Dag meneer de profeet

dag-meneer-de-profeetIk was te gast bij jullie als spreker. Het was leuk, ik was speciaal voor de jongeren uitgenodigd. Ze hadden een leuke uitdaging: of ik een preek wilde houden waarvan ze na 6 weken nog wisten waar het over ging. Een die zou blijven hangen en een die misschien wel dingen in beweging zou zetten of veranderen.

Deze uitdaging heb ik aangenomen

Het was een leuk en aangenaam bezoek. Mooie reacties, nadenkers, eye-openers. Ik hou wel van een hoge lat. En zo te merken was er nog wel wat huiswerk voor hen en reden tot napraten. Mooi dus…

U was er ook

Er waren zeker niet alleen maar jongeren. U was er ook. En wilde graag met me doorpraten. Prima natuurlijk. Alhoewel, de lachende jongeren die toekeken gaven me wel even te denken. Dit is blijkbaar een bekend tafereel. Na een paar minuten begrijp ik hun glimlach als u vol gas geeft met thema’s rond eindtijd, de profeten, interpretaties en wereldnieuws…

Ontspan toch even

Dat is letterlijk wat ik u zei. Niet zo hyperactief. Wie weet gaat het niet zoals u het zich voorstelt. Zou u daarvan in de war raken? Hmmz, verkeerde vraag, u raakt al in de war en slaat een beetje op tilt.

Ze kijken nog steeds

Die jongeren ja, zij staan op een paar meter afstand en kijken, luisteren en observeren. Zijn anderen er niet zo bedreven in om deze profeet even wat op afstand te houden? Zijn ze geïntimideerd? Ik stel me voor hoe het zou gaan als u zich uitspreekt in de kerk. Er is blijkbaar geen ruimte voor iets anders. Want ik moet me blijkbaar schuldig voelen dat ik niet zonder nadenken instem met al uw ontdekkingen op basis van uw intensieve studie van de afgelopen jaren.

Naast dat het linke soep is is het ook nog hoogmoedig… Waarom zou u alles begrijpen en de rest niet? Waarom zou u niet van anderen kunnen leren?

Hoe het gesprek is gestopt weet ik niet

Ik was in ieder geval blij dat het gesprek voorbij was. Doorpraten met de jongeren bevalt me toch beter. Het eerste wat ze doen is hun excuus aanbieden voor deze meneer. Het is inderdaad een bekend tafereel. Wat ik niet snap dat u niet door heeft dat zelfs de jongeren met plaatsvervangende schaamte toekijken, of meewarig glimlachen. Ziet u het niet? U zou eens op hen moeten letten. Ze zijn een goede spiegel waar u in zou kunnen kijken. Aangenaam ontnuchterend.

Dag meneer de profeet

Ik hoop dat u de grond weer onder de voeten weet te vinden.

Wouter van der Toorn is Media Innovator bij Stichting Agapè en het Jesus.net Internet project. Hij blogt op Creatov.

52 responses to “Dag meneer de profeet”

  1. rob says :

    Eeeeuuuhhh waar gaat het over?

  2. beervis says :

    @rob
    is geschreven door een man die bij een christelijke stichting werkt. Die hebben wat meer de ruimte om in hun eigen wereld te leven.

  3. marja says :

    Oohw, het gaat over een ontmoeting met een profeet, die waarschijnlijk geen profeet is, maar meer een treurige bezienswaardigheid.
    De kerkelijke dorpsgek zullen we maar zeggen.
    De dorpsgek, blij dat hij zijn boodschap uit kan dragen aan een nieuweling die misschien WEL luistert vindt bij Wouter een warm onthaal.

    Ik was in ieder geval blij dat het gesprek voorbij was. Doorpraten met de jongeren bevalt me toch beter. Het eerste wat ze doen is hun excuus aanbieden voor deze meneer. Het is inderdaad een bekend tafereel. Wat ik niet snap dat u niet door heeft dat zelfs de jongeren met plaatsvervangende schaamte toekijken, of meewarig glimlachen. Ziet u het niet? U zou eens op hen moeten letten. Ze zijn een goede spiegel waar u in zou kunnen kijken. Aangenaam ontnuchterend.

    Als een spiegel ontnuchterend werkt is dit zelden een aangenaam gevoel.
    Misschien heeft Wouter zelf weinig ervaring met dit fenomeen.

  4. marja says :

    @Beervis

    Na een bak koffie ging het wat beter met lezen🙂

    Maar dan nog.
    Eigenlijk is het grappig dat Wouter zijn eigen boodschap aan de jongeren niet in het kort samenvat in dit stuk, misschien bang om als volgende dorpsgek aangemerkt te worden🙂

  5. beervis says :

    @Rob/marja
    Hij zit in het ultieme risicoloze midden. De echte helden van God (mocht ie bestaan) zijn klokkenluiders bij onrecht.

  6. bramvandijk says :

    Sommige kerken hebben hun eigen eindtijdgekkie. En dan? Probeer je openbaar alsnog je gelijk te halen wat je in dat gesprek zelf niet is gelukt? Vertel je eigenlijk dat je blij bent dat je niet zo bent als die man, of probeer je juist anderen ervoor te waarschuwen dat ze zich niet te veel in de eindtijd moeten verdiepen?

    Mijn vraag is denk ik waarom heb deze column is geschreven, wat wil je ons nu meegeven? Deze column zal me in ieder geval geen zes weken bijblijven, wat dat betreft lijkt de preek die je hebt gehouden interessanter.

  7. Roel says :

    Voor profiel van deze ‘profeet’ en ‘evangelist’ zie:
    http://www.agape.nl/medewerkers/woutervandertoorn/

    Citaat:
    Wouter van der Toorn kan gepassioneerd vertellen over het grote aantal mensen dat je met het Evangelie kunt bereiken via internet. “Stel je voor, wereldwijd komen per dag drieduizend mensen tot geloof via de nieuwe media.”

    Mensen die via nieue media ‘tot geloof’ komen?
    Nader commentaar lijkt me overbodig…

  8. rob says :

    @Beervis

    De echte helden van God (mocht ie bestaan) zijn klokkenluiders bij onrecht.

    Leuk dat je dat zegt🙂

  9. rob says :

    @Roel

    Wouter van der Toorn kan gepassioneerd vertellen over het grote aantal mensen dat je met het Evangelie kunt bereiken via internet. “Stel je voor, wereldwijd komen per dag drieduizend mensen tot geloof via de nieuwe media.”

    Mensen die via nieue media ‘tot geloof’ komen?
    Nader commentaar lijkt me overbodig…

    Nou nog wachten op de grote collecte zodat Wouter een eigen villa kan kopen, met paarden of zonder paarden…..met eigen Renate, zonder eigen Renate🙂

    Ik stel alvast voor dat hij of zijn partner niet gaan zingen op facebook.

  10. rob says :

    @Roel

    Zo kent Wouter ook diverse voorbeelden van mensen die met zelfmoordgedachten rondliepen. “Ze mailden ons via de website ik-wil-dood.nl over een mislukte zelfmoordpoging en de vraag: ‘Wat moet ik nu met mijn leven?’ Dat zijn geen dingen die ze zomaar met mensen in hun omgeving bespreken, maar wel – anoniem – met ons. Ik ben enorm enthousiast over het feit dat internetevangelisatie zo effectief is.”

    Kijk, dat is nou een mooiere getuigenis dan het laten aangroeien van benen of het opwekken van de doden. Deze mensen worden opgewekt zonder eerst dood te hoeven gaan. Kans op succes is natuurlijk veel groter in dit geval.

    <blockquote.Onmisbaar
    “Laatst vierden we het ongelooflijke nieuws dat de driemiljoenste zoeker heeft aangegeven God te willen volgen! Binnenkort kunnen we vrijwel de hele wereld bereiken met het Evangelie. Zelfs mensen in heel arme landen hebben vaak wel mobiel internet.”

    Die mobieltjes worden in arme landen gemaakt.
    Misschien worden er zo hier en daar wat mobieltjes achterover gedrukt tijdens de productiewerkzaamheden.
    Maar ja, zo’n abonnement is wel weer duur en de electriciteit is misschien net afgesloten vanwege wanbetaling, zit je dan met je mobieltje en je stekkertje😦

    Wouters enthousiasme werkt aanstekelijk. Veel mensen in zijn omgeving vinden het werk waarvoor hij zich inzet ‘gaaf’. Hij had een managementfunctie in de zorg, maar gaf die baan op om zich volledig aan Agapè en zijn gemeente te kunnen wijden. Hij en zijn gezin zijn nu grotendeels afhankelijk van giften. “Als ik preek, vraag ik principieel nooit om geld – ik wil het Evangelie zonder bijbedoelingen brengen – maar we hebben het wel nodig,” constateert hij nuchter.

    Hele verstandige keuze, om geen manager in de zorg te willen zijn. dat is een hele ondankbare onsympathieke functie.

  11. John says :

    Is dat Hero de Jong op de foto?

  12. Roel says :

    @Rob
    Agape is een flinke orgnisatie die inderdaad fors inzet op fondsenwerving…

    Toch zijn zijn columns over ‘evangelist’ en ‘profeet’ raak getypeerd, en zeer herkenbaar in gristelijk Nederland.

    Geschreven door een hardcore baptist echter toch wat verdacht: de ene betweter die wijsheid in pacht denkt te hebben en dus anderen meent te moeten corrigeren…

    Of ben ik nu zelf ook zo’n betweter..?🙂

  13. Pittig says :

    Mijn exegese van dit verhaal:

    Dit is verhalende, zachte kritiek op mensen die allerlei eindtijdtheorieën op de bijbel produceren, daar iedereen mee lastig vallen en denken dat zij alleen de waarheid hebben ontdekt en de mysterieuze zaken hebben doorzien. Je kunt dan beter op de jongeren letten. Zij hebben de techniekjes van de man door en geven eigenlijk met hun voorzichtige reactie de juiste interpretatie van de man en zijn theorieën. Soms kun je dus beter letten op de mensen die stil zijn en hier en daar hints geven, dan op de mensen die iedereen willen overtuigen van hun eigen profetische inzichten.

    Heel herkenbaar! Mijn vader werd bij spreekbeurten regelmatig aangeschoten door zulke figuren. En in mijn evangelische tijd kwamen zulke mensen ook naar mij toe als ik voor was gegaan in de dienst, om uit te leggen hoe de wereldgebeurtenissen en de profetieën uit de bijbel juist nu samen kwamen en hoe belangrijk het was.

    Mooi stukje! Past zo bij Frank Ouweneel en vele anderen. Hoog GG gehalte.

    En daar zit ook mijn kritiek. Het gaat zo over anderen. En dan moet je oppassen dat je niet zelf als die profeet wordt en het allemaal beter ziet. Ik denk dat het verhaal meer diepte had gehad als de verteller ook zelf in de spiegel was gaan kijken. Nu is het toch vooral kritiek op anderen, waarbij de verteller buiten schot blijft. Op GG is er ook veel kritiek op anderen, maar zijn er ook altijd andere reageerders die als spiegel fungeren.

    Om binnen het verhaal te blijven: een stukje over wat die jongeren de spreker duidelijk maken over zichzelf. Dus wat hij in de spiegel van die jongeren ziet. Dat had de spiegel zoveel krachtiger gemaakt en de verteller wat zelfkritischer.

  14. Agilhartje says :

    Vlak voordat dieren uitsterven doen ze vaak aan reuzengroei. Blijkbaar heeft Goedgelovig daar nu ook last van want ik zie nu veel meer berichten op de site.
    Of hebben jullie een stapeltje liggen dat nog op moet voordat we stoppen?

  15. Roel says :

    NB
    Agape bezit ( of bezat?) overigens inderdaad in Doorn een riante rietgedekte villa, waar de nodige paarden omheen scharrelden…
    🙂

  16. Roel says :

    @ Pittig: precies wat ik bedoel!

  17. Pittig says :

    @ Roel

    Jij hebt hetzelfde een stuk korter gezegd. Nu zijn we allebei betweters!🙂

    *** gaat op zoek naar een groep jongeren ***

  18. beervis says :

    De armoede van deze columnist is dat hij van giften wordt betaald en dat er zat zaken zijn die er toe nopen besproken te worden dat dan dit uit zijn koker komt. Op deze manier bereikt hij in ieder geval niet de mensen die Jezus op zocht. Deze man behandeld bijbel studie thema’s die tot het standaard repertoire behoren. Prima hoor, hij heeft blijkbaar doelgroep, maar om nou te stellen dat hij werkelijk Jezus navolgt in zijn werk… Deze man heeft de luxe gehad om in het werk te rollen. En voor een preek in principe 250 euro (ex-BTW) te vragen, vind ik toch redelijk belachelijk. Zat mensen die gratis hetzelfde vertellen.

  19. Pittig says :

    @ Agilhartje

    GG heeft elders uitgelegd dat de virtuele plank met artikelen die ze nog hadden liggen leeg gemaakt wordt. Het is wel erg vee voor een GG omnivoor als ik. Ik begin dan ook al aardig uit te dijen.

    Ik zie GG trouwens meer als een heldere ster aan het firmament, die steeds groter en groter wordt en dan op 23 maart eindigt in een witte dwerg… of een supernova!

  20. Agilhartje says :

    @pittig supernova! Mooi beeld. De lezers van GG dijen ook uit doordat ze deze laatste weken veel achter het scherm moeten zitten om bij te blijven.
    Ik hoop dat een explosie achterwege blijft.

    Uiteindelijk is GG natuurlijk slechts een knipoog in de eeuwigheid.

  21. len says :

    Herkenbaar stuk! Alleen zal de profeet die hét licht heeft gezien over eindtijd / Israël / Moslims / oecumene / Geert Wilders / StatenVertaling zo’n stukje even makkelijk naast zich neerleggen.

  22. Pittig says :

    @ Agilhartje

    Uiteindelijk is GG natuurlijk slechts een knipoog in de eeuwigheid.

    En Matteüs van der Steen, Erik Spruijt, David Sörensen, de charismatisch-evangelische beweging, de PKN, Nederland, onze cultuur, onze wetenschap, de aarde, de zon, ons melkwegstelsel en alle tijd sinds de Big Bang tot nu, is ook slechts een knipoog in de eeuwigheid.😉

  23. Pittig says :

    @ Ien

    Inderdaad! Maar wat is eigenlijk het doel van dit stukje, vraag ik me dan af.

  24. jopie says :

    waar gaat iedereen (alle reageerders) eigenlijk heen als GG afgelopen is?

  25. midas says :

    Die christelijke organisaties in Doorn en omgeving hebben vaak die villa’s vanuit een erfenis van een donateur ontvangen. Als de berichtgeving van GG zo doorgaat, denk ik dat ik eerder af haak dan het einde. Weinig satire, veel geneuzel.

  26. beervis says :

    @Jopie
    Gewoon, ergens chillen, film kijken, beetje jammen. Tis maar net hoe de pet staat.

  27. Pittig says :

    @ midas

    Dank voor je heerlijke satirische bericht! Ik lag dubbel!

  28. Pittig says :

    @ jopie

    Ik denk dat we dan het Jeruzalem van GG verlaten en tot op de einde van alle sites op aarde de kritische en satirische boodschap gaan verkondigen? Totdat GG weer terugkomt!

  29. mafchauffeur says :

    Dit artikel gaat waarschijnlijk niet over een echte Profeet. Een échte Profeet wordt herkend door zijn schapen. Die vervolgens lekker gaan knuffelen en op schoot kruipen.

  30. Johan says :

    @beervis: Vanwaar je op de persoon gespeelde opmerkingen over Wouter? Wat heeft het op basis van giften werken te maken met de inhoud van deze column?

    Je vindt 250 euro voor een spreekbeurt veel? In de tijd dat ik zelf spreekbeurten verzorgde (over huppelen in de geest enzo) mocht je blij zijn als een gemeente 75 euro betaalde. Als een kerk me nu zou uitnodigen zou ik gewoon een vast tarief vragen, dat ‘waardebepaling achteraf’ is wel heel hip, maar werkt niet bij kerken, dan neemt de geest van armoede het over.

  31. Maarten says :

    @Johan

    Ik vind de columns van Wouter zelf ook totaal niet grappig. Ik snap beervis dan ook wel een beetje dat hij hier kritiek op levert.

    @Beervis

    Aan de andere kant verdient de voetballer Rooney op dit moment 60 cent per seconde, en heb ik daar als voetbalfan weer niet zoveel moeite mee. Over geld kunnen we altijd zeuren natuurlijk. Sommige mensen verdienen nou eenmaal veel, anderen nou eenmaal weinig. Er zijn mensen (cabaretiers bijvoorbeeld) die voor een paar uurtjes schijtlollige grappen maken 10.000 euro vragen.

    Ik verdien zelf overigens geen ene klap, ben maar een armzalig studentje.

  32. Johan says :

    @Maarten: Kritiek op de column prima, maar beervis maakt het ad hominem en die draai volg ik niet zo goed.

  33. jopie says :

    @pittig

    goedgelovig reageerders in de diaspora? Maar dan in groepjes, of zoals de apostelen alleen of twee aan twee?

    (ik heb moeite met afscheid nemen altijd, zelfs al is het plaatje wat ik van iemand heb alleen maar een bokkepoot, of een rode peper die scherp schrijft)

  34. jopie says :

    ah, nu snap ik opeens wat ik bedoelde! De Dwaze Schare is een kergenootschap right? Blijft dat bestaan als goedgelovig sterft?

  35. Pittig says :

    @ jopie

    We kunnen elkaar brieven schrijven? En dan kunnen we die later bundelen? De eerste brief van Jopie aan de dwaze schare in Rotterdam,
    Het satirische evangelie naar mafchauffeur
    De brief van Bokkepoot aan de Friezen
    1 Johan, 2 Johan en 3 Johan
    De Handelingen van Beervis
    etc.

    *** probeert met grapjes zijn verdriet te verbergen ***

  36. bramvandijk says :

    @jopie

    De Dwaze Schare is een kergenootschap right? Blijft dat bestaan als goedgelovig sterft?

    Tja, de tijd zal het leren.

    Maar toen GG aankondigde te gaan stoppen en aanbood om een eventuele vervolgwebsite te willen ondersteunen liep het niet heel erg storm. En wat is de Dwaze Schare zonder de input van dagelijkse GG-discussies? Twee keer per jaar samen een biertje drinken en nog eens lachen om Mattheus van der Steen en je afvragen wat hij sinds het stoppen van GG nu is gaan doen? Ik schat in dat de meeste mensen merken dat ze hun tijd net zo gemakkelijk met andere zaken kunnen vullen.

  37. TommyLee says :

    @bram: ik zie dat jij de ontkenningsfase al voorbij bent en nu je al aan het instellen bent op: ja er is leven na GG, was ik al maar zover,,,

  38. mafchauffeur says :

    @bramvandijk: heb jij zin, tijd en inspiratie?

  39. jopie says :

    @bram:

    Er bestaat tegenwoordig toch zoiets als forums en facebookgroepen enzo? De Dwaze Schare is iets anders dan goedgelovig. Goedgelovig is een blog voor iedereen om te lezen. De Dwaze Schare zijn mensen die vrij obsessed zijn met het kritisch kijken naar en discussieren over christelijke uitspattingen. Dat discussieren kun je ook doen aan de hand van iets wat je ff op internet tegenkwam, of een uitzendinggemistje, of wat dan ook.

    Om het even te vergelijken met een christelijk feministische facebookgroep waar ik de laatste tijd lid van ben: daar wordt zoveel content gepost dat het teveel is om te lezen, en deelt iedereen events enzo waar je heen kunt gaan, en worden gesprekken gevoerd en problemen/vragen besproken.

    Zoiets kan met Dwaze Schare toch ook?
    (niet dat ik per se vind dat dat er zou moeten zijn, maar ik vraag me gewoon af wat de Dwaze Schare gaat doen na de 23ste)

  40. jopie says :

    (er is vaak genoeg content gepost in een reactie door een reageerder later als artikel gepubliceerd, ik bedoel maar)

  41. bramvandijk says :

    @TommyLee, mafchauffeur, jopie
    Als er een plekje op het internet zou ontstaan voor de Dwaze Schare, dan zou ik dat zeker niet negeren. Maar het is natuurlijk wel zo dat de Dwaze Schare niet een statische groep is, maar zich deels blijft vernieuwen. Zonder de aantrekkingskracht van GG zal de nieuwe aanwas waarschijnlijk tegenvallen en missen we sowieso de andere reageerders om op te reageren.

    Ofwel, ik schat persoonlijk in dat het enige inspanning zal kosten om het levend te houden.

    Ik merk bij mezelf dat ik het al lastiger begin te vinden om GG helemaal bij te houden. Het is niet meer zo dat ik iedere reactie lees en op elk bericht wel reageer. Ik denk dus niet dat de combinatie van zin, tijd en inspiratie om hard aan een doorstart te trekken bij mij aanwezig is. Sorry.

    Maar misschien ben ik wel veel te negatief, onderschat ik mijn mede-dwazen wel en is inderdaad een facebookgroep oid heel makkelijk op te zetten en zijn er genoeg anderen die met nieuwe zaken komen waar ik dan vanuit mijn luie stoel weer wat op kan schieten of zo…

  42. rob says :

    @Beervis

    Hij zit in het ultieme risicoloze midden. De echte helden van God (mocht ie bestaan) zijn klokkenluiders bij onrecht.

    Bedoel je hier te zeggen dat een christen, gelovend in een rechtvaardige God helden MOETEN zijn?
    Of moet elke christen sowieso een held zijn?

    Klokkenluiden kost ook een hoop, het kan je baan kosten, en je gezondheid (stress is erg slecht voor je gezondheid).

    Het is niet iemands verantwoordelijkheid om de puinhoop aan te pakken die een ander veroorzaakt.
    Als je alles gedaan hebt om leidinggevenden op de hoogte te stellen van wat er mis gaat, heb je je taak gedaan.

    Klokkenluiden is een extra verantwoordelijkheid.
    Je kan intern en extern melden.
    Interne melding zou mijn voorkeur hebben, want het is waarschijnlijk dat bestuursleden door het lagere management niet op de hoogte gesteld worden van misstanden.
    De grote tussenlaag ga je dus passeren.

    Dan moet je met een goed doortimmerd verhaal komen, anders heeft het geen zin te melden. Dat moet je kunnen, analyseren, alles op papier zetten.

    Je moet bewijsstukken gaan verzamelen. Dat kan heel ingewikkeld liggen want je bent als niet-leidinggevende niet goed op de hoogte van zaken die op managementniveau spelen.

    Eigenlijk vind ik dus niet dat je als christen klokken moet luiden.Het overstijgt namelijk fors je verantwoordelijkheid.

    Je kan niet alle shit vd wereld op je nek nemen. Dat is niet reëel. Mensen hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid.

  43. rob says :

    @John

    Is dat Hero de Jong op de foto?

    Nee.
    Misschien heeft GG Hero uitgenodigd op de 23ste, kan je je grote vriend eindelijk in de armen sluiten🙂

  44. rob says :

    @maf

    We kunnen een grote bidstond beleggen om te voorkomen dat boze machten het toch voor elkaar krijgen dat GG ophoudt.

  45. midas says :

    @pittig
    Jij hebt de gave van het irritant zijn.
    Ik zal je missen.

  46. Pittig says :

    @ Jopie

    Er zijn genoeg reageerders die wel eens wat opmerkelijks tegenkomen en dat vrij summier willen posten, maar dan zal het redactionele en journalistieke niveau wel omlaag gaan. Ik weet niet of dat nou zo erg is.

    We zouden dan een wordpress blog kunnen beginnen met het liefst een grote groep redacteuren die berichtjes, discussievragen en opmerkelijke zaken kunnen plaatsen. Er zijn wel kosten aan verbonden als de blog steeds groter wordt. Maar GG heeft daar natuurlijk al een schat aan ervaring in! (en een lege portemonnee als tastbaar bewijs?)

    Ik wil best met GG gaan praten. Kom ik er eindelijk achter wie dat is/zijn!🙂

    Een site waar elke dag verplicht wat nieuws, raars en leuks verteld moet worden, zal niet haalbaar zijn. Een twitterkoe ook niet. Maar een blog waar vreemde zaken ingebracht kunnen worden en discussies gevoerd kunnen worden, moet toch niet onmogelijk zijn?

    Waarschijnlijk zal de mode. ..ratie wel de meeste tijd kosten, omdat ik aan reacties van GG wel merk dat er nogal wat aan nare en ongepaste reacties geplaatst worden, dat mensen onder de alias van een bekend persoon gaan reageren en dat er in het automatische filter regelmatig wat blijft hangen.

    Maar als ik zie hoeveel kennis, wijsheid en speurtalent er bij de reageerders zit, dan zal zelfs het meest kale stukje met alleen een vraag of een link en een tekstje er bij al heel wat opleveren.

    Maar uiteraard eerst een tijd van bidden en vasten of God dit wel wil…😉
    (Of: Een tijd van bier en pizza of Het Universum dit wel wil…😉 )

  47. goedgelovig says :

    @Pittig: De moderatie valt wel mee, het is vooral regie (op de bal spelen/afstemming), redactie en correspondentie die tijd vraagt. Als je serieus het initiatief wilt nemen, kun je even mailen. We zijn tot en met 23 maart beschikbaar. Daarna gaan we heel lang met vakantie.😉

  48. beervis says :

    @Johan @Rob
    Jullie beide hebben een goed punt. Is goed voor de nuancering. Maar wat ik vind en altijd dacht is dat een stichting een instelling is voor een noodzaak. Deze man leeft van Giften. En hij kan er goed van leven. Mijns inziens heeft ie niks van noodzaak te melden. Maar goed, het is blijkbaar de voorzienigheid die het zo wil. Ik vermoed dat de gene die deze man onderhoudt, er heel veel waarde uithaalt. En het geloof houdt in aannemen zoals een kind en een kinderhand is snel gevuld.

  49. beervis says :

    Hoewel de hand van een evangelist/pastor wat minder snel.

  50. jopie says :

    Hm, @pittig,

    ik zou wel even bedenken dat bij een blog de schrijver per definitie deskundiger moet zijn dan de lezer om publiek te trekken. Niemand leest een artikel dat ie zelf had kunnen schrijven. Een blog is namelijk eenrichtingsverkeer, de schrijver schrijft, de lezer leest, en mag hopen dat de schrijver aandacht heeft voor zijn comment.

    Bij een forum of facebookgroep zit dit anders. Het openen van een topic is geen eenrichtingsverkeer, maar een uitnodiging voor een gelijkwaardig gesprek. De schrijver is dus níet deskundiger dan de lezer.

    .

    Ik vraag me dus af of een low-effort-blog iets zou opleveren.

    Een high-effort-blog met content verzorgd door reageerders lijkt me wel kans hebben op succes. De effort zit hem dan in dat er een eindredacteur zou moeten zijn die stukjes van reageerders eindredactioneert en eist dat ze aan bepaalde minimum kwaliteit voldoen, en die zorgt dat er minimaal een keer in de zoveel tijd iets nieuws is. Maar mijn ervaring is dat die eindredacteur dan commitment moet vragen van reageerders omdat er anders weinig van terecht komt. Als je denkt dat reageerders dat committment wel zouden willen toezeggen dan zou het kunnen werken.

  51. Johan says :

    @beervis: Je komt met twee veronderstellingen:

    1) Deze man leeft van Giften. En hij kan er goed van leven.

    Hoe weet jij of hij er goed van kan leven? De meeste mensen die van giften annex vriendenkring leven, charismatische types als Mattheus van der Steen uitgezonderd, hebben moeite om rond te komen. Ik herinner me dit bericht op GG over wat de directie bij Agapè verdient en dat is onder modaal.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2011/05/19/agapedirectie-boert-onder-modaal/

    2) Mijns inziens heeft ie niks van noodzaak te melden.

    Dat is subjectief. Die vraag kun je aan elke ANBI of gewone stichting stellen: is het noodzakelijk en welke criteria stel je daar dan aan? Het is in Nederland gelukkig goed gebruik dat burgers zichzelf kunnen en mogen organiseren, bijv. rond goede doelen. Zolang er een groep mensen is die het werk van Wouter en zijn collega’s steunt, heeft deze stichting bestaansrecht, puur op gronden van democratie en vrijheid van godsdienst en organisatie. Niemand verplicht je om bij te dragen aan het inkomen van deze internetevangelist.

  52. beervis says :

    @Johan

    Ik heb net een stukje geschreven dat op een gegeven moment zo zuur werd dat backspace de enige optie was. Het was zuur en te speculatief bovendien. Het is niet de juiste formulering om te zegen 1-0, maar bij de poging begrijp je wel, welke kant ik op ga. Ik blijf het allemaal crappy vinden, maar ik kan niks zeggen over het bestaansrecht.