Crumb tekent Genesis

crumbgenesis2Undergroundtekenaar Robert Crumb heeft na ruim vier jaar zijn graphic novel Genesis voltooid. De Nederlandse vertaling, die deze week verschijnt, is van de hand van Nicolaas Matsier. Crumb volgt de tekst van Genesis vrijwel letterlijk en het valt meteen op hoe dramatisch en af en toe bizar dit bijbelboek eigenlijk is. Moord, verkrachting, incest, God die mensen doodt, een vader die zijn zoon offert – door Crumb allemaal heel direct getekend. Donderdag werd Genesis besproken in De Wereld Draait Door (start fragment 17:30) met ‘kenner’ Arie Boomsma, die een interessante cultuurbeschouwing over geloof en seks aan de dag legde en met zichtbaar plezier de door Crumb geïllustreerde seksuele escapades van de dochter van Lot en Onan besprak.

In een interview met Time Magazine bekende Crumb dat hij er aanvankelijk nog niet uit was hoe hij God zou afbeelden. “Eerst dacht ik aan een licht aan de hemel waaruit tekstballonnen tevoorschijn kwamen. Maar toen kreeg ik een droom die me duidelijk maakte hoe hij er precies uitzag. Hij had een lange witte baard, een zeer mannelijk gezicht en leek als twee druppels water op mijn vader.” Even overwoog Crumb God af te beelden als een zwarte vrouw, maar daar heeft hij uiteindelijk vanaf gezien. “Als je het Oude Testament leest, kom je er gauw achter dat God een nukkige Joodse patriarch is.”

Robert Crumb is de schepper van cynische strips als Mr. Natural en Fritz the Cat. Vanaf het midden van de jaren tachtig werd Crumb een cult-held. Hij tekende voor Newsweek, People en andere tijdschriften. Zijn werk hing in New York City Art Gallery en in 1990 kreeg hij een expositie in Museum of Modern Art in New York. Meer in dit interview in The Guardian.

crumb-genesis

25 Reacties op “Crumb tekent Genesis”

  1. Johan zegt :

    Boeiend hoe kunstenaars bijbelverhalen vertolken. GG, durfden jullie die vieze plaatjes van Onan en Lot niet te plaatsen? 😉

  2. thebutler zegt :

    Tja, God als zwarte vrouw is al gedaan in The Shack. Of zelfs al eens eerder…?

  3. Sam zegt :

    Bij de bricktestament worden wel alle ranzige details getoond.

    Maar als je het omzet in lego wordt alles schattig…

  4. brambonius zegt :

    neem de bijbel letterlijk, laat alles bezinken en verlies je gloof: http://www.thebricktestament.com/revelation/index.html

  5. hj zegt :

    Als je als gelovige door deze strip pas doorkrijgt hoe absurd, wreed en bizar (God in) Genesis is, ben je ontzettend naïef en heb je al die jaren voor niets bijbelstudie gedan.

    Maar ik kijk er niet van op, er zijn zoveel gelovigen die bepaalde passages nooit serieus gelezen hebben en blinde vlekken lijken te hebben. Of men leest het automatisch door de bril van de verklaring die men altijd geleerd is in plaats van werkelijk te lezen wat er staat.

  6. Bodem zegt :

    Brr, nee dank je. Het is al erg genoeg om te lezen, ik hoef het echt niet te zien! En dat heeft niets te maken met de realiteit van een bijbelboek niet onder ogen willen zien trouwens. Ik moet er ook niet aan denken dat ik plaatjes krijg bij alles wat ik in de krant lees. Verschrikkelijk zeg, hoe komt iemand erbij om dat allemaal te gaan tekenen.

  7. Roberto zegt :

    @Johan daarvoor kun je de uitzending bekijken, daar komt het allemaal uitgebreid in beeld. Heel verstandig dat GG die plaatjes niet hier plaatst, ik betwijfel of ze door m’n filter heen zouden komen.

  8. GJay zegt :

    Sinds ‘Bruce Almighty’ stel ik me God meer voor als Morgan Freeman in een wit pak met een mop in zijn hand…

  9. Meded zegt :

    Er stonden wat pagina’s in het zaterdagmagazine van de Volkskrant. Erg confronterend om het te zien. Dat is toch wat anders dan lezen.

  10. Kaas zegt :

    Zojuist besteld bij bol.com 24.95 is niet veel voor 224 pagina’s dacht ik zo…

  11. vertue zegt :

    @brambonius, hj en anderen,

    Het is waar dat Genesis behoorlijk wat gruwelijkheden en ranzige details heeft Maar pak dan de context er ook bij: Gen 1-12 is vooral het verhaal van de tenondergang van de schepping. Er is duidelijke een lijn van ‘goed’ naar ‘bedorven’, en het mondt uit in de vernietiging van de mensheid met het verhaal van Noach.

    Vergelijk het met iets als ‘saving private ryan’ in onze tijd. Het gedetailleerde geweld dat daar wordt gebruikt heeft eerder tot doel om de gruwelijkheid van de oorlog over te brengen dan om oorlog te verheerlijken.

    Zo zijn veel expliciete gruwelijkheden in Genesis eerder een illustratie van de morele achteruitgang van de mens in die tijd (en de noodzaak tot goddelijk ingrijpen) dan een verheerlijking van die zaken.

  12. brambonius zegt :

    ik heb die openbaring in het brick testament bekeken en mijn geloof niet verloren. Als ik op een ‘letterlijke’ manier in het boek zou geloven was left behind genoeg om mijn geloof te verliezen denk ik.

    Die genesis wil ik wel eens lezen…

  13. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Arie maakt promotie van DIDD naar DWDD en wordt ‘tafelheer’.

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/index.php?id=630&tx_ttnews%5Btt_news%5D=12958&cHash=cf7a7d3b80

  14. Rob zegt :

    Ik kan gewoon niet naar die Arie kijken, Een hoop blabla, er komt niets zinnigs uit die man

  15. zwaffelijzer zegt :

    kan niet slecht zijn, toch?

  16. Pittig zegt :

    @ rob

    Je zegt: “Ik kan gewoon niet naar die Arie kijken, Een hoop blabla, er komt niets zinnigs uit…”

    Dat denk ik nou ook steeds over jou!

    (Niet echt hoor, ik wil je alleen maar laten voelen hoe oordelend en veroordelend je woorden zijn.)

    Ik vind het wel heel zinnig wat hij zegt, overigens. En ook al zou hij niet veel zinnigs zeggen, dat lijkt me toch niet een reden dat je iemand zo behandelt?

  17. hj zegt :

    vertue: “Zo zijn veel expliciete gruwelijkheden in Genesis eerder een illustratie van de morele achteruitgang van de mens in die tijd (en de noodzaak tot goddelijk ingrijpen) dan een verheerlijking van die zaken.”

    Leuke theorie, ware het niet dat God vaak genoeg zelf de veroorzaker van al die perversiteiten is. Abraham die zijn eigen zoon moet slachten bijvoorbeeld, of Onan die dood moet omdat hij aan coïtus interruptus doet. De moraal van God is in Genesis vaak minstens zo verwerpelijk als die van de mensen.

  18. goedgelovig zegt :

    UPDATE: De opvolger van Arie bij DIDD is ook bekend.

    http://www.nd.nl/artikelen/2009/oktober/28/gouman-nieuwe-presentator-dit-is-de-dag-

  19. Harrie zegt :

    Wat betreft Arie.
    Moeilijke tijden breken aan voor deze jongen. Ja, jongen. Een jonge hengst (of merrie).
    Een positivo die Jan Mulder de mond snoerde, maar bij mijn muzikale held Willem Breuker totaal de plank mis sloeg.
    Arie, een jongen van deze tijd? De oplossing voor een geloof die haar contact met de jongeren verloren is? Wat een kletspraat. We moeten helemaal niet willen dat we jonge mensen op deze populaire manier overhalen in God te geloven, alsof het hip, gaaf, cool, wreed, of wat dan niet ook is.
    Arie… stop met je sportschoolactiviteiten, knip je haar als een burger… die weg moet je maar even gaan. Misleid de christelijke onzekerheid niet nog langer. Ze hebben het al zo moeilijk met hun identiteit door ongeloof.

    Wie heeft de strip gekocht?
    En, is het iets?
    Waar kan ik deze poging tot interpretatie kopen?
    Alhoewel ik het botte mes bij Abrhaham’s offer van Isaac niet veel goeds vind beloven in de interpretatie.

  20. Harrie zegt :

    hj….
    Dat God vraagt aan Abraham om zijn eigen zoon te slachten heeft niets met perversiteit te maken.
    Dit heeft te maken met de vraag aan Abraham: ‘Wie is belangrijker voor je, je lang verwachte zoon, of je God?’
    Mijn vraag aan jou: ‘Wie of wat is belangrijker voor je…… is het…….. ?
    Of is het je God?

  21. hj zegt :

    @Harrie: dat snap ik heel goed, maar juist dat is een volstrekt geperverteerde moraal. Als het kritiekloos navolgen van orders van hogerhand belangrijker is dan het leven van een medemens (in dit geval zelfs je bloedeigen zoon), ben je voor mij een zieke geest.

    Mij werd dit verhaal vroeger ook zo uitgelegd; een slechter voorbeeld kan je kinderen nauwelijks geven en het staat haaks op wat ik mijn kinderen bij zou willen brengen.

    Wat is dus voor mij belangrijker? Het volgen van mijn eigen geweten en gevoel voor (mede)menselijkheid. Dat vind ik veel belangrijker dan zonder te vragen doen wat anderen van je verlangen – ook al is het God in hoogst eigen persoon.

  22. Rob zegt :

    @PP,
    Die man is gewoon standaard christen, met een alles is mooi-glimlach die niet van zijn gezicht te schrappen is.. Het christen zijn die geen vragen stelt, nooit in de clinch ligt met God en de bijbel.
    Die andere gasten reageerden veel oprechter.
    Het is niet veroordelend bedoeld, maar die man werkt wel op mijn zenuwen

  23. Emilie Kassenaar zegt :

    @Harrie. Ik heb de strip niet gekocht, maar cadeau gekregen ter gelegenheid van mijn Heilig Vormsel gisteren. Hij is prachtig getekend, goed vertaald en een ware aanwinst. Niet geschikt voor heel kleine kinderen ter vervanging van de kinderbijbel of zo!
    Ja, Arie Boomsma is een lekker ding, maar holle vaten klinken het hardst….

  24. Harrie zegt :

    @Emilie, ik heb de strip ook gekocht en gelijk nog één voor een vriend van me.
    Inderdaad een aanwinst. De tekeningen zijn inderdaad prachtig, soms bizar en soms “gekleurd”.

    Waar heb je je vormsel gekregen? We hebben vorige week zaterdag nog een voorstelling gegeven voor vormelingen in Bergen op Zoom… 🙂

    @hj, dit verhaal is inderdaad niet uit te leggen aan kinderen. Maar daarmee kun je het toch niet kwalificeren. Als God je begin en eind is, is Hij ook de gever van je leven en alles wat je hebt. Kun je alles teruggeven? Daar ligt toch een groot geheim en een grote kracht en troost. Eigenlijk een ultime test van liefde en toewijding. En denk je dat de beslissing van Abraham kritiekloos was? Een daad van een zieke geest? Waarom accepteer je niet dat je sommige boodschappen over liefde bekennen nog niet begrijpt, zonder hier zo over te oordelen… Er zijn mensen die hun leven willen geven voor een land, een gedachte, een vriend, vrouw of kind. Klink je niet te vast aan je eigen geweten, je gevoel voor (mede)menselijkheid, je eigen inzichten, want

  25. GertA zegt :

    [i]Abraham die zijn eigen zoon moet slachten bijvoorbeeld, of Onan die dood moet omdat hij aan coïtus interruptus doet. De moraal van God is in Genesis vaak minstens zo verwerpelijk als die van de mensen.[/i]
    HJ, lees beter. Over Abraham is al geschreven, maar bij Onan ging het niet om coïtus interruptus, dan had half Israël al niet meer bestaan. Het ging erom dat Onan zijn verantwoordelijkheid om voor zijn overleden broer een nakomeling te verwekken (voorschrift van God zelf) niet wilde nemen en daarmee zowel God als zijn eigen broer ondergeschikt maakte aan zijn eigen belang of z’n eigen pleziertje.

    En ja, geweldig boek en van het verhaal, getekend of niet, val ik echt niet van m’n geloof.