NCRV Dokument: Mattheus en ik

mattheusdocuZoals we al eerder meldden heeft de Rotterdamse documentairemaker Victor Vroegindeweij de afgelopen vijf jaar aan een documentaire over Mattheüs van der Steen gewerkt. De uitzenddatum is nu bekend: 30 december 2013 om 22.55 uur op Nederland 2. De NCRV mailde het volgende persbericht:

In Mattheus en ik onderzoekt filmmaker Victor Vroegindeweij wat hij als atheïst kan leren van zijn vriend, de ambitieuze evangelist Mattheus van der Steen. Het is voor het eerst dat Van der Steen de media toelaat in zijn kerk en persoonlijke leven.

De ster van Mattheus van der Steen (37) rijst snel. Hij is de charismatische voorganger van de snel groeiende kerk ‘House of Heroes’ in Harderwijk en directeur van TRIN (Touch Reach and Impact The Nations). Die organisatie verzorgt gebedsgenezingen in Pakistan, India en Myanmar, bijeenkomsten waar duizenden mensen op af komen. Van der Steen is er van overtuigd dat God nog altijd op aarde is en via de Heilige Geest mensen kan genezen van kanker, blinden weer kan laten zien en doden kan opwekken. Niet iedereen is enthousiast over Mattheus en zijn manier van werken. Ook christelijke organisaties en media bekritiseren zijn claims: zo beweert hij dat er goud uit zijn bijbel stroomde, dat hij heeft gezien dat mensen in Mozambique uit de dood opstonden en dat blinde kinderen in Myanmar weer konden zien.

Filmmaker Victor Vroegindeweij is een worstelende atheïst die kampt met een angststoornis. Hij vraagt zich af of deze is ontstaan door een gebrek aan religie in zijn leven en of hij kracht kan vinden bij de God van Mattheus. Hij gaat met Mattheus mee naar gebedsgenezingen en voert veel gesprekken met de evangelist.

Mattheus en ik is en spannende een zeer persoonlijke zoektocht naar de zin van het leven. Daarnaast geeft de film een onthullende en unieke inkijk in het leven van  een omstreden evangelist en zijn organisatie.

Filmmaker Victor Vroegindeweij maakte de prijswinnende jeugddocumentaire Chanaika en de documentaires Gaandeweg en Te Gek moment. Zijn 13-delige documentaireserie Halte won twee NL-Awards. Mattheus en ik is een productie van De Familie Televisie & Film  en is mede mogelijk gemaakt door steun van het Mediafonds.

37 responses to “NCRV Dokument: Mattheus en ik”

  1. afolus says :

    Eerst die documentaire maar eens zien…

  2. pli3n says :

    Interessant!

  3. Im Gegenteil says :

    Die documentairemaker is bevriend met Mattheus; dus hoe kritisch zal hij zijn?

  4. John says :

    Ik ben benieuwd of Mattheus voor deze documentaire zijn seksuele opmerkingen achterwege heeft gelaten!

  5. Henny Snijder says :

    Dat vraag ik me ook af Im Gegenteil .

  6. mafchauffeur says :

    “Het is voor het eerst dat Matteus de media toelaat”.

    Oh?

  7. ruub says :

    Ik ben wel optimistisch eigenlijk. Victor Vroegindeweij maakt mooie dingen.

  8. afolus says :

    @ruub
    Hij heeft een reputatie te verliezen.
    Dat geeft inderdaad enige hoop op een evenwichtig beeld.
    Ben benieuwd.

  9. Oscar de Tweede says :

    Om het maar eens in charismatisch uit te drukken: ik zie er naar uit wat ??? voor ons in petto heeft.
    Maar goed, een documentaire. Dat geeft geboekstaafd weer wat de filmmaker waarneemt door de lens. En wij kijken over zijn schouder mee. Maar wat “wij” (van GG dus) zouden willen zien, of zouden willen vragen, waarmee wij onze charismatische kariboe uit Harderwijk mee zouden willen confronteren, dat is uiteraard niet aan de orde. Maar het zou wel mooi zijn, als vriend Vroegindeweij een tikje een geest zou hebben ontvangen van kritiek. Nogmaals: ik zie er naar uit.

  10. goedgelovig says :

    @Allen: Gezien Victors eerdere werk denken we dat het vooral een human interest-portret wordt. Mattheüs is voor hem een fascinerend fenomeen. Een jongen met een enorme geloofsdrive en charisma die omstreden is en ondanks dat toch gewoon door gaat en dingen voor elkaar krijgt. Hij gaat vanuit zijn eigen achtergrond met Mattheüs in gesprek.

    Dat vooral Mattheüs als persoon centraal staat is voor ons reden geweest om niet aan deze documentaire mee te werken. Victor heeft ons daar wel voor benaderd, maar pas in april dit jaar. Aangezien hij toen al vier jaar bezig was, leek het er op dat onze bijdrage slechts een voetnoot in hele hele verhaal zou worden. Victor wilde ook niets kwijt over zijn motivatie voor en insteek van de documentaire.

    Bij dit soort persoonlijke portretten wordt de sympathie van de kijker haast automatisch naar de hoofdpersoon getrokken. Wij kunnen onze kritische noten over TRIN (voor wie het echt interesseert en wie de moeite neemt om naar Mattheüs te googelen) beter kwijt in de onderbouwde bijdragen op GG dan in een paar losse citaten in een documentaire.

    Dit gezegd hebbende, denken we dat het vanuit human interest-oogpunt zeker een interessante uitzending wordt. Maar verwacht geen kritische reportage over TRIN van een onderzoeksjournalist die z’n tanden erin gezet heeft.

    @mafchauffeur: Zoals het er staat klopt het wel: ‘… in zijn kerk en persoonlijke leven’. De Netwerk-mensen hebben alleen op de HOE-conferentie gefilmd. Smouter is door TRIN niet toegelaten en moest op eigen houtje naar Myanmar en Oeganda. Ook andere media hebben alleen interviews vanuit het kantoor van de CEO gekregen, niet bij hem thuis op de bank of in de ‘heldenkerk’.

  11. afolus says :

    Oeps, de nieuwe banner op GG voorspelt niet heel veel goeds…

  12. goedgelovig says :

    @afolus: Banner is gewisseld. We komen wel op Oeganda terug, maar niet deze week al.

  13. rob says :

    Mattheus heeft die man toegelaten een docu te maken en hij heeft toestemming gegeven tot uit zending. Natuurlijk zal de docu niet te kritisch zijn.

  14. Aletta says :

    Drie reacties komen in me op na het lezen van dit stuk:

    A) Ik ben inderdaad bang dat de docu niet al te kritisch is. En ik hoop maar dat er genoeg aandacht is voor de kritische geluiden, want ik vermoed dat er meer christenen het oneens dan eens zijn met Mattheus. Dus ik hoop maar dat ze niet gaan suggereren alsof dit hét geluid is van het christendom, of van de evangelische beweging.

    B) Jammer dat de documentairemaker als worstelende atheïst geloof gaat onderzoeken bij Mattheus en niet bij normale christenen.

    C) De zin “De ster van Mattheus van der Steen (37) rijst snel” is volgens mij niet waar. Dat was een paar jaar geleden zo, maar ik krijg de indruk dat zijn succes nogal is afgenomen de laatste tijd. Ik hoor in ieder geval lang niet zoveel meer over hem. En dat is dan weer vrij typisch voor dit soort bewegingen.

  15. streekje says :

    goeie reclame van jullie!!!

    ik wist het niet eens , ga zeker kijken!!

  16. Henny Snijder says :

    Fijn dat jij van goede reklame houdt Streekje, hier kan je nóg meer reklames vinden over Mattie: https://goedgelovig.wordpress.com/category/de-trin-spin/

  17. Wilfred says :

    @Henny: lol 🙂

  18. streekje says :

    wist niet dat hij op tv kwam

  19. Henny Snijder says :

    Streekje, op tv komen zegt tegenwoordig niets meer hoor, helemaal niet als vrienden je willen portretteren. Dan moet je juist uitkijken, want als je als vriend een beetje kritisch bent wordt je zo ontvriend. Dus dat programma zal de goedkeuring hebben gekregen van ons aller Mattie anders was die er net als die netwerkreportage er niet gekomen.
    Als je Mattie graag ziet en ondertussen toch iets wilt leren dan zou ik echt die link van de Trinspin goed lezen die ik voorstelde, daarin is Mattie héél vaak te zien.

  20. Boktor says :

    Krijgt Mattheus niet iets te veel macht toebedeeld als er gesteld wordt dat hij redacteurs etc van een tv bedrijf kan bewegen een docu te schrappen? Naar mijn weten is het niet noodzakelijk voor een regisseur om zijn werk eerst te laten goedkeuren door degene die hij portretteert. Zal hem toch eerder gaan om een goed beeld te geven van hoe hij dingen gezien heeft.

    Ben wel benieuwd, want ben die Victor wel een paar keer tegen gekomen daar. Lang naar deze docu nieuwsgierig geweest.

  21. goedgelovig says :

    @Boktor: In het geval van Netwerk niet. De betreffende redacteur was min of meer chantabel. En Willem Ouweneel had ook zijn gewicht in de strijd geworpen. Zie voor de reconstructie:

    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/06/15/eo-reportage-trin-van-de-baan/
    https://goedgelovig.wordpress.com/2009/08/17/eo-reportage-trin-slot/

    Wat betreft Victor: als je een camerateam toestaat je gezinsleven te filmen is het vrij normaal dat daar vooraf afspraken over worden gemaakt.

  22. Boktor says :

    Misschien heeft Victor wel God gevonden en komt hij met deze docu uit de kast. 🙂

  23. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Misschien heeft Victor wel God gevonden en komt hij met deze docu uit de kast.

    Nou, dat hoor je toch niet vaak – eerst God vinden en dan uit de kast komen! 😀

  24. streekje says :

    kortom: ik ga zeker kijken!!!!!!!!

  25. joost says :

    Bokkepoot

    Nou, dat hoor je toch niet vaak – eerst God vinden en dan uit de kast komen!

    God zat ook in die kast en om daaraan te ontkomen kon hij alleen nog maar die kast uit. 😦
    joost

  26. Bokkepoot says :

    ….. maar verder alles goed, Joost? 😉

  27. goedgelovig says :

    @Boktor: Wie zal het zeggen. Victor en Mattie hebben samen een interview gegeven aan de Volkskrant en lijken het goed met elkaar te kunnen vinden.

  28. afolus says :

    @GG
    Geweldig dat Mattheus in een een reactie meldt dat hij “zoals je begrijpt geen invloed heeft en het uiteindelijke product een verrassing zal zijn…”

    Wat ik je brom, onze Mat leest dagelijks mee op GG…

  29. engel says :

    De preview is gereed!!

  30. John says :

    @engel

    Die documentaire kan me gestolen worden: ik ben veel meer geïnteresseerd in de outtakes. Dan zou ik wel eens willen weten of Mattheüs het bij déze docu in zijn hoofd heeft gehaald om te zeggen ‘dat hij zo geil is’ als de camera’s uit stonden, zoals toentertijd bij de Netwerk-documentaire.

  31. engel says :

    @John,

    Ik ga ervan uit dat onze Mattie van zijn fouten heeft geleerd.

  32. engel says :

    “Het meest opvallende aan de film met Mattheus van der Steen is dat hij gedurende de film veel hamert op de bovennatuurlijke genezingskracht van God. Tot zijn vrouw kanker krijgt. Dan lijkt hij een stuk genuanceerder.”

    http://www.cip.nl/artikel/39538/Mattheus-en-ik

  33. pknbroeder says :

    update:

    http://www.cip.nl/artikel/39538/Mattheus-en-ik

    wel een goed artikel.

  34. engel says :

    @pknbroeder,

    Dat is dubbelop dus.

  35. Bokkepoot says :

    …. ik dácht al: waar heb ik dat artikel toch eerder gelezen vanavond? 🙄

  36. loesje says :

    @Aletta
    Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig wat jij dan onder “gewone Christenen” verstaat.( en is dit dan de tegenstelling van “ongewone Christenen”?) Volgens mij is namelijk iedereen die Jezus volgt een Christen. En volgens mij hebben ze allemaal dezelfde leidraad. De Bijbel.
    Ik ben persoonlijk heel benieuwd naar deze documentaire. de kritische noot die iedereen zo graag schijnt te willen zien kunnen we zelf toepassen, door alles wat ons getoond en verteld wordt te toetsen aan de Bijbel.

  37. Gorry says :

    Heb gekeken, en mijn conclusie is: een op zichzelf geilend mannetje die zijn sekte gebruikt als middel om zijn doel te bereiken. Zijn doel is: mediabekendheid, macht, geld, invloed en nog meer macht, geld en invloed.