Twijfelliederen alternatief voor Opwekking

Dit Pinksterweekend lanceert website Goedgelovig een tegenhanger van de bekende Opwekkingsliederen: Twijfelliederen. Acht liedjes over geloofstwijfel en verlangen, geschreven, gecomponeerd en in de studio opgenomen door lezers van de site. De CD ‘Heer ik twijfel’ is hiermee het eerste muzikale project in Nederland dat volledig vanuit een internetcommunity tot stand is gekomen. Het album kan gratis worden gedownload op Twijfelliederen.nl.

Aanleiding voor ‘Heer ik twijfel’ was een poging vorig jaar van Goedgelovig om enkele twijfelliederen in de evangelische Opwekkingsbundel te laten opnemen. “De Opwekkingsbundel staat vol met opgewekte prijs-de-Heer-liedjes, voel-je-goed-samenzangwijsjes en vreugdevolle dankoffertjes. Je krijgt de indruk dat het geloofsleven van de evangelische christen elke dag over rozen gaat en nauwelijks strijd en twijfel kent,” aldus Goedgelovig.

Lezers van de website leverden spontaan tientallen doorleefde en soms hilarische liedteksten aan, waarvan er uiteindelijk in goede samenwerking acht op muziek zijn gezet. Stichting Opwekking zag opname van twijfelliederen in de bundel niet zitten, waarna de tekstschrijvers en componisten zelf de studio indoken.

Het resultaat mag er zijn: een album met doorleefde liederen waarin naast twijfel ook een sterk verlangen naar God klinkt. Twee van de acht zijn luchtig en relativerend, met een vleug humor over de christelijke subcultuur. Bijzonder is een gedicht van de bekende schrijver Gerard Reve – Dagsluiting – dat voor het eerst op muziek is gezet. Reve had het niet zo op met God, maar kan nu toch in de kerk worden gezongen. Ook Paul van Noort en Jelle Riet van het christelijke cabaretduo Tohoewabohoe en theologen Jaap Marinus en Erik Drenth van weblog StaatGeschreven leverden een bijdrage aan de CD.

“Het is een bewuste keuze om de Twijfelliederen gelijk met de Opwekkingsliederen uit te brengen. We willen hiermee een statement maken, en zo valt er tenminste iets te kiezen,” aldus Goedgelovig.

NASCHRIFT: Morgen op Goedgelovig een uitleg over de selectie van de liederen. En: hoe kun je zelf de Twijfel-CD in je kerk promoten? Twee twijfelzangers zijn inmiddels met hun tentje op weg naar Biddinghuizen om daar het goede twijfelnieuws te verkondigen. We houden je op de hoogte!

72 Reacties op “Twijfelliederen alternatief voor Opwekking”

  1. Jaap zegt :

    Als ik die liedjes zo luister, dan wil ik eigenlijk wel een kerk stichten met alle zangers en zangeressen. *Pinkt een traantje weg*

  2. Ruub zegt :

    Die is er Jaap, hij heet Dwaze Schare. Volgende dienst in september 😉

  3. omiettje zegt :

    @Jaap; Begin er maar niet aan, want voor je het weet vechten ze elkaar de tent uit, wegens gebrek aan ruimte om elk op zijn/haar eigen manier te mogen twijfelen! Zelfs binnen de Dwaze Schare word je gewogen en wordt je de maat genomen! ’t Is net een reguliere kerk!

  4. Johan zegt :

    @omieetje: De Dwaze Schare is een oase van mildheid vergeleken met sommige discussies hier. We hebben tot in de avonduurtjes gezellig getafeld. Je moet gewoon zelf een keer komen, of we komen naar Noord-Holland bij jou op de thee. 🙂

  5. afolus zegt :

    @johan
    Die staat…!

  6. joost zegt :

    GG

    Je krijgt de indruk dat het geloofsleven van de evangelische christen elke dag over rozen gaat en nauwelijks strijd en twijfel kent,” aldus Goedgelovig.

    Wanneer je een aantal keren een flinke doorn in je voeten hebt gekregen bij dat gaan over rozen (een goed christen gaat barrevoets) dan ga je, volgens mij, toch wel eens twijfelen of je er nu wel zo goed aan doet.
    joost

  7. Flipsonius zegt :

    Prachtige banner overigens van Kaas!

    En nu pas valt me op dat er een ‘1’ staat op de cd.
    Betekent dat dat we nu een hele serie moeten produceren? 😉

  8. rob zegt :

    ik ga tijdens Pinksteren naar Pinkpop, kijken of ik Bruce nog kan interesseren voor de twijfelliedjes 🙂

    @Johan / Ettje
    Ik schijn dus erg mee te vallen in het echt 🙂
    Ik heb Johan bijvoorbeeld nooit in het echt de maat genomen, hij is veel te lang!

  9. rob zegt :

    het valt me op dat het plaatje vd cd niet zo vol met mensen staat als de normale opwekkingsuitgave

  10. rob zegt :

    @Filipsonius
    Inderdaad!
    Er gaan geruchten dat jij nog heel wat op de plank had liggen 🙂

  11. thebutler zegt :

    Ik heb nog een lied over (waarvan de demo onlangs nog op de site werd gegooid). En ik ben niet de enige.

    Ik stel voor dat we zo snel mogelijk een serie maken en volledig vastroesten in een fijn stramien van achterhaalde muziekstijlen, cliché arrangementen en al te veilige gitaargeluiden, verstopt achter wollige zang!

  12. Ds Dre zegt :

    Ik voorzie al snel een probleem. Kan lied 666?

  13. thebutler zegt :

    Alleen als het pontificaal op de cover komt te staan! Het moet tenslotte wel stichtelijk blijven!

  14. Jaap zegt :

    Heerlijk, ik luister al de heule dag 🙂
    Ik zeg: volgend jaar deel twee!

  15. Flipsonius zegt :

    @GG

    Reve had het niet zo op met God

    Maar wel met Zijn Moeder!

    Of verwarren jullie Gerard met Karel?

  16. dspolleke zegt :

    Vanavond allemaal MetHetOogOpMorgen luisteren voor een prachtige dagsluiting!

  17. Ruub zegt :

    @dspolleke Gaaf, gaan we doen! Met Tijs vd Brink?

  18. TommyLee zegt :

    @Rob, goh naar pinkpop gaaf! Ik ga morgen even op de opwekkingsconferentie kijken, weet je dat er een tijd was- heel lang geleden- dat ik de helft van de mensen al of niet persoonlijk kende. OK toen kwamen er nog maar een paar honderd mensen. Ik heb ook jaren meegeholpen met de opbouwweek. ’s nachts wachtgelopen. Mensen met brandwonden naar het ziekenhuis gescheurd. Er was toen nog geen EHBO post op het terrein en ik had een extra matras meegenomen en die op de vloer van mijn oude bus gedrapeerd. Met mijn vouwwagen in een 20cm diepe plas gestaan die tactvol werd omgedoopt tot Meer van Galilea. Voor degene die morgen naar me uitkijken: Ik loop incognito met een heel groot zwart laken om mij heen geslagen, slappe hoed, zwarte zonnebril en mompel de ganse dag zoiets als: Glorieklokkendeluja of neurie een van de twijfelliederen. Kan ik nog iemand van jullie de groeten doen??Vergankema of Bloedhard??

  19. dspolleke zegt :

    luister NU!

  20. rob zegt :

    @TommyLee
     Veel plezier!
    Het zou droog blijven en ik reken zelf niet op een meer in Gallilea 🙂
    Maar voor jou:je weet het maar nooit als het om opwekking gaat, alle z(r)egen komt van boven 🙂

  21. Flipsonius zegt :

    Hij kwam prima over op de radio..
    leuk dat de presentatrice zelf over de psalmen begon…

  22. dspolleke zegt :

    ik wilde heel graag zowel gg als de dwaze schare noemen en twijfelliederen.nl maar meer dan 20 seconden kreeg ik niet..

  23. Ruub zegt :

    Goed gedaan hoor Paul!

  24. Tinus zegt :

    Dat liedje op nr.1 van Brammende braamstruik vind ik toch erg verdacht veel lijken op een ander liedje;

  25. bramvandijk zegt :

    @Tinus, je bent niet de eerste…

    En ja, ergens ben ik denk ik wel schuldig, ook al is dit enigszins onbewuste gegaan en ik zelf meer dacht aan dit liedje:

  26. thebutler zegt :

    Het wachten is nog op meer smakeloze YouTube filmpjes. 😉

  27. dspolleke zegt :

    Maak er maar 1 met prachtige HighDef natuurfotos zoals al die opwekkingfilmpjes op youtube

  28. Flipsonius zegt :

    Volgens mij zit het akkoordenschema van ‘Heer ik twijfel toch echt anders in elkaar dan ‘Hotel California’. Alleen de derde regel doet er idd een beetje aan denken. Maar de meeste popsongs zijn gebaseerd op standaard sjablonen waar je naar hartelust mee kan variëren. Dat was trouwens ook alzo met een hele hoop jazz-standaards (‘vamp tunes’) uit de jaren 40-50

  29. joost zegt :

    rob

    ik ga tijdens Pinksteren naar Pinkpop, kijken of ik Bruce nog kan interesseren voor de twijfelliedjes

    Ik zal voor je duimen dat je op pinkpop bruce nog effe te spreken krijgt. Ik denk dat hij, wanneer hij deze nummer hoort, graag een vinger aan de pols wil houden en er snel de hand op wil leggen.
    Veel plezier bij pinkpop.(of je bruce nu wel of niet te spreken krijgt) 🙂
    joost

  30. Michael zegt :

    Nummer 1 vind ik het best, top, goede stem.

  31. thebutler zegt :

    Sommige mensen denken dat we de Noise of Holland aan het doen zijn of zo …

  32. bramvandijk zegt :

    @Flipsonius
    Net even nagekeken, beiden hebben een schema van 8 akkoorden, waarvan er 5 dezelfde zijn (dus ook in dezelfde maat vallen).

    Maar de associatie zit hem nog het meeste in de gitaartokkel van het intro. Nu ik er op gewezen ben hoor ik dat ook wel…

    @Michael
    Dank, liedje is ingezongen door John, reageerder alhier (al is hij de laatste tijd wat minder aanwezig) en bassist bij swelter.

  33. Tinus zegt :

    voor de butler

  34. thebutler zegt :

    Wow! Het is alweer een tijd geleden dat dit speciaal voor mij gezongen werd.

  35. P.N. Bak zegt :

    “Reve had het niet zo op met God” ???????? Behalve slecht Nederlands is deze phrase buitengewoon stopmpzinnig. Hier wordt waarschijnlijk bedoelt: “Reve geloofde niet precies hetzelfde als ik”.

  36. Ruub zegt :

    De nummers op Bandcamp zijn nu trouwens 1879 keer afgespeeld en 337 keer gedownload. En dat met dit mooie weer: helemaal niet slecht.

    En dan luisterden ook nog eens meer dan honderduizend luisteraars van Met het Oog op Morgen naar Paul over de cd en het nummer “Dagsluiting”. Al met al nu al een behoorlijk bereik.

  37. Flipsonius zegt :

    Gelezen op de site van Opwekking:

    Gitaarakkoordenboek Grootletter compleet
    Prijs: €32,50
    Alle 734 Opwekkingsliederen voorzien van akkoorden in een grootletter uitvoering (A4- formaat) . Een muziekboek voor zowel de beginnende als de gevorderde gitarist. Voorzien van index en akkoordenschema’s. Let op: door het formaat van dit product zijn de portokosten € 6,75.

    Ook goedemorgen, sodeknetters!

    Misschien een ideetje om van al onze twijfelliederen de chordsheets / bladmuziek gratis en voor niets ter beschikking te stellen via een pdf-je?

    De twijfel is immers geduldig en vol goedheid, en niet zelfzuchtig etc. 😉

  38. John zegt :

    @Bram

    Niet zo heel actief meer nee, behalve wanneer een creationist onder handen genomen kan worden 😉

    Ik moet wel zeggen dat mijn vriendin en ik ons helemaal bescheurd hebben van het lachen bij het nummer “Denk van niet, geloof van wel”. Hilarische tekst en muziek, steengoed gedaan. Jammer dat ik daar niet aan mee heb gewerkt 😉

    @Michael

    Dank! En de goede link (bij gebrek momenteel aan een website) is http://www.swelter.bandcamp.com 😛

  39. thebutler zegt :

    Bladmuziek en akkoorden aanbieden lijkt me fantastisch! Ik hoop dat iemand de mijn wil uitschrijven, haha, ik heb er geen bal verstand van. 8/

  40. Joop den Uijl zegt :

    Hij die gelooft weet zeker dat hij twijfelt. Geen album voor nodig (vrij naar Freek de Jonge)

  41. arina zegt :

    “De CD ‘Heer ik twijfel’ is hiermee het eerste muzikale project in Nederland dat volledig vanuit een internetcommunity tot stand is gekomen”

    ..nee

  42. John zegt :

    @Arina

    Inderdaad niet, Lorrainville was hiervoor al.

  43. Ruub zegt :

    Ehm tsja. Misschien hier en daar een uitglijder, maar op zich wel een positieve review.

  44. Dutch Hermit zegt :

    @Ruub
    De review onthult wel wie er achter GG zitten. Nogal onverwacht… 😉

  45. John zegt :

    @Ruub

    Mooi dat hij/zij zich zo kan herkennen in onze liedjes. Inderdaad een paar uitglijders in de review, maar erg positief. Daar doen we het toch een beetje voor, niet? 😉

  46. bramvandijk zegt :

    @Ruub / John
    Saillant detail is dat de website waar de review is gepubliceerd haar schrijvers betaalt:

    Xead.nl is een website waarbij gebruikers betaald krijgen voor het schrijven van artikelen.

    Dan had je wellicht een uitgluidertje minder kunnen verwachten? Aan de andere kant is het natuurlijk al fantastisch dat er mensen zijn die er daadwerkelijk naar luisteren en wat aan hebben…

  47. dspolleke zegt :

    Twee zangers zijn op weg naar de pinksterconferentie maar zijn nooit aangekomen..

  48. afolus zegt :

    Hartelijk gefeliciteerd schrijvers, componisten en producenten van de cd met Twijfelliederen. Mooi om te zien dat dit initiatief breed wordt opgemerkt en herkenning vindt.
    Het zal niet lang meer duren of er zal een lied van de cd te vinden zijn in de “uitvaart top tien”. “Waarheen, waarvoor” van Mieke Telkamp is ook zo “jaren tachtig”… 😀

  49. jannegen zegt :

    Haha, ik moet eerlijk zeggen dat ik wat kritisch was jegens deze twijfelliederen, ik vond het aanvankelijk wat kinderachtig en voelde een weerstand om ze te gaan beluisteren.
    Maar toch werd ik er op onverklaarbare wijze door aangetrokken, en vanmorgen heb ik ze dan toch beluisterd. En tot mijn verbazing werd ik er door geraakt tot in het diepst van mijn wezen, en mijn innerlijke overtuiging is 180 graden omgekeerd. Glorie uit iedere porie! Wat een prachtige liederen. Sjakaloekoe nog aan toe!

  50. John zegt :

    @jannegen

    *vind ik leuk* 😉

  51. dspolleke zegt :

    @jannegen

    Sjakaloekoe nog aan toe!
    +1

  52. Ruub zegt :

    @John
    Inderdaad. Herkenning, daar gaat het om. Dat kan alleen met authentieke, echt gemeende liederen.

    @dspolleke
    Gewoon blijven doorrijden, dan kom je er vanzelf een keer!

  53. dspolleke zegt :

    Aan de overkant stond een bordje Pas Op! Drijfzand. Daar wilde we wat mee maar het werd lastig met filmen en dergelijke om dat er nog in te krijgen..

  54. Flipsonius zegt :

    Chips. Mijn oude vriend en bandmaatje (12 jaar samengespeeld) de singer-songwriter George Welling te Groningen blijkt in 2005 al een twijfellied te hebben geschreven: ‘Ik heb een onbekwame god’. Met ongeveer gelijke strekking als het lied van Paul en Jelle. Jammer, had ik dat eerder geweten dan had ik hem wel bewogen om deze namens het (ex)katholieke volksdeel in te dienen.
    Je kunt het beluisteren op zijn website http://gmwelling.tk/
    onder tabje Nederlands – nieuwe demo’s, nummer 61
    George heeft vorig jaar een cd uitgebracht, ‘de oude man zingt’ met prachtig (soms hilarisch) Nederlandstalig werk, gratis te downloaden. Als je de cd koopt, gaat de opbrengst geheel naar een weeshuis in Zuid-Afrika.

  55. Ruub zegt :

    @Flipsonius
    Ow, mooi. Ik wil me geen werk op de hals halen, maar als ik zoiets hoor, smaakt het toch naar meer.

  56. Ruub zegt :

    Na de nieuwe lichting Opwekking (35) te hebben gehoord, snap ik waarom de twijfelliederen het niet hebben gehaald. Alsnog te weinig samenzang en panfluit. Het moet nog extremer.

  57. John zegt :

    @Ruub

    Samenzang en panfluit? Je bedoelt dat de twijfelliederen vrolijker moeten? Dat was toch juist ons statement om dat niet te doen? 😉

  58. Flipsonius zegt :

    @Ruub
    ik realiseer me ineens dat jij er ook enorm veel werk in moet hebben gestoken de afgelopen maanden. Daarom zing ik je spontaan toe: ‘Mijn dank is groot, oneindig groohoot! 😉

  59. Ruub zegt :

    @Flipsonius
    Haha, geen enkele dank nodig. Ben heel blij met zo’n uniek eindresultaat.

    @John
    Je hebt gelijk, die panfluit bij het nummer van Jaap was eigenlijk wel meer dan genoeg 🙂

  60. thebutler zegt :

    Mijn tweede twijfellied was vrolijk. Niet dat de eerste unhappy/anti-clappy was! En als iedereen met de track meezingt heb je samenzang. 🙂

  61. bramvandijk zegt :

    @Ruub
    Zie ik het nu goed dat opwekking op een nieuw hoesontwerp is overgestapt? Hoe moet dat nu met onze parodie op de oude opwekkingvoorkantjes?

    Overigens heeft Flipsonius helemaal gelijk. Veel dank voor het voortslepen van dit project. En mijn dank aan Jeast is ook heel groot, zonder hem had het nooit zo goed geklonken.

  62. Flipsonius zegt :

    @John
    misschien moet er juist meer samenfluit en panzang in?

    When you’re chewing om life’s gristle
    Don’t grumble, give a whistle
    And this’ll help turn things out for the best..

  63. thebutler zegt :

    Dat YouTube filmpje over Katholieke media missers: ‘Er werd gevierd dat hij (Pim Fortuin) een aantal jaar geleden overleden is …’ Pot verwijt de ketel? 😉