Goedgelovig stopt: de FAQS

getanswersDe aankondiging dat Goedgelovig stopt heeft veel reacties losgemaakt, zowel op de site als op Twitter en in de media. Onze charismanische vrienden hebben meteen de vlag uitgehangen, want dit is natuurlijk een geweldige onverwachte GEBEDSVERHORING!!! Reageerders die hun webstek zien verdwijnen vonden troost bij elkaar of belden de afdeling Nazorg.

Vandaag gaan we in op de meest gestelde vragen rond de Eindtijd van Goedgelovig. Een opmerking vooraf: we kondigen bewust 10 weken van tevoren aan dat we gaan stoppen. Dat geeft iedereen tijd om aan het idee te wennen en desgewenst met alternatieven te komen.

Hoe moet ik nu mijn dagelijkse portie satire zien te vinden? (Menno)

Broeder toch, bekeer je van je consumptiementaliteit die haaks staat op de Grote Satirische Opdracht! Een dagelijkse hapklare brok satire, opgediend en als het even kan zelfs voorgekouwd door de GG-redactie – ben je het babymelkstadium dan nog steeds niet ontgroeid? Maak je eigen satire, zet een blog online en inspireer de wereld!

Is het niet beter om wel te blijven bestaan en alleen te berichten over nieuwe gevallen van christelijk absurdisme? Je hoeft niet elke dag of elke week te publiceren… (Rogier)

Goed punt. We hebben een soort Goedgelovig Light overwogen. Je publiceert dan alleen als er echt wat te melden is. De ‘luis in de pels’-rol blijft behouden, maar de dagelijkse aanwezigheid van de site en de ‘engagement’ (interactie) vloeien dan weg. Dan ben je bezig je eigen succesformule uit te kleden en dat voelt voor ons niet goed. Maar het idee is sympathiek en als er mensen in de reageerderscommunity zijn die hier echt voor willen gaan, willen wij best meedenken of het haalbaar is om een nieuwe site neer te zetten. Maar die moet dan wel geheel zelfsturend zijn qua inhoud, moderatie e.d.

Misschien kan StaatGeschreven dit gat opvullen? (Keietrekker)

StaatGeschreven heeft de frequentie omlaag gebracht, maar je kunt het hen vragen.

Heeft dit besluit ook met een gebrek aan geld te maken? (Aequitas)

Nee. Financiën hebben in deze afweging geen enkele rol gespeeld. Zie ook deze reactie.

Een schande deze site!! Hoeveel zielen zijn er door Goedgelovig wel niet verloren gegaan voor de eeuwigheid? (Hans)

We hebben ze niet geteld, Hans. Maar lees vooral het bemoedigende getuigenis van Peter H die door de gesprekken op GG een bijzondere transformatie heeft meegemaakt.

Jullie laten ons toch niet achter zonder ooit te weten wie hier achter zaten? Ik hoop dat ik niet benieuwd hoef te blijven… (Rinie)

Medewerkers en reageerders mogen zelf weten of ze onder eigennaam dan wel pseudoniem werken. Dat verandert niet omdat we stoppen. Wie ‘uit de kast’ wil komen mag dat doen. Wie dat niet wil blijft lekker zitten.

GG is een functie op zichzelf geworden. Onmisbaar in de samenleving. Je zegt toch ook niet tegen de doktor, dominee, advocaat, supermarkt, timmerman, fysiotherapeut, kerk, school etc.: “Zeg, stop maar op je hoogtepunt, anders val je in herhaling.” (Peter H)

Touché. Alleen al het woord ‘hoogtepunt’. Iedereen die wel eens seks heeft gehad weet dat je op het hoogtepunt echt niet gaat stoppen. Dus moet er wel ergens een draadje los zitten. Zoals reageerder Im Gegenteil al zei, we zijn “een stelletje inspiratieloze, ruggegraatloze midlifcrisis-MIETJES!”

GG hinkt op twee verschillende benen. Enerzijds een satirisch weglog, anderzijds een ontmoetingsplek voor de Vergadering der Goedgelovigen. Zou je het community-effect niet moeten behouden? (Bokkepoot)

Dat klopt, die twee benen hinken niet, maar horen helemaal bij elkaar. Als de online ontmoetingsplek voor de reageerders nog steeds belangrijk is, is er niets op tegen om dat als Dwaze Schare zelfstandig voort te zetten. We verlenen graag medewerking aan een nieuwe site (bijv. op dwazeschare.nl) waar discussies kunnen worden gevoerd en reageerders zelf berichten online kunnen zetten. Maar het is verstandig om dan wel een klein team te vormen dat de site beheert en waar nuttig modereert.

Maar als de site TOCH online blijft… Blijft het dan nog mogelijk om te reageren? (Im Gegenteil)

De eerste week na ons verscheiden nog wel. Maar we kunnen niet blijven modereren, dus gaat er op een gegeven moment wel een stop op.

De redactie schreef in het begin (2007) dat er ook charismatische en evangelische christenen in de redactie zaten. Ik vermoed dat dat nu niet meer zo is. De toon van de artikelen lijkt me iets verschoven in die 7 jaar. Ben wel benieuwd of @GG daar iets over zou willen zeggen. (Jazeg)

Er werken nog steeds ook charismatische en evangelische christenen aan GG mee. De toon is wel iets verschoven en medewerkers maken ook zelf een ontwikkeling door, dat is onvermijdelijk.

59 responses to “Goedgelovig stopt: de FAQS”

  1. Shin says :

    Ik houd die kast voorlopig in de gaten… 😉

  2. jan van tienhoven says :

    ik denk dat de site wat opgeleukt moet worden met roddel en achterklap, de prive van het religieuze leven. De mogelijkheid plaatselijke rubrieken te maken die herkend worden waar handel en wandel van plaatselijke herders, ouderlingen en andere te goedglovigsten, Vooral hen die hier inkomen of status aan ontlenen dienen persoonlijk aan de schandpaal gaan. Hoeveel predikanten zijn zelf weten dat het niet waar is wat ze vertellen maar vanwege het broodje en de rit tot emeritaat uitzitten en vertellen wat de goegemeente wil horen.

  3. Richard says :

    ik zeg: dwazeschare.nl, vereenigt u.
    Voel me helaas niet geroepen door onze lieve heer om hier het voortouw in te nemen. Och wat heerlijk als je dat als excuus kunt gebruiken en niemand kan je erop aanspreken…

  4. Menno says :

    Bedankt voor het antwoord! Misschien zal ik mijn blog ook omgooien tot een satirisch bolwerk.

  5. HGK says :

    @goedgelovig

    Voor een goedgelovig-light, hoeveel mensen denken jullie dat daar voor nodig zijn?

  6. rob says :

    Dit vind ik wel wat:
    Dat klopt, die twee benen hinken niet, maar horen helemaal bij elkaar. Als de online ontmoetingsplek voor de reageerders nog steeds belangrijk is, is er niets op tegen om dat als Dwaze Schare zelfstandig voort te zetten. We verlenen graag medewerking aan een nieuwe site (bijv. op dwazeschare.nl) waar discussies kunnen worden gevoerd en reageerders zelf berichten online kunnen zetten. Maar het is verstandig om dan wel een klein team te vormen dat de site beheert en waar nuttig modereert.

  7. mafchauffeur says :

    Nu komt de aap uit de mouw. De collecte viel tegen, dus nu maar met een paardenmiddel de vrijwilligers werven die zich nooit zelf aanmeldden. Vervolgens blijkt GG-light toch wat tegen te vallen (want het redactionele been wordt node gemist), en komen de oorspronkelijke redactieleden met stevige (o.a. financiële) voorwaarden om de humoristische draden weer op te pakken. En worden als Messiassen ingehaald. 😎

    *verder droomt*

  8. goedgelovig says :

    @mafchauffeur: Je hebt aanleg voor samenzweringstheorieën! 🙂

    De GG-redactie stopt op 23 maart. Tot die tijd kunnen we nog een handje helpen met een eventueel Dwaze Schare-initiatief dat tegemoet komt aan de punten van Rogier en Bokkepoot. Daarna is het wat ons betreft echt over-and-out. Het initiatief ligt nu dus bij de reageerders.

    @HGK: Als je wilt blijven publiceren heb je iemand nodig die de redactie kan voeren, bij voorkeur met journalistieke vaardigheden (goed gevoel voor teksten en selectie van onderwerpen). Daarnaast een moderator voor het beheer van de community. Als je een weblog-stijl zou aanhouden (je kunt dan ook gerust een discussie starten waar behoefte aan is) kun je de groep bijdragers een eigen inlog geven zodat ze rechtstreeks (in concept of in het echie) kunnen posten, dat scheelt ook werk. Daarnaast is voor het bereik Twitter en Facebook wel belangrijk, dus je moet ook iemand verantwoordelijk maken voor de sociale media die hier ervaring mee heeft. Met drie mensen kun je zonder dat het veel tijd hoeft te kosten zo’n site bemannen.

  9. DsDre says :

    Ik zou graag willen weten hoeveel mensen er nodig zijn en hoeveel tijd het bij houden van een website als GG kost. Ik zou best mee willen helpen aan een doorstart. Echter niet GG gewoon doorzetten, met een andere redactie.
    Ik zou meer onderzoek willen doen en ook minder eenzijdige discussies. De laatste tijd hebben de gefrustreerde ex-“gelovigen” de overhand in de discussie gekregen en kan er weinig open meer worden gesproken waarom je wel in de kerk actief blijft en waarom je wel op God blijft vertrouwen. Aan die twee zaken is volgens mij veel behoefte en ik wil wel mee helpen om in die behoefte te voorzien.

  10. bramvandijk says :

    @DsDre

    Ik zou meer onderzoek willen doen en ook minder eenzijdige discussies. De laatste tijd hebben de gefrustreerde ex-”gelovigen” de overhand in de discussie gekregen en kan er weinig open meer worden gesproken waarom je wel in de kerk actief blijft en waarom je wel op God blijft vertrouwen. Aan die twee zaken is volgens mij veel behoefte en ik wil wel mee helpen om in die behoefte te voorzien.

    Vanwaar de aanhalingstekens in gefrustreerde ex-“gelovigen”?

    Maar de club vaste reageerders is inderdaad wel veranderd sinds ik hier voor het eerst langskwam. Ik geloof dat ik de eerste ex-gelovige was die hier bleef plakken (al beschouw ik mijzelf niet als gefrustreerd 😉 ) en dat zijn er inmiddels inderdaad wel meer geworden.

    Omdat ik niet tot de gelovigen behoor zie ik het misschien anders dan jij, maar ik geloof dat de ruimte tot het vertellen over waarom wel geloven er nog steeds wel is. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan het bericht over de flessenpost van Ettje. Je loopt inderdaad wel het gevaar om kritische vragen te krijgen over deze zaken, maar die heb ik zelf als ongelovige ook genoeg gehad, dat is niet alleen gericht op gelovigen.

  11. Turambar says :

    Graag alles overdragen aan Staat Geschreven; ik bedoel: Naast GeenStijl zorgt GoedGelovig voor mijn innerlijke balans. Maar goed, net als OLH ooit zei dat Hij terug zou keren, kan GG dat natuurlijk ook. Maar, zoals gezegd, liever het systeem, de server, de ‘planken vol issues’ afgeven bij SG. Jullie kappen ermee, wij moeten verder.

  12. Dutch Hermit says :

    @Bram
    Jij bent volgens mij met gemak de meest genuanceerde ex-gelovige (ooit-gelovig 😉 ) hier 🙂 Mooie gesprekken hebben we gehad #weemoedig

  13. Shin says :

    @DsDre
    Ik ben juist dankzij de GG-reaguurders heel veel frustratie kwijtgeraakt :).
    #deeltinDH’sweemoed

  14. DsDre says :

    @Bram.

    Als jij representatief zou zijn voor alle reageerders die ik bedoel dan is er geen probleem wat mij betreft. Gelovigen zet ik tussen haakjes omdat iedereen gelooft. “Het geloof” wordt vaak aangeduid als iedereen die het christelijk geloof aanhangt oid wat volgens mij geen goede aanduiding is.
    De flessen post van Ettje was in oktober 2012, da’s dus meer dan een jaar geleden, volgens mij reageerde ik toen ook nog veel meer dan de laatste maanden. Er zijn wel meer mensen afgehaakt, ik zag net op het einde topic Vleertje nog reageren. De laatste tijd is het evenwicht zoek, dat mag van mij in de doorstart weer terug.

  15. Pieter says :

    Dit meen je niet, ik help graag mee met de ontwikkeling van een dwazeschare community! Mail bij redactie bekend, ben wel weer opzoek naar een beetje avontuur na rdopzondag.nl 😉

  16. Johan says :

    Zodra mensen elkaar vinden op een site als GG waar eindelijk kritisch over allerlei geloofsopvattingen kan worden gesproken, wordt het label ‘gefrustreerde ex-gelovigen’ er op geplakt. Die reacties waren er ook op het boek Ooit Evangelisch. Ik voel me niet gefrustreerd en ik zie mezelf ook niet als ex-gelovig. Dus flikker lekker op met dat label, om een bekende landgenoot te citeren.

  17. Maarten says :

    Ik ben ook absoluut geen gefrustreerde ex-gelovige, voel me happier dan ooit. Ik vind het alleen leuk om een beetje te bomen en te discussiëren en volgens mij heb ik dat nooit op een disrespectvolle manier gedaan. En ik ben de afgelopen maanden dat ik het volg ook eigenlijk niemand tegen gekomen die echt gefrustreerd overkwam. BramvanDijk, Wilfred en Bokkepoot om er maar een paar te noemen, vertellen gewoon hun mening. Ik heb ze nog nooit zien schelden.

  18. puberapostel says :

    @nee hoor Goddelijke genezing is ook op gg bezig;-) misschien moet je eerst het geloof finaal kwijtraken om het weer terugvinden. Ik zet dus een flink vraagteken bij de bewering dat mensen hier hun geloof verliezen.

  19. Wilfred says :

    @Maarten: Dank voor deze bevestiging! 😉

    @DsDre:

    en kan er weinig open meer worden gesproken waarom je wel in de kerk actief blijft en waarom je wel op God blijft vertrouwen.

    Volgens mij is die ruimte er best, maar passen (a) de items daar vaak niet echt bij (wat overigens geen enkele verhindering is) en (b) reageren daar nauwelijks mensen op. Het is de vraag waar dat door komt. Als je een community zoekt waar geen kritische vragen tussendoor gesteld worden, kun je denk ik beter een gesloten forum opzetten.

  20. ruub says :

    @Johan
    Mooi gesproken,

    nu is het alleen wachten op iemand die je woordkeuze wat zuur/ zeikerig vindt overkomen.

  21. midas says :

    Als we echt denken dat GG er mee stopt, wat maakt ons dat? …………Juist ja, goedgelovig.
    Ik dank u.

  22. Johan says :

    @ruub: Die staat op 2. 🙂

  23. Jan Willem says :

    Light versie, ja, hier nog een voorstander! Bij echt groot nieuws ddan lijkt dit me handig!

  24. Bokkepoot says :

    @DsDre

    De laatste tijd hebben de gefrustreerde ex-”gelovigen” de overhand in de discussie gekregen en kan er weinig open meer worden gesproken waarom je wel in de kerk actief blijft en waarom je wel op God blijft vertrouwen.

    Ik ben zeker geïnteresseerd in gesprekken over actieve betrokkenheid bij je kerk en over godsvertrouwen. Maar als ik bij voorbaat al in het hokje ‘gefrustreerde ex-gelovige’ moet worden geduwd ga ik liever meteen naar een andere site. 😉

    De laatste tijd is het evenwicht zoek, dat mag van mij in de doorstart weer terug.

    Oh nou, dat klinkt alweer een stuk vriendelijker. Mag ik dan toch weer meedoen? Niet dat ik nou zo’n evenwichtig type ben, maar toch…. :mrgreen:

  25. Hendrik says :

    Blijft de vraag toch hangen of het nu reeds de zeven magere of vette jaren geweest zijn…

  26. Pascal van Laak says :

    Het zal tijd worden dat deze website uit de lucht gehaald word, ik word gek van alle berichten die hierop vermeld werden.

    Ik zal er niet wakker van liggen en wens jullie ook niet het beste.!
    en het woord gelovig hier nog gebruiken godslastering is het.

    Pascal

  27. Bokkepoot says :

    @Wilfred

    Zie je nou? Zelfs Pascal is het met me eens! :mrgreen:

  28. Bokkepoot says :

    *rustig in slaap valt*

  29. Wilfred says :

    @Bokkepoot: Met zulke vrienden… kun je rustig in slaap vallen. 🙂

  30. Michael says :

    @GG: klopt het dat het besluit om te stoppen impulsief is? Indicatoren:
    – recente geldinzamelactie
    – recent een nieuwe website

    Waarom die activiteiten als stoppen al op het programma stond?

    Verder ontbreekt er één FAQ: blijven de artikelen nog beschikbaar? Een read only versie van GG?

  31. Billie says :

    Satire op Goedgelovig is één, maar ik vond vooral de onderzoeksjournalistiek erg sterk, en dat zal ik missen.
    Waar zal ik de informatie over die christengekkiegroepen nu kunnen vinden?

    Jammer dus dat jullie stoppen, maar zeker bedankt.

  32. goedgelovig says :

    @Michael: Nee, dan heb je de FAQS niet goed gelezen. En het bericht van maandag ook niet.

  33. Im Gegenteil says :

    @DsDre

    Gefrustreerde ex-gelovigen de overhand? Tis maar hoe je het bekijkt. Ik vindt dat er hier juist overdreven veel gelovigen reageren. Je moet gewoon niet zo zuurderig doen met je evenwicht enzo. Er zijn al veel te veel mantels der liefde uitgedeeld. Dit is een gristelijk satirisch-kritische site en dan kan je niet verwachten dat iedereen je een vergevende aai over je zondaarsbolletje geeft.

    Als je tere zieltje naar papperige geloofsgesprekjes verlangt, dan kan je maar beter een blij huiskringeltje bezoeken, waar ze koekjes bij de koffie hebben.

    Amèn? Ámen!

  34. Bokkepoot says :

    @IM

    Als je tere zieltje naar papperige geloofsgesprekjes verlangt, dan kan je maar beter een blij huiskringeltje bezoeken, waar ze koekjes bij de koffie hebben.

    Oei, nostalgie! 🙂

    *traan weg pinkt*

  35. WoodyFlow says :

    Lijkt mij allemaal juiste beslissing om te stoppen, het Satire deel is nooit echt goed gelukt (vergelijk het met de speld) dus dan verzand het toch misschien wel in een schokkend kerk nieuws site… en ach… die herhaling is vervelend idd

  36. goedgelovig says :

    @WoodyFlow: Je doet jezelf en andere bijdragers te kort. Je cartoons waren briljant, daar kan De Speld niet aan tippen.

    https://goedgelovig.wordpress.com/2010/03/26/wir-haben-es-nicht-gewusst/

    Deze is nu weer volop actueel:

  37. DsDre says :

    @IG.

    Misschien is deze kring wat voor jou?

  38. Professor Prietpraat says :

    Het geld van de decemberactie zal wellicht (deels) gebruikt worden voor die aangekondigde klappers en opzienbarende onthullingen die nog op stapel staan voordat GG echt stopt. We zullen zien wat voor onderzoeken er nog lopen en wat voor zaken er nog aan het licht worden gebracht voordat GG zich opheft. Is wel een beetje een cliff-hanger zo´n veelzijdige aankondiging met halve informatie wat mensen aan het speculeren zet 😉 Ben heel benieuwd. Hopelijk wordt het niet zo´n domper als het verhaal van Frank Ouweneel wat ik helemaal niet zo opzienbarend vond als de aankondiging destijds deed vermoeden. Ik had zoiets eigenlijk: ah, de heleboel bij elkaar verzonnen en verdient er een leuk centje mee bij, tja, hij is vast niet de enige.

    We zullen zien of de met tromgeroffel aangekondigde onthullingen deze keer echt opzienbarend en belangrijk zullen zijn.

  39. Wilfred says :

    @Prof. Prietpraat: Nee, dat geld was om de begroting van 2013 te dekken.

    Hopelijk wordt het niet zo´n domper als het verhaal van Frank Ouweneel wat ik helemaal niet zo opzienbarend vond als de aankondiging destijds deed vermoeden. Ik had zoiets eigenlijk: ah, de heleboel bij elkaar verzonnen en verdient er een leuk centje mee bij, tja, hij is vast niet de enige.

    Weet jij wel wat een zelfopoffering het vergde om FO’s video’s uit te zien, laat staan zin bij zin terug te lezen en na te pluizen? Je moet toch wel over een geduld als Job beschikken! Dat is de reden dat Jezus zijn apostelen uit vissers wierf!

    We zullen zien of de met tromgeroffel aangekondigde onthullingen deze keer echt opzienbarend en belangrijk zullen zijn.

    Trouwens, heb jij wel bijgedragen? Anders is het sowieso wat hypocriet… 😉

  40. mafchauffeur says :

    @Wilfred: heb jij eigenlijk wel voldaan aan de morele eis van 10 cent per reactie?

    Aan de toch wat teleurstellende collecteopbrengst te zien vrees ik eigenlijk van niet. 😉

  41. Professor Prietpraat says :

    @Wilfred,

    zeker heb ik wel bijgedragen, de teleurstelling was daarom des te groter dat desondanks Goedgelovig word opgeheven terwijl ik het werk wat ze doen erg belangrijk vind.

  42. Professor Prietpraat says :

    natuurlijk heb ik respect voor het napluizen van al die beweringen en bronnen van Ouweneel om hem te ontmaskeren als oplichter maar ik vond het allleen weer niet zo opzienbarend en schokkend als anderen dat vonden misschien. En de aankondiging deed zo´n beetje vermoeden dat het de meest schokkende en opzienbarende onthulling van de eeuw zou worden.

  43. goedgelovig says :

    @Professor Prietpraat: Als je Frank Ouweneel niet onthullend vond zullen de komende ‘onthullingen’ je vast niet van je stoel laten vallen. Zo, nu de nu lat weer realistisch laag ligt kan het alleen nog maar meevallen. 😉

  44. Maarten says :

    @Goedgelovig,

    Ik begin nu toch wel reuze benieuwd te worden. Ik hoop dat het niet over Zeur, Plat of Mat gaat. Misschien een wetenschappelijk artikel over de geestelijke zin van het muntjesplakken?

  45. beervis says :

    Mag je niet gefrustreerd zijn over het geloof dat je ouders er in hebben gegoten. Mag je niet gefrustreerd zijn dat honderden jaren lang de kerk het jezelf zijn heeft onderdrukt…. Dat kan je alleen zeggen als je een prima leventje hebt gehad, maar gewoon gedag tegen God heeft gezegd. Mensen die zuur doen over gefrustreerde ex-gelovigen missen een stukje empathie.

  46. Professor Prietpraat says :

    @GG

    🙂

    Er is inderdaad heel wat voor nodig wil ik nog van mijn stoel vallen 😉

  47. mafchauffeur says :

    @Professor Prietpraat: de leiding van de Doorbrekers die de tweedaagse Dodenopwekcursus van Tyler Johnson volgt?

    Nah. Voorspelbaar. 😉

  48. mafchauffeur says :

    @Professor Prietpraat: of een evangelische gemeente die huwelijken tussen personen van gelijk geslacht inzegent? 😎

  49. mafchauffeur says :

    Heeft @afolus zich ingeschreven voor een Muskathlon?
    http://www.muskathlon.nl/deelnemers

  50. engel says :

    Of mafchaffeur die lid wordt van een Deadraisersteam…..

  51. mafchauffeur says :

    @engel: wat zou daar het onthullende element van zijn?

  52. Professor Prietpraat says :

    @mafchauffeur,

    Het onthullende eraan zou dan zijn dat Mafchauffeur zich ook anders voordoet dan hij in werkelijkheid is of dat hij uncover gaat wat met de onthulling dan gelijk weinig kans van slagen meer zal hebben. Ik zou er in ieder geval nog niet van mijn stoel door vallen.

    Kijk, wat anders zou zijn is als bijv. Knevel en W.J. Ouweneel nou een driehoeksrelatie zouden hebben met mw Haasnoot en ook nog in een geldzwendel zouden zitten samen met TRIN en Kees van der Staaij(SGP), en voor zichzelf en hun scharrels al allerlei luxe optrekjes hebben aangekocht in het buitenland met geld van goedgelovige investeerders en dat zelfs Engel daar geld in heeft geïnvesteerd, heel misschien dat ik in zo´n geval nog wel van mijn stoel zou kunnen vallen ;-),

  53. Professor Prietpraat says :

    trouwens grappige banner, en dan nog zeggen dat GG zo anti charismatisch, charismagisch of charismanisch is 🙂 Deze organisatie van Martin Koornstra, vriend van onze welbekende Mattie, waar ook David de Vos en W.J. Ouweneel en demonoloog v.d. Kamp aan meewerken, krijgt zomaar gratis reclame voor hun levensveranderende supergezalfde bijbelschool en trainingsavonden en conferenties vol hemelse wijsheid en geestelijke ervaringen.

    Of denk ik nu te positief over GG en is dit de vooraankondiging van een kritisch artikel over deze goddelijke bijbelschool?

  54. TommyLee says :

    @Wilfred : 17 januari, 2014 om 3:05 am: geduld als Job??? Ik heb hier onlangs nog gehoord dat die knakker helemaal niet bestaan heeft. Zo kan ik ook geduld hebben.Zo ik ook wel voorbeelden verzinnen. eehh schrikken als roodkapje die net hoort dat de boze wolf haar wil opeten. 😉