Stoomcursus gristelijke man

Wie nog steeds denkt dat de vrouw na eeuwenlange achterstelling en onderdrukking eindelijk aan haar opmars binnen de kerk kan beginnen, heeft het mis! Na John Eldredge’s bestseller ‘De Ongetemde Man’ weten we immers wel beter. Al dat geklets over vrouwen in het ambt heeft de kerk verblind voor de geestelijke waarheid dat het juist de man is die al die tijd het zwijgen is opgelegd! In de huidige verwijfde (kerkelijke) samenleving heeft hij geleerd om louter nog communicatief, risicomijdend en invoelend te zijn. Zo heeft de man zijn ware hart verloren en is hij een getemd en gekooid dier geworden. “Is hij niet gemaakt voor strijd, avonturen en het veroveren van het vrouwelijk hart?,” vraagt Eldredge zich retorisch af.

Het spotje van Bavaria over door het bos rennende en schreeuwende kerels, die hun tanden in een rauwe vis zetten, tegen bomen aantrappen en zich uiteindelijk aan de toog vol gieten met bier, bij de aanblik van een lekker mokkel, brengt niet voor niets de diepste gevoelens van het mannelijk hart in beweging. Daarom remancipatie! Ook in de kerk. Juist in de kerk! Want zij (het vrouwelijk deel van de kerk zegmaar) heeft “heel efficiënt de klauwen van de leeuw van Juda afgesneden om van Hem een mak huisdier te maken voor lijkbleke geestelijken en vrome oude vrouwen,” zo citeert Eldredge zeer treffend.


Vrouwen zijn geschapen om het prinsesje te zijn, mannen om vlotten te bouwen.

Maar, hoe word je nu een gristelijke man? Wie geïnteresseerd is in een stoomcursus kan terecht bij de 4de Musketier. Deze organisatie wil “de goede strijd strijden, het geloof behouden en de wedloop met goed gevolg volbrengen.” Denk niet dat het hier gaat om het aankweken van geestelijk spierweefsel. De (nog) getemde man komt tijdens de zogenaamde karakterweekenden niet weg met een bijbelstudie over het leven van – om maar eens een man te noemen – David, Jezus of Paulus: “Je krijgt geen privé warme douche. Je krijgt ook geen warme douche. Je krijgt zelfs geen douche. En ook geen stromend water.” verzekert de organisatie op haar website. Wat je wel krijgt is een zware balk waarmee je, al rennend door het bos, de Golgothaloop hebt te lopen. En wie durft jumpt, gewapend met zijn bijbeltje in de hand, in het koude water van een Ardennense beek voor de Jabbokworsteling.


De Jabbokworsteling. Er komt zo een engel om je lam te slaan.

Maar de Ultieme Uitdaging waarvan de organisatie spreekt, behelst méér dan deze bijbels-fysieke uitputtingsslag. Als je aan het eind van je Latijn bent en snakt naar die privé-douche met warm en stromend water, word je geconfronteerd met het onverbiddelijke Woord. Een overlevende van een karakterweekend vertelt hoe een van de sprekers hem telkens bijbelteksten over Jezus’ lijden influisterde en hem uiteindelijk sommeerde: “Als Jezus zoveel voor jou heeft over gehad, laat dit dan een moment zijn waarop jij zegt: ‘Zelfs al zit ik helemaal stuk, zelfs al wil ik opgeven, zelfs al kan ik niet meer, dan nog, ja dan nog wil ik alles geven voor U, Here Jezus.'” Als je dan als vent nog rechtop staat en niet bij je hart bent aanbeland, zul je waarschijnlijk nooit het ware man-zijn smaken! Én blijft de kerk het domein van lijkbleke geestelijken en vrome oude vrouwen.


Een echte gristenman drukt 7×70 keer op voor Jezus.

103 Reacties op “Stoomcursus gristelijke man”

  1. Eli zegt :

    Je mag alleen het allernoodzakelijkste meenemen, ingerold in je ‘Berelul’ !!!!???? (zie begin filmpje). Krijg nou wat!

  2. Marie zegt :

    dat ziet er heel gezellig uit zeg, waar kan ik mijn man opgeven? en hoe veel paar droge sokken moet hij mee?

    😉

  3. Jesca zegt :

    zo blij dat ik een vrouw ben!

  4. Johan zegt :

    O gruwel, er moet weer mannetje worden gespeeld. Doe mij maar gewoon een Bavaria en TV met voetbalwedstrijd. 😉

  5. Ds Dre zegt :

    @Johan.
    Je vergeet nog iets. Borsten of billen?

  6. Vleertje zegt :

    *Braak* … ik heb zo’n hekel aan prinsesjes… Dat is het allerleukste aan Shrek 😀 😀 Kijk dit filmpje even, hilarisch!!!

  7. fordo zegt :

    overdrijven is ook een vak en ik ben ook niet weg van elredge, maar een neef wees me ooit op een goed punt: Hoeveel watjes zijn er eigenlijk wel niet onder de gristelijke mannen? nu ben ik niet het toonbeeld van de boomstammenzwaaiende opdrukkende man, maar ik snapte heel goed wat hij bedoelde. miepen te over in gristelijk nederland (van die meiden die met een heel hoog stemmetje hun ongenoegen over sites als deze uiten) maar alleen bij gristenen vind je mannelijke miepen. Als een man alles netjes wil hebben, nooit iets doms doet, nooit een biertje drinkt etc. dan is het ver heen.

  8. Jesca zegt :

    “alleen bij gristenen vind je mannelijke miepen”

    da’s weer een satirisch hoogstandje van je, fordo!

  9. GJay zegt :

    Emancipatie is zooooooo vorige eeuw! Doe gewoon wat je wilt!

  10. Rob zegt :

    @Johan, je vergeet je strijkijzer, “ik strijk heel graag de was weg onder het genot van een biertje en een goede voetbalwedstrijd op tv.

  11. Ruud Vermeij zegt :

    Veel te veel water.
    Iedereen weet dat echte christelijke mannen alleen maar gevormd worden door ze 40 dagen zonder water de woestijn in te sturen.

  12. Lik-me-visje zegt :

    Dat boek is zo oud als de weg naar Rome. Ik zou zeggen mannen niet zeiken en gewoon doen wat je wilt doen. Dat doe ik als vrouw ook al jaren. Daarom ga ik ook niet naar cursussen waarin ik iets leer over mijn ‘rol als vrouw’. Want als christelijke vrouw beperkt die rol zich alleen tot echtgenote, moeder en… oh ja lieve meelevende gemeentezuster. En dan plakken ze er iets op als …’je mag er zijn’. Tja dat weet ik want ik ben inmiddels al weer hel wat jaartjes op deze aarde.

  13. Citroenboom zegt :

    Het was wel lachen dat weekend (maar niet de hele tijd, het moet wel een beetje zwaar zijn natuurlijk).
    De rivier in was alleen geen vrijwillige ‘als je durft’ actie. Dat hoorde er gewoon bij. En na 100 meter voel je de koude niet meer (als je uberhaupt nog iets voelde ;))

    We hebben er als team wel veel goede herinneringen aan. En (even serieuze modus) we zijn gestimuleerd te doen wat we moeten doen en er voor ons gezin te zijn.

  14. Rob zegt :

    leuk, die metamorfose van die man onder de droogkap naar een schreeuwende hulk. Het is inderdaad ver heen met de man, als we weer terug moeten naar een historisch éénhersencellig dieptepunt.
    Dat de man niet meer mag genieten van een technisch hoogstandje zoals de droogkap. Maar dat je weer schreeuwend en kwijlend over straat moet rennen, als een haan zonder kop.
    Waarheen? Op zoek naar vrouwelijke prooien die je je huis in kan slepen?

  15. Citroenboom zegt :

    @Rob
    Daar ging het dus niet om. Dat lijkt me duidelijk. Fordo heeft wel een goede uiteenzetting.

  16. Rob zegt :

    @Citroenboom:
    je hebt geleerd dat je niet meer mag zeuren als je de hond uit moet laten als het regent:)

  17. Pittig zegt :

    Wat een gedoe om een paar hormonen.

  18. Rob zegt :

    @Citroenboom,
    komop je hebt toch niet echt een cursus nodig om te leren dat je geen slappe zak moet zijn, binnen je gezin?

    je kan natuurlijk de schuld geven aan een vrouwelijke mieperige dictatuur. Maar het is toch een keuze, om het zover te laten komen door de man?

  19. Eilander zegt :

    Ik heb het nooit gesnapt, dat gelijk zijn.
    Door emancipatie staan de mannen af te wassen, maar zodra er een wasmachine gesjouwd moet worden zijn de vrouwen nergens te vinden…. Hoezo, gelijkheid?
    Ik denk dat je pas echt lol hebt met elkaar als je ook geniet van de verschillen.Dan zegt het ook weer iets als je als lompe kerel met een bloemetje thuis komt… 🙂

  20. Johan zegt :

    @fordo: Ik kan niet zeggen dat dat manbeeld me nou meer aanspreekt… 😉

    @Citroenboom: Dus je bent door een rivier gewaad om er achter te komen dat je er voor je gezin moet zijn? Leg dat eens uit.

    @Lik-me-visje en Rob: 🙂

  21. Rob zegt :

    @PP,
    heerlijk he
    die hormonen zijn een bron v vermaak 🙂

  22. BannieJ zegt :

    @LIk-me-visje
    Jij bent nu het toonbeeld van een geëmancipeerde vrouw. In de trant van: niet lullen, drie bier (of rosé, want je blijft toch een vrouw ;)). Het probleem is alleen dat er de laatste decennia mannen is verteld ‘in contact te komen met hun vrouwelijke kant’, met als tragisch dieptepunt de metroseksuele man.

    @ Fordo:
    En ik vond Flanders nu net zo’n goed rolmodel…;)

  23. Rob zegt :

    @Bannie J,
    Leg mij eens uit wat jij nou ziet als vrouwelijke kant en waarom die vrouwelijke kant geleid zou hebben tot een tragische misvorming naar metrosexuele man

  24. Rob zegt :

    @Marie, je gaat mij toch niet vertellen dat jij de tas inpakt voor je man :)Laat hem vooral zijn sokken vergeten, en zijn schone onderbroek 🙂

  25. Marie zegt :

    @Rob: we hebben een S, we hebben een A, we hebben een T, we hebben een I, we hebben een R, we hebben een E!

    (maar stiekem pak ik meestal zijn tas wel in ja, liefde heet dat :-).)

  26. Citroenboom zegt :

    @Rob
    Cursus? Dat heeft GG ervan gemaakt. Ik heb lekker een weekend onder een zeil geslapen.

    Niet iedere vent hoeft iets dergelijks leuk te vinden. Maar er zijn mannen die wat meer vent worden van een stevige uitdaging.

    En van door een rivier waden leer je niet er voor je gezin te zijn. Maar dat suggereer ik ook niet.

    @Rob
    Zoiets ja.

  27. Rob zegt :

    @Marie Jaja, die cursus is een geintje, pak jij maar liefdevol je tas in voor je w.a.t.j.e.

  28. moniek zegt :

    Ik heb (gezegend mens als ik ben ) een man die kookt en de boodschappen doet en veel met de kinderen op stap is. Ik kan dan heerlijk het huis verven, boren, behangen en met een pilsje naar desperate housewives kijken.

    Wat een tumult over iemand die weet hoe de man hoort te zijn. Dat tijdperk hebben we toch wel gehad?

  29. bodem zegt :

    Ja, leuk idee hoor, zo’n blubber weekend voor mannen. Maar als ze thuis komen stinkend naar drek en met een tas vol vieze zooi, wie draait er dan weer op voor de was?Als dat de manier is om vrouwenharten te veroveren…

    En wat is de vrouwelijke equivalent van zo’n weekend? Een emo-conferentie waar je overdag hoort hoe je er mag zijn als vrouw en ’s avonds maskertjes op elkaars gezicht smeert? Brrrrrrr. En dan nog ‘woman worship’. Ze zullen vast prachtig zingen, maar als ik die foto’s zie krijg ik echt de bibbers. Als dat de zelfbewuste evangelische ‘je mag er zijn’ vrouw is, dan ga ik liever naar zo’n blubber weekend. Voor een echte griezelfoto: http://www.eo.nl/tijdschriften/eva/2008/page/Eva_s_Women_Worship_Concert_Tour/articles/article.esp?article=9728163
    Maar ja, smaken verschillen:)

    Ben het (bij hoge uitzondering) met pittig eens. Wat een gedoe om een paar hormonen. Al die rolmodellen, ik heb er nog nooit een gevonden waar ik me in heb kunnen wurmen.

  30. BannieJ zegt :

    @Rob
    Lief, aardig,afhankelijk, ‘in touch’ met je emoties, een passieve rol, beetje het deurmatidee. Waarmee ik overigens niet zeg dat vrouwen zo behoren te zijn, dat is iets anders.

    De metroseksuele man.
    “The typical metrosexual is a young man with money to spend, living in or within easy reach of a metropolis – because that’s where all the best shops, clubs, gyms and hairdressers are. He might be officially gay, straight or bisexual, but this is utterly immaterial because he has clearly taken himself as his own love object and pleasure as his sexual preference. Particular professions, such as modeling, waiting tables, media, pop music and, nowadays, sport, seem to attract them but, truth be told, like male vanity products and herpes, they’re pretty much everywhere.
    For some time now, old-fashioned (re)productive, repressed, unmoisturized heterosexuality has been given the pink slip by consumer capitalism. The stoic, self-denying, modest straight male didn’t shop enough (his role was to earn money for his wife to spend), and so he had to be replaced by a new kind of man, one less certain of his identity and much more interested in his image – that’s to say, one who was much more interested in being looked at (because that’s the only way you can be certain you actually exist). A man, in other words, who is an advertiser’s walking wet dream.”
    http://en.wikipedia.org/wiki/Metrosexual

    Een goede uiterlijke verzorging, je emoties uiten etc. is natuurlijk an sich goed. Het probleem is alleen dat ik het idee heb dat het doorgeslagen is, teveel richting wat ‘je vrouwelijke kant’ wordt genoemd. Wat ik persoonlijk een slechte term vind, want daar heeft dat niet zoveel mee te maken, maar dat is weer een andere discussie.

    Kan natuurlijk ook zijn dat deze reactie slechts een reactie op mijzelf en mijn denkbeeld is ;), maar ik heb dit wel besproken met verschillende vrouwen. Die zien toch wel gebeuren in hun eigen relaties, en om hen heen, dat vrouwen de broek aanhebben, en de mannen er maar enigszins achteraan glibberen (hyperbool). Ik vind dat je als man je verantwoordelijkheid moet nemen, en fier moet durven te staan.

  31. Cherry zegt :

    Hé wat je ook doet, om man te zijn of te worden: eerst effe de balk uit je oog halen voordat je ermee gaat rennen, geeft meer kans van slagen!

  32. BannieJ zegt :

    Hmm, ik weet niet, misschien wel handig als je fierljeppen moet 🙂

  33. fordo zegt :

    even voor de helderheid: het ging mij er niet om een bepaald beeld van mannelijkheid te promoten. (zeker niet Slipknot, zo’n k**band) Ik houd er ook niet van om aan een bepaalde standaard te moeten voldoen.Dat is nu precies wat ik tegen elredge heb.
    Maar die neef van mij opende wel mijn ogen voor het tegenovergestelde feit: dat er veel gristenmannenmiepen zijn en dat er ook wel een beeld heerst dat men zo moet zijn. Dat is m.i. minstens zo destructief. Nee ik heb daar geen bewijzen voor of onderzoeken. Alleen kerkbezoek in veel verschillende kerken waar het overal naar voren komt.

  34. Rob zegt :

    @BannieJ
    Wat betreft het emotionele stuk van het verhaal, is het zeker goed dat mannen zich meer hebben leren uiten.

    Naar mijn idee is het gezin vaak een vrouwenzaak, waarin belangrijke beslisingen door de vrouw genomen worden. zeker omtrent opvoedingsvraagstukken.
    Opvoeding is in deze tijd veel te lastig en te ingewikkeld om op de schouders te rusten v 1 persoon..

  35. Rob zegt :

    @Fordo, ik heb zowiezo een korte carriere in de kerk, ik herken niet wat je schrijft. geef eens wat voorbeelden, als je wilt

  36. Rob zegt :

    @Eli, wat ben je slecht 🙂
    En ze dan in een sok laten slapen ipv in een berenlul?

  37. BannieJ zegt :

    @Rob
    Dat is, in een gezin waarin moeder de vrouw fulltime moeder is, altijd thuis dus, wel logisch. Die heeft het meeste contact met de kinderen, en is er dus ook het meeste mee bezig. Of het goed is dat vrouwen de opvoeding grotendeels doen een andere vraag, lijkt mij niet de ideale oplossing. Vaak ook iets meer van makkelijkheid van de man, die in onze maatschappij nu niet echt leert om verantwoordelijkheid op zich te nemen, naar mijn inzicht.

  38. BannieJ zegt :

    Of met de hele gemeente in die van een blauwe vinvis 😉

  39. Marie zegt :

    @Rob 12.09: :-D. Toch fijn dat ik jouw goedkeuring heb!

    @Bodem: hoe herkenbaar. Ik ben eens op zo’n women worshipavond geweest (gezamenlijk uitje van onze vrouwengroep ;-)) en inderdaad, het was niet wat. Misschien is het wel een gat in de markt: een vrouwenblubberweekend: ontdek de woeste hork in jezelf.

  40. Citroenboom zegt :

    @Bodem
    Die was heb ik gewoon zelf gedaan.
    Ik ben nu niet ineens een rauw vlees etende macho geworden ofzo. Mijn vrouw is eigenlijk wel blij met de veranderingen die er wel zijn. En dat hoor ik meer van de mannen uit mijn team.

    We waren wel een beetje watjes met elkaar (hele groep die mee was) en na het weekend waren de mannen zeker veranderd. Maar de meeste mannen uit mijn team zetten zich nu meer in thuis dan dat ze eerder deden.
    Dat is een deel-resultaat. Ieder heeft voor zichzelf ook wel wat geleerd, maar sommige dingen moet je niet op een forum willen schrijven maar even vragen als je een deelnemer ziet of spreekt.

  41. Hendrik zegt :

    Och. na zo’n weekend kun je wellicht wat meer inhoud geven aan de agressieve aanbidding, en mag dat ook.

    Profetische woorden voor 2010

  42. Hendrik zegt :

    @Citroenboom
    Gezien de resultaten en effecten van dit weekend (die waarschijnlijk ook al in de wervende folder waren aangekondigd) vermoed ik dat deze mannen door hun vrouwen gestuurd zijn!?

  43. oppervlakkig zegt :

    Wat vrouwen betreft doet me dit denken aan het wijze advies dat Harry Enfield aan vrouwen geeft.

  44. Meded zegt :

    Ik moet zeggen dat ik het boek van Eldredge erg inspirerend vond, als je alle oppervlakkige bergbeklim- en vecht-voor-een-prinses-taal doorziet, kom je uit bij een beeld van mannelijkheid dat ver afstaat van zowel de bleke geestelijken, als de Bavaria-reclame.
    Het hele vecht-voor-je-prinses-verhaal slaat dan op het feit dat je als man je vrouw serieus neemt, dus je emoties uit, verantwoordelijk bent en trouw blijft. Niet gezellig vreemdgaan (wat tegenwoordig in is) of je vrouw overheersen (wat al eeuwen bij christenen helaas in is).

  45. JohanKH zegt :

    Ik denk niet dat het helemaal terecht is John Eldredge met dit soort weekeindes te vereenzelvigen.
    Ik ben zelf twee keer naar een conferentie van John Eldredge geweest (een ‘boot camp’), een keer in de VS en een keer in Australië. (Ja, ik was/ben een fan).
    Op die weekeindes geen survivaltochten, razende rivieren of zeventig keer opdrukken. Dat laatste zou ik so wie so niet kunnen en dat wil ik ook niet.
    Eldredge vereenzelvigt het man zijn ook niet met het fysieke. In zijn boek geeft hij juist ook ruimte aan de sensitieve man. Lees bijvoorbeeld het stukje over een vriend van hem die pianospeelde en door zijn vader voor mietje werd uitgemaakt.
    Man zijn, zal ook Eldredge beweren, is niet gelijk aan macho zijn, of ‘doen alsof’. Juist niet. Het übermannelijke is net zo goed een ‘poser’ in Eldredges termen (een manier om je echte ik, wie je werkelijk bent, voor de buitenwereld verborgen te houden, een front dat je ophoudt zodat anderen goed over je denken in plaats van eerlijk te zijn over je twijfels en beperkingen).
    Op deze weekeindes (wel in een prachtige locatie in de natuur vaak) was in plaats van fysieke activiteiten juist heel veel ruimte gewijd om naar God te luisteren. Na elke lezing werd je naar buiten gestuurd om een plek op jezelf op te zoeken en met God te praten. Soms kreeg je specifieke vragen mee, soms niet, maar altijd was het: wees eerlijk naar God en luister!
    Wat ik begrepen heb is het op de vrouwenconferenties niet anders.
    Je identiteit (als man of vrouw) kun je namelijk niet van een ander mens ontvangen, en ook niet door het vervullen van fysieke activiteiten, maar alleen van God.
    Ik moet zeggen dat dit luisteren naar god me blijvend heeft veranderd, en daar zal ik Eldredge dankbaar voor blijven.

    Johan

  46. goedgelovig zegt :

    @oppervlakkig: 🙂

  47. Roberto zegt :

    “De mannen waren druk bezig vlotten te bouwen. Team Emmen/Veendam had het vlot het eerste klaar: ‘Wie komt voan ’t ploatteloand. Wie bouw’n wel vaker vlott’n.’”

    Hahahahaha, donders mooi, nait soez’n, deurbroez’n!

  48. Roberto zegt :

    De deelnemerservaringen op de site zijn trouwens de moeite waard om te lezen. Kan met voorstellen dat Citroenboom ervan heeft genoten!

  49. Meded zegt :

    @JohanKH
    Als ik het goed begrijp is de bedoeling van deze club dat mannen door deze oppervlakkige activiteiten heen inzicht krijgen in de dingen zoals jij die beschrijft.
    Voor de een zal dat wel werken, voor de ander niet. Mij lijkt het wel wat (alleen dat opdrukken gaat ook niet lukken).

  50. Kaas zegt :

    Over mannen en vrouwen:

  51. PietV zegt :

    Christelijke jihadisten in opleiding. Klaar voor de strijd tegen het atheisme. Een goede training om jezelf te prepareren. Ik zie dat de heren de bijbel meenemen tijdens hun waadtocht door een stromende rivier. Hoe staat het met de psychische gesteldheid van deze deelnemers. Is er sprake van een forse hoeveelheid bijgeloof en denkt men hiermee een nieuwe fase te betreden in het pad der verlichting. Een echte beproeving zou een weekend rationeel denken zijn. Gewoon keihard alle argumenten moeten onderzoeken die religie tot het bot toe fileren. Onder de bezielende leiding van enkele doorgewinterde atheisten. Een echte confrontatie en geen “hoe hou ik mijn bijbel vast in het water”. Of waar is de shampoo want mijn haren zijn smerig.

  52. fordo zegt :

    @Rob: het is lastig zo even voorbeelden te bedenken van een bepaalde sfeer. het is ook niet veel meer dan een onderbuigevoel dat volgens mij wel door meer mensen ervaren wordt (anders was elredge niet zo’n succes) Het zijn de mannen die rondlopen op Flevo en zegen dat je elkaar niet moet slaan bij de concerten (pogo-en) de mannen die immer lief glimlachen over het algemeen erg lief zijn. In hun huis gekomen is alles ten allen tijde opgeruimd (als moeder de vrouw nu een week weg is of niet) de muzieksmaak is netjes, net als de boeken, de meningen en de oprijlaan. het enige risico zit hem misschien in een halve aandelenhypotheek.

    en volgens mij zijn er heel veel van dit soort gristelijke mannen

  53. BannieJ zegt :

    Lopen ze weer achter, die atheisten, ik ben al uitgewinterd 😛

  54. BannieJ zegt :

    @fordo
    Zouden we hier in het hoge Noorden dan toch een klap van de noormannenmolen hebben gehad ofzo, dat we hier minder geëvrouwcipeerd zijn?

  55. fordo zegt :

    ik zou het zeggen

    hier noordelijke mannen muziek

  56. GJay zegt :

    Al die ‘self-help’ boeken over hoe je je als (christelijke) man of vrouw moet of hoort te gedragen… nergens voor nodig toch?

    Als je doet waar je goed in bent, en je kunt daar met je vent (of vrouw) een goede verdeling in vinden, dan is het toch goed? Als ik voetbal wil kijken met een biertje, en hij kijkt liever naar Friends met een jus d’orange, vind ik dat ook prima. Als hij niet graag naar een survivalweekend wil, en ik wel, dan moet dat okay zijn. Andersom ook. Dat heet respect voor elkaar hebben, en elkaar genoeg vertrouwen om jezelf te zijn en te blijven. De aangeprate ‘innerlijke man’ of ‘innerlijke vrouw’… whatever…

  57. John zegt :

    Als ik dit lees krijg ik wel zin om die Eldridge met mn handtasje in elkaar te miepen.

  58. Cherry zegt :

    Alle gekheid op een stokje, eh boomstam, als we naar God luisteren en naar Jezus kijken, zouden we echt man of vrouw kunnen zijn. Mannen hebben dan toch een extra voorbeeld gekregen, want Jezus was man 😉

  59. Marie zegt :

    Wat ik in het kader van deze discussie dan wel weer een rare gewaarwording vind, is dat ik nu verbaasd ben dat GJay een vrouw blijkt te zijn. Waarom denk ik bij een ‘neutrale’ naam altijd dat het om een man gaat (had ik ook al bij Bodem)?

    Misschien omdat hier toch ook vooral mannen rondhangen? Waarom is dat eigenlijk? En waarom zijn er (volgens mij) ook meer mannen dan vrouwen actief op Twitter? Hebben mannen er meer behoefte aan om zich te profileren en gaat het bij ‘vrouwelijk gebruik van internet’ vooral om babbel- en met-elkaar-meeleef-fora?

    Het blijft fascinerend :-).

  60. John zegt :

    @Marie.
    Dat had ik ook, net als bij Ruitje. Wat een verbazing als dat dan een vrouw blijkt te zijn. Gelukkig zijn er ook nog typisch mannelijke namen als Rob. Daar is het dan wel weer makkelijk bij te bedenken. Zo zou ik het net zo raar vinden als Marie ineens een vrouw blijkt te zijn 😀

  61. Ds Dre zegt :

    Een vader en zoon rijden samen, zonder zijn moeder, in een auto en krijgen een ernstig ongeluk. De vader overlijdt en de zoon wordt ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht. Daar wordt de dienstdoende chirurg opgeroepen. Zodra ze de patIënt ziet, zegt de chirurg, ik kan deze jonge man niet helpen, het is mijn zoon.
    Dit raadsel doet het altijd goed.

  62. goedgelovig zegt :

    @Marie: Mannen hebben hun speeltjes nodig, vrouwen kunnen zonder. Maar we zijn wel blij dat GG toch een heel aardige vrouwelijke populatie telt.

  63. Marie zegt :

    @ John: haha, al kan het best verwarrend zijn hoor, om als man een wat vrouwelijk klinkende naam te hebben.

    Bij Ruitje had ik het niet. Verkleinwoorden geven toch iets vrouwelijks vind ik (helaas eigenlijk. Niets zo ergerlijk als dat vrouwen het hebben over hun ‘collegaatje’ of ‘vrouwtje van de kerk’ ofzo).

  64. Ds Dre zegt :

    Excuus het bovenstaande verhaal is te makkelijk want je kan het nalezen.
    Een vader en zoon rijden samen in een auto en krijgen een ernstig ongeluk. De vader overlijdt en de zoon wordt ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht. Daar wordt de dienstdoende chirurg opgeroepen. Zodra de chirurg de patIënt ziet, zegt deze: “ik kan deze jonge man niet helpen, het is mijn zoon.”
    Meest gehoorde oplossing. De zoon had 2 vaders. Het was zijn pleegvader en de chirurg zijn echte.
    Nooit gehoord: De chirurg is zijn moeder.

  65. Marie zegt :

    Ds Dre, mag ik het verklappen?

    GG, ik vind het ook fijn dat de vrouwen alhier best aardig zijn ;-).

  66. Marie zegt :

    Ds Dre, als je even had gewacht, had je ‘het is zijn moeder’ voor het eerst gehoord :-).

    En nu ga ik koken, anders staat het eten niet op tafel als vaders thuiskomt.

  67. John zegt :

    @Marie.
    Wist je dan dat onze Rob ook een vrouw is? 😉

  68. Marie zegt :

    @John: tuurlijk meid, wij vrouwen voelen dat aan.

  69. GJay zegt :

    @Marie

    Ik ben inderdaad een vrouw ja 🙂 dat heb je goed gezien! 😉

  70. oppervlakkig zegt :

    Pff, en ik elke keer als ik naar GG surfte: “Gezellig met mannen onder elkaar…”

  71. oppervlakkig zegt :

    *en ik maar denken elke keer

  72. Rob zegt :

    @Marie,
    Ik zal even zeggen hoe het echt zit. Die mallerd van een John kletst uit haar nek en doet in ernstige mate aan projectie 🙂

  73. Rob zegt :

    Ik zal John, of is het Johanna, eens opgeven voor een cursus bij soulsista

  74. Vleertje zegt :

    Ik wil best samen met John Eldredge met mijn handtasje in elkaar miepen 😆
    En lieve goedgelovigen, Vleertje is ook een vrouw!

  75. Eekhoorn zegt :

    Hoera! De mannen gaan eindelijk het voortouw nemen!! Als ze dat dan ook thuis doen wat betreft bidden en bijbel lezen zou het helemaal GEWELDIG zijn! Wat dat aangaat is het toch heeeeul vaak moeder de vrouw die de kar trekt!

  76. cysoon zegt :

    En toch was het een bijzondere ervaring ongeacht deze discussie over de man-vrouw verhouding/relatie.
    In oktober 2008 het zelf mogen ervaring, met een geweldig team, en het heeft mijn relatie met Jezus versterkt/verdiept!
    God heeft bijzondere mannen en bijzondere vrouwen geschapen!

  77. bodem zegt :

    @ citroenboom

    Als je zelf je was gedaan hebt, neem ik mijn woorden terug:)

    Misschien een idee voor de EO. Een weekend waar mannen leren wassen, strijken, koken, conflicten tussen peuters oplossen en dwijlen en een weekend waar vrouwen leren gootstenen ontstoppen, stekkers vervangen, banden plakken en keukens installeren. Als je dan een onhandige man hebt, dan stuur je hem naar het vrouwenweekend, en als je eens wilt lachen ga je zelf naar het mannenweekend. Kan de EO er meteen een mooie reality soap over maken.

  78. Eekhoorn zegt :

    Nou Bodem, helemaal TOP!

    Geef ’t meteen door aan de EO, volgens mij is dat een enorm gat in de markt!

  79. Citroenboom zegt :

    We waren niet eens door onze vrouwen gestuurd. Al waren die wel erge enthousiast toen ze de website lazen 😉

    @Eekhoorn
    Dat was het (onderandere door onze vrouwen 😉 beoogde effect.

  80. cris zegt :

    @Bodem: prima idee, ik doe mee! 🙂 Ik wil wel leren gootstenen ontstoppen, stekkers vervangen en keukens installeren. Banden plakken kan ik al 😉

    Mijn man kan al wassen strijken en koken, dus bij deze constateer ik een zekere onevenwichtigheid in onze relatie: hij heeft de EO-cursus niet nodig. Mag ik ook alleen komen?

  81. Ds Dre zegt :

    Als ik dit zo lees moet ik ook naar dit strafkamp.
    Ik doe de afwas, de was, stofzuigen, afstoffen en mijn partner de klussen, zooals stekkers repareren, lampen vervangen etc. Dit is niet zoals God het bedoeld heeft begrijp ik nu (pas).

  82. Citroenboom zegt :

    Ds Dre
    Volgens mij dus niet (tenzij je in ernstige mate onderdrukt wordt door je vrouw natuurlijk)

  83. Marie zegt :

    Cris ook al een vrouw? Misschien kunnen alle vrouwen zich even melden? Dat geeft wat duidelijkheid ;-).

    (nee doe maar niet en ik denk dat ik mijn naam ga veranderen in Mario)

  84. Rob zegt :

    @Marie,
    al die verwarring is veel te leuk, lekker zo laten 🙂

  85. cris zegt :

    @Marie: cris is de afkorting van mijn naam, vandaar. Merk op internet wel vaker dat dat voor vergissingen zorgt. Maar heb eigenlijk geen zin om een andere naam te gaan gebruiken…

    Wel geinig die verwarring. Ik dacht ook dat GJay een man was. Maar Ruitje klonk wel vrouwelijk, aangezien het een verkleinwoord is; mijn oma heette Jantje en ik ken ook een Pietje (een vrouw dus).

    Misschien moet ik er crisje van maken? 😉

  86. the dude zegt :

    Ik moet toch eerlijk bekennen dat de verwijfde man in de christelijke hoek één van de redenen was om afstand te nemen van de religie genaamd Christendom.

    Nadat de vruchten van de geest nóg steeds niet volop zichtbaar waren in mijn leven en ik vervolgens de cover van John Eldredge’s boek zag wist ik het gelijk:

    De religieuze kliek wil samen met Paulus (= vervelend ventje) van mij een mietje maken die lief, zacht en aardig is, vol van goedertierenheid, tederheid, gevoeligheid en nog meer van die shit.

    Sindsdien ben ik tevreden met mijn ruwe kant… Af en toe ben ik gewoon een lompe lul! Maar ik ben dit wel zelf, en ben niet één of ander gemaakt gristenventje die zijn ruwe mannelijke kant krampachtig achter een tedere glimlach verbergt.

  87. Jesca zegt :

    @the dude,
    en nu ben je die lompe lul, om je maar te citeren. en daar hoort dan zeker een volkomen verkrampt beeld van christenen bij?

    ik wil je best es voorstellen aan christenbroeders waarvan ik zeker weet dat ze geen ‘mietjes’ zijn.

    ge zijt een flapdrol…

  88. the dude zegt :

    @Jesca,

    Ik ben een lompe lul… maar wel af en toe, dus niet altijd.

    Ik snap dat er gristenventjes zijn die volgens jou geen mietjes zijn. Mooi voor jou dat jij ze ook kent. Ik ken ze nl. zelf ook. Ik zeg niet dat gristenventjes allemaal mietjes zijn, maar geef wel aan dat die druk gevoeld is door mij toen ik nog veel in de gristenscene rondhing.

    ge zijt nogal snel met uwen oordeel…

  89. sash zegt :

    @fordo: vette muziek Amon Amarth! metal/rock is echt mijn ding en wil persé dat mijn evt toekomstige beloveth deze liefde deelt!
    doe mij maar zo’n ruwe bonk met lang haar/tattoos/piercings 😀 maarrr.. ik ken dr zo een en die is ook nog christen, zachtmoedig én gevoelig. geweldig combinatie… I like my man with a little eyeliner, haha 😛
    ik heb niets tegen de chr. metroman, zolang hij maar doet wat de bijbel van een man vraagt 😉
    my submission will be to him, cause his submission is to the Lord 🙂 wat een vrijheid!

  90. woody zegt :

    @the dude, even serieus, even van man tot man…

    christelijk mannen zijn zeker stoer en geen mietj! Kijk naar mij! Ik ben geen mietje!!!! Ik noem het zelf liever, rose… niet zo hard doorbakken maar net een beetje lekker rose dus… Joh, het is zo’n bevrijding om ook ‘in tuts’ te zijn met je fenemine inside! Zo mag ik graag een beetje breien (af en toe he! niet elke dag) en winkelen vind ik hee-eerlijk.

    Samen met mijn vrouw doen we dan de tienerdienst, en trouwens in glimlach gewoon graag veel, en wat is er mis met goedertierenheid, vol van liefde en begrip, gedichtjes schrijven, je vrouw laten uitpraten en naar haar luisteren, wasjes draaien. Ik hou gewoon van een opgeruimd huis wat lekker ruikt, dan kan mijn vrouw ook lekker ’s avonds thuis komen, en ik vind het dan gewoon fijn dat er lekker eten op tafel staat, en dan geef ik haar na het eten de krant, pantoffels, bak koffie en dan kan ze lekker op de bank wat lezen… de schat…

    Nog een ding, ik heb ook best een ruwe kant!!! beetje aan de achterkant van hak, want daar knelt mijn schoen een beetje – eelt – volgende week even langs de schoonheidsspecialiste…

    toedels!

  91. the dude zegt :

    @woody,

    Ben jij niet toevallig Stefan Postma?? Dan kan ik me voorstellen dat je last hebt van eeltvorming aan de achterkant!

    😉

  92. Marie zegt :

    @ Woody: 😀

    @ Cris: mooi laten zo, niets meer aan doen ;-).

  93. woody zegt :

    @the dude

    ik ben getrouwd en heb de naam van mijn vrouw aangenomen (dat wilde zij perse) dus ik heet geen Postma meer.. wel jammer want ik was de laatste naamdrager van de familie… maar mocht echt niet, ik heb nog wel gevraagd hoor!… mijn vrouw kan heel overtuigend zijn, bovendien is ze fysiek vrij sterk, en daar kan ik met mijn 47 kilo niet tegenop…

    p.s die stoomcurus lijkt mij wel wat (voor mijn buurman, dat is zo’n mietje!) Ho, daar is Pieter, we hebben zometeen tupperware party

    toedele!

  94. goedgelovig zegt :

    @woody: 🙂

  95. Meded zegt :

    Mr. T. (BA Baracus) is ook christen.
    Als er iemand geen mietje is…

  96. debutler zegt :

    die kerel die tegenwoordig een telsell kook programma presenteert?

  97. debutler zegt :

    die speelde alleen maar iemand die geen mietje is…

  98. the dude zegt :

    Mr. T is toch gay?

  99. Defender of the Faith zegt :

    Waarom verbaasd het me niet dat het merendeel van de mannen hier overloopt van een overdaad aan vrouwelijke hormonen 😦

  100. the dude zegt :

    @Defender of faith,

    Ik denk dat dat komt omdat gristenen (goedgelovigen of niet) meer en meer op God, die zowel mannelijk als vrouwelijk is, willen lijken en zo weinig mogelijk eigen, vleselijk karakter willen behouden.

    Want wat een mens zaait, dat zal hij ook oogsten.

  101. Rob zegt :

    @DOF
    daar heb ik geen last van.

  102. Tine zegt :

    Perfekt, ben ik de mijne effe kwijt. Kan je hier ergens intekenen ofzo????

  103. thebutler zegt :

    Ik ben voor discipline. Moet er toch niet aan denken dat we straks bijna allemaal door prinsesjes getrainde cappuccinomakertjes worden!