Jongbloed zet De Nieuwe Koers de deur uit

dnkIn ons vorige bericht over De Nieuwe Koers vroegen we ons af of het blad niet beter De Verkeerde Afslag kon heten. Uit empathie met de net aangetreden nieuwe hoofdredacteur Arie Kok hebben we dat er toch maar uitgefietst. Maar wat schetst onze verbazing? Uitgerekend aan de vooravond van Kerst laat Uitgeverij Royal Jongbloed weten zelf niet meer in het blad te geloven.

De Nieuwe Koers wordt afgestoten, verzelfstandigd in de nog onbekende Stichting Christelijk Medianetwerk. ‘Verzelfstandigd’ is in dit geval een eufemisme voor ‘we zien er geen brood meer in, probeer jezelf maar te redden.’

Dat plaatst het vertrek van hoofdredacteur Karel Smouter toch in een iets ander daglicht. Is hij wel vrijwillig vertrokken? Of zag hij de bui al hangen, wist hij van de plannen van Jongbloed, en verliet hij daarom tijdig het zinkende schip?

Kok laat nu weten dat er flink moet worden gesneden in de onkosten door uitsluitend te werken met freelancers (ook in de hoofd- en eindredactie). Bovendien moeten er extra fondsen worden geworven om het blad in leven te houden. Kok houdt ook erg van eufemistisch taalgebruik:

“Door zelfstandig te worden zijn we in de gelegenheid het blad terug te geven aan de lezers en de medewerkers. De afgelopen maanden zit het aantal abonnees weer in de lift. Dat is voor mij een teken dat het blad nog springlevend is en voldoende potentieel heeft.”

Terug te geven aan de lezers? Was het blad ooit van de lezers dan? Dat het aantal abonnees weer in de lift zit is ook niet erg geloofwaardig. Eerder ging het eveneens van Inspirit Media overgenomen blad Leadership ter ziele en het zou ons niet verbazen als die abonnees gewoon zijn ‘overgezet’.

Dit zinnetje in het persbericht is ook intrigerend:

De Stichting Christelijk Medianetwerk is opgericht om christelijke media door de crisis te helpen en een voortbestaan te bieden. Er lopen gesprekken met andere media om ook onder de vlag van de stichting verder te gaan. In de loop van het voorjaar hoopt men daar meer over te kunnen melden.

Een steunstichting dus voor terminaal zieke gristelijke bladen. Media die eigenlijk euthanasie zouden moeten krijgen, maar vanwege hun pro-life opstelling het lijden zo lang mogelijk willen rekken? We vragen ons af wie de volgende kandidaten zijn – Uitdaging? Charisma? Het Friesch Dagblad? Het ND?

16 responses to “Jongbloed zet De Nieuwe Koers de deur uit”

  1. Case says :

    Wel jammer dit. Ik vind Nieuwe Koers best een gebalanceerd blad. Ik hoop echt dat ze het gaan overleven zonder concessies te doen aan het format…..

  2. Willem Smouter says :

    Interessant is ook “dat er flink moet worden gesneden in de onkosten door uitsluitend te werken met freelancers (ook in de hoofd- en eindredactie)”. Freelancers zijn in principe duurder dan vast personeel, behalve als je ze wilt ontslaan of onderbetalen.

  3. PietV. says :

    Willem Smouter zag je de bui hangen of komt dit uit de lucht vallen en overrompelt het je? Met een freelancer kun je inderdaad flexibel inspelen op de situatie. Het is ook gemakkelijker om een lager uurtarief te bedingen, voor jou 10 anderen. Er lopen genoeg journalisten rond die er wel wat bij willen doen. Iemand met een stevig uurloon zet je buitenspel. Organisaties die deze switch maken doen het met regelmaat omdat ze de kosten niet meer kunnen opbrengen. Want je verlaat het beginsel dat je met vast personeel werkt, waar je vaak jarenlang in hebt geïnvesteerd, die loyaal en betrokken zijn en meedenken met de organisatie.

  4. ruub says :

    Tsja, dat werpt inderdaad een ander licht op de zaak. Overigens komt me dit niet onbekend voor. Veel tijdschriftenredacties die ik ken hebben deze beweging meegemaakt. Er is in die branche nauwelijks nog een vaste baan te vinden. De meeste tijdschriften worden nu bij elkaar geschreven door zelfstandigen zonder pensioen.

    @PietV.
    Je haalt Karel en Willem Smouter door elkaar 🙂

  5. Johan says :

    Toen ik op Facebook las dat Karel na twee jaar al weg ging bij DNK dacht ik ook: nu volgt het blad zelf. Zo gaat dat in medialand. Veel titels verdwijnen. De papieren betaalde markt is door het internet (digitaal en in de perceptie van het publiek ‘gratis’) te klein geworden.

    Ik vind het wel raar dat Jongbloed het blad eerst helemaal opnieuw positioneert – en dat best goed gedaan heeft – en dan nu afstoot. Dan zijn er de afgelopen twee jaar onvoldoende lezers bijgekomen om het blad levensvatbaar te houden. Dat is wel realistisch, maar niet erg hoopvol.

    Ik val zelf in de doelgroep van het blad en heb het een paar keer op de mat gekregen. Maar er staat te weinig in waar ik echt wat mee heb of doe. Het ademt erg ‘jong gereformeerd’. Teveel columns en meningen, daar zijn blogs beter in en daarin voegt een blad niets toe. Ik vond ook dat er veel teveel tekst in stond, ik kwam er bijna niet doorheen. En het was naar mijn gevoel ook erg ‘links’. Maatschappelijk engagement, maar weinig concrete verbeteringen vanuit ondernemerschap.

  6. Johan says :

    Willem is de pa van Karel.

  7. Case says :

    Hopelijk komen ze met een Ipad editie..

  8. PietV. says :

    @ruub; Je hebt helemaal gelijk. De verkeerde persoon, twee Smouters op hetzelfde moment was teveel voor mij. Kreeg dus een inzinking.

  9. Wilfred says :

    @Johan:

    En het was naar mijn gevoel ook erg ‘links’.

    He bah! Vies. 😉

    Maatschappelijk engagement, maar weinig concrete verbeteringen vanuit ondernemerschap.

    Is dat de definitie van ‘links’? In dat geval: waarom zou ondernemerschap de oplossing zijn? En welk ondernemerschap bedoel je, dat van het blad, van de columnisten of van degenen die de maatschappij moeten verbeteren?

  10. Case says :

    @Johan Ja klopt, dat linkse gedoe over recht, gerechtigheid, sociale toestanden, engagement kunst en cultuur enzo. GOOT500 notabene! Lijkt de CU wel. Kun je beter de TRIN nieuwsbrief lezen, dan hoef je daar niks mee.

  11. Johan says :

    @Wilfred en Case: Ik heb niets tegen links als zodanig. De GOOT500 was een prima initiatief, en gerechtigheid en cultuur vind ik in meerdere opzichten van levensbelang.

    Wat ik bedoel is dat DNK onder haar schrijvers veel links georiënteerde activisten en opiniemakers heeft, mensen die zich associëren met initiatieven als de Vluchtkerk, wijkgericht community werk, het milieu e.d. Maar in een echt opinieblad wil ik ook rechtse artikelen lezen, anders moet ik er alsnog de Elsevier bij nemen. 😉

    Ik proef bij mijn vrienden die geitenwollen sokken dragen veel bewogenheid en de drang om de maatschappij te verbeteren. Maar ze denken vaak niet vanuit ondernemerschap, de rol van kapitaal en bedrijven. Terwijl daar veel potentieel voor verandering zit.

  12. Wilfred says :

    @Johan: Ok, helder. Die laatste zin is zeker waar, al denk ik wel dat die rol met name door kleinere ondernemers of familiebedrijven zou kunnen worden vervuld. Multinationals zijn regelmatig deel van de problemen i.p.v. de oplossing.

  13. Lianne says :

    Heel erg jammer. De Koers vond ik altijd een mooi blad met een evenwihtige boodschap. Dan moet je het echt van het ND hebben.

  14. Johan says :

    @Wilfred: Ja, ik heb het vooral over MKB.

    @Lianne: Het is zeker jammer. Maar het ND is geen alternatief. Het enige wat die krant aan het algemene nieuws op NU.nl of NOS.nl toevoegt is christelijk nieuws wat ze van twitterkanalen en weblogs halen die voor iedereen toegankelijk zijn.

  15. Jac1 says :

    Persoonlijk verlies ik niets met DNK maar ik val kennelijk in de verkeerde doelgroep. Ik vind het iets te belerend allemaal, of te high brow voor een cultureel geëngageerd publiek only (maar dat was CV Koers al vond ik). Gewild christelijke thema’s zoeken en vinden in film, boeken en theater terwijl die producties die pretentie zelf niet hebben, succes ermee. Afijn, we zien wel hoe het zich nu gaat ontwikkelen.

  16. KCS says :

    Beste mensen,

    Via Twitter vroeg de redactie van GG mij om een reactie te geven.
    Dat doe ik natuurlijk graag, maar eerst even twee disclaimers:

    – over de beweegredenen van de uitgeverij kan ik niets zeggen.
    – over de beweegredenen van de redactie, waar ik niet langer deel van uitmaak, kan ik ook al niets zeggen.

    Zie mijn reactie dus maar als de twee centen, van iemand die gewoon zijn mening geeft over wat wijsheid is in het veranderende medialandschap.

    In zijn algemeenheid ben ik er altijd voor als de afstand tussen lezers en redactie zo klein mogelijk is. En dat het eigenaarschap van een blad primair bij de lezers ligt, ipv. bij een uitgeverij die logischerwijs tegelijkertijd meerdere doelen nastreeft. Zo probeer ik zelf ook te werken: ik werk voor de lezers, zij stellen mij ahw. aan om op pad te gaan en mijn journalistieke werk te doen. Dat deed ik bij het NIeuwspost-project rond Trin, dat deed ik – voor zover mogelijk – bij DNK en dat doe ik nu bij De Correspondent en mijn andere opdrachtgevers.

    Het is goed denkbaar dat een stichting het gevoel dat lezers samen een blad in de lucht houden en een gemeenschap rondom dat blad vormen beter kan realiseren dan vanuit een bedrijf, dat – zoals dat gaat – zijn eigen bedrijfsbelangen heeft..

    Als het zo uitpakt, dan is de stap naar een stichting in mijn ogen een positieve. Zeker als het ook andere titels op deze wijze van nieuwe energie voorziet, en waar mogelijk de samenwerking zoekt.

    Mensen die het belangrijk vinden dat er een blad is als DNK zou ik dan ook aanmoedigen het nieuwe initiatief van harte te steunen en je vooral actief te bemoeien met de onderwerpen die het blad moet aandragen, en de manier waarop ze dat moeten doen. Zie het als een kans om samen met een ‘crowd’ aan anderen een mooie titel de toekomst in te leiden, met de broodnodige input en feedback van betrokken lezers. Ik weet zeker dat mijn opvolgers daar voor open staan.

    Tenslotte: ik vind het op zich niet vreemd dat een bedrijf dat een overname doet (medio 2011) in de jaren ná de aankoop constant evalueert of de nieuw verworven titels (Eliabeth Bode, Aan de hand, X-ist, Leadership, DNK) nog wel voldoen. ADH is opnieuw in de markt gezet (als ‘Jente’), Elisabeth Bode van vers redactioneel bloed voorzien, X-ist en Leadership zijn beiden gestopt. DNK is niet gestopt, maar wordt op een andere manier voortgezet, omdat de kansen op levensvatbaarheid daar groter lijken. De toekomst moet dat uitwijzen, maar ik ben hier niet pessimistisch over.

    Alle goeds, Karel