Spontane doop in megakerk blijkt in scène gezet

Het gaat niet zo goed met de Zuidelijke Baptisten in Amerika. Er worden steeds minder mensen gedoopt. Behalve dan in de Elevation Church in Charlotte (NC) waar de 34-jarige voorganger Steven Furtick de show steelt doordat tijdens zijn diensten er spontaan tientallen mensen opstaan en naar voren komen om zich te laten dopen. Maar nu blijkt dat die spontane dopelingen zijn gebriefd en dat het hele zaakje in scène is gezet.

n-STEVEN-FURTICK-large570

Eerder lag Furtick al onder vuur omdat hij een optrekje van 1,6 miljoen dollar had gekocht (daarbij vergeleken zijn Zeur en Mat maar doetjes).

15 responses to “Spontane doop in megakerk blijkt in scène gezet”

  1. kleautzak says :

    Ze zijn het grote voorbeeld voor Zeur en Mattie

  2. Dus.... says :

    Hoe zijn ze daar achter gekomen dan? -nieuwsgierig naar meer vh verhaal….-

  3. René says :

    Bronvermelding?

  4. mafchauffeur says :

    Het is net als bij, om maar een voorbeeld te noemen, Youp van ’t Hek. Die plant ook zorgvuldig allerlei “spontane gebeurtenissen” in zijn optredens.

    Niks mis mee. Er dient tenslotte orde te zijn in de Gemeente.

    Als je spontane gebeurtenissen wil, moet je naar een conferentie of dienst van Zeurensen. Daar loopt alles ongepland en ongeregisseerd. Wel altijd volgens een voorspelbaar stramien, maar blijkbaar is zijn God ook maar een gewoontedier.😉

  5. Oscar de Tweede says :

    Tja, dat dopen. In de begintijd van de EO zaten de evangelischen nogal op te scheppen over het aantal dopelingen in Kenia. Dat zat een zendingsorganisatie van de Hervormde Kerk (GZB) niet lekker. Zij zaten daar al jaren moeizaam te werken aan de uitbreiding van het Koninkrijk, dat vorderde maar traag en dan komen die evangelischen en die scoren duizenden en nog eens duizenden bekeerlingen.
    Toen kwam het tegenverhaal, kmk (kort maar krachtig). Na de doop mochten de bekeerlingen het badlaken houden. Als aandenken. Hun hutjes lagen propvol badlakens; ze waren tig keren gedoopt.

  6. mafchauffeur says :

    @Oscar: prachtig verhaal!

    In de Elevation Church is het wellicht de verstrekte deodorant.🙂

    Dat doet me denken aan de Amerikaanse zendeling die ik heb gekend die (keihard) wers afgerekend op het aantal dopelingen. Aan dubbeltellingen deed men niet, dus toen de welwillende volwassenen “op waren” was er een probleem. Toen ging de doopleeftijd omlaag tot hij uiteindelijk op de door hem en zijn kerkgenootschap verfoeide kinderdoop uitkwam.

    Uiteraard dankzij het ontbreken van het vakje “age” op het rapportageformulier. 😉

    Heeft ie toch mooi zijn wurgcontract bediening mee weten te verlengen. 🙂

  7. DsDre says :

    Ik heb in een kerk nog nooit een doop meegemaakt die niet in scène is gezet.

  8. mafchauffeur says :

    Met zo’n nadruk op dopen is het wél verklaarbaar waarom zijn nieuwe optrekje 7 badkamers heeft.😉

  9. uhm says :

    volgens mij zijn jullie de rest van het artikel vergeten.

  10. mafchauffeur says :

    @René @uhm
    De link de bron / rest van het artikel zit verscholen in de woorden “Elevation Church” in de tweede zin.
    http://www.huffingtonpost.com/2014/02/24/elevation-church-spontaneous-baptism_n_4849533.html?utm_hp_ref=tw

  11. Maarten says :

    Dit zijn wel erg trieste verschijnselen. Ik vond de doopbijeenkomsten waar ik tot nu toe bij aanwezig ben geweest inderdaad nogal in scene gezet, maar de verhalen die Oscar de Tweede en Mafchauffeur vertellen zijn wel heel extreem.

    Hoe kunnen de evangelischen dat ooit met droge ogen volhouden? Ik zou me enorm hypocriet voelen.

  12. mafchauffeur says :

    @Maarten: ik denk dat mijn voorbeeld vooral een uitvloeisel is van de financieringsstructuur van zendingswerkers. Niet minder problematisch, maar op zich had het denk ik met dopen weinig te maken.

    Als je de geldkraan afhankelijk stelt van bepaalde meetbare doelen, dan kun je er op wachten dat minimaal één enkeling bij dreigend “onderpresteren” met cijfertjes gaat knoeien.

    Het kan heel goed dat dit de enige was bij deze organisatie en dat zijn honderden (of meer) andere collega’s nooit aan een dergelijke verleiding hebben toegegeven.

    Zo was ik ook eens enige tijd in de VS in een kerk waar men bezig was met een “heroriëntatie”. Men had besloten om binnen 1 jaar alle financiële steun aan zendelingswerkers die NIET werkzaam waren in “Muslim areas” tot nul af te bouwen en voortaan alleen maar zendingswerkers te ondersteunen die daar wél op gericht waren.

    Dan kan ik mij best voorstellen dat je, als je in Verweggistan zo’n mededeling ontvangt, toch probeert om cijfermatig te onderbouwen dat je toch wél onder de nieuwe hype beleidskaders valt.

    Of er zendingswerkers zijn geweest die hun boodschap aanpasten tot “Volg Jezus en zo niet, schrijf je dan alsjeblieft in als moslim anders moet ik wegens geldgebrek vertrekken” is mij niet bekend, maar lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.😉

  13. TommyLee says :

    Het inhuren van acteurs om wonderbare bekeringen of genezingen te laten faken als Katalysator om geloof op te wekken you name it is hier al vaker voorbij gekomen. Dus waarom ook geen dopelingen charteren. De grootste mop vond ik het toen een jonge ex-drugsverslaafde lanterfanter die ik kende uit de hulpverlening in een pinksterjongerendienst naar voren kwam om zijn hartje aan de Heer te geven. De leider- de directeur van een bijbelschool- tuinde er met open ogen in. Dezelfde avond nog gaf hij aan mij toe dat hij fakete en er op hoopte nu meer kans te maken bij de chicks. Kansloos!

  14. mafchauffeur says :

    “Spontaan verzoek om genezingsgebed op straat in scene gezet”