Vraag het aan Eva

Wie het EO-vrouwenblad Eva te truttig vindt kan ook terecht op de website van Solcon, waar je kennis kunt maken met de slimme virtuele helpdeskmedewerkster Eva. Goedgelovig stelde Eva de vraag van de dag: “Waarom zijn talloze sites die door Solcon worden gehost niet bereikbaar?”

Een zinnig real-time antwoord van Eva zit er dus niet in. Wie Solcon belt over de vannacht verdwenen sites, krijgt het standaard-antwoord dat “eraan wordt gewerkt”. Maar tijdsindicaties worden niet gegeven. Wie een mail stuurt met de vraag waar de sites blijven, moet twee werkdagen wachten op antwoord. Wie daar een klacht over indient moet tien werkdagen wachten.

Afgelopen nacht werd Solcon gehackt door Turkse onverlaten die de volgende boodschap achter lieten (even klikken om te vergroten):

Naast de nationalistische Turkije-promotie hebben de hackers blijkbaar het nobele doel om de klanten van Solcon te waarschuwen dat hun provider zo lek is als een mandje. Honderden, zo niet duizenden bedrijven, organisaties en webwinkels lopen door de gebrekkige beveiliging van Solcon, en het al bijna een hele dag niet bereikbaar zijn van hun websites, inkomsten mis. Toch wel aardig van deze Turken dat ze dan eerst de boel opblazen en daarna een briefje achterlaten met de boodschap ‘Pas op, hoor. De beveiliging is niet optimaal’.

50 Reacties op “Vraag het aan Eva”

  1. dreemobiel zegt :

    Dat laatste doet me aan Die Hard 4.0 denken… 🙂

  2. Henk zegt :

    Een klacht die pas na 10 dagen behandeld wordt?! Hoe klantgericht ben je dan (niet dus)?

    Klachten moet je binnen 24 uur behandelen!

    Solcon neemt haar klanten serieus…not.

  3. Henk zegt :

    Jarenlang hebben diverse professionals Solcon al gewaarschuwd voor hun magere producten en veiligheid. Nooit is daar enig iets mee gedaan. “Het zal wel niet zo’n vaart lopen” en “we zijn toch christenen onder elkaar, dus wat zeuren we nou?” zullen wel weer standaard antwoorden zijn, zoals je vaker hoort bij ‘professionele’ christelijke organisaties.

  4. ruben zegt :

    Tja, wat kunnen we zeggen over Eva, zong Spinvis al.

  5. Mark zegt :

    Spinvis rules!

  6. Hendrik zegt :

    Dat komt ervan als “we” Turkije buiten de EU willen houden…

  7. Roberto zegt :

    @Hendrik Turkse cyberterroristen, dat zijn het! Een tsunami, ik zeg het je!

  8. karlsome zegt :

    Eva, waarom werk je nog bij Solcon?
    U vraagt me naar de werking van iets, maar ik begrijp nog niet wat u daar precies over wilt weten. Stel mij uw vraag op een andere manier, dan kan ik u vast beter helpen.

  9. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Het ND heeft er een handje van om scoopjes van GG zonder bronvermelding, ietsjes aangepast zodat het eigen nieuws lijkt, over te nemen. Met dat soort copy & paste onderscheidt een gristelijke kwaliteitskrant zich tenslotte. Maar uit het bericht is in ieder geval op te maken dat Solcon de websites pas woensdagavond weer in de lucht denkt de hebben. Zou een schadeclaim zin hebben voor de gedupeerden?

    http://www.nd.nl/artikelen/2010/september/15/christelijke-sites-gehackt

  10. polleke zegt :

    En nog steeds zeg ik: niet gehacked maar gedefaced.. Een hacker had de sites niet gedefaced!

  11. Jacco zegt :

    @Henk .. je doet nogal stevige beweringen. Wie ben jij om zeker te weten dat Solcon gewaarschuwd is door professionals?

  12. Eva zegt :

    Het werkt natuurlijk niet met een Chatterbot, maar alleen met de enige echte Eva 🙂 (die overigs een digibeet is)

  13. Tau Jabir zegt :

    Eva weet raad 😀

  14. Fordo zegt :

    @ Jacco: ik kan me neit voorstellen dat het niet gebeurd is. Geklaag over solcon is zelfs mij ter ore gekomen (terwijl ik niet echt een kenner ben) Ik kan me niet voorstellen dat het dan niet is doorgedrongen.
    hoe dan ook: dat over woensdagavond staat toch op hun site? iig had ik dat gezien en gepost, maar mss heeft ND dan van mijn post gejat :@

    😉

  15. Rien zegt :

    Ik heb nog nooit problemen gehad met de helpdesk van solcon.
    als ik een mail stuur met een probleem dan krijg ik meestal binnen een paar uur een bevredigend antwoord of ik word verder geholpen.
    je kunt dat doen via de online helpdesk, waar je in eerste instantie wordt doorverwezen naar de faq’s, staat je vraag daar niet tussen dan kun je een zgn ticket aanmaken.
    mijn ervaring is dat deze tickets zeer snel behandeld worden!
    Ik vraag me af of jullie ook werkelijk een mail hebben gestuurd? Er staat namelijk dat je binnen twee dagen antwoord krijgt, dus dat kan ook met een paar uur zijn…

  16. goedgelovig zegt :

    @Rien: Dat klopt. De responsetijd is meestal een stuk sneller als je tickets gebruikt. Maar als de gemiddelde responsetijd bijv. 3 uur is, waarom zet je dan niet op je website ‘De gemiddelde responsetijd op e-mails is 3 uur. Duurt het onverhoopt iets langer, dan vragen we om uw begrip.’ Dan geef je het signaal dat je je klanten serieus neemt en dat je je best voor hen doet. Met de mededeling dat het binnen twee dagen gebeurt zeg je eigenlijk: ‘U bent voor ons zo onbelangrijk, dat het twee dagen kan duren voordat we uw mail serieus nemen.’ Voelt Solcon dat niet aan?

    @Jacco: Moeten we alle helpdeskmedewerkers van Solcon die hier nu opeens komen buurten een cursus communicatie geven of zo? Stel Henk een open vraag hoe hij dat kan weten. Niet arrogant als ‘Wie ben jij om…’ Solcon staat nog wel mijlenver van een lerende organisatie af als ik dat zo hoor. Eerst luisteren naar je klanten, dan pas praten. Probeer het eens.

  17. Mark zegt :

    Christenen en BV. Nooit geloven, nooit op ingaan. Nooit te vertrouwen en je komt er genaaider uit omdat uit, omdat het gristenen zijn, waarvan je verwacht had dat ze ook werkelijk meer fatsoen hebben dan de rest.

  18. Mark zegt :

    Pardon, ik schrijf te snel. Ik ga de komende tijd rustiger
    schrijven.

  19. Roberto zegt :

    @Mark ach, christelijke stichtingen zijn ook niet heilig hoor.

  20. Mark zegt :

    Zeker, ik heb ook weleens voor een christelijke st. gelogen. Je moet alles maar mooi maken en het zo zien, zodat je niet het gevoel hebt dat je niet liegt.
    (precies hetzelfde verhaal als bij gewone stichtingen.

  21. Mark zegt :

    bij niet liegt moet gewoon liegt zijn. (daar gaat mijn voornemen.)

  22. Henk zegt :

    @Jacco: omdat ik zelf een van die professionals ben en de verhalen over Solcon wel ken.

  23. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Als het moet, staat de Servicedesk van Solcon echt wel paraat. Inmiddels is komen vast te staan dat de spamaanval op Goedgelovig van vanmiddag, waarbij ook identiteiten van GG-gebruikers zijn ‘gehackt’, is uitgevoerd door een Servicedesk-medewerker van Solcon.

  24. albert zegt :

    @ GG

    alle of enkele identiteiten GG ?

  25. goedgelovig zegt :

    @albert: Die van Johan en ondergetekende. Blijkbaar zijn sommige e-mailadressen te makkelijk te raden en kun je zo met iemands gravatar aan de haal gaan.

  26. engel zegt :

    @GG,

    Het is (ook) heel eenvoudig om de foto van de gravatar te copieeren en dan te koppelen aan je eigen emailadres. Ik heb het van het voorjaar ook wel eens gedaan.

    Ik hoop niet dat ik iemand op een idee breng.

  27. Fordo zegt :

    woohooo

    hack eens een account als je Jezus liefhebt…..

    meneer houdt niet van kritiek hè?

  28. Fordo zegt :

    heeft dat genie dan niet door dat er níets zo leuk is voor GG als de actie die hij deed? iets met koren en molens….

    prachtig!

  29. Pittig zegt :

    Ik klikte op een link dat “Goedgelovig” als reactie had neergezet en kreeg een plaatje van naakte mannen die elkaar onder de douche zaten in te zepen en nog meer dingen met elkaar deden… 😉 Was dat dan ook van die Solcon-medewerker?

  30. jansen zegt :

    Foei Pittig, nu ook al pornoverslaafd?

  31. goedgelovig zegt :

    @engel: Het is zonder meer een zwakke constructie. Het enige wat we er aan kunnen doen is lik op stuk geven. Wie dat soort fratsen uithaalt, komt meteen op onze blocklist.

    @Fordo: Het genie van Solcon heeft er blijkbaar niet bij stilgestaan dat hij bij elke reactie zijn IP-adres achterlaat… En zo iemand werkt dus bij een helpdesk.

  32. Pittig zegt :

    @ Jansen

    Dankzij GG! 🙂

    En waarom zit jij zo laat achter een computer? Ik voer discussies hier, maar wat doe jij? 😉

  33. jansen zegt :

    @Pittig,

    Ik ben op zoek naar die verdwenen links!

  34. goedgelovig zegt :

    @jansen: Zou ik maar niet doen, want in die link zat een ‘trojan’.

  35. jansen zegt :

    @GG,

    Ik lieg maar wat, ik probeer Pittig op de kast te krijgen.

  36. Pittig zegt :

    @ Jansen

    Werk jij soms ook bij Solcon? 😉

  37. albert zegt :

    @ Janssen

    of is dat je tweelingbroer ? 😉

  38. Rien zegt :

    @Goedgelovig: “Met de mededeling dat het binnen twee dagen gebeurt zeg je eigenlijk: ‘U bent voor ons zo onbelangrijk, dat het twee dagen kan duren voordat we uw mail serieus nemen.’ Voelt Solcon dat niet aan?” (hoe kan ik trouwens een quote in zo’n mooi rood vakje maken?)

    Dat is interpretatie, je kunt helemaal niet weten dat Solcon je mail niet serieus neemt. bovendien blijkt uit de praktijk wel degelijk anders. Je kunt er ook voor kiezen om een maximum termijn in te stellen, voor het geval dat het soms erg druk is, of andere onvoorziene omstandigheden. Dat scheelt een hoop geklaag achteraf. Ik vind die twee dagen overigens een redelijke termijn, in de tijd dat we nog geen email hadden moest je een brief schrijven en dan gaat er vanwege de post ook minstens een dag overheen voordat je antwoord hebt.
    Zegt dus niets over het al of niet serieus nemen van mensen, mijn ervaring is dat je bij Solcon wel degelijk serieus genomen wordt!

  39. oppervlakkig zegt :

    @Pittig: Hoe lang heb jij dan eigenlijk lopen kijken als je zegt dat ze elkaar aan het inzepen waren en “nog meer dingen met elkaar deden”? 😛

  40. goedgelovig zegt :

    @Rien: Wel eens van ‘metacommunicatie’ gehoord?

    Vind jij twee dagen in deze tijd van e-mail en twitter echt “een redelijke termijn”? Leeft Solcon nog in de prehistorie of zo?

  41. Rien zegt :

    @goedgelovig: je zult maar bedolven worden onder de mails… 😉
    En nogmaals, zegt m.i. niets over het al of niet serieus nemen van je klanten. sterker nog, de praktijk wijst uit dat de gemiddelde responstijd blijkt een paar uur te zijn, dus waar praten we over?
    Ik stel voor dat jullie Solcon een mail sturen met daarin het voorstel dat ze die twee dagen op de website veranderen in een paar uur.
    Wedden dat er dan klachten komen als Solcon onverhoopt die paar uur niet waar kan maken?
    Het is toch nooit goed, als je iets zoekt om over te zeuren vind je het toch wel.

  42. goedgelovig zegt :

    @Rien: Laat Solcon hier maar even komen neuzen als ze hun klantgerichtheid echt willen verbeteren. Tot nog toe hebben we geen aanwijzingen ontvangen dat ze dit als een probleem zien.

  43. Rien zegt :

    Nee, het is ook geen probleem, GG maakt er een probleem van.

  44. Rien zegt :

    En nee, ik ben geen medewerker van Solcon 😉
    Wel al jaren een zeer tevreden klant en ik vind dit artikel geen recht doen aan de snelheid en de service van de helpdesk van Solcon.

  45. Henk zegt :

    @Rien: ben jij een zakelijke klant? Want het gaat hier over hun zakelijkse diensten.

  46. Pittig zegt :

    @ oppervlakkig

    Ik heb uren zitten kijken… 😉

    Je kunt het filmpje niet wegkrijgen door de browser te sluiten, want elke keer als je op afsluiten drukt, krijg je een klein schermpje met een “grappige” opmerking. Na enige pogingen (waarbij je continu de beelden ziet) dus maar naar Taakbeheer en Mozilla FF uitgezet. Daarna geen problemen meer.

  47. Pittig zegt :

    @ Rien

    Bij xs4all wordt ik altijd meteen geholpen. Ik kan een lokaal nummer bellen (geen dure 0900 nummers) en op de website kun je zien hoeveel minuten de wachttijd bedraagt (nooit veel). Als er al wat was (nauwelijks) werd ik altijd snel en goed geholpen.

    Ben ik even blij dat ik niet bij Solcon zit.

  48. kitty friend zegt :

    ha ha leuk nog een ontdekking
    eva is verhuisd ze werkt nu voor de ns[voor vragen naar eva ]
    altijd handig

  49. Eva zegt :

    Inderdaad bij de NS heb ik Trijntje vervangen, ik weet nou eenmaal veel, maar hier hoeven jullie verdacht weinig van mij te weten 🙂

  50. Tim zegt :

    Kansloos, dit is niet de schuld van Solcon maar van YA zelf. Je stelt toch ook niet de gemeente verantwoordelijk als er bij je thuis ingebroken wordt via je voordeur die met meer dan 1 sleutel open gaat?

    Software die draait op hun voorziening kan gewoon “lek” zijn. Solcon is de provider die zorgt dat jij je lekke software kan draaien. Vooral bekende cmssen zijn “hackbaar” en worden dan defaced, met een standaard bericht. Zijn overigens ook automatische hacks, en komt puur omdat je als programmeur / webdesigner je meuk niet update! Solcon kan hier niets aan beveiligen, of ze moeten je scripts door gaan spitten op beveiligingslekken, wat natuurlijk onzin is.

%d bloggers liken dit: