Een oplossing kan altijd duurder

Sinds de perikelen met Numeri, het onvolprezen ledenregistratiesysteem van de Protestantse Kerk, vragen sommige medewerkers van het Landelijk Dienstencentrum in Utrecht zich in de wandelgangen af waarom er nog regelmatig dure externe deskundigen worden ingehuurd. Sommige van deze lieden zijn geeneens kerkelijk en worden dan gevraagd om een workshop te geven over ‘Hoe vind je meer vrijwilligers voor liturgisch grasmaaien?’. Vervolgens ben je de helft van de workshop bezig om de duur betaalde expert uit te leggen hoe het er in de kerk aan toegaat. Terwijl er in het LDC genoeg mensen rondlopen die deze workshop ook wel kunnen geven, maar ja die werken dan net toevallig op een andere afdeling. Intussen wordt er ook heel wat rondgemaild in het LDC. Over projecten die niet zo goed lopen en dat er dan vast wel een duurdere oplossing te vinden is.

Dit rondzendmailtje bijvoorbeeld gaat over een bijeenkomst waarbij PKN-medewerkers worden bijgepraat over de Synode en een nieuw project rond Pasen. De afzender is een medewerker van de facilitaire dienst.

Sent: Monday, November 15, 2010
To: PKN (alle medewerkers)
Subject: Mislukte uitzending medewerkersbijeenkomst in PLD

Beste mensen,

Vanmorgen is duidelijk geworden dat de wijze waarop we de collega’s op afstand (in de steunpunten en op Hydepark) de medewerkersbijeenkomst in Utrecht wilden laten meebeleven volstrekt ontoereikend is. Het geluid werd niet overgedragen, het beeldmateriaal was schokkend en het beeld viel later geheel weg terwijl ook een geluidscontact tussen hoofdvestiging en nevenvestigingen niet mogelijk was. Nadat eerder nog sprake was van kinderziektes moeten we nu constateren dat we echt naar een beter werkende en mogelijk ook duurdere oplossing moeten gaan zoeken. Mijn oprechte verontschuldiging voor dit mislukken. Ik weet dat velen daardoor voor niets zijn afgereisd naar de steunpunten, juist om getuige te kunnen zijn van de bijeenkomst in Utrecht en vanwege de betrokkenheid op het werk. En dan is het bijzonder spijtig dat voor het voor de tweede keer geen succes is geworden.

Wat staat ons te doen? Wij willen dat het in orde gaat komen en we zullen daar ook zeker voor zorgen. De wijze waarop is nu verder onderwerp van studie en uitproberen, zonodig halen we deskundigheid van buiten om tot een gegarandeerd goed werkend systeem te komen. Wanneer het zover is, reken maar dat we eerst alles driedubbel zullen testen, dan laten wij dat uiteraard weten. Nogmaals excuus voor het ongemak.

Tegenwoordig kan iedere techy tiener een werkend LIVE-streampje opzetten, maar bij de PKN wordt daar dan eerst een beleidsvoorstel voor geschreven, dat vervolgens in verschillende commissies wordt behandeld. Daar rolt dan een ingewikkeld projectvoorstel uit, dat helaas te moelijk is om zelf uit te voeren. Uiteindelijk moet dan toch weer een duurbetaalde externe partij worden ingeschakeld, die vervolgens het budget overschrijdt. Een oplossing kan immers altijd duurder.

11 Reacties op “Een oplossing kan altijd duurder”

  1. Henk zegt :

    Ik weet nog wel een duur IT-bedrijf dat de PKN hierbij kan helpen. Alleen inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

    Zonder gekheid: hoe moeilijk kan dat zijn inderdaad? Volgens mij moet dat zelfs met MSN Messenger of Skype lukken toch?

  2. Alec zegt :

    “Tegenwoordig kan iedere techy tiener een werkend LIVE-streampje opzetten”

    Onzin. Zo eenvoudig is dat helemaal niet. Ja, in theorie natuurlijk wel, in praktijk niet. Hangt van veel factoren af.
    Ik heb zoveel manifestaties gezien van professionele organisaties waar zaken misgingen met livestream.

    Het gaat niet alleen maar om het overbrengen van een signaal, maar ook om de registratie van een evenement (zowel beeld als geluid).

    En Skype? Daar gaat mogelijk nog meer mis mee.

    Komt erop neer dat er veel amateurs zijn die denken het wel even te fiksen, terwijl professionals vaak gewoon nodig zijn.

  3. E-J zegt :

    Dat van die externen die niet echt weten hoe een kerk in elkaar steekt, klopt wel aardig. Ik ben nog een tijdje als zo’n “extern consultant” daar geweest, en ja, als je een ledenregistratiesysteem op wilt zetten moet je toch echt kaas hebben gegeten van stromingen in de PKN, pastorale eenheden, wrijvingen tussen vrijzinnig en bonders, randleden, privacy, etcetera. Persoonlijk kreeg ik zo’n donkerbruin vermoeden dat de gemiddelde programmeur van Numeri het verschil nog niet wist tussen Katholiek en Protestant, laat staan hoe zo’n kerk nou écht werkt 🙂

    Er zitten veel heel goedbedoelende mensen daar, maar ja, je hebt soms ook een “harde” manager nodig die verstand van zaken heeft. Professionele seculiere consultancy bedrijven werken nou eenmaal in het algemeen niet meer op basis van tolerantie en vergeving op het moment dat een fixed-price contract is getekend… het is gewoon lastig om je als kerk ineens als een professioneel bedrijf te gaan gedragen, en dat heeft ook wel ergens zijn charme.

    Overigens had ik daar nog voorgesteld om het nieuwe systeem ‘exodus’ te noemen (weg uit de ellende), maar dat had iets teveel van een dubbele bodem 😉

  4. Pittig zegt :

    @ E-J

    Mooie reactie! En het was een prachtige naam geweest: Exodus! 🙂

    Ook al omdat er (helaas) zoveel mensen uit de ledenadministratie verdwijnen…

  5. bramvandijk zegt :

    Voor de ledenadministratie is het dus belangrijker om mensen makkelijk te kunnen verwijderen dan mensen makkelijk toevoegen?

    Sowieso wel logisch, want voor inschrijven willen mensen best wel wat meer moeite doen 😉

  6. Tau Jabir zegt :

    Video streaming is standaard ingebouwd in de applicatie die ik aanbied 🙂

    @E-J

    Wijze woorden.

  7. E-J zegt :

    @Tau Jabir:

    Daarom was ik ook zo duur 😉

  8. cornelis zegt :

    ———— ik zou alsnog de naam Klaagliederen willen voorstellen..

  9. Hendrik zegt :

    Ik vind het nog wel het ergste dat binnen de PKN sprake is van het uitzenden van schokkend beeldmateriaal……

  10. goedgelovig zegt :

    Volgend jaar is 66,8 miljoen te verdelen. Wie weet er nog een leuk projectje?

    http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/pkn_werkt_met_begroting_van_66_8_miljoen_1_516255

  11. Flipsonius zegt :

    Het geluid werd niet overgedragen, het beeldmateriaal was schokkend en het beeld viel later geheel weg
    Hmm….Exorcisme?