Gristelijke hebbedingetjes

Vandaag de leukste christelijke collectors’ items.

1. The Brick Bible, de bijbel voor LEGO-fans. Als je doorklikt naar The Brick Testament zijn 422 bijbelverhalen meteen online beschikbaar.

2. Vatican, een bordspel waarin spelers als kardinaal strijden om het pausschap. Is weer eens wat anders dan Risk of Catan.

brick_bible_complete_set_large 41D4SBSKaiL

3. The Real Easter Egg, een fairtrade verrassingsei met de ware betekenis van Pasen. In het ei zit ofwel een boekje met het paasverhaal of een houten kruis van olijfhout.

71

4. Awkward Moments Children’s Bible. Vast geïnspireerd op Ruubs kleurplaten voor de kindernevendienst is deze collectie bijbelverhalen die de kinderbijbel niet zo snel halen. Zoals de onthoofding van Johannes.

birthday_beheading1

30 responses to “Gristelijke hebbedingetjes”

  1. bramvandijk says :

    Tja, bij de aankondiging van het einde van GG werd gesteld:

    De komende maanden pakt Goedgelovig nog flink uit. Met onthullingen, onverwachte wendingen en nog niet eerder gepubliceerd materiaal. En op 23 maart een spetterend einde.

    Ik wil natuurlijk allesbehalve ondankbaar zijn, maar ik heb toch het gevoel dat de berichten sinds januari vooral veel nog niet eerder (op GG) gepubliceerd materiaal bevatten.

  2. goedgelovig says :

    @bramvandijk: Dat klopt. Er zijn zaken wat anders gelopen dan verwacht, waarbij gebrek aan tijd van betrokkenen meespeelde en sommige onthullingen onvoldoende draagvlak bleken te hebben. We proberen daar nog een mouw aan te passen, maar het is zoals het is. Achteraf gezien hadden we ook beter een deel van het nog niet eerder gepubliceerde materiaal kunnen skippen, want het voelt als overkill.

  3. bramvandijk says :

    @gg
    Ik hoopte natuurlijk dat jullie zouden zeggen dat jullie dat ook echt tot de laatste dagen hadden bewaard😉

  4. ruub says :

    “… en sommige onthullingen onvoldoende draagvlak bleken te hebben.”

    Wat? Publiceren jullie “Voorspelling Frank Ouweneel komt uit”, “Opname begonnen met vlucht MH370”, “Bijbel toch helemaal waar”, “MvdS doneert goudstof aan doorstartfonds GG” en al die andere artikelen toch niet?

  5. engel says :

    @GG,

    Het draagvlak wordt toch bepaalt door de lezers? Laten we de toetsing achteraf doen, niet vooraf. Zo wordt de lezer niet serieus genomen. Het lijkt de politiek wel.

  6. goedgelovig says :

    @bramvandijk: Er komt nog wel een soort van onthulling.

    @ruub: Het heeft meer te maken met issues rond bronbescherming en identiteit van mensen.

    @engel: Dat bepalen niet alleen de lezers. Het uitgangspunt is en blijft dat bronnen, columnisten en reageerders zelf bepalen of ze onder pseudoniem willen werken of niet. We forceren daar niets in en respecteren de keuze die mensen hierin maken.

  7. Maarten says :

    @GG

    Wat ik een leuke onthulling zou vinden is de identiteit van de mensen die hier achter zitten. En dan ook hoe ze nu in hun geloof staan en of er de afgelopen 7 jaar iets is veranderd.😉

  8. goedgelovig says :

    @Maarten: Zou zeker leuk zijn, maar dat mag ieder dus voor zichzelf bepalen. Een collectieve coming-out zit er in ieder geval niet in. Maar misschien kom je op het slotfeet nog een GG’er tegen die je naar zijn of haar geloof kunt vragen.

  9. engel says :

    @Maarten en GG,

    Alle GG-ers zijn toch inmiddels atheist?

  10. barkl says :

    huh? Bij ons werd vroeger op de basisschool (toen nog lagere school genoemd) gewoon het verhaal van Salome verteld die met haar danstalent het hoofd van Johannes de Doper verdiende … was toen zeker nog wel pedagogisch verantwoord.
    Het verhaal van Tamar uit Genesis werd dan weer wel overgeslagen.

  11. Maarten says :

    @Engel

    Dat dacht ik dus ook, maar een tijdje geleden zeiden ze nog dat er wel degelijk nog christenen tussenzaten. Vraag is natuurlijk wel of daarmee pittig-achtige christenen of engel-achtige christenen bedoeld wordt. Om maar eens een paar prachtige hokjes te maken😉

  12. engel says :

    @Maarten,

    Zowel het athisme als het christendom is lastig te definieren…… Ik begin er niet aan.

  13. ruub says :

    @Maarten
    Engel-achtige christenen: wat zijn dat volgens jou dan?

  14. mafchauffeur says :

    Engel-achtigen zijn dol op whisky, Pittig-achtigen vinden dat niet te zuipen.😉

  15. Maarten says :

    @Engel

    Misschien had ik deze opmerking niet moeten maken haha.

    @Ruub

    Bij nader inzien is het vrijwel onmogelijk om dat te definiëren. Ik vroeg me gewoon af of de christenen die bij GG zitten, vrijzinnig of nog wel enigszins orthodox zijn. Snap je?

  16. engel says :

    @Maf,

    Ik drink geen whiskey. Je verwart me met John.

    @Maarten,

    Ik ben nog behoorlijk orhodox, maar de meerderheid van de GG-reageerders is dat volgens mij niet (meer). Als je al jaren meedoet hier, merk je vanzelf wel waar mensen nog wel of niet in geloven. Je bent gewoon te laat aangehaakt hier.

  17. ruub says :

    @Maarten
    Natuurlijk, maar ik denk dat het indelen van van mensen in ‘atheïstisch’, ‘vrijzinnig’ of ‘orthodox’ een bezigheid is die vooral fundamentalisten graag willen maken. No offense; ik wijt het aan je roots 🙂.

    Zou ‘geloven’/ ‘religieuze beleving’ voor veel mensen niet veel meer iets zijn dat zich op een glijdende schaal bevindt en erg afhankelijk is van allerlei factoren als timing, welbevinden/ stemming, sociale factoren, hoeveelheid geconsumeerde whiskey, etcetera?

  18. ruub says :

    “Wat ik een leuke onthulling zou vinden is de identiteit van de mensen die hier achter zitten. ”

    Ik zou komende zondag goed opletten of er tijdens het GG afscheidsfeest opeens iemand een kus krijgt…🙂

  19. Maarten says :

    @Engel

    Ik ben nog behoorlijk orhodox, maar de meerderheid van de GG-reageerders is dat volgens mij niet (meer). Als je al jaren meedoet hier, merk je vanzelf wel waar mensen nog wel of niet in geloven. Je bent gewoon te laat aangehaakt hier.

    Ik weet het, ik weet het. Wrijf het me er nog maar even in😦 Maar de identiteit van de beheerders is toch niet echt gedetailleerd bekend? En ik wist ook dat jij nog behoorlijk orthodox bent en dat pittig dat niet is. Vandaar mijn opmerking over engelachtige en pittigachtige christenen😉

  20. Maarten says :

    @Ruub

    Natuurlijk, maar ik denk dat het indelen van van mensen in ‘atheïstisch’, ‘vrijzinnig’ of ‘orthodox’ een bezigheid is die vooral fundamentalisten graag willen maken. No offense; ik wijt het aan je roots🙂.

    Klopt wel een beetje, maar ik ben ook gewoon benieuwd naar de ontwikkeling van de beheerders van GG. Dan hoef ik ze nog niet eens per se ingedeeld te zien in hokjes of vakjes.

  21. Aarts Engel says :

    @Maarten,

    De identiteit van de beheerders is volgens mij bij niemand bekend. Of iedereen houdt z’n mond erover. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken. En ik vraag me af of de tegenstelling orthodox versus vrijzinnig wel zo groot is. Ik kan Pittig over het algemeen goed volgen in zijn argumenten en aannames en in stilte ben ik het vaak met hem eens. Maar dat durf ik dan weer niet openlijk toe te geven, anders denkt iedereen dat ik ook vrijzinnig ben. De hokjes bieden zo ook een zekere veiligheid. (of juist niet).

  22. Maarten says :

    @Aars Engel

    Klopt, helemaal eens met je betoog. Daarom had ik die opmerkingen over Pittigachtige en engelachtige christenen ook beter niet kunnen maken denk ik.

  23. Engel says :

    @Maarten,

    Gelukkig mag je hier bijna alles zeggen voordat je een ban krijgt. Alleen het woord aars is wat dubieus. Misschien werkt de letter t niet op je toetsenbord?

  24. Maarten says :

    @Engel

    Dat was een geintje, ik hoop dat je hem leuk vond?

  25. Engel says :

    @Maarten,

    Geintjes zijn aan mij niet besteed! Ik verkoop je wel een dreun zondag.

  26. TommyLee says :

    @engel, @maarten: ik dacht aan een freudiaanse verspreking die ik eerder van @bokkepoot verwacht had!

  27. shinshinnun says :

    Vrede op aarde, engel, denk aan je geinspireerde moraal!
    Maarten kan er niks aan doen, die is immers atheist😛😉

  28. Pittig says :

    @ Ruub

    “… en sommige onthullingen onvoldoende draagvlak bleken te hebben.”

    Wat? Publiceren jullie “Voorspelling Frank Ouweneel komt uit”, “Opname begonnen met vlucht MH370″, “Bijbel toch helemaal waar”, “MvdS doneert goudstof aan doorstartfonds GG” en al die andere artikelen toch niet?

    HAHAHA!😀

  29. Maarten says :

    @Shin en Tommylee

    Haha🙂😉

  30. flipsonius says :

    @Pittig
    Heb jij tegenwoordig een eigen rubriek bij AT5?😉
    http://www.at5.nl