Kerk, religie en internetgemeenschappen

Gisteren vond in De Balie in Amsterdam de jaarlijkse Kerk en Wereld-lezing plaats. Kerk en Wereld is een organisatie die allerlei projecten ondersteunt in het grensgebied van geloof en samenleving. Boele Ytsma en Inez van der Spek spraken er over religie en internetgemeenschappen. Namens Goedgelovig leverde ook Danny Butler (per video) een bijdrage. Butler schreef ook het nu volgende verslag.

kenw1

Door: Danny Butler

“Internet is zowel een anarchistisch als een sociaal medium,” zegt Boele Ytsma, die met zijn blog ‘Zoekend Geloven’ en boek ‘Van de Kaart. Manifest van een gepassioneerde twijfelaar’ de verdieping tussen geloof en twijfel vorm geeft. Dat dit ‘anarchistische’ medium dwars door alle instituten heen gaat schrikt kerken op internet af. Logisch, denken wij dan, want je hebt er een hoop die alleenheerser willen zijn, en dat gaat niet als anderen ook iets te vertellen hebben.
 
Volgens Boele is internet een dumpplaats waar filtering achteraf plaatsvindt. De kerkelijke elite is natuurlijk gewend om vooraf te filteren, zodat er geen onvertogen woord hoeft te klinken in de heilige hallen van het kerkelijk bastion. Maar als een groep mensen die door minder kennis van zaken wordt geleid, en die geen boodschap heeft aan monopolieposities, de zaak modereert, krijg je opeens een hele andere dynamiek. Boele laat duidelijk merken dat hij zich niet bedreigd voelt als ‘internet-dominee’ en surft relaxed mee op de golven van deze ontwikkeling.

Maar omdat er op internet heel wat nagepraat wordt, kan het gebeuren dat niet-kloppende quotes, rare interpretaties en verwarde feiten eindeloos herhaald worden. Hij noemt als voorbeeld de volgende uitspraak die meestal aan Nelson Mandela wordt toegeschreven: “Onze diepste angst is niet dat we onmachtig zouden zijn. Onze diepste angst betreft juist onze onmetelijke kracht. Niet de duisternis, maar het licht in ons, is wat we het meest vrezen.” Na uitgebreide research blijkt deze te komen van schrijfster Marianne Williamson. Hier wijst Ytsma op een van de pijnlijkste problemen van het vrije internet; het volk spreekt vrijuit en verspreid de meest ongelofelijke nonsens. Geen wonder dat ze een elite nodig heeft die dat in goede banen moet leiden c.q. de kop indrukken! 

kenw2

Maar als kerken hun religie een rol van betekenis willen laten spelen op het internet in de vorm van community building, is er nog een weg te gaan. Moeten we de Mockfish Awards hier aanhalen om dit punt te maken? Of moeten we dankbaar zijn dat met allerlei kleurige sites en eindeloze belerende teksten in het Comic Sans lettertype de kerk eindelijk in de 21ste eeuw beland is? Hoera! Maar de kerk is toch sinds oudsher een beweging die mensen bindt? Dat kan zij ook op internet doen! Is ook weer zo. En mensen hebben daar echt zin in. Nee, echt!

Volgens Peter Dekker van Kerknieuws.nl kan het allemaal een stuk eenvoudiger. Hij raadt (via een door de IKON geproduceerd filmpje) aan om je doel in één zin te formuleren als je je publiek echt wilt bereiken en ziet er wel wat in om thema’s langer vast te houden om zodoende discussies met meer diepgang aan te moedigen. Goed punt. Wel weer lastig voor al die gristelijke miepen die gewend zijn hun belerende en neerbuigende boodschappen ergens op een forum te droppen om er vervolgens nooit meer terug te komen. Boodschapje gedropt en verder geen boodschap aan, zullen we maar zeggen.

kenw3

Eric van den Berg van Webfish-winnaar Isidorusweb vind het goed om je op het innerlijke te richten in plaats van de vorm. Zo zijn er plekken op internet waar je gebeden kunt achterlaten die daarna naar kloosters worden gestuurd. Schrijfster en theoloog Inez van der Spek sluit daarbij aan. Zij legde in haar lezing de nadruk op de sacramentele functie van internet. Internet kan een soort stad zijn waar je elkaar ontmoet en waar je sacramentele ruimtes kunt vinden. Is dat zoiets als het bijbelbegraven en verbranden van boeken die in plaats van opbouwen je geloofsleven negatief hebben beïnvloed? Wie weet.

Maar internet is ook een plek waar overweldigende veelkleurigheid en een schreeuwende massa overheerst. Een soort kermis met veel goedkope troostprijsjes, maar weinig hoofdprijzen. En uiteindelijk zie je ook weer hoe iedereen de OSM (Ons Soort Mensen)-wijk opzoekt en de lastigere buren ontwijkt, terwijl je kinderen maar van alles binnen laten. Er zitten meer kanten aan. Grappig, net als het leven zelf dus.

Hier op Goedgelovig hebben we zo onze eigen manier om te rellen… eh, samen te komen. Goedgelovig is een  plek waar je mag zeggen wat je stom vindt zonder dat je meteen als afvallige of gezant van Satan gebrandmerkt wordt. Je mag de draak steken met alles wat zich opblaast en lachen om elkaar en vooral ook jezelf. En hier bij Goedgelovig vinden we dat dit nog wel even nodig zal blijven. Er zullen altijd gelovigen zijn die zichzelf en hun religie volledig belachelijk maken, daar hebben we Goedgelovig niet voor nodig. Maar er zijn vragen die je nog steeds niet kunt stellen in de kerken, en er worden illusies voorgehouden als bijbelse waarheid waar nodig eens in geprikt moet worden. En daar geven we onder andere ruimte aan. Niet alleen door onze lezertjes te laten reageren op de artikelen maar ook door mensen zelf een platform te geven als ze wat te melden hebben.

Wellicht zijn we het allemaal eens dat de kerk er niet verkeerd aan doet om ook eens de gristelijke gemeenschap te bedrijven op de virtuele plek die internet heet. Maar wanneer dit gebeurt, betekent dit dan dat er iets nieuws ontstaat, of wordt de hele verouderde reutemeteut gewoon online doorgezet in de vorm van kitscherig en stichtelijk Hyves-gepruts of slaapverwekkende blabla en foto’s van kerkgebouwen?

kenw4

33 Reacties op “Kerk, religie en internetgemeenschappen”

  1. Johan zegt :

    Tegen Boele Ytsma zou ik willen zeggen dat het juist goed is dat internet de hiërarchische verbanden doorbreekt. Het internet is ultieme democratie en ultiem ‘priesterschap van alle gelovigen’.

    De citaatkwestie die je aanhaalt is helemaal niet uniek voor internet. Zo hebben gelovigen eeuwenlang het gebed van St. Franciscus aan hem toegeschreven, maar het is helemaal niet van hem. Dat soort citaten en hypes die een eigen leven gaan leiden heeft niets met het medium te maken. Hooguit kun je zeggen dat informatie veel sneller gaat, ten goede of ten kwade.

    De kerk loopt behoorlijk hopeloos achter bij technische en maatschappelijke innovaties. De innovators in de kerk bevinden zich vaak aan de rand. Zo kan iemand opeens bekend worden als ‘twitterende dominee’, terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. We hebben het toch ook niet over ‘poepende dominees’ of ‘autorijdende dominees’? Het internet is al zo ingeburgerd dat het zoals Danny zegt eigenlijk te gek is dat de kwaliteit van kerksites en kerkelijke internetdeelname zo laag is.

  2. isidorusweb zegt :

    @Johan Innovators staan overal aan de rand…… meestal aan de voorkant van iets.

    Ben het met je eens, dat internet eerder democratisch dan anarchistisch is, tenzij ik Boele’s definitie niet volgt (hij gaf hem gisteren niet). Anarchistisch in de betekenis dat mensen zonder macht willen leven, lijkt me niet opportuun gelden voor het thema “religie en het web” (God is immers almachtig?). Daarnaast zijn er instanties die de technische protocollen normeren en opleggen aan gebruikers en dat vind ik eigenlijk wel prettig.

    Het zou zo maar kunnen dat er nieuwe hierarchische verbanden ontstaan, alleen dan niet volgens de huidige gedeelde definitie. Google is bijvoorbeeld hoger in hierarchie en bepaalt voor veel mensen wat & wie ze vinden. Bij sociale netwerken is de ene persoon een “hogere” autoriteit dan de ander op basis van het aantal vriendjes, blogfrequentie, reactiegedrag, gekwek op Twitter enz. En sommige mensen (vooral bange) hebben leiders nodig en willen zich organiseren. Ha, het Orwelliaanse web.

    Toch zijn er goede voorbeelden van internetspiritualiteit en ik denk dat je je daaraan kunt spiegelen. Die stimuleren en verder uitbouwen. Dan komt het vast een keer goed. Of ben ik nu te goedgelovig geworden?

  3. thebutler zegt :

    Ik ben wel van een paar fora afgegooid door de moderators. Maar ja, dat waren van die wettische mierenhupsende reli-nerds. Wat nou anarchie. Maar er is zeker wat te zeggen voor Boele’s samenvatting.

  4. Vleertje zegt :

    @ Butler, wat voor t shirt heb je aan gedaan?? 😉
    Fotootje???????

  5. Hendrik zegt :

    Gaat die club die de lezing georganiseerd heeft haar naam nog veranderen? Kerk en WWW zou wat zijn.

  6. Don-Key-Shot zegt :

    mooi stukje.. ga morgen inhoudelijk reageren

  7. thebutler zegt :

    @ Vleertje
    rood. verder niks.

  8. musje zegt :

    hierarchische banden doorbreken ?dat is het probleem verplaatsen

    internet …ultieme democratie?probleem verplaatsen;
    diegene met het hoogste woord zullen altijd de toon willen zetten ,waar dan ook en hoe dan ook

    de kerk loopt behoorlijk achter bij het volgen van Jezus,zolang de kerk om het kruis blijft heen draaien en het niet aanvaard,het kruis niet opneemt,zal alles blijven zoals het al jaren is,midden in de wereld staan..en..met de wereld meedoen ,ipv gij geheel anders….mensen jaloers maken,nieuwsgierig maken ,zodanig ..dat ze ook Jezus willen volgen…
    alle moderne middelen en hypes ten spijt,het kost nog handen vol geld ook,het helpt niets

    Gods ambassadeurs moeten aan de slag,uit de comfortzone ,uit de luie stoel

  9. Peter Dekker zegt :

    Filmpje was niet door de IKON geproduceerd maar door de organisator van de bijeenkomst. Hoezo weinig comments op Kerknieuws.nl? We worden juist dol van de hoeveelheid comments en moeten dag & nacht modereren.

  10. aatje zegt :

    Interessant ‘betoog’ van de butler.
    Boeiend hoe ‘de kerk’ communiceert door alle eeuwen heen. Er is een tijd geweest dat de kerk voorop liep met nieuwe media (boekdrukkunst). Het communiceerde daarmee ‘Het Woord’.

    Ik heb er niet zo’n probleem mee dat kerken zich wat amateuristisch profileren en achterlopen op de nieuwste ontwikkelingen. (Worden ze alleen maar hijgerig van.) Is ook niet hun hoofdtaak. Vorm is niet zo belangrijk als men wel denkt. Het gaat om inhoud. Ik zit in de ontwerp-wereld en weet dat vorm ondersteunend is, nooit leidend. Ook al heb je een flitsende website, maakt je dat geen aantrekkelijke kerk.

    ‘De kerk’ moet veel in deze moderne tijd. Al die commissies, al die vergaderingen, betrokken en innoverend zijn, en aan vele verwachtingen voldoen. Is nooit de bedoeling geweest…
    Als de kerk ‘goed gelovige’ mensen kan voortbrengen door de sterke inhoud, en echt als een lichaam van Jezus gaat functioneren, zullen deze mensen zéér betrokken zijn in de maatschappij. En ook op een ‘gezonde’ manier de media gebruiken en innovatief zijn op elk gebied. Hoeft de kerk niet te organiseren en hoeft de kerk ook niet bang te zijn… waarvoor eigenlijk…:-)

    Dus kerk (lichaam), hou je bij je leest… Voedt de gelovigen met het Goede Nieuws. Besteed je energie aan de inhoud. Laat je leiden door ‘het hoofd’. Lijkt me dat je hier je handen aan vol hebt.

  11. goedgelovig zegt :

    @ Peter Dekker: Je hebt gelijk, niet goed gekeken. Hoewel het aantal comments voor 600.000 bezoekers p/m wel meevalt.

    Vraagje: Vind je, evaluerend, dat de comments echt toegevoegde waarde hebben voor Kerknieuws, of ben je er liever vanaf? Is het essentieel voor Kerknieuws, of een accessoire?

    Je zei in het filmpje dat communities op internet zwaar gehyped zijn. Wat zijn volgens jou de kenmerken van een goede, werkende internet community, en wat kunnen sites doen om dat actief te ontwikkelen?

  12. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    Bijbelbegraven is mijns inziens een positief en opbouwdend voorbeeld hoe het internet en soms een comunity als gg een bijdrage kan leveren in een kwestie waar veel mensen mee lopen. De navolgende initiatieven om ‘foute’ theogristelijke boeken te verbranden is slechts ludiek en niet al te ritueel serieus.

    Het schaven aan elkaar is prettig vind ik.

  13. musje zegt :

    Don-key-shot(alias rogier d.)

    kwestie waar lopen veel mensen mee?

    veel mensen zijn “meelopers”

    volgen schaapachtig een kudde die het ook niet weet ( gebrek aan een goede herder)

    schaven aan elkaar is prettig als het constructief is…heel wat mensen zijn beschadigd door al dat geschaaf

  14. rob zegt :

    @Musje

    iedereen is een meeloper
    iedereen is beschadigd, geschaafd op de verkeerde manier.

    Het valt mij vaak op dat wij als mens zo goed alle rollen om kunnen draaien.
    We weten niet wat goed is.
    Soms voelt schaven heel verkeerd aan, maar zou het goed zijn om het toe te laten. En soms laat je het schaven toe aan iets wat gaaf is en niet geschaafd zou moeten worden.

  15. Peter Dekker zegt :

    @goedgelovig zelf: ik vind dat de comments op kerknieuws.nl weinig toegevoegde waarde hebben. Het voegt nauwelijks iets toe aan de gemelde nieuwsfeiten. Maar de vaste reaguurders denken daar anders over, kennen elkaar van haver tot gort, wensen elkaar welterusten en wisselen onwrikbare standpunten uit zonder het eens te worden. Blijkbaar wordt zo dus in een behoefte voorzien. Wel opvallend dat 80 procent van de bezoekers man is. Gelukkig zit er op de site ook een knopje om de reacties uit te zetten voor degenen die alleen het nieuws willen lezen.

    In het filmpje heb ik gezegd dat Hyves een hype is. Dat er zes miljoen gebruikers zijn die merendeels wel een account hebben maar verder niks doen. Een doeltreffende community heeft een thema en gelijkgestemde bezoekers. Heel veel gebruikers is dan niet nodig, echt actieve gebruikers wel. En de meeste internetters kijken in het algemeen mee over de schouders van anderen en doen er verder het zwijgen toe. In thema-communities treedt dat effect veel minder op. http://zoekendgeloven.ning.com/ van Boele Ytsma vind ik een zeer geslaagd voorbeeld.

  16. musje zegt :

    @rob

    dit vroeg ik aan Don -key -shot 😉

    er wordt ook geschaafd aan wat al gaaf/goed is,dat klopt ,maar er zijn dan toch nog mensen/gristenen die maar blijven schaven omdat je naar hun inzichten niet goed genoeg bent

    niet gelovig genoeg
    niet genoeg zalving
    niet genoeg……..ect.
    moraal van het verhaal, wat laat je toe !

  17. rob zegt :

    moraal van mijn verhaal was, dat je zelf niet weet wat je toe moet laten.

  18. rob zegt :

    @Mus
    grrroooottttte nadeel van sites is dat anderen meelezen en zich ermee kunnen bemoeien

  19. goedgelovig zegt :

    @ Peter Dekker: bedankt.

    Vraag aan Boele Ytsma: Hoe is de participate op ZG werkelijk? Het lijkt er op dat ook hier niet iedereen even actief deelneemt. En dat is een ‘niche community’ waar je je echt voor moet aanmelden. Benieuwd naar jouw visie.

  20. musje zegt :

    @rob

    moraal van jou verhaal is dat je zelf niet weet wat je moet toelaten

    Je bedoelt jezelf hiermee? want dan begrijp ik je

  21. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    You never arrive.

    Het mooie is dat het ‘goed’ is. El Elohim zegt dat over ons. Het is ook ‘volbracht’. De Rabbi spreekt dat uit. Toch is het volgen van hem een reis die nooit eindigd. Schaven is soms pijnlijk maar vaak met mooi resultaat. Het gaat niet om morgen beter of aan komen. Het gaat om vandaag. De reis de we maken. Meelopen is een risicovolle manier om te leven. Toch vergelijkt de Koning David Meester Raboeni met de herder en ons met Schapen. Later doet de Verlosser dat zelf nogmaals. Dus daar waar we volgzaam
    Mogen zijn…… alleen bij de Herder. Niet een ander schaap.

  22. rob zegt :

    @Mus, als het goed is, ben je door de Heilige Geest in datzelfde stadium gekomen als ik.
    Dus jij ook.
    Jij weet het ook niet uit jezelf.
    Dat is de plek waar De Heilige Geest je hebben wil

  23. musje zegt :

    @Don-key shot(alias rogie d)

    ja,het is goed,want Jezus zei het is volbracht (overwinning over de duisternis)

    om de Herder te volgen heb ik de Heilige Geest nodig,Die in alle Waarheid leidt, anders zou het “zomaar”kunnen zijn dat ik een valse herder volg

    daarom laat ik me helpen troosten en leiden en onderwijzen door de HG want het zou “zomaar “kunnen zijn dat ik me anders zou kunnen laten leiden door een dwaalgeest…..en daar zijn er veel van tegenwoordig

  24. rob zegt :

    @Don,
    dit is mij veel te vaag.
    Ik wil weten wanneer ik meeloop of weg dwaal.
    Ik weet dat ik op reis ben, maar ik wil erg graag weten waar die reis naar toe gaat.
    Het is niet zo dat ik ga neerzitten en geen pas zet zonder opdracht. Dat bedoel ik niet. Maar ik moet weten of het pad dat ik volg, het goede is.
    Tot nu toe weet ik dat er een aantal onderdelen zijn, die ik gelopen heb, waar Hij mij wil hebben. Ik ben op die plaatsen geweest.
    Snap je wat ik bedoel?
    Op die rustplaatsen heb ik water gekregen, en kon ik even bij Hem zijn. En heb een blik gekregen op de reis die weer verder gaat.

  25. musje zegt :

    @rob
    heb hier NIET gezegd dat ik het uit mezelf weet ,dat zal ik ook nooit doen!,want dan zou ik mezelf hoger achten,(wie zou boven God durven staan?)

    nee ik laat me leiden, onderwijzen door de HG

    de Heilige Geest weet al heel lang waar Hij me hebben wil,veilig en geborgen bij Hem ,mijn hemelse Vader, dus onderwerp ik me aan Hem(Vader Zoon en Geest)

    onderwerpen is een bewuste keuze
    een daad van je wil

  26. rob zegt :

    @Mus,
    ik laat mij heel vaak niet leiden, en ik onderwerp mij vaak niet, bewust.
    En dat is omdat ik weet wat er gebeurt als ik het wel doe.

    Die strijd, voel jij die ook?

  27. Don-key-shot (alias rogier d.) zegt :

    @rob wat nou als het pad ‘goed doen’ is. Waar je ook bent en wat je ook doet het voorbeeld van Jezus volgen. Lamp aan mijn voet, smalle weg niet schijnwerpers, reisplan en snelweg met wegwijzers. Mag ik je uitdagen Velvet Elvis van Rob Bell te lezen.

  28. musje zegt :

    @Rob

    nee Rob, niet meer……..althans het voelt niet meer als strijd,

    bij mij is het inmiddels andersom Rob,ik weet wat er gebeurd als ik me niet laat leiden,mij onderwerp……aan Hem,de Allerhoogste…..

    ik denk aan een oude psalm, wie zou niet buigen voor die Majesteit

    maar ja ,stramme knieen he,weerstand 😉

    hoe zal het zijn straks….. dat elke knie zal buigen,elke tong zal belijden

  29. Boele P. Ytsma zegt :

    @Peter Dekker: bedankt voor het compliment!

    @goedgelovig: Inderdaad produceert ongeveer 20% van de leden 80% van de content. Dat komt overeen met de meeste internetgemeenschappen (zie het boek van Clay Shirky, Iedereen). Overigens is meelezen (en dus ogenschijnlijk passief zijn) ook een zeer legitieme manier van deelnemen aan een community. De 20% die produceren moeten tenslotte ook publiek hebben…

    Eerlijk gezegd valt mij na de eerste 5 maanden de activiteit en de interactie van een relatief kleine community (inderdaad, zoals je zegt, een niche-community) enorm mee. Ik hoef er zelf hoegenaamd niet veel in te doen. Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling en voeg zelf zo nu en dan wat toe. Maar ik ben zelf beslist niet de meest actieve deelnemer…

    Boele

  30. goedgelovig zegt :

    UPDATE: Kerkelijk omgaan met e-mail is ook best moeilijk…

    http://www.nd.nl/artikelen/2009/juni/13/e-mail-is-soms-vloek-ook-in-de-pastorie

  31. rob zegt :

    @Boele,
    je site is een beetje een zoekend geloven dat het er staat, maar niet kunnen vinden.
    Ik zou willen reageren op de uitzending vd verandering. het interview wat je had met Andries.
    Maar ik kan dus niet vinden waar ik je een mail kan sturen. Ik weet niet of je het wenst, en of het mogelijk is.