Kom bij Ichthus Amsterdam!

ichthusamsterdamGristelijke studentenvereniging Ichthus Amsterdam promoot zichzelf actief op YouTube. Hierdoor weten we nu dat deze club staat voor breien, bijbelstudie en kubussen naar mekaar overgooien. En nerds die op een gitaar met basisakkoorden een onverstaanbare ode zingen aan de Ichthusvrouw, de muts der mutsen. Ichthus Amsterdam staat ook voor mislukte corpsimitaties, want Ichthianen willen diep in hun hartje toch liever een bierzuipende Navigator zijn.

54 responses to “Kom bij Ichthus Amsterdam!”

  1. Plant says :

    Nou goedgelovig, jullie hebben jezelf weer overtroffen! Wat een spannende journalistiek! Ik zal dit soort artikelen echt gaan missen.

  2. thebutler says :

    Dankbaar zingen over goodgoodfood terwijl de macaroni prut afkoelt …

  3. Maarten says :

    Als student zijnde vind ik dit toch wel een interessante analyse. In Utrecht staan de lui van Navigators (onder niet-gelovigen) soms bekend als hypocriet, omdat er inderdaad nogal eens een biertje te veel gedronken wordt.

    Met Ichthus ben ik vorig jaar een keer meegelopen toen ik nog in mijn afvalligheidsfase zat. Er werd inderdaad macaroni gekookt, gitaar gespeeld en bijbelstudie gehouden. Mijn kritische vragen werden niet al te bepaald gewaardeerd. Als je de aansluiting met andere studentenverenigingen wilt houden dan moet je het op deze manier doen😉

  4. jopie says :

    Ho eens even! Navigators staat ook voor breien! Jopie is soc.lid bij een Navigators vereniging die drie jaar geleden een intensieve breiperiode heeft gekend in bepaalde kringhuizen.

    Ook mislukte corpsimitaties zijn kern van de Navigatorscultuur, hierbij ligt de nadruk op mislukt. De imitators tonen een hondshijgerig respect voor ‘echte’ corpsleden.

    Het enige wat Navigators en Ichthus onderscheidt is dat Navigators geen zwarte panty over magere knieën dragen en zo’n brilletje. En waar Ichthus leden op een awkward manier evangeliseren doen Navigatorsleden dat gewoon niet, ondanks de slogan. Ohja, en het landelijk Navigators songfestival is intens succesvol (als je even niet kijkt naar de financiële drama’s die daaruit voort vloeien dan).

  5. mafchauffeur says :

    Geen panty dragen lijkt mij heel verstandig tijdens het vuurspugen (Navigators: Vuur, Bier en Bijbel).

  6. jopie says :

    Oehh, die jongen uit die still, die zo danst, die zong tijdens het songfestival verliefderigmakend goed. Dat dan weer wel.

    Navigators: vuur, bier, bijbel, knappe hipsters

  7. ardbeg10y says :

    Tis pils, geen bier wat ze daar drinken. Belangrijk verschil.

    Erg idee dat mijn zoon ooit ook door zo’n onbeschaafde wereld heen moet gaan. Toch maar kostschool in schotland regelen.

  8. jopie says :

    hm, er zit ook altijd wel een groepje aan het speciaalbier hoor, meer dan bij t corps vermoed ik.

  9. ardbeg10y says :

    op_de_evangelische_manier ( vuur, bier, bijbel, knappe hipsters ) != ardbeg10y

  10. Wolfz says :

    Ichthus breid maar door, volgens mij ben jij ook een redelijke insider jopie dat je het verhaal kent van die duizenden euro’s van het NSV songfestival… Ach, gun het eenieder, echt kritische vragen kunnen bij Navigators ook niet gesteld worden… (zie topic uit 2010 over de fusie van NSMaastricht en Ichthus Maastricht.

  11. Johan says :

    Ik biecht hierbij op dat ik vroegâh ook bij zo’n suffe wereldvreemde studentenvereniging heb gezeten. Als ik dit zie heb ik een déjà-vu. Het is bizar hoe weinig er is veranderd in al die jaren. De kleffe macaronicultuur is consequent van generatie op generatie doorgegeven als was het het Evangelie zelf.

  12. Maarten says :

    @Johan

    Dat idee kreeg ik dus ook toen ik er een paar keer rondliep. Aardige mensen hoor, maar ze leven veel te veel hun eigen wereldje als je het mij vraagt. Zelfs een beetje wereldvreemd zou ik zeggen.

  13. Johan says :

    Deze is ook erg.

  14. Maarten says :

    @Johan

    Ik herinner me ook dat ik vorig jaar bij het vak religiewetenschappen een presentatie moest houden over scheppingsverhalen in de verschillende religies. Ik zat bij een reformatorisch meisje die het scheppingsverhaal uit Genesis doodleuk opdreunde alsof het echt gebeurd was.

    “Ja en toen schiep God alle dieren en toen de mensen. Ja en of God de wereld in zes dagen geschapen heeft weten we natuurlijk niet zeker, maar ik denk van wel. Ik geloof niet dat we uit een aap zijn ontstaan ofzo. Feit is wel dat God het allemaal gemaakt heeft.”

    Je kunt de reactie van de docent wel raden.

    “Dit heeft niets met een beschouwende wetenschappelijke houding te maken.”

    Want dat was natuurlijk het hele doel van de opdracht, gewoon vertellen wat de verschillende religies zeggen over de schepping van de wereld. Niet allerlei waarheidsclaims maken. Toen ik haar hier achteraf op wees, keek ze me aan alsof ze water zag branden.😉

  15. Maarten says :

    @Johan

    Dat filmpje is echt tenenkrommend inderdaad. En zó verschrikkelijk herkenbaar.

  16. Maarten says :

    Van dit soort filmpjes wordt ik dan zelf toch een stuk vrolijker. En hoewel Rutger soms onuitstaanbaar is, kan ik hem hier prima begrijpen.

  17. Pittig says :

    @ Johan

    Ik zie jou wel als Jim daar staan. Alleen ben jij natuurlijk veel knapper!😉

  18. Pittig says :

    @ Maarten

    Ik vind het geen pretje om naar dat filmpje van Rutger te kijken. Het is zo respectloos, manipulerend, passief agressief, dom en onnozel.

  19. beervis says :

    Met pittig eens.

  20. Maarten says :

    @Pittig

    Ik kan er wel om lachen eigenlijk, sorry.😉

  21. Maarten says :

    @Pittig

    Maar ik kan ook wel snappen dat gelovigen er minder blij van worden natuurlijk.

  22. ardbeg10y says :

    @maarten

    het heeft met beschaving te maken, niet met gelovigen.

  23. Maarten says :

    @ardbeg10y

    Tja… Ik heb al gezegd dat ik Rutger onuitstaanbaar vindt, maar dat vind ik van Rogier Havelaar al helemaal. En natuurlijk gaan sommige opmerkingen (nog gen**kt?) wat ver, maar de overall impressie van de bijeenkomst vind ik best aardig en ik herken me er wel in.

  24. ardbeg10y says :

    @maarten

    Die opmerkingen over gen**kt heb ik geen enkele moeite mee. Ik heb moeite met voor gek zetten van mensen als ze klein / anders zijn. Lichamelijke zaken waar mensen niets aan kunnen doen.

  25. Maarten says :

    @ardbeg10y

    Kan ik begrijpen ja. Misschien had ik het filmpje gewoon niet moeten posten.

  26. Pittig says :

    @ Maarten

    Provoceren om te provoceren. Volkomen respectloos. Hij kan zijn werk doen bij de gratie van het respect van anderen. Dus is dit gewoon parasitair gedrag. Als we geen respect meer voor elkaar hebben, dan wordt het héél snel Onleefbaar Nederland. Zelfs in het voetbal is er meer respect.🙂

    Maar zou jij zo behandeld willen worden? Zou je willen dat hij jouw zus en moeder zo behandelde?

    Paul de Leeuw is een heilige in vergelijking bij Rutger en prikt veel op een veel betere manier door maatschappelijke gevoeligheden heen.

    En zoals Rogier Havelaar al zegt: deze bijeenkomst verschilt nauwelijks met de jongeren afdelingen van andere partijen. Dit is de sfeer van al die bijeenkomsten. Ik zie er de lol niet van in. Tenzij je christen-pesten gewoon leuk vindt.

    Als een andere “Rutger” deze Rutger eens op die manier zou interviewen en die hele Powned belachelijk en zeer denigrerend zou behandelen, ben ik heel benieuwd hoe Rutger dan zou reageren.

    Ik vond Slob heel sterk, maar die heeft ook veel meer media-ervaring.

    De politici moeten gewoon Powned gaan negeren, net zoals ze dat bij de Centrum Partij deden. Dan houdt het hopelijk snel op. Rutger zal dan misschien eerst nog verder radicaliseren, maar als powned alleen nieuwsitems kan uitzenden met mensen die Rutger negeren, zal het al snel niet meer bekeken worden.

    Ik kijk nog liever naar cabaretiers die het christelijke geloof afzeiken, maar wel met goede argumenten en een idee erachter komen. Dit is het gedrag van iemand die in zijn persoonlijke ontwikkeling is blijven steken in een extreme vorm van puberteit. En bovenal een grove vorm van misbruik van de macht van een camera en een microfoon.

  27. Pittig says :

    @ Maarten

    Vorige reactie is mosterd na de maaltijd. Maar het gaat niet alleen om het plaatsen van dat filmpje, maar ook om de reden waarom jij het leuk vindt.

    Wat in het filmpje sprak jou eigenlijk aan?

    (Ik had deze vraag eerst moeten stellen en toen mijn betoog moeten houden, excuus!)

  28. ardbeg10y says :

    @waarde heren pittig en maarten

    Toch wil ik Maarten bedanken voor het posten. Het maakt namelijk wat los en dat is prima. Waar vragen als het bestaan van God e.d. me niet zoveel interesseren, doet dit me veel meer. Wellicht is dat nu juist het aspect waarom ik wel graag naar de kerk ga (zonder morele exclusiviteit te willen claimen).

    Dus: Maarten, bedankt!

  29. Pittig says :

    @ ardbeg10y

    Het maakt jou niet zoveel uit of God bestaat?😉

    En ik zeg: negeren die filmpjes van Rutger (oeps, ik heb er juist heel veel aandacht aan besteed…🙂 )

  30. Pittig says :

    @ rob

    Kijk, hier ben ik dus wél hypocriet bezig geweest!😉

  31. Maarten says :

    @Pittig

    Je hebt je punt gemaakt.

    En zoals Rogier Havelaar al zegt: deze bijeenkomst verschilt nauwelijks met de jongeren afdelingen van andere partijen. Dit is de sfeer van al die bijeenkomsten. Ik zie er de lol niet van in. Tenzij je christen-pesten gewoon leuk vindt.

    Vind ik eerlijk gezegd soms wel leuk ja. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik me volledig herken in het oh zo brave imago wat door de buitenwacht vaak wordt geschilderd. Op een of andere manier irriteert me dat, het irriteerde me ook al toen ik nog christen was. Dus dan kan ik er wel om lachen als er een christelijk liedje wordt afgespeeld waarbij je een paar mensen met brillen keihard opwekkingsliederen ziet mee blèren. Vaak zijn het karikaturen, maar in dit geval denk ik dat dit best representatief is voor een groot gedeelte van de gereformeerde bond/gereformeerd vrijgemaakte kerk. Maar misschien vergis ik me hier verschrikkelijk in.

    Maar je hebt gelijk dat er wel wat meer respect mag zijn voor mensen die anders denken, en dat het anders een rotzooi wordt in ons land.

  32. beervis says :

    @Pittig
    Ach joh, Rutger heeft zijn tijd gehad. Powned denk ik trouwens ook. Ze zijn nog steeds niet in staat ook maar een beetje kwaliteit neer te zetten. Meer zorgen maak ik me over de PVV.

  33. Johan says :

    Tsja… Rutger… Ik vond zijn vraag aan Rutte ‘Heb je nog geneukt?’ ook respectloos. Dit filmpje laat precies zien wat er mis is met zijn stijl van opereren:

  34. Maarten says :

    @Pittig

    Ik zag je vraag pas toen ik mijn bericht al gepost had maar ik denk dat ik al wel aardig antwoord heb gegeven.

  35. beervis says :

    @Maarten
    Alleen met het anders denken mag best een loopje worden genomen.

    Maar termen als christenhond vind ik tegen het discriminerende aanschurken.

  36. Pittig says :

    @ Johan

    We zijn het weer eens roerend eens. (Heb je al mijn reactie hier al gelezen?)

  37. Johan says :

    @Pittig: Gezien. Een late inkeer is niet erg.🙂

  38. Robert (@rvdlinden) says :

    Manmanman, dat filmpje voor de Retraite … het laatste shot is wel het mooist: groepsknuffel, maar dan wel met een kuise 10 centimeter tussen de jonge ongetrouwde lijven. Netjes hoor🙂

  39. Robert (@rvdlinden) says :

    Mooi filmpje trouwens, met die kubus. Zit goed in elkaar, toch?

  40. afolus says :

    @Ruub
    Geweldig plaatje…
    Ben ook maar nooit op stijldansen gegaan…
    Wij vonden schuifelen fijner.
    Die “dansvorm” was ook prima te combineren met stille tijd in de avond…😎

  41. Robert (@rvdlinden) says :

    De ‘Ode aan de Ichthusvrouw’ vind ik trouwens een pareltje. Die jongen heeft samen met een vriend wel eens een hele cabaretshow gegeven op (jawel) de retraite, en dat vond ik écht grappig, al waren er natuurlijk ook mieperds die de grapjes te ver vonden gaan. Hij steekt in het liedje de draak met de Ichthus-mutsen, met het cultuurtje waarin iedereen eigenlijk op zoek is naar een vriendin maar doet alsof dat niet zo is, enzovoort. Hij durft dat van die vriendin tenminste toe te geven. Dat vind ik een stuk stoerder dan dingen roepen over ‘bier en bijbel’. Hulde aan deze Ichthusman!

  42. jopie says :

    @robert:
    je moet frases als “hulde aan …” en “deze man” wanneer je het over een jongen hebt, en “… hoog” altijd vermijden wanneer je niet tegen verenigingsleden spreekt, buiten de verenigingscontext klinkt het vrij belachelijk.

  43. mafchauffeur says :

    Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan de provincie “Ichtus” Harderwijk. Aura lezen, droomuitleg en tatoeage lezen, dat spreekt studenten veel meer aan.😉

  44. afolus says :

    Die Sörensen is helemaal los….

  45. shinshinnun says :

    @maf
    Dussssssss

  46. Bokkepoot says :

    @afolus / @maf

    Die Sörensen is helemaal los….

    Logisch, als je al eerder zo’n beurs hebt meegemaakt.

    In De Kiekmure verzamelde zich zaterdag 5 oktober een grote groep mensen die, geleid en geïnspireerd door de Heilige Geest, stond te popelen om de liefde van Jezus te delen met de spiritueel zoekende mens. Er kwamen honderden mensen op af, nieuwsgierig geworden door de vele billboards en krantenartikelen. Al ruim voor de openingstijd stonden mensen voor de deur te wachten.

    Overal stonden ‘consulttafels’, waaraan mensen konden plaatsnemen voor spirituele adviezen, droomuitleg, geestelijke vragen, gebed voor ziekte en nog veel meer. In een hoek, achter een soort vitrage, waren een paar jonge dames profetisch aan het zingen over de bezoekers. Een kunstenaar maakte persoonlijke, profetische schilderijen, de mensen zaten er lang voor in de rij. Een groep kinderen liep door de zaal en vroeg de bezoekers of ze voor hen mochten bidden. Dit leverde zeer ontroerende taferelen op.

    Er was een stand met zalfoliën die volgens Bijbels recept waren gemaakt, er was een dame die prachtige, geïnspireerde schilderijen tentoonstelde, er kon avondmaal gevierd worden, en nog veel meer.

    Een succesformule!

    Heel veel mensen vulden na afloop de enquete in. Er waren heksen, soefi’s, agnosten, New Agers, wicca’s en andere spirituele richtingen vertegenwoordigd. Bijna allemaal gaven ze aan een spirituele ervaring te hebben gehad en ervoeren ze harmonie, vrede, licht, acceptatie en positieve energie. Het viel sommigen op dat iedereen blij was en lachte en dat er eenheid was.

    *noteert 12 april vast in zijn agenda*

  47. mafchauffeur says :

    @Bokkepoot: dat Aura lezen en Tattoo lezen is een uitbreiding.😉

    Logisch, je moet blijven innoveren. Stilstand is achteruitgang.

  48. Bokkepoot says :

    @maf

    Leuk! Alleen heb ik geen aura…..😐
    Weet iemand waar ik er één kan laten zetten?😀

    (zo’n tattoo lijkt me maar pijnlijk)

  49. mafchauffeur says :

    @Bokkepoot: tuuuuurlijk heb jij een Aura. Vrijwel iedereen hier op GG heeft een Religieuze Geest, en jij behoort niet tot de uitzonderingen op die regel.

    De gebruikte termen zijn in het jargon van de New Age, maar in feiten zijn het gewoon andere benamingen voor bijbelse werkingen van de heilige Geest (zie 1 Kor. 12, 14).

    Spiritual healing (= bevrijding van demonen). Boodschappen uit de Goddelijke wereld (= profetie). Auralezen (= Onderscheiding van geesten). Healing (= Gebedsgenezing)

    Eindelijk je kans om met een vrouwenstemmetje te gillen, je als een mietje te gedragen, als een buikdanseres te dansen, perverse woorden te roepen en als een slang op de grond te kronkelen. Zonder dat iemand dat vervelend vindt. Integendeel.:mrgreen:
    http://www.real-life.nl/bijbel-homofilie/

  50. Bokkepoot says :

    @maf

    Eindelijk je kans om met een vrouwenstemmetje te gillen, je als een mietje te gedragen, als een buikdanseres te dansen, perverse woorden te roepen en als een slang op de grond te kronkelen.

    Fantástisch! 😀

    ———————-
    😯❗

    Hmm, wacht even. En daarna?🙄

  51. afolus says :

    Persoonlijk heb ik een beetje jeuk aan mijn aura…

  52. Pittig says :

    @ Afolus

    1. Dat wisten we allemaal al.
    2. Dus jij hebt een aura?
    3. Kun je die jeuk omschrijven? Zit het bijvoorbeeld in de aura rond je hoofd? Of rond je kruis?

  53. Pittig says :

    Jezus werd toch ook vaak met een aura afgebeeld? Misschien kan Sörensen hem daar ook vanaf helpen?