Workshop ‘Huppelen in de Geest’

Tijdens de laatste bijeenkomst van de Dwaze Schare, de reageerderskerk van Goedgelovig, hield reageerder Johan een workshop over ‘Huppelen in de Geest’. Het is een van de modules in het curriculum van de nieuw te vormen GG-bijbelschool Rots der Struikeling. Een tiental reageerders behandelt uiteenlopende onderwerpen als ‘Hoe breng ik iemand tot geloof’, ‘Extreme radicaliteit’, ‘Het verstand als struikelblok en gevaar’ en ‘Mild en vriendelijk communiceren op internet’. Johan mailde ons zijn aantekeningen door zodat alle lezers van Goedgelovig kunnen leren huppelen in de Geest.

HUPPELEN IN DE GEEST

Huppelen in de Geest behoort tot de meest ondergewaardeerde gaven van de Geest. Door de recente ontdekking van een boekrol die een oudere versie van Paulus’ brief aan de Corinthiërs bevat, is daar verandering in gekomen.

1 Cor 12
4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 De meeste van deze is echter de gave van huppelen omdat deze de beoefenaar en de ontvanger ware vrijheid brengt. 12 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

Dankzij De Gaventest van de Duitse theoloog Christian Schwarz weten we dat je actieve en latente gaven hebt. Actieve gaven zijn duidelijk: die heb je en daar functioneer je in. Latente gaven heb je ook, maar je weet het alleen nog niet. Ze liggen als het ware nog te sluimeren. Je kunt deze gave activeren, bijvoorbeeld met tongentaal, maar er zijn meer manieren – daarover later meer.

Al van kinds af aan heb ik intuïtief geweten dat huppelen een gave van de Geest was. Ik huppelde altijd graag – bij ons door de straat, door de bossen en velden. Je ervaart het leven daardoor zoveel lichtvoetiger. Dat gun ik iedereen.

Pas later ontdekte ik dat het een gave, zelfs een traditie is met oude christelijke papieren. We gaan even terug naar de tijd van Willibrord, bekend als apostel van de Friezen, die het evangelie in de Lage Landen bracht. Hij wordt elk jaar in Echternach (Luxemburg) herdacht op de dinsdag na Pinksteren. Daar wordt dan de zogenaamde Springprocessie gehouden. Ze noemen het Springprocessie, maar eigenlijk gaat het om huppelen. In Echternach wordt de gave van het huppelen in de Geest collectief geïmparteerd. Niet met tongentaal, daar houden de katholieken niet zo van, maar met een fanfare. Zodra de eerste muziek van de fanfare klinkt, komt de Geest van het huppelen over de aanwezigen.

PRAKTISCHE OEFENING

Let wel: meer dan 10.000 mensen doen hier aan mee. De oefening gaat als volgt: je springt naar voren, dan een pas linkswaarts en een pas rechtswaarts. (Het spontane van de gave van huppelen, wat de eerste gemeente nog wel kende, is in de loop der tijden helaas sterk geliturgiseerd.)

In mijn studietijd heb ik ook enkele weken in Oxford gebivakkeerd. Daar kwam ik op een zondagochtend in de statige, oude Anglicaanse kerk St. Aldates, bekend van Michael Green die daar ooit rector was. De ochtend dat ik er was, was er een andere rector die opvallend veel weg had van Klaas Hendrikse, maar dat is vast puur toeval. Ik verwachtte een sterk liturgische en plechtige dienst die bij het oude gebouw en de keurig geklede mensen hoorde. Maar tot mijn grote verbazing bij een van de eerste liederen kwam de rector in zijn statige gewaad van zijn plek, liep naar de kinderen op de eerste rij toe, pakte hun handen en huppelde met hen door de kerk. Al snel volgden ook enkele volwassenen. Dat beeld van een huppelende kerk heb ik nooit meer van mijn netvlies gekregen en heeft me altijd aangemoedigd om vrij te breken van menselijke en kerkelijke verwachtingspatronen.

De Bijbel leert dat gaven bedoeld zijn om jezelf of de ander te stichten. Wat zijn de voordelen van huppelen in de Geest?

– Je gaat lichtvoetiger door het leven. Je komt los van je aardse beslommeringen, los van de grond en loopt eigenlijk half hemels/half aards, de ideale balans!
– Je steekt anderen aan om ook in de ruimte te komen.

En dat wens ik jou ook toe.

43 responses to “Workshop ‘Huppelen in de Geest’”

  1. bramvandijk says :

    Hebben jullie speciaal gewacht op carnaval met het publiceren hiervan 😉

  2. shinshinnun says :

    Welke bijbelvertaling is dit? 😉

  3. bramvandijk says :

    @shinshinnun
    De dwaze vertaling natuurlijk. Dat is de meest flexibele vertaling ooit, op ieer moment aan te passen aan waar je op dat moment behoefte aan hebt.

    Door zijn vele vaak ook tegenstrijdige teksten is de bijbel altijd al een feest voor mensen die even een tekst nodig hebben om hun standpunt te onderbouwen, de dwaze vertaling trekt dit nog een stapje verder door je in staat te stellen niet alleen te selecteren en interpreteren, maar ook te herschrijven. Frank Ouweneel is bijvoorbeeld een bekende grootgebruiker 😉

  4. Ruitje says :

    Er is ook een heftiger variant van huppelen in de geest: ‘bouncing in the spirit’. Je gaat circa 20 meter van elkaar afstaan en rent dan hard naar elkaar toe en botst tegen elkaar. Zoiets als de botsende deeltjes waar de CERN in Genève naar op zoek is, ‘god particle’. Met ‘bouncing in the spirit’ probeer je het god deeltje (god particle) naar elkaar over te brengen. Een soort overdraagbare zalving oftewel de ‘transferable anointing’. Het schijnt dat Todd Bentley daarmee experimenteerde…

  5. Agilhartje says :

    Ik krijg waarschijnlijk ouderlingen op bezoek als ik dans in de kerk 😉

    Op de derde pinksterdag houden ze deze processie in Echternach. Vanaf de middeleeuwen tot midden vorige eeuw was het geen dansen maar aldoor 2 stap vooruit en 1 stap achteruit. Maar omdat dit bij zoveel mensen een chaos begon te worden hebben ze er in 1946 een huppeltje van gemaakt.

  6. afolus says :

    @Johan 😀 😀
    Prachtig voorbeeld voor een huppel-getuigenis door de straten van Amersfoort op 24 maart aanstaande. Regel jij de drumband..?

  7. TommyLee says :

    O heerlijke glorie, Ik bezocht rond 1967 een kleine pinkstergroep in Den Haag. We huppelden daar wat af. de voorganger probeerde tijdens het huppelen telkens in hogere sferen te geraken, wat niet echt lukte. Geen wonder na elke korte opwaartse beweging kwam hij toch weer net zo hard op aarde terug.(zwaartekracht wellicht??)Hij werd niet gehinderd door enige theologische kennis en de collecte verdween na afloop van de dienst ongeteld in de zak van zijn jasje: voor het werk van de Heer. Ik hield het daar vrij snel voor gezien. Nu blijkt hij een voorafschaduwing te zijn geweest van het Dwaze huppelen.

  8. Johan says :

    @afolus: Is er op 24 maart weer een Dwaze Schare? Heb ik iets gemist?

  9. Wilfred says :

    @Johan: Dat stond volgens mij al een tijdje vast. Die datum is in ieder geval al meerdere keren langsgekomen. Maar bij de DS weet je het nooit zeker tot een week van tevoren… 😉

  10. bramvandijk says :

    @Johan
    En als er nog niets vaststond, dan nu alsnog, want als Afolus het zegt dan volgen wij allemaal 😉

  11. afolus says :

    @bramvandijk
    Dank je wel 😀
    Heb zojuist een enkeltje Rome geboekt en een afspraak bij een Romeinse kleermaker gemaakt. Ik weet nu zeker dat als de witte rook verschijnt ik een nieuw jasje aan moet….

    Afolus de Eerste

    Houdt van vrouwelijk schoon en is al jaren getrouwd
    Heeft homoseksuele en lesbische vrienden en vriendinnen
    Deelde condooms uit in Afrika.
    Houdt van een goed glas wijn en een Bourgondische maaltijd
    Wordt gristen genoemd…

    Ik ben gereed voor de roeping..

  12. afolus says :

    @bramvandijk
    Je ziet het, ik had om een teken gevraagd…?
    Jij wordt blijkbaar ook gebruikt..

    😀 😀

  13. Pittig says :

    Nou zeg, ik zie dat Afolus zichzelf al genomineerd heeft. Wat een zelfkennis!!!

    En Johan, dat huppelen in de Geest, dat bracht zoveel zegen op de Dwaze Schare bijeenkomst. Ik werd helemaal duizelig in de Geest en ervoer druppels van heilig zweet over mijn glorierijke lichaam. Maar dat huppelen, werkt dat ook voor mijn storende computer?

  14. afolus says :

    @Pittig 😉
    Neen, Pittig, zo erg is het nog niet.
    Bevestiging en erkenning en daar dan gelukkig mee zijn..!! 😀
    God wil het zo..!

  15. Johan says :

    @Wilfred: Ik heb het gemist. Misschien andere vaste reageerders ook wel. Kunnen we GG niet beter even vragen het aan te kondigen zodat iedereen de zalving kan ontvangen?

    @Pittig: Heb je niet gewoon een virus te pakken?

  16. mafchauffeur says :

    @Johan: het stond eerst op 31 maart, maar toen bleek dat Zeurensen die dag niet kan komen vanwege Pasen, waarna het een week eerder is gezet.

    Komt goed uit, want inmiddels ziet het er naar uit dat Afolus het Urbi et Orbi om 12:00 moet uitspreken. Dan redt hij het niet meer om op tijd in Amersfoort o.i.d. te zijn, tenzij hij een Filippusje uit zijn paapse mouw schudt.

  17. goedgelovig says :

    @allen: Als een van jullie een tekstje in elkaar timmert, kunnen wij het wel plaatsen. 24 maart is ook de verjaardag van Goedgelovig. We zullen wat taart laten bezorgen.

  18. bramvandijk says :

    @GG

    We zullen wat taart laten bezorgen.

    Als wij het adres van de redactie krijgen, is de Dwaze Schare best bereid tot een vergelijkbare wederdienst 😉

  19. Plantaardige Voedingssupplementen says :

    Direct aanmelden op http://www.bijbelschool-vergelijker.nl! Goede stunt als het gepubliceerd wordt!

  20. Wilfred says :

    @Maf: Ik begrijp dat we dan op de 24e ook afscheid moeten nemen van Afolus vanwege zijn roeping? Dan lijkt een laatste avondmaal wel op zijn plaats! 😉

  21. bramvandijk says :

    @Wilfred
    Zouden we avondmaal kunnen doen met bier en bitterballen of moeten we even zorgen voor ouderwets brood en wijn?

  22. mafchauffeur says :

    @Wilfred: afscheid? Afolus neemt zijn iPad gewoon mee naar het Vaticaan hoor. En die twee DS-meetings per jaar lukken vast ook nog wel. Desnoods eentje in Amersfoort en eentje in de Sixtijnse Kapel.

  23. rob says :

    @Pittig

    Maar dat huppelen, werkt dat ook voor mijn storende computer?

    Ik denk dat de tip v Ruitje een beter idee is : ” bouncing the spirit”
    Als het niet helpt heb je je in ieder geval lekker af kunnen reageren 🙂
    Altijd een win-situatie.

  24. Ruitje says :

    @rob, ‘bouncing in the spirit’ is inderdaad een fantastische manier om af te reageren… Als ik nou nog kon lopen en rennen zou ik het maar wat graag doen zo af en toe. Maar misschien kan het ook met elektrische rolstoelen. 😉

  25. Ken Masters says :

    Wat is geliturgiseerd?

  26. Wilfred says :

    @Ken: Dat is vermoedelijk de vervoeging van het niet bestaande werkwoord ‘liturgiseren’… 🙂

    @Bram: Als er maar deeg in zit, zou ik zeggen. Dus pasta met wijn mag vast ook wel… 😉

    @Maf: Dus de twitterrevolutie is nog maar het begin met paus Afolus I? #kannietwachten#

  27. goedgelovig says :

    @Ken Masters: Vermoedelijk bedoelt Johan daarmee dat het huppelen een vast onderdeel is geworden van het kerkelijk jaar.

  28. joost says :

    Let wel: meer dan 10.000 mensen doen hier aan mee. De oefening gaat als volgt: je springt naar voren, dan een pas linkswaarts en een pas rechtswaarts.
    Wanneer je een fout maakt in de volgorde van de sprongen krijg je woorden over je heen die een heel nieuwe dimensie geeft aan het geestelijk huppelen. 😦
    joost

  29. joost says :

    Ik heb het even niet zo gezien maar nu zie ik toch opeens het licht (geloof ik, het is moeilijk te zien door al die sterretjes)
    Vorige week toen ik uit mijn werk kwam voelde ik me niet zo lekker. Maar ach, men moet niet klagen maar dragen he? Ik wilde ’s morgen weernaar mijn werk moest even het trapje af naar het toilet (7treetjes maar) toen ik me zo lich in te hoofd voelde dat ik dacht die treetjes wel in één huppeltje kon nemen. Dat ging dan ook wel maar het liep niet echt goed af. Nadat ik een kwartiertje onder aan de trap had liggen sluimeren werd ik wakker omdat mijn geschrokken broers aan mijn arm zaten te schudden en mij vroegen wat er wat was gebeurd,.ik gaf hen antwoord in tongen en zij begrepen mij totaal niet, ik was met een flinke klap met mijn kop tegen de vriezer aangedo….. (die gelukkig nog heel is) De gewaarschuwde dokter constateerde dat ik een hevige griep had en w.s. ten gevolge van de hoge koorts een black-out had gehad, verder dacht hij dat ik wel een hersenschudding zou hebben ten gevolgen van mijn aanvaring met de verkeerd geparkeerde vriezer. Gelukkig konden mijn broers de dokter gerust stellen door hem te verzekeren dat ik nooit in het bezit van hersen was geweest en ze dus ook niet kon laten schudden. Opluchting alom.
    Intussen voelde ik me we heel zweverig en ik voelde dan wel niet mijn hersens maar toch wel mijn geest huppelen. (of meer bonken eigenlijk maar ach een mens mag niet te nauw kijken wanneen hij wordt gezegend.
    Zegeningen komen altijd onverwacht. Gelukkig maar. 😈
    joost

  30. thafizzy says :

    @ALLEN

    Hoeveel belangstelling is er voor 24 maart a.s.? Moet ik proberen de Bovenzaal te regelen, of kunnen we het af met wat kleiners? Graag even reactie!

  31. Pieter says :

    In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest amen.. zo ging het einde toch? 1 ‘persoon’ maakt zich hier bekend, dat is Amen, maar wie is nu de vader en wie is de zoon?
    Nu we dan toch aan het huppelen zijn in en rond de geest zeg maar.

  32. Wilfred says :

    @thafizzy: Ik ben graag van de partij!

  33. mafchauffeur says :

    @thafizzy: ik kom ook.

    En Afolus meldde vorige week (voordat hij via Kenia naar Rome afreisde) dat hij er ook zou zijn.

  34. Wilfred says :

    @Maf: Vermoedelijk in vol ornaat. Zal hem vast staan!

  35. flipsonius says :

    @Wilfred
    Zullen we dan maar de sedia gestatorium voor A. klaarzetten? 😉

  36. Wilfred says :

    @Flip: Dan moeten we wel vier sterke jongemannen regelen. Ik stel voor dat thafizzy, Pittig, Ruub en ik de draaglasten op ons nemen… 😉

  37. bramvandijk says :

    @thafizzy
    Ik kom ook.

  38. ruub says :

    @ThaFizzy
    Was zeker van plan aan te schuiven

  39. shinshinnun says :

    @thafizzy
    Kan mijn nieuwsgierigheid naar mede dwazen nauwelijks bedwingen, hoop ook van de partij te zijn.

  40. Johan says :

    Me too.

  41. Wilfred says :

    @Mede-genodigden: De dag van de grote bijeenkomst nadert. Heeft iemand al iets georganiseerd? In de regel zijn we afhankelijk van de organisatorische kwaliteiten van Thafizzy, maar ik heb niks meer van hem gehoord…

  42. ruub says :

    @Wilfred
    Ik zal even navragen of er al iets is geregeld en anders klim ik zelf even in de pen.