SBS lanceert The Next Pope Talent

new-pope169-408x264In de nieuwe talentenjacht The Next Pope Talent van SBS maakt iedereen kans om de nieuwe paus te worden. De presentatie is in handen van Antoine Bodar en Yes-R. The Next Pope Talent is vanaf zaterdag 16 februari om 19.55 uur bij SBS 6 te zien.

Uit alle hoeken en gaten van het land hebben kandidaten zich gemeld. Tijdens de eerste auditierondes kijken Xander de Buisonjé, Roderick Vonhögen, Patty Brard en Dries van Agt ieder vanuit hun eigen expertise naar de kandidaat. Overtuigingskracht, maar ook presentatie en uitstraling: het zijn essentiële onderdelen om een paus te worden.

Ieder jurylid heeft een hendel. Voldoet het optreden niet aan hun eisen voor een paus, dan kunnen zij de hendel overhalen. Wanneer drie juryleden de hendel hebben overgehaald, stopt de klok en moet de kandidaat plaatsmaken voor de volgende. De kandidaten die mogen blijven staan, gaan door naar de bootcamp.

Gedurende de competitie wordt de strijd steeds zwaarder: in de bootcamp krijgen de kandidaten 90 seconden te vullen, in de live shows en finale zelfs 120. Doorstaat de kandidaat alle rondes en kletst deze ook de concurrentie van het podium, dan ligt deelname aan de internationale finale in het verschiet. Dat kan uiteindelijk leiden tot huisvesting in het Vaticaan, reisjes rond de wereld en talrijke optredens.

Het SBS-programma wordt gesponsord door de Rooms-Katholieke Kerk. Kardinaal Wim Eijk licht toe: “Wij willen de selectie van de nieuwe paus nu eens op een andere manier aanpakken. De tijd dat alleen kardinalen in aanmerking komen is nu echt voorbij. De paus moet worden gekozen uit alle kandidaten die talent tonen. Ook vrouwen maken kans. Daar zal de kerk bij gebaat zijn.”

Het format van The Next Pope Talent is ontwikkeld door Talpa en zal later deze maand in een groot aantal landen worden uitgerold. Na de nationale selecties volgt de definitieve keuze van de nieuwe paus op Stille Zaterdag in een groots opgezette spelshow op het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad.

20 Reacties op “SBS lanceert The Next Pope Talent”

  1. afolus zegt :

    Als ik samenstelling van jury zo zie, wordt de nieuwe paus een
    zwarte, twitterende Palestijnse bon-vivant….. 😉

  2. Spoorzoeken zegt :

    Ik ben voor erfelijke opvolging. Al die ‘time consuming’ stemrondes. Een zekere voorbereidingstijd is ook wel prettig. En romantisdche plaatjes schieten op het bordes kan ook geen kwaad. Nieuwe Koers.

  3. D. Maasbach zegt :

    Leuk! Lijkt me wel wat, de pauselijke macht. I’m in.

  4. nietverbaasd zegt :

    Een aantal van de kandidaten zijn al bekend:

    1. Koningin Beatrix, zit binnenkort zonder dagbesteding en is bovendien nog vol met ambitie. Pauzin is het logische vervolg van haar carrière. Het is echter de vraag of haar protestantse achtergrond een nadelige invloed heeft op haar performance.

    2. Job Cohen. Een Joodse paus is al geruime tijd niet gangbaar, maar het zou de contacten van de RKK met deze groep verbeteren. Job Cohen staat bekend als een goed en integer bestuurder. Zijn intentie om in plaats van wijwater thee te gaan gebruiken, kan mogelijk niet goed vallen bij de curie.

    3. Badr Hari. Een outsider, maar hij zou wel wat stootkracht aan het pausdom geven.

  5. afolus zegt :

    @nietverbaasd 😀 😀

    Job Cohen is eigenlijk een hele goeie; de eerste paus was een jood en de laatste dan ook…. (Als we Frank Ouweneel mogen geloven.. 😀 )

  6. agilhartje zegt :

    Op de vraag van iemand (een aantal jaar geleden) wanneer ik zelfmoord zou plegen had ik eenvoudig kunnen zeggen: “nooit!”
    Maar ik was in een jolige bui en zei: “als een gescheiden negerin met tien kinderen paus wordt ben ik weg!”
    Nu dreigt dit onwaarschijnlijk scenario zomaar waarheid te kunnen worden…

  7. nietverbaasd zegt :

    @afolus goh, dan zou FO dus toch gelijk kunnen krijgen. Wie had dat trouwens ooit gedacht, onze Job Cohen de profeet van de antichrist (o.i.d.).

  8. bramvandijk zegt :

    😀
    Ik stem voor Elle Bandita die momenteel in op zoek naar god laat zien zich helemaal thuis te voelen in de kerk.

  9. Pittig zegt :

    Ik nomineer Afolus! Aan alles kun je zien dat hij een prima paus zou zijn.

    Een atheïstische paus is ook wel wat — bramvandijk als goede tweede.

    (mocht iemand trouwens denken dat ik in conclaaf met de andere kardinalen ben, omdat ik zo weinig reageer — helaas — het ligt aan computerproblemen.. 🙂 )

  10. afolus zegt :

    Zie je wel dat het leiding is..?

    Halleluja lofgezongen..

  11. Johan zegt :

    Moeten we collecteren voor een nieuwe computer voor Pittig?

  12. afolus zegt :

    @Johan
    Zo’n collecte heeft pas zin als tijdens de komende DS samenkomst een gloedvol betoog met tranentrekkende trekjes wordt opgevoerd door het met virussen geïnfecteerde lijdend voorwerp zelve. 😀

    Hij moet er wel wat voor doen.

  13. Johan zegt :

    Ik heb nog ergens een zweetdoek van Rev. Pittig liggen. Zal ik die meenemen om de computer mee te bezweren?

  14. bramvandijk zegt :

    @Pittig

    Een atheïstische paus is ook wel wat — bramvandijk als goede tweede.

    Je bent te goed, ook al weet iedereen dat ik het op meerdere dimensies tegen afolus af zou moeten leggen…

    Maar jij zou zelf ook goed in staat moeten zijn om het project van onze huidige paus, de Oecumene, voor te zetten en de banden met andere religies eens flink aan te halen 😉

  15. bramvandijk zegt :

    @Johan
    Hoe bijbels die zweetdoek ook moge zijn tegen lichamelijk ongemak, over computerreparaties heeft het goede boek weer helemaal niets te zeggen. En aks we de link willen leggen naar ploegscharen of andere gebruiksvoorwerpen geloof ik ook niet dat we bijbels erg ver zullen komen.

    Niet voor niets houdt zelfs TRIN daarom collectes voor nieuwe computers, en ik kan me eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat jij TRIN op het charismatische vlak voorbij zou streven… alhoewel… hoe zou het met het huppelgehalte van TRIN zitten 😉

  16. Harry zegt :

    Leuk bedacht als televisieshow.

    Kies de Paus? We hebben een kiese Paus nodig.

    Kies betekent fijngevoelig, van een fijn gevoel blijkgevend, fatsoenlijk, behoorlijk, een fijn gevoel vereisend, delicaat.

    Wie zou dat kunnen zijn?

    Laatst zij iemand: “Ik wou dat de christenen eens wat christelijker deden.”

    Toen dacht ik: “Dan Wie?

    Toch niet de Paus?

  17. midas zegt :

    Bram van Dijk. Heeft ervaring met mijters

  18. Shaul zegt :

    Geef mij van Agt maar. Mooi wierookgezicht en antisemiet. Moet het goed kunnen doen.

  19. bramvandijk zegt :

    @midas
    Dan weet jij meer dan ik, ik heb zelfs nog nooit sinterklaas gespeeld…

  20. joost zegt :

    bramvandijk
    Midad bedoelde ook uits mijters 😉 En om sinterklaas te pelen moet je toch gul zijn? Nééé’dan val je inderdaad af. 😦
    joost