Verspreid het goede twijfelnieuws!

Geloofstwijfel hoort niet. Zeker niet met Pinksteren. Dan gooi je namelijk je armen in de lucht en prijs je de Heer! Liefst in Biddinghuizen, met duizenden andere geloofsgenoten. Daar kun je voor een paar tientjes ook de nieuwe CD met een dozijn vast-en-zeker-dat-Hij-er-is-en-dat-het-zo-fijn-is-liedjes kopen. Of je downloadt gratis de alternatieve Twijfelliederen. Geen plastic, geen nepgeloof, geen valse schijn, geen opsmuk, maar recht-toe-recht-aan liederen over reëele geloofstwijfel. Voor iedere atheïst, agnost, radicaal gelovige, down-to-earth christen, of anderszins gelovige.

Gisteravond besteedde het Radio 1-programma ‘Met het oog op morgen’ aandacht aan de twijfelzangers van Goedgelovig (fragment HIER). Om het goede twijfelnieuws ook op Opwekking te verspreiden heeft Kaas een flyer gemaakt met een QR-code, zodat alle mobieltjes rechtstreeks op het twijfelgezang kunnen afstemmen. Deze flyer (download de pdf) kun je natuurlijk ook gebruiken om het album in je eigen kerk of op je eigen website aan de man of vrouw te brengen.

Vandaag verscheen in het ND de eerste (korte) recensie van het album.

Nieuwe liederen om bij te twijfelen

Twijfelliederen heten ze, en ze worden tegelijk gelanceerd met een nieuwe lichting evangelicale Opwekkingsliederen. ‘Heer, ik twijfel, mijn hart voelt zo leeg. Ooit evangelisch, een mond die nooit zweeg.’

De christelijk-satirische website Goedgelovig.nl (nog steeds anoniem beheerd) lanceerde gisteren acht liederen over twijfel en verlangen. Het initiatief, al eerder aangekondigd, is een halfserieuze knipoog naar de ‘opgewekte prijs-de-Heer-liedjes’ uit de Opwekkingsbundel. De opnames zijn gratis te downloaden van de website Twijfelliederen.nl en geschreven door lezers van de website, onder wie het caberetduo Tohoe Wabohoe en de theologen van het weblog Staatgeschreven.nl.

De muziekkwaliteit is wisselend en klinkt niet al te professioneel. Maar de teksten zijn soms heel gelovig. Zo sluit het titelnummer ‘Heer, ik twijfel’ af met: ‘Heer ik twijfel, kom mijn twijfel tegemoet, ik wil U echt kennen, maar weet niet hoe dat moet, ik heb geen antwoord meer, de hoogmoed is verstomd, maar juist nu ik twijfel, weet ik: Uw genade komt.’

De cover van het album, een illustratie van GG-tekenaar Rob, beeldt trouwens het station van de (geloofs)twijfel uit.

Niet elk lied heeft de CD gehaald. Sommige bijdragen lieten qua studiowerk te lang op zich wachten. De deadline voor het project was nu eenmaal Pinksteren, zodat het album tegelijk met de Opwekkingsliederen kon worden uitgebracht. Vijf liederen hebben het niet gehaald, maar zijn ook in ongepolijste vorm het beluisteren waard:

Jezus, kom mij te hulp voordat ik echt verdrink (John Wiering)
Ik twijfel Heer (Herbert)
En toch zing ik (HenkieSpankie)
Heer, ik twijfel (HenkieSpankie)
Wij geloven (en nu allemaal!) (Butler)

Misschien verschijnen deze en andere nummers wel op Twijfelliederen 2. 😉

15 responses to “Verspreid het goede twijfelnieuws!”

  1. Johan says :

    Hoera, ze vonden mijn liedje het mooiste. 🙂

  2. bramvandijk says :

    @Johan
    En terecht!

    (alhoewel het natuurlijk ook gewoon het eerste liedje is en ze wellicht gewoon niet verder hebben gekeken?)

  3. Flipsonius says :

    Prachtig poster!

    Hij hangt!

  4. bramvandijk says :

    Valt me trouwens op dat het ND meer bezig is met de theologische meetlat dan dat dit een muzikale recensie is. Wat toch opvallend is voor een verzameling liederen… maar misschien weer niet voor het ND.

  5. Jeast says :

    De muziekkwaliteit is wisselend en klinkt niet al te professioneel.

    ……
    Wat een bullcrap. Geen verstand van muziek die mensen 😛

  6. TommyLee says :

    Was vandaag op de opwekkingsconferentie. Uiteraard de lektuurtent bezocht om bij de nederlandstalige CD afdeling naar de nieuwe CD met twijfelliederen te informeren. De twee aanwezige verkoopsters begonnen naarstig te zoeken. De verkoopleider werd opgetrommeld. Ik reageerde heel verbaasd dat hij niet wist dat de nieuwe CD was uitgekomen. Hij nam mij heel serieus maar ging uiteindelijk toch weer over tot de orde van de dag. De arme man.

  7. thafizzy says :

    Klant bij de Opwekkingverkooptent in gesprek met de verkoper:

    Klant: Heeft u ook de Twijfelliederen CD?
    Verkoper: Is dat van Remco Hakkert?
    Klant: Nee, volgens mij niet niet.
    Verkoper: Ik zal even kijken, hoe heette de CD ookalweer?
    Klant: Twijfelliederen 1 live
    Verkoper: Ik kan het even niet zo vinden, door wie is het gemaakt?
    Klant: GoedGelovig
    Verkoper: Nou, we zijn hier allemaal goed gelovig, God kan immers niets kwaads doen.

    Verkoper spreekt een collega aan

    Verkoper: Ja, we hebben die vraag al vaker gehad dit weekend, maar die is nog niet bij ons verkrijgbaar.
    Klant: Aha. En kan ik het wel bestellen?
    Verkoper: Nou, als nu na de conferentie naar uw eigen christelijke boekhandel gaat en het daar vraagt, dan kunnen ze het daar voor u bestellen en heeft u het binnen één week.
    Klant: Dat klinkt goed! Heeft u ook enig idee hoe duur de cd is?
    Verkoper: Ow, u hoeft geen bestelkosten te betalen hoor!
    Klant: Maar hoe duur is het dan?
    Verkoper: Waarschijnlijk rond de 20 euro, kan ook iets meer zijn.
    Klant: Bij mijn eigen christelijke boekhandel dus?!
    Verkoper: Ja, waar komt u vandaan?
    Klant: [plaatsnaam]
    Verkoper: Ow, in [plaatsnaam] zit een christelijke boekhandel, dat is vlak bij. Die kunnen u helpen
    Klant: Dankuwel.

  8. alida says :

    Tja, je verwacht toch niet dat die vrijwilligers daar tijd hebben om het nieuws te checken? Als ze weer thuis zijn zal het kwartje vast wel vallen 🙂

  9. Pittig says :

    Hartelijk dank aan alle medewerkers van de Twijfelliederen! Geweldig!

    Ik heb twijfels bij de twijfelliederen! Zó goed zijn ze! 😉

  10. alwin says :

    Ga je zondag in de kerk naar voren en dan zeg je tegen je oudste : Ik heb een woord ontvangen van de Heer, het is tijd voor twijfelliederen. Ja en dan kunnen ze er niet om heen.

  11. flipsonius says :

    Grappig dat de reclamewereld het genre ‘Opwekking’ nu ook ontdekt heeft. Deze hoorde ik vandaag al een paar maal voor bijkomen 😉

  12. goedgelovig says :

    @flipsonius: Het lijkt meer op jouw twijfelparodie op Opwekking. 🙂

  13. ruub says :

    @Flip
    🙂 Het werkt wel, na de laatste regel van het refrein vond ik mezelf met de handen omhoog. Shabba mayo.