Opwekkingsliederen zijn ik-gericht

opw20062.jpgHet Nederlands Dagblad constateert dat Opwekkingsliederen ik-gericht zijn en bovendien oppervlakkig en theologisch eenzijdig. Veel van deze liederen gaan over onze gevoelens voor God en wat God allemaal wel niet voor ons betekent of zou moeten doen. De Franse psychologe Sarika Pilet deed er zelfs onderzoek naar en constateert dat het percentage liederen gebaseerd op bijbelteksten is teruggelopen van 33 procent in de jaren tachtig naar 13 procent in de jaren negentig. Terwijl in de aanbiddingsliederen van de jaren tachtig de komst van het Koninkrijk centraal stond, gaan die de laatste jaren steeds vaker over individuele verlangens. Vaak zelfs in de gebiedende wijs: ‘zegen ons’, ‘vervul mij’, ‘raak mij nu aan’.

De psychologe, zelf meelevend lid van een evangelische gemeente, vindt de worshipliederen steeds egocentrischer worden. Egocentrisme is normaal, schrijft zij, maar dan wel bij kinderen tussen de acht en de tien. “Onze individualistische samenleving houdt deze ontwikkelingsfase echter in stand door haar voortdurend te voeden. Dat levert christenen op die geestelijk kind blijven.”

Kees Goedhart, voorzitter van de selectiecommissie die elk jaar weer zo’n 13 nieuwe nummers aan de inmiddels 666 liederen tellende bundel toevoegt, zegt in Opwekking Magazine het roerend met de kritiek eens te zijn. Waarom dan geen kwalitatief betere liederen geselecteerd voor de Opwekkingsbundel? Goedhart verdedigt zich met de stelling dat er te weinig aanbod is. “Helaas zijn veel van de liederen die ter beoordeling worden aangeboden, gericht op de belevingswereld van de gelovige en minder op God.” En daarom publiceert Opwekking gewoon ego-liedjes, bij gebrek aan beter.

15 Reacties op “Opwekkingsliederen zijn ik-gericht”

  1. debutler zegt :

    Wie wil zijn hartskreten nu in zo’n wereldvreemde bundel laten opnemen?

  2. Gert-Jan zegt :

    dat is niet alleen de muziek, dat is alles in de kerk 😉
    niet perse een foute ontwikkeling: Jabez bad ook voor zichzelf, en God zegende hem

  3. M@rtijn zegt :

    Ik blader net even door de psalmen en het valt mij op dat daar ook veel liedjes ik-gericht zijn. Toch jammer van die psalmist…

  4. peter zegt :

    @M@rtijn: begrijp wat je bedoelt, maar die vergelijking is te makkelijk.

  5. Geert Visser zegt :

    Dat van die bijbelteksten slaat nergens op. Kijk in die bundel en je ziet de verwijzingen naar bijbelteksten. Sommige zijn zelfs letterlijk overgenomen. Ook juist in deze periode is het zo dat mensen sterke verlangens hebben om God te voelen en te ervaren. Als je de liederen daardoor in “ik-vorm” zet komt het juist dichterbij. En deze hele samenleving is al gericht op het individu. Ik zie het probleem niet. Vooral dat van die bijbelteksten slaat nergens op.

  6. Grover zegt :

    Ik snap nooit dat ze bij Opwekking altijd God groot willen maken. Hoe doe je dat?
    En waarom moet je alles zo vaak herhalen? Zijn gelovigen traag van begrip of moeten we elkaar overtuigen door hetzelfde zinnetje zeven keer te herhalen?
    Maar… het is ook wel makkelijk om Opwekking onder vuur te nemen. De pinkstervlammen spatten van de bundel af, maar uit welke hoek komt er een frissere wind? Oké, Psalmen voor nu is een mooi initiatief. Hulde!
    Het zou mooi zijn wanneer alle klagers en mopperkonten op deze goedgelovige site eens zelf een BETERE liedtekst zouden voortbrengen.
    Overigens vind ik het wel vervelend dat mijn lijflied PLUIZIG EN BLAUW elk jaar door Peter van Essen en Marcel Zimmer uit de bundel wordt geweerd. En dat terwijl het een echte charismatische meezinger is!

  7. Hans zegt :

    @grover: God groot maken is wel een erg grote en mijns inziens onmogelijke ambitie voor de mensheid. God is ook al groot genoeg van zichzelf, denk ik.

  8. Antonius zegt :

    Een goede gelovige gelooft (in) God en gelooft niet in de ervaring. Ervaring is dus de doodsteek voor het geloof. Hoe meer ervaring, hoe minder plaats er is voor het levende Woord in mij/ons. Hoe kabaler omgeven door opwekkingsdecibellenmuziek hoe ondoordringbaarder we zijn voor de zachte stem van God. Zo is het opwekkingslied voor versimpelde lieden, voor gristelijke lawaaihooligans. Zo ervaar ik dat.

  9. de hokjesgeest uitdrijver zegt :

    opwekking, ik word er niet blij van, ik zoek tijdens die liedjes altijd afleiding van de Heilige Geest. En tachtig procent is jaren U2-stijl van begin jaren tachtig. Dat noem ik geen lawaai, maar eerder soft en saai. Ik zou het zelf wel tof vinden als we wat meer oude negro spirituals en black gospel zouden zingen of gregoriaans, maar dan twisten we weer over smaak.
    Over het aanbod is natuurlijk onzin, ik weet zelf van horen zeggen en soms uit eerste hand dat er goede schrijvers zijn die iets anders aan opwekking geboden hebben dan het ikke ikke ikke…maar dat is niet door de opwekking-idols jury heen gekomen. Denk bijvoorbeeld aan een Rikkert Zuiderveld en dan een thema als onrecht. Maar dat soort onderwerpen waarbij iemand misschien wel onprettig voelt bij zijn consumptiegedrag halen het neit bij opwekking…
    dan maar zingen met consumptie

    ik snap sowieso niet waarom aanbiddingsleiders bang zijn om zelf materiaal te schrijven, vergeleken met opwekking is het toch verre van moeilijk of hoog gegrepen?

  10. Ontwaak! zegt :

    “Ik zing lofliederen met mn geest en met mn verstand”.. allemaal in de geest gaan zingen dus!

    Verder vind ik opwekking best handig als gelovige van verschillende plekken elkaar tegen komen en dan gewoon de liederen al kennen!

    Ja, laat opwekking maar wat meer (verschillende stijlen?!) produceren. Dan komen er vanzelf wat meer liedjes over God erbij.

    Over die bijbelteksten: vind ik niet vriendelijk voor de heer Zuiderveld en van Essen (ea.) want ze staan er wel degelijk elke keer bij en het zou wel niet een werkje van niets zijn, zo’n vertaling.

  11. rob zegt :

    blij blij mijn hartje is zo blij dat ik die liedjes nu met een gerust hart mag zingen

  12. Ian zegt :

    waar je je niet druk om kan maken.

    de één zingt alleen psalmen, de ander alleen opwekking. ik vind allebei even eentonig.

    kan het nederlands dagblad niet een “voortreffelijke” bundel uitbrengen?

  13. Jeroen Verbaarschot zegt :

    Natuurlijk is opwekking op ik gericht…. het heet OPWEKKING…. wie moet er opgewekt worden dan ???? God hoeft niet opgewekt te worden maar jij en IK …..duhhhh Denk even na voordat je negatief gaat schrijven

  14. Pittig zegt :

    @ Jeroen Verbaarschot

    De bijbel is nou net erg wij-gericht. Denk even na voordat je zo negatief gaat schrijven… 😉