Gebeds-app tegen abortus

app-image-top1In Amerika heeft de organisatie Online For Life een prolife gebeds-app gelanceerd. Hiermee is het voor anti-abortusactivisten mogelijk geworden om door real-time gebed ongeboren kinderen te redden. Gebruikers van de gebeds-app krijgen zodra een vrouw een abortuskliniek (Pregnancy Resource Center) binnen stapt bericht op hun mobiel om voor deze mensen te bidden. De melding: ‘Someone considering abortion in Los Angeles California just contacted a PRC.’

Als je hebt gebeden kun je het gebedsverzoek wegswipen. Het aardige is dat de app een terugmelding geeft of je gebed heeft geholpen en wat dus je daadwerkelijke impact is. Zo meldt de app het aantal geredde babies (al meer dan 1400) en zijn er zelfs foto’s van de gelukkige kruimeltjes te zien.

37 responses to “Gebeds-app tegen abortus”

  1. Shin says :

    En die terugmelding is gebaseerd op bovennatuurlijke informatie?

  2. Gɘrard Κonings (@gkonings) says :

    Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat mijn ogen even naar links gaan om te kijken of het om satirische nieuwsdienst gaat

  3. engel says :

    @Shin,

    Niet zo kritisch!

  4. Kind van God says :

    mooi toch? geen demonstraties,geen foto s van ongeboren kindjes in gruwelijke teksten erbij, gewoon gebed op afstand.

  5. d'n Scheul'n Wilfried says :

    @Kind van God
    Helemaal mee eens. Ik zie grote mogelijkheden, want die afstand kan natuurlijk nog veel groter. Het moet mogelijk zijn om de afstand tussen de bidders en de abortusklinieken op te rekken tot zo’n honderd miljoen kilometer. Mentaal zijn die anti-abrtusbidders sowieso al wereldvreemd, dus laat ze dan ook maar gewoon in outer space bivakkeren.😉

    Maar even serieus: ik vraag me net als Shin toch af wat de makers van deze app bezielt. Is dit allemaal “realtime” fictie, of wordt er daadwerkelijk gepost bij die klinieken?

  6. Shin says :

    @d’ne Scheul’n Wilfried, engel
    Dat realtime posten geloof ik nog wel hoor.
    Maar de opvolging? Hoe wilden ze dat in vredesnaam realiseren? En er nog foto’s van maken ook?

  7. engel says :

    @Shin,

    Volgens mij is het heel simpel. Er zit iemand buiten deze abortuskliniek te posten, die zodra iemand naar binnen stapt een berichtje verstuurd. Als deze persoon na een uurtje weer naar buiten stapt, wordt gevraagd welke beslissing die persoon heeft genomen. Zo kun je meten of het gebed effectief is geweest. Meten is weten.

  8. Joke says :

    wereldvreemd of niet, het is toch fantastisch als een vrouw besluit haar kind geboren te laten worden in plaats van het te laten doden? En dat gebed daar iets mee te maken zou hebben, is voor christenen niet zo’n gekke gedachte. Ik snap dus niet goed waarom je hierom zou moeten lachen.

  9. Shin says :

    @engel

    zijn er zelfs foto’s van de gelukkige kruimeltjes

    Dat zul je toch niet redden met één iemand die post?

  10. beervis says :

    @Joke
    Vanuit jouw visie wel en ik ben het er mee eens dat ieder kind het waard is geboren te worden. Maar toekomstperspectief kan soms loodzwaar wegen. Wij weten maar weinig over persoonlijk draagvlak. De ene christen vind de vrucht weghalen erg en de ander vind condooms al te ver gaan. In die zin is het maar goed dat het een medisch -ethische kwestie is en geen theologische.

  11. Pittig says :

    Volgens mij blijkt uit de cijfers die de ProLife gebedsapp noemt vooral dat gebed slechts zelden effectief is. Volgens Planned Parenthood waren er 333,964 abortussen in 2012 in de VS (bron) alleen al. Dan stelt 1400 geredde baby’s, hoe belangrijk elk leven op zich ook is, heel weinig voor.

    En het is nog maar de vraag of het gebed bij die baby’s een rol gespeeld heeft. Wat doen ze met dat gegeven?

    En hoe moet het zijn voor al die bidders, die keer op keer bidden en niet verhoord worden? Klampen die zich dan vast aan die enkele keren dat het wel gebeurd? En heeft God die enkele keren volgens hen dan het gebed verhoort? Maar waarom dan niet al die andere keren???? Waarom red God de ene baby wel en laat hij die honderdduizend anderen sterven?

    Volgens mij is deze app bedacht door atheïsten, die christenen op deze manier aan het twijfelen willen brengen.

  12. engel says :

    @Shin,

    Ze hebben een heel team en waarschijnlijk heeft elk van deze mensen weer een eigen team met camera ‘s.

    http://onlineforlife.org/team/

  13. Bokkepoot says :

    @engel

    Werk dat eens uit?

    Je stapt met je ongeboren kind op die kliniek af, en dan wordt je aangesproken door iemand van ProLife. Daaraan vertel je dat je van plan bent om je kindje weg te laten halen. De persoon van ProLife blijft vervolgens bij de deur wachten tot je weer naar buiten komt (of vraagt hij om gegevens en die geef je dan natuurlijk gewoon) en vraagt vervolgens: “En?” Je vertelt dat je opeens een helder wit licht zag en een stem hoorde toch van gedachten veranderd bent. Als je dat nog niet eerder gedaan hebt geeft je alsnog je gegevens door want natuurlijk laat je graag iemand van ProLife langs komen om een foto te maken als de kleine er is.

    Zoiets? Of was je al niet serieus en zit ik nu voor niks dit lulverhaal te verzinnen?🙂

  14. Bokkepoot says :

    @joke

    wereldvreemd of niet, het is toch fantastisch als een vrouw besluit haar kind geboren te laten worden in plaats van het te laten doden? En dat gebed daar iets mee te maken zou hebben, is voor christenen niet zo’n gekke gedachte. Ik snap dus niet goed waarom je hierom zou moeten lachen.

    Het idee dat gebed een rol kan spelen bij het voorkomen van een abortus is hier toch niet het onderwerp?

    Ik vind abortus, om welke reden dan ook, iets verschrikkelijks.

    Maar mag ik hier……

    1) See those currently praying for life
    2) Number of prayers today
    3) Realtime prayers needed
    4) Swipe to show you’ve prayed
    5) Impact of all prayers
    6) Customized impact numbers
    7) Tap to view the impact of your prayers
    8) Tap to view the impact of your network’s prayers
    9) Your impact feed

    Users can also view how many of their social media friends are praying and the overall impact of their social sharing.

    …. alsjeblieft gewoon smakelijk om lachen huilen?😦

  15. Sherita Lief en Leed says :

    Wel geniaal om religie met technologie te combineren, ze moeten toch ook op sommige vlakken wel met hun tijd mee.

  16. engel says :

    @Bokkepoot,

    Over abortus maak ik geen grapjes. Dat is precies wat ik bedoel. In Amerika is de pro-life beweging veel beter georganiseerd dan hier en doen ze meer moeite om abortus tegen te gaan.

    De methode om mensen te weerhouden een abortus te ondergaan heet ‘Sidewalk counseling’.

    Zie deze link iets onder het midden: http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_pro-life_movement

  17. engel says :

    De dankbare moeder, die zich laat overtuigen door deze groepen, maakt soms zelf een foto van het kind en stuurt die op.

    A Letter from a Grateful Mom:

    Dear Sidewalk Counselor,

    Sorry it took me so long to write. I wanted to wait until I got my baby boy’s pictures back. His name is D and he weighed 7 lbs., 3 ozs. and was 21 inches long. My parents flipped at first, but now that he’s here he is the best thing that ever happened to them. I will be starting college next semester to become a lawyer.

    D is the best thing that ever happened to me and I have all of you to thank for it. J (her husband) is doing fine and he sends his thanks also. I have sent a photo of the miracle that you helped create.

    Thanks. We love you,

    bron: http://www.priestsforlife.org/articles/culsidewalkcouns.html

  18. Wilfred says :

    @engel:

    Zo kun je meten of het gebed effectief is geweest. Meten is weten.

    Dat meen je toch niet?

    En hoe filter jij alle andere mogelijk factoren die op een beslissing van invloed zijn geweest uit je ‘wetenschap’?

    Op mij komen veel van de methoden van mensen in de VS tegen abortus uitermate onvriendelijk en onempathisch over. Ik neem aan dat je daar ook stelling tegen neemt? Of heiligt het doel de middelen?

  19. engel says :

    @Wilfred,

    Ik bedoel vanuit het standpunt gezien van de pro-lifers. Zij zullen dit als een gebedsverhoring zien en het als zodanig registreren en meetellen. Het is wel Amerika!

    En het doel heiligt zeker niet altijd de middelen.

  20. Bokkepoot says :

    @engel

    Over abortus maak ik geen grapjes.

    Ik begrijp even het belang van deze opmerking niet.
    Niemand maakt hier grapjes over abortus, noch was mijn vraag of jij grapjes over abortus maakte. Mijn vraag was of jij serieus was in je beeldvorming over hoe de app in elkaar zou kunnen steken. Zo niet, of je het dan eens voor jezelf concreet kon maken hoe je dat precies voor je zag.

    Is gebed fabriekswerk geworden?

    1) See those currently praying for life
    2) Number of prayers today
    3) Realtime prayers needed
    4) Swipe to show you’ve prayed
    5) Impact of all prayers
    6) Customized impact numbers
    7) Tap to view the impact of your prayers
    8) Tap to view the impact of your network’s prayers
    9) Your impact feed

    Ik vind dit helemaal geen humor, beste @engel.
    Ik vind dit gewoon heel vreemd.

    Dat mensen hun nek uitsteken en met vrouwen in gesprek gaan die op het punt staan deze stap te zetten vind ik prachtig. En ongelooflijk mooi als er vrouwen zijn die er dan vervolgens voor kiezen hun kind alsnog ter wereld te laten komen

    Maar daar gaat het hier helemaal niet om.

  21. Bokkepoot says :

    @engel

    Het is wel Amerika!

    Ok, dan begrijpen we elkaar weer.

  22. Bokkepoot says :

    Oh wacht even…..

    Dat mensen hun nek uitsteken en met vrouwen in gesprek gaan die op het punt staan deze stap te zetten vind ik prachtig.

    ……. mits dit op een terughoudende, uitnodigende, liefdevolle, integere en respectvolle manier gebeurt.

  23. Pittig says :

    @ Wilfred en Engel

    Meten is hier weten dat gebed weinig effectief is en dat het pastorale gesprek veel meer zoden aan de dijk zet?

  24. Pittig says :

    @ bokkepoot

    ……. mits dit op een terughoudende, uitnodigende, liefdevolle, integere en respectvolle manier gebeurt.

    Prachtig! Jij kunt zo als pastoraal werker aan de slag!😉

  25. engel says :

    @Bokkepoot,

    Je vraag was: “Of was je al niet serieus en zit ik nu voor niks dit lulverhaal te verzinnen?”

    Ik interpreteerde dat, alsof je zou denken dat ik een grapje maakte.

    De Amerikanen kennende, denk ik dat ze het heel belangrijk vinden om alle acties in getallen en cijfers om te kunnen zetten. Daarmee is bidden geen fabriekswerk geworden, maar willen ze volgens mij in alle eerlijkheid en integriteit, een verantwoording en terugkoppeling geven aan degenen die bidden. Ik vind het niet heel raar. Maar misschien ben ik de enige.

  26. Bokkepoot says :

    @engel

    Ik was in twijfel of jij serieus was in je uitleg over hoe de app in de praktijk werkt, zeker toen je begon over dat fotografenteam. Blijkbaar was je dat dus wel. En dat snap ik nog steeds niet, aangezien jij naar ik meen geen Amerikaan bent.🙄

    Daarmee is bidden geen fabriekswerk geworden, maar willen ze volgens mij in alle eerlijkheid en integriteit, een verantwoording en terugkoppeling geven aan degenen die bidden.</blockquote?

    Als jij dat denkt, stel ik toch opnieuw de vraag: werk dit concept nou eens helemaal uit! Ga nou eens stap voor stap na wat er precies moet gebeuren voor ik a) op mijn mobiel binnen krijg dat X nu bij een kliniek naar binnen stapt, b) teruggekoppeld krijg of X de baby nog heeft, c) weet dat dit door mijn gebed komt, d) er precies bijgehouden kan worden hoeveel baby's er door gebed gered zijn, en e) er van die baby's ook nog een foto wordt getoond.

    Ik zie het echt niet voor me.

  27. Bokkepoot says :

    Poging 2:

    Daarmee is bidden geen fabriekswerk geworden, maar willen ze volgens mij in alle eerlijkheid en integriteit, een verantwoording en terugkoppeling geven aan degenen die bidden.

    Als jij dat denkt, stel ik toch opnieuw de vraag: werk dit concept nou eens helemaal uit! Ga nou eens stap voor stap na wat er precies moet gebeuren voor ik a) op mijn mobiel binnen krijg dat X nu bij een kliniek naar binnen stapt, b) teruggekoppeld krijg of X de baby nog heeft, c) weet dat dit door mijn gebed komt, d) er precies bijgehouden kan worden hoeveel baby’s er door gebed gered zijn, en e) er van die baby’s ook nog een foto wordt getoond.

    Ik zie het echt niet voor me.

  28. Bokkepoot says :

    @Pittig

    Prachtig! Jij kunt zo als pastoraal werker aan de slag!😉

    Mwah…. het was meer dat na deze opmerking van @Wilfred….

    Op mij komen veel van de methoden van mensen in de VS tegen abortus uitermate onvriendelijk en onempathisch over.

    ….. het plaatje in mijn hoofd van een vriendelijk persoon die aan de poort van de kliniek een luisterend oor wil bieden, plots veranderde in een wereldvreemde oude vent met een spandoek en plastic foetuspoppetjes.😐

    En ik wou dat maar even voor zijn.😉

  29. Wilfred says :

    @Bokkepoot: Misschien komt dat omdat er nogal wat filmpjes te vinden zijn van schreeuwende en doodswensen uitende mensen bij abortusklinieken. Of ik heb teveel naar programma’s als die van Louis Theroux gekeken.😉

    @engel:

    Ik vind het niet heel raar.

    Ik wel. Tenminste, wel als weldenkende mensen daaruit menen te kunnen destilleren dat hun geuite gebed zinvol was. Dan moet je m.i. toch nog wel wat meer stappen doorlopen.

  30. Im Gegenteil says :

    Zou me niks verbazen als ze met een volgende app de foto van een zwangere vrouw (die zo’n abortus overweegt) met complete adresgegevens vrijgeven aan alle volgers. Dan kunnen ze haar thuis opzoeken en daar buiten voor de deur bidden en bestoken met geestelijke tirades.

    Tsja, daar sta je dan als alleenstaande vrouw, verstoten door familie omdat je verkracht en zwanger bent door toedoen van een incestueus familielid. En dan komen die gristenen ook nog eens in je nek hijgen en dreigen… Met hun app!

  31. henkjan37 says :

    @ im gegenteil

    wat ben jij soft aan t worden!

    als dat al niet meer mag!

  32. Stijlvol says :

    Gesponsord door levenloze schreeuwende mensen?

  33. mafchauffeur says :

    Jammer dat Curry Blake zo druk is met het geven van lezingen en trainingen over doden opwekken en zo. Anders zou het binnen de kortste keren afgelopen zijn met het doden van ongeboren kindertjes.

    Althans, die conclusie trek ik uit onderstaande “geniale” Godwin.

    Ik zit bijna dagelijks onder het onderwijs van Curry Blake/John G. Lake inzake genezing en THE New man in Christ. Waarom? Omdat het Bijbels accuraat is en het brengt resultaat voort.

    Ik ben in het verleden gevoed met zoveel leugens over genezing dat ik het echt nodig heb om constant gevoed te worden met onderwijs dat mijn mind renewed en heilige koeien in mijn denken tot op het bot afslacht.

    Zo had hij gisteren weer een leuke anekdote. Als hij met ziekte in zijn eigen lichaam wordt aangevallen dan zegt hij:”ok duivel, voor iedere minuut dat je mij nog teistert ga ik de straat op en ga vijf kinderen van jou de handen opleggen, genezen in Jezus naam en overbrengen naar het Koninkrijk van God. Binnen een paar minuten verdwijnt de pijn of de ziekte dan….

    Deze tactiek gebruikte satan zelf ook in de 2e Wereldoorlog. Als er een Duitser werd omgebracht door het verzet werden als straf vaak meerdere onschuldige mensen opgepakt en geëxecuteerd. Geniaal toch om satan terug te pakken met zijn eigen wapens, maar dan ten goede voor het Koninkrijk van God?

    Dus, bent u ziek en wilt u snel genezen? Ga de zieken genezen en verkondig het Koninkrijk. Deze sleutel staat trouwens ook in Jesaja 58. Zet m op!

    https://www.facebook.com/ronald.plat.3?fref=ts

  34. beervis says :

    Trouwens als antwoord op mijn vorige reactie aan: Joke: http://idevisch.blogspot.be/2013/11/opiniestuk-ds-281113-de-piedestal-van.html (-:

  35. Pittig says :

    @ beervis

    Ignaas Devisch geeft goede voorbeelden en zorgt ook voor een broodnodige balans in de discussie.

    Maar het is wel heel lastig voor zijn betoog dat de christelijke godsdienst toch echt zegt dat God aan de basis van hun moraal staat en dat die moraal (de woorden van Paas en Peels) “universeel en objectief” zijn. En dat de moraal van de bijbel ook onze moraal moet bepalen. Daarom vind ik het een zwakke redenering van Devisch.

  36. beervis says :

    @Pittig

    Dat klopt, daar hangt een hele ander verwachting aan. Dat verliest hij compleet uit het oog. Toch vind ik het een goed betoog tegen atheïsten zoals ik en herken ik mij hier en daar. Een aardige relativering.