Rikrollen 2.0

Nu Goedgelovig een boekje open doet over het censuurbeleid van CIP.nl, komt er ook wat ‘oud leed’ naar boven.

rikrollen

Zo meldt Wilbert van den Esker, de onderzoeker die samen met Gerald Wagenaar in een vernietigend rapport de oplichterij van Frank Ouweneel aan het licht bracht:

“Toen wij de misstanden van Frank Ouweneel ontdekt hadden dachten we dat CIP hét platform zou zijn om dit onder de aandacht te brengen. Dus wij hebben CIP alle documenten toegestuurd. De reactie van Rik Bokelman was:

‘Heb het met interesse gelezen.
 Een artikel vind ik het vooralsnog niet waard. Zoek het zelf maar uit met Frank Ouweneel.
 Alleen als hij – ook in zijn eigen geweten – de boel loopt te flessen (aantoonbaar) dan wil ik er heel misschien iets aan wijden. 
Voorlopig lijkt hij zich van geen kwaad bewust.’

Gelukkig vond GoedGelovig wel dat deze misstand moest worden gepubliceerd en zij schakelden het ND in. Maar tot onze verbazing stond een tijdje later óók een artikel op CIP. Wij hebben Rik om een reactie gevraagd:

‘Dag Rik,
 Ik open zojuist mijn mailbox en vindt daarin jullie nieuwsbrief.Tot mij grote verbazing vindt ik een groot artikel over ons onderzoek. Ik ben toch wel erg benieuwd wat jullie heeft doen besluiten om nu toch iets hierover te plaatsen.’

De reactie van Rik was:

‘Ik heb wat geschreven omdat jullie nu dingen duidelijker hebben uiteengezet (o.a. met het filmpje) en jullie achter meer bronnen zijn aangegaan. Ik had eerder niet begrepen dat jullie bijv. contact hadden gehad met NASA en de rederij. Tot die tijd vond ik het niet de moeite.’

Dit is grote onzin want we hebben exact dezelfde documenten naar Rik gestuurd als dat we naar GG hebben gestuurd. Zijn eerste reactie was dat hij er heel misschien iets aan wilde wijden als Frank zelf toegaf dat hij fout zat.
 Frank heeft dat (tot nu toe) nooit gedaan.

Het probleem voor Rik was dat heel charismatisch Nederland er over sprak en hij er niet meer onderuit kon komen. Iedereen zou de vriendjespolitiek en de censuur achter CIP gelijk doorhebben als hij niet publiceerde.”

Dat is helaas ook de ervaring van Goedgelovig. CIP.nl heeft nooit op eigen initiatief over misstanden in de christelijke wereld geschreven en was altijd ‘volgend’. Het behouden van goede relaties was uiteindelijk belangrijker. Zo publiceerde CIP eens een artikel over een vrouw die ontsnapt was aan een sekte. De betrokkene werd (terecht) geanonimiseerd opgevoerd, maar de sekte, een christelijke groepering, werd door CIP ook beschermd. Goedgelovig mailde Rik Bokelman om opheldering, maar deze mailde zonder antwoord te geven terug:

“Jullie wekken de indruk bij lezers christenen te zijn. Tegelijkertijd maken jullie makkelijk grappen over God en over allerlei christenen. Dat is natuurlijk vrij plezant, maar het zou natuurlijk wat zijn als GG gemaakt wordt door een stel lolbroeken die zelf (vanuit het christelijk wereldbeeld) in immoraliteit leven en die in werkelijkheid nooit echt om Gods Zaak geven, maar hier slechts grappen over maken en kritisch over schrijven. In welke mate kunnen jullie zeggen ‘met God’ te leven? Hoe hopen jullie straks ‘gevonden’ te worden door Jezus? In welke mate is het Evangelie ‘ook voor jullie?’ om maar is wat termen erin te gooien. Altijd naar boven kijken!”

Onze reactie:

“Of we christenen zijn doet er niet toe, voor hetzelfde geld had een journalist van De Pers of NRC je dit gevraagd. Waarom geef je niet gewoon antwoord op een redelijke vraag? Je publiceert toch zelf dit verhaal zonder bronnen?”

Toen kwam de aap uit de mouw:

“Ik geef onder andere geen antwoord omdat ik jullie niet vertrouw.”

GG:

“Rik, als je toch geen antwoord wilt geven, waarom zeg je dan op Twitter: mail maar? Om open over te komen terwijl je het niet bent?”

Uiteindelijk kregen we wel antwoord, maar het ging niet van harte. CIP is vroeger wel iets kritischer geweest. Bokelman gaf GG in de jaren 2009 en 2010 regelmatig ‘kudos’ voor kritische publicaties over TRIN en Goldschmeding. Maar toen we er bij hem op aandrongen er ook zijn tanden in te zetten, durfde hij niet tot het gaatje te gaan. Willem Ouweneel, de trinspindoctor, kreeg zelfs een eigen videorubriek op CIP.

Zo geeft CIP een geheel nieuwe betekenis aan de term rickrollen. Het Rikrollen 2.0 verwijst naar het motto van CIP: ‘Je mag andere media zoveel mogelijk rollen om er zelf beter van te worden.’ Maar het is ook een belofte aan de Ouwenelen en andere draaikonten van dit land:

Never gonna give you up
Never gonna let you down
Never gonna run around and desert you
Never gonna make you cry
Never gonna say goodbye
Never gonna tell a lie and hurt you

19 responses to “Rikrollen 2.0”

  1. engel says :

    Rikgate?

  2. rob says :

    @Engel
    Waarom wordt jij daar geen huistheoloog?

  3. rob says :

    GG geeft de zoveelste reden waarom we moeten treuren dat ze ophouden te bestaan 😦
    Van CIP hoeven we niet veel te verwachten.

  4. Oscar de Tweede says :

    Bij een goedmoedige beschouwing zou je kunnen zeggen: Ach, die Rik, geen kwade jongen. Is nog jong, enthousiast, bijbelgetrouw, ijverig, vol goede bedoelingen. En zo zie ik hem het liefste. Tegelijk kan ik mijn ogen niet sluiten voor een andere kant van Rik. Eigenzinnig, niet zo bereid tot luisteren, soms het beter willen weten dan anderen, navelstaarderig, gelijkhebberig. Hij
    afficheert zich graag als journalist; ik weet niet of hij daarvoor is opgeleid. Wel weet ik dat hij veel te vaak en veel te nadrukkelijk zijn eigen mening in zijn “interviews” laat doorklinken. Hij toont zich, helaas, niet altijd even sociaal slim en streetwise.
    Toch een goeie vent, maar helaas voor het forum, dat hij beheert, niet de juiste man.

  5. engel says :

    @rob,

    Ik heb heel weinig affiniteit met CIP. Ik reageer er nooit en vind de reacties meestal heel treurig.

  6. John says :

    Het grappige is dat Rik mij in een mailtje vertelde dat hij mijn reacties ‘grof’ en ‘smakeloos’ vond. De doodsbedreiging van een CIP-lezer vond Rik kennelijk niet grof en smakeloos, want die bedreiging heeft, ondanks meerdere mailtjes van mijn kant, nog een aantal weken online gestaan. Pas na het MDI én de politie te hebben ingeschakeld (eerste oordeel politie was dat het hier om een strafbaar feit ging maar dat ze er in werkelijkheid weinig mee kunnen) haalde CIP deze reactie offline. Rik heeft een aardig verknipt beeld van wat ‘grof’ en ‘smakeloos’ is.

  7. MaarteF says :

    Never gonna tell a lie and hurt you, da klopt dus niet, het is juist een leugenachtige bende daar.

  8. mafchauffeur says :

    Steniging is Tale Kanaäns. Een oproep daartoe, mits geuit door een gristen, is dan ook slechts poëtisch bedoeld. 😎

  9. Menno says :

    Weten jullie zeker dat jullie willen stoppen? Ik vind dit soort onthullingsacties juist wel enigsinds terecht. Juist voor de christelijke wereld.

  10. Oscar de Tweede says :

    Nog even het verhaal van John over de onsmakelijke doosbedreiging op me laten inwerken. Ieder weldenkend mens verwijdert zoiets onmiddellijk. Ik zie plots wel heel sterke overeenkomsten tussen Rik en slager Burggraaf. De makkelijkste analyse is: allebei 100% fundamentalistisch, dan heb je dat nu eenmaal. Inderdaad, allebei heel erg fundamentalistisch, maar ik ken ook heel milde fundamentalisten. Volgens mij zit ’t ‘m in de karakters.

  11. Naamverplicht says :

    Het CIP is wat het is. Een CHRISTELIJK Informatie Platform.
    Er is, om met Prediker te spreken, niets nieuws onder de zon.
    Paulus hield er al niet van als de door hem gestichte gemeenten met andere ideeën dan de zijne werden geconfronteerd.
    Als er toen al internet was geweest, dan had hij daarop geschreven dat ze de verkondigers van die ideeën zouden moeten castreren. Ik denk dat hij zonder enige bedenking ook het door CIP toegepaste softwaretrucje zou hebben benut. Een trucje dat overigens al veel langer bestaat. Het is geen uitvinding van CIP.

  12. d'n Scheul'n Wilfried says :

    @Oscar de Tweede: kunnen we mooi Gristelijk boodschappen doen: vlees bij Burggraaf, aardappels, groente en fruit bij CIP. 🙂 Het is wel een eind rijden, voor je boodschappen eerst naar Culemborg en dan naar Tholen voor de groente, maar je moet wat over hebben voor het koninkrijk. en met de nieuwe uitkeringen (https://goedgelovig.wordpress.com/2014/01/31/edelstenen-en-engelenveren/) van de Bank of Heaven kun je de brandstofkosten weer makkelijk dekken.

  13. engel says :

    Gekke Harry (mag ik dat zeggen?) ontgaat ook niets:

    http://dossiers.tk/goedgelovig-cip.htm

  14. mafchauffeur says :

    @engel: en hij slaat de spijker op de kop als het gaat om FO.

    De eindtijdstudies verlopen nog hetzelfde, alleen wordt bij elke onderdeel de brondocumenten vermeld, maar zo kunnen er geen vage en valse beschuldigingen meer bedacht worden.

    Toch vertik ik het om een vakantie naar Nieuw Zeeland of Zuid-Afrika te boeken. Die dodelijke radioactieve straling zit me toch niet lekker. 😉

  15. goedgelovig says :

    @engel: Die Harry toch. Als wij CIP on the record om een reactie vragen over een stuk dat ze hebben gepubliceerd, kan de reactie van Bokelman natuurlijk niet als ‘vertrouwelijk’ worden geclassificeerd. Als Bokelman had gezegd: ‘Let op, dit is vertrouwelijk’, dan hadden we hem niet geciteerd. Verder negeren we gekke Harry maar. Die man kan als er een koe voor z’n neus staat met droge ogen beweren dat hij een olifant ziet. Dan is de enige gepaste reactie de crisisdienst bellen.

  16. Wilbert says :

    @Goedgelovig, Het is toch algemeen bekend dat Handige Harry zo dyslectisch is als de pest. Die heeft altijd zo’n moeite met lezen dat alles verdraaid op zijn website komt. Kan die beste man niets aan doen.
    Enigszins zielig om te lezen hoe gefrustreerd Harry moet zijn. De wereld is in zijn ogen helemaal verrot.

    Het is wel grappig dat hij blijkbaar een trouwe bezoeker is van Goedgelovig. Nog een reden dat Goedgelovig niet mag stoppen: Zonder GG, geen Harry Sleijster.

    Jullie ontnemen die man zijn levensdoel. Moet hij nu de Donald Duck gaan verdraaien?

  17. Josh says :

    Het is fijn om te weten dat Goedgelovig zo vol zelfrechtvaardiging overtuigd is van eigen gelijk. Ja, stel al die wantoestanden maar aan de kaak. Vreselijk toch, al die bekrompen gristenen die niet met een portie humor om kunnen gaan. Tsjonge tsjonge (hoofdschuddend, meewarig kijkend, zich van geen schuld bewust zijn).

  18. ardbeg10y says :

    He Josh, aangezien jij hier post ben je deelgenoot van Goedgelovig.

  19. Stijlvol says :

    Ik wordt er cip… pardon, sip van…