Gristenen helpen zeilmeisje

zeilmeisjeDe 13-jarige Laura Dekker, beter bekend als ‘het zeilmeisje’ omdat ze vanaf komende maand in haar eentje om de wereld wil zeilen, heeft voor haar omstreden plannen hulp gekregen uit onverwachte hoek. Terwijl de kinderbescherming haar ouders vrijdag voor de rechter sleept om hen uit de ouderlijke macht te laten ontzetten, is gristelijk Nederland het kind spontaan te hulp geschoten. Eensgezind scharen uiteenlopende organisaties, van TRIN tot de Gereformeerde Kerk, zich achter het zeilmeisje.

TRIN-voorman Mattheüs van der Steen stuurde Laura een persoonlijke e-mail die via een omweg in handen van Goedgelovig is gekomen. Daarin schrijft hij: “Laura, je bent een kanjer! Jij durft tenminste te dromen en in geloof uit te stappen! Wat fan-tas-tisch dat je visie hebt voor de hele wereld! Dat is mega en daar is Jezus ontzettend blij mee. Halleloejah!” In zijn e-mail vertelt Van der Steen dat hij zelf al op 12-jarige leeftijd de wereldzeeën bevoer en in meer dan 500 landen is geweest. Hij was destijds kapitein van de Doulos, het zendingsschip van Jeugd met een Opdracht. “Tegen mensen die zeggen dat je te jong bent om te varen zeg ik keihard: ‘Flikker toch op met je theologie! Als je nog nooit zoals ik over de golven hebt gelopen, heb je het recht niet om Laura te bekritiseren. Ik bind elke geest van kritiek op Laura in Jezus’ naam!” Van der Steen heeft aangeboden de tocht van Laura via LIVE stream televisie uit te zenden op het TRIN-kanaal. Hij zoekt nog partners die elke minuut voor minimaal duizend euro willen sponsoren.

Ook in een totaal andere hoek van de kerkelijke wereld, de Gereformeerde Bethelkerk op Urk, is positief op het plan van het zeilmeisje gereageerd. “Bij ons in het dorp kiezen de kinderen van de vissers ook al heel jong het ruime sop,” zegt ds. J. Tadema. “Jong geleerd is oud gedaan.” Maar zo’n reis is toch niet zonder gevaren? En dat voor een jonge tiener helemaal alleen? “Er kan altijd iets gebeuren, maar dat is in des HEEREN hand,” zegt Tadema. “De HEERE geeft, de HEERE neemt.” Maar wij zullen in onze kerk elke zondag voor het zeilmeisje zingen, dat zij deze tocht temidden van ruwe stormen in ’s HEEREN kracht mag volbrengen.”

Niet de héle gristenheid steunt het zeilmeisje. In het dorpje B. op de Veluwe biedt een eenzame Goedgelovig-columnist moedig weerstand tegen de heersende reformatorische opinie. Met een vilein geratel op zijn toetsenbord breekt hij de droom van het zeilmeisje in de knop. Om de wraak van vader Dekker af te wenden zal hij zijn naam binnenkort wijzigen in Auwel of Auwelneel, zodat hij niet kan worden gegoogeld en voor het gerecht gesleept.

57 Reacties op “Gristenen helpen zeilmeisje”

  1. Batseba zegt :

    De Doulos is een schip van Operatie Mobilisatie, verder vind ik het hilarisch!

  2. Johan zegt :

    Er klopt wel meer niet in dat aan Mattheus toegedichte betoog. De wereld heeft iets meer dan 200 landen, geen 500. Op 12-jarige leeftijd kapitein? Ja dahaag. Wat dat betreft heeft de schrijver van dit stukje zich wel weer goed ingeleefd in de megalomanie van Mr. TRIN. 🙂

  3. Brum zegt :

    @youpvanthek Wat nou record! In zijn biezen mandje was Mozes veruit de eerste en jongste solozeiler ooit!

  4. Lieke zegt :

    Ik vind het wel mooi, hoor, zo’n volle kerk die uit volle borst zingt. Ja, in Urk bestaat dat nog.

    Wauweltje, wat ben jij gemeen naar dat lieve meisje dat zo graag wil varen. Je praat als docent gewoon vanuit je eigen straatje: je wil dat lieve gezichtje voor je in de schoolbanken zien. Als alle Laura’s van deze wereld zouden gaan varen, zou jij werkeloos worden en kun je niet meer naar China. Ik heb je wel door, hoor! 😉

  5. karel zegt :

    Was de naam van dat schip niet de Doelloos?

  6. Bas zegt :

    Mattheus was toch kapitein van de Titanic??

    En Johan, weleens van satirisch nieuwsdienst gehoord? Dat zou de overdrijving kunnen verklaren.

  7. Johan zegt :

    @ Bas: Dat heb ik wel door, hoor. 🙂

  8. Bas zegt :

    @Johan,

    Waarom reageer je dan zo?

  9. Ed zegt :

    “Hij zoekt nog partners die elke minuut voor minimaal duizend euro willen sponsoren.”

    Als Laura de helft krijgt, hoeft ze de webcam maar een dag aan te zetten, en de hele reis is gefinancierd…

  10. Bas zegt :

    Heeft Mattheus destijds geen problemen met de kinderbescherming gekregen??? Als je 12 bent, moet je toch gewoon op school zitten? Wauwel heeft wel een beetje gelijk…

  11. erik salteau zegt :

    Natuurlijk heeft iedereen gelijk die zegt dat dit zeilmeisje een beetje ‘overdrijft’ met haar ambities. Maar de reacties van haar landgenoten zijn niet minder overdreven. Laat haar toch enorm genieten en niemand kwaad doen dan wellicht zichzelf. Ik weet niet wat ik zou hebben willen doen om toch een beetje een mooi leven te hebben als mijn ouders gescheiden waren…

  12. Aafke zegt :

    Met het grootste respect voor ambitieuze zeilende meisjes die een record willen breken, ben ik persoonlijk blij dat in dit land even iemand op de rem trapt en zich rechtens afvraagt of dit avontuur voor een meisje van 13 nu wel zo slim is.

    Het zal allemaal wel, dit meisje is natuurlijk heel anders en veel wijzer, slimmer, stressbestendiger en technischer dan welk ander meisje van 13 in de hele wereld.

    Bij een 17 jarig meisje zou het wat mij betreft behoorlijk anders liggen, maar dit grietje moet gewoon lekker naar school en zich vooral geen zorgen maken over de vraag of de mast het de komende week nog wel zal houden…..

    Mozes werd trouwens binnen een paar uur gevonden door een naar kindjes smachtende vrouw van de farao… en dat is wat anders dan een wereldreis.

    Mattheus, Matthew, Matthieu is er trouwens ook niet echt van opgeknapt dat hij zich al zo jong onttrok aan het ouderlijk gezag.
    Tot op de huidige dag heeft dat joch daar last van.

    Hij vindt het bijvoorbeeld heel erg lastig verantwoording af te leggen.
    “Flikker toch op met je verantwoording; ik kan het makkelijk allemaal zelf….!!!!”

    Neen van de Gristenen moet het zeilmeisje het niet hebben.
    Orde en tucht, rust reinheid en regelmaat.

    EEEEEMEN….!

  13. snico zegt :

    @Aafke
    supersterk!

  14. Ruitje zegt :

    @Aafke: de drie R’s houden we erin 🙂

    Zou voor MvdS ook goed zijn: rust, reinheid en regelmaat…

  15. Wauwel zegt :

    Wat nou weer zo jammer is: ik zie geen jongeren meer daar in die kerk…

  16. Wauwel zegt :

    Ik vergat: Of zitten die allemaal op zee?

  17. Johan zegt :

    @ Bas: Ik dacht: laat ik Batseba even helpen dat er nog wel meer in het verhaal niet klopt. Maar daar krijg je natuurlijk geheid problemen mee. 🙂

  18. Bas zegt :

    @Johan,

    Ik vermoed dat GG express wat fouten en overdrijvingen heeft ingebouwd. Dat heet satirisch.

  19. Vleertje zegt :

    @Wauwel.. daar was eens een meisje loos, is niet voor niks een hit op Urk. Ze zitten daar allemaal op zee.

    Wel heerlijk dat op de nieuwe aarde dit probleem niet meer bestaat.. “en de zee die was niet meer”.
    Scheelt weer voor de leerplicht engel dan.

  20. PP zegt :

    @ Bas
    Niet zo kritisch op Johan, hij heeft gewoon de gave van perfectionisme 😉

  21. Johan zegt :

    @ PP: Dat klopt.

    @ Bas: Zoals gezegd: dat had ik dus wel door.

    @ PP: Getuigt deze herhaalde reactie van onze vriend Bas niet ook van perfectionisme? 😉

  22. PP zegt :

    @ Johan
    Nou, de actie van Bas vind ik meer onder de ‘gave van zeuren’ vallen 😉 Maar ja, dat kan ook komen, omdat ik net als jij de (op)gave van perfectionisme heb.

  23. Bas zegt :

    “Perfectionisme komt veel voor bij hoogbegaafden.”

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Perfectionisme

  24. Bas zegt :

    Ter aanvulling, ik laat me binnenkort testen op OCPS.

  25. Aafke zegt :

    Zelf heb ik een beetje jeuk aan mijn
    OCPS……

  26. tjaja zegt :

    Heeft ze nog een speciaal doel erbij verzonnen?
    Of is de tocht gewoon maar zomaar?

  27. Bas zegt :

    Ze wil de jongste persoon worden die de wereld heeft overgezeild. Een soort recordpoging.

  28. pieter zegt :

    Grappig… die Tadema heeft ons n paar maanden geleden nog getrouwd…toen ging hij naar Urk en nu zelfs op goedgelovig… ons huwelijk heeft zn carriere pas echt in gang gezet 🙂

  29. Tjonge zegt :

    Doulos van JMEO???????
    Mattheus kapitein geweest van dit schip???????

  30. snico zegt :

    @tjonge
    ff onduidelijk of vragen serieus zijn, maarre,
    zie allereerste comment en voor de rest is het satire…

  31. PP zegt :

    @ Bas 7:08pm
    Ga je helemaal naar deze school in Amerika voor een test of ben je gewoon gestoord ?

    Ik heb geen OCPS, want mijn studeerkamer ziet er uit alsof ik een jaar lang weggeweest ben voor een zeiltocht en er ondertussen een paar orkanen in m’n kamer hebben gewoond!

  32. Bas zegt :

    @PP,

    Of ik gestoord ben, weet ik niet. Dat moet die test uitwijzen. Maar dat is niet de school waar ik op zit of heen ga. Ik ga mijn leerpunten op een andere school volgen…

    En zet eens een foto van jouw studeerkamer op je site. Dan kan ik controleren hoe dik de laag stof op je bijbels is…

  33. Hendrik zegt :

    Da’s nou niet bepaald een getuigenis van die Urkers… blootshoofds zingen “God mijn God zal mij behoeden”.
    Of is dat profetisch bedoeld, zoiets als “ik ga mij een hoedje schrikken”?

  34. Tjonge zegt :

    @Snico

    ok 🙂

  35. Bas zegt :

    Dit is wel even serieus!!!

    Het kapiteinspak van Mattheus is te koop:

    http://www.bokstijn.nl/kapitein-haak-feest-kostuum.html

  36. Hendrik zegt :

    Ook nog een exegetische vraag:
    men zingt in deze video:
    “door een nacht, hoe zwart, doe dicht,”
    terwijl
    “door een nacht, hoe zwart, hoe dicht,” de meer gebruikelijke variant is.
    Zijn we hiermee een nieuwe potentiële splijtzwam in de gereformeerde gezindte op het spoor?

  37. Bas zegt :

    @Hendrik,

    Welke versie van het Liedboek gebruik jij??

    http://home.wanadoo.nl/spielerei/teksten/liedboek/445.htm

  38. Bas zegt :

    @Hendrik,

    Goed speurwerk! Ik denk dat er een misdruk in 1 van de versies van het Liedboek heeft gestaan, en dat Urk nog steeds die versie uit 1973 gebruikt.

  39. John zegt :

    Maar ik dacht dat Mattheus op zijn 8e al een universitaire graad had in de scheepvaartkunde, en dat hij op het schip de Doelloos, een schip van de organisatie Jesus Is The Rock in meer dan 1000 landen geweest was? Of heeft hij slechts een MBO-diploma en heeft hij met één schip eens ergens een half jaar stilgelegen en noemt hij dat “Maritiem-officier”? Hoe zit het verhaal nou werkelijk?

  40. Bas zegt :

    @John,

    De waarheid ligt altijd in het midden.

  41. John zegt :

    @Bas.
    In het midden, hmmm: ik zei 8 jaar oud, Mattheus 14, dus de waarheid is 11. Ik zei Universiteit, Mattheus HBO, dus de waarheid is post-hbo. GG zegt 500 landen, ik 1000, dus de waarheid is 750. Komen we zo ergens in de buurt? 😉

  42. Bas zegt :

    Je maakt de verwarring alleen nog maar groter!!! Dat van HBO heeft hij nooit gezegd. Daar is hij te clever voor.

    Maar MAVO zal hij toch zeker wel hebben. En hij heeft een zeilboot voor de verhuur. Om nog een zakcentje bij te verdienen.

    http://watersport.aanbodpagina.nl/zeil-en-motorjachten-te-huur1

    disclaimer: (of vergelijkbaar????)

  43. PP zegt :

    @ Bas
    Ik heb een foto van mijn studeerkamer op deze blog gezet. Mijn bijbel ligt ergens onder — ja welke stapel was het toch?

  44. Bas zegt :

    @Mister Pit,

    Je bent een kleine jokkebrok!!!

  45. Bodem zegt :

    @ wauwel
    De video is van ‘zingen in de zomer’, een doordeweekse touristendienst, op een tijdstip waarop jonge mensen naar hun werk zijn. Geloof me, die kerk zit ’s zondags barstens vol jongeren. Een gemiddelde kerk op Urk bestaat voor 50% uit min vijf- en- twintigers. De bevolkingsgroeicurve van een derde wereld land. Dus kun je nagaan hoe gezellig de braderieen zijn met al die ijsjes etende kinderen!

  46. robbert zegt :

    Dat jeugdherinneringen zich kunnen vervormen is vanuit de psychologie al bewezen, waarschijnlijk het geval bij mattheus. Verder kan ik Mattheus misschien nog helpen herinneren aan een uitnodiging voor een zeilrace op het ijsselmeer, waar hij navigator zou zijn ( gevraagd wegens zijn vertelde zeemanskunsten).
    Eenmaal gestart met de race bleek hij niets te begrijpen van kaarten en uitzetten van rakken, dat werd dus maar snel door anderen over genomen. Er stond een krachtige wind, behoorlijke deining en al snel werd M. wit om zijn neus, viel stil en ging in een hoekje zitten,
    Groot was de opluchting bij M. dat er averij ontstond aan het zeilschip en men noodgedwongen moest .terugkeren en de race moest staken.
    Misschien kan M. nog eens diep in zijn wegbeblokte herinneringen graven en bedenken dat een meisje van 13 jaar ( die heel wat beter kan zeilen en de wereldzeeen kan trotseren dan hij) zich ongeveer zo kan voelen op een oceaan, als hij op het ijsselmeer.
    Alleen, zeeziek, niet kunnen handelen door angst en o zo blij dat er mensen waren die de oplossing gaven… Terugkeren naar de wal!

  47. Bas zegt :

    @robbert,

    Is dat echt gebeurd?

  48. John zegt :

    @Bas.
    Maar ik dacht dat Jesus Is The Rock er in eerste instantie vanuit ging dat Mattheus kapitein was, maar er later achter kwam dat dat niet zo was. GG, kan iemand hier misschien eens een artikel over schrijven?

  49. goedgelovig zegt :

    @ John: Je treft het, we hebben nog een boeiend artikel hierover op de plank liggen. Dat wil zeggen: de research is klaar, het moet alleen nog geschreven worden. Nog even geduld dus.

  50. Bas zegt :

    @John,

    Je wensen worden meteen vervuld!!! Ik dacht dat JIJ de Jesus is the Rock expert was?

    Van dat verhaal van Robbert zou ik ook wel meer willen weten, dat is een mooie aanvulling op de ‘ongeautoriseerde’ biografie van Mattheus.

  51. greateffortsespeciallyknowsucces zegt :

    het duurde een aantal zinnen, maar toen had ik het concept van goedgelovig.nl door…grappig

  52. John zegt :

    @Bas.
    Ja, van dat verhaal van Robbert zou ik ook wel meer willen weten. Als die ‘ongeautoriseerde biografie’ van Mattheus is geschreven ben ik benieuwd of hij GG nog steeds een ‘leugenachtige site’ zou durven noemen, of dat hij eindelijk eens naar zichzelf durft te kijken.

  53. Bas zegt :

    UPDATE:

    Er is een uitspraak van de rechter:

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/4704043/__Gezag_ouders_Laura_beperkt__.html

    Helaas heeft de steun van Mattheus niet geholpen!

  54. Aafke zegt :

    @Laura Dekker
    Gewoon door blijven dromen schatje en….
    wel je best doen op school hoor!

  55. frankyvanherreweghe zegt :

    Benieuwd met wat voor uitleg Mattheüs van der Steen komt aandraven als haar iets héél erg overkomt…dat hém datzelfde erg ook al is overkomen? Way to go!!

  56. Vleertje zegt :

    Ach ja, als dat meisje wel wat overkomt is Nederland te klein, want oh oh oh wat is dat onverantwoord. Dat meisje is 13, heeft leerplicht en moet het nog maar eens proberen als ze 18 is. Met een diploma.
    Goeie beslissing van de rechter om het uit te stellen, mijns inziens. Een wereldrreis, alleen, op een klein bootje. Wel eens van storm, verkrachtende piraten, haaien, dingen die stuk gaan gehoord? Ze is gewoon nog niet volwassen.

  57. robbert zegt :

    Beetje late reactie op vragen van Bas en John, ja het verhaal over de zeilrace op het ijsselmeer is waar gebeurd. Mattheus zal zich vast alleen nog herinneren dat hij ’s avonds in de kroeg ( toen hij dus weer aan vaste wal lag) weer het hoogste woord had en weer druk bezig was de bemanning te
    “bekeren” . Deze lieden begrepen steeds minder van deze vage vogel, die met een boek van Paretti onder zijn kussen sliep en daar de meest wonderlijke verhalen over had. Voor Mattheus was het duidelijk dat demonen wind en golven zenden waar je misselijk van wordt en engelen zeilen laten scheuren, zodat je weer naar de wal moet.
    Misschien een aanrader het boek van Paretti mee te geven aan de dertien jarige dame, als sprookjesboek voor het slapen gaan in een vliegende storm?