Anoniem lekken op Publeaks

PUBLEAKS_logoEr was ooit een tijd, nog niet zo lang geleden, dat het serieuze journaille haar neus ophaalde voor anonimiteit en anoniem lekken. Dat was immers het domein van de obscure Goedgelovigen. Maar tegenwoordig mág het, sterker nog: móet het om misstanden aan de kaak te kunnen stellen. Want ja, klokkenluider spelen is niet echt een pretje. Wie onder eigen naam lekt betaalt doorgaans een hoge prijs.

Om die Snowdons te helpen is sinds kort Publeaks in het leven geroepen. Een beveiligde site waar je anoniem tips kunt achterlaten en geheime documenten kunt uploaden, waar serieuze media dan – als het hen wat lijkt – hun tanden inzetten. Volgens Villamedia “een bijdrage aan de kracht van het journalistieke vermogen om de macht te controleren.” Glorie, Goedgelovig kan zichzelf nu opheffen.

13 responses to “Anoniem lekken op Publeaks”

  1. Ettje says :

    Pub-lekken=borrelpraat?

  2. mafchauffeur says :

    Glorie, Goedgelovig kan zichzelf nu opheffen.

    Da’s iets te optimistisch als je naar het lijstje Deelnemende Pers kijkt. De Christelijke media schittert vooralsnog door afwezigheid.

  3. ardbeg10y says :

    Lekken is in christelijk nederland natuurlijk helemaal niet nodig – alles gaat goed en is liefde en waarheid! Trouw (die wel meedoet) zit al op het randje.

  4. Ettje says :

    @ardbeg10y Schaar jij Trouw dan onder de gristelijke media?

  5. ardbeg10y says :

    Ettje zegt : 6 januari, 2014 om 12:58 pm
    @ardbeg10y Schaar jij Trouw dan onder de gristelijke media?

    Wat mij betreft randgristelijk. Ik ken aardig wat mensen die elke zondag ter kerke gaan, cda stemmen en trouw lezen. Verder staat het als er echt iets aan de hand is in gristelijk nederland wel in de trouw in tegenstelling tot andere kranten. De krant is niet zozeer gristelijk, maar er zijn aardig wat gristelijke lezers.

  6. ardbeg10y says :

    Mijn vertrouwen in oost-europeaanse of noord-koreaanse bijbelverspreiders is aanzienlijk groter dan in deze site. Zelf zie ik bijvoorbeeld de aanbeveling om bestanden te verwijderen als ongekend naief.

    Het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen!

  7. Ettje says :

    @ardbeg10y; Nooit geweten dat gristelijke CDA-stemmende lezers een krant gristelijk maken. Weer wat geleerd op m’n ouwe dag. 🙂

  8. ardbeg10y says :

    @Eltje als je goed kijkt, zie je ook nog een zwart randje om de krant heen. Je moet wel heel goed kijken want het is al bijna weg. Het is een Laodiceaans randje geworden.

    Eigenlijk is het een gek idee, een gristelijke krant. Het enige echte nieuws is natuurlijk de wederkomst. Wellicht kan Frank Ouweneel hier wat over zeggen.

  9. Im Gegenteil says :

    Pipo Anita is ZWANGER! Heeft zij misschien al wat vruchtwater gelekt?

  10. השעון says :

    Het heeft mij mijn baan ooit eens gekost, helaas. Want zo erg was het werk nou ook weer niet. Alleen iets naar buiten gebracht wat ieder personeelslid wilde zeggen, maar niemand durfde. De NSB van het bedrijf las mee. Want onder een schuilnaam die ik nergens anders gebruikte lekte het uit. Daarom reageer ik nu ook onder een andere naam dan dat ik hier normaal doe.

  11. joost says :

    השעון
    Ja, zulke dingen gebeuren helaas veel te vaak. Het is mij ook overkomen en het meest jammere van die situatie vind ik nog dat mijn collega’s werden gemanipuleerd en dat de meesten te bang waren om echt te zeggen wat zij vonden.
    Ik gebruikte overigens daar nooit schuilnamen maar heb altijd open en eerlijk gereageerd en daarbij blijkbaar te veel tegen enkeltjes aangeschopt of op veel te lange tenen gaan staan.
    En wie zijn er uiteindelijk het meest de dupe geworden van deze situatie? (buiten het feit dat het voor mij als 56 jarige ook niet meevalt om weer aan het werk te komen in deze tijd) Dat zijn mijn cliënten. Die houden niemand meer over die voor hen wil opkomen en dat vind ik in- en intriest.
    joost

  12. השעון says :

    @Joost werkt in de zorg? Tja, daar zijn genoeg misstanden… Lastig gebeuren.
    השעון werkte in de recreatie.

  13. mafchauffeur says :

    @השעון
    Tip: gebruik een ander mailadres. Dan verschijnt er ook een ander plaatje bij het gebruik van een andere schuilnaam.