TRIN-goud officieel onderzocht

P1140463Tijdens de tournee van ons aller Willem Ouweneel en Mattheüs van der Steen door de Indonesische archipel deze maand regende het warempel opnieuw goudstof en gouden vlokken uit de bijbel van de jonge CEO. Ouweneel meldde enthousiast op zijn weblog: “Mattheüs sms’te dat hij woensdagavond een heel intense avond in Palembang heeft beleefd. Tijdens de aanbidding kwam er goud uit zijn bijbel en tijdens de prediking lag de vloer bezaaid met goudvlokjes. Vele mensen werden krachtig aangeraakt door de Heilige Geest.” Nu hebben we op Goedgelovig al eens eerder over dit gouden TRIN-wonder geschreven (met foto’s) en toen vertelde een van onze lezers, Mike, dat hij wat goudstof uit de bijbel van Mattheüs naar zijn eigen bijbel had overgeheveld, en wel bereid was dat officieel te laten onderzoeken. Het heeft een paar maandjes geduurd, maar we hebben nu dan een officieel, wetenschappelijk verantwoord, juweliersrapport in handen waaruit onomstotelijk blijkt of het om echt goud gaat of niet.

Mike is getuige van het goudstof-wonder

Maar eerst even terug naar Mike. Hij plaatste deze reactie op Goedgelovig: “Ik was erbij in Heidebeek en heb het goudstof ook gezien. Niet alleen bij Mattheüs, ook kwam het tijdens de aanbidding op de band. Zelf heb ik wat goudstof opgevangen, het verdwijnt niet en zit nog steeds in mijn bijbel. Het zijn hele kleine spikkeltjes en lijkt wat op kerstglitter, maar dat is het niet (ik heb het vergeleken). De juwelier was onaardig tegen mij en wilde het niet onderzoeken. Ik kan bevestigen dat bij MvdS er een dikke laag goudstof in zijn bijbel was en ook op zijn kleren. De aanbidding was overigens prachtig en heel intens en het verbaasde mij ergens ook niet dat er iets bovennatuurlijks gebeurde, al houd ik ook mijn skepsis.”

goud-en-zegenTegenover Goedgelovig verklaarde Mike: “Het vermeende goud is afkomstig uit de bijbel van MvdS die die avond zou spreken. Goudstof verscheen niet alleen in de bijbel maar ook op zijn kleren. Hij liet zijn bijbel door de rijen gaan, nadat die avond iemand heel ‘brutaal’ zomaar uit het publiek op MvdS afliep en hem ter verantwoording vroeg wat dit was. Was wel hilarisch. MvdS was heel relaxt en heeft toen zijn zwarte bijbel door de rijen laten gaan. Toen het bij mij langs kwam was ik vastberaden met mijn natte vinger het goud in mijn eigen bijbel te smeren. Zo gezegd zo gedaan. 🙂 Zijn aantekeningen zaten er ook in. Hij heeft toen zomaar een soort van preekje gehouden en daarna hebben we met kracht gejuicht voor de Heer. Persoonlijk ervoer ik Jezus in ons midden. Maar goed, laat het subjectief zijn om dat zo te ervaren. Zelf heb ik in de laatste tijd diverse aantoonbare! bovennatuurlijke zaken meegemaakt, dus helemaal verbaasd over dit soort zaken ben ik niet. Toen dit allemaal gebeurde kende ik MvdS nog niet echt. In eerste instantie was ik enthousiast, later door de vele dingen die ik heb gezien van TRIN (HoE Rotterdam 2008) ben ik wel wat kritischer geworden. Maar voorzover ik het mij kan herinneren kwam er ook goudstof op de band. Dus dat stond los van MvdS. De bandleider was Johny Meijerink uit Almelo. Ik weet dat ik de aanbidding ZEER krachtig vond en absoluut op Jezus gericht. Ik was zeer geraakt vooral ook bij het lied ‘Heer wees welkom met Uw Geest’… en het ‘Heer wij roepen tot U, kom opnieuw met Uw vuur, wij verlangen naar echtheid, bewerk het diep in ons hart” was zo intens dat er echt wat gebeurde… Zelf ben ik ‘charismatisch christen’, maar dat is wat anders dan charismanisch of charismagisch…”

Aafke wil een onafhankelijk onderzoek

Lezeres Aafke reageerde daarop: “Ik zou het erg fijn vinden contact met je te krijgen en de nog aanwezige goudstof in je Bijbel in ontvangst te nemen. Ik ken zelf namelijk een heel aardige juwelier en die is graag bereid een onafhankelijk onderzoek te verrichten.”

Mike reageerde: “Jammer genoeg heb ik gaandeweg aardig wat glitters verloren, door mensen die er met hun fikken aanzaten. Ik heb denk ik nog iets van 10 kleine spikkeltjes (heb de bijbel nu niet bij mij). Het is dus echt heel klein, fijn spul en erg moeilijk te onderzoeken. Niet voor niets ‘golddust’ genoemd. Er is indertijd inderdaad een Argentijnse dame geweest die met plastic kerstglitters in Toronto bezig is geweest en dat heeft Charisma toen onderzocht. Helaas wordt nu alles vaak aan dit verhaal gelinkt. Maar ik ben niet gek, en als ik tijdens een dienst op verschillende plekken goudstof uit het niets op zie komen (dus ook bijv. op de band) dan is er m.i. toch wel wat aan de hand. Wel moeilijk om te geloven dat als je God oprecht aanbidt met 200 mensen in Heidebeek de duivel rondgaat met goudstof… Complex allemaal. Ik ben bereid, Aafke, om contact met je te krijgen! Misschien wil GG mijn mailadres naar jou opsturen of andersom? Ik heb geen zin om mijn mailadres hier op de site te zetten. Ik kan mij zo voorstellen dat GG dit onderzoek ook wel interessant vindt. Als een vakman zijn licht er op kan werpen zou het mij ook wel wat waard zijn.”

Er wordt een duidelijke procedure afgesproken

Aafke ging akkoord, onder één voorwaarde: “Voordat we dit avontuur aangaan wil ik wel een procedure met je afspreken. Ik wil ook GG daarbij betrekken, zodat we aan het eind van de race kunnen melden dat er sprake is van een onomstotelijk resultaat.” Zo gezegd zo gedaan. Aafke stelde een heus contract op (door ons op verzoek van betrokkenen geanonimiseerd):

Goedgelovig.nl
en
Mike, nickname voor …………….. te ……………..
en
Aafke, nickname voor …………….. te ……………..

Overwegende:

– dat op de website Goedgelovig.nl vanaf maandag 20 juli 2009 een levendige discussie is ontstaan over het verschijnen van goudstof in samenkomsten met Mattheüs van der Steen;
– dat sommige bezoekers van de onderhavige website het verschijnen van goudstof als uiting van Gods liefde en trouw afwijzen of zeer betwijfelen en anderen het zien als een bewijs van Gods soevereiniteit;
– dat Mike bevestigt dat hij in de op Goedgelovig.nl genoemde bijeenkomst op Heidebeek getuige is geweest van een ‘goudstofregen’ en dat hij in deze bijeenkomst zelf ook goudstof heeft kunnen verzamelen;
– dat Mike bereid is op de vraag van Aafke het onder hem berustende goudstof ter beschikking te stellen voor nader onderzoek door een juwelier/goudsmid uit het relatienetwerk van Aafke;
– dat Mike belooft dat hij uitsluitend het goudstof dat hij verzamelde in de bijeenkomst te Heidebeek voor onderzoek prijs geeft.

Komen overeen als volgt:

– dat Mike het onder hem berustende goudstof zendt aan xxx te xxx in een aangetekende zending (direct aan de juwelier mag overigens ook);
– dit goudstof los in een klein plastic zakje of flesje verpakt;
– dat dit goudstof wordt onderworpen aan onderzoek door Juweliershuis xxx te xxx;
– dat als dan onomstotelijk komt vast te staan of het door Mike ingezonden goudstof werkelijk goud is of niet, dat de juwelier ter zake dan een verklaring aflegt;
– dat de uitkomst hiervan via website Goedgelovig wordt bekendgemaakt.

Mike en Aafke beloven elkaar over en weer hun werkelijke namen niet openbaar te maken; Goedgelovig.nl respecteert die afspraak.

Aldus besloten in e-mailverkeer
21 juli 2009

Het leek Aafke goed om na publicatie van de uitkomst op Goedgelovig nóg twee mensen goudstof te laten inzenden, zodat bij het getuigenis van drie mensen de zaak vast staat. We staan daar open voor, maar het is wel zo dat nu al drie partijen onafhankelijk van elkaar naar deze zaak hebben gekeken (Mike die openstaat voor dit soort wonderen, Aafke die kritisch is, en de juwelier die onpartijdig dekundige is).

Mike stuurt zijn bijbel met goudstof naar de juwelier

Mike reageerde: “Ik vind je overeenkomst helemaal goed! Laten we maar integer met dit soort zaken omgaan. De vraag van extra getuigen is wel wat lastig denk ik. Maar… Mijn vrouw was ook bij de bijeenkomst aanwezig (telt zij mee?) en een vriendin van ons heeft het ook allemaal (tot haar stomme verbazing – gereformeerde achtergrond) gaande geslagen. Mits er goed mee om gegaan kan worden, kan ik wellicht beter in een doosje mijn hele bijbel opsturen. Het is lastig om de minikleine spikseltjes goud op te sturen… Overigens heb ik geen enkel belang in dit hele gebeuren om de boel te flessen. Ik ben niet van TRIN en waarheid gaat boven alles. Ben nog wel even benieuwd of de juwelier ‘onpartijdig’ is…”

Aafke reageerde: “Je vraag naar de onafhankelijkheid van de juwelier kan ik begrijpen. Het is een persoonlijke vriend van me die positief belijdend christen is en in mijn woonplaats een juwelier van grote reputatie. Hij gelooft in God en in wonderen, dus ik vermoed dat hij zomaar hoopt echt goud aan te zullen treffen. Maar als dat niet zo is zegt hij het zeker. Ik zou zeggen: stuur je bijbel met goudstof op (vermeld even bij welke pagina e.e.a. is te vinden), aangetekend naar het adres in de overeenkomst. Ik vraag de juwelier om zijn bevindingen in een korte eenvoudige brief te verwoorden en stuur vervolgens je bijbel weer aangetekend terug.”

Vanwege de zomervakantie heeft het onderzoek pas in september plaatsgevonden. Wat de uitkomst daarvan was lees je in de volgende bijdrage!

145 Reacties op “TRIN-goud officieel onderzocht”

  1. Simon van Groningen zegt :

    Aardig hoor, maar toch…stel het is geen goud, wat betekent dat dan? Als er glitters uit een bijbel komen is dat ook een wonder, zelfs als er krantensnippers uitkomen. Het echte onderzoek zou moeten zijn of God het er met een bedoeling ingestopt heeft en MvdS gezegend heeft door het er op het juiste moment uit te laten rollen en waarom Hij ervoor gekozen heeft dat zo te doen. Zijn we nog wel even mee bezig denk ik.

  2. GJay zegt :

    Goed artikel, ben benieuwd naar de uitkomst!

    @ Simon
    dat zou natuurlijk het mooiste onderzoek zijn, maar dat is bijna niet te doen denk ik. Maar stel dat de juwelier constateert dat het plastic goudstof is en verkrijgbaar bij ieder Hema-filiaal, dan is de kans natuurlijk groter dat de mens God een handje geholpen heeft bij dit ‘wonder’. Als het echt zoveelkaraats goud blijkt te zijn, zou het of echt van God kunnen zijn, of iemand was bereid er veel geld en moeite aan te besteden, dat lijkt me dan ook weer sterk… Ik wacht in spanning op de volgende post!

  3. Ruitje zegt :

    Ik ben benieuwd, maar zelfs als het goud blijkt te zijn, is het de vraag of het van God komt. Als we dus maar intens genoeg aanbidden (krachtig, gezalfd) dan gaat God goudstof geven? Dan wordt het een methode. Ik vraag me werkelijk af wat het nut is.

    God heeft al gesproken, door Zijn Zoon (Hebr 1:2) en Zijn woord. Waarom zou Hij nog extra dingen (vooral dubieuze dingen als goudstof strooien) moeten doen om mensen te overtuigen dat Hij echt bestaat? Jezus zei al toen mensen vroegen om tekenen en wonderen, dat Hij maar één teken zou geven, dat van Jona (Hij had het daarbij over zijn eigen dood en zijn opstanding).

    En dan is het nog de vraag of er ook nog iemand anders is die ‘wonderen’ kan doen? Inderdaad, satan zelf, die zich voordoet als een engel des lichts.

    In het geval van de melding van deze week van Ouweneel, vraag ik me werkelijk af waarom hij dat zo nadrukkelijk meldt. Om maar te kunnen bewijzen dat alles van God is? Ik heb daar mijn bedenkingen bij. Waarom melding maken van goudstof? Waarom is dat zo belangrijk?

  4. Pittig zegt :

    Goudstof? Of het nou wel of geen goudstof is, het lijkt mij een heel belangrijk punt waarom Matheus van der Steen met dit verhaal komt en daarbij zegt dat het goudstof is! Waarom noemt hij het goudstof? Omdat het er op lijkt? Heeft hij het onderzocht? Hij komt toch met het verhaal?

    Mijn eerste reactie bij zoiets is: als ik zo’n verhaal naar buiten zou brengen, zou ik er eerst zeker van willen zijn dat de feiten kloppen. Ik zou het laten controleren en alleen als het klopt, zou ik er mee naar buiten komen.

    Hetzelfde bij genezingen. Eerst laten bevestigen door artsen en dan pas naar buiten brengen. Anders maak je jezelf en je boodschap toch belachelijk? En dat heb je dan toch aan jezelf te danken?

  5. Ds Dre zegt :

    De uitkomst van deze test zal de goudstof gelovers niet van hun geloof afbrengen. Het is of goud, dus bevestiging of niet. In het laatste geval was het wel goud, maar is het door het ongeloof van de ontvanger veranderd in plastic of wat er ook uitkomt.

  6. Ds Dre zegt :

    De uitkomst van deze test zal de niet goudstof gelovers niet van hun geloof afbrengen. Het is of geen goud, dus bevestiging of wel. In het laatste geval is het wel goud, maar dan is het een verleiding van Satan of een truc van de organisatie.

  7. chris zegt :

    vreemd ook dat dit wonder zich dus in Indonesie herhaalt. Dit gebeuren brengt hem in een aparte positie. Er kan geen misverstand over zijn dat er iets van goudstof is verschenen. Dus of hij (want het wonder reist nu met HEM mee) … of MvdS is een speciaal gezegend iemand (soort profeet dan waarschijnlijk) Of hij is een bedrieger.

    of het goud is echt uit het niets verschenen, of iemand heeft het zitten rondstrooien of whatever…

    Door dit soort wonderen zit er niets meer tussen. Dat vind ik dus ook het enge ervan. mensen zullen achter hem aan lopen om dicht bij de wonderen te blijven… eigenlijk omdat je niet kan voorstellen dat hij de boel bewust bedriegt…

    maar zo moeilijk is het niet… probleem is wel met bovenstaande onderzoek is dat als bewezen wordt dat het geen goud is, wat wordt dan de conclusie…? in ieder geval dat God of MvdS dus een beetje te cheap is om echt goud te kopen… euh maken?

  8. Ruitje zegt :

    @Pittig, ben het zowaar met je eens 😉
    Vooral je laatste alinea.

    Laatst zag ik op youtube een video van een mevrouw die genezen zou zijn van ms bij een meeting van een healingroom in Amerika. Ik zag de beelden en twijfelde direct. De vrouw kon staan, maar hield zich nog vast aan de rolstoel. Nou heb ik zelf ms en weet dat veel ms-patiënten wel even kunnen staan en een klein stukje lopen (soms meer). Onderschat ook niet de invloed van adrenaline. Dus die beelden zeiden mijn niets.

    Ik geloof het pas als ik bijvoorbeeld de mri-scan heb gezien en de plekken in hersenen en ruggemerg weg zijn en een arts het helemaal heeft bevestigd. Het gebeurt zo vaak dat juist ms-patiënten worden ‘gebruikt’ om te bewijzen dat iemand genezende gaven heeft. Ook in Lakeland zag je dat. En velen kunnen namelijk wel uit hun rolstoel opstaan, dat is geen wonder…

    Misschien ben ik te sceptisch, maar ik geloof zeker dat God kan genezen. Maar het gebeurt niet altijd.

  9. Vleertje zegt :

    Bij een genezing wil Jezus dat mensen naar de priester gaan voor bevestiging, nou bij goud ga je dus naar de juwelier.. Kom maar op met dat rapport!
    Toets alles!

  10. jop zegt :

    het is bekend dat ook bij bijvoorbeeld magnetiseurs er een sterk verbeterd effect optreedt, iemand kan bijvoorbeeld weer gewrichten draaien / staan op zijn benen enzovoorts.. echter deze effecten zijn zeer tijdelijk, vaak maar een half uur / drie kwartier. Je geeft een patient valse hoop en dat is zeer schadelijk! Bovendien willen mensen bij het wonder blijven, dus willen ze vaker gebed / behandeling – gaan ze ervoor betalen en zo is een kwakzalverbehandeling begonnen…

  11. Dinand zegt :

    @Ruitje
    Dat je sceptisch bent dat lijkt me zeer goed. En ook zeker denk ik dat er te veel charismagische labiele zielen rondlopen hier. Maar dat neemt niet weg dat God wel degelijk nog steeds wonderen doet. Niet om hiermee te bewijzen dat hij bestaat (want slechts 1 teken dat van Jona, amen) maar wel om hiermee mensen te helpen. Eind van Marcus “Ze zullen mensen genezen door hen de handen op te leggen, gif drinken en dingen zeggen die niemand begrijpt”. Sela.

    Bij jou lijkt van te voren al vast te staan dat:
    1. Het geen goudstof kan zijn want zoeits zou God niet doen. (toegegeven, het is onbijbels…)
    2. Als het dan al goudstof is dan komt het van de duivel is MvdS een bezetene en is meneer Ouweneel iemand die bijzonder dwaas is om er uberhaubt iets van te zeggen.

    Is er bij jou ook de mogelijkheid dat het waar is? Waarom God het (EVENTUEEL!!!) zou doen weet ik ook niet, maar goed, het blijft gaaf (ALS HET WAAR IS!!!).

    Ik weet dat MvdS een bijzondere manier heeft om zichzelf te laten betalen en ik heb enorm mijn twijfels bij de dingen die hij doet. Maar toch zou ik vermoeden dat hij het uit een goede overtuiging doet, evenals meneer Ouweneel die gek aan het doen is in indonesië.

    En nu niet om zijn advocaat te spelen, maar misschien is het wel zo eerlijk om niet van te voren te bepalen dat hij ofwel een leugenaar ofwel een bezetene is en dan alleen nog maar de goudstof test af te wachten welke van de twee het is.

    Doe er mee wat je wilt, schiet me rustig af.

  12. Johan zegt :

    Ik denk dat ik een goudstofagnost ben… 😉

  13. engel zegt :

    Zalig zij, die niet zien en toch geloven…….

  14. Kaas zegt :

    Komen we net met ons hele gezin uit een erg fijne samenkomst, moet je eens kijken wat we bij thuiskomst aantroffen!

    http://twitpic.com/pmbko

    Ik bedoel maar…

  15. engel zegt :

    @Kaas,

    Heb je dat al laten testen bij de Nederlandse Bank? Misschien is het wel plastic.

  16. Johan zegt :

    @ engel: Als DNB net zo snel en alert reageert als bij Icesafe en DSB, dan vrees ik dat heel Nederland tegen die tijd al van chocola is. 🙂

  17. Kaas zegt :

    @engel: DNB is vandaag dicht. Maar ik twijfel er niet aan dat dit ontvangen goud ons tot spijze zal zijn!

  18. woody zegt :

    Ik tref altijd wel veel gewoon stof in mijn bijbel, en ook op andere plekken in het huis (is dat ook een wonder van God?)

    ik heb het stof laten onderzoeken en het is ECHT stof!!!!

  19. Pittig zegt :

    @ Woody

    Zo hoort het: eerst onderzoeken en dan pas mee naar buiten komen! Je geeft het goede voorbeeld!

    En nu maar gaan nadenken over wat dit wonder voor jouw leven te zeggen te heeft!

  20. oscar de tweede zegt :

    Eerst dwarrelde er goudstof in MvdS’s huis; kort daarna in Heidebeek. Ik heb hem een kritische mail daarover gestuurd, die beantwoord werd door Rosan Tromp. En nu dwarrelt er goudstof in Indonesie. En – opvallend – weer in aanwezigheid van MvdS. Hij weet dat hij met de truc nauwelijks nog in Nederland kan aankomen. Maar ach, hij zal wel gedacht hebben, ik kan het nog eens proberen in Indonesie, daar zijn de mensen nog niet zo argwanend.
    Een truc, mensen, niet anders dan dat. Geen twijfel over mogelijk.

  21. engel zegt :

    @Pittig en woody,

    Ik zou het een wonder vinden als er GEEN stof in huis werd gevonden.

    Maar stof in een Bijbel betekent toch dat er veel in wordt gelezen???

  22. Sam zegt :

    Of het nu om goudstof gaat of glitters uit de feestwinkel is wel degelijk van belang. Het verklaart de werkwijze van iemand die wel eens vaker zaken mooier voorspiegelt dan dat ze zijn. Hoe verder weg hi is des te groter de wonderen.
    Ik ben benieuwd naar de uitslag. Voorspelling: geen echt goud. In Harderwijk zit een goede feestwinkel.

  23. Ruitje zegt :

    @Dinand, ik geloof dat MvdS goede bedoelingen heeft, maar dat hebben veel mensen…

    Ik geloof dat hij goed begonnen is, met goede intenties, maar de verkeerde mensen is tegengekomen en op een voetstuk is gezet. En Ouweneel doet daar aan mee met zijn verslagen over de ‘wonderen’ van Mattheus…

  24. Rampestampertje zegt :

    Ik denk dat het echt is wat daar verscheen op Heidebeek. Een aantal jaren geleden was ik in een dienst van trin waar ik ook goudstof op mijn handen kreeg tijdens een preek (ik was de enige trouwens). In begin had ik het niet door, maar ik dacht wat kleeft er aan mijn handen? Soort olie achtig iets met allemaal goudglitters, anderen heb dit ook gezien (ik dacht dat het eerst zweet was, maar de goudachtige glitters en olie gingen niet van mijn handen af). Ik ben ontzettend kritisch en nuchter, ik begreep niet goed waarom dit gebeurde. Ik had er niet om gevraagd of gebeden. Ik heb er verder niks mee gedaan, maar ik besefte me ineens wel de grootheid van God.
    Ik ben benieuwd naar het rapport…….laat maar komen 🙂

  25. Eva zegt :

    Wat een spanning en sensatie ik ben heel benieuwd…….

  26. Ruitje zegt :

    @rampestampertje, was dat goudstof nodig om jou te laten zien hoe groot God is?

    Had je dat nog niet gezien door je bijbel te lezen en te zien wat Jezus heeft gedaan aan het kruis? En dat Hij opgestaan is uit de dood? Dat je zelfs in de schepping kunt zien hoe groot God is?

  27. sjors zegt :

    Had Paulus of Jezus de krachtige tekenen van God nodig om te laten zien hoe groot God is??
    Natuurlijk hebben we dat niet nodig! En we moeten al helemaal niet gaan jagen naar wonderen en tekenen, maar als God in zijn genade tekenen wilt geven om het getuigenis van zijn kerk te ondersteunen zijn ze wat mij betreft welkom.
    Marc.16… deze tekenen zullen de gelovigen volgen…

    @ Rampestampertje: De vraag is natuurlijk ook “wat houdt ‘echt’ precies in?”

    Als het nu geen goudstof is geweest maar een ander niet te definieren materiaal, is het dan ‘echt’ of ‘niet echt’ ?
    Voor mij is “niet echt” als MvdS zelf de glitters verzorgd…

    En dan nog, dan komen die glitters bovennatuurlijk uit de hemel zetten, uit welke bron is het dan afkomstig?
    Wat zegt het allemaal. Is toch wel heel lastig…

  28. Rob zegt :

    Het zou mij zeer verbazen als het om echt goud ging.

    Als het wel om echt goud gaat is het een truc om meer geestelijke macht te laten zien.
    Weten we gelijk waar de opbrengst van de collecte heen gaat. (juwelier mag ik een onsje goudstof?)

  29. Ellis zegt :

    Ik ben hééééél erg benieuwd wat het gaat worden. Ik blijf het raar vinden. Maar ook al is het echt goud, dan hoeft het nog niet van God te zijn. Het zou me verbazen als hij het er zelf in stopt, dus vermoedelijk is het iets demonisch. Maar ik blijf voorzichtig. Wat is de vrucht?
    Eng dat dit soort rare dingen kunnen gebeuren bij mensen die wel echt God lijken te vrezen. Uiteindelijk komt de waarheid een keer uit.

  30. Rob zegt :

    @Ellis, de vrucht is meer geestelijke macht voor Mattheus die een vals evangelie verkondigt., en daarom denk ik dat het foute boel is.

  31. Zeezout zegt :

    Een van de grootste vragen voor mij is: brengt het mensen dichter bij God, of dichter bij de man met het goud.

    Natuurlijk kan God het goudstof laten regenen. Druppels heeft Hij ook uitgevonden. De vraag is meer wat er de bedoeling van is.

    Iemand die het woord van God brengt, geleid door de Heilige Geest, zal geen goudstof nódig hebben om mensen te raken en te overtuigen. Nu is het net alsof God niet meer zeker is van wat Hij eigenlijk zeggen wil en dus strooit Hij er maar wat goud overheen, zoals ketchup over te flauwe macaroni.

    Wanneer er goudstof nodig is om het woord geloofwaardig te maken, klopt het woord gewoon niet.

    Ik heb in het verleden verschillende ‘unieke’ wonderen en tekenen meegemaakt, waarvan er enkele inderdaad zuiver lijken te zijn en ook zijn bevestigd, maar ik heb er méér meegemaakt die ik uiteindelijk als misleiding en gezocht heb moeten erkennen.

    Ik heb tot mijn eigen schade moeten ondervinden tot welke ‘wonderen’ de tegenstander van God in staat is. Wanneer je die wonderen wilt geloven trekken ze aan je en ga je steeds meer verwachten van die wonderen, in plaats van van God.

    Zo zullen veel geestelijk ‘leiders’ je tegenwoordig niet meer als 100% levend voor God zien wanneer je niet tenminste in tongen spreekt, kunt profeteren en andere ‘uitingen van de Geest’ vertoont.

    Een beetje shaken en een paar flinke “UHHHH’s”‘, samen met wat knipmesbuigingen en hysterische lachbuien kunnen je wat dat betreft een flink eind vooruitbrengen in de “Leiderschap”, zoals het zo typisch evangelisch klakkeloos is vertaald uit het amerikaans.

    Met een wolk goudstog, of tenminste toch zilver, ben je natuurlijk helemaal binnen.

  32. Zeezout zegt :

    Hmmmm…. is er ook een optie om te editen om typo’s te corrigeren? 🙂

  33. Ruitje zegt :

    @Zeezout, wederom helemaal met je eens. Heel herkenbaar wat je met name aan het eind schrijft..

    Het valt mij ook op dat je soms pas een echte superchristen of ‘gezalfde leider’ bent als je minstens in tongen spreekt, profeteert en allerlei rare uitingen vertoont (inderdaad het schudden, oeh en aah roepen of dubbelklappen).

    Als je dat niet doet, ben je blijkbaar geen goed christen of zit je op een andere lager ‘level’ (ook zo’n modewoord in charisland).

    Waarbij ik niet zeg dat bijvoorbeeld spreken in tongen of profeteren fout zijn, dat zijn gaven van de Geest die Paulus ook noemt. Maar de gaven worden zo op de voorgrond gezet dat het alleen nog daar om lijkt te gaan, daar zijn ze niet voor gegeven.

  34. Vinegar zegt :

    Stel nou… het is echt goud.
    Stel nou… het is ook nog van God (niet te bewijzen)
    Dan zou God wel een heel specifieke voorkeur hebben voor charismatischen zeg!
    Waarom hoor ik nooit een gereformeerde dominee, een messiaanse jood, een katholiek missionaris en o ja, een devote non over goudstof? Of een stapje lager: zilverstof? En waarom heb ik nooit bronsstof in mijn bijbel gevonden? Of ijzerstof…?

  35. Vinegar zegt :

    Sorry Zeezout, zie nu pas dat jij eerder was met je opmerking over zilverstof 😉
    Misschien moet jij je ogen openhouden voor zeezout 😉

  36. Cloud zegt :

    Wat een cliffhanger zeg…
    Mijn complimenten voor het idee en de uitwerking tot nu toe. Ik ben zeer benieuwd.

  37. Vinegar zegt :

    Kom op nou met deel 2!!!

  38. Wesp zegt :

    Iemand gaf een aantal items geleden eens de opmerking waarom het goudstof zou moeten regenen bij een C.E.O. (klinkt alsof hij niet hoeft te bedelen om een korst brood) terwijl er oprecht god vrezende en/of dienende christenen all-over-the-world omkomen bij gebrek aan zelfs maar een korst brood…… die hebben er meer aan zou je denken.

    Als zoiets van God is (mocht de scepsis nog niet zijn doorgebroken in dit comment, die is er wel degelijk) dan snap ikum nie ?????

  39. goedgelovig zegt :

    @ Vinegar: Morgenvroeg de ontknoping!

  40. Ruub zegt :

    Hoewel ik het onderzoek in zekere mate wel interessant vind, maakt het natuurlijk niet veel uit of het glitters uit de feestwinkel zijn of echt goud. De claim al zou dit een hemels teken zijn, blijft even onzinnig. Het blijft een gouden kalf; een substituut voor een god die we niet kunnen maar wel willen zien. Veertjes, goudstof, rillingen op de rug: leuk, maar dat is God niet, dat doen we ons zelf aan.

  41. Ruitje zegt :

    @Wesp, ik denk ook altijd als ik die verhalen lees, waarom God het dan geen goud, brood of iets anders laat regenen bij al die christenen in arme landen, of die gevangen zitten, of geen bezittingen meer hebben. Of dat Hij het bijbels laat regenen in landen waar ze geen bijbel hebben…

    Blijkbaar is hun ‘geloof’ niet groot genoeg. 😦

  42. Ruitje zegt :

    @GG, morgenvroeg pas? Dan slaap ik niet vannacht, of krijg nachtmerries van goudstoflawines… 😉

  43. Jos Strengholt zegt :

    Ah jongens snel nou… ik moet morgenvroeg naar de woestijn en heb dan pas woensdagmiddag weer internet… ah schiet op!

  44. Vinegar zegt :

    Mm.. lesje in geduld voor mij ;-

  45. Wesp zegt :

    @Ruitje
    Ik vroeg me af ALS God dan al goud laat regenen, waarom dan niet daar waar het echt nodig is……
    Maar waarom het geen brood regent in arme landen…dat komt helaas door ons. In ons werelddeel gooien we dagelijks hoeveelheden voedsel weg (overschot, of om kunstmatig de prijs hoog te houden (doordraaien)) en met die hoeveelheden voedsel zou de honger in de wereld tot het verleden kunnen behoren. Er is genoeg, alleen niet op de juiste plaats.

    Dus wie weet krijgt Mats from the rock al dat goud wel om er een voedsel distributie organisatie mee op te zetten…… maar dan moet hij het wel goed gaan inzamelen natuurlijk…. en niet zomaar weer verder laten strooien, of uit zijn bijbeltje laten jatten……. tssk slecht rentmeesterschap 🙂

  46. Ruitje zegt :

    @Wesp, er is inderdaad genoeg, dus God hoeft het niet op te lossen. Wij moeten het beter verdelen…

  47. goedgelovig zegt :

    @ allen: Op Twitter meldden we dat het goud door “de hoogste autoriteit op dit gebied in Nederland” is onderzocht. Iemand vroeg ons of we daarmee de juwelier van Aafke bedoelen. Het antwoord is nee. De juwelier van Aafke heeft het goud doorgestuurd naar Waarborg Holland. Deze instantie is door het ministerie van Economische Zaken aangewezen als de rijkskeuringsinstantie voor edelmetalen. Op hun eigen site staat het als volgt omschreven:

    Door de Minister van Economische Zaken is Waarborg Platina, Goud en Zilver N.V., hierna te noemen WaarborgHolland belast met de uitvoering van de Waarborgwet 1986. Het doel van deze wet is:

    De consument beschermen tegen bedrog.
    De ondernemer beschermen tegen oneerlijke concurrentie.

    Ter bescherming van consument en ondernemer worden voorwerpen van edelmetaal, voordat deze te koop worden aangeboden, gekeurd op wettelijk erkende gehaltes. Ondernemers, maar ook particulieren kunnen edelmetalen voorwerpen ter keuring aanbieden.

    Sinds 25 februari 1994 is WaarborgHolland geaccrediteerd volgens de normen ISO-17025 (de criteria voor laboratoria), EN 45004 en ISO-17020 (de criteria voor inspectie-instellingen).

    http://www.waarborg.nl/

  48. Ruitje zegt :

    Tsjonge, ben nu wel heel benieuwd wat Waarborg Holland heeft ontdekt.

    Goeie cliffhanger!

  49. Wesp zegt :

    Ik houd het bijna niet meer…..
    Durf niet meer achter m’n pc weg……
    bang dat ik de onthulling mis……….
    ohhhh zal morgen ooit nog hetzelfde zijn????????

    wanhoop verscheurt mij…..

    Tijd voor wat drinken en een goed boek lijkt me. Ghi 😉

  50. GJay zegt :

    @ Wesp

    F5 is de knop! 🙂

    @ Ruitje

    ik denk ook altijd als ik die verhalen lees, waarom God het dan geen goud, brood of iets anders laat regenen bij al die christenen in arme landen, of die gevangen zitten, of geen bezittingen meer hebben. Of dat Hij het bijbels laat regenen in landen waar ze geen bijbel hebben…
    Blijkbaar is hun ‘geloof’ niet groot genoeg.

    Ongeacht of het goudstof van God komt of niet; MvdS gebruikt al zijn communicatiemiddelen om dit aan de wereld kenbaar te maken. Goede strategie, handig marketingtrucje om mensen te laten weten dat wat híj doet kennelijk écht gezegend wordt door God.

    Stel dat God het bij een arme hongerige christenfamilie in Sudan brood laat regenen. Dan zijn ze daar vast hartstikke blij mee. Maar no way dat zij de beschikking hebben over evenveel communicatiemiddelen om het de wereld over te zenden… En wellicht hebben ze die behoefte ook niet.

    Kortom: dat kun je toch nooit weten?

  51. Lone zegt :

    ‘de consument beschermen tegen bedrog ‘

    …zoiets als de Nederlandse Bank..? *grijns*

    Wel ’n Absolute Cliffhanger trouwens GG,
    dit verhaal..

  52. Vleertje zegt :

    Ik las dit in de bijbel:
    Jesaja 2:20 -Op die dag zullen de mensen de afgoden, gesmeed van hun zilver en goud, gemaakt om te vereren, prijsgeven aan ratten en vleermuizen.

    Betekent dat het einde van de crisis is aangebroken voor Vleertje 😀 ???? Joeppie!!!

  53. Ruub zegt :

    Dat er nu behalve goudstof ook goudvlokjes zijn aangetroffen doet vermoeden dat de Magicshop is geplunderd: citaat:”…Deze confetti valt langzaam naar beneden en is perfect in uw (manipulatie) act. Kilozak voor heel veel voorstellingen. Brandveilig. Dat is dan wel weer een geruststelling.
    Nog een leuke tip voor een volgende trip: water in wijn veranderen (link) Doet het vast ook goed. ‘…Wel een super effect, maar geen oefening.’

  54. engel zegt :

    Ik lees net dat de goudprijs aan het stijgen is in afwachting en de spanning die dit artikel op GG met zich meebrengt:

    http://www.fd.nl/artikel/13571860/goudprijs-bereikt-nieuw-record-boven-1-100

    De hele maatschappij leeft mee en volgt dit op de voet. Ik ben ook heel benieuwd.

  55. engel zegt :

    @Ruub,

    Je verwacht toch niet dat mensen de boel gaan bedonderen???

  56. Ruub zegt :

    @Engel
    Nou, nou, bedonderen is zo’n groot woord. Het doel heiligt de middelen toch 😉

  57. Eli zegt :

    Gisteren heb ik persoonlijk goudstof mogen ontvangen in een zeer gezalfde meeting. Ik ervaar nog steeds een geweldige zegen.

  58. engel zegt :

    @Ruub,

    Ik ga uit van de goedheid van de mens! (zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten?)

  59. Huig zegt :

    Ik sta verbaast dat er zoveel aandacht is voor deze onzinnige zaak. Ik hoef met het goud niet naar de juwelier en zie ook niet wat het met God te maken heeft. We laten ons echt door de duivel misleiden en ik begrijp niet dat gerenomeerde sprekers zich daar mee in laten. Een christen zal in de voetstappen van Jezus wandelen en Paulus was een navolger. Beiden beleefden andere momenten dan het strooien met goudstof. Een dienstknecht staat niet boven zijn meester. Ik ben verbijsterd, een ander woord kan ik niet bedenken.

  60. Rob zegt :

    @Huig, een slechte weddenschap valt er nog wel uit te slepen.
    Ik wed dat het goedje v plastic is
    Verpulverd feestartikelnepgoud.
    Wie wedt met mij mee?

  61. Huig zegt :

    @Rob Ik vermoed dat je volkomen gelijk hebt.

  62. goedgelovig zegt :

    @ Rob: Wij wedden niet mee, hoor. We waren zelf oprecht verbaasd over de uitslag.

  63. Huig zegt :

    @ Eli, Het lijkt me dat je nog wel wat te leren hebt.

    Petrus en Johannes waren de eersten die in de tempel een verlamde tegen het lijf liepen en zij zeiden tegen de verlamde: Zilver en goud hebben we niet maar wat ik heb dat geef ik u. In de naam van Jezus, sta op en wandel. Ik denk dat de verlamde blij was dat ze geen goudstof bij zich hadden.

    Jezus zei in Math 11:2-6 andere woorden ga dat maar eens lezen. En dat is van de Jezus zelf, blijkbaar doet TRIN andere dingen dan Jezus. Of is er een andere bron waar de goudkoorts vandaan komt?

  64. engel zegt :

    @Huig,

    Het goudstof waar Eli over praat was wel van plastic!! Ik was er namelijk ook bij. Soms loopt werkelijkheid en satire wat door elkaar op deze site.

  65. Huig zegt :

    @ engel, Bedankt voor je uitleg

  66. Johan zegt :

    @ engel: ik geloof er niets van! Het is echt!

  67. engel zegt :

    @Johan,

    Was je er ook bij dan?

  68. Huig zegt :

    De enige die ik ooit heb zien strooien met goudstof was Twinkelbel van Peter Pan.
    maar Ja, dat was een sprookje

  69. engel zegt :

    @Huig,

    Denk niet te klein van God! Ook jij kan nog wat leren. In Gen 1:1 lezen we dat God de hemel en de aarde schiep. Een beetje goudstof kan dan nooit zo moeilijk zijn. Plastic ook niet. Jammer dat de feestwinkels dat spul ook verkopen. Dan is het exclusieve er wel een beetje af.

  70. Huig zegt :

    @ engel. Ja, jij bent een hemelburger, dus ik vertrouw op je kennis van zaken. Zo niet!.
    Dan is Trin de enige bron waar ik het te weten kom.
    Zij waren op het podium en hielden de bijbel vast,.
    Maakt het wat uit of het NBG of NBV is?

  71. Ruub zegt :

    @engel
    “Ik ga uit van de goedheid van de mens!”
    Ai, kijk, daar ga je. Als je gereformeerd zou zijn opgevoed, wist je wel beter. Dan wist je dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden, geneigd tot alle kwaad. 😉

  72. engel zegt :

    @Huig,

    Ik neem aan dat God zijn kostbare goudstof niet in een verkeerde Bijbelvertaling neer laat dwarrelen. Dus wat mij betreft maakt het wel uit.

    Welke Bijbel heet jouw voorkeur?

  73. engel zegt :

    @Ruub,

    Ik heb (gelukkig?) niet zo’n achtergrond. Ik heb een evangelische achtergrond en heb die Calvinistische negatieve inslag nooit zo goed begrepen. Zowel theologisch als psychologisch.

  74. Huig zegt :

    @ engel. Ik lees verschillende vertalingen want ik wil weten hoe het zit. Ik neem de online bijbel, maar ja, die kan ik niet vasthouden. En verder neem ik de vertaling die bij de verschillende kerken in gebruik zijn. Mijn boekenplank is dus gevuld. Ik zal de verschillende vertalingen eens proberen.
    De NBV is favoriet omdat die in hedendaags nederlands is, bv Huidvraat, etc

  75. engel zegt :

    @Huig,

    Ik zou zeggen dat de Bijbelvertaling waar jij goudstof in ziet verschijnen, is de door God uitverkoren juiste vertaling.

    Aan de layout en lettertype te zien op de foto van Mattheus, denk ik dat hij de NBG 1951 gebruikt.

    Bij een online Bijbel verschijnt niet zo snel goudstof, dat is wel jammer.

  76. Huig zegt :

    @engel Ik heb het even nagekeken en heb verkeerd gegokt. Gouderts staat alleen in de NBG. En dan in Job. Dus ik moet terug naar mijn vorige editie

  77. engel zegt :

    @Huig,

    Maar van gouderts weten we waar het vandaan komt, maar van goudstof weten we (nog?) te weinig.

  78. Huig zegt :

    Volgens mij komt dat vrij bij het delven van gouderts.
    God weet het, maar heeft het niet op laten schrijven. Maar er is hoop, want het wordt, denk ik, nu toegevoegd als trefwoord in de concordantie.
    Waarschijnlijk komt dan TRIN als zoekoptie want daar is het openbaar geworden of was het eerder bekend?

  79. engel zegt :

    @Huig,

    Het is bij mijn weten al zo’n tien jaar bekend in de extreem-charimatische kringen. De meeste hebben banden met Toronto of vergelijkbare groepen.

    Op Goedgelovig is er al een paar keer eerder aandacht aan besteed.

    Het regende goud!

    Daar worden ook diverse links naar het buitenland getoond.

  80. engel zegt :

    @Huig,

    Dit zal jou wel aanspreken:

    http://newsletters.cephasministry.com/gold8.99.html

    En nu stop ik er weer mee. Morgenochteng wil ik als eerste het grote nieuws lezen!

  81. Jos Strengholt zegt :

    Hallo goedgelovig, sta ik heel vroeg op en dan hebben jullie nog niks geplaatst! Ik wil weten waar Abraham de mosterd haalt!

  82. Ruitje zegt :

    @Jos, bij de kopersmid 😉

  83. Eli zegt :

    @ huig en engel, in reactie op jullie comments van gisteren rond het middaguur:

    Wat? Ben ik belazerd met nepgoud? Dus heb ik nou ook geen profetische bediening???? 😯
    (’t Is dat ik gisteren nog niet over smilies e.d. beschikte vandaag gelukkig wel.)
    In ieder geval is de ervaren zegen wél echt! Zeker weten! Ik voel ‘m nog steeds. 😀

  84. engel zegt :

    @eli,

    Misschien is het wel goud. Ik was waarschijnlijk te snel met m’n oordeel. Laten we het ook testen? Ik weet inmiddels wel een deskundige expert.

  85. Eli zegt :

    @ engel.
    Ja leuk is dat; had dat nou even wat eerder gezegd. Heb net gestofzuigd. En dat kleine restantje dat ik mijn Jip & Janneke tasja bewaard heb zal wel weer te weinig zijn om goed te testen. Ik geloof wel dat er foto’s zijn gemaakt van het goudstof wonder, misschien dat die gebruikt kunnen worden als bewijsmateriaal?

  86. Wesp zegt :

    @Engel & @ Eli
    Ik heb die zooi ook gekregen……. m’n hele auto lag er vol mee en het is niet weg te zuigen die %$#^*$% bende……..
    Als het nou nog met een zalving kwam dan blijft het tenminste ergens aan plakken…… nu glittert alles…. het lijkt wel vervroegd kerst……. 😎

  87. Eli zegt :

    @ Wesp,

    Sorry, maar je spreekt jezelf tegen:

    “niet weg te zuigen die %$#^*$% bende……..
    Als het nou nog met een zalving kwam dan blijft
    het tenminste ergens aan plakken…… ”

    Conclusie: het is wel echt want je krijgt het niet weg omdat het blijft plakken vanwege de zalving.

    P.S.: Kan iemand me vertellen hoe ik een quote roze krijg?.

  88. hen zegt :

    Deuteronomium 18:20-22 – Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? – als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.
    Spreuken 30-5-6 – Alle woord Gods is gelouterd; hun die bij Hem schuilen, is Hij ten schild. Doe niets aan zijn woorden toe, opdat Hij u niet terechtwijze en gij een leugenaar bevonden wordt.
    Jeremia 23:30-32 – Daarom zie, Ik zàl de profeten! luidt het woord des Heren, die mijn woorden van elkander stelen; zie, Ik zàl de profeteerders van leugenachtige dromen! luidt het woord des Heren, die zij vertellen om mijn volk te misleiden door hun leugens en woordenkramerij; Ik heb hen niet gezonden en hun geen opdracht gegeven; zij zijn dit volk niet van het minste nut, luidt het woord des Heren

    Colossenzen 2:18 – Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.

    gr tegen/gif

  89. Rampestampertje zegt :

    Daar gaat mijn profetische bediening 😛

  90. Wesp zegt :

    @Eli
    je hebt gelijk, maar mijn goudstofzalving kwam ook bijna rechtstreeks van Pittig, dus zowiezo sta ik er ambivalent in…. 😉

    Roze blokje doe je alsvolgt

    dan de tekst die je erin wilt hebben

    En dan staat die tekst tussen de blockquotes in het roze….

    Ook maar gepikt van de ” hoe lijk ik een slimme IT-er” lijst van Mustafa 😆

  91. Wesp zegt :

    Oeps vergeten dat ik dan dus opdrachten geef.

    je toetst dan de teskt die je erin wilt hebben dan weer een

    volgens mij moet het zo lukken gezien het succes van mijn vorige comment. 😐

  92. Wesp zegt :

    Ja joh het gaat niet lukken om het in het scherm te krijgen Eli….

    1 laatste tip…. reageer even ergens op Mustafa, hij kan het je uitleggen zodat de uitleg ook het scherm haalt.

    Dat lukt mij dus niet 😳

  93. Eli zegt :

    Beste Wesp,
    c.c.: Mustafa:

    Leuk en bedankt. Maar hoe kom ik dan aan dat roze blok in eerste instantie. Daarna lijkt het mij een kwestie van copy en paste. Toch?

    (ik zie dat je jezelf wel makkelijk roze verkleurt)

  94. engel zegt :

    @hen,

    Het zijn inside grapjes.

    Maar toch bedankt voor de bemoedigende bijbelteksten.

  95. Rob zegt :

    @Engel,
    Het was EEN GRAP???????!!!!!!!!!!!!
    Ik heb onderweg naar huis de hele tijd moeten huilen omdat ik geen goudstof in mijn zak had en dus de zalving misgelopen was, en dus geen profeet was en nooitnooitnooit een groot leider zou worden.

  96. engel zegt :

    @Rob,

    Jankerd!

  97. Rob zegt :

    @Groetgelovig, kijken jullie nog naar de mail, of is een ander adres beter?

  98. Rob zegt :

    @Engel, neem dat terug, want je weet niet hoeveel verdriet ik ervan heb dat de profetie over mijn toekomst als groot gristelijk leider in duigen valt. Straks moet ik ook gaan goochelen met koper om aandacht te krijgen.

  99. Ruitje zegt :

    Is er bij de Groetgelovigdag met goudstof gestrooid? Chips, heb ik dat net weer gemist… 😦

  100. engel zegt :

    @Ruitje,

    Als je maar geloof genoeg hebt, kan zelfs de postbode morgen goudstof bij jou bezorgen!!!

  101. engel zegt :

    @Rob,

    Ik voorspel dat jij een groot leider achter je eigen aanrecht gaat worden. Daar zijn genoeg koperen potten om wat vanaf te vijlen en over vrouw en kinderen en huisdieren uit te strooien.

  102. Rob zegt :

    @Engel,
    Volgens mij ben jij een valse profeet, die mij aan wil zetten tot fraude.
    Schaam je

  103. engel zegt :

    @Rob,

    Integendeel, ik heb me nog nooit vergist. Ik wil juist dat jij tot volledige ontplooing komt in de bescherming (covering) van je eigen huishouden.

    Durf te koken!! En strooien.

  104. Eva zegt :

    @ Allen
    waar is trouwens Pittig
    Wat hebben jullie met hem gedaan?
    Waren jullie zo boos dat er geen goudstof was oid 😉

  105. Mustafa zegt :

    @Eli, zie hier.

  106. Mustafa zegt :

    Pittig hebben we ook bij de Rijkswaarborg laten testen. Het bleek dat hij geen predikant was maar een robot. Vandaar ook zijn alomtegenwoordigheid. De PKN beraadt zich nu op een reactie. Ze vragen zich af waar ze ook alweer geclaimd hebben dat hij een predikant was.

  107. Wesp zegt :

    @mustafa
    bedankt voor de redding, hoe krijg jij die tekentjes in je comments????? als ik dat probeer….. ach zie mijn wanhopige poging richting Eli 😳

    Pittig is waarschijnlijk iemand aan het zoeken die op een opgehesen schommel de plafonds van zijn PKN stulpje wil schilderen….hij heeft waarschijnlijk ideeën opgedaan afgelopen weekeinde…

    Sorry….ook dit is een insider 😉

  108. engel zegt :

    Ik denk dat Pittig gewoon uitgeput is van een preek houden van drie uur zonder pauze.

    Hij gaat de schade heus wel inhalen….

  109. Rob zegt :

    @Engel, als je er serieuze gedachten over hebt, dan hoor ik het wel via mail

  110. engel zegt :

    @Rob,

    Sorry, serieuzer kan ik niet worden. Laat je niet beinvloeden door wat ik zeg!

  111. Pittig zegt :

    Hallo, daar ben ik weer.

    Die goudstof op GroetGelovig werkt echt! Vandaag meteen al een radio-optreden gehad.

    Eigenlijk schaamde ik me dood, want er zaten allemaal goudstofglittertjes op mijn jas en colbert… Gelukkig geen vragen over gekregen… 😀

  112. Ruitje zegt :

    @Pittig, heb je het goudstof bewaard en ga je het inruilen? De goudprijs is historisch hoog momenteel… 😉

  113. Rob zegt :

    je kletst dus maar wat uit je vleugels?

  114. Rob zegt :

    Die comment was @Engel

    @Pittig
    Heeft niemand geprobeerd aan je jasje te likken om te kijken of het eetbaar was?

  115. Ruitje zegt :

    @Rob, het is toch goudstof? Of gaat Jop nu zeggen dat het manna is? Dan hebben we MvdS en Ouweneel betrapt op een leugen, die beweren dat het goudstof is.

  116. engel zegt :

    @Rob,

    Natuurlijk! Ik heb je toch niet laten schrikken?

  117. Pittig zegt :

    @ Rob

    Ik ben niet gelikt! Ik ben ook nooit zo’n gelikte vent geweest.

    Maar opvallend veel mensen keken me wel bewonderend aan…

    Ik hoorde er ook eentje vol ontzag zachtjes prevelen: “Is die nu al met eigengemaakte Kerstkaarten bezig?”

  118. Pittig zegt :

    @ Ruitje

    Ik ben wat terughoudend om het in te gaan ruilen. Niet dat ik twijfel aan de zalving van GroetGelovig of dat ik heel kritisch ga bekijken wat daar gebeurd is. Absoluut niet!

    Maar ik heb wel een paar vragen. En zolang ik het niet inruil kan ik lekker blijven geloven dat het goudstof is. En dat is veel leuker dan dat het van koper of zoiets blijkt te zijn. 🙂

  119. Rob zegt :

    @Ruitje,
    Ja het was goudstof, maar om het helemaal zeker te weten is een test bij minimaal 3 juwelieren wel beter.
    NIet dat ik denk dat PP liegt. Ik denk dat geen enkele gristen liegt.

    @Engel
    Een beetje wel.

    @PP
    🙂 de zalving was zo sterk dat we niet dichter dan 2 m bij je in de buurt durfden te komen.

  120. engel zegt :

    @Pittig,

    Ik lees net dat goudstof uit Laos komt. Heb/had je daar soms connecties?

    http://209.85.229.132/search?q=cache:zcuqMebqiJkJ:http://www.cbvs.sr/dutch/museum/numis-infovoorz-ontstaan%2520van%2520geld.htm

    (ergens halverwege)

  121. engel zegt :

    @Pittig,

    Ik heb nog een idee wat he met je goudstof kan doen:

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/05/gouden-porsche-911

  122. Pittig zegt :

    @ engel

    Wil je geen foto’s van mijn auto op GG zetten, aub! 😡

    En die connecties met Laos.

    Allereerst: waarom googlede je op het woordje “van”. Dan ben je echt een volslagen doorgedraaide Googlelaar… 😉

    Ten tweede: de Laotianen moeten kort na mijn verblijf in Laos met het winnen van de goudstof begonnen zijn… Ik geloof dat ik zegen achterlaat, overal waar ik geweest ben? Denk bijvoorbeeld eens aan een ander land waar ik gewoond heb en waar ook veel goud is gevonden…

    I rest my case.

  123. engel zegt :

    @Pittig,

    Ik googelde op goudstof. Ik weet niet hoe het woord “van” zo opspringt! Echt waar!

    En is die auto van je te koop? Ik zoek al jaren zo iets.

  124. ThaFizzy zegt :

    @engel: Ik heb anders nog wel een NS vrij reizen kaart voor je hoor! En ik hoor je denken: waar zou ik zijn, zonder trein? Nou, heel simpel: op het perron!

  125. engel zegt :

    @ThaFizzy,

    Ik neem de fiets wel! Die doet het ook prima!

  126. Watchman zegt :

    Weet je wat mij bij het bekijken van de foto zo opvalt? Dat het zogenaamde ‘goud’ triomfantelijk getoond wordt, alsof het veel belangrijker is dan de Bijbel zelf (nee, die mag als drager van het glitter fungeren).

  127. oscar de tweede zegt :

    Voor mezelf nog wat zaken over Trin en MvdS op een rij.
    1. Steun aan Todd Bentley; in ieder geval tot op heden volgehouden dat Lakeland van God was.
    2. Financieel is Trin / MvdS een duister verhaal. En het is er in de loop van bijna een jaar niet helderder op geworden.
    3. De truc van het goudstof. Als truc echt heel fraai, maar geclaimd als de glorie van God blasfemisch.
    4. Trin/MvdS hangen het welvaartsevangelie aan. (1)

    Voor mij is het duidelijk: als er al oprechte en Gode verheerlijkende bedoelingen waren, zijn die nu geheel onder bedrog, hebzucht en zelfverheerlijking weggezonken.
    Ja, mij rest slechts waarschuwing aan Trin/MvdS en, ik vind dat echt heel moeilijk, gebed om bekering.

    (1): Anne van der Bijl sprak tijdens de Reveilweek. Hij vertelde een van de eerste, zo niet de eerste, Nederlander te zijn geweest die in de negentiger jaren waarschuwde tegen het welvaartsevangelie. ” Waar een evangelie niet overal ter wereld kan worden verkondigd, is het een vals evangelie. Het welvaartsevangelie kan niet in de arme landen worden verkondigd. Dus is het vals.” Amen Anne!
    Het evangelie is duidelijk: zie Mattheus 28 : 19.

  128. Marieke zegt :

    Een onderzoek naar Trin juichen wij (groep christenen) van harte toe.
    Veel mensen ondervinden geestelijke schade door Trin, door beinvloeding en manipulatie en andere verzinsels.

  129. Rob zegt :

    @Marieke,
    Want? Waarom is een onderzoek naar Matthieu nog gezonder?

    En bedankt voor je link naar een wellicht interessante site

  130. Rob zegt :

    @Marieke
    Persoonlijk interesseert een persoonlijk leven van een gristelijk leider mij niet.
    Het zou geen reden zijn om iemand links te laten liggen, of een bediening in twijfel te brengen.
    Wat ik wel belangrijk vind, is wat verteld wordt over het evangelie door zo’n persoon.
    Dat was mijn punt van de post die weggehaald is, in wat nettere bewoordingen.
    Ik weet niet of je over zoiets dergelijks wilde beginnen, maar wat mij betreft hoef je die moeite niet te nemen.

  131. Marieke zegt :

    Triest

  132. Ruitje zegt :

    Krijg op zondag (zowaar!) een nieuwsbrief van TRIN: ‘Shopnieuws TRIN kerst’.

    Ze verkopen ook kerstartikelen. Zouden daar ook zakjes goudstof/kerstglitters bij zitten? 😉

  133. Johan zegt :

    @ Rob: Je kunt persoonlijk leven toch niet los zien van de boodschap? Hangt daar niet voor een deel de hypocrisie in de kerk mee samen, dat ons leven met ‘matcht’ met onze boodschap?

  134. lars zegt :

    In het februari nummer van Charisma plaatst prof. dr. Willem Ouweneel letterlijk ook vraagtekens bij het ‘goudstof’ verhaal van Mattheus. (pagina 19).

    Echte afstand nemen van het verhaal doet hij niet, dus hij blijft een compromis.

  135. John zegt :

    @lars.
    Is dat ook online te lezen?

  136. engel zegt :

    @John,

    Nee, maar ik zou je een PDF kunnen mailen als ik een goeie bui ben.

  137. engel zegt :

    Sorry, laat Lars dat maar doen!

  138. John zegt :

    @Engel
    Flapdrol 😉 Stuur maar door.

  139. John zegt :

    @Lars.
    Hahaha! “Tijdens de aanbidding kwam er ‘goud’ (?) uit zijn bijbel en tijdens de prediking lag de vloer bezaaid met ‘goud’-vlokjes…” Het si mij nog niet genuanceerd genoeg. Maar ja, koperstof uit je bijbel en op de grond staat natuurlijk zo lullig 😉

  140. lars zegt :

    Inmiddels heeft de site vergadering.nu het artikel van prof. dr. Ouweneel over het nep-goud online gezet.

    Klik om toegang te krijgen tot charisma-febr-2010-revivalisten-gezocht.pdf

  141. Mustafa zegt :

    Nou, dat is niet echt een ‘artikel over het nep-goud’. Dit is de quote:

    Tijdens de aanbidding kwarn er’goud’ (?) uit zijn bijbel en tijdens de prediking lag de vloer bezaaid rnet ‘goud’-vlokjes… Vele mensen werden krachtig aangeraakt door de Heilige Geest.

    Ouweneel’s spin is dus dezelfde als die van onze Jop: het maakt helemaal niet uit wat het is, het is een teken van de Geest.

  142. lars zegt :

    @Mustafa,

    Het interesante t.o.v. Ouweneels blog in november was, dat hij nu ‘goud’ tussen kwoots schreef en een vraagteken durfde zetten.

    Dat vond ik wel frappant.

    Het arrogante en zelfverzekerde is er wel af. Nu nog toegeven dat ze fout zaten…

  143. Mustafa zegt :

    Ik ben met je eens dat het interessant is om eens te zien dat de boodschap van het nepgoud wel degelijk is aangekomen bij TRIN, maar ik vind het eigenlijk vooral een intellectueel oneerlijke middenweg. Voor de TRIN-achterban vlaggen dat het toch vooral gaat om de geest en dat het er niet toe doet wat dat spul is (zelfs al is het glitter), en tegelijk je andere kritische lezers laten zien ‘kijk maar, ik roep het nu niet meer’. Ik krijg er hetzelfde gevoel bij als wanneer je iemand betrapt op een fout tijdens een spel, en diegene verandert snel de spelregels in plaats van de fout onder ogen te zien.

    Voor zover ik zie ontbreekt hem de moed om de eerlijke vragen te stellen die gesteld moeten worden. Zoals: Wat heeft die Mattheus nou eigenlijk in zijn bijbeltje, hoe komt het daar, en klopt het dat het glitter zijn?

  144. Aafke zegt :

    Het beste bewijs dat “his reverendal highness Matthew IV”
    (het is carnaval nietwaar!) heeft vernomen van het onderzoek naar en de ontmaskering van het goudwonder, is toch wel het uitblijven van nieuwe wonderen op dat vlak.

    En dat lijkt me winst!

  145. jessedziedzic zegt :

    An all round amazingly written blog!!