RD draait RDopzondag.nl de nek om

rdDe hackversie van het Reformatorisch Dagblad, RDopzondag.nl, waardoor de krant ook op zondag was te raadplegen, is niet meer. Het RD kon het initiatief van webbouwer Pieter Wolfert niet waarderen en blockte week in week uit elke proxy die Wolfert voor de site instelde. De zondagsrust moet immers met harde hand worden afgedwongen, desnoods op zondag. Wolfert werd er moe van en besloot het script van zijn site niet meer aan te passen. Wie RDopzondag.nl door de weeks bezoekt krijgt nu de melding ‘tot zondag’ te zien en op zondag verschijnt een ‘Permission Denied’ van het RD zelf. Daarmee is de site feitelijk onbruikbaar geworden.

Maar we laten het RD natuurlijk niet winnen. Wie op de Dag des HEEREN het Reformatorisch Dagblad wil raadplegen, kan gewoon Australia Proxy gebruiken. Die doet het wel nog steeds. Je moet er alleen even handmatig de url http://www.refdag.nl inplakken.

37 Reacties op “RD draait RDopzondag.nl de nek om”

  1. Jan-Willem zegt :

    Flauw!
    Als het RD wil dat de EIGEN inhoud niet bekeken wordt op zondag, is dat haar goed recht!

  2. afolus zegt :

    @Jan-Willem
    Jij bent gisteren zeker ook voor het allerheiligste curatorium verschenen…
    Ik vermoed dat je je bijbel wel bij je had maar niet kon bewijzen dat je bent geabonneerd op het RD.
    Als je dat door deze handeling probeert te corrigeren val je alsnog door de mand…. Je mag helemaal geen computer of tablet bezitten…. 😀
    Volgend jaar nog eens proberen.

  3. K.A. zegt :

    Hypocritos

  4. mafchauffeur zegt :

    @Jan-Willem: en het is wettelijk ook toegestaan om proxyservers te gebruiken. 🙂

    Weet jij trouwens waarom het systeem van het RD op zondag via een dergelijke omweg wél te bereiken is? Dat suggereert dat het wel werkt. En dus stroom verbruikt. Mensen aan het werk houdt, bijvoorbeeld bij een ICT bedrijf. Wellicht zelfs eigen journalisten die stiekem inloggen.

    Het lijkt mij dan beter om op Sabbathsavond laat letterlijk de stekker er uit te trekken, en deze er maandagochtend heel vroeg weer in te stoppen.

    Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. 😉

  5. Vleertje zegt :

    He bah wat flauw, laat die Refo’s toch. Is hun goed recht om de Sabbath op hun manier te vieren. Beetje tolerantie voor de mannenbroeders, we leven in een vrij land.

  6. Jeroen Mank zegt :

    Jan-Willem heeft gelijk. Er bestaat zo iets als auteursrecht. En die hack om hem het RD op zondag bereikbaar te maken is daar een schending van.

  7. vertue4 zegt :

    @Jeroen Mank

    Dat lijkt me niet. De site wordt gewoon 1:1 weergegeven. Eventuele advertenties incluis. Een proxy voegt gewoon één laag toe aan de infrastructuur van het internet, die in dit geval ‘vertraagd’ de site weergeeft.

    Wanneer je internet, wordt zowiezo de content naar je computer gekopiëerd om vervolgens weer te worden gegeven. Dit gaat over diverse tussenstations, waar de gegevens soms ook worden opgeslagen om het laden van pagina’s te versnellen. Een proxy kun je zien als een extra tussenstation. Als jij vindt dat een proxyserver het copyright schendt, dan dien je dat te onderbouwen. Als het echt waar is dat het copyright wordt geschonden, dan schendt het internet als geheel het copyright, omdat het in de aard van het internet ligt dat de informatie wordt vermeerderd en (tijdelijk) wordt opgeslager om het bij de ontvanger te krijgen.

    Ben je als internetter dan ook het copyright aan het schenden wanneer je de pagina van het RD op zondag uit de cache van je internetbrowser haalt? Is Google ook copyright aan het schenden met zijn cachedienst? Of iemand die in een andere tijdzone op maandag het RD leest terwijl het in NL zondag is? Mag een auteur van een boek dan ook bepalen dat zijn boek niet op zondag wordt gelezen?

    Allemaal vragen die door je stelling worden opgeworpen. Ik ben benieuwd naar je reactie.

  8. Johan Th. Bos zegt :

    Dramatisch reformatorisch geleuter. Nergens in de Bijbel wordt ‘De dag des Heeren’ in verband gebracht met de zondag. Alleen met toekomstig oordeel. Trouwens, als het RD zich aan de wet – die tot op Christus was (volgens de Schrift) – wil houden en moeite heeft met genade, moet zij niet de zondag, maar de zaterdag (sabbat) eren.

  9. Johan zegt :

    @Jan-Willem: Dat is haar goed recht, net als het het goed recht is van elke internetter om daar met een proxy omheen te manoevreren. Eerlijk gezegd vind ik het een malle vertoning van het RD. Dat je je journalisten op zondag vrij wilt geven om ter kerke te gaan, prima. Maar dat je je lezers verbiedt om op zondag de site te bezoeken is grensoverschrijdend moralisme. Waarom zou je dat als krant anderen moeten willen opleggen? Sinds wanneer is de krant lezen werk? Het RD valt op zaterdag bij de confessionelen op de mat; denk je nu echt dat zij op zondag niet even het RD open slaan? Wie gaat dat controleren als het wel zo is? De dominee die voorbij gaat? In elk gereformeerd huis webcams installeren?

    @Jeroen Mank: Dat is grijs gebied en bij mijn weten is er nog geen enkele zaak waarin dit succesvol is afgedwongen.

  10. ruub zegt :

    Dat het RD z’n werknemers niet wil verplichten op de zondag te werken vanwege principiele redenen, daar kan ik nog wel inkomen. Dat een hoofdredactie niet wil dat daardoor een niet-geactualiseerde website op zondag online staat, dat begrijp ik – met moeite- deels. Maar dat het publiek eerder verschenen artikelen niet zou mogen lezen, dat vind ik vreemd. Dat laatste lijkt wel heel erg op betutteling. De redactie zou ook op andere manieren wel duidelijk kunnen maken dat de website op zondagen niet bijgewerkt wordt, zonder de boel op slot te doen.

    Ik ken garagebedrijven op de Veluwe waarvan de website op zondag niet toegankelijk is. Nog onbegrijker, tenzij je gelooft dat een webservers in de lucht worden gehouden met behulp van zware fysieke arbeid.

  11. Johan zegt :

    @ruub: Mensen willen gewoon graag etaleren hoe religieus te zijn. Het is eigenlijk een vorm van ijdelheid. Net als met het hele gezin ‘zo zondags mogelijk’ over straat gaan.

  12. Pieter zegt :

    De website deed het al langer niet, heb mij er eigenlijk ook niet echt in verdiept, dat heeft er ook mee te maken dat ik het alleen kan testen op zondag.. Ik heb de website puur gemaakt met het idee dat ik het verwerpelijk vind dat iemand mij oplegt wat ik wel of niet mag lezen op zondag. En zo rebels als ik ben had ik daar wat op verzonnen, helaas heeft het RD gewoon een ipblock uitgevoerd op redelijk wat proxies, maar dit is natuurlijk dweilen met de kraan open. Ik heb ook nooit een bericht of dergelijke van het RD ontvangen, ik had graag met ze in gesprek willen gaan, maar blijkbaar bedekken ze het liever met de mantel der liefde en stoppen ze het in de doofpot. Gemiste kans voor het RD. Er komt vast nog wel eens een zondagochtend dat ik een mooi idee heb om RDopzondag.nl nieuw leven in te blazen, want ze hebben toch wel goede journalistiek wat ik ook de moeite waard vind om op zondag te lezen 😉

  13. Jeroen Mank zegt :

    @virtue4
    Waar jij het over hebt zijn technische noodzakelijkheden om überhaupt informatie via het internet te kunnen verspreiden.
    Het wordt wat anders als derden de technische mogelijkheden moedwillig misbruiken om content tegen de wil van de rechthebbende in te verspreiden. Althans, dat kun je uit deze tekst concluderen: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/spoedcursus/rechten/

  14. Johan zegt :

    @Jeroen Mank: Dat artikel zegt dat het grijs gebied is en eigenlijk tot de normale technische gang van zake op internet kan worden gerekend. Als er jurisprudentie was geweest, had Arnoud dat wel vermeld.

    Ik vind niet dat we nu de onderbouwing hoeven aan te dragen voor de sowieso kinderachtige en betuttelende opstelling van het RD.

  15. Rene zegt :

    Wat ik mij nu ineens afvraag: mogen RD abonnees de papieren versie wel op zondag lezen? Dat klinkt als een flauwe opmerking, maar de vraag achter de vraag: waaróm wil het RD de site op zondag uit de lucht hebben? De krant van zaterdag ligt immers ook op zondag bij de lezers.

  16. Jeroen Mank zegt :

    @Johan
    Je kunt de opstelling van het RD kinderachtig en betuttelend vinden (en dat ben ik met je eens) maar ze hebben wel het recht om zelf te bepalen wie wat waar welke content wanneer en hoe publiceert. En dat betekent ook dat zij mogen bepalen dat hun site op zondag op geen enkele wijze te benaderen is. Hoe belachelijk dat in de ogen van velen, waaronder de mijne, ook is.
    Als een derde partij dat via technische middelen omzeilt is dat een schending van hun recht.
    ‘Proxy’ is de engelse term voor ‘gevolmachtigd tussenpersoon’. Pieter Wolfert is dat dus blijkbaar niet.

  17. Ineke Evink zegt :

    Wat een gezeur, jongens. Ik vind het onzin dat het RD op zondag niet op internet bekeken wil worden, zeker omdat je de papieren krant natuurlijk te allen tijde kunt lezen. En de sabbat is er voor de mens, niet andersom, zoals onze grote voorganger al eens zei. Maar als ze dat zo willen doen, soit. Laat ze.

  18. Ettje zegt :

    Een heel enkel keertje loop ik er op zondag, gedachteloos, tegen aan als ik iets wil zoeken. En grinnikend herinner ik me dan weer de tijd dat we als kinderen op zondag geen plaatjes uit mochten knippen, omdat een schaar een werktuig was. Folklore is het, meer niet! Folklore die sommigen graag in stand willen houden, zoals anderen graag klederdracht in stand willen houden! Bij het RD weten ze gewoon nog niet dat de mens er niet is voor de Sabbath…

  19. Ettje zegt :

    Vraagje: Heeft de papieren versie van het RD ook een zondagsbijlage, zoals veel kranten die hebben? En zo ja, wordt dan ook aangegeven wanneer de lezers die mogen lezen?

  20. rob zegt :

    @Ineke

    Wat een gezeur, jongens. Ik vind het onzin dat het RD op zondag niet op internet bekeken wil worden, zeker omdat je de papieren krant natuurlijk te allen tijde kunt lezen. En de sabbat is er voor de mens, niet andersom, zoals onze grote voorganger al eens zei. Maar als ze dat zo willen doen, soit. Laat ze

    Tuurlijk, ieder zijn ding.
    Anderzijds is dit natuurlijk wel ontzettende wettische betuttelende haarkloverij als je tot in zulke details het leven van je volgelingen wil controleren.

  21. mafchauffeur zegt :

    Is het eigenlijk wel betutteling? Of is het angst?

    Je zult er op de Dag des Oordeels maar op worden aangesproken: het gelegenheid bieden tot zondigen. Nee, dan maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

    Met auteursrecht heeft het denk ik niet zoveel te maken. Ook als zo’n proxy-route wettelijk expliciet zou zijn toegestaan, dan nog zou het RD geen risico willen lopen. 😉

  22. Dirkteur zegt :

    Ben zelf ook in de lijn van geen dag boven de andere, en kan dus met vele opmerkingen meegaan hierboven. Ik ken RD’s argumenten niet, maar ik mis wel tot nu toe hier het ‘rekening houden met andermans overtuigingen’, dus niet laconiek of laat maar waaien. Het zou toch kunnen dat het RD dit doet om (een deel van) haar lezers niet voor het hoofd/hart te stoten? Dan is het geen betutteling maar respect. Anderen kunnen nog zo fout zitten volgens mijn loepzuivere waarheidsbesef, vervolgens is de vraag hoe ik daar in sta.

  23. Ettje zegt :

    @Dirkteur; Ik wil ze er best in respecteren. Als ik op zondag bot vang kijk ik gewoon maandags nog een keer als ik iets perse even wil lezen. Van mij mogen ze dichtzijn op zondag. Net zoals ik ook winkeliers respecteer die op zondag dichtblijven.

  24. vertue4 zegt :

    @Jeroen Mank

    Leuke link! Maar uit de tekst blijkt dat juist de (caching) proxy-servers een grijs gebied zijn. Dus een beroep op het auteursrecht in juridische zin is niet op zijn plaats.

    Wellicht heeft het RD het morele recht om op zondag niet bereikbaar te zijn, of dat juridisch hard te maken is, is nog maar de vraag.

    Het wordt pas echt interessant als je de motivatie van het RD om op zondag gesloten te zijn meeweegt: kijk hier voor een verantwoording van een medewerker van het reformatorisch dagblad hier

    Hier worden een tweetal hoofdredenen genoemd:
    – Opvoedend: mensen erop wijzen dat de zondag een dag van een andere aard is.
    – Moreel: men wenst niet aan advertenties te ‘verdienen’ op zondag (met een beroep op Neh. 13:15-17

    Opvallend vindt ik dat het evangeliserend potentieel van de openstelling op zondag minder belangrijk wordt gewogen dan het mogelijke geestelijke nadeel voor de christen.

    Eigen zieleheil eerst?

  25. Oscar de Tweede zegt :

    Het is aan het RD om te bepalen wanneer hij zijn website ter beschikking stelt en wanneer niet. De RD-achterban vindt het prima. Alleen zij, die de principes en overtuigingen van het RD en zijn aanhang, niet huldigen, die lopen te hoop. En dat vind ik niet op zijn plaats. Ik hou wel van een beetje eigenzinnigheid, ook al is het tegen mijn overtuigingen in.
    RD: doorgaan!

  26. Sueigilera zegt :

    Er is geen reden waarom RD dit niet moet doen. Het maakt een keuze. Ik respecteer die. Het RD is niet mijn eigendom, ik bepaal de regels daar niet. Zo simpel is dat voor mij.

    Gelukkig geldt andersom dat het RD ook niet mijn leven regelt. 🙂

  27. wc rijkeboer zegt :

    zondagsrust is een onzin argument 1 seconde over 12 krijg je alle nieuws waar van de zondag waar halen ze dat vandaan juist ze hebben gewerkt op zondag, foei toch of hypocriet, van mij mogen ze, maar wees wel consequent.

  28. Oscar de Tweede zegt :

    Steun ik het Ref. Dagblad om op zondag op zwart te gaan, kom ik vandaag niet eens op hun site! Staat er steeds: ” Fijn dat u belangstelling hebt voor rd.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.
    Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet. “. Jongens : het is V R IJ D A G ! Mag ik alsjeblieft even kijken op jullie site? Toe, ik houd van jullie!

  29. midas zegt :

    Ik denk dat je de papieren versie wel mag lezen op zondag, maar niet de puzzel mag maken.

  30. Wilfred zegt :

    @Oscar: De christenfundi’s/poldertaliban raken de weg een beetje kwijt. Zondag, zaterdag, vrijdag. Moeilijk hoor, al die heilige dagen! 😉

  31. Oscar de Tweede zegt :

    Het raadsel van mijn “verbanning” van de RD-site is opgelost! Ik had per ongeluk de dag/datum van de computer twee dagen later gezet. Dus op vrijdag was het volgens mijn computer zondag en op een of andere wijze kom je dan al niet op de RDsite. Safety First! Heerlijk!

  32. Oscar de Tweede zegt :

    Wil je op zondag toch op de site van het Ref. Dagblad? Stel dan je computer in op een doordeweekse dag en voila!

  33. afolus zegt :

    @Oscar de Tweede
    Een zonde is blijkbaar makkelijk gedaan en daarna weer snel verdoezeld. 😀

  34. terwaan zegt :

    De logica is ver te zoeken. Terwijl het RD de site Digibron toegankelijk maakt op zondag, sluiten ze de eigen site hermetisch af!

  35. DfTg zegt :

    Het is enorm hip om een website te hebben die niet op zondag vertoond wordt.

  36. jopie zegt :

    ah nice, bedankt voor de tip! keihard aan het afstuderen nu en had een RD-artikeltje nodig. Gelukkig wist google deze blogpost te vinden 🙂

Trackbacks / Pingbacks

  1. Christenen hacken website kapot | ThePostOnline - 30 mei, 2013