekende brief of zelfs ontslag, tenminste:
    als het idd allemaal echt waar is en aantoonbaar is en er sprake was van eerdere incidenten want dergelijk gedrag komt zelden zo ‘uit de lucht valllen’. Ik vind het heel ernstig en begrijp Johan’;s felle reacties goed.
    Directie Solcon moet z’n tanden laten zien en doorpakken. Dit gaat niet over een pakkie boter.
    Triest triest triest.

  109. Defender of the Faith zegt :

    @Johan, op 17 september, 2010 bij 10:53 am
    LOL, als ik voor mijn downtime een claim zou moeten indienen zou de postzegel duurder zijn dan de vergoeding.

    @Henk, op 17 september, 2010 bij 8:32 pm
    @home werd mij (en anderen) destijds ook zakelijk verkocht, maar dat terzijde. Dat is zeker tot 2008 doorgegaan.

    De genoemde websites worden normaal gesproken zakelijk gehost, dus leek het mij nogal voor de hand liggend dat het hier om zakelijke abonnementen ging.

  110. Defender of the Faith zegt :

    @Tau Jabir, op 17 september, 2010 bij 1:24 pm
    Meetbaar maken is leuk, maar je zult ook een causaal verband aan moeten tonen.

    Tijdens WK wedstrijden zie ik ook een dipje, tijdens F1 wedstrijden ook, tijdens mooie dagen ook, dus alleen cijfertjes over een gedaalde omzet is echt niet voldoende.

  111. Fordo zegt :

    ben, zeker met de mooie banner, wel erg nieuwsgierig naar het stukje erover

  112. Boeit dit nog... zegt :

    Maar de gravatars van GG waren toch ook zo gehackt? Dan is dat toch ook niet op orde? Kunnen we nu wer door gaan met de orde van de dag?

  113. goedgelovig zegt :

    @Boeit dit nog: Ja, die kwestie is opgelost. Wie een gravatar op GG toch inpikt van een ander, krijgt meteen lik op stuk.

  114. Lisa Westveld zegt :

    Om te overwegen: het “hacken” van een Gravatar kan mogelijk gezien worden als een copyright schending. Zelfs een kleine gravatar-afbeelding is namelijk beschermd. Het is te overwegen om Solcon een forse rekening te sturen voor het gebruik van de gravatar zonder daar toestemming voor te hebben. Je moet dan wel zelf de maker zijn van die Gravatar.
    Daarnaast is het mogelijk om gewoon aangifte te doen tegen dit bedrijf. Daarvoor zouden de logbestanden van de server al voldoende voor kunnen zijn en is het onderzoek van GG alleen maar handig om de dader(s) op te sporen. Als de hacks ook daadwerkelijk tijdens werk-uren door een medewerker van Solcon zijn gepleegd dan is Solcon daar ook voor verantwoordelijk en kan er een tweede schadeclaim ingediend worden.
    Mogelijk dat Solcon zal proberen deze zaak te schikken. Maak wel de ernst van deze kwestie zeer duidelijk! En bedenk goed wat je er uiteindelijk aan over wilt houden. Het gaat natuurlijk niet om het geld, maar om respect.

  115. toevallige voorbijganger zegt :

    Ehmz, ik weet hier niet heel veel van. Maar op forums heb je soms wel van die dingen die zeggen: dit je ip en je komt hiervandaan.
    Dit ip-adres en deze plaats zijn altijd van Solcon. plaats Dronten en ip-adres heb ik natuurlijk niet onthouden.

    Dus al die ip adressen die volgens jullie van solcon zijn, zijn eigenlijk dus van mensen die internet via solcon hebben.(nog steeds idioot de dingen die er gegaan zijn)
    (Waarschijnlijk denken jullie nu ook dat ik een werknemer van solcon ben)

    Ik weet bijna zeker dat jullie hier fout zitten, laat er eerst iemand naar kijken die er echt verstand van heeft voordat je een bedrijf gaat affakkelen.

  116. goedgelovig zegt :

    @toevallige voorbijganger: We hebben die ip-adressen aan Solcon voorgelegd en ze hebben zelf toegegeven dat die van een interne server waren die gebruikt is door medewerkers van hun helpdesk.

  117. toevallige voorbijganger zegt :

    ow, dat is dan wel raar natuurlijk.
    Ik dacht dat het nu net zoiets was als toen iets met goede doelen dat er heel vaak was gestemd vanaf 1 ip-adres wat later mensen die een filter van solcon/kliksafe hadden, bleken te zijn.
    Maar het zal dan wel zo zijn als ze het zelf hebben toegegeven.

  118. jesus christ zegt :

    u suck mah dick,