Rouvoet stapt ook uit politiek

André Rouvoet stapt op als lijsttrekker van de ChristenUnie. Hij wil de komende jaren meer tijd in zijn gezin steken en stapt daarom uit de politiek. Hij volgt hiermee het voorbeeld van de prominente CDA’er Camiel Eurlings en PvdA-lijsttrekker Wouter Bos. Vanmiddag om 16:00 uur geeft Rouvoet in Nieuwspoort een persconferentie waarin hij zijn besluit zal toelichten. Vriend en vijand reageerden verrast op het plotselinge vertrek van Rouvoet uit de actieve politiek. “Nu de Minister van Financiën en de Minister van Verkeer en Waterstaat hun gezin zo duidelijk boven het landsbelang stellen, kan ik als Minister van Jeugd en Gezin natuurlijk niet achterblijven,” aldus Rouvoet. “Voor de balans is het goed dat van alledrie de regeringspartijen bewindslieden terugtreden. U moet het zo zien: als Nederland ten onder gaat aan de politieke en economische crisis, en dat is zeer waarschijnlijk, dan staan onze gezinnen er nog als de hoeksteen van de samenleving.”

Er wordt inmiddels druk gespeculeerd wie Rouvoet gaat opvolgen. Nu Balkenende aanblijft als lijsttrekker van het CDA en de PvdA Cohen naar voren schuift, ligt het voor de hand dat óók de ChristenUnie op zoek gaat naar een belegen kandidaat. Naar verluidt zijn inmiddels oriënterende gesprekken gevoerd met Gert Schutte en Meindert Leerling.

17 Reacties op “Rouvoet stapt ook uit politiek”

  1. sash zegt :

    right!

  2. Henk-Jan van der Klis zegt :

    Na de 20.000 tweets in het eerste uur na het opstappen van Bos, lagen de suggesties als het *logische* opstappen van Rouvoet wel erg voor de hand.

    Voor de GG editie van morgen zou een boekje open over het gezinsleven in huize Balkenende welkom zijn.

  3. jrone zegt :

    goed voorbeeld doet goed volgen. Dat is toch de essentie van goed jeugdbeleid? Ik ben benieuwd of jullie voorspelling uitkomt.

  4. cris zegt :

    Gelukkig staat het onder satirische nieuwsdienst. 😉 Nu Bos opgestapt is en Bos-Balkenende binnen een kabinet niet meer kunnen botsen, krijgt ik opeens hoop voor CDA-PvdA-CU-II

    Klinkt een stuk beter dan Paars3 of Wilders1!

  5. robbert zegt :

    @cris eens! Alhoewel, Balkenende-Cohen lijkt me ook niet de ideale match

  6. eekhoorn zegt :

    Eerst roepen ze allemaal dat “de vrouw” huis en kinderen moet verlaten om bij te dragen aan de maatschappij. Doe je dat niet of laat je een ander geluid horen dan wordt je daar best op aangekeken.

    Maar bij Camiel en Wouter niks dan lof….
    Toch wel een beetje sneu.

  7. Woody zegt :

    terecht dat hij opstapt, zelfde geldt voor Wouter Bos maar jammer dat ze niet eerlijk zijn over hun motieven. Beetje afschuiven op je gezin, dat is meer een bijkomend voordeel dan de reden van het besluit

    waar de PvdA Cohen heeft, wat denk ik stemmen gaat opleveren
    zie ik bij de CU geen goede opvolger (Slob misschien)
    maar goed CU heeft trouwe achterban, die stemmen sowieso wel op de CU al staat Geert Wilders aan het roer…

    Tijd dat Bakellende ook meer aan zijn gezin gaat denken, hij is toch eigenlijk de eerste die nu zou moeten vertrekken…

    @robbert… Cohen, Balkenende.. zou dat dan de “Joods – Christelijke” traditie zijn waar Geertje Wilders het altijd over heeft? Wilders is dus voor lijkt me…

  8. robbert zegt :

    @woody Als dat zal betekenen dat Wilders vervolgens zijn mond houdt, breekt er voor Nederland een goede tijd aan!

  9. sam zegt :

    En het is nog lang geen 1 april.

  10. Ruub zegt :

    Ik heb een sterk vermoeden dat de echtgenotes van Camiel Eurlings, Wouter Bos, Ton Heerts en miisschien zelfs wel Bas vd Vlies op dezelfde tennisclub of bridge-vereniging zitten. Ik zie ze al kletsen.”…Heb je de jouwe al zo ver? Of moet je nog steeds zijn sokken en onderbroeken opruimen omdat ‘ie zogenaamd zo druk’ is? Nou, na juni is het mooi afgelopen hoor, heb ik hem gezegd…”

  11. Woody zegt :

    ben nog beetje traag vandaag (vrijdag), begrijp dus dat het een satirsche nieuwsdienst is, ik was al opzoek naar het nieuwsbericht 😀

    Gemiste kans van Rouvoet, van mij mogen die kopstukken van vorige kabinet allemaal wel weg..

  12. Johan zegt :

    Net als Relirel geloof ik ook niet zoveel van dat terugstappen van Bos ten behoeve van het gezin. Bos ziet op tegen twee dingen: onder JP in een nieuw kabinet en zelf premier worden als er kolossaal moet worden bezuinigd (waar je als PvdA-leider niet mee kunt scoren). Bos heeft gewoon gedacht: laat ik er nu uitstappen, dan mag Job het opknappen en krijg ik in no-time een baan als directeur van een bank of groot bedrijf aangeboden waarin ik bovendien fors meer verdien. Natuurlijk, hij zal best wat meer met zijn kinderen willen spelen, maar het is één van de factoren, niet de doorslaggevende.

    Bij Eurlings speelt hetzelfde: Balkenende wilde het stokje niet overdragen en Eurlings dacht: dan kom ik over acht jaar wel terug. Natuurlijk, we kunnen niet alle motieven doorgronden, maar een keuze die 100 procent door het gezin gemotiveerd is vind ik ongeloofwaardig.

  13. Ruitje zegt :

    Balkende is er in geslaagd op de zijn bekende wijze zijn vrouw en dochter te overreden en tot een compromis te komen.

    Zijn vrouw krijgt een nieuwe cabrio en dochterlief mag op de paardrijles bij Ankie van Grunsven en dan mag papa weer proberen een kabinet te leiden, zijn grote hobby. 😉

  14. Georg Kellersmann zegt :

    Wie volgt?

  15. Ettje zegt :

    Ik denk dat Rouvoet erachter zit!! 🙂

  16. Ettje zegt :

    Bedoel: achter het opstappen en Bos en Eurlings.:-) Wil graag zelf Premier worden.

Trackbacks / Pingbacks

  1. grote schoonmaak in Den Haag « RELIREL - 12 maart, 2010