Wat weet de geheime dienst allemaal van je?

Inlichtingendiensten verzamelen metadata over de communicatie van alle burgers. Volgens politici zeggen die data niet zoveel. Een lezer van De Correspondent nam de proef op de som en toonde aan: die metadata verraden véél meer over je leven dan je denkt. Oftewel: hoe je onschuldige smartphone bijna je hele leven doorgeeft aan de geheime dienst. We zijn al ver voorbij ‘1984’ en ‘Das Leben der Anderen’. Lees ook: metadata, het meest onderschatte woord van het jaar. Ook nuttig: de kersttoespraak van Edward Snowdon.

smartphonespionage

18 responses to “Wat weet de geheime dienst allemaal van je?”

  1. Bokkepoot says :

    Ja, eng. En nu?

    Al jaren worden we hiertegen gewaarschuwd, maar wat doen we ermee? In een hutje op de hei gaan wonen is voor de meesten geen optie meer, en we leggen als het even kan onze hele ziel en zaligheid bloot op Facebook en Twitter en lopen graag rond met de nieuwste Android, de koning van de verzamelde – en vooral gecombineerde – metadata.

    Vroeger lag ik er nog wakker van.
    Nu niet meer, en misschien is dat ook wel een deel van het probleem.

    Is er een weg terug? Ik denk het niet.

  2. Jeroen van Baardwijk says :

    We zouden de inlichtingendiensten natuurlijk een hoop extra werk kunnen bezorgen. De onderwerpregel van e-mails wordt ook vastgelegd in die meta-data, dus wat als we e-mails nu eens massaal onderwerpregels mee gaan geven die wijzen op criminele/terroristische activiteiten?

    “Onderwerp: Planning voor bomaanslag op koningin Máxima”
    “Onderwerp: In welke kast liggen de handgranaten?”
    “Onderwerp: Taakverdeling bij staatsgreep 30 april 2014”
    “Onderwerp: Voorbereidingsfase platbranden Binnenhof”

    Vervolgens blijkt de inhoud dan over iets volstrekt onschuldigs te gaan. 🙂

  3. Bokkepoot says :

    :mrgreen: @Jeroen

  4. roland.beukert says :

    Ze weten alles maar kunnen niet alles zeggen of schrijven .

  5. rob says :

    @Bokkepoot
    Leven zonder een smartphone is een goeie optie, dat scheelt al een stuk, facebook de deur uit, dat soort dingen.

  6. rob says :

    @GG
    Jullie hebben ooit een satirisch bericht geplaatst over dit item, dat bericht was aardig profetisch 🙂

  7. Bokkepoot says :

    @rob

    Leven zonder een smartphone is een g……

    HAHAHAHAHAAAAA!!! :mrgreen: 😆 😀

    Oh… eh… sorry, zei je verder nog wat? 😳

  8. DsDre says :

    Ik heb geen smartphone, maar een papieren agenda. Ik heb al heel wat verbaasde blikken mogen ontvangen. Zit ook niet op facebook, ook al vreemd. Toch zie ik er wel een paar voordelen in.

  9. Bokkepoot says :

    Leven zonder een smartphone is niet echt meer een optie, vrees ik. Leven zonder facebook zeker wel, dat gaat me zelfs meer dan goed af. 😉

  10. Bokkepoot says :

    …… al heb ik wel een spookaccount aangemaakt speciaal om de Plats en Zeurensens te kunnen volgen via de linkjes hier op GG. :mrgreen:

  11. afolus says :

    @Bokkepoot
    En jij denkt dat die spookaccounts en nicknames niet terug te voeren zijn op je “diepste wezen”….?

  12. Bokkepoot says :

    @afolus

    Eh… is dat een serieuze vraag? Ik bedoel met ‘spookaccount’ dat ik gewoon even een snel account heb aangemaakt puur om op GG-linkjes te kunnen klikken, niet vanwege de illusie dat ik dan volledig incognito ben ofzo. Ik ben niet van Facebook afgegaan om privacy-perikelen (alhoewel…. ) maar gewoon omdat ik er niks mee heb.

    Ik heet hier ook geen Bokkepoot omdat ik niet wil dat mensen weten dat ik Frans heet, hoor. 😉

  13. goedgelovig says :

    @rob: Welk bericht was dat?

  14. TommyLee says :

    Tja het feit dat ze weten dat ik dit artikel heb bestudeerd. . met alle linkjes. sorry mijnheer Rutte. verdorie nu heb ik Rutte getikt. nu houwen ze me helemaal in de gaten.

  15. Pijpkaneel says :

    Hmm. Satirisch? Gristelijk? Ik mis even de logica van dit artikel op GG?

  16. rob says :

    @GG
    Oei, lastige vraag, het was in ieder geval onder satirische nieuwsdienst.

  17. Kees Bloed says :

    We kunnen zeker wel wat doen:
    http://www.labri.nl/wp/
    http://beeliving.nl/
    http://www.omslag.nl/

    en ons eigen (startende) initiatief:
    http://www.sjemajah.nl/pdf/Woongemeenschap.pdf

    Dan heb je ook facebook vanzelf niet meer nodig, schat ik zo