Tijd voor een herkerstening van de Bijbelgordel

2.2 KersteningEen lezeres mailde ons dit bericht uit het Eindhovens Dagblad door waarin columnist Jos Kessels zich verbaast over het asociale gedrag van Bijbelgordelaars. Hoe strenger in de leer, hoe meer de jeugd door het lint gaat, constateert Kessels.

Zijn observatie sluit naadloos aan bij het gegeven dat juist in dorpen in de Bijbelgordel het altijd hommeles is rond de jaarwisseling. Zo hebben jongeren in refodorp Veen een jaarlijkse traditie om auto’s in de fik te steken. Gewoon omdat het kan en de Heere het gedoogt. De burgemeester van het dorp werd bedreigd nadat hij honderd (!) jongeren had laten arresteren, en woedende ouders eisten zelfs een schadevergoeding voor het onrecht dat hun kroost ten deel viel.

De Bijbelgordel kan beter de Bier & Braniegordel worden genoemd. Wie geïnteresseerd is in een analyse waarom uitgerekend refojeugd uit de band springt kan het rapport ‘Politie en Bestuur in de Biblebelt’ even doorlezen. Een paar citaten van respondenten:

“Er lopen hier op Goeree-Overflakkee zoveel dealers rond. Er is  hier meer speed te vinden dan kunstmest.”

“Jongeren werken hard en als ze los gaan, dan weten ze hoe dat moet. De overlast is voornamelijk drank en daarmee gepaard gaande geweldpleging en vernieling.”

Ouders gedogen het wangedrag van hun kerkelijk opgevoede kroost:

“Een deel van de ouders keurt het gedrag van jongeren, zoals drank, herrie schoppen, geweld bij oud en nieuw, non-acceptatie van politieoptreden, goed. Ouders zeggen dan: ‘dat moet kunnen’. Dit geldt dan ook voor zaken als geweld, vernielingen, drank en drugs. Ouders moedigen relletjes aan, vinden het interessant en gaan mee kijken.”

Afspraken maken met de jeugd, een soort appeasementpolitiek, lukt niet echt:

“Als we af zouden spreken dat er vier auto’s gestookt mogen worden, dan heb je de absolute zekerheid dat er tenminste vijf auto’s in de brand worden gestoken. Je komt afspraken met de overheid immers niet na, want dan heul je met de vijand. Aanhoudingen van leden van de harde kern hebben een lange nasleep. Ouders morren bij de burgemeester, wethouders worden er in de kerk op aangesproken en jaren later wordt nog gezegd dat de aanhoudingen onterecht waren. Zelfs als de daders er gloeiend bij waren op heterdaad.”

Bijkomend probleem is dat refobestuurders in de politiek vaak niet het goede voorbeeld geven:

“Een politieman en een hooggeplaatste gemeenteambtenaar vertellen los van elkaar hetzelfde verhaal. Een oud-wethouder bestuurt in dronken toestand een auto. Zijn moeder zit naast hem en hij raakt van de N-weg af en rijdt met grote vaart tegen een boom. De vrouw komt daarbij om het leven. De wethouder kruipt – dat is althans het stellige vermoeden van de respondenten – uit de auto en hij krijgt of zoekt al snel hulp van bekenden. Die alarmeren niet de hulpdiensten, maar ze takelen de auto op een oplegger en voeren deze af. De oude vrouw wordt opgebaard en de gewezen wethouder gaat naar huis.

Als de politie ruim 24 uur later op de hoogte wordt gesteld van de niet-natuurlijke dood van de vrouw, valt niet meer te bewijzen dat de oud-wethouder dronken achter het stuur heeft gezeten. De man verklaart zich niets meer van het voorval te kunnen herinneren. Geen enkele betrokkene verklaart iets tegenover de politie. De vrouw wordt begraven. De oud-wethouder had op dit moment, en in de jaren daarna, nog betekenisvolle politieke invloed. Hij is daarbij in elk geval schatplichtig (lees: chantabel) geweest naar de mensen die hem hebben geholpen en de hand boven het hoofd hielden. De politieman is boos dat hij enkele keren, toen hij het ongeval besprak met mensen die er volgens hem bij betrokken zijn geweest, te horen kreeg dat het de wil van god geweest zou zijn. Hij spreekt over ‘schijnheiligheid’ omdat de eigen verantwoordelijkheid en ernstige strafbare feiten zo gewoonweg van tafel worden geschoven.”

Uit het rapport blijkt dat Bijbelgordelaars weinig op hebben met het van godswege gehoorzamen van de overheid. Zo wordt er gesjoemeld met de prijzen van producten, worden mensen in de horeca vaak zwart betaald, vergunningen worden niet aangevraagd, er worden drugs getransporteerd en er wordt geld witgewassen. De Urker visfraude is ook zo’n mooi voorbeeld. En hadden we de concentratie van incest en huiselijk geweld al genoemd? Dat wordt allemaal keurig achter de voordeur gehouden. Wie de beslotenheid van de eigen gemeenschap doorbreekt en naar de politie stapt wordt het dorp uitgepest.

Is het onderhand niet hoog tijd voor een herkerstening van de Bijbelgordel? ’s Lands in naam meest gristelijke volksdeel is in werkelijkheid het meest heidens.

Advertisements

22 responses to “Tijd voor een herkerstening van de Bijbelgordel”

  1. mafchauffeur says :

    En dan nog zijn er christenen die cynisch doen over de 4e Musketier. Terwijl met het georganiseerd auto’s rollen, carbid schieten en tranen plengen zoveel overlast kan worden voorkomen.

    Stuur Henk Stoorvogel er op af, dan komt het helemaal goed. 🙂

  2. mafchauffeur says :

    In ieder geval lijkt het er op dat het beproefde Bible belt recept om de jeugd aan banden te leggen onvoldoende werkt, en zelfs averechts werkt:

  3. Max says :

    Bij strenge refo’s die uit de band springen, moet ik altijd aan ‘It’s a sin” van the Pet Shop Boys denken:

    It’s a, it’s a, it’s a, it’s a sin
    It’s a sin
    Everything I’ve ever done
    Everything I ever do
    Every place I’ve ever been
    Everywhere I’m going to
    It’s a sin

    Als alles wat een mens doet, per definitie zonde is (want de mens is door en door zondig), dan maakt het ook niet meer uit wat je doet. En dus is drugs dealen of naakt ‘zondagmiddag vieren met het hele gezin’ net zo zondig als ademen.

  4. De Dichter says :

    Dan wordt er in het oosten wel goed (gristelijk?) opgevoed en ondervangen met een goed vangnet vóór het te laat is, zie website; http://www.jongereninloop.nl

  5. mafchauffeur says :

    @De Dichter: ik weet het, het is beroepsdeformatie. Maar de Stichting Jongereninloop solliciteert wel naar gedoe met de fiscus.

    wij zijn een anbi stichting en eventuele giften zijn af te trekken van de belasting.

    wij zijn momenteel bezig om aan de nieuwe eisen van anbi stichting te voldoen. hiervoor moeten nog een aantal dingen op de site vermeld worden

    http://www.jongereninloop.nl/contact.htm

    Aan de andere kant zijn ze daarmee in goed gezelschap. 😎

  6. engel says :

    @maf,

    Stop eens met Trin bashen! Dat is zo 2013.

  7. mafchauffeur says :

    @engel: wie bashen? Ik heb het helemaal niet over TRIN.

    Ik bedoel de 4e Musketier, die hebben wel een ANBI-status maar op de website heb ik geen jaarverslag 2012 kunnen vinden.
    https://de4emusketier.nl/
    Maar misschien niet goed gezocht, het is een site waar je nogal wat doorzettingsvermogen moet tonen om te vinden wat je zoekt. 😉
    En de rest is allemaal tiptop in orde, dus het lijkt mij sterk dat ze hun ANBI-status op het spel hebben gezet.

    Mocht het er inderdaad niet op staan is het wel handig als Stoorvogel c.s. daar werk van maakt, want met optredens bij KvdB loop je toch een risico dat journalisten wat research gaan doen.

    Ze hebben sinds kort wél mijn favoriete energiegel zag ik. 🙂
    https://de4emusketier.nl/webshop/sportvoeding

  8. rob says :

    @Max

    Bij strenge refo’s die uit de band springen, moet ik altijd aan ‘It’s a sin” van the Pet Shop Boys denken:

    It’s a, it’s a, it’s a, it’s a sin
    It’s a sin
    Everything I’ve ever done
    Everything I ever do
    Every place I’ve ever been
    Everywhere I’m going to
    It’s a sin

    Als alles wat een mens doet, per definitie zonde is (want de mens is door en door zondig), dan maakt het ook niet meer uit wat je doet. En dus is drugs dealen of naakt ‘zondagmiddag vieren met het hele gezin’ net zo zondig als ademen.

    De christenen uit de bijbelgordel hebben een andere kijk op zonde dan heidenen en proberen juist keurig naar de letter van de bijbel te leven.
    Een herkerstening is volkomen misplaatst.

    Seks voor het huwelijk mag niet.
    Dat is duidelijk: gij zult voor het huwelijk niet seksen.
    De meeste jongeren zullen moeite doen zich hieraan te houden.
    Op zondag mag je niet voetballen, want dan moet de kantine open en het is een rustdag (dus is het bijbels).
    Dat is duidelijk: gij zult niet voetballen.

    Heb je ooit iemand zien voetballen op zondag in de bijbelgordel?
    Nee, ze houden zich keurig aan de regels.

    Er staat nergens in de bijbel dat je geen auto’s in de brand mag steken.
    De geestverruimende wijn vloeide rijkelijk in de bijbel, en dat mocht, dus bier zal ook wel mogen en over drugs staat helemaal niets geschreven.

    Ik vind het niet zo gek dat de bijbelgordel niet wil luisteren naar politieagenten die de bijbel niet kennen.
    Herkerstening? Volkomen zinloos.

    Laten we allen feest vieren en drinken rond een vuur van auto’s die de zondagse rust verstoren!

  9. mafchauffeur says :

    @rob: wil je je opruiende taal een beetje matigen s.v.p.?

    Ik hoorde al een gerucht dat Burgemeester Van der Laan overweegt om een noodverordening af te kondigen voor 23 maart. 😎

  10. Max says :

    @rob,

    Je geeft goed het arbitraire van de ethiek aan: auto’s in brand steken (en rellen) mag wel, maar over voetballen op zondag staat ook al niks over in de Bijbel, en dat mag dan weer niet. Naar een ongelovige agent luisteren hoeft niet, maar de Bijbel leert wel de overheid te gehoorzamen (met oom agent als exponent van de overheid). En gelukkig vloeit de alcohol rijkelijk in de Bijbel, maar Pauliniaanse waarschuwingen voor drankzucht worden niet zo gedreven nageleefd.

    Je hebt gelijk dat iedereen zich in het algemeen keurig aan de regels houdt, maar jij kunt ook niet ontkennen dat er wel erg veel ruimte is voor uitspattingen is in de strenge refo-wereld: daden onder invloed van alcohol worden afgeschoven op die alcohol, schandalen en misdaden verdwijnen onder het vloerkleed (“dat gebeurt hier niet”/ “deze zaak gaat alleen onze gemeenschap wat aan”/ etc.) en, zoals ik hierboven al aangaf, de scheidslijn tussen goed en kwaad is minder zwartwit dan in de rest van christelijk Nederland vanwege de zondeleer (in principe is alles zonde).
    En als laatste voorbeeld: in de strenge refo-wereld zijn er schrikbarend veel tienermoeders, terwijl seks voor het huwelijk ook daar uit den boze is). Waarom? Omdat dat blijkbaar draaglijker is dan een beetje openheid over seks te geven. Want je gaat je kind toch niet voorlichten over hoe ze zondige zaken moet bedrijven? Tsja, jong zijn en toch MILF, het kan! 🙂

  11. Max says :

    Addendum: voor als het nog niet duidelijk was; ik heb het vooralsnog uitsluitend over refo’s die uit de band springen, niet over refo’s ‘binnen de band’.

  12. Johan says :

    Herkenbaar. In een vorig leven heb ik eens een YfC-tienerkamp geleid met refokids. Een onvergetelijke ervaring, want ze probeerden echt alles uit wat God verboden had. Toen ik het relaas van Lik-me-visje over een jongerenreis van Beter-uit las op GG herkende ik het beeld meteen, met dit verschil dat ik als ‘leiding’ wel een stuk strenger was.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2008/08/30/beter-uit-met-een-gristelijke-vakantie/

    Vorig jaar sprak ik toevallig de veiligheidscoordinator van een gemeente op de Biblebelt. Hij vertelde dat de overlast het grootst is in de refodorpen en dat ouders en de kerk het gedogen. Zondags met een vrome smoel in de kerkbanken, ’s avonds de auto van de buren in de fik steken. Dat werk.

    Het is vergelijkbaar met de Rumspringa bij de Amish. Vanaf hun 16e mogen jongeren hoeren en snoeren en wordt het door de gemeenschap gedoogd. Als ze daarna maar een partner kiezen, zich laten dopen en weer in de gemeenschap voegen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rumspringa

  13. bramvandijk says :

    Het is inderdaad niet heel vreemd dat een stroming die zo negatief spreekt over “de wereld” het wereldse gezag maar moeilijk kan accepteren.

  14. Ettje says :

    Ga maar eens op zondag fietsen langs de Waal of Nederrein bij Kesteren en Ochten. Mijn advies: zorg dat je weg bent als de kerken leeglopen, want de aldaar wonende ‘onbesneden Fillisteinen’ rijden je plat! Moeders met hoedjes, en een hele schare kinderen in de auto rijden er over de dijkjes alsof de duvel ze op de hielen zit. Levensgevaarlijk! Schijnt allemaal te mogen en te moeten kunnen…

  15. Professor Prietpraat says :

    Steengoed artikel. Goedgelovig zoals ik het graag zie, hypocriet gedrag en wantoestanden in de kerk aan de kaak stellen en bespreekbaar maken. Je zou je bijna schamen voor je Christen zijn als je dit leest.

    Volgens mij heeft het weinig of niks met geloof in God te maken dit wangedrag maar eerder met het vasthouden aan een traditie met teveel verzonnen regeltjes waarbij heel veel niet mag waardoor ze op andere manieren extreem uit de band springen. Wat is er voor deze mensen gebeurd met het bijbelse ¨aan de vrucht herken je de boom¨? Moeten we als Christen niet het goede voorbeeld geven? Mooi voorbeeld.

    Ik durf zomaar te veronderstellen dat het in Israël met de joods-othodoxen met pijpekrullen en hun kroost niet veel anders is dan wat er in dit artikel beschreven staat. Veel regeltjes en altijd hun mond vol met bijbelse spreuken maar anderszijds geweld en haat en nijd. Voer voor psychologen dit. Iemand met een afgeronde universitaire studie psychologie die iets zinnigs hierover kan zeggen waarom lichtgetinte mensen van noordafrikaanse afkomst (waarvan je het land van herkomst niet mag noemen) , mensen die in bungalows wonen die ze woonwagens noemen en inwoners van refodorpen dit (geweld en wetteloosheid en elkaar door dik en dun beschermen, ook als je elkaar niet persoonlijk kent) met elkaar gemeen hebben? Of is zo´n gemeende vraag al discriminerend?

  16. mafchauffeur says :

    @Professor Prietpraat: de leden van de Dwaze Schare houden doorgaans ook elkaar de hand boven het hoofd als het gaat om bijvoorbeeld spotternijen en godsbeeldlastering. 😉

    Alleen @Waterlelie doet soms nog eens een (vergeefse) poging er paal en perk aan te stellen.

  17. rob says :

    @Johan

    Als ze daarna maar een partner kiezen, zich laten dopen en weer in de gemeenschap voegen.

    Er zal vast wel een verschil zijn inde benadering naar jongens en meisjes.
    Ik kan me zo voorstellen dat de partner dei de kinderen moet baren van onbesproken gedrag is.
    Meisjes worden een flink stuk korter gehouden dan de jongens nmi.

  18. rob says :

    @Maf

    Waterlelie, het lijkt me leuk als ze komt de 23ste.

  19. jannegen says :

    Het kan van alles zij dat dit veroorzaakt. Misschien wel alle redenen die je kan bedenken tegelijk.

    Enkele die ik kan bedenken:

    Een strenge afkeurende God, veroorzaakt het gevoel het toch nooit goed te doen voor autoriteiten en dat roept woede op.

    Mooie waarden als liefde en “oog voor elkaar hebben” hebben meegekregen en vervolgens in een maatschappij terecht komen waarin alles volgens een systeem en zonder persoonlijke aandacht gaat. Dat roept ook bitterheid en woede op.

    Het onderdrukken en afkeuren van de eigen verlangens/behoeften roept ook woede op.

    Het is nu eenmaal de plattelands cultuur dat de mannen nog echt mannelijk zijn en dus af en toe hun testosteron moeten laten gelden.

    Ik kan er vast wel meer bedenken, maar ik ben op het moment te lui

  20. Stijlvol says :

    Klopt wel. Hier ook overlast en dergelijke praktijken.

  21. MJPA says :

    Noem je dat heidens? Ik denk juist dat het afzetten tegen een rigide (gristelijke) opvoeding is. Dan zoekt de onderdrukte uitwegen. En dan weer over tot dezelfde orde vd dag.

  22. mafchauffeur says :

    In de USA pakt de 4e Musketier het “auto rollen” serieus aan.

    Ben benieuwd wat ze in plaats van carbidschieten gaan doen. Bazooka’s? 😉