Het jaar van de open deuren

opendeurDe Nederlandse Profetische Raad, een groepje zelfbenoemde zweveriken rond de God’s Embassy kerk in Amsterdam (bekend van de cursus over doden opwekken), heeft haar jaarlijke Oekaze Gods wereldkundig gemaakt. Geheel in lijn met eerdere jaarvoorspellingen is deze keer uit de glazen bol gekomen dat 2014 “het jaar van de open deuren” wordt.

Er zijn namelijk “winden van verandering” over de aarde aan het waaien. Die “blazen het oude tijdperk weg en doen het nieuwe tijdperk aanbreken.” Er zijn veel open deuren die nóg opener gaan worden, want “nieuwe leiders zullen worden verkozen en/of aangesteld. Politieke en religieuze structuren zijn aan het veranderen.” En er zijn mensen die wél en mensen die níet met deze veranderingen willen meegaan.

Groot denken is belangrijk, want “in 2014 zullen onze keuzes het lot van landen bepalen.” Denk aan Mattheüs van der Steen die ervoor kiest om Noord-Korea in te nemen. “2014 zal het seizoen van de evangelist zijn. Dit zal de weg voorbereiden voor een vollere manifestatie van het evangelie van het koninkrijk van God op de aarde.” Het is profetisch dat Ronald Plat op 1 januari de Gouden Bikini won. Dit wordt het jaar van de Gloriestoel, van Torben Sondergaard, van Joop van Ooijen.

“In 2014 zullen deuren open gaan tot posities van invloed in de media, de economie, de overheid en het juridische systeem.” Henk Hagoort wordt charismatisch, Ronald Plat lanceert zijn Gosen Project, Joop van Ooijen volgt Rutte op als premier, en opperprofetes Arleen Westerhof wordt officier van justitie en gaat alle critici vervolgen. Nederland wordt eindelijk een theocratie!

In 2014 worden alle gristenen die dit profetische woord omarmen in één klap schatrijk. “Grote deuren zullen open gaan voor zakenlieden. God zal onvoorstelbare rijkdom vrijzetten om grootschalige projecten te kunnen financieren. Een nieuw tijdperk voor christelijke filantropen is aangebroken.” Dat is goed nieuws voor Peter Paauwe van De Doorbrekers. Met deze openbaring kan de leiderscrisis in zijn kerk meteen worden bedwongen.

De open deuren profetie is soms verrassend accuraat. Zo heeft een van de raadsleden een droom gehad van een goochelaar op een podium. Dat is een beeld van Gods roeping voor de charismagische beweging in Nederland.

“In 2014 zal God een nieuwe generatie van helden doen opstaan.” Denk niet dat TRIN met z’n House of Heroes kan inpakken, ze komen in 2014 krachtig terug. “De geest van held-zijn en het terugnemen van gebieden van de duisternis zullen twee sterke kenmerken zijn van de nieuwe beweging die God op gang zal brengen in 2014.”

Boven deze profetie over 2014 staat alvast de kop ‘Woord voor 2015’. Dat is handig voor volgend jaar. Hoeft de Nederlandse Profetische Raad geen copy-paste meer te doen om haar jaarlijkse open deur te herhalen.

woordvoor2015

85 responses to “Het jaar van de open deuren”

  1. afolus says :

    Wat een heerlijke onzin brengen deze zelfbenoemde profeten weer de wereld in. God is groot en Arleen is zijn profeet.
    Deze lieden denken met het projecteren van oude teksten op het heden de toekomst te kunnen voorspellen maar behouden zich toch voor de zekerheid alle rechten voor.

    De broeders en zusters onderhouden blijkbaar ook nauwe contacten met de Amsterdamse onderwereld en bidden voor bijzondere bescherming voor te liquideren personen.

    En god doet dan grote wonderen: deuren gaan weliswaar open maar de kalasjnikovs worden gesloten. Liquidatie mislukt! Dank u Heer.
    (Zie volledige profetie 2014 NPR)

    Onheilsprofeten en zakkenvullers.

    Amen😎

  2. TommyLee says :

    Ik ben nu vanaf begin 60er jaren bestookt met profetieën. De gebruikte begrippen veranderen, maar de inhoud is nog steeds hetzelfde: Ik zie ik zie wat jij niet ziet!!!

  3. ruub says :

    De profetie lijkt gouden tijden voor De Gloriestoel te voorspellen.

    Weer een ander van onze raadsleden heeft een droom gehad van een goochelaar op een podium.

    en

    In 2014 zal God het idee verpulveren dat Christenen arm moeten zijn om God welgevallig te zijn…In 2014 zal God onvoorstelbare rijkdom vrijzetten voor een aantal zodat zij grootschalige projecten kunnen financieren..

    Zou 2014 dan toch het Gosen-jaar worden?

  4. afolus says :

    @ruub
    Je vraagt je toch af waarom god slechts een aantal van zijn beminden zal voorzien van “onvoorstelbare rijkdom”.

    Waarom zet hij de sluizen van de goudstof en diamanten niet open?
    Dan komt de rijkdom terecht bij alle gelovigen en kan door Ananias-momentjes worden toegezien op de correcte inzet van de verkregen middelen.

    Ja, als ik god was.. 😉

  5. puberapostel says :

    Tja wat zal ik er van zeggen? Ik kan mij zeer goed voorstellen dat het nogal overkomt als open deuren, en dat zijn ze ook. Ze zijn niet in die zin specific dat je concreet kan nagaan wat er uitkomt. Misschien praat ik er vanavond eens met Arleen over.

    Overigens is profetie niet gelijk aan aan toekomstvoorspelling, het kan, hoeft niet.
    Ik zie ze meer als richtingwijzers in algemene zin. Overigens heb ik zelf ook enige allergie tegen generaliserende profetie -niet dat ik mezelf daar nooit schuldig aan voorwaardelijke. Ik vind het wel inspirerend maar wel iets waar je zelf werk van moet maken. Zoals Yoda zei: difficult to see, the future is. Het is een misvatting te denken dat de bijbel profetie altijd presenteert als een vaststaand, absoluut toekomstbeeld. De meeste hebben wel een voorwaardelijke clausule in zich. Overigens heb ik wel eens specifieke impressies ontvangen die pas half jaar later zichtbaar werden, vrij concreet. Maar goed, dat copy-paste gevoel is zeker herkenbaar.

  6. engel says :

    @puberapostel,

    Wat trekt je zo aan in mensen die op geestelijk gebied duidelijk de weg kwijt zijn?

  7. engel says :

    @TommyLee,

    Is dat niet de essentie van profetie dat degenen die ‘meer’ zien, het voorrecht hebben om dit aan anderen door te geven?

  8. Shin says :

    @puberapostel
    Als dat copy-paste gevoel zo herkenbaar is… waarom zou je je er dan überhaupt mee bezighouden? Je kunt toch ook gewoon de toekomst op je af laten komen…

    Ik heb vroeger op catechisatie geleerd dat profetieën geen toekomstvoorspellingen zijn, maar veel vaker gaan om terechtwijzing, veroordeling, etc.

    Het heeft dus geen enkele zin om met je bijbel in de hand de gang van zaken in het jaar 2014 te willen voorspellen. Daar hebben we mensen als Adjiedj Bakas immers al voor, en die kunnen we gewoon bekritiseren als zijn voorspellingen niet uitkomt, door hem te vragen waarom hij niet goed onderzoek heeft gedaan, waarom hij onvoldoende marge op “onvoorziene zaken” heeft ingebracht in zijn voorspelling of waarom hij zijn bronnen niet goed heeft geraadpleegd.

    Het probleem met van die profeetjes als de PRN is dat ze zeker van dat laatste niet willen horen, maar dat ze bji een niet uitgekomen toekomstvoorpelling hun eigen werkelijkheid op zo’n manier naar hun hand zetten, dat het probleem nooit bij hun ligt, zodat ze volgend jaar weer hun lulkoek kunnen presenteren. Dan is God bijvoorbeeld van gedachten veranderend wegens hun intensieve smeken (beroep op Jona, Abraham), of is satan weer eens rondgegaan als een briesende leeuw.

    Hou toch op, zeg…

  9. Shin says :

    @engel
    Het probleem is een beetje dat sommige mensen die minder zien, toch menen dat ze iets hebben door te geven 😉

  10. Shin says :

    Grote deuren zullen open gaan voor zakenlieden die God hebben toegestaan om af te rekenen met de wortels van de Mamon in hun hart.

    Toch slordig dat de Here de naam van zijn conculega niet eens goed weet te spellen…

  11. afolus says :

    @shin
    LOL 😀

  12. mafchauffeur says :

    @shin: met name bij profetieën zou je verwachten dat die niet uitsluiten in de taal van de ontvanger wordt gegeven, maar ook weleens in de moerstaal van de Zender.

    In het Aramees spel je het gewoon als Mamon. 😎
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mammon

  13. afolus says :

    @mafchauffeur
    In dat geval had ik graag een volledige profetie in het Aramees……😄

  14. mafchauffeur says :

    @afolus: nooit van de gave van vertolking gehoord? Valt me toch tegen van je. 😉

    De NPR zwetst trouwens niet zomaar wat in de ruimte hoor. Ze staan met beide benen op de grond, volop in de actualiteit.
    http://www.nederlandseprofetischeraad.org/media/woord-voor-2014.pdf

    Een week geleden was er een verhaal in één van onze landelijke kranten over een gefaalde poging tot moord in één van onze
    steden. Een crimineel hield een pistool tegen het hoofd van zijn slachtoffer
    en trok tot twee keer toe aan de trekker, maar het vuurwapen ging niet af.
    De dader rende weg en werd later opgepakt door de politie. Het slachtoffer
    was een bekende van één van onze gemeenteleden. Toen wij ons gemeentelid hierover vroegen vertelde hij ons dat twee weken voor de aanslag God hem midden in de nacht had wakker gemaakt met de instructie:
    ‘Bid voor bescherming voor deze man.’ Dit heeft hij dezelfde nacht gedaan totdat hij vrede ontving. Het soort wapen dat de aanvaller gebruikte is zeer betrouwbaar en het gebeurt nooit dat het niet afgaat!
    Dit soort wonderbaarlijke antwoorden op gebed zullen zo vaak beginnen te gebeuren in 2014 dat wij na een tijd niet meer verbaasd zullen staan wanneer
    het gebeurt. De bovennatuurlijke kracht van God in antwoord op het gebed van Zij volk zal steeds zichtbaarder worden in ons land.

    http://www.parool.nl/parool/nl/4041/AMSTERDAM-ZUID/article/detail/3569607/2013/12/30/Mislukte-moordaanslag-op-topcrimineel-Gwenette-Martha.dhtml

  15. Shin says :

    @maf
    In dat geval had ik dan ook de naam Alāhā verwacht in het stuk ;).

  16. puberapostel says :

    @engel Ik deel jouw visie niet, ze hebben m.i veel zinnigs, maar ik vind hun presentatie iets waar zeker het een en ander op af te dingen valt. By the way, ik ga nog zeker je een review geven van het materiaal dat je mij gaf, hoopte er vanmorgen mee te beginnen, helaas. Maar wat in vat zit verzuurt niet…stay in touch

  17. ardbeg10y says :

    Heel irritant dit soort profetisch geleuter. De Grote Doorbraak is nog nooit gekomen alle wonderverhalen ten spijt. De enige doorbraak die ik ken, is dat jezelf kunt veranderen.

    Als we geweldige profetische boeken hebben in de bijbel, waarom zouden we acht slaan op dit soort teksten? Eigenlijk snel vergeten.

  18. mafchauffeur says :

    @ardbeg10y: omdat die Bijbelse profetie vooral is gericht op de regio en oorverdovend stil is als het gaat om het duiden van het precieze jaar waarin het opwekken van doden een hoge vlucht gaat nemen?

  19. mafchauffeur says :

    …in Nederland? 🙂

  20. TommyLee says :

    het valt wel op dat profetie toch vaak gaat over de eindtijd en dat het gewenste effekt is dat de toehoorders beter in de pas gaan lopen met de leiding

  21. engel says :

    @TommyLee,

    Misschien heeft ‘profetie’ wel een pedagogische functie.

  22. ardbeg10y says :

    @mafchauffeur:

    In Nederland?

    maar wij – Nederlanders – zijn toch het Nieuwe Israel? Gods Own Chosen Country (in de 17e eeuw dan) 🙂

    @Iedereen
    Zonder geheid en om er een serieuze draai aan te geven, in leesroosters kom je de profeten vooral tegen in Advent. Ze wakkeren daar de verwachting aan op de komst. Zo’n profetie vindt ik prima, omdat verlangen en verwachting twee heel menselijke emoties zijn. Zodra profetie concreet wordt krijg ik er moeite mee. De profetieen die ik vernomen heb in gesprekken met medemensen hebben dan vooral betrekking op het vinden van een nieuwe baan (met -hallelujah!- een hoger salaris) of – en dat vind ik veel zorgwekkender – hebben betrekking op iemands psychische problemen. Mensen ontlenen soms een veel te groot gedeelte hun eigen identiteit aan dit soort kwats. Dat heb ik trouwens ook veel gelezen in de persoonlijke verhalen op deze site (niet zozeer de profetieen, maar vooral het afhankelijk zijn van geloof en wat je omgeving dan van je verwacht).

    Voor hen die hierop reageren, ik ben druk, reactie kan een tijdje duren.

  23. Johan says :

    Wat in evangelisch-charismatische kring ‘profeten’ wordt genoemd zijn in het gunstigste geval mensen met een sterke intuïtie voor wat nodig is of gaat komen die daarmee de gemeenschap kunnen aanmoedigen. In verreweg de meeste gevallen echter zijn het wishful thinkers en/of nieuwlichters. Als je niets kunt kun je altijd nog profeet worden. Je hoeft alleen maar te doen alsof je iets meer ‘ziet’ dan de rest. Dit voorbeeld van de NPR is daar een voorbeeld van. Het is totaal nietszeggend. Deze mensen trekken een broek aan die hen niet past. In de maatschappij zouden ze die rol nooit kunnen krijgen. Het zijn dombo’s eerste klasse.

    Terwijl de kerk juist profeten nodig heeft. Visionairs en trendwatchers die begrijpen in welke tijd we leven en waar de strategische prioriteiten moeten liggen. Die buiten de kaders durven te denken en nieuwe kansen spotten. Onderscheiders annex bullshitdetectors die feilloos het kaf van het koren kunnen scheiden, vingers op zere plekken leggen en niet te beroerd zijn om juist de machthebbers te confronteren.

  24. Boktor says :

    “in het gunstigste geval mensen met een sterke intuïtie”

    En dat is ook precies hoe het verklaard worden. Mensen met een hoge gevoeligheid, die je kan inzetten, oefenen, ontwikkelen.

    De C-magiërs zeggen dan dat dit je helpt om de HG beter te verstaan. Maar het is feitelijk niet anders dan wat in de andere spirituele stromingen wordt gedaan met het contacten van innerlijke gidsen, het werk van paragnosten, etc.

    Ik ben er wel klaar mee.

  25. Johan says :

    @Boktor: Dat is niet wat ik bedoel met intuïtie, maar ik begrijp de verwarring. Intuïtie is een ‘psychologische voorkeur’ die wordt gevormd door ervaring, het aanvoelen en inschatten van mensen en omstandigheden en daarin patronen herkennen. Dit is een uitermate nuttige kwaliteit in koersbepaling. Mensen die bekend zijn met MBTI weten dat de ‘i’ van intuïtief één van de acht persoonlijkheidskenmerken is.

    http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/sensing-or-intuition.asp

    Het probleem in evangelisch-charismatische kring is de goddelijke legitimatie die eraan wordt gekoppeld, waardoor manipulatie eerder regel dan uitzondering is, en het gebrek aan onderbouwing. Als Arleen schrijft dat ‘oude tijdperken verdwijnen en nieuwe komen’, maar geen onderbouwing kan geven voor wat dat ‘oude tijdperk’ dan precies is en wat het nieuwe kenmerkt en hoe dat nieuwe echte verandering gaat brengen, weet je dat je te maken hebt met een profeet die maar wat orakelt. Bij het orakel van Delphi kon je er ook altijd alle kanten mee op. Als trendspotter of trendanalist zou ze totaal niet serieus genomen worden, want al overspeelt iemand als Bakas regelmatig zijn hand, hij onderbouwt zijn zaakjes wel.

  26. Martin says :

    pff, niet alleen goedgelovig valt in herhaling zullen we maar zeggen….

  27. puberapostel says :

    @johan ik heb wel enige moeite met de classificatie dom. Het is een organisatie die bijvoorbeeld het belang inziet van participatie van christenen in zakenleven en andere ‘wereldse’ aspecten van de maatschappij, in hoeverre daarin een gezonde diversiteit wordt nagestreefd kan ik als bezoeker niet verder beoordelen, maar het zijn zeker geen lbo strebertjes, met alle respect voor alle Lbo’ers overigens, en een papiertje zegt ook niet alles. Naast diplomas kijken veel bedrijven ook naar de motivatie, ambitie en het potentieel. Dat vind ik ook mooi aan google, the film The internship geeft een goede kijk op out-of-the-box denken, prima studie materiaal voor leiders, seculier of apostolisch.

  28. puberapostel says :

    Ik maak in mijn beoordeling wel een onderscheid tussen PR en inhoudelijke visie, laat duidelijk zijn dat qua PR ik wel enige vraagtekens plaats bij hun opereren. Inhoudelijk ben ik redelijk positief, zover ik dat heb meegekregen als bezoeker. En ook tijdens bezoek trek ik gewoon mijn eigen lijn. Hoortoestellen uit, want ik ben wel genezen van behoefte om elke keer een aanbod te krijgen van een of meerde personen.
    En als iemand daar opmerkt dat ‘puber’ een vloek of hypewoord is ipv een leeftijdsfase of geuzenaam, zal ik dat luchtig voor ‘kennisgeving aannemen’. onzinnige opmerken kom je in elke subcultuur, al dan niet religieus, tegen. En extreme mensen zijn soms erg aards als je samen broodjes eet. Geldt ook voor mijn bezoekje aan DS, ontmoetingen nemen een hoop vooroordelen weg. En nee, zowel GG als Arleen, daar kan ik prima op de koffie. Of misschien ben ik dan de extreme uitzondering dat ik op beide terreinen durf te vertoeven?

  29. engel says :

    @puberapostel,

    Heb je inzicht in de theologie achter de NPR/God’s Embassy/Dominion Center/Living in your Destiny ??

    Waarin is hun participatie in de maatschappij anders dan de “gewone” christenen uit andere kerken?

    En wat is de invloed van de ‘Zeven bergen strategie’ op de participatie die ze nastreven?

  30. mafchauffeur says :

    @puberapostel:

    En extreme mensen zijn soms erg aards als je samen broodjes eet.

    Klopt. Dat was bijvoorbeeld de essentie van de spannende film DEADRAISER. 😉

  31. puberapostel says :

    Whats in a name ? De zeven bergen strategie is hun benoeming van het licht en zout der aarde zijn. deze zeven invloedssferen kom je ook bij de eo en andere christenen tegen, zij het met andere namen en iets andere pretenties

  32. engel says :

    @puberapostel,

    Volgens mij heb je geen flauw idee waar die zeven bergen theologie vandaag komt of wat ze willen bereiken.

  33. afolus says :

    @puberapostel
    In het verre verleden heb ik ook wel van dit soort types op de koffie gehad die participatie van zakenmensen erg belangrijk vonden. Ze gunden je al het succes van de wereld, natuurlijk om me van het geboekte resultaat fijn op vakantie te laten gaan maar vooral om te bevorderen dat er forse bedragen aan de heiland zouden worden overgemaakt..

    Jammer was natuurlijk dat die geen aardse bankrekening had.
    Maar gelukkig had hij wel hele fijne tussenpersonen…
    En die waren altijd “ordained”..

    Griezels. 😄

  34. Shin says :

    @maf
    Hahahahaha, LOL!

  35. Johan says :

    @puberapostel: Ik heb het niet over de opleiding van mensen, maar over de manier waarop ze ‘profetie’ bedrijven en zich profileren. Ik ben in de charismatische beweging veel hoog opgeleiden tegengekomen die – zodra ze de geest ontvingen – stopten met nadenken. OK, OK, OK, ook dit is gechargeerd, maar anders kan ik dit georakel van de scheikundige dr. Arleen Westerhof niet verklaren.

    Ik heb op hun site gezien dat God’s Embassy een Europees congres voor zakenmensen organiseert. Als ik die zakenmensen was zou ik nog even goed nadenken of ik me zou willen associëren met deze kerk.

  36. mafchauffeur says :

    @Johan: nu suggereer je bijna dat dr. Arleen Westerhof niet helder nadenkt en maar wat loopt te blaten.

    Dat moet ik toch sterk nuanceren, ja, tegenspreken.

    Neem bijvoorbeeld dit schrijven uit juni 2010, vlak na de Tweede Kamer verkiezingen die uiteindelijk leidden tot het kabinet Rutte I (dat kabinet waar ongeveer een derde van het CDA wat moeite mee had).

    Al maanden lang spreken profeten en anderen over de ‘verandering’ en de ‘verschuiving’ die er nu plaatsvindt in de kerk van Christus wereldwijd. Het is dus niet verrassend dat wij dit nu terug zien bevestigd in de uitslag van de Nederlandse verkiezingen.

    Nederland staat voor een nieuw tijdperk en het is overduidelijk dat wij als lichaam van Christus moeten waken in gebed.

    Op dit moment wordt er over mogelijke coalities gesproken. Met deze mail wil ik je vragen om te bidden voor een coalitie die beslissingen zal nemen die het meeste overeenkomt met het hart van God voor Nederland, vooral op het gebied van beleid omtrent Israël. De meest voor de hand liggende coalities hebben hier sterk uiteenlopende standpunten over. Maar Gods woorden aan Abraham blijven waar:

    ‘Ik zal u tot een groot volk maken, en gij zult tot een zegen zijn. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken, en met u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.’(Genesis 12: 2-3)

    Het gebed van Derek Prince in zijn boek, Shaping History through Prayer and Fasting’ is heel toepasselijk in deze periode omtrent het vormen van een nieuwe coalitie:

    ‘HERE, geef ons leiders die het U behaagt de overwinning te geven!’

    Met zegen en groet,

    Dr. Arleen Westerhof, namens de Nederlandse Profetische Raad

    Ik weet dat met name @rob hier af en toe loopt te sputteren over onze MP, maar de heer Rutte is inmiddels gewoon bezig met zijn tweede kabinet op rij. Met behalve een politiek ook een profetisch mandaat, zo blijkt. 😎

  37. afolus says :

    @mafchauffeur
    Begrijp ik het nu goed?
    Zijn de coalitieakkoorden die mede mogelijk werden door Kees van der Staaij, Arie Slob en onze broeder Alexander Pechtold voorzegd door Doctor Arleen?

    Wat een overheerlijke glorie..😇

  38. mafchauffeur says :

    @afolus: zeg nou zelf – D66 en SGP samen in een (gedoog)coalitie, dat hadden weinig profeten durven uitspreken in 2010.

    Maar dr.Arleen doet het gewoon. Heldin.

    Ik begrijp @puberapostel best. 😉

  39. shin says :

    Dr in Chemistry. Da’s knap. Maar een B.Ed aan de UvA halen voor de invoering van het BaMa-stelsel, dat is waarlijk profetisch.

  40. afolus says :

    @Wilfred
    Welke vinger was het…? 😎

  41. shin says :

    @wilfred
    Maar waar is het een teken ván?!
    Of zoek ik nou weer spijkers op laag water? 😉

  42. joost says :

    ardbeg10y

    maar wij – Nederlanders – zijn toch het Nieuwe Israel? Gods Own Chosen Country (in de 17e eeuw dan)

    Nog steeds hoor, we hebben tenslotten ook een Jordaan in Amsterdam. 😉
    joost

  43. Maarten says :

    @Afolus

    Welke vinger was het…?

    Als het de middelvinger is, dan zou dit misschien een teken voor Mattheüs van der Steen kunnen zijn. Die provoceerde nogal met zijn bewering dat “God ons ook een middelvinger heeft gegeven.” 😉 En wie zulke laster spreekt…

  44. Wilfred says :

    @Maarten: Ik denk dat Gods opgeheven vingertje is verdwenen. Daar zijn we nu immers wel overheen. 😉

  45. puberapostel says :

    @engel: ik heb idee dat ze redelijk aanschurken tegen kingdomnow-theologie. Maar iedere christen die zich in wil zetten voor positieve veranderingen, heeft mijn zegen. Of dat nou een tranendal of goudenberg theologie is, wie uit zijn comfortzone durft te komen.

  46. Vinegar says :

    “In 2014 zal God het idee verpulveren dat Christenen arm moeten zijn om God welgevallig te zijn…In 2014 zal God onvoorstelbare rijkdom vrijzetten voor een aantal zodat zij grootschalige projecten kunnen financieren..

    Beste profeten, zou ie dat ook in Noord-Korea, Congo, Liberia, Eritrea etc. doen?

  47. Wilfred says :

    @Vinegar: Natuurlijk! Juist daar!! 2014 wordt het jaar waarin MvdS dankzij Dennis Rodman ongelimiteerde toegang krijgt tot Noord-Korea om zijn personality shows music festivals te organiseren, de burgeroorlog gefinancierd door vreemd geld in Congo gestopt wordt, een waarschijnlijke slachting in de CAR voorkomen wordt, etc. Praise the Lord!!

  48. mafchauffeur says :

    @puberapostel:

    wie uit zijn comfortzone durft te komen

    De kans is groter dat de NPR/Gods Embassy één grote, zelfgecreëerde comfortzone is. 😎

  49. mafchauffeur says :

    @Wilfred: deze week meldde @RT dat hij de afgelopen maanden geen tijd heeft gehad om op GG te reageren wegens onverwacht zakelijk succes.

    Mogelijk beseft hij nog niet, of onvoldoende, dat hij met de resultaten daarvan dergelijke projecten dient te financieren.

    Het kan geen toeval zijn dat hij zich juist nu weer eens meldde. 😉

  50. afolus says :

    @RT
    Maak je borst maar nat!
    @mafchauffeur
    Met dit soort berichten begrijp je dat zo’n crisis niet zo maar voorbij is.
    @Wilfred
    We gaan op vakantie naar CAR

  51. rob says :

    @Johan

    Wat in evangelisch-charismatische kring ‘profeten’ wordt genoemd zijn in het gunstigste geval mensen met een sterke intuïtie voor wat nodig is of gaat komen die daarmee de gemeenschap kunnen aanmoedigen. In verreweg de meeste gevallen echter zijn het wishful thinkers en/of nieuwlichters. Als je niets kunt kun je altijd nog profeet worden. Je hoeft alleen maar te doen alsof je iets meer ‘ziet’ dan de rest. Dit voorbeeld van de NPR is daar een voorbeeld van. Het is totaal nietszeggend.

    Mensen met een sterke intuitie zijn denk ik juist geen mensen die in evangelisch-charismatische kringen een podium krijgen of profeet genoemd worden.
    Mensen met een sterke intuitie voelen namelijk ook aan dat er veel in evangelischcharismanisch land puur bedrog is.
    En als je dat gaat voelen en erger nog-uitspreken, zit je binnen de kortste keren aan de zijlijn van zo’n gemeente.

    Het punt dat profetie samenhangt met sterke intuitie, dat geloof ik zeker, Het ligt in elkaars verlengde.
    Je gaat het profetie noemen als de bron (God) daarin meer helder is, denk ik.

    Deze mensen trekken een broek aan die hen niet past. In de maatschappij zouden ze die rol nooit kunnen krijgen. Het zijn dombo’s eerste klasse.

    Bedoel je dat de “profeten” van de NPR door de maatschappij nooit serieus genomen zullen worden?
    Of bedoel je dat mensen in de maatschappij die een broek aantrekken die hen niet past een dergelijke rol niet krijgen?

    Terwijl de kerk juist profeten nodig heeft. Visionairs en trendwatchers die begrijpen in welke tijd we leven en waar de strategische prioriteiten moeten liggen.

    Dat klinkt allemaal behoorlijk abstract.
    Weet jij in welke tijd je leeft en welke consequenties dat precies heeft voor de mensheid?
    Zoja: welke actie ga je daaraan koppelen?
    Welke strategische prioriteiten zou je kunnen ontwikkelen?
    Doel je vooral op de kerk, hoe die nu gevormd zou kunnen worden en hoe die nu zou kunnen functioneren?
    Hoe zie jij dit in groter verband?

    Die buiten de kaders durven te denken en nieuwe kansen spotten. Onderscheiders annex bullshitdetectors die feilloos het kaf van het koren kunnen scheiden, vingers op zere plekken leggen en niet te beroerd zijn om juist de machthebbers te confronteren.

    Ik denk dat je deze eigenschappen meeneemt naar alle aspecten van je leven, je kerk, je werk, je gezinsleven, je vrienden, alles.
    Het is niet een functie je je in of uitschakelt.
    Merk je zelf dat je deze eigenschappen meeneemt naar je werk, of dat ze in rol spelen in je gezin?

  52. rob says :

    @Maf

    @puberapostel:
    wie uit zijn comfortzone durft te komen
    De kans is groter dat de NPR/Gods Embassy één grote, zelfgecreëerde comfortzone is.

    Grijnz 🙂

  53. Dutch Hermit says :

    @Rob
    Ik zou zeggen dat Johan behoorlijk visionair bezig is met zijn kerkvernieuwende beweging. Totaal niet abstract, wel nuchter.

  54. puberapostel says :

    afgelopen conferentie proefte ik wel degelijk een relationele zorg voor de gemeenteleden, de leiding die echt graag mensen vooruit wil helpen in persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke participatie.
    En dat dat zelfs daar moeizaam gaat. Deels den ik omdat religie eeuwen grotendeels geïnstitutionaliseerd is met hierarchische structuren waar zelfs de reformatie niet snel verandering bracht. Een bekend probleem, de participatie van de ‘gewone’ gemeenteleden activeren op een wijze die verder gaat dan koffie schenken en stoelen klaarzetten.

  55. Professor Prietpraat says :

    Eigenlijk best wel sneu dat je prat gaat op je eigen profetische capaciteiten en een groepje ¨wannabe zelfgeoefende zieners¨ de naam geeft van ¨Profetische Raad van Nederland¨ Ik vind het triest. Van hetzelfde laken en pak als met kaartjes rondlopen met je naam en de titel profeet ervoor.

    Kan iemand me trouwens uitleggen wat het verschil is tussen een medium die zulke vage voorspellingen doet en deze lieden, behalve dat zij het label ¨Christelijk¨ erop plakken en de Heilige Geest erbij slepen?

    In de Bijbel heeft profetie vooral een corrigerend karakter en meestal was het slecht nieuws en daarom waren profeten veelal niet popúlair.

    Maar ja, anno 21ste eeuw is dat natuurlijk allemaal anders.

  56. puberapostel says :

    @kan vermanend, aanvurend, bemoedigend zijn. En ook vandaag de dag niet altijd welkom. Ik ken iemand die vanwege onwenselijke correctie van het leidersteam samen met zijn gebedskring uit kerk gegooid werd, uiteraard na eerst gebrandgemerkt te zijn met de meest lelijke kwalificaties

  57. TommyLee says :

    Ik denk dat het inderdaad draait om het prestige, de boodschap is al tientallen jaren hetzelfde en vaak gebaseerd op bijbelteksten als geldig voor nu verklaren.Het wordt pijnlijk als er geprofeteerd wordt dat iemand een partner zal vinden, toch een kind zal krijgen, zal genezen tegen beter weten in. etc. Uit de praktijk blijken profeten mensen die omdat ze geen capaciteiten hebben om oudste te worden voor deze vorm kiezen om toch aan het woord te komen. Als er geprofeteerd wordt luistert iedereen immers eerbiedig, mooier kan je het niet hebben. Leiders die dit door hebben toetsen deze profetieën en ontmaskeren de “profeet” en verlenen pastoraat aan de “gedupeerden”.

  58. puberapostel says :

    Tommylee: selectief grasduinen in teksten en de een actueel verklaren en de ander niet, dat kom je in elk kerk tegen, dus ik kan daar weinig mee. Profeten hebben wel vaak karakterzwakheden, zie je in bijbel ook. Zou anders maar een dun boekje zijn, en ook geen aartsvaders bevatten.

  59. TommyLee says :

    @puberapostel, ja maar het krijgt toch een andere lading als er: Zo spreekt de Heer/ik zie een beeld en dit is het woord van de Heer…. aan vooraf gaat.

  60. rob says :

    @DH

    Ik zou zeggen dat Johan behoorlijk visionair bezig is met zijn kerkvernieuwende beweging. Totaal niet abstract, wel nuchter.

    Dit klinkt behoorlijk abstract:

    Terwijl de kerk juist profeten nodig heeft. Visionairs en trendwatchers die begrijpen in welke tijd we leven en waar de strategische prioriteiten moeten liggen.

    Geen idee hoe hij daar invulling aan geeft, ben benieuwd.

  61. Wilfred says :

    @Afolus:

    We gaan op vakantie naar CAR

    Ik hoop niet naar DE CAR! Tenzij je graag je hoofd van je romp gescheiden wilt zien worden. Dat soort van scepticisme zou ik je ontraden!

    @ Rob: Zie je wel dat Bram gelijk heeft dat je vaak goede vragen stelt?! 🙂
    Nu nog de antwoorden. Zet #engel ook gelijk maar in het rijtje!

    Oftewel: hoe weet je dat die mensen je niet belazeren? Antwoord: dat weet je niet, dat moet je alleen geloven. #terug-bij-af, u ontvangt geen EUR 1000!

    Vraag: waarin verschilt dat principieel van TRIN? Antwoord: niet, het verschil is echter wel waarneembaar voor de geestelijk getrainden.

    Vraag: hoe kan men het verschil onderkennen? Antwoord: daarvoor moet men geleid worden door de Geest!

    Antwoord: perpetuum mobile! 🙂

  62. afolus says :

    @Wilfred
    Als Mattheus je reisleider is komt het met een afgehakt hoofd ook wel weer goed, zelfs in DE CAR … 😄

  63. henkjan37 says :

    waarom moeten mensen in vredesnaam uit hun comfort zone?

    mensen functioneren goed als ze op hun gemak zijn, ze komen dam tot hun recht. Soms mag je dat wel iets uitdagen, maar zeker niet consequent en fumdamenteel.
    Daarmee kweek je onzekere en afhankelijkw mensen; ideaal voor tiendes scoren maar frieie sectatisch en onethisch verder:)

  64. Professor Prietpraat says :

    Ik zie een grote roze wolk met koperglitters boven Nederland opdoemen waaruit diamantjes regenen boven het midden van het land vlakbij het IJsselmeer wat betrekking heeft op 2014 en 2015. Uit de wolk daalden ook verschillende blauwe wezentjes af langs een ladder naar beneden en ze hadden vleugels als van een gans. Ik heb alleen nog niet genoeg profetische cursussen gehad bij de Profetische raad of een van de bijbelscholen van Royal Mission, TRIN of Christformation om er accurate conclusies uit te trekken.

    Of wellicht moet ik niet zoveel likeur meer drinken in het weekend ´s avonds als het zo warm is buiten.

  65. St. says :

    Als de NPR zo profetisch is, waarom hebben ze dan niet alvast in 2013 (of nog eerder) het een een ander voor 2014 voorspeld?

  66. rob says :

    @Wilfred

    Oftewel: hoe weet je dat die mensen je niet belazeren? Antwoord: dat weet je niet, dat moet je alleen geloven. #terug-bij-af, u ontvangt geen EUR 1000!

    Vraag: waarin verschilt dat principieel van TRIN? Antwoord: niet, het verschil is echter wel waarneembaar voor de geestelijk getrainden.

    Vraag: hoe kan men het verschil onderkennen? Antwoord: daarvoor moet men geleid worden door de Geest!

    Antwoord: perpetuum mobile!

    Ik denk zelf niet dat je alles moet geloven.
    Ik denk dat je alles moet beproeven op zijn merites.
    In de praktijk zal wel blijken wat alle geestelijke luchtkastelen waard zijn.
    Wat Trin betreft:
    Goud bleek koper, de zorg wordt overgelaten aan een kindermisbruiker, enz.

    Probleem is: wat versta je nou onder Geestvervuld zijn.

    Voor Metjoe is dat schreeuwen, schudden, goudstof en blinden die niet genezen.
    Aangezien Metjoe gewoon doorgaat met zijn bediening ligt het voor de hand om te zeggen dat de god van Metjoe het niet erg vindt als Metjoe niet altijd de waarheid spreekt over genezingen of goudstof. De god van Metjoe vindt het ook niet erg als een weeshuis geleid wordt door een kindermisbruiker.

    Ik heb een ander beeld van wat God zou moeten zijn.
    Ik denk niet dat ik onder Geestelijke leiding moet gaan schudden schreeuwen en liegen, of met de mantel der liefde moet gaan bedekken dat iemand kinderen misbruikt.
    Ik denk dat God om rechtvaardigheid en liefde gaat.

    Gods Geest zou onderscheiding moeten geven.
    Als we allemaal geleid worden door dezelfde Geest, dan moet daar bijbels gezien consensus uit voortkomen.
    Tussen Metjoe en mij zit geen consensus.
    Dus is er een probleem.

    Overigens kan je nooit claimen dat je geestelijk gezien autoriteit hebt aangezien God niet zichtbaar naar beneden komt om je standpunten te bevestigen.

    Het gaat dus om innerlijke overtuigingen over een onzichtbare God. Het beeld van God wordt gevormd in je eigen brein. Sommige processen hierin zijn onbewust, denk ik.
    Het onderscheiden is moeilijk.
    De rol van het geloof is hierin dat ik sommige processen toeschrijf aan God,waar een atheist dit niet zou doen. Bewijs voor mijn geloof heb ik natuurlijk niet.

    In dat opzicht zit ik als ‘gelovige’ altijd overhoop met mijzelf.
    Maar het proces van wat ik toeschrijf aan God heeft dermate meerwaarde dat ik het niet zou willen missen.
    Dat betekent dat ik door blijf gaan met “god” een stuk ruimte te geven in mijn bestaan.

  67. mafchauffeur says :

    Toch zijn profetieën nog lang niet verstomd en spreekt de Heer wel degelijk nog steeds.

    Zo meldde hij recentelijk doorheen Zijn Profeet dat bidden om genezing van verkoudheid je reinste onzin is.

    Toen echter genas God mij niet, ondanks al mijn geloof, want dat heb ik wel! Ondanks de kracht van God in David, want die was er ook wel! Toen duurde het VIJF lange zware maanden. Ik was zelfs na Jan Zijlstra gegaan en God genas me niet. Weet je wat God me toen heeft geleerd? Om te rusten! Toen ik genezen was stuurde ik eens een email naar een bevriende huisarts uit Brugge, en hij zei: ‘die sinusitus is niet chronisch, maar je bent gewoon veel te lang te moe! Je moet slapen! Slaap lekker!’

    Het was ook zo dat ik te weinig slaap kreeg met die gebroken nachten en elke morgen vroeg op om de kids naar school te brengen, ziek of niet ziek. Maar als God mij toen wel had genezen, had ik niet van die arts gehoord dat ik veel meer moet slapen en rust nemen, om te VOORKOMEN dat ik in de toekomst opnieuw ziek zou worden. Want een lichaam heeft ook gewoon voldoende rust nodig om gezond te blijven. Dat heb ik toen geleerd en sindsdien, zelfs in de afgelopen zware zwangerschap waarin ik ubermoe was, ben ik toch niet ziek geworden! Dankzij het advies om rustig aan te doen, te luisteren naar mijn lichaam en te slapen als ik te moe was.

    Geweldig, wat een openbaring! Slaap en rust voor een moeder van schoolgaande kindjes… Het mag, het kan en het moet! Wat een openbaring…

    https://www.facebook.com/ontdekgod

    Inderdaad, 2014 lijkt het jaar van de open deuren te worden. 🙂

  68. afolus says :

    @mafchauffeur

    Als ik het goed begrijp zijn nu ook mijn moeder én zuster Afolus bevorderd tot het profetendom. Wat een heerlijk bericht. 😎

  69. engel says :

    @rob,

    Welke rol speelt de Bijbel voor jou nog in het leren kennen van God en het leren onderscheiden? M.a.w., waar toets je je eigen ervaringen en overtuigingen aan?

  70. rob says :

    @Engel
    Hoe doe jij dat?
    Jij gelooft toch ook 🙂
    Kom maar eens uit de kast en dan kunnen we het vervolgens allemaal afschieten 🙂

  71. mafchauffeur says :

    Onder het motto “een kinderhand is gauw gevuld”: de eerste gedocumenteerde Dodenopwekking van 2014 dateert alweer van 6 januari. Nee, niet in Mozambique, Nigeria of de Filippijnen. Gewoon, in Californië.
    http://www.thegreaternews.com/blog/1/20/2014/baby-raised-from-the-dead-tgn-exclusive-don-lisle-director-john-g-lake-ministry

  72. afolus says :

    @ mafchauffeur
    Dat is dan wel weer een “opwekking met hindernissen”…
    En helemaal niet volgens het boekje van onze eigen broeder Plat.

    In Californië schreeuwen ze de duivel toe, het kindje krijgt hartkloppingen (check) maar plots blijkt het kindje hoge koorts te hebben (check).
    Gelukkig wordt ook dar een sluitende oplossing voor gevonden.

    Van de weeromstuit hebben moeder en tante ook hartkloppingen gekregen en ook die worden opgelost (check)

    Ik word er zo blij van….

  73. rob says :

    @Afolus
    Van dat geschreeuw bij een duivelsuitdrijving krijg je misschien ook wel hartkloppingen.
    😦

  74. John says :

    @mafchauffeur

    Ik mis de documentatie in die link…

  75. Bokkepoot says :

    @John

    Kleingelovige! Altijd maar dat gezeur over bewijs! 😡

  76. mafchauffeur says :

    @John: de bron is een Amerikaanse Gloriestoeler. Dat is toch documentatie genoeg? 😉
    https://www.facebook.com/don.lisle

    Heel bijzonder dat dit op maandag 6 januari 2014 gebeurd zou zijn is, en de Glorychairer er pas op zaterdag 11 januari 2014 melding van doet op FB (ja, het is even flink naar beneden doorscrollen langs alle rugpijngenezingsfilmpjes). Een knap staaltje zelfbeheersing.

    Waarbij de blijde mededeling wordt voorafgegaan door Handelingen 26 vers 8 (“Waarom is het toch zo moeilijk te geloven dat God mensen uit de dood opwekt?”) in maar liefst 21 verschillende Engelse vertalingen.

    Zeurensen zou zeggen:

    zwets zwans en zever

  77. ruub says :

    Mmm, het is ook wel weer eens tijd om de balans op te maken van al deze profetieën over Nederland:

    Eens even kijken:

    1) Grote sprongen voorwaarts wat betreft evangelische doorbraak (1:00); revival in Nederland’.
    2) Grote chr. doorbraak bij openbare scholen (1:40) en genezing van kleine kinderen, ook bij moslimkinderen.
    3) Boeken met bijzondere inzichten worden uitgegeven in NL en die boeken verkopen zichzelf. (2:49)
    4) Er zal heel veel innovatie plaatsvinden en technologische vooruitgang worden geboekt, met name vanuit de kerken.(5:26)
    5) Er zal veel Nederlands, traditioneel gedanst worden (6:00)
    6) Enorme rijkdom & economische vooruitgang (6:38)
    7) Innovatie vanuit de Ned. kerken (7:17)

    Ehm, tsja. Misschien slaan 4 en 7 op mijnkerk.nl? Veel meer kan ik er niet van maken, vrees ik. Riep er al iemand ‘stenigen!’ ? 😉

  78. John says :

    @Ruub

    Riep er al iemand ‘stenigen!’ ?

    Ik zeg niks. God Zelf zegt het in de bijbel. En wie ben ik om daar dan tegen in te gaan? Als iets in de bijbel staat vervalt namelijk mijn hele eigen verantwoordelijkheid voor wat ik zelf rechtvaardig vind en wat ik verderfelijk vind. Iemand doodwensen vind ik normaal gesproken verwerpelijk, maar als het in de bijbel staat dan mag het, toch? 😉

  79. mafchauffeur says :

    @ruub: ik kwam ‘m ook al tegen.

    Het enige waar ik nog (te) weinig van zie is punt 1. Maar wellicht slaat dat op het stoppen van GG. 😉

  80. John says :

    @Ruub

    Oh ja, en er staat nog een grappig clipje op youtube waar ik aan moest denken toen je het over stenigen had, hihi 😉

  81. ruub says :

    @John
    🙂 Tijden herleven.

    @Maf
    Nou, die evangelische doorbraak via de horlepiep heb ik vorig jaar ook helemaal gemist hoor, jij niet ?

  82. mafchauffeur says :

    Hééé, dat is @shin op 6:30!!!! 🙂 🙂

    @ruub: nee, die vond ik zelf eerlijk gezegd niet te missen.
    https://goedgelovig.wordpress.com/2013/04/03/evangelisch-vlaggenzwaaien-op-geenstijl/
    Maar inderdaad, ik zie er geen reactie van jou onder staan. 😉

  83. mafchauffeur says :

    @shin: je deed daar wel een beetje vreemd hoor. Zo onder de indruk van het vooruitzicht dat Rijkdom op Nederland gaat vallen dat je zelf onderuit gaat? 🙂