Dag meneer de evangelist

Dag-meneer-de-evangelist1Dag meneer de evangelist, u bent te gast bij mij in de stad. U werkt namelijk voor God. En dan doe je dat soort dingen: een stad bezoeken. Uw bezoek dient het hoge doel: zielen winnen voor de Heer. En dat is wat u doet.

Maar waarom gaat u dan weer weg?

Vind u het hier niet prettig? Het is een mooie stad en er is veel werk te doen voor de Heer. Zo’n eenmalig bezoek schiet niet echt op lijkt me. Ik ken u nu niet eens. Hoe heet u eigenlijk en wat doet u in het gewone leven? Bent u een gelukkig mens? Heeft u vrienden? Dat lijkt me bijzonder interessant om te weten.

U probeerde me aan te spreken in de stad…

Maar ik had net iemand van het Wereld Natuurfonds gehad. Leuke lui hoor, maar nu moest ik me haasten. U keek gespannen. En vroeg me of u me iets mocht vragen. Maar natuurlijk. Ik heb mijn horloge bij me, de tijd kan ik u zo geven. En de weg ken ik hier prima, ik woon hier al jaren. Maar dat was het niet.

Of ik God kende…

Jawel, hij is ook hier in de stad goed vertegenwoordigd. U staat notabene voor een kerk hier midden op het plein. Jawel, God ken ik wel. Of ik in de hemel kom als ik dood ben? Ach meneer, dat duurt denk ik nog wel even. Het leven van vandaag is erg belangrijk voor me. Daar geniet ik bijzonder van.

U keek wat afkeurend…

Dit was blijkbaar niet het goede antwoord. Of ik vergeving heb ontvangen? Die vraag begrijp ik niet. Of ik nooit iets verkeerds heb gedaan? Maar meneer de evangelist, bent u dan geen mens als ieder ander. Waar geleefd wordt daar worden fouten gemaakt. En niets menselijks is mij vreemd. Maar waarom vraagt u me dat?

Wat is er mis dan?

Dit is niet een heel plezierig gesprek zo. Waarom doet u zo somber? Houdt u dan niet van het mooie leven? Kom, neem een pilsje. Ik trakteer. Het is tenslotte warm vandaag en u loopt hier zo rond. Dit is mijn stad, geniet van de gastvrijheid!

U wilt geen biertje?

Oké, dan niet. Waarom kijkt u zo…? O, het is mijn oorbel. Waarom ik die heb, vraagt u. Nou, ik ben ook gelovig en in mijn oorbel staat een kruisje. Dat vind ik belangrijk. U vraagt of dat dan zo moet? Nou ja, meneer de evangelist, ik ga nu door. Dit is niet plezierig. Tot ziens meneer de evangelist.

Ik begrijp dat u morgen weer gaat…

Een andere stad bezoeken. Zielen winnen voor de Heer. Want dat is wat u doet. Toch blijft een vraag branden: houdt u wel van mijn stad? Het is misschien maar goed dat u weer gaat.

Wouter van der Toorn is Media Innovator bij Stichting Agapè en het Jesus.net Internet project. Hij blogt op Creatov.

36 responses to “Dag meneer de evangelist”

  1. Spoorzoeken says :

    Tja, een hypothetisch gebeuren daar in die stad. Wat kennen wij de motieven en mores van die ander toch goed. Nou schrijft Wouter meestentijds heel zinvolle dingen, maar zegt de schrijver hier niet juist iets vanuit zijn eigen geloofstraditie? Daar zou ik wel meer over willen horen. En laat het boos zijn over goedbedoelde pretentieloze evangelisatieacties maar aan Mark de Boer over (ND).

  2. beervis says :

    O ja, wouter. Een echte christen die het idee heeft met zijn poten in de klei te staan. Ook heeft hij van die creatieve metaforen die uiteraard het echte leven raken. Aan zijn C.V te zien ook iemand die behoorlijk heb moeten afzien, heeft echt moeten buffelen voor zijn van God verkregen knaken en het behalen van deadlines. NEXT!

  3. Bokkepoot says :

    @beervis

    O ja, wouter. Een echte christen die het idee heeft met zijn poten in de klei te staan. Ook heeft hij van die creatieve metaforen die uiteraard het echte leven raken.

    Ha!😀

    Ik zat daarboven al een tijdje moeilijk te denken over of ik zou reageren en hoe ik dat dan zou moeten verwoorden enzo…. maar toen ik naar beneden scrolde stond het er al in slechts twee zinnen. Tnx!:mrgreen:

  4. beervis says :

    @Bokkepoot
    Die had je nog van mij tegoed. Helaas zal het mij niet lukken de gehele schuld te vereffenen.

  5. Maarten says :

    @beervis

    Soms heb je van die uitspraken die de kern voor mij precies raken, of die precies verwoorden hoe ik er ook over denk. Klasse! Dat ga ik wel missen na 23 maart denk ik.

  6. beervis says :

    @Maarten
    Als ik nuchter blijf, is het een missen. Maar de statistieken voorspellen niet veel goeds.😦 Toch bedankt voor de kudo, dat zijn de echte lichtpuntjes in een geïsoleerd leven.

  7. Bokkepoot says :

    @beervis

    Als ik nuchter blijf, is het een missen.

    Heel idioot, maar in mijn achterhoofd zat ik me hier vanmorgen al het één en ander over af te vragen. Je bent best scherp momenteel, zoals ik je ook herinner van zomer vorig jaar. Geen idee of je opmerking hier misschien enig verband blootlegt.

    Ik weet niet hoe lang je hier al mee worstelt, maar ik hoop dat je er (ooit) uit komt. Of er mee om leert gaan, misschien is dat realistischer gesteld. En ik weet niet of ik dit allemaal wel zo kan zeggen en hoe ik het moet zeggen, maar ik wou het toch even zeggen.

  8. Maarten says :

    @Beervis

    In de zomer veel naar buiten gaan, dat helpt echt! Mijn humeur knapt in de zomer altijd met minimaal 30 procent op.

    Verder hoop ik net als Bokkepoot dat je hier ooit uitkomt. Veel sterkte gewenst!

  9. beervis says :

    @Bokkepoot

    Ik herken mij best vaak in jou als jij het hebt over ontchristelijking. Alleen voor mij had het een hele andere uitwerking. Niks is zwart/wit natuurlijk en valt er een hoop meer te zeggen, maar Chaim Potok heeft het aardig verwoord:

    Een lang moment ging voorbij voordat het woord en het gezang dat opsteeg van zijn eigen lippen herkende. En toen was het dat hij het bolwerk doorbrak tot in de verlichte toegang naar zichzelf, zoals hij nooit eerder de bloot gewoelde wortels en de wirwar van lang begraven verbindingen had gezien, en een eindeloos verdriet maakte zich van hem meester.

    Bij mij is er zoveel los gekomen dat ik voornamelijk de rust vind in het verdoven.

    Ik ben al 10 jaar aan het worstelen met verslaving.

  10. beervis says :

    Vandaag weer 5 dagen nuchter.

  11. Bokkepoot says :

    @beervis

    Vandaag weer 5 dagen nuchter.

    Zoiets vermoedde ik al. Verdomme beervis, hou dit vast.

    (ok, klink nu als een 4-uur-cup-a-soup-goeroe maar ik bedoel het goed:mrgreen: )

  12. beervis says :

    @Bokkepoot
    Ik doe mijn best tot zoverre mijn hart arglistig is. Verder heb ik nog geen vooruitzicht of zin. Een verslaafde kijkt niet verder dan de beloning op korte termijn. Een sociaalnetwerk is ook van belang, maar heb een grote hekel aan de bemoeizucht die ik daar dan van moet verlangen. En het heeft mij aardig wat moeite gekost om wat ik had te vernietigen. Tevens de waarde van een nuchter leven is moeilijk in te schatten als het naar gevoel compleet nutteloos en naar de tyfus is. Maar dat het leven iets is waar je zelf verantwoording voor moet nemen, ten alle tijden ongeacht hoe of wat en dat een verslaving een maatschappelijk probleem is, is voor mij evident. Maar ik heb Issues, issues, issues, geen weegschaal die het wegen kan.

  13. beervis says :

    @Bokkepoot
    Antwoord in moderatie

    Zal wel liggen aan mijn poëtische (ander vertaald, gebrekkige) manier van schrijven.

  14. Bokkepoot says :

    @beervis

    Antwoord in moderatie. Zal wel liggen aan mijn poëtische (ander vertaald, gebrekkige) manier van schrijven.

    Zeg het maar gewoon nog een keer maar dan zonder al die lelijke woorden.:mrgreen:

  15. Johan says :

    Levensbeschouwelijke werving op straat zou verboden moeten worden. De boodschap is ongeacht de varierende subtiliteit altijd hetzelfde: Wat voor levensovertuiging de voorbijganger ook heeft, de evangelist weet het altijd beter, ondanks dat vele groepen roepen de “waarheid” te belijden. Ga toch lekker weg, ik ga toch ook niet op straat mensen lastigvallen met mijn (niet bestaand) geloof in een hogere macht?

  16. Bokkepoot says :

    @beervis

    Een sociaalnetwerk is ook van belang, maar heb een grote hekel aan de bemoeizucht die ik daar dan van moet verlangen.

    Kan ik me iets bij voorstellen.

    Tevens de waarde van een nuchter leven is moeilijk in te schatten als het naar gevoel compleet nutteloos en naar de tyfus is.

    Duidelijke taal.

    Maar ik heb Issues, issues, issues, geen weegschaal die het wegen kan.

    Nee joh, niks wegen. Gewoon alles op één hoop gooien, het overzicht kwijtraken en er nóóit meer uit komen. Doe ik ook altijd.:mrgreen:

    Tjonge beervis, wat een klotezooi. Of klotszooi, zoals mijn spellingscontrole er van maakt. Maar uiteindelijk weet je zelf het beste wat er écht moet gebeuren. En als je dat niet weet, dan betekent dat dus dat je toch mensen nodig hebt die denken dat zij het wel weten en die aan je kop komen zeiken en zich met van alles komen bemoeien en die je liever dood zou wensen, maar die je uiteindelijk toch verder zullen helpen.

    Of iets van die strekking.

  17. Bokkepoot says :

    @beervis

    Ah. Ik heb zojuist je uit-de-moddernatie-getrokken reactie geciteerd.
    Dus mijn antwoord zit nu ook in de moddernatie.:mrgreen:

  18. TommyLee says :

    @beervis: sterkte joh!

  19. Pittig says :

    @ beervis

    Tjonge! Ik heb grote bewondering voor je dat je een andere, betere weg zoekt! En wat knap dat je die verschrikkelijk moeilijke stap genomen hebt om alles te vernietigen! Heel veel sterkte, moed en wijsheid met al die issues.

  20. pippi says :

    Een zelfde soort evangelist kreeg van mij (toen 16 jaar) ooit het enthousiaste antwoord “ja ik ben ook christen! ”
    Een minuut later liep ik gedesillusioneerd en verward weg.
    Zijn reactie was namelijk: “maar heb je de heilige geest wel ontvangen?”
    20 jaar later weet ik nog altijd niet hoe je dat moet ontvangen. Want elke keer denk ik dat ik er iets niet helemaal goed van heb begrepen.
    Grr.

  21. Professor Prietpraat says :

    @Pippi, ik kan alleen maar zeggen, lees de Bijbel maar, dat is het handigste, tegenwoordig kan dat ook op http://www.biblija.net waar je alle vertalingen bij elkaar hebt en op woorden kan zoeken. Zoveel mensen en kerken en kerken en stromingen, zoveel meningen. Het beste is zelf lezen en zelf om wijsheid, inzicht en leiding vragen aan God. Volgens mij kom je dan een heel eind verder dan luisteren naar al die mensen die het allemaal zo goed weten maar het allemaal anders geloven en vertellen of het zelfs veel te ingewikkeld en ongrijpbaar maken. Het geloof is in de eerste plaats vooral persoonlijk tussen jou en God. Een relatie kost altijd tijd en inzet, wil je een relatie met God en meer over Hem te weten komen dan zal je er ook tijd in moeten investeren. Of klinkt dat onlogisch?

  22. Vinegar says :

    Ha Beervis, je kent me helemaal niet, ik reageer maar af en toe, maar je woorden over jezelf hebben me geraakt. Daarom wens ik je superveel goeds voor de toekomst. Het leven gaat met vallen en opstaan, weet er zelf ook wel wat van inmiddels. Van wat ik eerder van jou heb gelezen, ben je een te bijzonder mens
    om op te geven. Het allerbeste joh!!

  23. Vinegar says :

    Dat herken ik Pippi. En ongewild laat zo’n opmerking je niet meer los. Heel oneerlijk eigenlijk, zo’n manier van ‘evangeliseren’. PP, bedankt voor je reactie, mooi!

  24. beervis says :

    @Pittig,TommyLee, Vinegar
    Bedankt voor de bemoediging!

    @Bokkepoot

    En maar wachten. Maar uiteraard toch bedankt. Ik ga er vanuit dat het een hele toffe reactie is. Niet tof is uiteraard ook goed. De waarheid is meestal niet bepaald het zonnetje in huis.

  25. Bokkepoot says :

    Ik ga er vanuit dat het een hele toffe reactie is.
    Niet tof is uiteraard ook goed.

    Ah gelukkig, ik kan nog alle kanten met je op.:mrgreen:

    De waarheid is meestal niet bepaald het zonnetje in huis.

    Dat zonnetje in huis heb je ook helemaal niet nodig vandaag.
    Kijk naar buiten.😉

  26. Bokkepoot says :

    @beervis

    Ik doe ‘m wel gewoon nog een keer. En dan zet ik die ene aardige ziekte uit jouw reactie wel even tussen puntjes. Misschien helpt dat.😉

    Een sociaalnetwerk is ook van belang, maar heb een grote hekel aan de bemoeizucht die ik daar dan van moet verlangen.

    Kan ik me iets bij voorstellen.

    Tevens de waarde van een nuchter leven is moeilijk in te schatten als het naar gevoel compleet nutteloos en naar de t.y.f.u.s is.

    Duidelijke taal.

    Maar ik heb Issues, issues, issues, geen weegschaal die het wegen kan.

    Nee joh, niks wegen. Gewoon alles op één hoop gooien, het overzicht kwijtraken en er nóóit meer uit komen. Doe ik ook altijd.:mrgreen:

    Tjonge beervis, wat een klotezooi. Of klotszooi, zoals mijn spellingscontrole er van maakt. Maar uiteindelijk weet je zelf het beste wat er écht moet gebeuren. En als je dat niet weet, dan betekent dat dus dat je toch mensen nodig hebt die denken dat zij het wel weten en die aan je kop komen zeiken en zich met van alles komen bemoeien en die je liever dood zou wensen, maar die je uiteindelijk toch verder zullen helpen.

  27. Bokkepoot says :

    Zie je, dat helpt.:mrgreen:

  28. Bokkepoot says :

    Oh, ik vergat m’n laatste zin, vergeten mee te knippen en plakken:

    …. dan betekent dat dus dat je toch mensen nodig hebt die denken dat zij het wel weten en die aan je kop komen zeiken en zich met van alles komen bemoeien en die je liever dood zou wensen, maar die je uiteindelijk toch verder zullen helpen.

    Of iets van die strekking.

    Toch essentieel om die er nog even bij te zetten.😉

  29. Agilhartje says :

    Jaaaren geleden kwam ik in de binnenstad van Groningen een evangelist tegen die samen met zijn zoon voorbijgangers probeerde te overtuigen van zijn versie van het evangelie.
    “Ik ben al gelovig” zei ik tegen hem.
    “Kom dan mee met ons om mensen aan te spreken” zei hij.
    “Dat is niet mijn methode” zei ik, “ik bereik meer mensen met mijn manier”.
    De man keek afkeurend, zijn zoon keek neutraal (of schaamde hij zich voor zijn vader?).

    Vervelende mensen die betweters die heel selectief sprokkelen in onze Bijbel en hun mening en methode willen opdringen aan andere christenen.

  30. beervis says :

    @Bokkepoot
    Ik voel wat weerstand opkomen bij jouw reactie, maar wat in mij opkomt is: http://youtu.be/aWmkuH1k7uA . Het is ook weer niet http://youtu.be/RrkAlNhQKWU
    Maar wat wel? ik weet het niet. Ik vermoed dat we daar niet meer uit komen in de tiet die nog rest.

  31. Bokkepoot says :

    @beervis

    Ik herken wel iets van eendje Kwak. Niet de behoefte om in een pannetje te schijten en dat op het vuur te zetten, maar wel de gedachte erachter.

    Maar wat wel? ik weet het niet.

    Echt niet?

    Het stomme is dat het vaak makkelijker is om dit soort zaken voor een ander op te lossen (of in elk geval te zien waar oplossingen liggen) dan dat je het voor jezelf op een rij kan krijgen. Althans, dat denk ik. Ik heb wellicht niet de issues zoals jij die hebt maar er zijn wel dingen waar ik mee worstel. En zelf zie ik eigenlijk alleen maar beren op de weg, waar een ander dan denkt: “waar heb je het over”.

    Maar er zitten meerdere kanten aan. Zoals bij eendje Kwak: het oplossen van een probleem is één ding, maar het kunnen leven met de oplossing is twee. Ik noem mezelf een ‘laatbloeier’, maar eigenlijk kan ik beter zeggen: ‘uitsteller’. Maar dat uitstellen heeft op een gegeven moment ook een functie gekregen. Want als je een issue oplost, maar dan ook écht oplost, dan weet je dat daaronder weer een volgend issue zit.

    Een schoon en opgeruimd huis kan heel confronterend zijn.

    Ik vermoed dat we daar niet meer uit komen in de tiet die nog rest.

    Ik weet het niet.

  32. Bokkepoot says :

    @beervis

    Misschien beetje raar om dat nu pas te vragen, maar wat is precies je weerstand bij mijn reactie?

  33. beervis says :

    @Bokkepoot

    Ik denk dat ik niet in staat de som van mijn leven weer te geven en eigenlijk wil ik dat ook niet. Bij jouw vraag voel ik dat we dan zaken komen waar ik niet aan wil. Wat ik er uit zou gooien zou allemaal (zelf)excuus zijn. Ik probeer toch zo min mogelijk lucht te verkopen, hoewel ik er soms niet onderuit kom. Maar goed, het gaat hier tenslotte meer om het ter kennisgeving. Moreel support kan, maar is hier niet hoofdzakelijk. En dat is maar goed ook.

    Wat ik wel kan, is het een en ander vertellen over verslaving en wat dat met mijn persoon doet. Over het clean en de roes, de worsteling van 10 jaar. Tenminste ik zou daar wel mijn best voor doen om eerlijk te antwoorden.

    Het is een probleem wat in praktische zin moet worden opgelost. AA/NA Wijsheden ken ik zat. Maar op het moment is mijn strijd tegen de onbestemdheid de grootste.

  34. Bokkepoot says :

    @beervis

    Ik denk dat ik niet in staat de som van mijn leven weer te geven en eigenlijk wil ik dat ook niet. Bij jouw vraag voel ik dat we dan zaken komen waar ik niet aan wil.

    Oh nee maar dat moet je ook zeker niet doen. Ik was alleen even in twijfel of je ‘weerstand’ iets met mijn manier van reageren te maken had, of dat het meer inhoudelijk iets opriep. Doet er verder ook niet zo toe.

    Moreel support kan….

    Vanavond op tijd naar bed, he.

    …. maar is hier niet hoofdzakelijk.

    Oh. Nou, zoek het dan maar zelf uit.😉

    Wat ik wel kan, is het een en ander vertellen over verslaving en wat dat met mijn persoon doet. Over het clean en de roes, de worsteling van 10 jaar.

    Ik weet van heel dichtbij (met mijn neus er letterlijk boven op) wat verslaving inhoudt en hoe het mensen kan veranderen en levens kan ontwrichten. En zelf weet ik dat ik van nature aardig verslavingsgevoelig ben.

    Elke worsteling is anders, maar ik kan me er wel enige voorstelling van maken.

    Het is een probleem wat in praktische zin moet worden opgelost. AA/NA Wijsheden ken ik zat. Maar op het moment is mijn strijd tegen de onbestemdheid de grootste.

    Het zal een combinatie zijn? Hoewel ik gevoelsmatig ook wel het meeste bij je eerste zin blijf hangen. In elk geval zal dat de eerste stap zijn.

  35. beervis says :

    @Bokkepoot

    *Valt stil…* Ik denk dat je het allemaal wel vat. Maar goed, mountains for everyone.