Spot de visjes!

mockfishaward20093Ben je wél genomineerd voor de Mockfish Award, maar niet door naar de finale? Dan niet getreurd. Ons enige jurylid Danny Butler verblijdt ook de 35 verliezers met een invoelend juryrapport. In twee delen spot hij de kneuzenvisjes.

Het zal je maar gebeuren! Hoewel ik graag mag klagen en zeiken over alles wat mij irriteert of hopeloos over de houdbaarheidsdatum lijkt, moest ik toch even wennen aan het idee om dit te doen als eenmansjury! Twee seconden later besloot ik mijn schouders er dan toch maar onder te zetten.

Bandjes afzeiken

Al eerder heb ik diverse bandjes in het gristenlijke circuit lastig gevallen met opmerkingen als ‘zangles zou je goed doen’, ‘probeer eens een lied te componeren in combinatie met een melodie’ of ‘zijn jullie Engelstalige teksten vóór of tegen geloof?’ Nauwelijks werd begrepen dat iedereen die van mij kritiek krijgt gerust kan zijn, ik geef namelijk geen kritiek aan hopeloze gevallen, die geef ik complimentjes zoals ‘het publiek reageerde leuk, zeg!’ en ‘je hebt er veel plezier in hè?’

Ooit fluisterde ik Wilfred Stegehuis, voorheen boeker van Xnoizz Flevo, tijdens een bandjeswedstrijd waar hij jureerde de volgende woorden in: ‘kill me, kill me now’, waarna hij omviel van het lachen. Maar serieus, er zijn momenten geweest dat ik door de grond wilde zakken om niet langer getuige te hoeven zijn van de dieptepunten van gristenlijke dance, rock of ‘preez en warship.’

Negatief

Maar ja, ik ben dan ook een superkritische negatieveling die niemand het plezier gunt van het uitleven van een mooie illusie op het gemeente- of buurthuispodium. Vraag het maar aan de slachtoffers van mijn harde oordeel. Hoe durf ik zo gemeen te zijn! Ze doen het toch voor de Heer?

Maar goed, de tere zieltjes die zich zo op hun gristenlijke overhempjes getrapt weten moeten maar eens diep nadenken over de geldingsdrang en podiumlust die sommigen drijft om tot zulk wansmakelijk entertainment te komen en bedenken wat de Bijbel (in de Massage-vertaling) zegt: ‘obsession with self in these matters is a dead end’ (Rom. 8:5), ‘but easy street is a dead-end street’ (Fil. 3:17). Zo, mag ik ook eens creatief knippen en plakken met halve bijbelversjes.

Maar over knippen en plakken gesproken… Mijn taak was het kiezen van de nominaties voor de lelijkste, gruwelijkste en meest dodelijk saaie gristelijke website van Nederland en Vlaanderen. En er wordt heel wat geknipt en geplakt om die modderschepen van vlaggen te voorzien! En bekritiseren van zulks mag leuk zijn; je hebt nog altijd afzeiken als hobby en beroepsmatig afzeiken! Voor de nominaties was ik gevraagd om vooral eens goed te kijken naar concepten, ideeën, tekst, inhoud, vormgeving en functionaliteit van de verzamelde gristelijke sites.

Wat de finale niet haalde

De drie lelijkste in drie categorieën (particuliere websites, websites van gristelijke organisaties en kerksites) gingen, zoals bekend, door naar de finale. En er kan momenteel gestemd worden. Maar hoe kom je, voor het zover is, tot het selecteren van de kanshebbers? Wel, door muisarm, vierkante oogjes en met veel geduld!

DE CATEGORIE PARTICULIEREN:

Vergadering.nu, met een strak en duidelijk overzichtelijke look. Informatief, maar ook met veel tekst en kleur en schreeuwerige christelijke reclame voor christelijke TV, conferenties, enzovoorts. Overkill doet het goed tussen de gristenlijke bytes. Maar het valt allemaal nog mee.

Dan Dossiers.tk, saai maar informatief, poezelige kleuren. Hoeveel gristelijke sites zullen er ondertussen zijn, vraag ik me af, die elkaars dogmas weerleggen?

De beruchte Homepage van A.P. Geelhoed is een griezelig lelijke site die na uitgebreid onderzoek meer lijkt te draaien om de pijn van een man die geen rust kan vinden en die, volgens de mensen die hem weer bekritiseren, niet wil genezen. Wat zou er allemaal zitten achter deze schreeuw om aandacht? Wie weet?

Maar wat luchtigers dan; God is goed, maar de website is monsterachtig slecht. Een site die opent met een opgedrongen muziektrack die je niet eens kunt uitzetten en een hoop gewauwel over dat de website gemaakt is omdat ‘ik wil dat God alle eer toekomt’, jaja… Er zit verder geen lijn in, alles wat de maker goed vindt wordt als link op de site neergegooit. Mijn conclusie: overbodig.

Bidden voor Veendam blijkt meteen al een dodelijk saaie site, die er uitziet als het plattegrondbord bij het kneuterbos. De teksten zijn voorspelbaar en typisch van het soort beschaafde kerkelijkheid. Ook behoorlijk wereldvreemd.

Dan de Homepage Marc Verhoeven. De opener, een tekst uit het Oudtestamentische bijbelboek Ezechiël, belooft niet veel goeds. Het komt over als een waarschuwingssite zoals die van Ary Geelhoed, alleen wat netter geordend. Opvallend is de waarschuwing om bij ‘valse kerken’ weg te gaan, en daar zijn er heel veel van volgens deze site. Ben benieuwd wat de niet-valse kerken zullen voorstellen en waar die te vinden zijn. Ik word er aan herinnerd dat zelfbenoemde profeten behoorlijk irritant kunnen zijn.

Wegwijzer naar God. De openingspagina is in en in triest. Ziet er uit als een kerkinfoblaadje uit de jaren tachtig (en dus ook jaren negentig en nu). Een hoop zondagschoolgepruts en eindeloos gewauwel over ‘gevaarlijke’ geloofsrichtingen. Overdreven veel artikelen die je aan kunt klikken, waardoor het overkill wordt, en de ‘comic sans vormgeving’ zou nog wel eens nachtmerries kunnen veroorzaken. Of is mijn hoofd nu al zo ver opgebrand van het staren naar deze gristenlijke sites en begin ik hier woordspelingen te verzinnen die technischer zijn dan een Star Trek-script? Ik raak hier de weg kwijt. Snel verder!

Homepage Will Hoek. Leuk idee om wat lesstof over evolutie te verzamelen, maar dit is veel te gemanipuleerd en overtuigd van zichzelf. Meningen worden gepresenteerd als waarheid, als lesmateriaal is dit veel te gekleurd om algemeen gebruikt te worden, leuk voor mensen die denken dat ze de waarheid in pacht hebben. Oh wacht, misschien is het evangelisatie? De vormgeving is te triest voor woorden, compleet met rammelende Powerpoint-presentaties.

Liefde 777. Aaaargh! Zo’n site van het type ‘alles wat ik leuk en interessant vind is ook leuk en interessant voor anderen.’ Stapels studies, plaatjes, religieuze kitsch en zo’n ‘alle eer aan God intro’ wat een hoop van die sites van elkaar lijken over te nemen. Ontzettend veel teksten en artikelen, niet duidelijk ondergebracht in rubrieken, dus chaotisch. Überkitsch.

Faith Hope Love. Beangstigend lelijke startpagina. Als je op de grote diamant klikt kom je terecht op… de beangstigend lelijke startpagina, als je op home klikt ook. Oh, wacht even, alles staat er al, maar onder de belachelijk grote diamant, op de beangstigend lelijke startpagina. Hier vind je veel bijbelteksten, uitleg en gebeden; een soort bijbels dagboek. De vormgeving schreeuwt lekker hard; superdikke witte tekst op een rode achtergrond. Alles is zoveel mogelijk rood, omgeven met plaatjes vol kitscherige psycho-sexuele reli-romantiek. Het profiel van degene die de site beheert is veelzeggend: getrouwd en wil het Evangelie delen. Meer hoef je toch ook niet te weten?

Bram Cools’ Music Homepage. Een beperkte site met voornamelijk muziekdownloads. De muziek is een mengeling van aanbidding, folk en lo-fi en wijkt duidelijk af van de commerciële en wereldvreemde muziek die in veel kerken wordt vereerd als heilig. Op zich geen slecht idee, toch? Jammer dat de zang, arrangementen en tevens de instrumentbeheersing niet uit de verf komen. Het grote voorbeeld van Bram, Psalters, klinkt ook aardig chaotisch, maar wellicht wat meer bedreven. Misschien zijn er wat lessen te halen uit Talk Talk’s post-rock periode? Naast de muziek, wat links en een te lange beschrijving van de muziek heeft deze site alleen een hoop lelijkheid te bieden. Als je muziek wilt aanprijzen helpt een slimme en inspirerende verpakking daarbij.

De Onbekende God. Bij deze simpele maar redelijk slimme marketingcampagne of evangelisatie-actie begin ik me af te vragen of degene die hier mee kwam dacht dat wij de Webfish Award-site waren. Dit eenvoudige initiatief komt goedgebekt en bijdehand over. Geen kanshebber voor de lelijkste en meest saaie gristenlijke website.

Waarheid.info. Wat een lelijke en druilerige site! De zoveelste die ons wel even uitlegt hoe de waarheid in elkaar steekt. Hoera! Zoek een hobby! Veel links leiden naar de Hyve van de maker. Veelbetekend?

Xandernieuws.nl. Angstaanjagende nieuwsberichten die ons moeten doen geloven dat… ja, wat eigenlijk? Dat iemand ergens ‘Gods blauwdruk voor de toekomst’ helemaal begrijpt? Geeuw…

Josie Hagen. Veel geprobeerd, maar bij mij werkt de Nina Hagen-site nog steeds niet. Next.

Wat is waarheid? Aha, nog meer waarheden. Daar hadden we nog niet genoeg van. Een verzameling clips, artikelen en allerlei gewauwel over de eindtijd waar we de laatste tweeduizend jaar in leven, dus het is dringend mensen! Je ziet door de bomen het bos niet en wat er nog inspirerend aan zou kunnen zijn verdrinkt in de veelheid aan tekst en lelijke fonts.

Kloosterkuiken.hyves. Hou je vast, hier komt de Hyves-non compleet met gristelijke rap track en duizenden fotos! Leuk voor familie en vrienden. Next.

Christenlinks. Wow! Droogste site ooit! Alleen tekst. Leuk gelinkt, maar dodelijk saai. Een prominente reclame voor Naar House op de startpagina. Hebben we net nodig. Misschien leuk als ik nog eens wil doorlinken naar de Bet-hel jeugd?

Volgende keer de gristelijke organisaties en kerken.

34 Reacties op “Spot de visjes!”

  1. Simon zegt :

    Hoi beste Danny,
    Ik neem aan dat je veelbetekenend bedoelt. Ik geef toe dat het een moeilijk woord is, maar ok, ik wil niet zeuren over taalfoutjes, al is dat nou juist wel een beetje mijn hobby. Maar ik ben wél nieuwsgierig wat er nu zo veelbetekenend is aan het doorverwijzen naar Hyves!

  2. John zegt :

    @Simon.

    Mooie website joh.

  3. thebutler zegt :

    @Simon:
    Ha! Goed gespod! Normaal ben ik tog vrij goed in taal.

  4. Ds Dre zegt :

    Erg leuk wat die Butler heeft moeten bekijken. Die Marc Verhoeven is geweldig lachen een citaat: “Bruce Metzger is een ongelovige ketter.”

  5. Marius Antonius Musikus zegt :

    Die Butler is niet goed bij zijn hoofd!
    Hij heeft een hoop te zeggen over goedbedoelde initiatieven die ook maar hun best doen tegen beter weten in maar kan zelf nauwelijks een goed artikel in elkaar draaien.

    Onbenul!

    Hij wauwelt wat over professioneel afzeiken maar werkt zelf duidelijk nog tussen de schuifdeuren. En ik denk niet dat hij zelf ooit naar kritiek luistert.

    Bij ‘Bidden voor Veendam; maakt hij een zin niet eens af. Bij ‘Wegwijzer naar God’ probeer hij een slimme woordspeling te maken maar dat lukt niet en dan probeert hij het te maskeren met een mislukte Star Trek in-joke. Nog nooit van het woord ‘technobabble’ gehoord, butlert?

    Next!

  6. brambonius zegt :

    ik heb de langste beschrijving :p

    En ik weet al lang dat ik iets aan die stie moet doen, zelfs ik vind hem niet speciaal mooi… En al zal alles dat ik doe geplaagd worden door anticommerciele-DIY-lofi filosofiëen, de sound van die ‘liturgy’ -Cd is inderdaad niet best, het was de uitdaging om in een maand een Cd op te nemen (RPMchallenge.com) en dat was nogal kort…

    de postrockperiode van talk talk ken ik niet, voor mij is postorck meer silver mt zion, tortoise en godspeed you black emperor… ik zal eens luisteren…

    en ik beloof dat ik een andere site zal maken als mijn nieuwe projectje af is (werktitel: safe happy christian music for the conservative middleclass)

    shalom

    Bram

  7. Roberto zegt :

    Eeuh …

  8. dikke b zegt :

    en ik me altijd maar goed voelen als the bulter na een van mijn dj sets zei “het publiek reageert leuke he”.

  9. Hendrik zegt :

    Goeie genade, Danny…. heb je dat allemaal bekeken?
    Da’s dan vast een gevolg van de huidige economische toestand van het land. Veel vrije tijd over? Nou ja, misschien schuilt in deze onderzeik ervaring dan weer nieuwe inspiratie voor een nieuw game…

  10. Michel de Boer zegt :

    Simon, ik waardeer je website en de bedoeling die je er mee hebt. Daar is helemaal niks mis mee. Twijfel wel aan de bedoeling van Butler. Wat wil hij nou bereiken? Dat we mooiere websites gaan maken? Dat kan ook op een andere manier. Belonen werkt vaak beter dan straffen.

  11. judeia zegt :

    @Marius Antonius Musikus
    Ben jij toevallig webmaster van een van de bekritiseerde websites? En welke, als ik vragen mag?

    @Simon
    Hyves is wat mij betreft ook een schoolvoorbeeld van lelijke, onoverzichtelijke en inhoudsloze website. Als het christelijk was geweest, had ik hem zeker genomineerd!

  12. judeia zegt :

    @michel de boer
    Voor belonen hebben we de Webfish Awards al. En zoals in eerdere berichten is aangegeven is het niveau hiervan bedroevend slecht.
    Beschouw deze verkiezing zoals het bedoelt is: als satire

  13. Hero de Jong zegt :

    @TheButler … ( Danny ? )

    gespod … moet zijn > gespot

    tog … schrijf je als > toch

    Maar, ik ben wel gelukkig met deze (uit)verkiezing !!… 😉

  14. John zegt :

    @Hero.
    Doe eens begrijpend leren lezen. Of begrijp je dat niet?

  15. thebutler zegt :

    Dat is veelbetekend… 😉

  16. eli zegt :

    Verplaats je eens in een wanhopig persoon die ten einde raad, op Google, naar God zoekt. Hij typt in: “God, waar bent u?, Heer help mij toch, Stuur een engel!” Vervolgens komt hij uit bij FaithHopeLove.nl of een dergelijke site (er zijn er meer van). Is deze persoon daarmee geholpen? Sommigen zullen idd wel bemoedigd worden, maar de meesten raken waarschijnlijk nog dieper in de put, met alle gevolgen van dien. De vraag is: wat is de doelgroep en wat is de bedoeling van zo’n site? Het is natuurlijk wel leuk om er zo kritisch naar te kijken en ik persoonlijk geniet zelfs van alle prachtige lelijkheid wat die sites bieden, maar is de kritiek ook nodig? Leef en laat leven, toch? Er zijn ook gristenen die GG verschrikkelijk vinden……… Kwestie van smaak.

  17. John zegt :

    @thebutler.
    inderdaad… 😉

  18. thebutler zegt :

    Leef en laat leven?
    Nee, dan ga ik voor vier het leven.
    Ook in al haar kitscherigheid… 😉

  19. Johnb zegt :

    Nou bedankt voor dit wijze commentaar op mijn website jammer dat je al een week niet meer geweest bent meneer butler. regelmatig verandert namelijkd e website en organisatie op de voorpagina.

    En ja wat de tekst en plaatjes ja daar heb je gelijk ben ook bezig met het zoeken naar de juiste invulling omdat allemaal wat aantrekkelijker maken.

  20. eli zegt :

    Wordt deze Mockfish Award een jaarlijks terugkerend iets? Dan ga ik nu vast werken aan de lelijkste gristelijke website van de Lage Landen om volgend jaar mee te dingen ……

  21. thebutler zegt :

    Nog steeds droogste site ooit! Nog steeds alleen tekst. Nog steeds leuk gelinkt, maar ook nog steeds dodelijk saai.

    Met nu een reclame voor een site waar gedacht wordt dat het nucleare gezin nog steeds de hoeksteen van de samenleving is. Hebben we net nodig.

    Misschien leuk als ik nog eens wil doorlinken naar de glorieklokken.nl?

  22. John zegt :

    @johnb

    Gefeliciteerd, je site is nu nóg lelijker

  23. Michel de Boer zegt :

    @Marius

    Nee, ik ben geen webmaster van een van de genomineerde sites of welke site dan ook, maar slechts een sympathisant van Simon.

  24. Michel de Boer zegt :

    Oh, was iets te ijverig zie ik nu, vraag was niet aan mij zie ik nu, maar aan Marius.

  25. Johnb zegt :

    zeer opbouwende kritiek kan ik echt wat mee bedankt ben jullie zeer erkentelijk ….

  26. Ds Dre zegt :

    @Johnb. Je bent kennelijk in het bezit van de website gristenlinks. Paar puntjes ter verbetering.
    De titel is leuk voor een politieke partij, kruising christenunie en groenlinks, maar kennelijk is de bedoeling van deze site anders, wat is me niet duidelijk.
    Eén lettertype hooguit twee. Vier kolommen echt te veel en wat dacht je van een paar foto’s bij het nieuws?

  27. Johnb zegt :

    de foto’s daar heb je een punt een aantal berichten heeft dat ook wat naam betreft er is ook nog een andere betekenis voor links en url s naar ander websites en das dan ook gelijk het punt waar deze website mee begonnen is.

    Lettertype das ook iets waar naar gekeken kan worden maar zoals hij nu opgemaakt is zijn er twee lettertypes niet meer maar goed daar kan ik naar kijken en als het er meer zijn dat aanpassen.

  28. Lieke zegt :

    @ Johnb: Elk mens heeft wel een handicap, blinde vlek of andere tekortkoming. Dat is helemaal niet erg. Aanvaard gewoon dat je totaal geen smaak hebt als het gaat om websites en dat het ook nooit wat zal worden. Mensen die vals zingen hebben ook geen aanleg om mee te doen in het kerkkoor. Als ze dan tóch persé mee willen doen en zelfs denken dat ze zingen als een nachtegaal, moet gewoon iemand hun de harde waarheid zeggen.

    Tot zover dit pastorale advies van Lieke.

  29. Vleertje zegt :

    Nou Danny, het publiek reageert leuk he….
    whihihihihihii 😉

  30. Johnb zegt :

    Lieke bedankt!!

  31. thebutler zegt :

    @ Vleertje: You got it! 😉

  32. Maurits zegt :

    *enigszins offtopic*
    http://www.nd.nl/artikelen/2009/maart/27/op-internet-geen-eenrichtingsverkeer

    wel grappig om te zien dat Danny en GG niet de enige zijn. Er zijn meer internetbeoordelingsgezalfden 😉
    *enigszins weer ontopic*

  33. dspolleke zegt :

    @judeia

    ik dacht dat wij het monopoly op leeg en vormloos hadden..