Ca$h in Christ

bornagaintobewildsmall.jpgOp het Assembly Festival in het Schotse Edinburgh was deze maand een bijzondere show te zien: Ca$h in Christ. De show duurt 50 minuten, de ideale lengte van een kerkdienst, en wil de evangelische wereld een spiegel voorhouden. Centraal staat de Sunrise Church (officieel ‘Church of Universal New Testament Sunrise’) van het voorgangersduo Bob & Fanny Comfort. “De Sunrise Church verwelkomt jou, je portemonnee en je diepste persoonlijke onzekerheden voor een vrolijke celebration van religieuze intolerantie,” aldus de aankondiging.

bobfanny.jpgDagblad The Times van 13 augustus 2007 bericht: “Cash in Christ, samengesteld en uitgevoerd door de Australische toneelschrijver Van Badham en de Londense musicus Johnny Berliner, heeft een bijzonder deel van ‘RECHT(s)’ op het oog – de evangelische christelijke beweging. Ze vormen een geweldig komisch duo als Bob en Fanny Comfort, terwijl ze steeds meer geld ophalen voor hun Sunrise Kerk. De liederen en uitgebreide achtergronden zijn erg goed uitgewerkt. Wat beangstigend is, is dat ongeveer ieder woord, behalve de songteksten, zijn overgenomen van evangelische kerken wereldwijd, als ze niet rechtstreeks uit de Bijbel komen. Je vind dat misschien moeilijk te geloven, daarom krijg je aan het eind van de voorstelling een klein gedrukt, twee pagina groot document waar referenties voor ieder woord in te vinden zijn.”

Bob Comfort begeeft zich ook op het muzikale pad. Zijn laatste CD ‘Born Again To Be Wild’ leverde hem platina op. Hieronder een clip met de hit ‘Christian Rock is Cool’ (niet dus).

15 Reacties op “Ca$h in Christ”

  1. wolterkabolter zegt :

    Yeah! Christian Rock is cool! Like the coolist kid in school!

  2. Gert-Jan zegt :

    Binnenkort komt cash for christ naar nederland
    Dan heet het wel de benny hinn show of zo. Die gast heeft ’t goed voor elkaar met z’n privevliegtuig, natuurlijk gesponsord door de vrome gelovigen.

  3. Gert-Jan zegt :

    waarom stond deze post trouwens niet n m’n rss? ^o)

  4. IkWilOokWatZeggen zegt :

    Tsja als ik ergens wel een %$@%^@#^## hekel aan heb dan is het wel aan christelijke mergandise. Alsof de duivel alles zelf in de verkoop doet

    Ik kan niet snappen hoe je je als christenartiest als halve popster kunt gedragen.
    Dan heb je het niet begrepen.

    Dat geldt overigens niet alleen voor muziek, ik stoor me behoorlijk aan de prijzen van bijna alles in de gemiddelde christelijke winkel.

  5. Grover zegt :

    @ IkWilOokWatZeggen – Grover werkt in de (christelijke) media. Jij hebt helemaal gelijk, maar je mag niet %$@%^@#^## zeggen, ben je helemaal betoeterd? http://www.bondtegenhetvloeken.nl
    Je moet je niet storen aan de prijzen van bijna alles in de gemiddelde christelijke wereld. Als jij wilt dat er goede christelijke boeken en cd’s zijn, dan moet je daarvoor een eerlijke prijs betalen want de arbeider is zijn loon waard. Wil je terug naar de tijd van: ‘Het is voor God, dus het dondert niet hoe het er uit ziet?’ Of ga je geld ophalen om christelijke uitgevers en muziekproducenten de kans te geven om kwaliteit te leveren die past bij de waardevolle boodschap en die kan concurreren met het seculiere aanbod?
    Als je bedoelt dat je wel graag wat christelijke boekenstalletjes met holy hardware (Jesus junk) wilt omkieperen, dan ben ik het met je eens en dan kom ik je graag helpen. Jezus zou denk ik ook meedoen. Maar aan de andere kant – misschien moeten we ons niet zo snel ergeren. Je hoeft niets te kopen.

  6. Lieke zegt :

    Hoi jongens,

    Ik vind het prima om voor gospelprodukten te betalen. Als je een (legale) DVD koopt krijgt je aan het begin altijd dat reclamefilmpje met de boodschap: ‘Alleen als je legale films koopt kunnen we films voor je blijven maken.’ Ben ik het helemaal mee eens. Kwaliteit kost gewoon iets. En films kopieren is gewoon crimineel. Wel vind ik muziek-CD’s in Nederland veel te duur. Daar zit teveel overhead op voor de maatschappijen. Ik bestel ze daarom via internet in Amerika, scheelt soms de helft van de prijs.

  7. gerard zegt :

    Goed gezegd Grover!

  8. Grover zegt :

    Ja, wat ben ik weer scherp vandaag, hè?

  9. IkWilOokWatZeggen zegt :

    @Grover

    Hartstochtelijk mee oneens. Kijk dat we bedonderd worden door normale commerciele platen maatschappijen okay daar zijn we aan gewend. Iedereen weet volgens mij dat een CD inclusief honorarium voor zanger schrijver niet boven de 3.50 uitkomt.

    Voor de rest wordt je dus gewoon een poot uitgedraaid. En als ik dan kijk wat een nieuwe opwekking cd kost dan word ik droevig.

    Je schrijft je gospel toch voor God en niet om een nieuwe C klasse te kunnen rijden?

  10. Lieke zegt :

    @ IkWilOokWatZeggen: Er zitten twee denkfoutjes in je redenering.

    Ten eerste zouden zangers en schrijvers gezien de hoeveelheid creatieve tijd en energie die ze in hun producten stoppen meer moeten ontvangen dan de vaak schamele 1-2 euro per boek of CD die ze nu krijgen. Laten we dat naar 5 euro brengen. De productiekosten voor een CD zijn onvermijdelijk. En eigenlijk is ‘handling’ ook onvermijdelijk, want je plukt nieuwe CD’s nu eenmaal niet van de boom en betrekt ze ook niet rechtstreeks van de artiest. Enige overhead is dus onvermijdelijk. Maar er gaat teveel van naar de maatschappijen en winkels. Ik ben het dus in essentie wel met je eens dat het zeker een stuk goedkoper kan.

    Ten tweede je opmerking ‘je schrijft voor God en niet om een C-klasse te kunnen rijden’. Behalve enkele bekende internationale zangers (bijv. Hillsong) en schrijvers (bijv. Rick Warren) verdienen christelijke artiesten niet zoveel. Dit is echt overdreven.

    Dan je opmerking over de droefheid van wat je voor een Opwekking-CD betaalt: mee eens, maar die droefheid zit ‘m volgens mij meer in de inhoud en uitvoering dan in de prijs. De oplossing daarvoor is juist de prijs van Opwekking-CD’s aanzienlijk verhogen, zodat ie minder vaak over de toonbank gaat.

  11. Vleertje zegt :

    Geniaal!!!!!!!!!!!
    Dit wil ik absoluut zien.

  12. Grover zegt :

    @ IkWilOokWatZeggen. Ik hoor argumenten die mensen ook wel gebruiken om gratis kopietjes zonder toestemming te maken. Auteurs en artiesten verdienen een eerlijk aandeel – mee eens – maar veel kosten worden gemaakt voor productie, opslag, verkoop en promotie. De expertise van een platenmaatschappij of uitgeverij wordt vaak ‘over het hoofd gezien’ en … er moeten ook veel gezinnen van leven. Gun ieder zijn of haar deel en ga eens bij de AH en Makro kijken om te zien hoe zielig de consument is. En christenen zijn geen haar beter en geen cent armer dan alle andere klanten.

    @ Lieke. Ik kan niet zeggen dat ik Rick Warren onlangs nog gezien heb (hoewel, dat kan ik eigenlijk best zeggen – weet jij veel), maar ik weet wel dat hij een positieve uitzondering is. Hij leeft nog als voorheen, niet in overdaad, en hij doet erg veel goed werk. Doelgericht, uiteraard. En hij rijdt nog steeds rond in dezelfde oude auto. Of ben ik nu goedgelovig?

    En wat is er toch mis met de C-klasse? Daar zouden alle christenen in moeten rijden. En dan een groot kruis voorop de motorkap en een vette vis op de achterkant. Bereid de weg!

    Zelf heb ik trouwens een oude fiets.

  13. Lieke zegt :

    @ Grover: Ik heb niks lelijks over meneer Warren gezegd, toch? Hij verdient een paar miljoen per jaar met zijn succesboek ‘The Purpose-Driven Life’ en dat gun ik hem van harte. Heb er zelf aan meegewerkt door dat boek te kopen. Het schijnt dat hij 90% van zijn inkomen weggeeft. Bijzonder ruimhartig mens.

    Doe mij persoonlijk deze maar:
    http://www.rdclounge.nl/foto/normaal-cklasse1.bmp

    😉

  14. Grover zegt :

    Nee hoor, Lieke. Alleen maar lieve dingen. En je hebt een goede smaak als het om auto’s gaat. Ik vind die van jou echter iets te opzichtig voor gewone goedgelovigen. Ik zie mezelf eerder in zoiets rijden:

  15. MB zegt :

    @ grover
    snelste manier om in de hemel te komen, mag ik een lift?