Agressieve straatprediking

What’s next na De Gloriestoel? Misschien wel deze agressie-opwekkende vorm van straatprediking. In Groningen is iedereen zondig, zelfs als je kerkt bij de Vrije Baptisten Gemeente. Maar ook andere Nederlandse steden wordt het oordeel aangezegd.

39 responses to “Agressieve straatprediking”

  1. Maarten says :

    Pfoe wat is dit gênant zeg. Dat jochie bevestigt overigens ook wel bepaalde vooroordelen een beetje. Maar het geschreeuw van die prediker slaat alles.

  2. Bokkepoot says :

    @Maarten

    Dat jochie bevestigt overigens ook wel bepaalde vooroordelen een beetje.

    Welk vooroordeel? Je bedoelt dat dat jochie eerst netjes vraagt of mijnheer alstublieft zijn kankerbek mond wil houden en na 3 minuten geduldig afwachten pas ingrijpt? 😉

    Ik vind het werkelijk een hele prestatie als deze opdringerige schreeuwlelijkerd al zijn tanden nog heeft.

  3. Afolus says :

    De straatprediker heeft de empathische vaardigheden van een wasknijper.
    Klein, benepen en slechts in staat tot één actie.

    Naar die sukkel te luisteren doet zeer.
    Hij doet zich zelf en de zaak waarvoor hij meent te staan slechts schade.

    Volgens mij moet de burgemeester gevraagd worden dit mens verplicht op te nemen in een gesloten inrichting…

  4. Vinegar says :

    Pfoe, dat roept herinneringen op aan de zwaar gereformeerde hoek. Die stem!!!!! Aaaaargh…. Ik heb me zo vaak afgevraagd of de zwarte kousen predikers een toneelopleiding hebben gevolgd, de refoversie dan natuurlijk! 🙂

  5. mafchauffeur says :

    @afolus: prachtbeeld, de wasknijper. 🙂

  6. oppervlakkig says :

    Ik ben geen kenner, maar is het een verborgen camera waarmee hij filmt en zo ja: mag dat wel? Filmen met een verborgen camera in publieke ruimte?

  7. Bokkepoot says :

    Afschuwelijk hoe deze vredelievende en zondeloze straatprediker één kant op staat te schreeuwen een bijbels licht wil laten schijnen op anti-christelijke praktijken en vervolgens de mond wordt gesnoerd door INTOLERANTE homoseksuelen en HYPOCRIETE “christenen”!

  8. Boktor says :

    Er zijn een hoop dingen die deze man niet lijkt te begrijpen. Maar zijn rechten kent hij in ieder geval we.

  9. KAAS! says :

    Heeft deze man behalve een youtube kanaal ook een website waar hij zijn eigen gezicht laat zien? Of filmt hij alleen zondaars…

  10. Bokkepoot says :

    @KAAS

    Blieft.

  11. Bokkepoot says :

    Hmm… ik vind hem een stuk minder zielig overtuigender als ‘ie schreeuwt, eigenlijk.

    Beetje sneu toch allemaal. 😐

  12. Johan says :

    Ironische gerechtigheid, Marrokkaans straatschoffie met sigaret in de hand en waarschijnlijk zichzelf als “moslim” beschouwende doet agressief tegen wereldvreemde “JULLIE GAAN ALLEMAAL NAAR DE HEL” roeper. Van mij mogen ze allebei heel erg hard oprotten.

  13. Im Gegenteil says :

    Wat een irritante roeptoeter! Daar zit je toch niet op te wachten als je daar ff uitrust op een bankje?! Ik zeg: dit is geluidsoverlast en verstoring van de openbare orde. Afvoeren en prent aan z’n broek.

  14. Maarten says :

    Leuk die discussie met andere christenen. Herinner me van een paar jaar geleden dat ik ook altijd discussies had met fanatiekelingen. Achteraf gezien schaam ik me er behoorlijk voor, het gaat helemaal nergens over.

  15. Bokkepoot says :

    @Maarten

    Herinner me van een paar jaar geleden dat ik ook altijd discussies had met fanatiekelingen. Achteraf gezien schaam ik me er behoorlijk voor (…).

    Geeft niet, knul. Heb je tekstborden, spandoeken en megafoon nog bewaard? :mrgreen:

  16. Maarten says :

    Geeft niet, knul. Heb je tekstborden, spandoeken en megafoon nog bewaard? :mrgreen:

    Haha ik was zelf geen straatevangelist ofzo, ik ging gewoon weleens in discussie met die lui. Meestal waren ze totaal kierewiet 😉

  17. Stijlvol says :

    Er wordt echt overduidelijk te veel bezuinigd op de zorg.
    Alles loopt maar los.

  18. TommyLee says :

    De bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn: De prediker voelt zich verantwoordelijk voor het “verloren gaan” van de omstanders en verkondigt als een soort Jona in Ninive. Wat hij niet snapt is dat een boodschap alleen over komt als je in gesprek gaat: ja echt twee richting verkeer. luisteren en reageren. tenzij de toehoorders juist gekomen zijn om jou aan te horen of juist op dat moment sterk open staan voor wat jij wilt vertellen. De spreker mikt natuurlijk op dat laatste! Maar de kans daarop is heel klein. De meeste mensen zullen hun schouders ophalen en zich uit de voeten maken. In enkele gevallen worden mensen agressief. Roep godslasteringen tegen moslims en ze slaan op tilt. Heel voorspelbaar.kom niet aan hun profeet of hun heilig boek. ze hebben geleerd dat je dan iemand dit onmogelijk moet/mag maken en dat maakt je een goede moslim. In 1972 deed ik mee met een straatevangelisatie op Urk in het kader van een bootweek met Ben Hoekendijk. Met ware doodsverachting reutelden we elkaar na en zongen (alles behalve )op hele noten in onze vrolijke camping outfits. Achteraf was het een wonder dat we geen emmers met vissenkoppen over ons heen hebben gekregen zo kwaad waren ze. Wij waren uiteraard blij dat we moesten lijden om Jezus wil, wij waren echt in het centrum van Gods wil!!! nou ja, ik kan niet echt boos op de man worden, ik hoop dat iemand hem gaat uitleggen dat hij dom bezig is en dat hij dat dan ook snapt. wellicht komt hij er ook pas na jaren achter net als ik………….

  19. Bokkepoot says :

    @TommyLee

    De bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn

    Hmm… da’s vrij relatief natuurlijk. Hij zal zelf vinden dat hij er goed aan doet, maar ik heb het idee dat het persoonlijk welzijn van zijn toehoorders hem werkelijk worst is. Of hij dat zelf in de gaten heeft weet ik niet.

    De meeste mensen zullen hun schouders ophalen en zich uit de voeten maken. In enkele gevallen worden mensen agressief.

    Tja, wat heet agressief.

    Hoewel ik over het algemeen redelijk tolerant en vriendelijk en zachtaardig en rustig en inlevend en vredelievend enzo ben ingesteld, ben ik soms ook een *kuch* héél klein beetje prikkelgevoelig zeg maar…. 😳 … en als iemand in mijn buurt op zo’n toon en in deze bewoordingen tegen me begint te schreeuwen moet ik (of hij) wel écht op afstand blijven, want ik kan er niet zo heel goed tegen – met een beetje nadruk op ‘niet zo heel goed’. :mrgreen:

    nou ja, ik kan niet echt boos op de man worden, ik hoop dat iemand hem gaat uitleggen dat hij dom bezig is en dat hij dat dan ook snapt.

    Je kunt je afvragen in hoeverre deze man toerekeningsvatbaar is. Als ik zo wat ander filmpjes bekijk en zeker het filmpje hierboven waarin hij in de camera kijkt (of eigenlijk niet in de camera kijkt) heb ik eigenlijk best medelijden met hem. Hij doet het natuurlijk allemaal zelf, maar in hoeverre hij daar ook de volle verantwoordelijkheid voor kan dragen?

    Sneu. 😦

    wellicht komt hij er ook pas na jaren achter net als ik………….

    Verwacht je dat?

  20. Job 28:28 says :

    Ik ben deze man al een paar keer tegengekomen, hij staat namelijk met enige regelmaat de bezoekers van verschillende evangelisch georienteerde gemeenten in Groningen uit te maken voor alles wat mooi en lelijk is…. In het begin ging hij zelfs naar binnen in een dienst en begom daar te schreeuwen, maar nu mag hij van de politie niet meer op het terrein komen en gaat hij er dus 1 meter buiten staan 🙂 Deze man is volgens mij niet helemaal goed en een redelijk gesprek met hem aangaan is vrijwel onmogelijk. Hij heeft trouwens best ‘humor’, laatst wenste hij me toe dat mijn mooie auto al roestend met mij naar de hel zou rijden… 🙂

  21. joost says :

    Stijlvol
    Zeg dat wel, en, met name in het management, zijn ze eigenlijk te gek om los te lopen.
    joost

  22. HGK says :

    Hij is wel anti TRIN….Kan die documentairemaker niet eens een MvdS en deze man samen brengen….Dat zou best boeiende tv opleveren denk ik….
    Deel 2 zou dan Ouweneel en deze man zijn….

  23. TommyLee says :

    OK OK het iedereen het voordeel van de twijfel geven werkt dus niet altijd. Als deze vriend over de schreef gaat dan heb ik daar weinig goeds aan toe te voegen. @bokkepoot: In het hoofdfilmpje richt hij zich niet tot iemand in het bijzonder, maar ik kan me best voorstellen dat je in zo’n geval je geduld verliest..Ik had onlangs zo’n knakker tegenover me. het bandje wat hij afdraaide was kort en fanatiek. Hij luisterde niet en bleef maar repeteren. Tot een wat slimmere collega het over nam. Het gesprek werd niks maar het was tenminste wel een gesprek.

  24. Bokkepoot says :

    @TommyLee

    In het hoofdfilmpje richt hij zich niet tot iemand in het bijzonder, maar ik kan me best voorstellen dat je in zo’n geval je geduld verliest..

    Dat is nou juist wat me zo irriteert: dat hij op afstand roeptoetert zonder zich ook maar enigszins te bekommeren om het averechtse effect dat zijn gelul heeft. Man, tegen wie loop je nou te schreeuwen? 😯

    Ik kan er niet tegen als dit soort ongeadresseerde boodschappen op zo’n agressieve manier door m’n strot worden geduwd. Als ik met zo’n vent in gesprek raak is het een ander verhaal, maar ga niet zomaar van een afstandje tegen me staan te schreeuwen.

  25. Thomas says :

    Waar ligt de grens tussen gelovige en psychisch gestoorde? Volgens mij is deze man duidelijk het laatste. Op zich wel begrijpelijk dat GG het plaatst, omdat hij zelf zo hardnekkig de publiciteit zoekt. Toch houd ik er een nare bijsmaak bij. Het voelt toch een beetje als het te kijk zetten van iemand die ‘ziek’ en dus niet toerekeningsvatbaar is (zoals Bokkepoot zegt).

    Dat hij zelf niet ziet hoe averechts zijn preken werken maakt voor mij alleen maar meer duidelijk dat hij weinig contact meer heeft met de werkelijkheid.

  26. Im Gegenteil says :

    De grens tussen religieus en gek is flinterdun…

  27. Bokkepoot says :

    @Thomas

    Waar ligt de grens tussen gelovige en psychisch gestoorde?

    Interessante vraag. Is er wel een duidelijke grens? De Heer heeft rare kostgangers, hoor.

    Ik zit even te denken aan die ‘God hate ….’ borden waarmee een zekere Amerikaanse kerk niet alleen de straat op gaat, maar zelfs ongevraagd begrafenissen komt verstoren met demonstraties. Die mensen zullen echt niet allemaal uit een inrichting ontsnapt zijn, maar flink gestoord is het wel. Al valt dat misschien eerder onder het kopje ‘sekte’. Las van de week nog van een sekte waarvan de leden gras grazen. Yup, op handen en voeten, als een koe. Want zo sprak de Heer.

    Maar goed, ik vind bijvoorbeeld een Dorenbos (noem maar wat) met zijn demonstraties en manier van praten en doen ook niet echt overkomen alsof hij een bijster hoog Emotie Quotiënt heeft, maar hij was naar het schijnt wel ooit directeur van de EO. 😐

    Het geeft verder niet, je kan er oud mee worden en het er nog aardig ver mee schoppen in dit leven. Je kan er ook nog mee de politiek in als je wilt.

  28. Bokkepoot says :

    @IM

    De grens tussen religieus en gek is flinterdun…

    Met het gezonde verstand nauwelijks waarneembaar.
    Alleen door de Geest kun je het onderscheid maken.

  29. Im Gegenteil says :

    @Bokkepoot

    o.a. jij begon met af te vragen in hoeverre deze man ontoerekeningsvatbaar is. Maar als we om ons heen kijken in de gristelijke wereld en al haar maniacale figuren (Ronald Plat, Todd Bentley and many more), hoeveel meer gristelijke mensen zijn er dan wel niet, waarvan je je afvraagt of ze nog wel psychisch gezond zijn.

  30. Thomas says :

    Mijn punt is vooral dat we deze filmpjes niet moeten zien als een religieus standpunt, maar als uitingen van een jongen die psychisch niet in orde is.

    Ik kan niet beoordelen of zijn problemen zijn ontstaan doordat hij met dit soort gedachtegoed bezig was, of dat ze op deze manier naar buiten komen omdat hij nou eenmaal christen is.

    Je kunt in principe van alle christenen zeggen dat ze waanbeelden hebben, maar de meesten zullen melden dat het een geloofskeuze van hen is en daar ook prima op kunnen reflecteren. Er zijn best grote groepen die er hele radicale (‘gestoorde’) standpunten op na houden, maar toch goed functioneren in de maatschappij. Zie bijvoorbeeld mormonen of Jehova’s getuigen.

  31. Sara Lindenhols says :

    Zucht …

    Het wasknijpervoorbeeld in 1 vd reacties vind ik t meest treffend.

    Je zou jezelf bijna schamen om je nog christen te noemen… ‘Gelukkig’ kent elke gemeenschap zijn ‘dorpsidioten’. …
    Toch vraag ik me af… Waar worden dit soort gristenen (weder)geboren en wie verzuimde hen gedegen op te voeden in geloof? Of stel ik nu de verkeerde vraag?

  32. Afolus says :

    @SL
    Heb je de indruk dat deze man zich open zou stellen voor opvoeding/coaching?
    Hij heeft het licht gezien en heeft besloten dat nu ook hij er mag zijn…
    Volgens mij heeft hij altijd al TV-presentator willen worden, gefascineerd door Ome Willem en Meneer Kaktus.
    Nee, deze heerlijke sukkel laat zich niet meer tegenhouden, hij heeft zijn bestemming gevonden.

  33. Bokkepoot says :

    @Im Gegenteil

    o.a. jij begon met af te vragen in hoeverre deze man ontoerekeningsvatbaar is. Maar als we om ons heen kijken in de gristelijke wereld en al haar maniacale figuren (Ronald Plat, Todd Bentley and many more), hoeveel meer gristelijke mensen zijn er dan wel niet, waarvan je je afvraagt of ze nog wel psychisch gezond zijn.

    Je onderscheidt hier nu toch vooral het kaf van het koren, denk ik. Mijn punt is juist dat ik me afvraag waar de werkelijke grens ligt, en of die grens er überhaupt wel echt is niet eerder een overlappend gebied is in plaats van een scherpe lijn.

    Misschien ligt de grens meer in de mate van radicalisering, dan in het verschil in denkbeelden zelf. Ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat een open-minded houding en een stuk kritische zelfreflectie vrijwel altijd een zekere mate van geloofstwijfel tot gevolg heeft. Ik twijfel sterk aan het ‘zeker weten’ van sommige mensen.

  34. Bokkepoot says :

    @Thomas

    Je kunt in principe van alle christenen zeggen dat ze waanbeelden hebben, maar de meesten zullen melden dat het een geloofskeuze van hen is en daar ook prima op kunnen reflecteren.

    Misschien is dit wat ik bedoel.

  35. Bokkepoot says :

    @Sara / Afolus

    In het tweede filmpje maakt deze man duidelijk zich niet aan kerk te verbinden. Ik heb sterk de indruk dat hij eenzaam alleen opereert. Echt heel sneu eigenlijk toch.

  36. PKN-broeder says :

    ah weer een promo voor de frietkraam van Waterloo, belgische patatten.
    Superlekkere patat, alleen het reclameteam laat te wensen over. Zo wordt bijvoorbeeld niet goed ingezoomt op de gemoedelijke sfeer op het terras voor de kraam. Ook een shot met de eigenaar van de zaak mis ik. Bovendien komen de goedlachse medewerkers van de kraam ook niet in beeld. Verder is de sfeervolle achtergrond muziek niet hoorbaar. Tenslotte kan ik die schreeuwende meneer niet helemaal plaatsen met betrekking tot deze reclamecampagne.
    Nou ja, ik weet in ieder geval dat de frietjes daar wel lekkern zijn, binnenkort maar is naar de vismarkt, waar onze knauwende vlaamsche broeders en zusters ons kunnen voorzien in ‘dagelijks brood’.

  37. jannegen says :

    @ Im gegenteil, bokkepoot, thomas…

    De grens tussen religieus en gek is flinterdun…

    Je kan je afvragen wat gek is. Afwijkend van de norm? Niet meer functionerend?

    Als we uitgaan van het eerste dan is elke gelovige in de Nederlandse samenleving dus gek omdat de meerderheid niet meer gelooft.

    Als we uitgaan van het laatste dan is iedereen gek. De mensheid verstoort namelijk het evenwicht op aarde waardoor het ecosysteem naar de knoppen gaat. De hele mensheid functioneert dus niet meer. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het hele ecosysteem gek is.

    Maar als er dan een of andere hippie zo gaat leven dat hij rekening houdt met het ecosysteem e.d. dan wijkt hij weer af van de norm en wordt als gek weggezet in onze samenleving. Hij jaagt namelijk niet meer zo neurotisch overconsumptie na, is niet zo obsessief ambitieus etc… Hij lijkt in onze ogen wel een beetje passief en lusteloos. Zelf is hij wel tevreden, maar ja, de samenleving eist van alles waardoor hij zich onprettig gaat voelen. Hij gaat piekeren en meld zich bij de psych. Die plakt er vervolgens een etiketje als depressief ofzo op. Tja wie is er nou gek?

  38. Bokkepoot says :

    @jannegen

    Ik denk dat je gelijk hebt, al weet ik niet helemaal of je verhaal echt aansluit bij wat ik in elk geval bedoel.

    Een tegendraads gedachtegoed erop na houden, tegen de stroom oproeien of je leven alternatief invullen is op zichzelf niet ‘gek’. Al is het wel ‘anders’.

    Maar dat is allemaal iets anders dan bepaalde algemene sociale ‘natuurwetten’ volledig aan je laars lappen. Als jij….

    – tegen mij schreeuwt en ondertussen totaal niet oplet of je boodschap ook bij mij aankomt;
    – enkel met bijbelteksten strooit zonder daarbij iets van jezelf te laten zien;
    – elk medemens als boze vijand ziet in plaats van als soortgenoot;
    – geen wederkerigheid kan tonen;
    – het feit dat mensen jou als ‘dorpsgek’ zien beschouwt als teken dat je op de goede weg zit;
    – enz enz.

    ….. dan neem ik het mezelf niet kwalijk als ik zeg dat je dan een beetje afwijkt van de groep. En da’s helemaal niet erg, maar wordt wel problematischer als je je eigen afwijking gaat beschouwen als ‘heilige levenswandel’.

    Mijn opmerking ‘maar waar ligt de grens’, heeft te maken met het feit dat ik niet geloof dat christenen die echt kritisch en zelfreflecterend denken, nooit eens flink twijfelen aan hun eigen geloof. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

    Als een christen dus beweert nooit te twijfelen en altijd 100% zeker te zijn van Gods leiding in zijn of haar leven, dan zegt mij dat inderdaad ook iets over het denken van die persoon. Waarbij ik dan niet wil beweren dat die persoon ‘gek’ is, maar waarbij ik me dus wel afvraag of er ergens een duidelijke scheiding aan te brengen is in het grensgebied tussen ‘christenfundamentalisme’ en ‘vrolijk doch standvastig orthodox’.

  39. Wilfred says :

    @Jannegen:

    Als we uitgaan van het laatste dan is iedereen gek. De mensheid verstoort namelijk het evenwicht op aarde waardoor het ecosysteem naar de knoppen gaat. De hele mensheid functioneert dus niet meer. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het hele ecosysteem gek is.

    En wat als je zou zeggen dat het begrip ‘ecosysteem’ een zelfbedachte structuur is die niet evident ‘out there’ bestaat, maar door ons mensen op de werkelijkheid (hoe je die ook definieert) wordt gelegd? 😉

    Misschien iets voor DSM V: ‘rebelse ontkenning van het bestaan van ecosystemen’?