Toch nog heisa om Heiza

heiza-1aprilDe collega’s van StaatGeschreven weten het zeker: Heiza.nl is een 1-april-grap. Op hun blog geven ze daar vijf boeiende redenen voor. Onder meer dat het domein is geregistreerd door Get-ID, het Emmense bureau dat ook de website van NieuwWij host. Volgens blogger Jaap Marinus heeft Greco Idema, eindredacteur van NieuwWij, gewoon een verzonnen interview met zichzelf geplaatst. Maar wij denken dat er meer en betere argumenten zijn voor de stelling dat het geen 1-april-grap is. Eén ding is namelijk zeker: de lancering van Heiza is geen reactie op het stoppen van GG.

GG ontving namelijk al op 13 december (toen nog niemand wist dat we voornemens waren te stoppen) een doorgestuurde e-mail waarin Greco Idema enkele relaties op de hoogte brengt van de komst van Heiza. Hij schrijft:

Ter info: ik ben benaderd door iemand (wil zijn of haar naam niet doorgeven) die volgende week een persbericht zal versturen over een nieuwe website: Heiza.nl. Deze site zou een ‘religieuze tegenhanger’ moeten worden van GeenStijl. Geen evangeliserende site, heb ik begrepen, maar wel een site die wantoestanden in kerkelijk en religieus Nederland op de site wil bespreken, GeenStijl wil bestrijden op de anti-religieuze sfeer, etc. etc. 
Weten jullie hier meer van af? Zal hem of haar interviewen, interview gaat volgende week online.

Opvallend is wel dat het domein Heiza.nl op 12 december is geregistreerd en dat Idema daar op 13 december al van op de hoogte is. Dat betekent in ieder geval dat hij een heel korte lijn heeft met de initiatiefnemers.

Dat aangekondigde persbericht is nog niet verschenen. Het interview van Idema met Heiza verscheen uiteindelijk pas op 13 januari, enkele weken later dan gepland, toevallig ook de dag dat GG aankondigde te gaan stoppen. We vermoedden opzet en checkten bij Idema of hij dit bewust zo had getimed. Hij ontkende, het was puur toeval. Uit de broncode van het artikel van Idema over Heiza blijkt dat het op 13 januari om 8:19 online is gezet. Ons bericht op GG verscheen om 9:00. Om 10:06 werd op NieuwWij een update met een link naar het bericht op GG geplaatst. Daarmee staat vast dat het inderdaad een toevallige samenloop van omstandigheden was en het bericht over Heiza niet is gepubliceerd om bewust gebruik te maken van het momentum rond het stoppen van GG.

Als Idema, zoals StaatGeschreven suggereert, zelf de man achter Heiza is, is er geen reden om zijn relaties te vragen of ze hier meer vanaf weten. Als hij werkelijk zichzelf heeft geïnterviewd en daarmee een 1-april-grap wilde maken is het de vraag waarom hij zijn eigen initiatief zo belabberd neerzet. Dan had hij ‘Harm-Jan’ wel een steviger pitch laten maken. Bovendien: als het opzet is, wat is dan de grap van een site aankondigen die er niet komt? Dat iedereen straks op Heiza gaat kijken en dat daar een tekst staat: ‘Grapje! Whaahaahahaha!’ of zoiets? Daar ga je niet mee scoren en dat weet Idema ook.

Op Twitter meldde Heiza in haar bio (al ruim vóór 13 januari) dat de site op 1 februari 2014 online gaat. Geen 1 april, ook niet ‘in april’. Het lijkt er op dat Heiza voornemens was de site op 1 februari te lanceren, maar dat dit toch meer voorbereiding vroeg en dat de lancering is doorgeschoven naar april.

heiza1

Er zijn dus betere argumenten voor de stelling dat Heiza géén 1-april-grap is, dat Idema er niet zelf achter zit, en dat ‘Harm-Jan’ en zijn collega’s echt een poging willen doen om ‘een GeenStijl-achtige site met diepgang’ neer te zetten.

NASCHRIFT: Zojuist belandde in onze mailbox een e-mail van Idema aan Jaap Marinus van StaatGeschreven waarin bovengenoemde lezing wordt bevestigd. ‘Harm-Jan’ had Idema benaderd of hij nog een goede en goedkope webbouwer wist en Idema heeft toen de provider van NieuwWij aanbevolen. Over 1 april zegt Idema:

“Uit de mailwisselingen met die Harm-Jan is voor mij duidelijk geworden dat het niet om een 1 april-grap gaat, zeker gezien zijn laatste mail dat de site pas na de zomervakantie online zal gaan omdat ze willen sleutelen aan het format. Wellicht vanwege de vele reacties die er al zijn op verschillende sites.”

29 responses to “Toch nog heisa om Heiza”

  1. beervis says :

    Het zou een aardige blog kunnen worden. Hoe ze hun ambities uitspreken vind ik meer van lef getuigen dan zelfoverschatting. Ik begrijp wel waar ze naar toe willen. De gekkigheden in het christendom zijn geen christelijke problemen, maar voornamelijk problemen die beginnen bij het geloven in iets. Je kan vaak overeenkomsten zien in de drie grote religies en atheïsme. Namelijk het blind staren op religieuze teksten en/of door geloof uitgaan van bepaalde interpretaties vooroordelen. Daarom vind ik het goed dat dit blog zich breder wil trekken dan alleen het christendom. Ik hoop alleen dat ze zich meer richten op de vrijheid van de individuele ziel, dan op de theologie. Theologie niet uitgesloten uiteraard, maar niet zo gezapig als dat hier af en toe aan toe gaat. De valt genoeg na te denken over dingen die nu gebeuren. Hoe steken religieuze conflicten in elkaar?; wat is sektarisch en wanneer mogen we dat zo noemen? etc. etc.

    Ik hoop ook dat de moderatie te vergelijken valt als hier op GG. (Mijn diepe respect, zeker als het werkelijk zo is dat de redactie- bezetting is gevuld met orthodoxen.) Want respect alla, alleen is het een illusie dat een polemiek niet opbouwend is en dat respect alleen te vinden is, in de porselein kast of woont in de heilige huisjes. Jezus een rotte vis vinden, zou bijvoorbeeld moeten kunnen en moeten kunnen worden uitgesproken. Dat is kwetsend voor sommige. Maar die sommige zouden die rotte vis kunnen afdoen als niet hun Jezus. Wat in de naam van Jezus is gebeurt (meer doden dan de grote dictators van de 20e eeuw samen) is tenslotte ook hun Jezus niet. Het afzeiken van denkbeelden moet kunnen ten alle tijden. Om kennis op te doen van meningen en denkbeelden van de ongenuanceerden. Het helpt te nuanceren, zelfs als een polemiek niet bevredigend eindigt, want uiteindelijk weten we allemaal dat de waarheid een leugen wordt als je hem statisch benadert. Leef en laat leven als een extremist, voor de extremist tegen de extrimist.

  2. Bokkepoot says :

    Het feit dat ik, toen ik 13 januari het interview las, het idee had dat ik máánden geleden al van ‘Heiza’ had gehoord (zowel initiatief als bijbehorende naam) is dus slechts een geestverruimende ervaring déjà-vu geweest?

  3. afolus says :

    @Bokkepoot
    Je bent dus een profeet “avant la lettre”…😎

  4. shin says :

    @bokkepoot
    Daar moet je wat mee gaan doen, bokkepoot! Kun je bakken geld mee lospeuteren verdienen.

  5. mafchauffeur says :

    @Bokkepoot: máánden is wat overdreven, maar wéken klopt wel.

    De Twitterkoe meldde op 13 december:

    Een man in een regenjas vertelde ons dat er volgende week een ‘religieuze GeenStijl’ wordt gelanceerd onder de naam Heiza.

    Een soort Twitter Reading dus. 😎

  6. Henny says :

    Half December wisten ze van GG dus al dat ze zouden stoppen. Rond die tijd las ik een tweet aan iemand, waarin GG zei dat ze nog niet zouden stoppen, maar op het hoogtepunt. Dan die geldinzamelingsactie (voor een nieuwe weblog?) En dan toch de melding dat GG gaat stoppen. Heeft niemand hier het gevoel dat GG Heiza begint of dat er sommigen uit het team van GG naar het team van Heiza zijn overgestapt? Ik vind sommige dingen een beetje te toevallig …

  7. goedgelovig says :

    @Henny: Lang leve de complottheorieën. 🙂 Voor wat het waard is: wij weten niet wie er achter Heiza zitten en gunnen deze mensen hun recht op anonimiteit. In ieder geval is niemand uit ons redactieteam erbij betrokken.

  8. Henny says :

    Dan blijven er toch nog een paar complotten over 😛 …

  9. henkjan37 says :

    ahaaa…op die kritiek reageren jullie direct! das vast geen toeval…

  10. Henny says :

    *complottheorieën

  11. goedgelovig says :

    @henkjan37: LOL.

  12. Bokkepoot says :

    LOL! :mrgreen:

    Nou vooruit, ook geestelijke gaven moet je trainen. Momentje.

    *zich concentreert*

    Hmm…. 🙄 mijn geestesoog ziet eigenlijk steeds hetzelfde plaatje opdoemen van één of andere koe en de letters ‘GG’ en de getallen 2.0, 3.0 en 4.0. En daarbij de woorden ‘wannabe’ en ‘basiscursus internet’.

    Geen idee of dit verder iets met Heiza te maken heeft. 😐

    Maar goed, als ik toch iets moet voorspellen: voorwaar voorwaar ik zeg u – indien de site straks hetzelfde profiel heeft als de inhoud van dit geweldige interview, dan vrees ik dat het allemaal nog best moeilijk gaat worden.

    Ik lig nu al in een deuk begin vast meewarig mijn hoofd te schudden wens ze heel veel succes! 😀

  13. Bokkepoot says :

    @maf

    Nee, ik dacht eerder aan een jaar terug ofzo.
    Zal wel gewoon deezjavuutje zijn.

    Misschien een terugslag van oud en nieuw. :mrgreen:

  14. goedgelovig says :

    De werkelijke reden waarom GG stopt:

  15. afolus says :

    @GG
    Enig idee wie er achter het twitteraccount Goedgelovig2, resp. Goedgelovig.com zit? Tot mijn verbazing volgen zij mijn “non-nickname” account.
    Ik vond dat wel een beetje opmerkelijk eigenlijk.
    Antwoord mag natuurlijk per mail, als jullie dat willen…

  16. Bokkepoot says :

    @afolus

    Ze volgden mij ook op mijn @Bkkpt account. En ik volg alleen GG. Dus ik denk dat ze gewoon iedereen volgen die GG volgt.

  17. mafchauffeur says :

    @GG: 🙂
    Toch nog vrucht gedragen. :mrgreen:

  18. ruub says :

    “En het geschiede in die dagen dat de aankondiging van het naderend einde niet door alle volgelingen werd geloofd. Er werd gefluisterd over dat hij elders zou gaan, was gesignaleerd in de nieuwwij-woestijn, dan volgden geruchten dat hij was gezien in de heiza-leegte en GG2-diepte en riep weer iemand dat hij hem had gehoord in de engte van de cip-spelonken. Na zijn heengaan volgden al snel verhalen over zijn opstanding. Hij zou elders een betrekking hebben gevonden. En in die dagen riep iemand zelfs dat er een verschijning van goedgelovig aan 5000 lezers tegelijk zou zijn geweest. Maar niemand vond hem meer.”

  19. mafchauffeur says :

    @ruub: 🙂

    Ik hoorde dat @rob en @shin vanochtend bij een leeg graf stonden.

  20. rob says :

    @Maf en Ruub

    🙂
    De engte van de CIPspelonken 🙂
    Wat dacht je van het Mannamoeras.

    Verder weet ik niks van een leeg graf, volgens mij moet GG eerst nog verraden worden.
    Dat gebeurt op 23 maart als de identiteit bekend gemaakt wordt van de redactie door een kus op de wang van Judas alias Joost de Vries 🙂

  21. Waterlelie says :

    Kijk eens aan @beervis geeft alvast een voorzet wat allemaal zou moeten kunnen en niet kunnen. Laat ik dan ook mijn mening maar geven. Ik vind dat jij een ban moeten krijgen voor je walgelijke woorden over Jezus.

  22. John says :

    @Waterlelijk

    Ik denk dat je ‘cip’ verkeerd gespeld hebt in de adresbalk van je browser.

  23. shin says :

    @ruub
    Welk apocrief evangelie heb jij nou weer gelezen?

  24. Bokkepoot says :

    @Waterlelie

    Alwéér een ban? 😯
    Hij is nét weer terug! 😀

  25. Bokkepoot says :

    @Waterlelie

    ….. maar heb jij het nou over die rotte vis? Beervis haalt hier gewoon een eerder voorgevallen praktijkvoorbeeld aan hoor. Hij heeft het over iemand anders die Jezus een rotte vis zou hebben genoemd. Dat klopt overigens niet: de persoon in kwestie had het over ‘die rotte vis uit Nazareth’. Na jah, weet Beervis veel dat de kwaliteit van de locale visvangst aldaar wat te wensen over liet. Hij zag er natuurlijk weer één of andere metafoor in.

    Prettige avond verder.

  26. beervis says :

    @Waterlelie
    Pfff maak je niet zo druk. Het is een forum. Het staat allemaal niet zo vast. Dit vind ik nu en over jaar misschien weer anders. Ik schrijf verder geen wetten of zo. En het is goed voor jou om te weten waarom er aversie tegen jezus is en hoe dat er dan uit ziet. Anders raad ik je aan op andere fora te gaan reageren waar Jezus wordt geaaid en geliefd, waar iedereen verliefd is op hem. Als iemand iets lelijks vind over wat voor jouw heilig is en je trekt het je aan, kan je het negeren, maar ook voor jezelf nuanceren. Ik weet tenslotte niet beter. Het is toch zielig voor mij dat jij al dat moois van Jezus krijgt en ik niet. Maar misschien is het zo dat je de kracht van Jezus niet zo ervaart en denkt dat je voor hem op moet komen. Jezus is heus niet zielig of zo hoor. Kom op! heb vertrouwen!

    Jezus is groot en sterk genoeg en kan het wel van mij allemaal wel hebben, denk ik. Jezus vind het erger als je huichelt in zijn naam, denk ik.

  27. goedgelovig says :

    @afolus: Het is zoals Bokkepoot zegt. GG2 heeft gewoon zoveel mogelijk volgers van GG gevolgd. Maar omdat hij er teveel volgde in te korte tijd heeft Twitter ingegrepen en het account van GG2 bevroren. Het is dus wel een beetje een sufferd.

    Overigens hebben we GG2 laten weten dat hij natuurlijk best actie mag voeren voor het behoud van GG, maar niet onder onze naam +2 mag opereren, dat is een inbreuk op ons ‘merk’ en in strijd met de regels van Twitter en WordPress.

  28. Bokkepoot says :

    @GG

    ‘Hij’? Dus in elk geval geen ‘zij’? 😀

    Oh nee wacht, ‘hij’ is hier natuurlijk het persoonlijk voornaamwoord bij ‘sufferd’. 😉

  29. Bokkepoot says :

    @beervis

    Amen. +1. Like.