De eendagsvliegen van Solcon

Verschillende Goedgelovig-lezers hadden ze deze week al gespot op Twitter: digitale ‘eendagsvliegen’ die even snel een account aanmaken, een paar doelgerichte tweets plaatsen, en daarna weer wegvliegen. In reactie op de tweets van Goedgelovig over Turkse hackers bij Solcon en Solcon-hackers bij Goedgelovig, en de retweets van onze twittervolgers hierover, plaatsten drie eendagsvliegen tweets met als strekking dat de gehacke websites allang weer online waren of zelf teruggezet konden worden en dat we dus niet moesten zeuren. Feitelijk onjuist, want het kostte Solcon daarna nog de hele dag om alle gehackte websites weer terug te zetten.

Inmiddels is ook wel duidelijk dat het probleem toch iets groter was dan Solcon naar buiten bracht. In totaal zijn 1835 websites getroffen (bron), wat in het ND door een onafhankelijke deskundige wordt bevestigd. Volgens Olaf van Miltenburg van Tweakers.net heeft het er alle schijn van dat de software die Solcon op de getroffen server gebruikte verouderd was en dus onveilig. Solcon brengt dat liever niet zelf naar buiten, want straks gaan die 1835 gedupeerde klanten nog verhaal halen bij de provider.

Maar even naar die eendagsvliegen op Twitter. Solcon heeft zelf blijkbaar niet veel verstand van sociale media. Helpdesk-medewerkers die toch van de hoed en de rand zou moeten weten, realiseren zich niet dat bij reacties op weblogs zoals Goedgelovig altijd je IP-adres wordt gelogd, zodat spammers indien nodig een corrigerende tik op de vingers kunnen krijgen. Solcon heeft zelf geen weblog, terwijl dat medium al bijna tien jaar bestaat en heel geschikt zou zijn voor het melden van en feedback krijgen op veel voorkomende problemen van klanten/gebruikers. Het bedrijf heeft een vrijwel inactief Twitter-account, terwijl juist Twitter ideaal is om klachten over Solcon snel op te vangen en daar pro-actief op te reageren. Wat Solcon nu doet bij negatieve buzz op Twitter (zoals rond die hack), is eendagsvliegen inzetten. Of dat officieel beleid is of particulier initiatief van helpdesk-medewerkers, kon de woordvoerder van Solcon niet zeggen. We hebben in elk geval drie eendagsvliegen gespot (even klikken op de screenshots om te vergroten):

  

De eerste, BSdestroyer, tweet een ‘goedpraatbericht’ over Solcon naar Goedgelovig. De tweede, ayoBALEN, retweet datzelfde bericht naar Goedgelovig, volgens een van onze lezers een ‘twitbot’. De derde, jacco_hoeve (mirror), is een senior systeembeheerder van Solcon. Ook hij tweette dergelijke berichten, maar heeft die toen we lieten merken dat we wisten dat hij voor Solcon werkte, weer verwijderd. Zijn account staat nog wel leeg online. We hebben niet alle tweets tijdig kunnen saven, maar deze twee zijn nog bewaard:

 

Handig is het niet als je medewerkers op deze manier gaan communiceren over je bedrijf. Veel twitteraars zetten eendagsvliegen meteen op de spamlijst, en veel autoriteit bouw je ook niet op met tussen de nul en tien volgers. Maar de ergste zonde op Twitter is de buzz niet serieus nemen en het probleem ontkennen. Dan wordt er alleen maar meer over je gebuzzt.

Inmiddels weten we dankzij PowNews dat de Twitter-achterstand bij Solcon niet aan dit bedrijf ligt, maar aan de Gemeente Dronten waar het hoofdkantoor van Solcon is gevestigd. Daar heeft B&W een officieel twitterverbod uitgevaardigd. Weliswaar alleen voor de politiek, maar zoiets heeft natuurlijk een geestelijke neerslag op dat hele gebied. Binnenkort moet Serving the Nations Dronten maar eens gaan schoonbidden van deze anti-Twitter-machten.

59 Reacties op “De eendagsvliegen van Solcon”

  1. Len zegt :

    ayoBalen is volgens mij een twitbot, zoals de TaalNazi. Als er een bepaald woord wordt getwitterd, twittert deze bot terug of RT de tweet. Dus ayoBalen heeft niks met Solcon te maken.

  2. dspolleke zegt :

    KLAAR.. Gaan we nu weer wat anders doen

  3. Johan zegt :

    Het is een demonische macht, dat moet haast wel. 😉

  4. Len zegt :

    Ze verzamelen DUNGANS bij Solcon? Tjonge jonge

  5. LcsRaw zegt :

    jongens gaan jullie er nog meer tijd aan verspillen of laten jullie solcon voor de rest lekker in hun gehackte sopje ronddrijven? Ow ik klink best wel als een helpdesk medewerker van solcon :’)

  6. Roberto zegt :

    Dit gaat nergens over, we weten nu wel dat jullie Solcon een zootje ongeregeld vinden. Echte Solcon-lovers zullen niet afhaken na een paar dagen downtime, ook niet als jullie allerlei ‘misstanden’ bovenhalen. De rest van de gebruikers is al druk bezig om z’n boeltje te verhuizen, twitter-spin of niet.

  7. Ettje zegt :

    Begint aardig op een soap te lijken. 🙂
    Wel satirisch trouwens, al die geïrriteerde reacties nu het over Solcon gaat. Nooit geweten dat Solcon heilig was. 🙂

  8. Tau Jabir zegt :

    Hoe dan ook. Wat eerst het individuele wangedrag van een helpdeskmedewerker was, blijkt nu toch wat structureler bij Solcon te liggen. Des te erger.

  9. Johan zegt :

    Wanneer gaat er een gebedsteam naar toe? Ik wil wel mee.

  10. Hendrik zegt :

    Gunst, wat een leuke naam valt die Solcon helpdeskmedewerker binnen als er even een twitter account aangemaakt moet worden: strontvliegje. Dat gekoppeld aan de verheffende bijdragen op GG (met de door ‘een Solconner’ overgenomen identiteit van de GG redactiepaus):
    “Ja mensen, ook ik heb soms jeuk aan de piemel.”
    “Stem wilders!!”
    “Lekker pikzwaaien!!!!”

    Oei….
    Zou een gebedsteam daarvoor voldoende zijn?

  11. debutler zegt :

    Zijn jullie hier nou nog steeds over bezig? Mooi, ga door! 😉

  12. Tau Jabir zegt :

    Esoteries bekeken heeft Solcon een helemaal PAARS aura

  13. goedgelovig zegt :

    Tau Jabir: Dat is de voornaamste reden om er nog even de tanden in te zetten, al zal dat sommige vaste lezers van GG niet meer boeien. We weten inmiddels dat meerdere medewerkers van Solcon zich met dit soort gespam bezig houden. Ons verbaast vooral het collectieve struisvogelgedrag van ‘christelijke media’ die deze zaak negeren. Hebben ze soms hun eigen sites bij Solcon gehost en durven ze er niets over te zeggen?

  14. Tau Jabir zegt :

    @GG

    Het is natuurlijk schandalig dat een professionele host als Solcon jezelf laat hacken door verouderde meuk te draaien en dan zo agressief reageert als je terecht daarop aangesproken wordt, terwijl je met een enkel regeltje ter kennisgeving op je site volstaat. Hoe moeilijk kan het trouwens zijn om een backup terug te zetten? Tenzij je die niet maakt natuurlijk. Sja.

  15. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Uitdaging hoort in elk geval niet meer bij de struisvogels. Wie volgt?

    http://bit.ly/cMEcl7

  16. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Jacco Hoeve, Senior Systeembeheerder bij Solcon, heeft zijn Linked-In profiel verwijderd. Zo’n snelle schuldbekentenis hadden we niet verwacht. De beste jongen heeft zelfs voor de Politie gewerkt. Maar de cache van Google is geduldig…

    We hebben ook meteen maar even zijn Twitter-cache opgesnorkeld. Uit dat ene oude berichtje blijkt in ieder geval dat hij daar als digitale eendagsvlieg actief is geweest om twitteraars met klachten over Solcon met corrigerende hand richting helpdesk te bewegen.

    Hij reageerde hiermee op deze klacht over Solcon:

  17. ex Solcon klant zegt :

    Wat een zuigende host is Solcon zeg, Ik heb meteen mijn abonnement opgezegd!

  18. Fordo zegt :

    …. xs4all, dat was wel erg doorzichtig
    😀

    GG moet vooral doorgaan! ik vind het erg leuk

  19. jansen zegt :

    De Pers (zowel de papierversie als digitaal) heeft dit verhaal ook gepubliceerd en denkt dat het hacken het werk van een puber of proepje pubers is.

    http://www.depers.nl/buitenland/510024/Wie-hackt-het-best.html

  20. Henk zegt :

    Hoe ouderwets, hoe amateuristisch, hoe sneu.

    Dat je naar buiten toe een bordje met ‘tien geboden’ ophangt (of whatever), betekent niet dat je bedrijf ook ‘christelijk’ is. Dat blijkt wel uit de non-communicatie, leugens, stilzwijgen en rotte appels tussen de ‘medewerkers’.

    Christelijke façade-politiek, gevelmarketing en mantel-der-liefde-communicatie (lees: doodpunt, want “ach, we zijn toch christenen onder elkaar?”). En wij christenen pikken het al jaren van elkaar dat we zo zaken doen.

    Maar wat wisten we al, kwestie van afwachten wanneer dit soort bedrijven door de mand gaan vallen. Anno 2010 gaat dat ook nog eens met een groot sneeuwbaleffect dankzij de social media.

    Fail, fail, fail. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt van een bedrijf. Misschien komt Nestlé in de buurt (hun faalactie op Facebook nav berichten van Greenpeace over hun policy)…

  21. goedgelovig zegt :

    @Henk: Je omschrijft het treffend. De reactie die we vandaag van Harold Reinders, woordvoerder van Solcon ontvingen, getuigde helaas ook van een onstellend gebrek aan eerlijkheid en competentie. We hebben ze nog tot maandag gegeven om met een fatsoenlijke reactie te komen.

  22. Ds Dre zegt :

    Volgens mij gaan ze voor de Gouden Bikini.

  23. Maurits zegt :

    @ Ds Dre: welke van de 1800+ 😉

  24. Hendrik zegt :

    @Ds Dre
    Huh? Solconmannen uitdagen tot travestie?

  25. Fordo zegt :

    lol

    wow, dat van Nestlé wist ik niet, heb je een linkje Hendrik?

  26. Frank H zegt :

    Wat een verhaal. Ik hou wel van wat sensatie. Ik heb het hele dekabel hier gevolgd. Klassiekertje!!

    Alleen vind ik je berichtgeving met de dagen wel wat slechter worden Andries. Eerst is iedereen een helpdeskmedewerker en dan zijn het allemaal daders. Wat is het nou? Dat er mensen schuldig zijn is tot waar maar jij maakt je nu ook wel erg schuldig.

    Hoe dan ook. Ik hoop en neem aan dat de personen in kwestie een gepaste reprimande krijgen en dat solcon een hoop klanten in leverd betreffende hosting.

    Mijn abo is al opgezegd.

  27. Tau Jabir zegt :

    Loserclub dat Solcon. Ruby on Rails hosting kan nog niet eens. Gewoon je eigen computers in het datacentrum hangen is veel leukerder.

  28. Henk zegt :

    @Fordo:

    Nestlé heeft dit jaar zwaar gefaald in hun communicatie. Misschien weet je de Greenpeace-filmpjes nog wel over kitkat met die apenvingers die je dan zou zitten te eten? Nou, Nestlé probeerde eerst alles te ontdekken (hun onethische beleid op het gebied van palmolie), door Youtube-filmpjes te laten verwijderen, etc. Sowieso al fout. Maar, ze gingen ook nog eens op Facebook persoonlijk en heel fel reageren op berichten van individuen. Fout, fout, fout.

    Zoals Solcon nu omgaat met deze situatie laat niet alleen zien dat ze een heel slecht communicatiebeleid hebben, maar vooral dat er intern iets heel rot is. Net als bij Nestlé komt het in zo’n crisissituatie er dubbel hard uit.

    Je zou denken dat na de kredietcrisis dat iedere organisatie naar haar visie, missie en policy zou hebben gekeken. Maar nee, sommige bedrijven gaan nog steeds op de ontransparante, aanbodgestuurde manier door met bijbehorend klassiek communicatiemodel (“we ontkennen alles”, “geen paniek, er is niks aan de hand”, etc.).

    Zelfs de banken proberen transparant te zijn en de klant centraal te stellen. Woensdag stond dit in de krant (Telegraaf):
    “Twee jaar na de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers is de klant vrijwel nooit onderwerp van gesprek in de top van de meeste banken en verzekeraars wereldwijd. De ondernemingen hebben het vooral over de balans, buffers en de kosten.”

    Dat het ze niet lukt, is misschien wel tekenend. Maar toch proberen ze het.

    Ik hoop dat deze situatie bij Solcon leidt tot hun eigen çrisis’ waarin ze goed gaan kijken naar wie ze zijn, wie hun klanten zijn, hoe ze moeten communiceren, wat transparantie doet, etc. Ik hoop dat ze ook de juiste (online) communicatieadviseurs en marketeers in hun gaan nemen. Dát is anno 2010 de weg voor een duurzame toekomst van je bedrijf. Of, laat ik het sterker zeggen: een duurzame toekomst van de behoefte van je klanten (de klant centraal)! Dit staat overigens compleet los van de kwaliteit van je producten; die kan prima zijn (N.B. bij Solcon is dat overigens overduidelijk NIET prima gebleken!), maar dan nog kan je als bedrijf een foute policy hebben, een slecht imago, niet transparant bezig zijn.

    Goede producten, goede medewerkers, etc. op zich maken je bedrijf niet goed. Enthousiaste klanten maken je bedrijf goed! Enthousiast (=10) gaat verder dan ‘tevreden’ (=7). Solcon had jarenlang ‘tevreden’ klanten, maar zijn nu naar onvoldoende (=5) gezakt.

    Als ze een online communicatieadviseur/-marketeer nodig hebben hoor ik het wel.

  29. Henk zegt :

    Hier kun je lezen wat Nestlé allemaal fout deed:
    http://news.cnet.com/8301-13577_3-20000805-36.html

    Vul ‘Solcon’ in waar ‘Nestlé’ staat en vervang ‘kitkat’ door ‘webhosting-diensten’, en zie: het verhaal klopt nagenoeg.

  30. Tau Jabir zegt :

    @Henk

    Goed verhaal. Ook bezig met acquisitie?

  31. Henk zegt :

    (Klassieke) acquisitie is dus iets dat absoluut niet past in wat ik hierboven bedoel: acquisitie zou niet nodig moeten zijn wanneer klanten enthousiast over je zijn.

    Acquisitie in de vorm van cold calling is ‘pushen’ tegen een markt aan. Dan denk je weer vanuit de aanbodkant, moet je targets halen, gaat het om cijfertjes, etc.

    Vergeet acquisitie en ga werken aan (bestaande) enthousiaste klanten, dan komen er ‘vanzelf’ nieuwe.

    Over dat ‘vanzelf’:
    Scary? Ja. Moet je daarvoor je hele organisatie omgooien? Misschien. Misschien moeten er mensen uit die niet klantgericht kunnen werken. Misschien moet je hele keten ondersteboven.

    Schrap je acquisitie- en marketingbudget en -activiteiten en ga werken aan een duurzame relatie met je klanten.

  32. Tau Jabir zegt :

    @Henk

    Ik snap je en ben het helemaal met je eens hoor. De markt zit alleen nog niet zo in elkaar en klanten denken helaas ook niet zo. De werkelijkheid is helaas weerbarstiger. Hebben wij daar een ‘opvoedende’ taak in? Daar ben ik erg van teruggekomen. Ten dele denk ik.

  33. Tau Jabir zegt :

    Scary? Ja. Moet je daarvoor je hele organisatie omgooien? Misschien. Misschien moeten er mensen uit die niet klantgericht kunnen werken. Misschien moet je hele keten ondersteboven.

    Prachtig, dat idealisme 🙂 De cultuuromslag naar klantgericht/ vraaggestuurd werken is alleen organisatiekundig de zwaarste route die je maar kan verzinnen. Ik heb bijna alleen maar klussen die in essentie daarover gaan. Het is een beetje mijn *kuch* missie.

    Misschien dat je het zo gedaan krijgt bij kleine clubjes. Maar ik denk dat je nog niet veel voor overheid, onderwijs en andere instellingen gedaan hebt als je denkt dat het zonder meer zo gaat werken omdat jij het zo voor je ziet. Dan onderschat je de hoeveel politiek handwerk die daarbij komt kijken voordat zoiets helemaal uitgepolderd is. Wel eens geprobeerd een ambtenaar te ontslaan? Veel succes (met dossieropbouw). Was het maar zo dat je een visie hebt en dat die -pats- geïmplementeerd is. Ds Dre had het in een ander draadje al tussen het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

    Vier jaar geleden had ik exact hetzelfde verhaal als jou, inmiddels ben ik veel grote projecten verder en ehh… sja… wees blij als je 1/3 gedaan krijgt van wat je voor ogen had. En dan won een van mijn projecten zelfs nog de (publieksprijs) grand prix voor webcommunicatie. Ik weet zeker dat je het ook zo ziet na je eerste burnout 😉

  34. Henk zegt :

    Voor Solcon en anderen die meer inspiratie over klantgericht werken en enthousiaste klanten willen krijgen:

    http://www.managementboek.nl/boek/9789089650191/hondenbrokken_jos_burgers

    http://www.managementboek.nl/boek/9789051791440/theorie_bestaat_niet_feike_cats

    Beide boekjes die je in een uurtje uitleest en zéér inspirerend en eyeopenend werken.

    Feike is ook benaderbaar om je organisatie te helpen klantgericht te worden. Goede ervaringen mee.

  35. Henk zegt :

    @TJ: Je moet een organisatie ook niet willen veranderen. Dat is weer denken vanuit het aanbod, vanuit jouw kant, pushmarketing 🙂 . Ergens tegenaan duwen is vreselijk vermoeiend.

    Je krijgt een organisatie echter wel mee door enthousiast te zijn. Door enthousiasme krijg je nieuwe klanten, nieuwe collega’s, netwerk, etc. Dat duurt misschien 2 jaar voordat iedereen enthousiast is over klantgericht werken, maar het is altijd de moeite waard. Sterker nog, anno 2010 noodzaak…

    Ik zal het praktisch maken. Welk antwoord hieronder is de juiste op deze vraag:
    Help, ik heb een klacht ontvangen over mijn dienstverlening, wat nu?
    1. Zorgen dat klanten niet meer kunnen klagen, want dat leidt alleen maar af. We hebben het te druk met belangrijke zaken.
    2. Tegenin gaan, het liefst op Facebook.
    3. Joepie, een klacht!

    Bij 1) zit je te duwen tegen je organisatie (“mensen, we ontvangen teveel klachten, is jullie schuld, etc.). Bij 2) zit je te duwen tegen je klanten (failmarketing en -communicatie). Bij 3) krijg je enthousiaste klanten én enthousiaste medewerkers. Klinkt simpel/logisch, maar weinig bedrijven doen het zo.

  36. Ds Dre zegt :

    Prachtige theorie dat klantgericht denken. De meeste managers hebben tijdens een vergadering bedacht dat dit wel goed is, lopen de werkvloer op om te zeggen dat we zo voortaan moeten gaan werken, huren een paar acteurs in die het personeel moeten trainen en wachten in hun ivoren torens of de kpi’s zijn verbeterd.
    O ja, klantgericht betekend dus dat de kpi’s met 1 druk op de knop ieder kwartaal met 10% zijn verbeterd.

  37. Joost zegt :

    [quote]Inmiddels weten we dankzij PowNews dat de Twitter-achterstand bij Solcon niet aan dit bedrijf ligt, maar aan de Gemeente Dronten waar het hoofdkantoor van Solcon is gevestigd. Daar heeft B&W een officieel twitterverbod uitgevaardigd. Weliswaar alleen voor de politiek,
    [/quote]

    Beetje erg sensatiebelust neergezet GG….
    B&W hebben afgesproken niet te twitteren…niks officieel verbod. Dit zijn dus ook maar 4 of 5 mensen, waarvan er maar 1tje twitterde voor de afspraak.

    En daarnaast valt onder “de politiek” veel meer, en er zijn vele raadsleden die wel twitteren.

    En daar weer naast zijn er vele Drontenaren die er lustig op los twitteren. Zoek bv maar eens op de hashtag #dtm2010 😉

    Tot zover mijn pro-twitter-reactie 😉
    Verder ben ik het wel met jullie eens betreft Solcon

  38. Tau Jabir zegt :

    @Henk

    Maar dat ben ik inhoudelijk allemaal met je eens hoor. Mijn perspectief is alleen dat ik ergens een beperkte tijd zit met een aantal doelstellingen.

    Ik vind dat ‘paarse broeken’ die zich veel focussen op de ideologie maar weinig op implementatie en ook organisatieverandering op een wat structureler niveau, vaak onvoldoende toegerust zijn op de stappen die je feitelijk moet zetten om zo’n situatie te bereiken. Want heb je te maken met weerstand tegen dit verhaal? Per definitie.

    Ik denk dat vraaggestuurd/ klantgericht werken voor een zeer groot deel met de juist technische ondergrond te maken heeft. Zo kan je de beantwoording van vragen die burgers aan ambtenaren hebben technisch zo inregelen, dat die bij de juiste ambtenaar terechtkomt, met een bepaalde termijn voor de beantwoording. Als die termijn wel/niet gehaald wordt, kan je dat zelfs nog zo automatiseren dat het meteen doorgekoppeld wordt naar het personeelsdossier voor het volgende evaluatiegesprek.

    Maar goed, mijn benadering heeft ook zijn nadelen. Ik vind alleen dat het zonder die structurele en technische inbedding het blaat stadium niet ontstijgt.

  39. Tau Jabir zegt :

    @Henk

    Kreten roepen is een ding. Het realiseren van een Service Oriented Architecture weer wat anders. Niemand die het met je oneens zal zijn dat alles klantgerichter etc moet worden, want dat zijn gewoon heule mooie woorden. Waar de tegenwerking doorgaans in zit, is de terechte klacht dat die klantgerichtheid onvoldoende gefaciliteerd wordt.

  40. goedgelovig zegt :

    @Joost: Die alinea mag je met de spreekwoordelijke korrel zout nemen. Er is natuurlijk geen relatie tussen B&W en Solcon, hooguit het gedeelde conservatisme t.o.v. inzet van nieuwe media.

  41. goedgelovig zegt :

    @Frank H: “Eerst is iedereen een helpdeskmedewerker en dan zijn het allemaal daders.” Kun je aangeven waar GG dit zegt, want dit citaat komt ons niet bekend voor.

    Inmiddels is komen vast te staan dat meerdere Solcon-medewerkers hebben lopen zieken op GG en twitter (bevestigd), dat dit tijdens werktijd is gebeurd (bevestigd) en dat hiervoor een interne server van Solcon is gebruikt (bevestigd). Dat maakt Solcon volledig aanspreekbaar in deze zaak.

  42. ennubuitenspelen zegt :

    En nu weer leuke dingen gaan doen en niet meer mopperen op solcon..

    zullen we het hier een andere keer weer over hebben.

  43. Johan zegt :

    @ennubuitenspelen (zelfde gravatar als dspolleke van toehoewabohoe): Je hebt altijd christenen die kwaad en onrecht het liefst ontwijken en snel weer over willen tot de orde van de dag. “Het moet wel leuk blijven.” Of: “We moeten wel lief tegen elkaar blijven doen.”

    Wat mij betreft gaat GG door tot het gaatje om de hypocrisie van dit soort organisaties bloot te leggen.

  44. Fordo zegt :

    @Henk: Dankjewel! interessant. je hebt er duidelijk idee bij

    @GG: mooi mooi, het schandaal verdiept zich…. Ik had verwacht de bodem te zien, maar die laat nog even op zich wachten

  45. Johan zegt :

    Twitter gebruiken voor je helpdesk kán wel, maar dan moet je het wel goed doen…

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/09/tmobile_webcare_veilig_en_desk.html

  46. Frank H zegt :

    @GG .. dat ontken ik zeker niet. Veel van die opmerkingen en zich uitgeven als GG kan echt niet. Vooral die gekke link naar die foute site kan echt niet. Zeker niet tijdens het werk en als christelijk bedrijf. Schande.

    Dat bedoel ik dus ook niet :). Maar als ik zo je regels lees van deze blog ga je wel over je eigen grenzen door namen te impliceren (regel 9) en dat vind ik persoonlijk een brug te ver gaan. Als solcon toe geeft en zegt maatregelen te nemen (zeggen ze dat laatste ook?), wat wil je dan nog meer toch?

  47. goedgelovig zegt :

    @Frank H: Regel 9 over persoonsgegevens slaat op telefoonnummers, huisadressen, paspoortgegevens, surfgedrag e.d. Niet op openbare informatie die mensen zelf op internet zetten, zoals een Linkedin- of Twitter-pagina.

    IP-adressen en e-mailadressen vallen ook onder persoonsgegevens en zullen door GG nooit worden gepubliceerd of vrijgegeven aan derden, met één duidelijke uitzondering: mensen die spammen, hacken, phishen, ID-theften of anderszins de Nederlandse wet overtreden. Wie meent daar een loopje mee te kunnen nemen, is dus hierbij gewaarschuwd.

    De situatie die we nu met Solcon hebben is heel interessant. Solcon sommeert ons om de genoemde namen te verwijderen, zonder dat ze willen zeggen welke maatregelen ze tegen de overtreders hebben genomen en wat ze gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Daar gaat GG niet mee akkoord.

  48. k2tog zegt :

    Ik ben erg benieuwd welke actie Solcon tegen de overtreders gaat nemen. Je zou verwachten dat ze op staande voet ontslagen worden. Maar ik vrees dat dit met de mantel der liefde bedekt gaat worden en dat er enkel met een zwaaiend vingertje gezegd wordt: en nu nooit meer doen he?

  49. Tau Jabir zegt :

    Ik heb eerder de indruk dat ze het van hun baas moesten doen.

  50. CC zegt :

    Jabir, dat vind ik echt een loos idee. Geen enkele baas draagt zoiets op – hoe ver moet je heen zijn om te beseffen dat je daar geen steek mee opschiet?

    Juist bij Solcon (of een ander ‘klein’ bedrijf) kan ik het me wel enigszins voorstellen dat mensen recht uit in hart reageren en op hun manier proberen te redden wat er te redden valt. Dat ze dan niet zulke slimme beslissingen nemen (de eendagsvliegen), tja, dat doet elk bedrijf wel eens. Dat ze daarbij blijkbaar soms uit hun slof schieten (die gekke deense site) is daarentegen onacceptabel. Al zou ik het nog steeds Heel Gek vinden als ze er al wat mee te maken hebben…

    Maar – waar maken we ons eigenlijk druk over? Ik neem aan dat de mensen die echt een hekel hebben aan solcon allang hun abonnement hebben opgezegd – en willen we nu expres een bedrijf helemaal de grond in jagen omdat enkele HELPDESKmedewerkers domme dingen doen? Kom op, wie is er nooit loos behandeld of van het kastje naar de muur gestuurd door de bank/belastingdienst/hosting provider/ school-universiteit/werkadministratie? Gaan we die dan ook maar helemaal boycotten? Ik ben helemaal niet zo pro-Solcon (ookal is het onze provider) maar ik vind het wel loos om een heel bedrijf in de negatieve publiciteit te blijven zetten, alleen door dat ene kleine incidentje hier op GG. Het was zeker niet zo slim van ze om die servers niet te updaten, maar ik neem aan dat ze daar al genoeg klanten mee verliezen…

  51. Tau Jabir zegt :

    @CC

    Waar denk je dat je juridisch bekeken verhaal doet als je schade hebt geleden door dit tot op het bot kwaadaardige handelen van verschillende Solcon medewerkers? Juist. Bij Solcon zelf. (heheh.. 5* SEO woordwaarde). Dus sowieso ligt de aansprakelijkheid daar.

  52. Johan zegt :

    @TJ: Ik denk niet dat ze het van hun baas moesten doen, dan hadden ze het technisch wel slimmer aangepakt. Maar dat zoiets gebeurt zegt wel wat over de bedrijfscultuur, namelijk dat het belang van het bedrijf (imago) altijd boven eerlijkheid en klantgerichtheid gaat. Dat is mijn beleving bij Solcon en ik denk niet dat ik er ver naast zit.

    @CC: Voor een ICT-bedrijf vind ik dit geen “klein incidentje”. Je staat voor veilig internet en je medewerkers maken vanuit je bedrijf een site onveilig. Het is vergelijkbaar met een politie-agent die inbreekt, een priester die een kind misbruikt, een medewerker van 3VO die 50km te hard rijdt, een belastingambtenaar die met zijn eigen aangifte fraudeert. Kan niet, mag niet, je hebt een voorbeeldfunctie. Ontslag is enige wat gepast is.

  53. Henk zegt :

    @CC: Klein incidentje?! Niet alleen bieden ze brakke en verouderde hostingdiensten blijkbaar, maar gaan ook nog eens op allerlei manieren de fout in qua communicatie. Noem ik niet klein.

    @GG: Solcon nu ook al aan het sommeren? Leren ze dan echt niks?

    @TJ: Technologie is commodity en mag nooit de beperkende factor zijn, SOA of niet 🙂 .

  54. Henk zegt :

    Hierbij wat voorbeelden (en inspiratie voor Solcon) hoe je wél goed gebruikt maakt van social media, in deze voorbeelden wat klantenservices op Twitter:

    http://twitter.com/xs4all
    http://twitter.com/bol_com_service
    http://twitter.com/upc_webcare
    http://twitter.com/rabobank

    Maar dan moet je als bedrijf wel eerst een visie en strategie hebben, en een online policy…

  55. Roberto zegt :

    @Wat is het verband tussen Solcon en Hans Teeuwen? Ik mis ‘em even. Al vind ik het gedrag van meneer Teeuwen wel kwaadaardig richting zijn teddybeer, zag je hoe achteloos hij die op de grond gooit … 😉

  56. Tau Jabir zegt :

    @Henk

    Een SOA maakt dat nou juist mogelijk.

    Rephrase: “zou een commodity moeten zijn in een ideale wereld”. Het is natuurlijk wel een beperkende factor. Dingen zijn er niet op magische wijze omdat jij ze zo voor je zag. Vaak is die niet helemaal realistische houding van communicatiewerkers een beetje de kern van het probleem (los van een naast z’n schoenen lopende IT afdeling). Want die technische werkelijkheid is wel wat weerbarstiger. Als je technische en structurele implicaties van je plannetjes niet kunt overzien hebben die natuurlijk ook geen waarde.

    je zou eens moeten weten wat voor vodjes met ‘communicatieplannen’ ik van organisaties op moest pakken om handen en voeten te geven omdat er een vage pipo met een boeiende tweepuntnul powerpoint langskwam.

  57. woodyflow zegt :

    hahaha GG staat al op 1e pagina als je Jacco Hoeve invoert op google 😀 Tja, dat wat je zaait dat oogst je op een gegeven moment… misschien dat Jacco een keer diep door het stof wil gaan? Hoeft niet hoor, maar dan zou ik gewoon laten staan wan wat is er dan mis mee?

    http://www.google.nl/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=Jacco+Hoeve

  58. Johan zegt :

    @Henk: Kunnen we via GG even emailadressen uitwisselen? Ik heb een ideetje.

  59. Henk zegt :

    @Johan: is goed, mail de redactie maar, die kunnen mijn emailadres achterhalen 🙂 .

%d bloggers liken dit: