Smouter weg, Kok treedt aan

ariekokDe Nieuwe Koers, het blad van de ‘hoopvolle realisten’, heeft een nieuwe hoofdredacteur. Karel Smouter is overgestapt naar De Correspondent en uitgever Royal Jongbloed heeft in al haar wijsheid Arie Kok als zijn opvolger aangewezen. Opvallend, want nog geen twee jaar geleden werd Smouter als jong, ambitieus, journalistiek en avontuurlijk talent binnengehaald om het opinieblad van de Knevel-generatie een upgrade te geven en weer op de kaart te zetten. Nu mag Kok, die romans schrijft, van EO’s Visie een PR-blad maakte en volgens GG de grootse hoax in de evangelische journalistiek op zijn naam heeft staan, het stokje overnemen. Een versterking van de huidige koers of toch een verkeerde afslag? De tijd zal het leren.

15 responses to “Smouter weg, Kok treedt aan”

  1. alainverheij says :

    ik vraag mij ook af wat dit met de nieuw verworven hipheid van ’t blad gaat doen..

  2. Ernst says :

    Eens dat het een erg verrassende move is (eufemistisch uitgedrukt). Maar om basis van een Akkefiet een jaar of wat geleden de man en zijn blad meteen af te serveren, vind ik wel wat straf. Een mooie, nieuwe kans… Hoop ik, vooral voor dat nieuwe geluid van Koers.

  3. rob says :

    Die hoax van de satansbruid is idd goed stom geweest. Ik denk eerlijk gezegd dat de Koers er ook niet echt op vooruit zal gaan, maar wie weet.

  4. FlevoA says :

    MIjn opzegging van het abonnement (overigens puur om financiële redenen) eerder dit jaar is wel heel profetisch geweest…

  5. afolus says :

    De Nieuwe Koers onder leiding van KS vond ik een verademing.
    Een plezierig leesbaar blad dat tot nadenken stemt.
    Smouter komt er wel..

    Een nieuwe naam voor het blad lijkt me voorbarig.
    Het zou jammer zijn als dit bericht op GG profetisch zou zijn.
    Eerst maar eens afwachten.

  6. mafchauffeur says :

    Kom op, niet te snel conclusies trekken. Wie weet gaat De Verkeerde Afslag Koers straks diepgaand onderzoek verrichten naar de afgehakte ledematen die de satanisten rond het ouderlijk huis van Becks deponeerden.

    Zo niet, dan zeg ik op. 😉

  7. Johan says :

    Ik vind het jammer dat Karel vertrekt en dat Arie nu de vakken gaat vullen. Maar een blad wordt wel door meer mensen gemaakt dan alleen een hoofdredacteur.

  8. Haje says :

    Jammer

  9. Oscar de Tweede says :

    @GG: Inderdaad: dat was een mispeer van jewelste, dat artikel over de bruid, de satans en de engelen. Maar ook al weer best lang geleden. Zelf heb ik ook wel eens last van een olifantengeheugen. Maar GG zat er wat mij betreft gisteren goed naast met dat bericht over ome Joop en zijn zoon. Weliswaar geen hoax, maar toch helemaal mis!

  10. goedgelovig says :

    @Oscar de Tweede: Je zult zien dat sommige lezers ons dat over vijf jaar nog nadragen. 🙂 Hoort bij het vak, zullen we maar zeggen.

  11. ruub says :

    Naar mijn bescheiden mening is het zwaar aangezet om te zeggen dat De Nieuwe Koers de verkeerde afslag heeft genomen met het aanstellen van Arie Kok omdat hij verantwoordelijk is voor een blunder in een vorig professioneel verleden.

    Ik denk overigens zelf dat de misser daarna – het geen publieke verantwoording afleggen voor de misser – een ernstiger vlek op z’n blazoen is. Maar één of zelfs twee blunders maken je niet direct een slechte hoofdredacteur. Of deze aanstelling ‘de verkeerde afslag’ was, kun je pas zeggen als blijkt dat DNK kwalitatief door z’n hoeven zakt of niet genoeg lezers meer trekt om het hoofd boven water te kunnen houden.

    En wie weet heeft de uitgever wel gesproken met Kok over deze affaire en zelfs afspraken gemaakt waardoor één van de komende nummers van DNK nog eens ruim aandacht aan de Satansbruid zal geven. Als dat gebeurt, koop ik dat nummer. En dan ben ik blij met de nieuwe koers van Kok. Kom op Arie, ik geef je nieuw krediet; doe er wat mee ;-).

  12. goedgelovig says :

    @allen: De tekst is inderdaad wat zwaar aangezet en daarom aangepast.

  13. mafchauffeur says :

    Update: De Nieuwe Koers wordt per 1 januari door Uitgeverij Royal Jongbloed gedumpt overgedragen aan een crisisfonds.
    http://www.denieuwekoers.nl/item/203-de-nieuwe-koers-zelfstandig-verder

  14. mafchauffeur says :

    Op deze basis is een rendabele exploitatie in 2014 mogelijk, mits we flink snijden in de kosten. We zullen bijvoorbeeld alleen nog maar met freelancers werken, inclusief hoofd- en eindredactie. Extra fondsen zijn nodig om het blad voldoende te kunnen blijven vernieuwen en de toekomst veilig te stellen.

    Het is nog december – snel nog een eindejaarscollecte houden?

  15. mafchauffeur says :

    Bij een fondsenwervingsactie voor De Nieuwe Koers zou Arie Kok er goed aan doen om de eindejaarsprediking uit Barneveld toe te passen.

    Geven zet Kracht vrij.
    http://www.doorbrekers.nl/media/preken/2013/15-12-2013-ochtend.html

    Geven leidde bij de weduwe van Sarfat zelfs tot Dodenopwekking (vanaf ca. 5:30), maar ook tot het binnenslepen van een steenrijke bruidegom (bij Rebekka).

    Dus moet je nou eens effe nagaan wat geven vrijzet. Geven zet vrij dat er genoeg te eten is, geven zet vrij dat haar zoon uit de dood wordt opgewekt, geven zet vrij dat zij een man krijgt, ik bedoel, geven zet zoveel geestelijke dingen vrij.

    1 op 1 toepasbaar. 🙂