Opwekking in Lakeland

Eindelijk issie er dan: de langverwachte opwekking die Nederland compleet op z’n kop gaat zetten, vers geïmporteerd uit Lakeland, Florida. De getatoeerde evangelist Todd Bentley houdt daar dag in dag uit genezingsdiensten. Prachtig natuurlijk. Stevig opgehypt door charismatische outlets als GOD TV, zijn tientallen Nederlandse (goed)gelovigen er al geweest om de zalving ‘geïmparteerd’ te krijgen, zodat ze hier te lande hun eigen Lakeland-kloon kunnen starten. En zo’n impartatie gaat niet zachtzinnig. Bentley heeft een nogal ruige achtergrond (drugs, misdaad, Harley Davidson) en tuigt mensen die ziek zijn eerst af voordat ze genezing ontvangen. Da’s natuurlijk ook een manier. Zonder meer vernieuwend in het genezingsgenre.

89 Reacties op “Opwekking in Lakeland”

  1. Citroenboom zegt :

    eerst iemand slaan en daarna genezen? Dat is wel vernieuwend!

  2. Johan zegt :

    Altijd omstreden zo’n opwekking. Er worden mensen genezen of ze hebben een ontmoeting met God, en tegelijkertijd zie je een aantal rare elementen.

  3. Lieke zegt :

    Heerlijk, die milde ironie van GG. “Drugs, misdaad, Harley Davidson.” Ja, sommige mensen zouden een moord doen voor een Harley. 😉

  4. Kaas zegt :

    En die schapen in de zaal maar lachen… Ik ga de Bijbel er maar eens bijpakken om te kijken of ik ergens iets gemist heb over hoe Jezus de mensen benaderde. Altijd blijven onderzoeken natuurlijk.

  5. Kaas zegt :

    “..Omdat ze zich niet door de menigte konden wringen, haalden ze een stuk van het dak weg boven de plaats waar Jezus zat, en toen ze een opening hadden gemaakt, lieten ze de verlamde op zijn draagbed naar beneden zakken. Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, Ik pak nu uw benen, beuk ze tegen deze zetel en daarna worden uw zonden u vergeven…”

    Zo zie je maar weer, niet te snel oordelen…

  6. Ontwaak! zegt :

    @Citroenboom

    Dat is niet nieuw hoor.. in de vorige eeuw waren er al verschillende evangelisten in Engeland die mensen in het gezicht sloegen waarna ze genezing ontvingen..

    Eerst liep kerk leeg, maar toen de kudde erachter kwam dat de mensen echt genezen waren kwamen ze weer terug..

    ‘Toetst alles’, zullen we maar zeggen..

  7. Johan zegt :

    @ Ontwaak!: Is er ook documentatie van deze praktijk? Linkjes zijn welkom.

  8. fordo zegt :

    Lijkt me fantastisch om te zien hoe goedgelovigen op hun eh, smoel getimmerd worden. De man doet dingen die ik al tijden wil doen, maar hij móét het doen van God. Als ik een stemmetje in me hoor “sla hem op z’n bek” zie ik daar doorgaans niet een Goddelijke stem in, maar wel een erg verleidelijke….

  9. peter zegt :

    Overdreven verontwaardiging. Dit type revival performance kenmerkt zich door het bewust overschrijden van grenzen. Dat zou de mensen op deze blog toch aan moeten spreken. Overigens komt fysiek geweld door predikers ook voor op Nederlandse conferenties. Het hoort gewoon bij een shockerende geloofsstijl.

  10. Johan zegt :

    @ peter: Vertel, welke predikers rammen er in Nederland op los?

  11. Kaas zegt :

    Het ultieme doel van deze veurgangert schuilt denk ik in zijn achternaam: Een wagenpark vol Bentleys…

  12. De tuinman zegt :

    Hoe en waar kan ik lid worden van deze kerk ?
    Lijkt me geweldig: op een kr vergadering een GG br die maar doorzeikt over de kleur van de stropdas,
    ff op zijn GG smoel slaan of ff zijn GG hersenmassa door elkaar schudden.
    Zal wel een utopie blijven net als de genezingen die deze veurganger claimt.

  13. Reverend PB zegt :

    Vanaf 28 juni zal dit ook (verder) in Nederland worden verspreid door o.a. Jaap Dieleman en TRIN. En in samenwerking met een grote gemeente in Rotterdam die bij de VPE is aangesloten.

  14. Reverend PB zegt :

    Meer (kritische) informatie is te vinden op onderstaande link http://iedereen.gelooft-in-jezus.nl/index.php?post=3351

  15. Kaas zegt :

    @Reverend PB: Jaap Dieleman… Waarom verbaast me dat nou helemaal niet?..

  16. Johan zegt :

    Er schijnen mensen uit de dood te worden opgewekt. Net getuigenis nummer 16 bekeken, best indrukwekkend:

  17. Theo zegt :

    2Co 11:19, 20 Gij hebt immers gaarne geduld met onverstandigen, omdat gij zo verstandig zijt:gij verdraagt het immers, als iemand u als slaven gebruikt, als iemand u opeet, als iemand beslag op u legt, als iemand groot doet, als iemand u in het aangezicht slaat. (NBG)

    Ja hoor staat in de bijbel!

    Trouwens de genezende klap komt van Smith Wigglesworth. http://www.ministryhelps.com/infopages.php?info_id=30

  18. Erik-Jan zegt :

    Hoe heet de man ook alweer, zo’n 2000 jaar terug, die een blinde in zijn gezicht spuugde en deze werd ter plekke genezen ?

  19. Quinten zegt :

    Toch knap dat van alle die honderden uren TV net weer dit fragmentje van Todd alle aandacht krijgt…, maar goed, ook Todd Bentley heeft heel veel genade nodig (wie niet?). Vooralsnog vind ik hem wel erg cool en de zalving knettert van het TV-scherm. FIRE!

  20. cornelis zegt :

    de tekst – ik zal u slaan, ja slaan zal ik u tot bloedens toe- (apocrief – onbekend)- zal ongetwijfeld de leidraad voor deze broeder wezen.

  21. Kaas zegt :

    Wat die opwekking eind juni betreft, dat zou wel eens kunnen kloppen. Als het Nederlands Elftal zo goed blijft spelen… Moet je eens kijken wat er dan gebeurt! 😉

  22. Quinten zegt :

    @Kaas: Een dubbele opwekking: wat een glorie! Misschien in de trant van een ”dubbel deel” zoals bij Elisa?

  23. peter zegt :

    @Johan: zeg ik niet.

  24. Johan zegt :

    @ Theo en Erik-Jan: Bedankt. Ik kan me iets voorstellen bij die (omstreden) benadering van Jezus en Wigglesworth. We kunnen ons soms teveel laten afleiden door uiterlijkheden en charismatische stijltjes. Ik vond dat getuigenis van die vrouw die uit de dood zou zijn teruggekeerd best geloofwaardig. En als die revival al twee maanden zo doorgaat, dan zullen er best veel mensen zijn die echt genezen zijn.

  25. Marie zegt :

    @ Johan: de vraag is denk ik ook niet zozeer of er inderdaad genezingen plaatsvinden, maar uit welke koker dit allemaal komt. Volgens mij was Jezus in ieder geval heel wat respectvoller naar zijn ‘audience’. Bij Hem geen BAM!!! enzo…

  26. Quinten zegt :

    Sinds eind april volg ik de opwekking al op God-TV, zo’n 50 avonden heb ik gezien; het aantal genezingen is haast niet te tellen, kanker, doofheid, MS, Parkinson, scoliose, suikerziekte, blindheid, huidziekte, littekens die verdwijnen, etc., etc. Het is werkelijk niet bij te houden en daarnaast nog de getuigenissen van zo’n 20 opstandingen uit de dood. Ontzettend krachtig; niet allemaal direct te controleren vanuit, maar toch. We gaan hier nog heel veel van horen in Nederland en heel veel andere landen. God is een machtige beweging en uitstorting van zijn Geest gestart die gepaard gaat met heel veel tekenen en wonderen. De kerk zal weer gaan opereren als in Handelingen, dat geloof ik en Jezus gaat alle eer krijgen.

    P.S.: ik heb in die 50 avonden Todd nog nooit iemand zien slaan of schoppen, maar dit terzijde….

  27. Johan zegt :

    @ Marie: Ja, ok, onderscheid is wel nodig. Maar dat BAM-BAM is gewoon een charismatisch stijltje. En het argument dat Jezus respectvol was… hoe respectvol is iemand in de ogen spugen, religieuze leiders uitkafferen en mensen met geweld de tempel uitdrijven? Dat is dus relatief.

  28. Marie zegt :

    @ Johan: nou, dat op de ogen spugen van Jezus is toch nog wel iets heel anders dan iemand helemaal in elkaar meppen. En het uitkafferen van religieuze leiders en de tempelreiniging kwam voort uit een woede tegen het systeem, Jezus ging niet tekeer tegen mensen die bij Hem om hulp kwamen toch?

    En die disrespectvolle charismatische maniertjes zijn vast uiteindelijk geen steekhoudend argument tegen meneer Bentley. Toch geeft het mij wel een errug ongemakkelijk gevoel, Gods zalving wordt er voor mij zo niet aantrekkelijker op eerlijk gezegd….

  29. Johan zegt :

    @ Marie: Ik ken Todd niet, maar ik heb de indruk dat hij het een beetje ‘aanzet’ in hoe hij het vertelt. Een beetje charismatische interessant-doenerij. Maar hij opereert wel in een stuk onderscheid van geest, en zoals Quinten terecht aangeeft is de vrucht van deze opwekking dat mensen worden genezen en Jezus gaan volgen. Soms kunnen we zo met het badwater bezig zijn, dat we het pasgeboren kind niet meer zien.

  30. Johan zegt :

    Iemand mailde me trouwens net deze link door:

    Klik om toegang te krijgen tot drGreg_biblicalperspective2008.pdf

    Is een beschouwing van een theoloog over de Lakeland opwekking, waarin hij de meest gestelde kritische vragen behandelt. Ik heb het nog niet gelezen.

  31. Marie zegt :

    @ Johan: misschien moet Bentley dan ook voor wat minder spectaculair badwater zorgen ;-).

  32. Hendrik zegt :

    @Johan @Marie
    Als je de wat oudere filmpjes van Todd bekijkt en de nieuwe, dan blijkt dat z’n ministry hem heel wat tatoeages heeft opgeleverd

  33. Marie zegt :

    @ Johan: ik heb het nog niet gelezen (gaat vandaag ook niet meer gebeuren ;-)), maar erg objectief zal het niet zijn. Freshfire is Bentleys organisatie.

  34. Johan zegt :

    @ Marie: Dat het van de Freshfire website komt weet ik, maar dat heeft met de objectiviteit van de schrijver niet zoveel te maken, die werkt niet voor Bentley, maar is prof op een universiteit.

    Kijk, als iemand na grondige studie, observatie of ervaring een geïnformeerde positie inneemt die de jouwe niet is, kun je niet in redelijkheid stellen dat hij niet objectief is. Objectiviteit heeft niets te maken met iemands bevindingen of conclusies, noch wie er met je studie aan de haal gaat, maar puur met een open houding en zorgvuldigheid in je onderzoeksmethodiek. Bovendien bestaat objectiviteit bij mensen niet, je kun het hoogstens proberen te benaderen. Ik zou zeggen: lees het stuk eerst eens voordat je er een mening over ventileert.

  35. Marie zegt :

    Sorry Johan, ik zal het lezen

  36. Hendrik zegt :

    Nog ff over z’n tattoos:
    Eerst (2005 of zo?):

    en nu:

    Leuk T-shirt, zou dat ook te koop zijn? Jesus loves me and my tattoos

  37. Johan zegt :

    @ Hendrik: Wat is er met die tattoos? Arie Boomsma heeft toch ook een tattoo? Dus het mág toch? 😉

  38. RELIREL zegt :

    wat een ophef allemaal. de meeste mensen hier lijken er geen snars van te geloven, waarom dan toch zoveel reacties? Leeft dit onderwerp op GG? Weten we er geen raad mee?

  39. Adriaan zegt :

    @ reverend PB Jaap Dieleman, dat is toch die evangelist die ook zoveel geld kwijt raakte omdat hij dat IPIC investment verhaal geloofde van Greg Setser? (25% rente per maand ofzo?) Wow, die is topniveau goedgelovigheid. TBN niveau!

    http://www.religionnewsblog.com/14924/greg-setser-religious-scammer-convicted

    http://www.heilbode.nl/site/nieuwsbrieven/Nieuwsbrief%202003-4.pdf

  40. Erik-Jan zegt :

    Het is wel heel simpel om alleen de fouten of mislukte projecten op te noemen.

    Heb laatst een boek gelezen van Jaap Dieleman.
    “goeie genade”. Is een aanrader.

  41. Marie zegt :

    @ Relirel: ik weet er inderdaad geen raad mee :).
    Als het van den boze is, vind ik het ongelooflijk triest dat hij zo slinks voet aan de grond krijgt.
    Maar als het wel des HEEREN is, weet ik niet zo goed of ik het wel wil, zo op deze manier. En da’s natuurlijk ook weer problematisch, dat de Heer het wel wil, maar ik eigenlijk niet.

    @ Johan: ik heb het artikel (vluchtig) doorgelezen en ik weet het niet, ik neem het maar voor kennisgeving aan. Ik geloof dat ik er maar gewoon geen mening over heb :).

    Enne die tatoos zullen me worst wezen.

  42. Marie zegt :

    Huh? hoe krijg ik nu smilies? Blijkbaar niet zo 🙂 of zo :).

  43. Kaas zegt :

    Vooral die twee pdf van Adriaan, iemand die volledig vertrouwt op adviezen van Benny Hill en op basis van die adviezen gaat investeren is inderdaad wel erg goedgelovig. En heeft heel veel gevoel voor britse, flauwe humor… Laat die opwekking maar even aan ons voorbij gaan mensen…

    Die Dieleman toch. Stapt steeds met de verkeerde mensen in zee. En dat is vooral jammer voor hem natuurlijk.

  44. krantlezer zegt :

    nog wat extra lezen van een Nederlander die er vlakbij woont

  45. krantlezer zegt :

    http://meer.trouw.nl/nieuws-en-debat/deze-opwekking-wordt-wereldwijd

    nog wat extra lezen van een Nederlander die er vlakbij woont

  46. Kaas zegt :

    Ik heb trouwens gisteravond een uurtje of wat zitten googlen op en lezen over deze Bentley. Al die opwekkingen uit de dood worden maar voor waarheid verkondigd terwijl er geen enkel bewijs voor wordt geleverd… Het lijkt me volledig gerechtvaardigd om hier de satirische draak mee te steken.

    Maar ja, mensen willen nou eenmaal spektakel zien. Ik ook trouwens. Heb zin in het voetbal van vanavond. Kom maar op met dat spektakel!

  47. Hendrik zegt :

    @Johan
    Ja hoor, van mij mag ie tattoos hebben. Alleen vind ik het opvallend dat hij in de afgelopen jaren van z’n ministry daardoor steeds meer getekend is geraakt. Ook bij de helpers en vangers op het podium is reeds een aanzet tot overstelpende tatoering te zien.
    Als dat maar geen voorwaarde voor echte zalving is….

  48. fordo zegt :

    gosh mensen

    ik had niet verwact dat dit zo serieus zou worden genomen. maar oké.

    zoals de wijze Gamaliël zei: “als het niet van god is, dan verwijnt het vanzelf”

  49. fordo zegt :

    pardon: God

  50. Vleertje zegt :

    Zooooo, ik dacht dat ik zo langzamerhand alles wel een beetje gezien had in het charistmatische wereldje.. Maar dit is echt verbijsterend!! 😦

  51. Adriaan zegt :

    @Vleertje wat bedoel je met verbijsterend?

    In heb trowuens uit doorgaans betrouwbare bron vernomen dat Andries ook een tattoo heeft. De lieve dame zei dat hij op zijn linker bil zit en dat het Eeyore is. Kan iemand dat bevestigen?

  52. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Beng Beng Opwekking! Otto de Bruyne bracht een bezoekje aan Lakeland en brengt verslag uit.

    http://www.habakuk.nu/content/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=1

  53. Bam zegt :

    Zelf ben ik in Lakeland geweest en ik heb niets gemerkt wat niet bijbels is.De vrucht van de revival is dat Jezus wordt verheerlijkt en je meer honger naar God. Waarom hebben we zoveel commentaar en kritiek? Meestal zijn het mensen, ook ikzelf, die zelf niet veel doen en waar God”s kracht niet door heen werkt!! Nog veel vlees en niet de prijs willen betalen.
    Altijd kritiek op uiterlijk heden, terwijl God erdoor heen prikt. Hij kijkt naar het hart. Wie kan zeggen dat ze uren achtereen God zoeken zoals Todd. We zitten wel uren achter de pc!!
    En al zou het zo zijn dat Todd verkeerd was met zijn tattoes, of over een engel heeft etc., God werkt toch door hem heen! Kritiek is zeker niet van God wel als het opbouwend is, Hij is liefde en veroordeelt niet. Jezus werd ook veroordeeld Tuurlijk moeten we alles onderzoeken, maar wel het goede behouden.
    Zieken worden genezen, bevrijdt van depressies, verslavingen, doden worden opgewekt, waar zien we het nu? En alles is geregistreerd en bevestigd door de artsen. Satan kan geen doden opwekken, dus bijbels is het zeker en Todd verheerlijkt Jezus en God alleen.

  54. Roberto zegt :

    Beste Bam, jubelverhalen over Todd zijn overal op internet te vinden, maar leg me nou eens uit hoe het kan dat jij naar Florida gaat en constateert dat “vrucht van de revival is dat Jezus wordt verheerlijkt” en dat Otto de Bruijne constateert dat “niet een keer wordt God geprezen voor de genezing en geen enkele keer roept Todd de mensen op God de eer te geven”? Zijn jullie wel bij dezelfde opwekking geweest?

    Overigens: het NT waarschuwt duidelijk dat er valse profeten, genezers en evangelisten zullen komen die zich voordoen als van God. Dat we genezing en profetie in de christelijke wereld weinig zien en bij Todd veel, betekent toch niet automatisch dat Todd door de Geest werkt?

  55. Bam zegt :

    Beste Roberto,

    Er wordt juist ontzettend veel negatieve verhalen verteld op internet, dat het van de duivel is etc.
    En het is echt een leugen rechtstreeks van de duisternis dat Todd niet God prijst elke keer als er genezingen plaatsvinden.
    Integendeel, hij zegt constant “geef de eer aan Jezus, aan God” En ook dat het niet om hem gaat maar Jezus!!
    Heb je zelf wel op internet of God TV de meetings gekeken? Met alle respect voor Otto de Bruijne, maar hij spreekt niet de waarheid!
    Ik ben zelf altijd erg kritisch m.b.t. opwekkingen etc., gweest, maar je proeft dat deze opwekking uit God is.
    Laat God het je zelf openbaren of Todd door God gebruikt wordt of niet.
    Mijn advies aan jou en aan een ieder, die denkt dat dit niet van God is, om gewoon Jezus verder te volgen.
    Want Jezus zegt duidelijk: ‘Mijn schapen horen naar mijn stem’, en daarbij nog eens: ‘Volg Mij”.
    Dus als je niet zeker weet of Todd uit de juiste bron is,
    laat het los, en volg Jezus!! Mocht de revival wel uit God zijn, wees dan voorzichtig met je oordeel! Verder wens ik jullie God’s zegen toe.

  56. Adriaan zegt :

    He die Bram, heb jij ook al tattoes?
    Heb jij al een goede relatie met Emma opgebouwd, trouwens?

    Hoe rijm jij dat jij zegt dat Tod God elke keer prijst als er genezingen zijn en dat Otto dat de hele avond niet gehoord heeft? De youtube filmpjes die ik zag gingen ook niet helemaal over God hoor en zodra iemand iets wilde zeggen werden ze tegen de grond geduwd.
    Wie is er nu selectief doof?
    Of selectief horend?

  57. fordo zegt :

    hallo zeg
    “leugens regelrecht uit de duisternis”
    DAT klinkt GAAF
    er zijn blijkbaar ook andere. voorwaar!
    eens kijken.
    leugens uit de duisternis zijn als ik het zo lees kritische verhalen over Todd
    leugens uit de grijsheid zijn dan denk ik kritiek uit de gemeente van Todd over Todd, maar hem wel blijven aanhangen
    dan heb je vast ook wel “leugens regelrecht uit het licht”
    Dat zijn dan denk ik de leugens van lichtend voorbeeld Todd zelf. Hij zal vast wel eens een leugentje om bestwil hebben verteld. Als die compilatie op youtube geen vertekend beeld geeft is de rechtvaardiging om mensen het ziekenhuis in te trappen omdat God hem dat verteld heeft denk ik wel een leugentje om bestwil.
    Het probleem met zo’n uyitspraak is vooral dat het niet te controleren valt en daarmee ook gevaarlijk kan worden

    En het word zeker gevaarlijk als “kritisch zijn” gelijkstaat met “leugens uit de duisternis”. Ronduit dom is het om niet meer kritisch te zijn omdat je Jezus wil volgen
    Weest kritsch: Volg Jezus

  58. Kaas zegt :

    We gaan met zijn allen weer proeven of het van God is, terwijl onze smaakpapillen door de eeuwen heen helemaal aangetast zijn door onzuiver voedsel… Ik proef maar niks meer denk ik. Zeker niet als ik niet kritisch mag proeven! Zodra de opmerking gemaakt wordt dat kritiek alleen maar opbouwend mag zijn van God, weet ik eerlijk gezegd genoeg… Let Him be the judge of that!

  59. Kaas zegt :

    Ach gut… Lees ik nou dat ALS het wel uit God is, we voorzichtig moeten zijn met ons oordeel? Wat aandoenlijk dat er nog steeds mensen zijn die de bangmaaktheologie aanhangen

  60. Hendrik zegt :

    Een revival met zoveel rake klappen is toch best misbaar?

  61. Citroenboom zegt :

    Beste Bam,

    er zijn kunstmatige geur en smaakstoffen die mijn melk naar aarbei doen smaken. Toch geloof ik niet dat en daadwerkelijk een aardbei inzit. Als je kritisch bent jegens opwekkinging moet je niet alleen op je tong afgaan lijkt mij.

  62. JB zegt :

    Ik vind het best lastig… er zijn mannen van God die ik enorm waardeer zoals Peter wagner die positief tegen over “Lakeland” staan en andere zoals Otto de Bruine die juist negatief zijn. Wat ik zelf geloof is dat God in staat is om door iedereen heen te werken… beetje net zoals met Biliam die te maken kreeg met een pratende ezel… dus denk ik moeten we wat minder op de persoon Todd Bentley letten… maar meer op wat de HG in mij/ons wil doen.

  63. olaf de vries zegt :

    Het lijkt ook lastig. Dacht ook de eerste secondes: “Humor van God, zo’n knakker.” Vergeleek hem o.a. met T.L Osborn op het Malieveld in 1958, ik was 13. Snel was ik om, about Todd. Mijn grootste verbazing..: in verhouding zeer weinigen bekijken ook (kritisch) de kritische video’s op youtube! Er wordt dus nauwelijks getoetst! Een opdracht!!! Maar ik verlangde méér..: rechtstreeks bewijs van GOD..!! Kon dat..?!!

    Ben dus twee dagen/nachten surfend op zoek gegaan naar extra divine evidence omtrent de situatie.

    Toets..!!!

    Twee glasheldere visioenen! 2006 1994

    http://www.obeyjesus.net/content/view/366/74/

    http://blog.trentonadams.ca/2008/06/08/vision-of-the-acid-cloud-1994/

    Verbijsterend !!! Raak !!!

    We kunnen nooit meer zeggen : “Wir haben es nicht gewuszt”

    Olaf.

  64. Johan zegt :

    @ Olaf: Ik vind deze visioenen weinig zeggend. Daar kun je ook tientallen visioenen tegenover zetten die ter onderbouwing van Lakeland kunnen worden gebruikt.

    De opmerking “wir haben es nicht gewusst” vind ik vanuit historisch oogpunt erg ongepast.

  65. Hendrik zegt :

    @JB
    Als de HG nou mensen de gave van onderscheiding geeft en deze mensen stellen dat Todd geen werken van het Licht doet?

  66. Marriek zegt :

    Opwekking in Lakeland. Tja, er wordt wel wat opgewekt ja, maar de vraag is wat! Beetje retorische vraag, want ik heb voor mezelf wel een antwoord na lang onderzoek. check http://www.depetionbytes.com eens zou ik zeggen

  67. Citroenboom zegt :

    link doet het niet.

  68. Johan zegt :

    Deze site doet zijn naam wel eer aan, want staat vol met misleidende beschuldigingen. Dit soort onzin kan over elke bediening wel worden gezegd.

  69. Maarten van Eck zegt :

    Ik ben een aantal weken teug in lakeland geweest. Ik wilde de geest beproeven zoals de bijbel ons uitlegt om te gaan met deze zaken. In het woord beproeven zit het woordje proeven en proeven doe je niet door de smaak over te nemen wat andere er van vinden. Het is een individuele opdracht aan de gelovigen om dit zelf te doen. Helaas zie ik dat veel mensen niet zozeer beproeven, maar afgaan op de smaakpupillen van een andere gelovige… Het blijft meestal niet bij beproeven, maar wordt in de meeste gevallen veroordelen. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is… daarnaast denk ik dat je wanneer je dit doet nogal een verantwoordelijkheid neemt… En zoals ik mijn kinderen leer, met verantwoordelijkheid die je neemt neem je ook de consequenties die eraan verbonden kunnen zijn! (mijn dochter is al 2!). Ik wil en kan niet de consequenties overzien en om deze reden ook niet de verantwoordelijkheid nemen om dit zomaar te veroordelen op basis van youtube filmpjes. Ik wilde daadwerkelijk de intentie, integriteit en zalving zoals men dat noemt ervaren. dhr. Bentley is zoals ik heb gezien een integer radicaal gelovige man met een passie voor een drietal zaken. allereerst het winnen van zielen, er wordt elke dag een groep mensen getraint om de straat op te gaan en het evangelie te delen en voor ze te bidden, hier gebeuren veel bekeringen en genezingen! daarnaast genezingen en als laatste het toerusten van christenen met zalving voor hun eigen plaats. Ik geloof dat de persoon die hierin vooruit gaat welliswaar niet de meest voorbeeldige man is die ik had kunnen uitkiezen, Maar ik ben niet de persoon die mensen uit zoekt om iets groots te doen. Daarintegen heb ik wel het hart van deze man mogen ontdekken. Ik kan niet anders zeggen dat ik hiervoor een enorm respect heb moeten opbrengen.

  70. olaf de vries zegt :

    Johan.

    Historische gepast of ongepast lijk je belangrijker te vinden dan een beeld van God, een visioen! Arogant veegt het als rotte vis van tafel. “Ik vind deze visioenen weinig zeggend.” Een fan van Todd is een vijand van God. Lakeland is Fakeland. En zonder echt te toetsen tuint men er in! Daarom moeten deze dingen gebeuren en nog veel ernstiger. In deze eindtijd worden zelfs gevallen engelen uit de vóórtijd losgelaten. Satanisch gezien, zeer zware jongens. Wie weigert te proeven wat echt uit God is en wat niet, maakt als vis geen enkele kans.

  71. olaf de vries zegt :

    Maarten

    Het was vriendelijker geweest eerst op jouw schrijven te reageren. Terwijl ik internet bekeek is m’n maatje Irene drie dagen met haar Bijbeltje op zoek gegaan naar het antwoord op haar vraag: “Heer, wat is Lakeland nu precies..?!” Stukje bij beetje vond ze passende puzzle-stukjes. Dat bedenk je zo niet, dat Krijg je. Na het definitieve antwoord stormde ze naar beneden. “HET IS VREEMD VUUR..!” (Levit. 10:1)VREEMD VUUR. NIET HEILIG EN NIET DOOR GOD AANGESTOKEN. Vuur is vuur, zouden we denken en wonderen zijn wonderen, want er gebeurd wél iets. Yes, maar het is niet uit God. De man die nu uit z’n rolstoel stapt, kan straks gééstelijk in een “rolstoel” zitten. Satan ruilt, bij hem krijg je niets cadeau. De gedachte, verfrissende wolk van God is in werkelijkheid een zeer demonische gifwolk. Voorgangers.., wat een verantwoording! Veel zal geweldig Bijbels klinken, maar bv Todds volgende zinnetje zal velen zijn ontgaan. Tegen mensen op het podium: “The angel will heal you and come IN.. you.”
    Bijbels verantwoord?! Dat is exact wat een demon doet. Het niet toetsen, ook op youtube niet, verbijstert me nog steeds. Arme mensen!

  72. Johan zegt :

    @ olaf: Todd Bentley schermt ook met bovennatuurlijke ervaringen zoals visioenen. Als tegenargument is dat dus niet sterk, want het is de ene (subjectieve) ervaring tegenover de andere.

    Het voordeel van historici is wel dat ze zich op feiten baseren en uit de context afgeleide interpretaties. Ik contstateer dat je weinig steekhoudende feiten en onderbouwde interpretaties aandraagt. Van een ‘indruk’ van je biddende vriendin moeten we het blijkbaar hebben en is Lakeland opeens Fakeland geworden. De uitspraak “een fan van Todd is een vijand van God” getuigt van een simplisme waar Geert Wilders nog een puntje aan kan zuigen.

  73. olaf de vries zegt :

    Johan

    Ik houdt wel van je kruidige taal, moet me zelf ook beheersen om, wat dát betreft niet uit m’n dak te gaan. Ben dit stoeien op de vierkante centimeters hier, niet gewend. Het is voorzetten geven en ogenschijnlijk tegen-goals incasseren. Beetje welles nietes. Daar is de zaak hier te ernstig voor. Er valt pas te delen, wij, als we niet met de ruggen naar elkaar toestaand.. steeds totaal verschillende dingen zien. Geestelijke zaken laten zich op deze manier niet delen. Door zo te discussiëren wordt makkelijk het zaad van de zelfverheerlijking gezaaid en gaat het er niet meer om, écht iets op te willen pikken van elkaar.
    Groet, tussen ons was dit m’n laatste bijdrage. Olaf.

  74. Marriek zegt :

    Ha Olaf,

    Toch nog een vraag, ik hoop dat je dat nog leest.
    Je stukje is super, keihard, en ik ben het er helemaal mee eens! Wat bijzonder hoe je maatje het heeft aangepakt!
    Kun je me een link geven van het filmpje waarbij Todd die zin zegt? (“The angel will heal you and come IN.. you.”) Bedankt!
    Check http://www.deceptionbytes.com eens!

  75. olaf de vries zegt :

    Marriek hallo..!

    We boffen dat ik hier toch weer terecht kwam. Was ik niet van plan. Ik ben nog steeds verbijsterd, ernstig en stil, nu de realiteit van oa (geestelijk) Nederland meer en meer en meer en meer tot me doordringt.

    M’n maatje Irene, m’n vrouw en heeft sinds ze 33 jaar geleden op haar 21ste tot geloof kwam en we even later trouwden, haar bijbeltje letterlijk totáál versleten. Met alles ging/gaat ze meteen naar God. Ze kreeg/krijgt/vond/vindt altijd de antwoorden op vragen. Omdat haar vragen ahw ook van Hem zijn. En het belangrijkste: ze gehoorzaamt. Vooral als je nét gelooft en ook meteen vijf kinderen krijgt zeer kostbaar, zeer realistisch en vooral zéér praktisch.

    Ja, de nu vijf jong vowassenen (4 jongens, 1 meid) hebben het ook te pakken. Zeven jaar geleden besloten ze, zonder pressie van mensen en onafhankelijk van elkaar, binnen één jaar tijd, allemaal voor Jezus te gaan. “Pap, als je eerlijk bent tegenover jezelf..,heb je eigenlijk geen andere keus.” (En het zijn beslist geen “doetjes” hoor..!)

    Habakuk 1:5 + vervolg (!) en geheel Judas, was wat Irene afgelopen week nog meer op haar hart kreeg. Zeer ernstig, ja. Ik was zelfs Bentley even vergeten.

    De uitspraak waar je om vraagt stond in een persoonlijk berichtje. Waar..?! Heb veel Engels gelezen, minder bekeken, hoofd duizelde. Heb naast youtube het meest gevonden op End Times Prophetic Words. In tekst zowel als beeld. Het laatste gelinkt aan youtube. Ze zijn keihard, ja, zo hebben we allemaal wat. Maar ze hebben wél nagenoeg al het schriftelijke, verbale en visuele feiten-materiaal in hun schappen staan.

    De essentie van jouw bovenstaande link (moet zelf nog meer aandacht besteden aan Rick joyner) is er ook op te vinden. De Heer vraagt naast afwijzing van gif en verspreiders een houding van barmhartigheid tegenover hen die gebeten worden. See you! Olaf. (olafdegroninger @home.nl)

  76. Citroenboom zegt :

    http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=117099
    Getuigenis van een bezoeker.
    Is er maar een, en je zou er dus meer moeten horen, maar het geeft me de kriebels.

    Op een ander topic stelde iemand voor dat een opwekking gristenen volgt en niet andersom. Rustig wachten dus tot hier een mooie opwekking komt (Groningen schijnt al enige jaren als kanditaat bekend te staan)

  77. olaf de vries zegt :

    Aan m’n bovenbuur.

    Lees je laatste zinnen nog es rustig door, hierin spreek je jezelf, waarschijnlijk onvermoed tegen.

    Wie rustig wacht is als kandidaat te laat om er deel van uit te maken. God stelt serieuze voorwaarden.

  78. eva zegt :

    Redding is belangrijker dan genezing ?

    zie luc 17:11t/m 19

    de Here jezus genas 10 melaatse mannen slechts een keerde terug en gaf God de eer >

    en jezus zei tot deze man die terug kwam ga heen uw geloof heeft u behouden.

    waar draait het om bij todd????

  79. educated evangelical dude zegt :

    always fun as an ex-dutch reformed brother to read the stuff people write about God, putting Him in a box whenever they can …

    God is Paranormal and perhaps will never fit into our little human mind … when things happen that we don’t like or can’t comprehend, it does not mean it isn’t God ….

    do not put God in a box, expand your own box … !

  80. Citroenboom zegt :

    @Olaf
    je hebt helemaal gelijk. Niet mijn beste comment (spelfouten).
    Wat ik bedoel is dat God het uiteindelijk ‘moet doen’.
    Als wij grote campagnes gaan uitvoeren terwijl Hij graag wil dat we rustig contact zoeken met de buurt en de straat gaan vegen (een actie ging trouwens uit ging van de gemeenteraad) dan moeten we dat dus doen.

    Ik denk dat ik het dus met je eens ben. Heb me niet heel duidelijk uitgedrukt.

  81. Citroenboom zegt :

    Whoehoe! Lets bodyslam all those gristenen into a bigger box!

  82. Rick zegt :

    @ Olaf

    Opwekking volgt de gristenen en niet andersom is bedoeld om aan te geven dat wie radicaal aan God gehoorzaam is, vanzelf door God gezegend zal worden. “Wacht tot het hier komt…” van Citroenboom is dan meer bedoeld om God te vragen op zijn soevereine manier zijn opwekking hier in Nederland in de Nederlands-culturele setting te brengen.
    Laten we de opwekking die elders gaande is niet najagen als zou dat hier op precies dezelfde manier moeten gebeuren (wat ik veel mensen wel zie doen en denken).
    Tenslotte: laat het oordelen aan God over, lijkt me. Als dat gebeuren in Lakeland van Hem afkomt, zullen we de vruchten ervan gaan zien. Zo niet, dan bloedt het toch weer snel dood.

  83. olaf de vries zegt :

    Rick

    Inderdaad, najagen van (een) opwekking, zeker een valse, is zinloos en afleidend van mijn eigen status tov./verhouding met God. In deze tijd van schudden en beproeven echter, is na de toetsing/beoordeling Lakeland fout, een alarm beslist op z’n plaats. We moeten toetsen, beoordelen! Zie nomaals het visioen over de acid cloud, een meter hier boven.Vergeet niet dat ook Nederlanders dat uiterst demonische en besmettelijke vuur (gaan) halen.

  84. olaf de vries zegt :

    Citroenboom

    Having lemon-tea under your branches, no bad idea..!

    Ja, de anderen zijn ook van harte welkom.

    Dude, take care of forbidden fruit..!

  85. Citroenboom zegt :

    That would be nice.

  86. Maarten van Eck zegt :

    Weet iemand wanneer de laatste opwekking in nederland was?

  87. Karel zegt :

    Wij krijgen iedere maand een nieuwe opwekking, BENG in de deur!

  88. Vleertje zegt :

    @ Maarten.. ja hoor, de laatste grote opwekking gebeurt in de Bijlmermeer. Zwaar genegeert door de blanken komen daar al jarenlang mensen tot geloof en groeien de kerken. http://amsterdam.christenunie.nl/k/news/view/188126
    EN wat dacht je door de Alphacursussen waarbij langzaamerhand ook steeds weer mensen de Heer leren kennen? In mijn kleine traditionele kerk zijn er al verschillende mensen en jongeren op die wijze tot geloof gekomen. God gaat zijn weg wel ,ook buiten de spectakelcircussen.