Matthäus Passion óók van de duivel

Dat popmuziek in de ogen van GerGem-dominees en jeugdleiders tot het domein van de duivel moet worden gerekend, wisten we al. Maar ook een klassieke uitvoering van de Matthäus Passion redt het niet in deze kringen. Ds. C.J. Meeuse uit Goes meldt in het Reformatorisch Dagblad dat “de vorm en de wereldse wijze van uitvoeren afleiden van de inhoud: het bittere lijden en sterven van de Heere Jezus.” Het probleem zit ‘m erin dat de Matthäus een oratorium is. “Hoewel er in de oratoria prachtige muziek en zang van een orkest, solisten en een koor klinken, is er toch een groot verschil met bijvoorbeeld cantates, die niet meer willen geven dan een vertolking van de Bijbelse boodschap,” aldus Meeuwse.

“Bij een oratorium wordt er een stuk geschiedenis weergegeven, een gedramatiseerd verhaal. In de Matthäus Passion krijgen bijvoorbeeld de verschillende zangsolisten de rol van een Bijbelse persoon. Wat Petrus sprak, wordt gezongen, maar ook wat Judas zei, of Pilatus. Er is zelfs een zanger die de ‘rol’ van Jezus krijgt toebedeeld. Hier worden de grenzen van het toelaatbare zeker overschreden.” De Heere Jezus zou hier zeker over oordelen omdat deze vorm het accent legt op schoonheid. En schoonheid is niet van God, maar van de duivel. De bijbelse boodschap is volgens Meeuwse “te waar om mooi te zijn.”

54 Reacties op “Matthäus Passion óók van de duivel”

  1. doubleub zegt :

    Zo kan ik ook wel iets verzinnen tegen psalmen en gezangen zoals die in de kerk gezongen worden. Of tegen orgelmuziek. Laten we voortaan gewoon psalmen en gezangen gaan opdragen ipv zingen, dan kunnen ze nergens meer over zeuren.

  2. polleke zegt :

    wat erg, Als alles voor (over)God lelijk moet zijn en saai dan moet ik meeus teleurstellen maar wil ik iet bij zijn cluppie horen

  3. Dutch Hermit zegt :

    Laten we dan ook de bijbel afschaffen. Zeker die met zo’n mooie leren kaft. Prachtig vind ik dan altijd. Dan kan het toch zeker niet waar zijn…

  4. salteau zegt :

    En die stelling is dan weer te mooi om waar te zijn.

    Zou Meeuwse getrouwd zijn? Dan wil ik zijn vrouw wel eens (niet!) zien.

  5. Geneviève zegt :

    Maar… maar… Een cantate heeft toch ook een melodie? Leidt dat dan niet af?

  6. Jan-Peter zegt :

    Alsof schoonheid niet de voorportaal van de hemel is. Onzin! God is één en al schoonheid. Daar kunnen wij mensen alleen niet altijd verstandig mee omgaan. Deugden moeten altijd in verhouding met elkaar blijven (maar niet opdrogen).

    Ik begrijp wel dat iemand liever Jezus niet zingt.

  7. salteau zegt :

    Als ik hier wat langer over nadenk…pfff:
    Het goede is ook te waar om mooi te zijn zeker?

    Erbarme Dich!

  8. Jan-Peter zegt :

    Ach ik begrijp het ook wel. Er spreekt een grote waardering uit voor het evangelie. Goddank.

  9. Marie zegt :

    Nee, wat een verschrikkelijke manier van geloven :-(, om te huilen dat je schoonheid ‘van de duivel’ vindt.

    Vandaar ook dat veel refo’s in ouwe bakken rijden en niets geven om dure kleding en mooie huizen enzo…

  10. Dutch Hermit zegt :

    Volgens mij geeft God gristenen zelf de creativiteit om mooie dingen te maken. Dat deed hij in ieder geval bij israelieten toen ze nog de woestijn aan het bestuderen waren en ze een bijzondere tent mochten gaan maken. Die ouwe tabern was zeker ook te waar om mooi te zijn?

  11. Hendrik zegt :

    Een ander treffend citaat uit het RD stuk: “Iemand zal tegenwerpen dat veel onderdelen van de Matthäus Passion en van andere oratoria breed geaccepteerd zijn. Hoe indrukwekkend klinkt het stuk ”O Mensch, bewein dein Sünde gross”, of het koraal ”O Haupt voll Blut und Wunden”. Deze en andere bekende onderdelen van de Matthäus Passion worden gezongen door zangkoren in de breedte van de gereformeerde gezindte! Waarom dan niet het hele oratorium?
    Kennelijk heeft het gezang van die zangkoren der gereformeende gezindte niets met schoonheid te maken.
    Eens….

  12. Simon zegt :

    Nou ja, laat ieder geloven wattie wil. Niemand hóeft naar de Mattheus te luisteren. Natuurlijk zijn er zat voorbeelden te noemen uit de Bijbel waaruit blijkt dat het anders is. Dat lukt overigens bij wel meer argumenten. Toevallig vandaag een stukkie over geschreven op http://www.waarheid.info

  13. Ettje zegt :

    Ach, er is niets nieuws onder de zon. In mijn jeugd was het ook al niet geoorloofd dat je er naartoe ging. En wij waren toch echt niet GerGem Desondanks ging ik toch (altijd tegendraads geweest), met op m’n schouders de loodzware woorden van m’n vader: hoe denk je dat Jezus het zal vinden, als Hij vanavond terugkomt, en jou daar aantreft…
    ’t Maakt het genieten van de muziek en de zang heel erg dubbel. 😦

  14. Dinges zegt :

    Zo hé, dat is nog eens snel reageren. Het artikel is al van 24 maart en wordt nu al (binnen twee weken!) vermeldt op goedgelovig. Hulde voor de snelle reactie!

  15. Johan zegt :

    @Dinges: Ik vermoed dat we nu ook best wel een weekje later mogen reageren. 😉

  16. Dinges zegt :

    @Johan, maar het is ondertussen al zo’n belegen onderwerp, na Pasen luistert niemand nog naar de Matthäus en vervolgens komt GG nog met een kranten artikel. Het heeft niets met humor te maken, maar eerder met Refo’s bashen door Goedgelovig.
    Het is daarom niet verwonderlijk dat de volgelingen van Goldschmeding nogal heftig reageerden. Op deze manier voegt GG niets toe en roept enkel heftige reacties op.

  17. Hendrik zegt :

    @Dinges
    Tja…. ik lees het RD niet; en ik kan me voorstellen dat menige andere lezer van GG verschrikt achter z’n beeldscherm zat (of ervoor?) bij het zien van de kop“Matthäus Passion óók van de duivel”.
    Want GG lezers leven een nauwgezet leven en zijn in allerlei goedgelovige activiteiten geïnteresseerd. Ze bezoeken daarom evangelische diensten en RK missen etc. etc. om toch maar zo goed mogelijk goedgelovig te zijn. Geen paasjubel of gebroederlijk paasontbijt wordt gemist. De Matthäus wordt dus ook niet overgeslagen.
    En nu blijkt juist daar de valkuil gegraven; bij Bach, de grote Bach die nu de maat der engelen slaat….
    http://home.wanadoo.nl/spielerei/teksten/liedboek/265.htm (gezang 265 vers 18)
    Schokkend, stuitend, schoonheidschurend…
    Is er ooit nog verlossing mogelijk voor deze GG misstappen???

  18. Johan zegt :

    @Dinges: Belegen? Cultuurbarbaar! De Mattheus Passion is toch van alle tijden? Bovendien is het vandaag nog volop pasen, want ik was vrij. 🙂

    Leg me eens uit hoe letterlijk citeren van een opiniërend artikel uit het RD in hemelsnaam ‘refo bashing’ kan zijn? Is het letterlijk citeren van een politicus dan ‘politicus bashing’? Is het letterlijk citeren van Johan Cruyff dan ‘Cruyff bashing’? Wie niet geciteert wil worden op markante uitspraken, moet zijn mond gewoon houden. 😉

  19. woody zegt :

    oh moeten we refo’s bashen?

    is niet nodig, dat doen ze zelf al genoeg. o.a. door dit soort uitspraken…

  20. Mustafa zegt :

    Fascinerend hoe iemand zo’n benepen visie op schoonheid en kunst aan de dag kan leggen. De volgende stap is natuurlijk het uitbannen van het lezen van de bijbel in de kerk, want als je Jezus’ woorden voorleest impersoneer je hem ook al.

  21. Alec zegt :

    Hij vindt toneel ook uit den boze. En de film Titanic ook.

    http://www.refdag.nl/artikel/1324639/Ouders+moeten+kijken+speelfilm+verbieden.html?PHPSESSID=

    En @ Dutch Hermit:
    http://www.depelgrim.nl/contents/nl/p1117_Een_tent_voor_de_Heere.html
    Ook van zijn hand. Lees dat anders eens.

  22. debutler zegt :

    Haal de zweep uit de kast. Als je het doet, doe het dan meteen ook goed!

  23. Kaas zegt :

    Cultuurbarbaren die Refo’s… Doet me denken aan die Taliban malloten die die grote buddha beelden uit de rotswanden sloopten… Erbarme dich mein Gott

  24. Ben zegt :

    @ Alec. Bedankt voor de links! Maar wist je dat hij tegenwoordig nog veel verder gaat? Ik heb voor het gemak de laatste publicatie van zijn hand hieronder gecopy-past.

    ”Ouders moeten lezen romans verbieden”

    PUTTEN – Ouders in de gereformeerde gezindte moeten het aandurven hun kinderen alsnog te verbieden om thuis romans te lezen. Dat is een van de stellingen uit het boek van ds. C. J. Meeuse dat donderdag werd gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in Putten.

    „Romans verzieken de geest”, aldus de predikant van de gereformeerde gemeente in Goes. Uitgever J. Koster overhandigde hem gisteren het eerste exemplaar van zijn non-fictie boek ”Schijn bedriegt. Een christelijke visie op romans en fictie-boeken”. „De oudere generatie is niet wakker geweest toen de fictie-boeken de gezinnen binnenkwamen. Dat betekent echter niet dat we het hoofd nu maar in de schoot moeten leggen”, aldus de predikant.

    Ds. Meeuse gaf het boek meteen door aan de weduwe van evangelist J. P. Baan van de Gereformeerde Gemeenten, die in 2003 in Nigeria werd vermoord. Baan gaf destijds een aanzet tot het schrijven van het boek. De evangelist kwam in Nigeria in aanraking met een boek over het leven van Jezus die veel aantrekkingskracht had op de plaatselijke bevolking. Hij zocht naar argumenten om anderen te kunnen overtuigen het boek af te wijzen. Op 5 april 2005, gisteren precies vijf jaar geleden, vroeg hij ds. Meeuse per e-mail of hij een gedocumenteerd boek wilde schrijven over romans en fictie-boeken.

    Ds. Meeuse liet gisteren weten dat hij haast kreeg bij het schrijven van het boek toen uit een enquête van deze krant bleek dat veel reformatorische jongeren geen moeite hebben met romannetjes. Bij navraag werd hem duidelijk dat ook het gros van zijn catechisanten ze leest. „Romans zijn huichelachtig. Het hoort bij de leugen”, aldus de predikant.

    Hij liet weten ook bezwaar te hebben tegen boeken als ”Schindler’s List”, omdat daarin mensen sterven. „Dat kan toch geen amusement zijn?” De schrijver zei bang te zijn dat de christelijke moraal door de boeken wordt tenietgedaan. „Ze verzieken de geest”, aldus de predikant.

    De bevindelijk gereformeerden zijn volgens ds. Meeuse altijd tegen fictie-boeken geweest. Hij verwees in het bijzonder naar de nadere reformator Voetius. „Het is een gemis geweest dat de argumenten tegen de roman de laatste jaren niet zijn genoemd. We stonden er ver vanaf, meenden we.”

    Ds. Meeuse gaf aan dat ouders en opvoedkundigen niet met de handen in het haar moeten gaan zitten. „We moeten de dijken die zijn doorgebroken herstellen. Ik hoop dat velen de strijd gaan strijden en een zegen behalen.”

    In het laatste hoofdstuk heeft de schrijver 28 argumenten tegen de roman opgenomen. „Al hebben jongelui het lezen van romans via bibliotheek en boekenwinkel dikwijls al lang zonder medeweten van hun ouders gedaan, toch moeten ouders het aandurven het alsnog te verbieden”, aldus een van de stellingen.

    Volgens de predikant moeten scholieren in aanraking worden gebracht met de bezwaren die in de klassiek-gereformeerde traditie ten aanzien van romans en fictie-boeken naar voren zijn gebracht. „Selectief lezen of laten lezen, overschat het kunnen dragen van eigen verantwoordelijkheid en onderschat het kwaad van fictie-boeken”, aldus ds. Meeuse.

  25. Hendrik zegt :

    N.a.v. de links van Alec, het volgende citaat uit het RD artikel over de presentatie van het boek van deze bevindelijke dominee:

    Ds. Meeuse gaf het boek meteen door aan de weduwe van evangelist J. P. Baan van de Gereformeerde Gemeenten, die in 2003 in Nigeria werd vermoord. Baan gaf destijds een aanzet tot het schrijven van het boek. De evangelist kwam in Nigeria in aanraking met een film over het leven van Jezus die veel aantrekkingskracht had op de plaatselijke bevolking. Hij zocht naar argumenten om anderen te kunnen overtuigen de film af te wijzen. Op 29 november 2002, gisteren precies vijf jaar geleden, vroeg hij ds. Meeuse per e-mail of hij een gedocumenteerd boek wilde schrijven over het toneel en de speelfilm.
    Ineens begrijp ik de comment van Kaas een stuk beter…

  26. woody zegt :

    hij ziet er ook erg gezellig uit

    kan iemand nou zo’n hoofd krijgen? normaal gesproken alleen door heel veel alcohol te drinken, en 3 maanden niet slapen… maar ik denk dat veel zwartgalligheid en preken over “de zondige aard van ons bestaan” ook zorgt voor een gigantisch afgetakeld hoofd en ingevallen ogen… – dit is niet bashen maar puur een neutrale beschouwing…

    oh ik ga op vakantie
    see ya GG people over een maand weer

  27. engel zegt :

    @Woody,

    Fijne vakantie en doe voorzichtig in dat gevaarlijke land!

  28. johanna zegt :

    Brrrrrrrrr…. dat krijg je wanneer je de Bijbel door een dikke zwarte bril leest.
    En deze man heeft als taak om mensen over Gods liefde te vertellen…

  29. Marie zegt :

    @Johanna: nee joh, niks Gods liefde. Hij heeft als taak om mensen te waarschuwen voor de toorn Gods die over ons allen ligt. Gods ontferming is alleen voor het kleine kuddeke dergenen die mogen komen blijken uitverkoren te zijn :-(.

  30. Jan-Peter zegt :

    Wat een negatief gedoe toch weer. Niemand ziet er al te mooi meer uit vanaf een bepaalde leeftijd.

  31. Juistja zegt :

    “Hoe zou de Heere Jezus oordelen over deze wijze van weergeven van Zijn bitter lijden en sterven?”
    Een impliciete manier van zelf een oordeel vellen, alleen dan over de rug van Jezus. Bah.

  32. Martin zegt :

    En zo vinden wij bevindelijkheid dicht bij vrijzinnigheid.
    Zijn het de laatstgenoemden niet die zeggen: al het spreken over boven komt van beneden? In het artikel over bach wordt dit herhaald, zij het met een komma: “, dus zondig”.

    In beide gevallen echter leidt het tot het zwijgen over de God van de opstanding.

  33. Martin zegt :

    P.S. beetje vervelend dat op een forum het uiterlijk van iemand beoordeeld wordt (ja, @ woody)

  34. salteau zegt :

    Toch snap ik niet hoe deze heer een wit overhemd durft te dragen. Misschien is deze ijdele daad van overmoed de reden dat het huilen hem nader lijkt te staan dan het lachen? Of bedriegt schijn ook hier en is hij diep van binnen stiekem blij?

  35. judeia zegt :

    Ik heb nog even gezocht naar de verlossende rubriek ‘satirische nieuwsdiest’. Helaas, de werkelijkheid is soms idioter dan je kunt bedenken.

    De Mattheuspassion is de enige reden dat half onchristelijke Nederland nog iets van het Paasverhaal meekrijgt.

  36. Meded zegt :

    Als je doorklikt op de site van het refdag, kom je op een artikel met reacties: “Gesprekken over de voors en tegens van speelfilms wijst Van Klinken niet af, mits die erop gericht zijn jongeren te laten inzien dat het standpunt van ds. Meeuse het meest heilzaam is.”
    Kijk, zo hoor je te discussieren!

  37. rob zegt :

    Als je snel door lichtzinnigheden verleid wordt, heb je dan een zwak of een sterk geloof? Die vraag is wel leuk

  38. salteau zegt :

    Waarom zou dhr. Meeuwse denken dat zijn boek non-fictie is? Ik kan bijna niet geloven dat wat ik daar van het ferdag lees non-fictie is..

    Deze berichtgeving levert me ook grote fundamentele existentiële vragen op: welke van Jezus’ parabelen zou(den) non-fictie zijn? En zal dhr. Meeuwse straks kunnen geloven dat z’n Gouden Bikini 2010 non-fictief is?

    Wat een dag…

  39. Eilander zegt :

    He, heeeeerlijk! Ik heb altijd al gedacht dat het leuk zou zijn als we ook een kolonie Amish in Nederland zouden hebben! Lijkt me heerlijk relaxen bij die gasten. Geen internet, geen tv, geen fictie, geen auto’s… Helemaal… niets!
    Lijkt me ultiem relaxen voor een weekje of twee. Beetje door je blokhut scharrelen, hout kloven, toekijken hoe je vrouw kaas maakt, beetje met je karretje met paard door de boss’n skeur’n, fantastisch.
    Go Meeuwse, Go! Gooi er gewoon nog een schepje bovenop en binnenkort heb ik mijn ultieme vakantie binnen….

  40. Dutch Hermit zegt :

    @Eilander: Klinkt als een ideaal kuuroord voor opgebrande multimediale garismagoeroes

  41. Adorin zegt :

    bla bla bla schoonheid van de duivel ? wat een grove beledeging aan God als er iemand is die van schoonheid houd is Hij het wel kijk naar de mensen om je heen en naar de natuur
    ps ik heb nog een tip voor ds meeuwse begin een kruistocht in de ger gem tegen te mooie hoeden weelderige orgels en o ja in plaats van kerkbanken krukjes amen

  42. bodem zegt :

    Dat schoonheid van de duivel is zegt GG, niet die dominee M.
    Neemt niet weg dat hij wel impliceert en dat is al erg genoeg.

    Maar goed het artikel hierboven overgenomen over de gevaren van boeken lezenis nog erger. Zijn stelling dat fictie en romans van de duivel zijn heeft twee belangrijke implicaties.
    1. De gelijkenissen van Jezus komen ook op de zwarte lijst. De barmhartige Sameritaan is immers ook niet echt gebeurd? En Jezus vertelde ook verhalen waarin mensen stierven, bijvoorbeeld in de gelijkenis van de pachters.
    2. Op refoscholen mogen er geen literaire werken meer gelezen worden, wat betekent dat geen enkele refo leerling kan slagen voor de vakken Nederlands, Duits, Engels of Frans en dus zijn middelbare school diploma kan halen. Dat is wederom een effectieve manier om een heel volksdeel buiten de maatschappij te plaatsen.

    Of mogen romans wel gelezen worden als ze ouder dan 100 jaar zijn? O nee, ander mocht de Mattheus Passion ook wel…

  43. debutler zegt :

    „We moeten de dijken die zijn doorgebroken herstellen. Ik hoop dat velen de strijd gaan strijden en een zegen behalen.”
    C.J. Meeuse

    Want je moet strijden en vechten om een zegen te behalen, die krijg je niet zomaar.

  44. Meded zegt :

    @bodem
    Voor de duidelijkheid: Ben citeerde het artikel in het refdag en verving films door boeken…
    Persoonlijk snap ik ook niet waarom je geen film mag kijken waarin mensen doodgaan, maar wel een boek mag lezen waarin mensen doodgaan.

  45. Jabirs meester zegt :

    Je mag je niet vermaken; de ultieme consequentie van een evangelie dat ons redt puur en alleen voor de eeuwigheid. Maar heeft het Goede Nieuws niet nu ook al wat te bieden? Vrede, vreugde, genezing, goudstof? 🙂

  46. Ben zegt :

    @ Meded. Dank voor de uitleg aan bodem.
    Dat mensen op een website bedoeld voor (christelijke) satire, teksten/reacties zonder aarzelen voor waar aannemen blijft mij verbazen.

    Daarnaast vraag ik me af waar voorde haat voor films vandaan komt bij de heer Meeuse. Is hij zelf een mislukt acteur die met zijn talent voor presenteren en schrijven maar heeft besloten om dominee te worden? Is hij ooit uitgegleden over een dvd van de Titanic? Is zijn vriendin er vandoor gegaan met zijn (voormalig) beste vriend ? En was die vriend dan een acteur?
    Wie het weet mag het zeggen.

  47. Jabir zegt :

    Mijn moeder zong mee met de uitvoering van het Haags Toonkunstkoor en ik vrees nu met grote vreze voor haar zieleheil. is ze nog te redden?

  48. Jabir zegt :

    volgens mij is drs. en niet ds. Meeuse.

  49. Dinges zegt :

    @Johan, op 5 april, 2010 bij 11:04 pm Said:

    Refo’s bashen?

    – Kaas, op 6 april, 2010 bij 8:45 am Said:
    Cultuurbarbaren die Refo’s… Doet me denken aan die Taliban malloten
    – woody, op 6 april, 2010 bij 9:41 am Said:
    kan iemand nou zo’n grafhoofd krijgen?

    Deze reacties laten zien dat het barbarendom op goedgelovig latent aanwezig is. Allemaal anonieme reacties die afbranden wat er niet in hun straatje past. Dat heeft met humor niets te maken. Het is daarom ook goed te begrijpen dat de redactie van deze site anoniem opereert, zulke belabberde artikelen, daar wil je je naam toch niet aan verbinden?

  50. goedgelovig zegt :

    @Dinges: Waarom reageer je anoniem? Kom, wees een vent en maak jezelf bekend. Anders ben je net zo goed deel van dat ‘barbarendom’.

    Reacties die op de persoon worden gespeeld (‘grafhoofd’ e.d.) worden in principe door de moderator(s) verwijderd, al zal er best wel eens wat doorheen glippen. Dit soort terminologie wordt in de artikelen sowieso niet gebezigd.

  51. rob zegt :

    @Dinges
    Latent? niet dominant?
    dan valt het nog mee

  52. Dinges zegt :

    @goedgelovig: Als er een goede reden voor zou zijn, zal ik niet anoniem zijn. Anonimiteit is niet gelijk aan barbarendom, maar het plaatsen van berichten als woody, op 6 april, 2010 bij 9:41 am is gewoon beledigend, ook al veranderd er één woord.
    @rob: Of het mee valt, is nog maar de vraag. De schil lijkt heel, de binnenkant verrot.

  53. Roel zegt :

    Misschien wat laat, maar luister eens naar de volgende lezing Ds. Meeuse over speelfilms, en zijn bezwaren tegen toneel. Hij zit in een totaal andere denkwereld dan ik (ben gek op toneel en film), maar zoals de man hier is weggezet lijkt me toch wat te karikaturaal. Link: http://www.prekenweb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55&serid=3793

  54. Roel zegt :

    Tip: Lezing Ds. Meeuse ( http://www.prekenweb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55&serid=3793 ) zelf begint zo rond de 16e minuut; eerst een lange inleiding door Ds. Baan.