12 tips om een saaie preek door te komen

saaiepreekDe kerk is leuk en preken zijn heel boeiend… maar niet altijd! Soms is het geweldig saai. Soms heeft de prediker niet de gave van het ‘iets op een leuke manier kunnen zeggen’, maar soms was er ook de drukte van de afgelopen week of heeft hij net een geweldige ruzie met zijn vrouw gehad (of zij met haar man) voorafgaand aan de dienst. Het resultaat is steeds hetzelfde: een saaie preek. Wat moet je dan? Dit probleem blijkt bij heel veel gelovigen te leven, maar slechts enkelen durven hardop te zeggen dat ze er last van hebben. In deze en de volgende bijdrage 12 tips van een gelouterd kerkganger en samenkomstbezoeker om een saaie preek door te komen.

1. Bijbels bingo

Speel bingo, maar dan niet met getallen. Schrijf op een papier allemaal woorden als: “genade”, “Jezus”, “gemeente”, “Israël” en zo. Streep ze door zodra de spreker of dominee het woord noemt. Dit spel is heel goed te doen in elk soort kerk, want mensen die met pen en papier tijdens de preek zitten, worden vaak als zeer gelovig beschouwd. Je kunt tijdens een saaie preek dus hoog scoren met het spel en tegelijkertijd hoog scoren in de achting van medegemeenteleden! Een win-win situatie.

Voor evangelische gemeenten moet het formulier aangepast worden met woorden als: “heilige Geest”, “kracht”, “genezing”, “wonderen”, “Jezus is je vriend”. Voor gemeenten die beïnvloed zijn door eindtijdpredikers en doemscenario-fans: “666”, “wederkomst”, “het beest”, “armageddon”, “eindtijd”, “opname”. Voor TRIN-bijeenkomsten woorden als: “impartatie”, “zalving”, “meer”, “krachtiger” en “vuur”. Beoordeel zelf of je ook alle Engelse woorden die daar gebruikt worden wilt opnemen. Voor streng gereformeerden: “zonde”, “hel”, “wereld”, “vlees”, “tuchtiging”, “oordeel”, “doch”. Voor vage en vrijzinnige kerken: “leven”, “liefde”, “voorbeeld”, “misschien”, “twijfel”, “samenleving”.

Wil je een hogere moeilijkheidsgraad? Neem dan een “eindtijd” bijbels bingoformulier mee naar een vrijzinnige kerk of een TRIN-formulier naar een streng gereformeerde kerkdienst.

Bijbels bingo is het leukst als meerdere mensen meedoen. Je kunt toekomstige medespelers vinden door te kijken welke kerkgangers tijdens de preek ‘wegzappen’. Vraag ze achteraf onopvallend of ze mee willen doen.

Omdat het roepen van “bingo” tijdens een kerkdienst of samenkomst iets te opvallend is, zul je een ander teken af moeten spreken. In charismatische kerken kan de winnaar gewoon opstaan en “halleluja” roepen. Dit is niet aan te raden in andere kerken. Daar zal uitgebreid hoesten ideaal zijn. Dat valt niet op, want er wordt altijd al gehoest, vooral als de voorganger net met zijn meest indrukwekkende verhaal of zin wilde komen. Let wel op wie er meespeelt, want anders is het spel afgelopen met elk willekeurig gemeentelid dat “halleluja” roept of gaat hoesten.

2. Church aerobics

Gebruik saaie preken tot opbouw van je lichaam! Beweeg je vingers één voor één in cirkeltjes, eerst de ene kant op en dan de andere kant. Zet je linkervoet op je rechtervoet en probeer dan de rechtervoet op te tillen. Daarna andersom. Neem een zware bijbel mee en til hem tijdens de preek meerdere malen op, wapper er wat mee als was het een tweesnijdend zwaard en leg hem weer weg.

3. Bijbelse figuren-lijstjes

Ga de kerk of de zaal door en bedenk welke mensen overeenkomen met onderstaande personen:

A. Ananias en Saffira: Bedenk wie van de mensen het eerst in aanmerking komt om dood neer te vallen tijdens de collecte.
B. David en Jonathan: Welke twee mannen zijn wel erg close vrienden?
C. De Saul (1 Samuël 9:2) of Bathseba (2 Samuël 11:2) factor: Voor welke man of vrouw moet jij oppassen omdat ze wel erg aantrekkelijk, maar ook verkeerd gezelschap, voor jou kunnen zijn? Niet te lang blijven kijken…!
D. Henoch: Van wie zou jij wensen dat hij of zij zomaar verdwijnt?
E. Jesaja: Welke profeet of prediker in de gemeente zou je ook wel eens in z’n blootje door de straten willen zien lopen? (Jesaja 20:1-6)
F. Lekkend-dak-vrouw: Wie zijn de vrouwen die altijd ruzie zoeken en daarmee zijn als daken die gaan lekken tijdens een regenbui? (Spreuken 27:15)

4. De andere wang

Als je niet meer wakker kunt blijven door jezelf te knijpen, sla dan eens je buurman of buurvrouw in het gezicht. Als ze jou een klap terug geven ben je meteen weer wakker! En als ze dus hun andere wang niet toekeren, steek je je hand op en vertel je het aan de voorganger.

very-dull-and-boring-sermonDit lijstje werd door Pittig samengesteld op basis van Tim Sims, Dan Pegoda, Martin Wroe & Adrian Reith, ‘101 Things To Do During a Dull Sermon’, Minstrel Publications, 1984. Pittig is zelf predikant, heeft ‘passie-voor-preken’ als tweede voornaam, en heeft een paar keer veel gehad aan saaie preken die hij beluisterde, eigenlijk nog meer dan aan de hele sprankelende en spetterende preken. Morgen nog acht inspirerende tips!

43 Reacties op “12 tips om een saaie preek door te komen”

  1. Don Fredo zegt :

    Verander de saaie preek in een boeiend dialoog door een aantal vragen te stellen aan de prekerd. Misschien komt “een ieder heeft iets” wel op gang.

  2. Ellis zegt :

    Had ik dit maar jaren eerder geweten! Wat een ellende had mij dat bespaard. Ik ga altijd maar gewoon wat in de bijbel lezen en kijk dan zo nu en dan met een geinteresseerde blik de spreker aan.

    Maar dit is veel leuker! 🙂

  3. tjaja zegt :

    Als je kinderen kan boeién , kan de boodschap ook begrepen worden door volwassenen.

  4. Mustafa zegt :

    Briljant, briljant, briljant.

  5. maxplanck zegt :

    Hilarisch stukje.

  6. Aapje zegt :

    Bij Gerard de Groot ging ik woorden turven. Met name de woorden “amen” en “halleluja” leverden echt scores op van 50 keer in een preek van een half uur en zo.

  7. Vleertje zegt :

    😀 Heel inspirerend PP..

  8. Sansel zegt :

    Ja leuk!! Bingo! Nu is het meestal Bubbelbreaker competitie (spelletje op PDA).. *bloos*

  9. Lukas zegt :

    Hoesten? Ze zullen wel denken dat ik mexicaanse griep heb!

  10. Geneviève zegt :

    Ja leuk! Meestal zit ik toch verveeld/filosofisch voor me uit te staren. Morgen bingo, ter afwisseling 😀

  11. Henk-Jan van der Klis zegt :

    Voor “Halleluja” in een evangelisch getinte gemeente mag ook “amen” gebruikt worden. Doet het ook erg goed.

    @Lukas: volg na het nadrukkelijk hoesten ook de andere tips uit de Grip op Griep campagne op: ga je handen wassen (in onschuld natuurlijk). Afhankelijk van de kerk valt zoiets wel of juist niet op. Zo is weglopen (naar de wc, kinderdienst, koffiedienst, whatever) in menig evangelisch / pinkstergemeente, helemaal niet bijzonder meer. Wel geeft het een ‘natural break’ om de 45+ minuten preken zonder rugklachten door te komen 😉

    Verder: hulde voor deze gristelijke variant van het in zakelijke omgevingen populair zijnde bullshit bingo http://nl.wikipedia.org/wiki/Bullshitbingo

  12. PP zegt :

    @ Henk-jan van der Klis
    Ik heb een vermoeden dat de christenen hier voorop liepen met hun eeuwenlange ervaring van lange en saaie preken (zie ook Paulus’ preek en het dodelijk effect op Eutychus – Hand 20) en dat de stierenstrontbingo daar een variant op is? Mijn boekje ‘101 things to do during a dull sermon’, waarop ik verder ben gaan borduren, heb ik al in 1988 gekocht.

  13. GJay zegt :

    In lange, lege kerkbanken, kun je ook prima Pepermuntsjoelen 🙂 (wel achteraan gaan zitten).

    In evangelische gemeentes is het ook leuk om de ‘tophits’ bij te houden. Elke week turven in je opwekkingsboekje welke liederen er gezongen worden (en hoe vaak ze herhaald worden). En dan bij de eindejaarsdienst de toptien laten spelen door het muziekteam.

    Je kan ook gewoon weggaan tijdens een saaie preek. Een paar jaar geleden zat in onze gemeente een verstandelijk gehandicapte man, die opstond tegen de tijd dat de preek zou beginnen, en met het (luide) commentaar: “Pffff saai, ik ben effe een sigaretje roken, als we weer gaan zingen ben ik terug!” de zaal verliet. Als hij het kan maken, kunnen wij dat zeker 😉

  14. Hendrik zegt :

    Is er geen RK prekenbingo formulier omdat de overdenkingen in de RK kerk altijd mooi kort zijn?

  15. PP zegt :

    @ GJay
    Geweldig die verstandelijke man! 😀 Ik lig dubbel!

    @Hendrik
    Eergisteren nog een interkerkelijke vergadering gehad waarin een pastoraal medewerker uit de Rooms katholieke kerk vertelde dat zijn preken niet meer dan 8 à 9 minuten duren! De evangelische voorganger kon z’n oren niet geloven! “Ik zit altijd op 45 à 50 minuten…”, zei hij.

    Maar de katholieken hebben na de preek ook nog hun geweldige interactieve, multisensorische en multimediale toneelspel (eerbiedig bedoeld) van de eucharistieviering.

  16. GJay zegt :

    @PP

    Soms wilde hij zijn sigaret nog wel eens aansteken met behulp van de kaars op de avondmaalstafel 🙂 🙂

    Het moet heerlijk zijn om dat gewoon te kunnen doen…

  17. GJay zegt :

    (de geschokte blikken van sommige gemeenteleden waren trouwens ook prachtig om te zien)

  18. Koekje zegt :

    Schitterend artikel!

    Nu zit ik alleen wel met smart te wachten op de andere 8 spelletjes uit de lijst ….. 😦

  19. robert zegt :

    Op het balkon zittend:
    mensen met hoorapparaten tellen
    kalende mensen tellen
    orgelpijpen tellen
    vrouwen met brillen tellen
    mannen zonder brillen tellen
    kinderen waren er niet, hoefde je dus niet te tellen.
    Zo kwam ik, al tellend mijn jeugd in de grijze muizen baptisten gemeente door. Had iemand me toen maar van Halleloejah Bingo verteld. Nu is het te laat. Kom niet meer in de kerk. Alhoewel, met de bingokaarten op zak, misschien ga ik wel weer eens.

  20. PP zegt :

    @ GJay
    😀 Mag ik alsjeblieft een keer bij jullie naar de kerk? Heerlijk zo’n man! Waarschijnlijk ga ik met hem mee naar buiten om een pijpje te roken.

  21. Robert Irving III zegt :

    Ik zou gewoon naar huis gaan.

  22. Eva zegt :

    Graag morgenochtend voor 10.00 de nieuwe tips dan kunnen ze meteen mee de dienst in.

  23. Kaas zegt :

    @GJay: Muziekteam? Bedoel je niet Aanbiddingsteam of worshipteam? Muziek… Alsof ze alleen maar een beetje muziek maken, hoe DURF je!

  24. cornelis zegt :

    al weer een aantal jaren geleden nam ik verplicht, jawel wie verzint zoiets, deel aan bijeenkomsten van geestelijke aard.
    als er weer eens tenenkrommende, hoogst baarlijke nonsens werd verkondigd, begon ik de dordtse leerregels te bestuderen.
    amai, zoals de vlamingen uitroepen als er iets aan de knikker is, wat begreep ik weinig van die leerregels, zeg…
    maar het leidde af en zo was ik minder gefocust op die malle prediking.
    wellicht ook een idee om saaie preken door te komen?
    lees wat in die leerregels, verbaas je over de casuistiek van dat geschrift en de dienst is voorbij voor je het weet..

  25. Ellis zegt :

    @cornelis.. Ik denk dat de meeste lezers hier geen idee hebben wat de Dordse leerregels zijn. 🙂

    Ik heb een oud bijbeltje van mijn oma uit 1920 waar ze nog achterin staan. Maar verder zijn ze volgens mij volkomen uit de liedbundels en bijbels verbannen zo langzamerhand…

  26. Bas zegt :

    @Ellis,

    Helaas wel. Daarin staan de eeuwige waarheden kort en bondig verklaard. Verplichte kost voor wie geestselijk wil groeien.

  27. cornelis zegt :

    @ellis———–foei, foei toch—ik hoop toch wel, dat veel lezers toch wel enige notie hebben.
    algemene ontwikkeling enzo..
    ik ben niet rk. maar ik weet wel dat de paus in vaticaanstad woont en dat baptisten een net iets andere opvatting over het doopwater hebben dan doopsgezinden, bijvoorbeeld.
    maar laat ik over mijzelf niet roemen om Paulus vrij te citeren..

  28. GJay zegt :

    @Kaas

    Je hebt gelijk. Ik mag de bediening van het voorgaan in aanbidding niet onderschatten…

    (hmm… ik was zelf pianist en wij noemden het gewoon ‘muziekteam’. Heb ik mezelf ook altijd tekort gedaan? )

  29. Vleertje zegt :

    Muziekteam.. of je zit met zo’n orgel.. *zucht*
    Wat helpt als het orgel heel saai is, om je voor te stellen dat het een Draculafilm is en dat bij het volgende gezang de vleermuisjes allemaal tegelijk er achter vandaan komen vliegen.. Helpt enorm 😀
    Graaf Tel has entered the building

  30. rob zegt :

    Mijn bezigheid tijdens een saaie preek is tekeningen maken op de uitgedeelde liturgie of mededelingenblad.. Deze volkliederen met rare gezichten en gekke poppetjes.
    Als ik geen pen bij me heb maak ik vliegtuigjes van de liturgie. Allerlei modellen heb ik al uitgeprobeerd.
    Ik heb niet uitgeprobeerd of ze ook echt konden vliegen.

  31. PP zegt :

    @ rob
    Wat let je om ze eens uit te proberen? Een tip, zorg dat je in de buurt van een klein kind zit. Gooi het vliegtuigje en als iedereen omkijkt, kijk jij naar het kind en zegt: “Foei, jongen!”

    Wel een beetje gemeen, hé 👿

  32. Kaas zegt :

    @G-Jay je hebt niet jezelf te kort gedaan, maar wel de Heer door niet volledig in je aanbiddingsbediening te gaan staan en een echt leven van aanbidding te leiden! Meer dan een lied… 😉

  33. GJay zegt :

    @Kaas

    Da’s waar. Maar het vergt ook wel enige praktische oefening, ander wordt het zo’n zootje… 😉 Ik stel voor: tijdens de oefensessie noemen we het ‘muziekteam’ en tijdens de dienst ‘worshipteam’? Hahha

  34. Hendrik zegt :

    @cornelis @Ellis
    Ik ken geloof ik maar één Dordtse leerregel: hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt.
    Is dat er ook echt eentje?

  35. Ellis zegt :

    Even over de eerste tip:

    We hadden vanochtend een preek met diverse keren het woord “Hot Tub” , (Gods liefde is zo warm en omvat je net als een hot tub en spring in de hot tub van Gods liefde….), zoen (Jezus wil je een zoen geven) en en diverse keren “Shit”.

    Nou, DAAR GING MIJN BIJBELSE BINGO!!!!!!!!!!!!!!!

  36. Ellis zegt :

    @hendrik.

    Ik heb op zich niks tegen de Dordse leerregels. Maar constateerde alleen dat ze wel wat ongebruik zijn geraakt en niet meer veel in bijbels of liedboeken worden opgenomen.

    Ik ben er zelf niet echt bekend mee en heb onlangs een boekje gelezen van Verboom over deze leerregels. Wel interessant vond ik. Ik vind het veel goede zaken bevatten, maar vind het ook jammer dat veel mensen in het verleden kapot zijn gegaan aan het idee dat ze niet utverkoren waren.

    Van Paul Washer is de volgende opmerking: gebruik het nooit (de uitverkiezing)als excuus voor je ongeloof, want als God iets wil dan is het wel dat geloof in je uitwerken.

    Vond ik een erg mooie opmerking.

  37. Hendrik zegt :

    @Ellis
    O….
    als ik het goed begrijp klopt “hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt” dus?

  38. Anja zegt :

    @GJay: wij hadden vanmorgen een behoorlijk lange dienst met dopen, combo (je weet wel, dan moeten refreinen opeens drie keer herhaald worden) en nog meer rare toeters en bellen in de dienst. Aan het eind van de dienst was de gemeente stil voor de zegen van de dominee. In die stilte was opeens duidelijk een kinderstem te horen: ‘Papa, mogen we nu eindelijk naar huis?’
    Even in het verlengde van jouw verhaal van de verstandelijk gehandicapte man ;).

  39. Bas zegt :

    Er is een bekende uitdrukking die over Dordrecht gaat, namelijk: Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt.

    De vorige burgemeester Noorland voegde daar aan toe: Maar ben je er eenmaal in, dan heb je het prima naar je zin. Deze uitdrukking zou wellicht als volgt verklaard kunnen worden: in het verleden ging het vervoer voornamelijk over het water. Wie in de buurt van Dordrecht kwam, was verplicht zijn waren daar vanwege het stapelrecht te koop aan bieden alvorens door te varen. Dat veroorzaakte tijdverlies en sommige aan bederf onderhevige producten werden daar niet beter van.

    bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dordrecht_(Nederland)

  40. Vincent zegt :

    Leuk artikeltje. Nu deel 2 eens even lezen…

  41. GJay zegt :

    @Anja

    Hahaha! Geweldig… staat er niet ergens in de bijbel dat we moeten worden als de kinderen? 🙂

  42. CC zegt :

    Waarschijnlijk gaat dat prekenbingo a.s. zondag worden uitgeprobeerd… Al weet ik niet of ik bingo ga durven roepen. Maar het gaat om het idee…

    Geniale posts, dit!

  43. Lik-me-visje zegt :

    Thanks voor de tips. Zo kom ik zeker saaie preken door 🙂