Satire nodig om christelijk Nederland wakker te schudden

gg-vrijnlHonderden reacties ontvingen we van mensen die het enorm jammer vinden dat Goedgelovig stopt. Ook journalisten moeten het nu met een bron minder doen. “Gristelijk-satirisch weblog Goedgelovig was een aanwinst in bloggersland,” schrijft Elma Draaijer deze week in een artikel in Vrij Nederland. Ze prijst de “fraaie staaltjes onderzoeksjournalistiek.”

Koen Verhelst van De Persdienst mailde ons: “Jammer dat jullie ermee stoppen! Nu komt er helaas een einde aan een gedegen en sterke christelijke blog. Was altijd weer goed om te zien dat er ook online een plek is waar onderzoek en een goede discussie rond christelijke onderwerpen gewaardeerd wordt.”

Journalist Karel Smouter DM’de een bedankje aan de GG community, dat we graag doorgeven: “De crowdfunding-actie voor project TRINside had – geef ik grif toe – nooit zonder jullie lezers gelukt.”

Ineke Evink gaat in het Centraal Weekblad in op het belangrijkste taboe dat GG uit de weg heeft geruimd.

gg-cw

Peter Dekker, eindredacteur nieuwe media bij de IKON schrijft in een commentaar op Kerknieuws:

“Het is spijtig dat de site verdwijnt. Goedgelovig fungeerde als luis in de pels van christelijk Nederland. Diverse scribenten publiceerden er onder pseudoniem hun kritische bedenkingen bij ontwikkelingen die andere media links lieten liggen. Daarnaast werd op voortreffelijke wijze aan onderzoeksjournalistiek gedaan, bijvoorbeeld rond de omstreden Frank Ouweneel en TRIN. Het verdwijnen van de site laat een pijnlijke leegte achter. Zelfspot en religie vormen een spannende combinatie. Straks is er in Nederland geen site meer die hier dagelijks op verrassende wijze een originele draai aan kan geven. Satirische websites kunnen christelijk Nederland wakker schudden.”

Hij gooide er meteen een poll tegenaan:

ggopinie

Driekwart van de Kerknieuws-lezers vindt dat satirische websites broodnodig zijn om christelijk Nederland bij de les te houden. Daar zijn we het natuurlijk mee eens. Benieuwd welke nieuwe initiatieven er gaan komen.😉

Ook ontvingen we enkele reacties van mensen die helaas het GG Slotfeest moeten missen. Zo liet Arjan Knevel, die geknipt was geweest voor het collectepraatje, ons weten:

“Hartelijk bedankt voor de uitnodiging om aanwezig te zijn bij het bijzondere slotfeest in Amsterdam. We vinden het echt jammer dat we niet aanwezig kunnen zijn omdat precies die dag de 23e wij voor een heerlijke cruisevakantie vertrekken naar Amerika!! (Zal ik het afzeggen?) We wensen jullie het allerbeste voor de toekomst en willen jullie bedanken voor de vele momenten dat we dubbel lagen van het lachen om jullie unieke humor en satiere. Veel zegen en liefs, Arjan en Efi Knevel, Living Water Ministries.”

43 responses to “Satire nodig om christelijk Nederland wakker te schudden”

  1. afolus says :

    Dank voor zeven mooie jaren waarvan ik een jaar of 5 1/2 mocht meemaken.
    GG heeft een serieuze bijdrage geleverd aan menings- en beeldvorming.
    Een leerplaats voor velen en zeker voor mij.

  2. John says :

    Eensch met Afolus. Ik heb veel geleerd van GG en haar reaGGeerders. Mooie discussies hebben we gehad, moeilijke tijden hebben we gedeeld, mooie mensen heb ik leren kennen. De voltallige redactie bedankt voor deze satirische glorie! Alle reaGGeerders bedankt voor vele mooie gesprekken! Het ga jullie allen goed, en we zien elkaar in een volgend leven.

  3. bramvandijk says :

    Amen amen ja amen…

  4. Bokkepoot says :

    He verdorie, gaan we op de valreep nog ff sentimenteel doen. En ik moet nog douchen, m’n tanden poetsen en m’n neusharen epileren en nog uitzoeken hoe laat m’n trein vertrekt.😡

    Nou ja, dan maar ff zo hoor:

    Amen amen ja amen…

    Klaar. Laters!😎

  5. jannegen says :

    Het is volbracht! Ook al keerden sommigen van jullie eigen lezers zich op het laatst tegen jullie door te zeggen dat er te veel herhaald werd, tonen deze getuigenissen jullie heerlijkheid! Gelukkig mogen wij weten dat goedgelovig ons niet als wezen achterlaat, maar dat het zaadje van het zelfonderzoek nog in ons door zal groeien. Tot er uiteindelijk een mooie boom in een tuin zal zijn, waar wij allen van mogen eten en onder wiens takken wij mogen schuilen. Amen, amen. GLORIE! SJABBALA KABA KOERIA LAMA ETCETERA, ETCETERA!

  6. De Dichter says :

    Kom emotrippers,,gaan we met zijn allen een veldje cleamen tijdens opwekking ,met Pinksteren,,,gitaartje erbij…opwekking nummer 666 lekker samen zingen,,gezellig toch.

  7. thebutler says :

    Bedankt voor zeven mooie jaren van opperste verbazing, ongemakkelijke verwondering en ‘oh, satirische nieuwsdienst!’

  8. thebutler says :

    Ook namens Madonna.🙂

  9. de profeet says :

    Zie en luister goedgelovigen …
    Ik heb jullie volharding en toewijding nauwlettend gevolgd.
    Het eindigt hier niet, zie er komt iets nieuws aan de horizon.
    Vrees niet mijn kinderen.
    De vruchten van jullie werk komen nu reeds naar de oppervlakte , anders gelovigen zullen versteld staan de komende tijd.
    Zo spreekt de profeet.

  10. Ronny Blaak says :

    Shalom beste mensen, Goedgelovig Bedankt !!! Het Beste & Gods Zegen in Jezus naam !!!

  11. Ettje says :

    Vaak heb ik met verbazing en verbijstering gelezen over de goedgelovigheid in ons landje. Nog vaker heb ik me afgevraagd: hoe is het mogelijk dat mensen hier intrappen? Van Lou de Palingboer tot Zeur, en alles wat daar tussen zit aan charlatans, bedriegers, oplichters, misbruikers van Gods naam. Een antwoord heb ik er niet opgekregen. Wel gezien dat ze hun duizenden hebben verslagen, en heel gewone nuchtere Nederlanders in verwarring hebben gebracht en van God los hebben gescheurd! En zeker weten dat ‘de kerk’ daar mede schuldig aan is. Dat weegt bij mij loodzwaar!
    Ik zal er niet bijzijn vandaag. Mijn leven van nu laat dat even niet toe. Ik groet jullie allen. Tot ziens, hier of op de nieuwe aarde!

  12. Marie says :

    Potverdikkie zeg, ik vind het echt jammer😦. De fijne sleutelhanger die ik won met de grote Goedgelovigquiz is ook al kapot.
    Dank allen en shabba!

  13. abspoel says :

    Van het begin af aan gevolgd en de eerste jaren nog wel iets meer dan dat😉 Jammer én goed dat Goedgelovig stopt. Soms is de site en de community te lang blijven hangen in bepaalde onderwerpen, de stroom comments was een bewijs van succes maar werd mij al gauw veel te veel om bij te kunnen benen. Er blijkt wel uit dat deze website voor veel mensen een hangout werd en duidelijk in een behoefte voorzag. Ik ben benieuwd waar al die trouwe volgers en commenters nu naar gaan uitwijken. Over het geheel was GG een aanwinst en is er een moedige trend gezet. Zelf heb ik het meest genoten van de satire, de kritische journalistiek was echter belangrijker als aanvulling op brave traditionele christelijke media die uit verlegenheid of angst voor de achterban niet of te laat misstanden en rariteiten aan de orde stelde. Het christelijk volksdeel moet tegen een stootje kunnen, hoge bomen horen veel wind te vangen en als je hartelijk om eigenaardigheden van je subcultuur kunt lachen is dat alleen maar een teken van kracht. Bedankt voor veel smiles en de frowns vergeef ik jullie allemaal – want zo doen wij dat.

  14. abspoel says :

    media > stelden. Sorry😉

  15. fladderaartje says :

    Aan alle redactie leden en reageerders,
    hartelijk dank voor alle tijd die jullie hier ingestoken hebben. Het heeft mij op vele manieren geinspireerd de afgelopen zes jaar. Hopelijk zullen er anderen zijn die de mantel van Elia zullen oppakken. Vooral van binnen de kerken zelf. Want de christelijke zelfkritiek op goedgelovig verschoof voor mijn gevoel steeds meer naar kritiek van buitenaf, vooral onder reageerders. Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar het is de verantwoordelijkheid van christenen zelf om hun eigen praktijken tegen het licht te houden. En ik hoop dat er mensen op zullen staan die dit met evenveel durf en humor kunnen als goedgelovig.
    Nogmaals bedankt allemaal en een fijn feest gewenst!

  16. Jaap Schaap says :

    Goedgelovig, bedankt voor al jullie godsvruchtige gemekker & geblabla…

  17. midas says :

    @GG Dank. Het heeft mij geholpen zaken en vragen in een breder en beter perspectief te plaatse. Het ga jullie goed. Of zoals mijn pa placht te zeggen op nieuwjaarsdag: veel heil en zegen.

  18. Hendrik says :

    Het stoppen van Goedgelovig heeft zowaar het geloof gewekt dat wederopstanding ook in het digitale domein kan gebeuren (nou ja geloof… hoop in ieder geval).

  19. mafchauffeur says :

    Een buitengewoon plezierige middag met als enige minpuntje dat er geen coming-out van de GG-redactie heeft plaatsgevonden. Maar dat is misschien juist wel een pluspunt.😉

    Mooi uitgevoerde twijfelliederen, een gevoelige uitvaartprediking van ds.Pittig, een stukje hellepoort van Bram, de GG-quiz en een fraai staaltje zangleiding.

    Ik zeg: adieu, atwitter en afacebook en verder: tot ziens op de volgende bijeenkomst van de Dwaze Schare, zdhwewl op ZONDAG 28 SEPTEMBER 2014!🙂

  20. Dirkteur says :

    Huilie afscheid vanmiddag zeg, vooral omdat Vleertje er niet was. Ongelovelijk veel mensen keken naar binnen (hartje Amsterdam), was dat nou omdat ze geinteresseerd waren in het christelijk geloof of vonden ze ons wereldvreemd?

  21. Boktor says :

    Heb zo veel mogelijk vandaag mensen ook persoonlijk bedankt. Maar desondanks ook nog maar hier. Veel nuttige gedachten-, standpunten-, meningen-, overtuigingen-, frustratie- en bemoedigingsuitwisselingen verder, en ik ben niet meer dezelfde als toen ik ‘binnen kwam wandelen’. Hoewel dat laatste misschien meer zegt over mij dan over GG, zegt het in ieder geval dat juist GG een centrale rol heeft gespeeld als platform om in contact te komen met anderen die mij begrepen en konden voorzien van weerwoord dat ik elders niet krijgen kan.

    Jullie (=site & reageerders) zijn meer mijn kerk geweest dan wie dan ook in verreweg de meeste jaren in mijn heugenis.

  22. Peter H says :

    Ondanks initiële aanmelding kon ik er vanmiddag niet bij zijn. Heel erg jammer. Het was vast een leuk afscheidsfeestje.
    GG heeft een hoop voor me betekend. Als gelovige bezocht ik af en toe GG. Toen ik van gelovige naar twijfelaar naar ex-lovige bewoog bezocht ik dagelijks GG. Dat wordt wennen na morgen.

    Ontkeren is een eenzaam proces. GG zorgde voor een plek waar, al zou je niet eens reageren, (h)erkenning vond. Ik heb veel gehad aan de diverse reacties, reageerders en discussies. Dank allen daarvoor.
    Ik heb ook genoten van de humor en mooie verhalen. Ik zal GG missen.
    Ik hoop op een reageerdersvervolg ergens op het web. Ik zie wel voor me dat Pittig en mafchauffeur dit initiatief op zich nemen😉

    Live long and prosper!

  23. Wilfred says :

    @Boktor: Mooi om te horen. Dat is denk ik wat we allemaal waardeerden aan GG en aan elkaar. Leuk je vandaag weer gezien te hebben!

    @Maf: Betekent dit dat jij je hier de komende weken niet meer laat zien? Ga je je Facebook-account leven inblazen?😉

    Helemaal eens met je complimenten. Vergeet ook Thafizzy niet die de quiz heeft samengesteld en de spreuken heeft uitgesproken! Allen dank daarvoor!

  24. pijpkaneel says :

    Wat @midas zegt.
    Ik ga jullie, beste @gg-redactie, zeker missen. Dank voor alles!

    En jullie, Beste ReaGGeerdeers, ga ik missen. Sommige echt, anderen als kiespijn😉

    Een bijzonder bedankje van mijn kant aan @rob, die mij zeer geïnspireerd heeft door geen enkel heilig huisje accepteert/de, en toch (juist daardoor?) haar geloof overeind hield.

  25. flipsonius says :

    @Wilfred
    En niet te vergeten @Ruub, onze organisator achter de schermen, die er vandaag helaas niet bij kon zijn, We hebben je gemist Ruub!

  26. Wilfred says :

    @Flip: Zeker! Erg jammer dat je er niet bij kon zijn, Ruub! Je krijgt echter nog een herkansing eind september.😉

  27. Pittig says :

    Tjonge, wat een enerverende en troostende dag in Rotterdam, of hoe heette die grote stad ook al weer?

    Wat is er allemaal gebeurd?
    Afolus die zijn genezende zweetdoek achterliet om ons allen tot zegen te zijn,
    eindelijk een paar medereageerders als Bokkepoot en Boktor + voor het eerst ontmoet,
    een heerlijke live-uitvoering van enkele twijfelliederen meegemaakt,
    al die mensen met wie ik ruzies op GG heb gehad weer om kunnen pakken,
    wijze woorden van ThaFizzy,
    het pijnlijke bericht dat ik niet de meeste reacties op GG heb geplaatst,
    de GG redactie van wie het bestaan nog steeds niet bewezen is,
    een hel- en verdoemenispreek van bramvandijk,
    allemaal atheïsten die dankzij The Butler keer op keer publiekelijk beleden “ik geloof”,
    bezoekers uit het buitenland (België en Friesland)
    profeet Stryber en andere reageerders van vroeger weer teruggezien,
    het aftellen tot het einde van GG, terwijl we allemaal hand in hand in een kring stonden,
    het gemis van reageerders als Dutch Hermit en Peter H…

    En nu zit ik hier met enige wanhoop thuis. Maar gelukkig kan ik een leven zonder GG aan dankzij het uitzicht op de volgende bijeenkomst en dankzij een paar rollen pepermunt, een gesigneerde cd van Flipsonius en een flesje ongelovig bier!

    Dank aan allen voor een onvergetelijke dag! En speciaal even noemen: ThaFizzy voor de gestroomlijnde organisatie en Dwaze Zaken voor een prachtige locatie.

  28. ruub says :

    Dank @flipsonius en @wilfred, ik heb jullie en de rest van de schare ernstig gemist. Ben erg benieuwd hoe het was in Dwaze Zaken deze zondag. Hoe gingen de optredens,waren er een aantal nieuwe gezichten, waren er nog preken of toespraken, zijn er nog boze slagers langsgekomen, nog verschijningen gezien of wonderen/ transformaties waargenomen?

    Goed om te zien dat er plannen zijn voor september🙂

  29. Wilfred says :

    @Ruub: Er was wel een wonderlijke verschijning van de vrouw van Openbaring 12. Maar buiten dat geen opmerkelijke verschijnselen.😉

    Mooie preken van Pittig (begrafenisrede) en Bram (uit het apocriefe werk De Handelingen van Paulus en Andreas) over de parallellen tussen Judas en GG (euthenasie, ook van een site, leidt tot eeuwig branden in de hel). Allemaal erg genuanceerd, zoals je gewend bent.🙂

    Mooi optreden ook van de heren en dame van de twijfelliederen. Klonk goed!

  30. Wilfred says :

    @Pittig: Dat het bier zijn doel moge bereiken!😉

    allemaal atheïsten die dankzij The Butler keer op keer publiekelijk beleden “ik geloof”

    Zeg, dat wij beschaafd als we zijn lekker hebben meegedaan, betekent nog niet dat we een standpunt prijsgeven!

  31. shin says :

    Nou, nog 1 keer dan:

    Mensen van GG, bedankt!
    Ik kan me slecht een voorstelling maken van hoeveel tijd jullie opgeteld over 7 jaar hebben geinvesteerd in deze site, maar dat moet een schokkend aantal zijn (jammer dat daar geen quizvraagje over was😉 ).
    Bijzonder veel bewondering voor de manier waarop jullie je anonimiteit hebben weten te bewaren (je zou toch alleen maar verguisd worden). Begrijpelijk en wijs.
    Ik hang hier pas een jaar of 2 rond, maar deze site, of eigenlijk vooral de reageerders, hebben me geholpen een genuanceerde kijk te krijgen op het thema levensbeschouwing. En natuurlijk heb ik veel bijgeleerd over zoveel interessante dingen, dat ik een leven aan leesvoer te verwerken heb😛

  32. ruitje says :

    GG bedankt voor de mooie jaren vol satirisch nieuws, de ontmaskering van charlatans en scherpe artikelen die nodig waren om mensen wakker te schudden. Er zullen mensen zijn die jullie zullen missen als kiespijn…

    Maar ik vraag me af hoe ik verder moet zonder GG. Het leven zal een stuk saaier worden.😦

    Ik hoop dat er een nieuwe site komt die de christelijke wereld in Nederland kritisch volgt. Want dat is hard nodig, dat heeft GG de afgelopen jaren bewezen.

    Het ga jullie goed, ook de trouwe reageerders van afgelopen jaren, zoals Rob, Engel, Pittig, Mafschaufeur en zoveel anderen.

  33. marion says :

    Heel jammer dat GG stopt, zo hard nodig in deze tijd, bezocht de site regelmatig en ik weet ook vrienden van me, ik hoop ook dat er een nieuwe site komt die de christelijke wereld in Nederland kristisch zal volgen. We hebben het heel hard nodig zoals ruitje zegt. Bedankt!!!!!

  34. fullcolourpillow says :

    Ik vind het jammer dat GG ermee stopt, maar vooral dat ik pas dit jaar de stap heb kunnen nemen reageerder te worden, na 5 jaar weg te zijn uit het Trin wereldje. Graag had ik (wat langer) onderdeel geweest van de community. Ik zie uit naar welke andere initiatieven er zullen volgen!

  35. Pittig says :

    @ Ruitje

    Jammer dat we elkaar nooit in levende lijve ontmoet hebben. Dank voor al je mooie, grappige en scherpe reacties, des te indrukwekkender omdat het leven voor jou niet altijd makkelijk is. Ik wens jou ook al het goede toe.

  36. langsloper says :

    He, wat een leuke site is dit! Belandde hier net via google en neus nu een beetje rond. Briljant concept!Hoop dat jullie hier nog jarenlang mee doorgaan en wie weet word ik wel een trouwe bezoeker!

  37. Maarten says :

    @Langsloper

    Dan ben je echt op totaal het verkeerde moment ingestapt😉 Verleden week was het afscheidsfeestje van goedgelovig…

  38. puberapostel says :

    @allen : dank voor de inspiratie en gesprekken – zowel de goede als de slechte. Keep your friends close, but your enemies closer😉

  39. flipsonius says :

    @Maarten
    Jij moet nog veel leren over het voeren van slecht nieuwsgesprekken😉
    Hoewel, de directe benadering kan ook wel eens goed uitpakken…..

  40. wilfred80 says :

    @Flip: Ze zeggen toch altijd dat je het slechte nieuws meteen en zonder omhaal van woorden moet brengen?😉

  41. beervis says :

    @puberapostel

    Bedankt, maar ik heb een vijanden… En ik had graag iets iets terug gewild voor al die inspiratie.

  42. TommyLee says :

    Toch nog maar even 1 april afwachten. Je weet maar nooit.

  43. goedgelovig says :

    UPDATE: Het artikel van De Persdienst voor de regionale bladen: