Top-10 dooddoeners bij geestelijk misbruik

The-Girl-at-the-End-of-the-WorldElizabeth Esther heeft een top-10 van dooddoeners opgesteld die gebruikt worden om mensen die geestelijk misbruikt zijn de mond te snoeren. Zoals: “Je laat een wortel van bitterheid in je hart groeien”, “Spreek je niet uit tegen de gezalfde van de Heer” en “Heb je de mensen die je gekwetst hebben wel vergeven?” Esther heeft haar eigen ervaringen met geestelijk misbruik opgeschreven in het boek ‘Girl at the end of the world. My escape from fundamentalism in search of faith with a future.’

3 responses to “Top-10 dooddoeners bij geestelijk misbruik”

  1. mafchauffeur says :

    Dit ruikt naar plagiaat, goedkoop effectbejag en dollartekens. Hoeveel hoopt die dame hiermee te verdienen?

    Die top 10 staat al eeuwen decennia lang in het Handboek Apostel. Hier en daar -met toestemming- overgenomen in het Handboek Pastoraat.😉

  2. jopie says :

    Goodness, die tiende is zeer veelgebruikt door David Sorensen. “Tsjah, er zijn zoveel mensen die zegen ervaren hebben door wat ik schrijf, dús is wat ik schrijf per definitie goed en ben ik gezalfd!”

    Ik mis nog zn andere favoriet: “ik hoorde dit van God terwijl ik stille tijd aan het houden was, dus is het waar”

  3. ardbeg10y says :

    met @maf eens.

    Inhoudelijkere reactie: Ik schat dat 90% procent van de mensen uitstekend weerbaar is tegen manipulatie, of vindt het juist fijn om gemanipuleerd te worden en blijft zitten waar ze zit. De 10% anderen, tsja, neem je verantwoordelijkheid voor het te laat is en je enorm bitter wordt.