Ooit evangelisch: de onthullingen

ooitevangelisch“Evangelische gemeenten etaleren graag bekeringsverhalen. Maar de afscheidsverhalen van teleurgestelden worden verzwegen. Met het boek ‘Ooit evangelisch’ komt die achterdeur voor het eerst in beeld.” Aldus Trouw in een artikel over het onderzoek van Otto de Bruijne, Peter Pit en Karin Timmerman naar evangelische kerkverlating. Het boek werd afgelopen vrijdag gepresenteerd. Joel News, een e-mail nieuwsbrief die meestal opwekkende berichten heeft, maar deze keer dus niet, stuurde gisteren een artikel rond met de tien belangrijkste onthullingen. Handig, zo’n managementsamenvatting.

Hou je vast, hier komt ie:

1. Het zijn niet de mensen in de marge van de gemeente, maar de actieve, betrokken gemeenteleden die afhaken.
2. De meesten zijn hoger opgeleid en denken actief na over het geloof.
3. Kerkverlating komt bij een groot aantal evangelische gemeenten voor.
4. De belangrijkste reden voor vertrek: de geslotenheid van de evangelische gemeente (overtuigd van de eigen ware visie, groepsdwang, een ‘als het je niet bevalt, dan ga je maar weg’-houding, oppervlakkigheid, doofpotcultuur).
5. De meeste kerkverlating vindt plaats rond het 23e en 40e levensjaar, als mensen in een nieuwe levensfase komen.
6. Manipulatie door leiders is een doorslaggevende reden voor vertrek.
7. Een andere reden is de kloof tussen wat een gemeente verkondigt en de realiteit.
8. De overgang van ‘evangelisch’ naar ‘ooit evangelisch’ was voor alle betrokkenen ingrijpend, de deur werd vaak hard achter hen dichtgeslagen.
9. Vrijwel iedereen is blij uit de evangeliegemeente weg te zijn (gevoel van opluchting).
10. Een deel bezoekt na het vertrek geen kerk of gemeente meer; een deel keert terug naar de gevestigde kerken, die meer rust en stabiliteit bieden.

Volgens Joel News vond een vergelijkbaar onderzoek een paar jaar geleden plaats in Nieuw-Zeeland. Als uitkomst publiceerden de onderzoekers tien mythen over evangelische kerkverlating, vier typen kerkverlaters, en zes geloofsfasen waar mensen doorheen gaan. De rest van het artikel mochten we in verband met auteursrechten niet publiceren, anders hadden we het als column geplaatst. Maar niet getreurd: morgen een persoonlijke beschouwing van onze eigen Danny Butler over evangelische kerkverlating. Het schijnt dat Butler ook ooit evangelisch was.

64 Reacties op “Ooit evangelisch: de onthullingen”

  1. Citroenboom zegt :

    Ik hoop niet dat wit weer gaat uitmonden in kerkbashen.
    Er zijn ook kerken waar het wel goed gaat.

  2. Johan zegt :

    Prikkelende samenvatting. Ik heb het hele stuk in Joel News gelezen en de insteek is: wat kunnen we leren van fouten, zwakten en problemen. Lijkt me heel goed. De bijbel staat ook vol met fouten van leiders en problemen in gemeenten, opdat we er (hopelijk) van leren.

    Ik heb zelf ook een evangelische gemeente achter me gelaten en kan alleen zeggen: sommige ongezonde dingen zie je pas scherp als je eruit bent, niet als je er nog in zit.

    Vraag aan de lezers van GG: wie kent een evangelische gemeente waar nog nooit problemen zijn geweest?

  3. Ds Dre zegt :

    @Citroenboom. Inderdaad er zijn veel meer kerken dan evangelische. Of er “evangelische kerken” zijn waar het wel goed gaat weet ik niet, volgens de samenvatting wel, er staat een groot deel, dus een klein deel niet, ik ken die wereld niet, maar wellicht kan je een aantal noemen.
    Da’s dan gelijk een antwoord op Johan zijn vraag.

    Ik ben benieuwd of de “evangelische kerken” bereid zijn hiervan iets te leren, gezien punt 4 vrees ik van niet. Waar ik benieuwd naar ben wat de motivatie van de afhakers was om naar een “evangelische kerk” te gaan.
    Volgens mij is er een verschil tussen naar een “evangelische kerk” gaan en evangelisch zijn. Ik beschouw mij als evangelisch, anderen in de kerk waar ik kom ook, maar heb niks met de “evangelische kerken”. Kortom de evangelische wereld is stukken groter dan de kerken die zich evangelisch noemen.

  4. grbn zegt :

    Ik las dit weekend het artikel in Trouw inderdaad. Wat er in het online artikel mist (of ik kijk niet goed) is de grafiek waarin aangegeven wordt hoe het deze mensen vergaat: slechts 10% is niet meer gelovig, 30% gaat niet meer naar een kerk en 30% komt terecht in (of in veel gevallen: keert terug naar) de PKN, als ik mij goed herinner. Het was voor mij bemoedigend om te zien dat zo weinigen hun geloof vaarwel moeten zeggen door wat ze meemaken.

    PS: het onderzoek was niet bedoeld als statistisch rigoreus, dus de cijfers zijn niet keihard.

  5. Gelovig zegt :

    En dit soorten zaken komen bij elke kerkgenootschap voor dus is niet specifiek Evangelisch !

  6. Ds Dre zegt :

    @Gelovig. Over welke zaken heb je het en uit welk onderzoek blijkt dat.

  7. Ruitje zegt :

    Er is zoveel verschil in evangelische gemeenten; sommige zijn super charismatisch, of pinksteren, andere meer gebalanceerd met goed onderwijs uit de bijbel. Dus je kunt niet 1 lijn trekken met de term ‘evangelische gemeente’ .

    Zit zelf gelukkig bij een gebalanceerde gemeente, die zijn er gelukkig ook nog.

    Zou gillend wegrennen bij een supercharismatische zweef gemeente waar het er aan toe zou gaan als bijvoorbeeld bij TRIN.

  8. Jot zegt :

    Het kan zijn dat het aansluiten bij een groep gelovigen voor iemand een tijd een functie heeft.
    Uiteindelijk zul je je “leven” zelf moeten leven en dat is niet door wie dan ook te vervangen.
    Het zal best teleurstellend zijn voor pastoors en dominees als ze hun gasten weer zien vertrekken. Blijkbaar kunnen ze op dat moment niet meer bieden waar men naar op zoek is. Te lang is veel voor zoete koek aangenomen. Het is niet alleen maar ongunstig dat mensen op zoek gaan. Het blijkt ook uit de cijfers dat men niet van zijn geloof is afgevallen, maar andere wegen zoekt.
    Hartelijke groeten JOT

  9. John zegt :

    Pijnlijk om te zeggen dat ik me in alle 10 de punten wel kan vinden.

  10. Ds Dre zegt :

    @Jot. Daar kan ik me aardig in vinden. Helaas nemen sommige geloofsgenootschappen zichzelf zo serieus dat zij zich als de weg, de waarheid en het leven zijn gaan beschouwen (of hun voorganger). Weggaan uit onvrede vind ik niet goed, wel als je concludeerd dat het goed geweest is als je een tijdje samen hebt mogen opgaan en nu een andere weg volgen naar het zelfde einddoel.

  11. Johan zegt :

    @ Ds Dre: Ik snap wel wat je wilt zeggen met positief doorstromen ipv weggaan uit onvrede, maar realiseer je dat veel mensen uit loyaliteit te lang in een disfuntionele situatie blijven zitten. Onvrede is ook een gevoel dat je tijdig serieus moet nemen, zodat je nog positief kunt schakelen. Wacht je te lang, dan wordt het negatief, maar ook dan is weggaan uit onvrede nog altijd beter dan blijven.

    Ik ken eigenlijk geen mensen die makkelijk of uit een soort consumentisme uit een gemeente zijn gestapt. Als het onderzoek aantoont dat het om betrokken, actieve en vaak hoog opgeleide weldenkende mensen gaan, bevestigt dat het beeld dat ik al had.

  12. Ds Dre zegt :

    @Johan. Die loyaliteit ontstaat vaak doodat er een binding wordt verlangt aan de groep. Ik ben onlangs zonder problemen over gestapt van Anglicaans naar OKK. De voorganger heeft dezelfde visie als ik, namelijk op dit moment gaan we gelijk op maar de kans is groot dat er op een bepaald moment de wegen weer scheiden. Dat kan van beide kanten, ook voorgangers gaan na verloop van tijd weg. Daarbij ontwikkeld een geloofsgemeenschap doordat er mensen bij en weg gaan, de leden zelf veranderen en de omgeving veranderd. Het mag dus een wonder zijn dat je altijd thuis bent in een geloofsgemeenschap die constant veranderd.

  13. Hero de Jong zegt :

    Sinds enige jaren, behoor ik tot een eukomenisch
    gezelschap, dwz : een soort van charismatische
    bijbel & gebedskring — echter daarvoor ?… heb ik
    wel tot #drie van zulke “evangelische” gemeentes
    moeten verlaten — gelukkig ging Jezus daarin met
    mij mee, dus die *achterdeur* sloeg ook tegen Zijn
    hielen — maar die gemeentes, hebben tenslotte ’n
    hoge prijs betaald voor hun stommiteit ….

    NB > ooit in december 1988, profeteerde ik :
    “… Het leiderig geleider der leiders, leidt tot niets !!…”
    –( en ook deze profetie kwam dus mooi uit ….

  14. Vleertje zegt :

    Wat mij altijd opvalt is dat de gemiddelde pinksterkerk zich heel graag evangelisch noemt.. Maar goed..
    Tja ik ben er zelf ook eentje. Foute leider in een pinkstergemeente en dan wordt je Nederland Gereformeerd. In mijn NGK zijn de structuren en de inhoud gezond en is manipulatie afwezig, helaas is de vorm wat ouderwets met orgel enzo. Al veranderen er wel dingen.
    Er is overal wel wat, maar Otto de Bruijne heeft zeer goede dingen te zeggen over deze zaken.

  15. Antonie zegt :

    Herken me ook in alle 10 de punten, hoewel ik nooit officieel lid/deelnemer van een evangelische gemeente was, maar gewoon heel actief bij Soul Survivor.
    ’t Mooie van mijn tijd daar is dat ik daar op het ‘juiste’ moment ben weggegaan, m.a.w.: zonder pijn & zonder verwijten. Ik kom er nog regelmatig met veel plezier, zij het vooral om met oude vrienden weer af te spreken.
    Nu een zeer gelukkig lid van een officieel-niet-evangelisch-maar-toch-eigenlijk-wel gemeente. Maar dat is wel na een hoop jaren zielzoeken & grote vragen stellen…

  16. Someone zegt :

    Otto de Bruijne heeft juist de achterdeur van gemeente De Kandelaar uit Voorthuizen achter zich dicht getrokken en heeft het begrip ‘gemeente-hoppen’ een nieuwe dimensie gegeven. Hij heeft de laatste jaren vijf (evangelische) gemeenten via de achterdeur verlaten. Zou er bij Otto niet ook een beetje ‘oud zeer’ kunnen zitten?

  17. Johan zegt :

    @ Someone: Of terecht zeer?

  18. Kaas zegt :

    Ik zou niet weten waar anders dan in een evangelische kerk ik zou moeten zijn voor goede bediening. In de PKN kerken ontbreekt de visie op bediening m.i. te weinig… Lekker worshippen, genezen, in tongen zingen… waar anders dan in de evangelische kringen kan dat?

    Maar dat was wat ik tien jaar geleden dacht… Nu denk ik vaak:

    “And I’d join the movement
    If there was one I could believe in
    Yeah I’d break bread and wine
    If there was a church I could receive in
    ‘cause I need it now”

    Dus ga ik de ene week maar eens onder het orgel zitten en de andere week weer eens lekker uit mijn dak bij een (min of meer) goede band. Ik leg me in ieder geval niet meer zo vast als ik vroeger deed, want ook ik moet helaas bekkenen dat ik alle tien de punten herken…

  19. Kaas zegt :

    En ik bedoelde natuurlijk “In de PKN kerken ontbreekt de visie op bediening m.i. te veel…”

  20. John zegt :

    @Hero.
    “… Het leiderig geleider der leiders, leidt tot niets !!…”

    Dat is geen profetie, dat is een slechte one-liner.

  21. Someone zegt :

    Nee, Hero, het is geen profetie. Maar het is ook geen slechte oneliner. Het is wartaal. Schaf toch eens een fatsoenlijke tekstverwerker aan, leer het alfabet van buiten, vergeet al die rare leestekens en hou op je medemens zo ongelooflijk te irriteren…

  22. Hero de Jong zegt :

    @John … goede profetie, is kort maar krachtig !!
    — en het zet ook iets in beweging ?

  23. Ruitje zegt :

    @Someone, Hero luistert (leest) niet . Hem is al zo vaak geadviseerd een cursus ‘ Nederlands’ of ‘ Schrijven’ te volgen, maar hij is een hardnekkige ‘profeet’ die niet te corrigeren is, helaas.

  24. Hendrik zegt :

    Het is jammer dat de deadline net verlopen is, anders had Otto cs. misschien i.s.m. GG de ‘Ooit Evangelische Omroepvereniging’ kunnen oprichten en een ledenwerfcampagne kunnen starten, om in het publieke bestel te komen.
    Het is zonneklaar dat die OEO net weer een ander geluid kan laten horen dat nu nog in de ether ontbreekt.

  25. josti zegt :

    @Someone:
    Volgens mij is het overduidelijk dat dit boek over oud zeer gaat. Vooral over hoe dat zo gekomen is.

  26. Hero de Jong zegt :

    @Ruitje … mensen proberen elkaar te controleren,
    maar vanaf het moment dat : Jezus tot mij sprak,
    waren ze bij mij dus aan het verkeerde adres ….

    — zie > http://www.manna-vandaag.nl/?post=5268

  27. Ds Dre zegt :

    De reactie van Hero doet mij denken aan het opwekkingslied van Genesis “Jesus He knows me”.

    En de volgende zin is:
    And He knows I’am right.

  28. Someone zegt :

    @ Ds Dre: Yeah!

  29. John zegt :

    @antonie.
    Hé, jij ook actief geweest binnen soul survivor? 😉

  30. Johan zegt :

    Misschien een ideetje om een lotgenotengroep op te zetten voor ex-Soul Survivor-deelnemers? 😉

  31. hj zegt :

    Wat grappig, die 6 stages of faith. Ik denk dat ik zelf ergens tussen 4 en 5 ben beland, alvorens het licht te zien. ;p

  32. ijsbrand zegt :

    wij zijn blij met het boek ,,ooit evangelisch,, het geeft een goede inkijk binnen de evangelische keukens, tevens is het wetenschappelijk onderbouwd dus geen fars/flauwekul.

    Helaas schiet het wettelijk en in de controle op evangelische gemeentes en hun functioneren schromelijk te kort ook op het gebied hoe er omgegaan word met verworven finacieen en fraude gevoelige constucties,jaaar overzichten en finaceele controle door meedere gemeenteleden worden niet goed toegepast laat staan dat er in sommige gemeentes totaal geen financieele jaar cijfers bekend worden gemaakt.

    Zeker met de crediet cricis in amerika komen deze dollar jagers nu naar europa toe om in euro jagers te veranderen daar in amerika de mensen dus danig verarmt zijn hier de markt voor deze lieden braak ligt.

    Zonder in detail te gaan wat er allemaal mis gaat vind ik het goed dat we nu na het verschijnen van dit boek en onderzoek niet de andere kant moeten op kijken en ons gaan bezinnen in hoe en in wat we geloven en wie we volgen of wat we volgen ,tevens zouden er oplossingen moeten komen om deze uit de hand gelopen gektes te bestrijden en te voorkomen helaas beseffen de mensen te weinig hoeveel leeed er al geschied is in nederland maar ook werld wijd

  33. Antonie zegt :

    @john Ja joy, 7 jaar daar op de buhne gestaan. Met veel plezier, laat ik dat eerlijk zeggen. Heb ook geen lotgenoten-groep nodig, eerder af en toe ‘vond jij toen ook niet dat …’ of ‘heb jij toen daar ook aan meegedaan…’. Zelfspot is goeie spot zeg ik altijd.

    Ik vond op ’n bepaald moment dat ik zelf de integriteit begon te missen, begon te geloven in m’n eigen ‘voetstuk’ en begon me voor te doen zoals veel mensen verwachten dat ik zou zijn. Dus niet meer mezelf. En toen was het dus tijd om te stoppen.

    Desalniettemin goeie tijd daar gehad, en met veel oprechte mensen samengewerkt. Sommigen waren oprecht verkeerd bezig, maar voor het grootste deel wel met het hart op de juiste plek.

    Trouwens, voor ’n verder verleden kan ik nog wel een self-help groep gebruiken. Was ook 7 jaar lid van King’s Kids. Da’s pas eng 😉

  34. pb zegt :

    @Antonie,

    Soms een YwaM achtergrond?

  35. John zegt :

    @antonie.
    Grappig, ik in 2001 een jaartje op de buhne gestaan 😉

  36. Heldere Henkie zegt :

    @pb
    lol!

  37. Reinie zegt :

    Ach kom, ik ben Nederlands Hervormd opgevoed, bij de Jesus People tot bekering gekomen, die zijn geruisloos overgegaan in de plaatselijke Pinkstergemeentes, daar zijn we vertrokken en nu zijn we Evangelisch.

    Ik ben dus ‘Ooit Nederlands Hervormd’ geweest. Toen ik daar mijn lidmaatschap op had gezegd, veranderde er niets, niet bij hen en niet bij mij. Dat zegt al genoeg hè 🙂 Ik ben dus ‘Ooit Pinkster’ geweest. Toen ik daar weg ben gegaan voelde ik me ‘bevrijd’.

    Ik ben dus nu Evangelisch in een fijne gemeente, waar ik me goed voel. En ik kan me voorstellen dat sommige mensen bij ons in de gemeente zich terugvinden in de bovenstaande punten, maar dat zegt dan meer over die mensen dan over de gemeente. Ik wil ze zien zitten in de kerk van mijn voorouders, of in eender welke gemeente…

  38. Johan zegt :

    @ Reinie: Je projecteert je eigen ervaringen op anderen, dat vind ik nogal kortzichtig. Als mensen weggaan zegt dat iets over die mensen én over die gemeente. Het is altijd een wisselwerking.

  39. eli zegt :

    Tja, ik verliet ook ooit de evangelie gemeente en ging vervolgens naar de plaatselijke NGK. Toen een verademing (wat een rust). Nu is echter de plaatselijke NGK behoorlijk evangelisch geworden. Nu blijf ik thuis op zondag. Best fijn.

  40. rogier dijk zegt :

    Ik ben zelfs gestopt met mezelf Christen te noemen – ik wil geen deel meer zijn van een ‘wereld religie’ van een kerk of iets wat daarmee te maken heeft. Ik doe een matige poging tot het volgen van Jezus. Dat gaat met vloeken en opstaan en de rest is voor mij niet meer relevant.

  41. Hero de Jong zegt :

    Hmm ? — er zijn hier enkelen, die het nog altijd niet
    snappen, en zich dus “evangelisch” blijven gedragen,
    alsof ze behoren tot de christelijke gedachtenpolitie >

    Gristelijke gedachtenpolitie

  42. pien zegt :

    @eli, wat staat jou zo tegen bij dat ‘evangelische’?

  43. Martijn zegt :

    Ooit hervormd (gereformeerde bond):
    Vroeger met je jas aan zo in de kerk, keurig op tijd, langzaam psalmen zingen met een orgel in een taal uit 1700 en 1,5 uur met zo’n 800 man naar een man kijken met een zwarte jurk die in statenvertalingtaal een goed bedoelde preek hield. Dit 2x op een zondag… Een totaal andere wereld, dan wat je ‘buiten’ tegen komt.
    Als gemeentelid had je niet veel te vertellen. En de afstand met de dominee (je zou z’n voornaam nooit noemen) bleef ook groot.
    Een kerk die niet snel zou kunnen scheuren. Geen sprake van partijschappen of manipulatie. Alles was glashelder. Zo ‘doen we het al eeuwen’. Maar een kerk waar je zo anoniem kan bewegen is meer een organisatie dan een huisgezin.

    Ooit hervormd…. Toen werd ik… evangelisch.
    Informeel, geen jassen meer aan in de kerk, en veel mensen die iets in te brengen hebben. Allemaal een beetje menselijker. Betere muziek en allemaal wat vrolijker. Ook persoonlijker. Maar misschien niet altijd even veel diepgang. Verder allemaal over ambitieus en soms ook overwerkt….
    Het lijkt allemaal mooi, maar zo’n evangelische club is meer een gezin. Dus zoals broers en zussen wel eens strijd hebben, zo ook in deze gemeente. Mensen zijn behoorlijk assertief en het deint allemaal nog wel eens tijdens bijv. een gemeentevergadering.
    Soms verlang ik terug naar die statige kerk waar alles altijd duidelijk is! Maar na onlangs weer eens zo’n traditionele kerkdienst bezocht te hebben, dach ik: o nee, dit is het echt niet. dan toch maar evangelisch. Dan maar een huisgezin waar meer het leven in al zijn dynamiek ervaren wordt en waar je zelf ook onderdeel van bent. 🙂

    En geloven alleen, ik zou het niet kunnen.
    Ik hou van de kerk!

    PS. Dit verhaal is puur een persoonlijke beleving, dat mag duidelijk zijn.

  44. eli zegt :

    @pien
    Wat staat mij zo tegen van het ‘evangelische’?
    Heel veel maar dat is voornamelijk persoonlijk. Ik heb er veel te lang ( > 20 jaar) in rondgelopen. Ik denk dat ik samenvattend kan zeggen dat wat mij het meeste stoort is dat ik mijzelf niet mag, en daardoor niet kan, zijn in de evangelische kringen waarbinnen ik mij begeven heb. Doe je gewoon mee, schik je je naar het kerksysteem, heb je vooral ook niet een eigen mening en denk je niet te veel zelf na dan gaat alles goed, ben je een fijne broeder/zuster en hoor je er bij. Gedraag je je (een beetje) anders, dan heb je een probleem, dan hoor je er niet bij of mag je zelfs niet meedoen. Daar kan ik niet tegen; ik ben niet standaard en houd niet van cliché, en al helemaal niet als het gaat om het volgen van Jezus.

    Ik ben erg benieuwd naar dit boek van Otto en ben zeker van plan het te lezen.

  45. eli zegt :

    Kent iemand deze song van Steve Taylor nog??? (theButler vast wel). Of mag je niet zomaar een songtekst in een reactie kopiëren?
    Deze tekst ‘says it all’……

    I’d gone through so much other stuff
    That walking down the aisle was tough
    But now I know it’s not enough
    I want to be a clone

    http://www.lyricsmode.com/lyrics/s/steve_taylor/i_want_to_be_a_clone.html

  46. thebutler zegt :

    Ja, heel goed. En heel fijn in de live versie, die twee keer zo snel is… 🙂

    Maar ik zou wat dieper willen gaan en deze erbij halen:

    van Steve Taylor’s volgende album On the Fritz

    I MANIPULATE

    Does your soul crave center stage?
    have you heard about the latest rage?
    read your Bible by lightning flash
    get ordained at the thunder crash
    build a kingdom with a cattle prod
    tell the masses it’s a message from God
    where the innocent congregate
    I manipulate

    http://www.hotlyrics.net/lyrics/S/Steve_Taylor/I_Manipulate.html

    Ik denk dat deze tekst heel scherp aangeeft waar we soms mee te maken hebben als het gaat om sektarisme en manipulatie in kerken.

    I Manipulate gaat alleen niet in op het aandeel van de mensen die zo iemand op dat voetstuk zetten. Maar dat is wellicht weer een andere song… 😉

  47. goedgelovig zegt :

    @ eli en butler: hele songteksten naar GG kopiëren is niet toegestaan in verband met copyrights. Volgende keer even linken.

  48. thebutler zegt :

    Pardon…

  49. eli zegt :

    ik zal het nooit meer doen……

  50. Citroenboom zegt :

    Volgens enkele reacties is evangelisch dus gegarandeerd gemaipuleerd worden?

    Ik ben van origine gereformeerd en kwam toen (5 jaar oud) bij een volle evangelie gemeente. Voor mijn studie toen naar Groningen gegaan en een nieuwe VE-gemeente gezocht. Daar ben ik na 1.5 jaar weer vertrokken, maar het was een goede tijd. Helaas waren er hier wel zaken die ik hierboven beschreven zie. Jammer was dat. Binnen een paar maanden was ik bij een andere pinkster/evangelisch achtige tent lid geworden. En daar weet ik me al een paar jaar op mijn plek. Het is hier niet de meest populaire club en er gaan dingen mis en er gaan mensen weg. Maar we proberen met elkaar een gemeente van Jezus te zijn. En als iemand zich niet bij ons thuis voelt dan heeft Groningen Stad nog genoeg alternatieven om te kerken. Geen probleem, als je Jezus maar volgt.

  51. Citroenboom zegt :

    Dat is dus twee van de drie evangelische gemeenten waar ik lid ben geweest die het helemaal niet gek doen.
    Best goede score.

  52. Harm zegt :

    Ik denk dat het goed is dat dit boek er komt, en hopelijk veranderd er mede dankzij dit boek het een en ander. Ik ben zelf lid van een evangelische kerk en die is inderdaad niet volmaakt.

    Ik wil echter wel een kanttekening plaatsen. Dit boek kan voor veel mensen een “zie je wel” reactie opleveren. Maar ik denk dat mensen die veel evangelische kerken verlaten, daar zelf vaak ook een steentje aan bijdragen. Dan bedoel ik niet dat zij de fouten in de kerk veroorzaken, maar wanneer iemand in korte tijd 3 verschillende kerken verlaat, dan zegt dat net zoveel over die persoon. Sommige mensen kunnen niet omgaan met de onduidelijkheid en vrijheid, maar voelen zich hier tegelijk door aangetrokken. Uiteindelijk komen ze dan uit bij een kleine gemeente waarin alles overzichtelijk is (wie doet wat, wie vind wat) of ze gaan terug naar een traditionele kerk waarin alles duidelijk is en zwart op wit staat. Dit is dan ook weer saai en ouderwets en zo is het kringetje weer rond.
    Misschien kom je dan tot de conclusie dat kerk niks voor je is, of dat alle kerken bij voorbaar al afgeschreven zouden moeten worden, maar ik vraag mij af waarom je niet gewoon in een kerk kunt zitten waar het niet perfect is. Even voor de duidelijkheid, ik wil uiteraard niks goed praten en ook zeker niet verbetering en een open dialoog tegen gaan. Daarbij kunnen sommige zaken zo ernstig zijn dat je zeker maar beter kunt vertrekken, maar als je alle kerken in je stad af gaat en telkens weer vertrekt, misschien moet je dan ook even serieus gaan nadenken over je eigen deel in het verhaal.

  53. Johan zegt :

    @ Harm: Daar ben ik het mee eens. Waar mensen samen optrekken zijn ook conflicten en uitdagingen, dat is inherent aan gemeente-zijn. Maar dit onderzoek gaat juist over mensen die dat snappen en zich daarom jarenlang actief in een gemeente hebben ingezet en vervolgens toch weggaan. Door zich jarenlang in te zetten hebben ze het recht verworven om gehoord te worden, maar ze worden ten diepste niet gehoord. De dingen waar zij tegenaan lopen zijn fundamenteler (theologie, leiderschap, disfunctionele dynamieken) dan de normale intermenselijke fricties.

    Het probleem is dat christenen vaak onverbetelijke idealisten zijn die de wereld (en de kerk) willen veranderen voor Jezus, en idealisten raken gewoon teleurgesteld. De maakbaarheid en veranderbaarheid van de kerk is echt heel beperkt. Mensen zitten vaak jaren te emmeren in een kerk omdat ze hoop hebben dat de situatie wel ten goede zal keren. Maar dat is zelden het geval. Dat tijdig erkennen helpt.

  54. Ds Dre zegt :

    Grappig dat ik dat argument “het ligt aan jou” nooit hoor als iemand van een “traditionele” kerk overstapt naar een “evangelische” kerk.

  55. Gerardl zegt :

    Interessant boek lijkt me. Herkenbare uitkomsten, maar ik zou het boek niet wetenschappelijk durven noemen. Een beetje kleine steekproef.
    Verder is er natuurlijk geen perfecte gemeente te vinden in de wereld, want het gaat om mensen….
    @ Martijn: het zou mijn verhaal kunnen zijn. Goed verwoord.

  56. aatje zegt :

    Ik heb jarenlang in een evangelische gemeente gezeten en op den duur dacht ik dat ik in een of andere christelijke vereniging zat. Over jezus praten leek wel taboe, ethousiast over Hem zijn was verdacht. Preken waren lesjes in normen en waarden.

    Er was heel veel ruimte voor andersdenkenden en mensen die uit andere kerkgenootschappen kwamen namen hun eigen wetjes en systemen mee. Iedereen moest zijn zegje kunnen doen. Daar werd ik ook niet vrolijk van. Ik wilde trouw zijn aan de kerk en de mensen, ik was actief. Maar uiteindelijk ben ik gezwicht onder de last die mensen op me legden.

    Ik kom nu in een gemeente waar gewoon weer uit de bijbel wordt gepreekt. Alle druk van mensen is eraf. Mensen zijn erg betrokken met elkaar en zijn enthousiast over Jezus. Ik wist niet dat het nog mogelijk was. En ja, dit is ook een evangelische gemeente.

  57. fred van der wal zegt :

    het blijft tobben in EO land

  58. frankyvanherreweghe zegt :

    6 is bizar,
    8 is begrijpelijk en
    7 is hilarisch
    (zeer interessante studie dus)

    Naar aanleidng van de commentaren: Ik ben verrast over de verscheidenheid in de verschillende EC gemeentes. Voetbal wordt overal ter wereld toch ook met exact 11 per ploeg gespeeld?

    Maar wat mij nog veel meer interesseert: bestaat er ook een toptien lijstje met redenen waarom iemand (uitgerekend) evangelisch christen wordt?

  59. pb zegt :

    6 komt meer voor dan je denkt! (vaker wel dan niet)

  60. ijsbrand zegt :

    U2 de wereld beroemde bend wie kent ze niet, helaas is daar onder twee van de band leden het fenomeen manipulatie bekend !

    ze kregen geen ruimte in de kerk maar bereikten met hun muziek de hele wereld hoe zou het toch komen dat mensen die mondig zijn en vragen durfde te stellen aan hun geestelijk leiders het liefst de kerk uit geknuppeld zijn en het zwijgen opgelegd werd!

    Wat ben ik God dankbaar dat hij anders is, Abraham kon met hem overleggen of God zijn straf wou afwenden over sodom en gemorra als er nog zoveel rechtvaardigen waren,DE Here Jezus riep een vrouw op die 5 maal overspel had gepleegd te stoppen met zondigen hij had oog voor het verlorenene

    hebben wij oog voor elkaar en onze naaste ook al gaan ze totaal tegen ons ik heb er soms moeite mee en hoop meer in zijn wijsheid en liefde te mogen groeien .

    ,,Geef acht ! stop de verkeerde macht in de kerk,maak van naaste liefde meer werk!

  61. nietje zegt :

    Afgelopen week heb ik het boek ooit evangelisch gekocht.
    Ja, ook ik was ooit evangelisch 🙂

    Ik was wel benieuwd naar wat de rest van de wereld hier van vond. Dus google even ingeschakeld en voila, ik kwam hier terecht!

    En na een uurtje lezen hier op de site moet ik helaas concluderen dat er de laatste tien jaar niet zoveel is veranderd in Evangelisch Nederland 😦

    En zo gek is dat misschien ook niet. Leren van je eigen fouten is nou niet bepaald de sterkste eigenschap van de mensheid. Mensen blijven mensen met hun menselijke eigenschappen. En ook in een kerkelijke setting blijken mensen nog steeds menselijk te zijn.
    Maar wel jammer dat er nu weer nieuwe mensen pijn en leed wordt berokkend 😦

  62. Johannes zegt :

    Ik heb het boek 2 weken geleden ook gekocht, mede naar aanleiding van een bijeenkomst van de VTMCG.
    Het eerste deel bevat veel cijfermateriaal (beetje droog), het tweede deel wat persoonlijk getinte verhalen.
    Het zou een goede zaak zijn als er nader onderzoek (dieper en wetenschappelijker) wordt gedaan, maar dat gaf de auteur van het boek zelf al aan.
    Ik vind deze aanzet al de moeite waard.
    Om even op het schrijven van “Someone, op april 7th, 2009 bij 11:55 am” te reageren. Als dat zo is zal Otto daar wel een reden voor gehad hebben.
    In één gemeente waar hij uit weggegaan is, was ene Daniël Renger betrokken (ook wel bekend uit Beréa Haarlem). Deze persoon vond dat de gemeente zich oa. moest profileren als bedrijf en dat hij (Daniël) de “manager” was….. Dit hebben we vaker gehoord (Beréa Amsterdam en zo).
    En waar zagen we Daniël ook weer ? Juist op één van de TRIN foto’s toen Dhr. Mattheus werd ingezegend.
    Ik weet genoeg !

  63. rob zegt :

    Niet kerkelijk opgevoed, tot geloof gekomen op mijn 38 ste, in een pkn kerk, die de alpha cursus gaf. Die pkn kerk heeft een evangelische stroming, die recht tegenover de traditionele stroming staat.

    Braaf die cursus gedaan, echt tot geloof gekomen. Actief geworden in de kerk, mij erg betrokken gevoeld. Maar helaas was binnen 2 jaar de relatie al verstoord met de leiding vd kerk .
    Ik heb de meeste moeite ondervonden met de evangelische tak in die kerk, omdat ik daar het meest mee optrok vanwege die alphacursus..
    De kloof werd steeds groter, en ook steeds duidelijker.
    Uiteindelijk is er besloten dat ik niet meer mee mag doen aan gemeentelijke activiteiten, maar nog wel welkom ben in de zondagsdienst.
    De zondagsdienst bezoek ik niet meer omdat ik mij veel te veel erger aan alle prietpraat en tegenstrijdigheden in de preek.
    Ik heb mij ingeschreven gehouden, omdat ik het te makkelijk vond weg te gaan.
    Ik wil nog even op de ledenlijst staan, als pain in the ass.
    De leiding is nu nog verantwoordelijk voor mij en mijn gezin , als verdwaalde schapen.

    Voor mijn geloof zijn ze absoluut niet belangrijk, ik ga mijn eigen weg wel, met mijn vrouw en een paar vrienden.
    Met hen vier ik avondmaal, bid ik en luister ik mooie muziek.
    Ik wil de stap om de kerk te verlaten, echt met God samen nemen.
    Ik heb het idee, dat ze nog een tijd verantwoordelijk moeten zijn voor mijn gezin en mij.

    Ik moet zeggen dat ik het wel mis om in een grotere groep te zingen.
    Brian Doerksen komt iig 1 keer per jaar langs en dan geniet ik wel v zo’n concert.

  64. Harm zegt :

    Helaas wordt er enorm gemanipuleerd binnen de pinkster en evangelische gemeenten. Leiders die als hobbyisten met mensen omgaan, en met ” profetieen”en woorden de waan wekken dat hun mening de wil van God zou zijn. In de autoriteit van God staan is een modern item geworden binnen deze bewegingen. Theocratie als manipulatiemiddel. Ik heb er zelf helaas veel van moeten verduren. Wanneer je door begint te vragen wordt je als ongehoorzaam en respectloos weggezet. Dit terwijl het geloof zo puur en transparant kan zijn. Gelukkig ben ik ervan verlost maar het heeft zeker sporen achtergelaten. Ik denk dat we maar eens wat meer naar de genade moeten kijken welke ons gegeven is. Dan zal het schaamrood sommige leiders om de oren slaan.