Vuurvlammen in Myanmar

Het volk van Myanmar is klaar om het evangelie van Mattheüs te ontvangen. Van 4 t/m 17 november staan de sluizen van de hemel weer wagenwijd open boven dit land. De volgende indringende fotoreportage getuigt hiervan.

mattheus-glorie
“De aanbidding was amazing, de atmosfeer veranderde in de hemel! De ijzeren plaat boven Myanmar is verdwenen.” (bron)

raakmijnneusaan
“Raak mijn neus maar aan!” Wat twee jaar geleden met de zeven blinde jongetjes niet lukte, gaat deze keer wél gebeuren. Ha!

springenvoorjezus
“Halleloeja! Ook jij kunt springen voor Jezus!”

geenkrukkenmeernodig
“Prijs de Heer! Je krukken zijn nu even lang!” (voor wie het niet gelooft: check deze video met het bewijs)

godwilldealwithjournalists
“Er zijn christen-journalisten die twijfelen of Jezus deze mensen heeft genezen, maar Jezus zal zelf met dat soort mensen afrekenen.” (bron)

vallenindegeest
Bedieningstijd: vallen, duwen en trekken in de geest. “75% van het 500-koppige koor en 90% van het publiek viel onder de kracht van God.” (bron)

pinkstervuur
“Gisteravond viel nadat ik had gepreekt de Heilige Geest met vuur, net als in Handelingen 2. De vuurvlammen vielen op duizenden mensen.” (bron) Helaas zijn die foto’s mislukt in verband met overbelichting.

altaarmoment
Toen Mattheüs vroeg wie er allemaal een mobiele telefoon hebben, staken vele duizenden mensen hun handen op.

verdriet
Het einde van de tijd van bediening. Birmezen uiten hun verdriet op Noordkoreaanse wijze.

nogmeerverdriet
Ook de mededeling dat Mattheüs niet nóg een keer zou preken raakte de bezoekers diep.

In het Facebookverslag van de campagne verscheen op miraculeuze wijze een boodschap in het Nederlands: “Hey Mat, de stukken voor de hypotheek ligt al bij de notaris. Dus witte rook. Alles is rond !!!! Succes daar. Gr Hans.” Wie de gave van vertolking van profetieën heeft, kan zich melden.

facebook-hypotheek

Tot slot dank aan alle business partners van TRIN die dit in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen mogelijk hebben gemaakt.

Advertenties

173 responses to “Vuurvlammen in Myanmar”

  1. Sok says :

    “De aanbidding was amazing, de atmosfeer veranderde in de hemel! De ijzeren plaat boven Myanmar is verdwenen.”

    Hoe denken mensen toch? ‘Wij gaan met een clubje naar een ver land, zingen er een paar liedjes en gelijk is een mystieke ijzeren plaat boven een heel land verdwenen. Wow, wat zijn we belangrijk! WIJ schrijven de geschiedenis!’

    En het riekt toch weer zo naar kolonialisme – het zijn weer de witte westerlingen die verlichting brengen, net of er geen lokale gelovigen zijn die elke dag bidden, al jaren lang, om maar een aspect van het kromme denken te noemen.

  2. rob says :

    Ijzeren plaat?
    Mattie is toch vaker in Myanmar geweest, ik dacht dat hij die ijzeren plaat toen al weggebeden had.

  3. mafchauffeur says :

    @rob: het gaat om een schuifdak. Gaat alleen open bij speciale gelegenheden.

  4. mafchauffeur says :

    When Matthew starts praying, people are touched. They cry, shake, fall, totally absorbed in worship. Meanwhile there is prayer for more sick in the prayer tent (more ‘prayer shed’). Team member mingle with the people. As soon as the prayer team – consisting of local people – stand up, people run to them with their prayer notes with their illness on it. Without an interpreter it is not possible to find out what ones illness is. With hands and feet we come pretty far, but still, it is better to really hear what is wrong. Every team member tells how touching it is that these people are filled up with the faith that Jesus is going to heal them.
    And it is astonishing to see before your own eyes that someone can walk or see again. You almost feel like asking: “Are you sure?”

    https://www.facebook.com/www.mattheusvandersteen.nl?fref=ts

    Blijkbaar zijn de artsen de lokale taal niet machtig?

  5. Bokkepoot says :

    Die plaat boven je hoofd bidt makkelijker weg dan dat bord voor je plaat.

  6. mafchauffeur says :

    @fladderaartje: ik geloof dat naar aanleiding van spam op een Zeurensen-artikel (https://goedgelovig.wordpress.com/2013/04/03/dringende-nood-voor-david-sorensen/) een aantal financiële termen aan de zwarte lijst is toegevoegd. 😦

  7. fladderaartje says :

    Het zijn geen mensen, die Birmezen. Ze zijn slechts het decor voor de show, de pionnetjes in het grote feel good spel van Mattheus, de legiti-matie van zijn bediening.

    Mattheus en zijn team, dat zijn ook geen mensen. Het zijn slechts zakken g-eld op pootjes. Slimme pastors krijgen aanzien en blingb-ling en het praise vee heeft weer een leuk avondje.

    Zo verwordt de defenitie van zending tot een wederzijds mis-bruik maken van elkaars onwetendheid, overgoten met een dikke saus van goede bedoelingen en versierd met het kersje van de glorie van de witte messias.

  8. fladderaartje says :

    Zelfs zonder de financiele termen pakt hij hem niet…

    Trouwens die ijzeren plaat was waarschijnlijk de koperen ploert.

  9. John says :

    Even aan het adres van Goedgelovig: maak eens een screenshot van die bronnen die jullie hierboven opgeven. Nu wordt er verwezen naar een facebook-pagina waar ik natuurlijk al lang van verwijderd ben 😛 dus ik kan niks lezen. Ook is deze vorm van bronnen opgeven nogal afhankelijk van de privacy-instellingen die de persoon in kwestie op zijn facebook hanteert. Met screenshots ontloop je dit.

  10. goedgelovig says :

    @John: We maken van dit soort bronnen sowieso screenshots voor het geval ze offline worden gehaald, maar vinden het eerlijker om toch rechtstreeks te linken zodat mensen ook de hele context van een opmerking kunnen lezen. De pagina van Mattheüs staat open voor het publiek, dus de standaard-privacy-instellingen spelen hier niet.

  11. afolus says :

    Op het gevaar af dat de here jezus binnenkort met me gaat afrekenen, het volgende…

    De genezen krukkenbroeder is zo te zien niet heel erg gelukkig met zijn zojuist verkregen wonder. Geen lachje kan er af, zelfs geen traan van ontroering.
    Op basis van de stijfheid van een van zijn benen (zie het rondrennen) vermoed ik dat hij één houten been heeft… 😄

  12. Bokkepoot says :

    @John

    Ik heb geen Facebook maar kan deze bronnen gewoon zien.
    Misschien even uitloggen? 😉

  13. Jan Hartman says :

    ziek wordt je van deze heren: zeur, mat en plat……..
    staat haaks op dat wat ik lees, in het Levend makend Woord!

  14. Bokkepoot says :

    ‘Zeur, Mat & Plat’.
    Wanneer komt er een stripreeks? :mrgreen:

  15. engel says :

    @Jan,

    Dat is gelijk het grote verschil met deze ‘heren’. Die lezen jouw Woord niet. Of begrijpen het niet.

  16. Dirkteur says :

    Naast de strip ook een animatie graag (á la Pat en Mat). Er zit veel humor in nl: vuurvlammen vielen op duizenden mensen – foto’s zijn mislukt vanwege overbelichting.

  17. henkjen37 says :

    Zouden er ook mensen zijn in het ultra-charismatische wereldje die wel oprecht zijn…of heb je gewoon oplichters en zeer goedgelovige volgers nodig om dit soort dingen te kunnen geloven…

  18. pknbroeder says :

    Het is te hopen voor de Birmezen dat er constructieve verandering komt.
    Het stichten van kerken, het opzetten van diaconie, armenzorg, alfacursissen,
    Anti-alcoholismecampagnes, medische zorg, sociale voorzieningen etc.
    Anders is het niet veel anders dan het circus, het trekt langs, je hebt een leuke ervaring en je gaat weer verder met je eigen leven.

  19. Fantastic Fox says :

    Ik ga nu iets opmerken dat totaal niet toevoegd en mij misschien zelfs de titel ‘master of the obvious’ oplevert, maar het moet er even uit.
    Als ik de facebookstukjes van Mat vd Steen lees met al die grammaticale fouten en al die onderbuikclaims. Als ik al die stukjes op cip.nl en de reacties daarop lees (waarvan er heel veel niet verder komen dan: ‘mensen die hun verstand gebruiken zijn misleid, dus ik hou me maar als een kind vast aan god’).
    Als ik dan ook nog eens prof dr Ouweneel zijn evangelische mening kritiekloos zie herkauwen.
    Dan krijg ik toch sterk de indruk dat (evangelische) christenen ontzettend dom en naief zijn en eigenlijk geen zin hebben om na te denken. Vaak zijn ze ook bijzonder respectloos naar de mensen waarvan ze zeggen dat ze die willen ‘redden’.

    Ik weet dat het een vertekend beeld is, maar kom op zeg! Waar blijven de intelligente, doordachte teksten en meningen? Wanneer zegt iemand eens iets wat we niet al duizend keer gehoord hebben? Waar blijft de creativiteit?
    Ik denk dat het er niet meer is in de christelijke wereld! Ze zitten alleen nog maar te wachten tot hun god hen hier weghaalt en dat is dat.

  20. John says :

    @Fantastic Fox

    Ik weet dat het een vertekend beeld is,

    Dat is het niet. Je slaat hier de spijker op zijn kop!

  21. Henny Snijder says :

    @Fantastic Fox

    Je hebt groot gelijk Fantastic Fox. Ik sta er ook versteld van dat er geen voorgangers of weet ik wat op staan om deze misleidingen eens aan de kaak te stellen. Op mijn forum en Facebook strooi ik wel kruimels, in de hoop dat er tóch nog mensen zijn die in gaan zien dat deze dwaalleer een heilloze weg is. Zolang wij onze mond hierover houden zijn wij even schuldig aan het feit dat veel onnadenkende volgelingen diezelfde dwaalweg op gaan.

  22. fladderaartje says :

    @fantastic fox

    Die zijn er wel hoor, maar dat de spreekbuizen van de evangelische wereld een vrij effectief creativiteitsfilter hebben. Evangelische bladen en kranten zijn, een enkele daargelaten, gericht op financieel overleven, en dat schijnt alleen te kunnen als je precies schrijft wat de lezers verwachten.

    Deze discussie is deels al gevoerd onder het christelijke damesbladen topic. Daar gloort trouwens hoop aan de horizon. Het schijnt dat er binnenkort twee christelijke damesbladen bij komen die het helemaal anders gaan doen. Dat hopen we dan maar.

    De “intelligente, doordachte teksten en meningen” van christenen waar jij naar zoekt, die vind je vooralsnog vooral hier op GG.

  23. fladderaartje says :

    sorry, er waren een paar woorden weggevallen. “Ik denk dat de spreekbuizen van de evangelische wereld een vrij effectief creativiteitsfilter hebben”

  24. Bokkepoot says :

    @FF / John

    Ik heb het zelfde idee. Wellicht zit het ‘vertekend beeld’ meer in het feit dat wij hier toch in een meer specifieke hoek van ‘het christendom’ zitten te wroeten?

  25. Johan says :

    Laat ik er nog een schepje bovenop doen: dit gaat ook niet veranderen in de evangelische wereld, alle nuttige artikelen op GG ten spijt.

  26. Johan says :

    @GG: Verkeerde e-mailadres gebruikt. Kunnen jullie mijn gravatar aanpassen?

  27. ruub says :

    @Fantastic Fox

    1) Je hebt ergens helemaal gelijk

    2) Vergelijk christenen met een willekeurige andere club. Bijvoorbeeld een voetbalclub. Er zijn een heleboel supporters. De meeste daarvan komen voor een leuk potje voetbal en als het even meezit, winnen ze ook nog. Achter het doel staat de meest fanatieke aanhang. Best een grote groep, maar ze vallen nog meer op omdat zij de clubliederen inzetten, de wave beginnen, het hardst schreeuwen en om het hardst klappen.

    Sjonnie staat vooraan in dat vak. Hij slaat op de trommel, dirigeert en zweept de rest van de meute achter hem op. De meeste supporters van de club kennen Sjonnie wel. Leuke jongen met wat beperkingen en een naar verleden. Maar iedereen vindt het fantastisch als Sjonnie over-the-top enthousiast wordt en af en toe lijkt er zelfs op het veld ook wat te gebeuren als het hele stadion met het vak en Sjonnie meedoet.

    Af en toe is het wat genant als Sjonnie lelijke dingen roept naar een tegenstander, met een blikje gooit en hij is zelfs wel eens ernstig beripst voor het maken van oerwoudgeluiden. Sjonnie wordt ook wel eens uitgelachen, zelfs door z’n vrienden, maar dat heeft ‘ie gelukkig zelf nooit door. Dan lacht ‘ie hard mee, roept nog eens wat lelijks naar een tegenspeler en begint weer op z’n trommel te slaan. En iedereen achter hem klapt dan weer met hem mee, want iedereen die niet springt is een ….

    Voor de ” de intelligente, doordachte teksten en meningen” moet je niet bij Sjonnie zijn. Die zal je heus niet gaan vertellen dat het eigenlijk niet zo goed gaat met de club en dat de competitie ook steeds bedenkelijker wordt qua niveau.

  28. mafchauffeur says :

    @Fantastic Fox:

    Wanneer zegt iemand eens iets wat we niet al duizend keer gehoord hebben?

    Volgens mij is dat juist één van de kenmerken van charismanistan. Iets doen/verzinnen/beweren/ervaren wat in “mainstream” niet of nauwelijks voorkomt.

    Deels onder het motto dat het toch niet zo kan zijn dat God in het OT en NT regelmatig allerlei nieuwe dingen doet en daarmee nu zou zijn opgehouden.

    Er is zelfs een speciale Bijbeltekst voor:

    Zie, ik ga iets nieuws verrichten, nu ontkiemt het – heb je het nog niet gemerkt?

    (Jesaja 43:19)

    Ik heb nooit een Navigatorcursus gevolgd maar dit is toch, samen met de soepkiptekst, een tekst die Jesaja misschien nooit had opgeschreven als hij had beseft op welke schaal er mee op de loop zou worden gegaan.

    Het institutionaliseren van Dodenopwekken, het laten neerdwarrelen van engelenveertjes en goudstof en het naar beneden keilen van edelstenen zie ik dan toch als nieuw en creatief.

    En intelligent en doordacht? Tja, da’s lastiger, daar heb je zéker een sterk punt.
    Hoewel diverse Dodenopwekgroepjes wel degelijk goed nadenken over allerlei praktische knelpunten en ethische dilemma’s. 🙂

  29. fladderaartje says :

    Het zit hem denk ik gedeeltelijk in de numerieke beperktheid van evangelisch Nederland. Er zijn maar een paar goeroes, Ouweneel, v/d Veer, Bottenbleij, Gankema, Binnendijk, Knevel, en iets meer de charismatische kant op, Zijlstra, Maasbach, misschien Pasterkamp… De organisaties die ze vertegenwoordigen zijn heel nauw met elkaar verweven, en ik schat zomaar in dat bovengenoemde goeroes elkaar allemaal persoonlijk aardig goed kennen, dan wel elkaar regelmatig ontmoeten op jubilea en afscheidsfeestjes en dergelijke.
    Van wederzijds al dan niet opbouwende kritiek in het openbaar is geen sprake, want de achterban overlapt ook voor een heel groot deel. Ze hebben elkaar nodig.
    Mensen die bij de ene christelijke organisatie werken hebben vaak ook bij andere christelijke organisaties gewerkt en er lopen enorm veel lijntjes. Bijna alle christelijke organisaties zijn bijvoorbeeld voor een groot deel van de EO afhankelijk voor hun PR.

    Bovenstaande verklaart denk ik gedeeltelijk het gebrek aan creativiteit, originaliteit, doordachte meningen en dergelijke.
    – De goeroes zijn allemaal (kuch kuch met respect gesproken) ouwe kerels.
    – Als je te uitgesproken bent over een leider of organisatie, dan lopen er zoveel lijntjes dat je nergens meer serieus genomen wordt.
    – De nadruk is heel sterk op eenheid, want we zijn die kerkscheuringen zat. Dat begrijp ik, maar daarmee is de verleiding groot om alleen nog maar over veilige onderwerpen te praten, en te zoeken naar wat ‘ons bindt’
    – Dat wat ons bind zijn de goeie ouwe evangelische overtuigingen, zoals ‘het gaat om Jezus!’ Helemaal waar, maar het kunnen ook dooddoeners worden.

    Er zijn natuurlijk wel een paar uitzonderingen, zoals Otto de Bruijne die nog wel eens wat tegendraadser is. Maar al met al zijn we een gezellig theekransje geworden.

    Echte evangelicale denkers heb je wel in andere landen, Engeland bijvoorbeeld.

  30. pknbroeder says :

    @ fladderaartje

    Wat dacht je van Rob Bell, die ook uit de evangelische subcultuur durft te stappen.

    http://www.cip.nl/artikel/38835/Praat-anders-over-God

    De evangelische wereld begint haast een eigen zuil te vormen:
    Eigen scholen, eigen radio (bright fm, grootnieuwsradio), eigen tv(family7), eigen krant (cip.nl?), eigen kerk, eigen leiders, etc.

    Tja, je moet wat om niet door de grote boze wereld besmet te raken.

  31. fladderaartje says :

    @pknbroeder

    Ik ben geen fan van Bell’s ideeen. Maar dat is juist het punt. Pas als iemand zoiets zegt komt er een zinnige discussie op gang. Dan moeten we gaan nadenken waarom we geloven wat we geloven.

    Het woordje ‘haast’ kun je trouwens wel weglaten. Waar andere zuilen (de refo en de grefo zuilen) afbrokkelen, gaan de evangelischen vrolijk door met het opbouwen van hun zuil. Sinds gisteren hebben we ook een evangelische politieke partij. Zo’n zuil stelt het secularisatieproces enkele decennia uit. Op de korte termijn dus effectief. Op de lange termijn zal het geloof van binnenuit moeten komen en kan het niet geconserveerd worden in een luchtdicht afgesloten zuil.

  32. Fantastic Fox says :

    @ ruub en @fladderaartje
    Ik denk dat jullie uitleg wel klopt in veel gevallen. Het is des te treuriger dat het vasthouden aan hun ‘universele Waarheid’ voortkomt uit dit soort sociale dynamiek (groupthink, sociale hierarchie, etc.).
    Dit is allemaal zo overduidelijk als het gaat om charismatische sektes, maar geldt natuurlijk voor elke groep mensen. Ook buiten het christendom.

    Mijn opmerking eerder was gericht op christenen in het algemeen. Niet alleen de charismatische. Ik denk dat veel christenen zich helemaal niet bewust zijn van hun eigen geschiedenis. Dat zij niet doorhebben hoezeer hun geloof en manier van geloven gevormd is door seculiere ideeën (Verlichtingsdenken, Romantiek, poststructuralisme, etc). Zij zien dit soort denkbeelden als ‘werelds’ en staan er vijandelijk tegenover. Maar wat ze niet beseffen is dat zij zelf ook al door en door beïnvloed zijn door dit denken.
    Daar waar het seculiere denken zich actief ontwikkelt (in de zin van verandering, niet per se ook verbetering), volgt het christelijke denken deze ontwikkeling passief (omdat ze niet echt kennis nemen van wat een bepaalde theorie inhoudt). Dat maakt het wij/zij denken van christenen zo ongeloofwaardig!

    Vraag je dan wat het christelijk geloof zelf te bieden heeft, dan volgen steeds dezelfde ‘argumenten’. Je moet vertrouwen als een kind. Straks zal alles goed zijn. Straks hebben we een feestmaal met Jezus. Als je niet gelooft, dan wil je het niet geloven. Het overtuigt mij niet en ik zie ook niet hoe ik overtuigd zou kunnen raken (voor de goede orde: ik ben tot ca. 5 jaar geleden zelf overtuigd christen geweest (totdat ik bepaalde vragen die ik had serieus probeerde te beantwoorden); ik ken het dus allemaal van binnenuit).
    Ik krijg ook het gevoel dat als christenen deze zelfbevestigende ‘argumenten’ geven, zij zich zelf ook vervelen. Het is allemaal zo uitgekauwd en saai. John Stuart Mill zou dit dode dogma’s noemen.
    Die verveling verklaart misschien wel waarom christenen nu zo op zoek zijn naar extatische ervaringen. Ze willen ontsnappen aan hun eigen morbide angst (voor de hel) en hun grondeloze verveling.

  33. oppervlakkig says :

    @GG: Mss een idee om zowel directe bron als screenshot te geven? Dus bijv in de vorm (bron|scrnshot).

  34. Wilfred says :

    @FF: Ik heb hem volgens mij al eens een keer eerder genoemd, maar in de VS heeft Os Guiness onderstaand boekje geschreven waarin jouw kritiek gedeeld wordt.

    http://www.amazon.com/Fit-Bodies-Fat-Minds-Evangelicals/dp/0801038707

    Hij behandelt in 8 hoofdstukken 8 P’s waardoor de primaire nadruk op de wenselijkheid van gedegen onderwijs en wetenschap die door de Puriteinen benadrukt werd, door de evangelischen verkwanseld is.

    1. Polarization;
    2. Pietism;
    3. Primitivism;
    4. Populism;
    5. Pluralism;
    6. Pragmatism;
    7. Philistinism;
    8. Premillenialism.

    Daarnaast noemt hij 8 culturele oorzaken die aan het anti-intellectualisme van de evangelicale wereld hebben bijgedragen.

    Overigens wel een opvallend cijfer uit het begin van zijn boekje:

    For example, evangelicals are the only religious group in America that exceeds the national average of those not completing the eighth grade or high school. At the same time only 24.s percent of evangelicals achieve some university training, compared with 68 percent of non-christians

    Noot: Voor onderbouwing wordt verwezen naar James Davison Hunter, American Evangelicalism (1983), pag. 53-54. Mogelijk dus wat achterhaalde cijfers.

  35. Fantastic Fox says :

    @Wilfred
    Dank je voor de tip! Ik zal even uitzoeken of ik het wil kopen.

    Een ander boekje dat hierop van toepassing is: ‘On Bullshit’ van de alom gerespecteerde filosoof Harry Frankfurt. Bullshit is een vorm van onwaarheid, net zoals een leugen dat is. Het verschil is dat een leugenaar de waarheid kent en deze intentioneel achterhoudt of verdraaid.
    Iemand die bullshit spreekt, kent de waarheid misschien wel, maar misschien ook niet. Het kan hem hoe dan ook niets schelen wat de waarheid is. Hij staat onverschillig tegenover de waarheid. Lezen!

  36. John says :

    @Goedgelovig

    Zelfs als ik uitlog uit facebook zie ik dit:

    http://nl.tinypic.com/r/jfb7z5/5

    Ik kan dus geen enkele bron bekijken.

  37. Wilfred says :

    @John: Hahaha! Sommige mensen moeten wel erg bang voor jou zijn! 🙂

  38. mafchauffeur says :

    @John: eigen schuld. Moet je op FB maar geen Gezalfden schofferen. :mrgreen:

  39. afolus says :

    De ultieme vorm van bronbescherming…

  40. Bokkepoot says :

    @John / GG

    De laatste twee bronnen (vallend koor en overbelicht vlamfestijn) geven mij dezelfde melding. De eerste bronnen kan ik wel zien. Zou raar zijn als dat bij jou anders was.

    Los daarvan kom ik hier in de reacties geregeld links tegen die ik niet kan checken omdat ik geen FB account heb.

  41. mafchauffeur says :

    @Bokkepoot: je bedoelt vast: NOG geen FB account. 😉

    Ik meen dat je recentelijk je eerste stap op Twitter zette. Dan is FB een logisch vervolg. 🙂

  42. Wilfred says :

    @Maf: Je mag je mond niet opendoen. Jij bent veel te inconsequent op FB!!

  43. Bokkepoot says :

    @maf

    Een twitter account had ik al lang, alleen niet als Bokkepoot. Heb ook tijd op Facebook gezeten maar mijn account weer verwijderd, om verschillende redenen. 😉

  44. Boktor says :

    henkjen37 zegt : 14 november, 2013 om 11:32 am

    Zouden er ook mensen zijn in het ultra-charismatische wereldje die wel oprecht zijn…

    Durf eerlijk te zijn: ik.

    of heb je gewoon oplichters en zeer goedgelovige volgers nodig om dit soort dingen te kunnen geloven…

    Geloven in de ultra-charismatische fratsen doe ik steeds minder.
    Goedgelovig is verreweg de meerderheid. Domweg stupid komt ook erg veel voor.
    Van moedwillige oplichting ben ik niet overtuigd.

    =====

    Dat van die vuurvlammen op de hoofden was mij ook opgevallen. En daar ga ik eens wat mensen op aanspreken of zij dat kunnen bevestigen. Dat is namelijk een buitengewoon opvallende zaak die toch voor roering moet hebben gezorgd. Maar eigenlijk weet ik het antwoord wel, want ik heb nog niemand uit zichzelf horen spreken van dit toch wel zeer buitengewoon spectaculaire voorval – als het echt gebeurd zou zijn.

    Opvallend hoe de verslagen van de andere mensen uit het team doorgaans redelijk nuchter er uit zien (wel enthousiast, maar meer met een air van feitelijkheid) en de verslagen van Mattheus zijn eigen hand hier totaal niet mee vergelijkbaar zijn. Die van M. staan altijd als enige bol van de superlatieven en extreme voorvallen.

  45. mafchauffeur says :

    @Wilfred: ik vergeet soms weleens een smiley te plaatsen, da’s waar. 😎

  46. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Typeer jij jezelf als (ultra-) charismatisch?

  47. Bokkepoot says :

    @Boktor

    …. waarbij ik uiteraard een stroming binnen het christendom bedoel, niet een karakterprofiel. 😉

  48. mafchauffeur says :

    @Boktor: ik vermoed dat hoe geestelijker iemands ogen zijn, hoe meer hij/zij te zien krijgt van de geestelijke wereld. Dat gold voor OT-profeten dus ik zou niet weten waarom dat nu niet meer zou kunnen.

    Die vlammen waren er wel, maar slechts zeer weinigen zagen ze.

    En Mat is van hen de enige die ballen genoeg heeft om er eerlijk melding van te maken. 🙂

  49. mafchauffeur says :

    @Boktor: hoe zou jij het volgende FB verslag typeren?

    Speciaal voor de geblockte John de complete tekst van eerder vanavond op FB.

    This afternoon we went to a Buddhist temple and we where invited by the head monk of that area overseeing 500 monks in 17 temples. It was the most glorious time together where i had the privilege of sitting down with the monk together with our whole team. I good share the gospel of Jesus Christ and how Paul went into Athene and saw so many idols and people worshipping idols and that he saw a idol with the name the unknown God, that was the opening to tell what Jesus Christ did on the cross, in very clear and loving words inspired of the Holy Spirit the Lord Jesus convinced the monk that Jesus died for him and rose up again and he received Jesus and Holy Spirit filled his heart, he smiled from ear to ear and said that the other monks need to hear this also. That was glorious. Than we went to the campaign ground and so much people came, thousands, and it was again a glorious night where the Holy Spirit felt suddenly on the choir, many people started to weep, repent and the sound of the cryings took it over, it was amazing, then Ryan gave his testimony and it was wonderful and then i preached on Jesus want to heal. What then happened was incredible, cripple people started to walk without sticks of help and came by them self to the front, it was a BIG Jesus party, Revival here at the grounds of the Roman Catholic church…..yeahhhh

    Als dit om een Bijbeltekst zou gaan zouden achteraf een aantal zaken in twijfel worden getrokken.
    1) de abrupte overgang tussen de eerste helft (t/m de vetgedrukte zinnen) en de tweede helft is onlogisch.
    2) dit kan betekenen dat het stuk achteraf is samengesteld uit verschillende bronnen van verschillende schrijvers.
    3) mogelijk is een stuk (midden) tekst verloren geraakt, waardoor het lastig is om de authenticiteit goed te beoordelen.
    4) mogelijk zijn de vetgedrukte zinnen een latere toevoeging.

    Maar misschien was er wederom op bovennatuurlijke wijze een alinea tussengekomen over notaris en hiepoteek en is er dit keer te rigoureus geschrapt in de tekst. 🙂

  50. Wilfred says :

    @Maf: Bij MvdS denk ik dan eerder aan multiple personality disorder. 😉

    Ik denk dat hij dit gewoon weer bij elkaar verzint.

    ik vergeet soms weleens een smiley te plaatsen, da’s waar. 😎

    Dat is idd onvergeeflijk als je eens in het kwartaal wat plaatst! 🙂

  51. mafchauffeur says :

    @Wilfred: het kan ook zijn dat de vetgedrukte tekst een beeld was. Een inkijkje in wat er in de geestelijke wereld gebeurde en wat “in het vlees” nog plaats moet vinden. De monnik zelf weet niet beter dan dat hij welwillend een enthousiast verhaal heeft aangehoord en zich slechts heeft uitgeput in de gebruikelijke uitgebreide beleefdheden. 😉

    Dat is idd onvergeeflijk als je eens in het kwartaal wat plaatst!

    Jij je zin. Smiley inmiddels toegevoegd. 🙂
    https://www.facebook.com/ma.fchauffeur

  52. mafchauffeur says :

    @Wilfred: toch mooi, fantasten? Anders zou het maar een dooie boel worden.

    Zo heb ik nooit geweten dat de Romeinse keizer Maximin(i)us net zo hard kon rennen als een paard in volle galop, bijna 20 kilo vlees at en ruim 20 liter wijn dronk. Per dag.

    (3:30 en 19:40)

    Goed dat er gristelijke wetenschap bestaat. Zijn er tenminste nog mensen die tegen de stroom in durven roeien.

  53. Wilfred says :

    @Maf:

    Jij je zin. Smiley inmiddels toegevoegd. 🙂
    https://www.facebook.com/ma.fchauffeur

    En niet eens op je eigen FB-pagina! Tsjonge, jonge, jonge!

  54. Professor Prietpraat says :

    ZALIG ZIJN ZIJ DIE HET NIET ZIEN MAAR DIE DE GEZALFDE DES HEREN ÓP DIENS WOORD DIRECT GELOVEN. Zo ging het toch ongeveer die bijbeltekst?

  55. Boktor says :

    mafchauffeur zegt : 14 november, 2013 om 9:17 pm

    Mijn gedachten bij dat specifieke bericht van Mattheus dat jij citeert:

    De stijl(fouten) zijn typisch Mattheus. Hij zal zelf de eerste zijn om toe te geven dat hij niet feilloos schrijft. Kniesoor die daar op let.

    Het verhaal van de monnik is denk ik waar, ik zie dat inmiddels bevestigd worden door anderen.

    Ook dat van die man die naar voren begon te lopen tijdens de preek en ondertussen genezing ervoer en zijn krukken niet meer nodig heeft is denk ik werkelijk zo gebeurd. Ook dat heb ik in middels van anderen gehoord.

    Het verslag lijkt mij dus trouw aan wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld.

    Natuurlijk zit het vol met die hoogdravende taal die zo typerend is voor Mattheus, maar dat is dan stijl waar je tussendoor moet lezen.

    Vervolgens kun je natuurlijk gaan kijken naar hoe diepgaand, of hoe onverklaarbaar de omschreven zaken daadwerkelijk zijn, maar dat is giswerk en levert helemaal niet zo veel op in dit verhaal. Vragen als: ‘Ging de monnik daarna gewoon weer terug naar de tempel, een filosofie rijker?’, ‘Had die man met de krukken gewoon eindelijk dat emotionele punt bereikt dat hij die krukken die hij medisch gezien allang niet meer nodig had eindelijk aan de kant gooide?’.

    Alles is in twijfel te trekken uiteraard. Maar gezien het feit dat de gebeurtenissen an sich ook door anderen zo omschreven worden maakt het voor mij wel geloofwaardig dat het zich afgespeeld heeft.

  56. John says :

    @Boktor

    De stijl(fouten) zijn typisch Mattheus. Hij zal zelf de eerste zijn om toe te geven dat hij niet feilloos schrijft. Kniesoor die daar op let.

    Een CEO van een internationaal opererend bedrijf die veel stijlfouten maakt en niet feilloos schrijft. In de christelijke wereld inderdaad een kniesoor die daar op let…

  57. afolus says :

    @Boktor
    Je bent een getrouwe dienaar en je zult maaltijd genieten met de leidsman…

    Wat ik alleen een beetje wonderlijk vind is dat je gelooft wat MvdS zegt dat er in Myanmar zou zijn gebeurd, terwijl over meerdere van zijn getuigenissen uit het verleden is gebleken dat zijn verhalen nogal eens niet kloppen.

    Opgeklopte verhalen, verzwegen verhalen, gejokte verhalen, verzonnen verhalen.

    Wat mij betreft geven leugens uit het verleden garanties voor de toekomst…
    Tenzij er publiekelijk afstand van genomen is en excuses voor gemaakt zijn!

  58. afolus says :

    Nu onze grote gristelijke leidsman in Boeddhistische tempels wordt genodigd en ook welkom is in Rooms Katholieke bijeenkomsten is het wellicht een idee zich voor te bereiden voor een nieuw hoogtepunt.

    De Hadj 2014: een bezoek aan de bedevaart naar Mekka vanaf 30 september 2014.

    Mattheüs is inmiddels gewend aan een gehoor van vele duizenden, dus dat kan geen belemmering zijn…😇

    Het is aan te raden ook Ronald Plat te betrekken bij deze missie, vooral om Mattheüs eventueel op te wekken uit de dood, mocht hij onverhoopt onder de voet gelopen worden….

    Shabba.

  59. mafchauffeur says :

    @Boktor:

    Het verslag lijkt mij dus trouw aan wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld.

    De beschrijvingen van “we gingen naar A, spraken mijnheer B, deden activiteit C, aten een maaltijd met opvallend veel D en helaas weinig E, gingen daarna naar ons hotel voor een welverdiende F om de volgende morgen wederom in de kracht van de G naar bestemming H te vliegen zullen vast wel kloppen.

    En de fout om een christelijk weeshuis “op te kloppen” tot een Boeddhistisch weeshuis zal waarschijnlijk ook niet meer gemaakt worden.

    Een beschrijving die bij mij toch blijft knagen is echter de volgende:

    the Lord Jesus convinced the monk that Jesus died for him and rose up again and he received Jesus and Holy Spirit filled his heart

    Maar misschien valt dat ook onder de noemer “kniesoor” 🙂

  60. Boktor says :

    Bokkepoot zegt : 14 november, 2013 om 8:38 pm
    @Boktor
    Typeer jij jezelf als (ultra-) charismatisch?

    Bokkepoot zegt : 14 november, 2013 om 8:40 pm
    @Boktor
    …. waarbij ik uiteraard een stroming binnen het christendom bedoel, niet een karakterprofiel

    ===

    Yep (Nog wel)

    Maar eigenlijk moet ik dat nuanceren.
    Ik voel me namelijk ook verbonden met allerlei andere stijlen kerken.
    En heb al jaaaaaren geleden besloten om nergens meer ‘lid’ te zijn.
    Het stempeltjes en hokjes denken past niet heel goed bij mij (hoewel ik mij daar onwillekeurig ook vaak genoeg nog wel schuldig aan maak).

  61. ruub says :

    @Boktor

    Het verhaal van de monnik is denk ik waar, ik zie dat inmiddels bevestigd worden door anderen.

    Wat bedoel je dan precies, wat is er volgens jou precies ‘waar’?

    Het verhaal over die monnik doet me trouwens erg denken aan de “bekering van de hindoepriester een paar jaar geleden, jou niet?

  62. Boktor says :

    Een beschrijving die bij mij toch blijft knagen is echter de volgende:

    the Lord Jesus convinced the monk that Jesus died for him and rose up again and he received Jesus and Holy Spirit filled his heart

    Dat zie ik als een verwoording van de perceptie van Mattheus en lees ik ook als zodanig.

    De monnik zal enthousiast gereageerd hebben, of iets hebben aangegeven over wat hij geloofde van het evangelie verhaal. Dat deze overtuiging door Jezus is gegeven, en dat de Heilige Geest daar bij kwam, dat zijn volgens mij vooral geloofsovertuigingen die Mattheus in dat verhaal zelf invult.

    Zo lees ik dat tenminste.

  63. mafchauffeur says :

    @Boktor: het zal vast aan mij liggen, maar ik lees dat als:
    – de monnik raakte ervan overtuigd dat Jezus voor hem is gestorven en opgestaan
    – de monnik heeft Jezus aangenomen als zijn Heiland en Verlosser
    – de monnik is vervuld met de Heilige Geest.

    Jouw lezing is daar nogal ver van verwijderd. 😉

    Maar het biedt wél ongekende mogelijkheden voor bijvoorbeeld straatevangelisatie. Want met de juiste perceptie is er dan simpelweg Feest in de Hemel zodra een argeloze voorbijganger beleefd genoeg is om een paar zinnen aan te horen en een traktaatje aan te pakken. 🙂

    Nu snap ik hoe dr. Chauncey Crandall maar liefst 1 miljoen bekeerlingen gaat scoren als compensatie voor de dood van zijn zoontje, zoals hij vertelde in de DEADRAISER film.

  64. Boktor says :

    @ruub
    Kende dat verhaal niet, blijf me verbazen over de reeks bizarre verhalen.
    Jammer.
    En ja, zo op de berichten afgaand, lijkt het op elkaar.

    @mafchauffeur
    Mijn lezing is een indicatie van in hoeverre ik waarheid zie in die post.
    (Let wel, ik sluit niet uit dat er meer waarheid in zit, maar daarvan ben ik nog niet overtuigd).
    Je kunt dus zien hoeveel korreltjes zout ik er bij neem.
    Helemaal met je eens dat je met de juiste perceptie gemakkelijk aan vele duizenden bekeerlingen komt.

    ===
    Blijf me irriteren aan hoe je door de veelheid van kennelijke overdrijvingen (mogelijk leugens) de waarheid niet te zien krijgt.
    Prestatiedrang. Fantasie misschien zelfs.
    Ben er een beetje verdrietig van eerlijk gezegd en ga maar weer even nuttig werk doen, de rest van de dag, daar schiet ik meer mee op.

  65. mafchauffeur says :

    @Boktor: heel verstandig om de zoutpot bij de hand te hebben!

    Troost je met de gedachte dat dit soort overdrijvingsdrang van alle tijden is, ook buiten charismanistan. 🙂

  66. Bokkepoot says :

    @Boktor

    Het stempeltjes en hokjes denken past niet heel goed bij mij

    Dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag. 😉
    En meestal stoppen we alleen anderen in zo’n ‘ultra-charismatisch’ hokje, niet zo snel onszelf. 🙂

  67. ruub says :

    @maf
    Hé, hebben jullie ook een verkoopafdeling? 😉

    @Boktor
    Het wordt allemaal wat mooier voorgesteld dan het is. De monniken bleven heel beleefd zodat de overenthousiaste westerse gasten niet in verlegenheid werden gebracht. En MvdS schreef er een eigen interpretatie van het gebeurde op facebook. Het zij zo. Het levert indirect misschien weer centen op voor de volgende reis. De kunst is om niet cynisch te worden (zoals je ziet), maar een beetje sceptisch denken kan absoluut geen kwaad.

  68. Boktor says :

    Ruub, dat klinkt als een reële verwoording.

  69. Im Gegenteil says :

    “90% of the Heymat. De stukken voor de hypotheek ligt al klaar bij de notaris. Witte rook dus. Alles is rond!!!”

    Waar slaat dit op? Weet iemand wat Mattheus hiermee bedoelt? Wat is Heymat? Welke hypotheek? Waarom een engels bericht schrijven en dit onlogische NL-talige stukje ertussen proppen?

    Duiding iemand?

  70. mafchauffeur says :

    HeyImGegenteil – de duiding staat al in een ander topic. Weet zo even niet meer welk.

  71. rob says :

    @Maf

    Jij hebt ook de gave van overdrijving 🙂
    Boktor had het over een korreltje zout, niet over een hele zoutpot

  72. Jan Hartman says :

    Mat s, zegt dat zijn Jezus zal afrekenen met chr. journalisten die de genezingen in twijfel trekken………zou hij daar nu ook willem O mee bedoelen? Die is wel geen journalist, maar heeft toch beleden dat genezingen, in het verleden niet echt waren gebeurt.

    Rare kwiebus die Mat S, zijn er trouwens meer……platte kwiebus etc

    Op afstand houden……

  73. mafchauffeur says :

    @rob: dank, dank. 🙂

    Ik gebruik thuis eigenlijk nauwelijks zout, krijg al genoeg binnen via brood. Maar de zoutpot heeft twee verschillende klepjes. Eentje met kleine gaatjes, de ander met een wat grotere opening. Ook heel handig voor de Geestelijke Zoutpot. 🙂

  74. ruub says :

    @Boktor @Maf
    Er is nog hoop. Om te zien wat MvdS ziet en zijn perceptie te begrijpen, hoef je alleen maar een cursus te volgen:

    Oprichter en directeur van TRIN Mattheus van der Steen geeft deze dagen studies over ‘Als je het onzichtbare ziet dan kan God ook het onmogelijke doen’.

    Maandag op de Betteld. Cursus hypothetisch visualiseren met Mattheus. Komt dat niet zien.

  75. Boktor says :

    No thanks. Mijn fantasie is voldoende ontwikkeld.

  76. mafchauffeur says :

    De GG-redactie heeft de cursus ook niet nodig. De titel van dit artikel is Vuurvlammen in Myanmar, de link heet “pinkstervuur-in-myanmar”.

    Tenslotte heeft bijna álles een verborgen betekenis. 😉

  77. Professor Prietpraat says :

    kijk en daarom voel ik me eigenlijk nergens meer thuis in de Evangelische kerk. Overal blijven ze ofwel omgaan met dit soort lieden als Ouweneel, Pasterkamp, Boon, De Vos, v.d. Kamp en v.d. Steen of verschaffen ze zelfs een pódium na alles wat er al over ze bekend is. De inhoud is niet belangrijk meer, noch wat iemand op zijn kerfstok heeft zonder ooit excuses gemaakt te hebben en ook niet of iemand vervuld is van zichzelf of zelfs constant jokt. Nee, het enige wat telt is of iemand de juiste sticker draagt en dus een ¨broer¨of ¨zus¨ is van je en of hij wel eens over Jezus of God spreekt. Daarbij, hoe meer sensatie iemand brengt en hoe populairder bij groot publiek, of bij andere leiders die je te vriend moet weten te houden, hoe belangrijker om hem een podium te verschaffen bij jouw kerk of organisatie. Dat helpt dus om zelf bij alle grote leiders van de Evangelische beweging in een beter blaadje te komen te staan. je moet wel zorgen dat je ¨erbij¨ blijft horen en andere leiders te vriend houdt. De Betteld is daarin dus niet anders.

    Volgens mij gaat het nergens meer over, wellicht alleen nog maar over het organiseren van ¨Christelijk entertainment¨ Het Christelijke sausje eroverheen moet daarbij het geweten en het verstand in slaap sussen.

  78. Professor Prietpraat says :

    in mijn laatste alinea hadden de aanhalingstekens alleen het woordje ¨Christelijk¨ moeten bevatten maar een kniesoor die erop let.

  79. Bokkepoot says :

    ‘Als je het onzichtbare ziet dan kan God ook het onmogelijke doen’.

    Ja, zo heb je altijd gelijk natuurlijk. 😉

  80. Professor Prietpraat says :

    een andere verklaring is natuurlijk dat de evangelische beweging zo graag opwekking wil zien en grote wonderen dat ze het verstand uitschakelen en de rotte vruchten niet meer willen zien maar de grote opgeblazen verhalen direct voor zoete koek willen slikken en de persoon direct een podium willen verschaffen om iedereen te helpen leren zo´n fantastisch leven te krijgen als die speker. Alleen moet je volgens mij dan wel heel erg achterlijk zijn dus dat lijkt me niet het meest voor de hand liggend. Compromiterend, soft, bang voor wat anderen van je denken, angst om er niet bij te horen, zijn volgens mij meer logische mechanismen die maken dat mensen als Van der Steen zo breed in de evangelische beweging welkom blijven.

  81. Wilfred says :

    @Boktor:

    Het verhaal van de monnik is denk ik waar, ik zie dat inmiddels bevestigd worden door anderen.

    Het verslag lijkt mij dus trouw aan wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld.

    Wat hebben die andere bronnen dan precies bevestigd over de monnik? (een poging alsnog de vraag van Ruub beantwoord te krijgen 😉 )

  82. Wilfred says :

    @Fantastic Fox: Jij ook bedankt voor de tip!

    Kwam in dit verband nog een leuk (zij het overdreven) citaat tegen van Bertrand Russel:

    Most christians would rather die than think – in fact they do.

  83. Wilfred says :

    Voor degenen die geinteresseerd zijn in het essay van Harry Frankfurt “On bullshit”: dit is een link naar het artikel.

    http://www.stoa.org.uk/topics/bullshit/pdf/on-bullshit.pdf

  84. De Dichter says :

    wat mij opvalt is dat ze na de storm geen actie’s hebben…terwijl ze voor weduwen en wezen staan,,,,zeggen ze

  85. Wilfred says :

    Met dank aan Maf:

    http://www.telegraaf.nl/telesport/voetbal/buitenlands/22060920/__Zlatan___Je_spreekt_met_God___.html

    Kijk, die man is wel een stuk betrouwbaarder. Zijn wonderen zijn tenminste gewoon terug te kijken op TV! Misschien vanavond wel live te zien op RTL 7…

  86. mafchauffeur says :

    @De Dichter: persoonlijk vind ik dat juist positief. TRIN deed tot nu toe (maar ik moet daar eerlijk bij zeggen dat ik nog niet de moeite heb genomen om de jaarverslagen 2011 en 2012 goed te lezen) niets op de Filipijnen. Je kunt tenslotte niet overal tegelijk zijn, althans niet als je dat nog niet hebt gevisualiseerd.

    Het komt nog nogal eens voor dat organisaties, onder druk van hetzij hun gulle achterban hetzij de marketingafdeling, geforceerd “iets gaan doen” als er ergens buiten hun werkgebied ineens een grote nood is. Ondanks dat er voldoende andere mensen en organisaties zijn die zich daar over ontfermen.

    Gelukkig doet TRIN daar niet aan mee. 🙂

  87. mafchauffeur says :

    @Wilfred: hé, jij ook op twitter? 😉

  88. John says :

    @mafchauffeur

    Zijn de jaarverslagen van TRIN van 2011 en 2012 er?!?

  89. Professor Prietpraat says :

    even tijdens een regendag thuis met inspiratie voor een liedje en een inkijkje in het leven van een kind:

    Refrein:

    Mijn vader is een tovenaar
    ´t is echt, ´t is heus, ´t is raar maar waar
    een ti-ta-tovenaar
    hij is super luister maar;

    Als hij weer eens naar´t buitenland gaat
    en de school ons niet mee vliegen laat
    dan brengt hij duizenden op de been
    en verandert die hele staat.

    couplet:

    thuis engelenveren op ´t tapijt
    en we krijgen toverles.
    we eten goudstof bij ´t ontbijt
    dat is goed tegen de stress.

    wij gaan ook naar de hemel vaak
    en eten met Paulus.
    ja Harry Potter is een kneus,
    mijn pa is de bom dus….

    als de media weer eens kritisch is
    dan wordt mijn pa witheet
    maar zijn vrienden zeggen dan: ´t is niks
    je doet wonderen bij de vleet!

    refrein:

    Mijn vader is een tovenaar
    ´t is echt, ´t is heus, ´t is raar maar waar
    een ti-ta-tovenaar
    alleen zijn Engels is wat gaar.

    Hij heeft het ook aan mij geleerd
    maar soms gaat het wel es verkeerd
    en gaat het soms niet als ik wil
    dan zwaai ik zo en alles valt stil

  90. Wilfred says :

    @Maf: Nee, hoor. Ik lees wel geregeld de tweets van GG en klik dan door naar b.v. die van jou. En deze vond ik wel aardig. 😉

    @PP: LOL 🙂

    Ik heb (in mijn hoofd) geprobeerd om het liedje te zingen, maar de tekst past niet altijd binnen de melodie. Dus er moet nog wel wat aan geschaafd worden!

  91. Professor Prietpraat says :

    @Wilfred, kijk eerst het origineel op YouTube van tita tovenaar dan weet je dat de coupletten en de refreinen anders worden gezongen en dan klopt het volgens mij wel. Zo niet, ik sta open voor correctie 🙂

  92. mafchauffeur says :

    @John: de TRIN jaarverslagen 2011 en 2012 zijn in onzichtbare vorm uitgebracht. Enkel te visualiseren door geoefende charismanici zoals Boktor en ik. :mrgreen:

  93. Professor Prietpraat says :

    toegegeven, enkele zinnen vergen enige oefening om ze lekker door te kunnen zingen maar het hoeft ook niet te afgezaagd en te makkelijk te zijn toch? Nu nog een of meerdere kinderen zien te vinden die het liedje willen zingen voor een mp3-tje en iemand die handig is met foto- en videomateriaal monteren voor een leuk YouTubefilmpje bij dit toverliedje. 😉

  94. Professor Prietpraat says :

    @John, doe niet zo moeilijk man… denk je nou echt dat jaarverslagen belangrijk zijn? Er is opwekking aan de gang, hele landen worden veranderd, hele volksstammen komen tot geloof, dan zou het toch zonde zijn om je kostbare tijd te verkwanselen aan het opmaken van jaarverslagen? Nee, mensen genezen en hele volken tot het evangelie van Mattheus bekeren is echt zoveel belangrijker. De rest is slechts zonde van je tijd, de gulle gevers begrijpen dat.

  95. Wilfred says :

    @PP: Zo mag ik het horen! De oversten van deze wereld dringen aan op openheid en transparantie. Gij geheel anders!!

    toegegeven, enkele zinnen vergen enige oefening om ze lekker door te kunnen zingen

    Ik moet dus gewoon nog even wat oefenen!

    Kun je dit stukje misschien even voorzingen:

    dan brengt hij duizenden op de been

    😉

  96. Professor Prietpraat says :

    @ Wilfred, inderdaad, gij geheel anders, we zitten niet vast aan die regels van die domme wereld die hun tijd verdoen met nutteloze regeltjes en structuren en zo. dat belemmert ons geestelijk leven alleen maar.

    dat regeltje uit dat liedje is gewoon een kwestie van duizenden lekker snel doorzingen om het te laten passen 😉

  97. Professor Prietpraat says :

    @Wilfred, ok, jij je zin, vervang ¨duizenden¨ door ¨massa´s¨ en dan loopt het lekkerder 🙂

  98. Wilfred says :

    @PP: Mee eens, nu loopt het beter! En het resoneert mooi met de menigten/massa’s uit de evangelien… 😉

  99. Professor Prietpraat says :

    de reactie van Mafchauffeur
    https://goedgelovig.wordpress.com/2013/11/14/pinkstervuur-in-myanmar/#comment-183086
    over de artsten die de plaatselijke taal niet spreken valt me nu pas op. Scherp gezien! Benieuwd hoe dat zit. Misschien heeft Mantoya die artsen meegenomen uit zijn kerk daar naartoe of zijn ze wel van daar maar van een andere stam of taalgroep??? Opmerkelijk.

  100. afolus says :

    Wat zijn we toch allemaal een stelletje spotters hier.
    Al jaren roepen, smeken we om wonderen en tekenen
    Het is toch logisch dat er gerepeteerd moet worden..?!
    En bij repetities gaat er altijd wel eens wat mis.

    Het lied van Professor Prietpraat deed mij denken aan een ander evangelisch spelletje: Ik zie ik zie wat jij niet ziet…en het lijkt op vlammetjes… 👺🔥

  101. engel says :

    Vandaag was het de wind ipv vuur . Toch ook uit Handelingen 2.

    “During ministry time heaven came down like a rushing wind and so many people where touched, crying, laughing, rejoicing. Then we all danced and jumped before the Lord Jesus.”

  102. mafchauffeur says :

    @Professor Prietpraat: het is ook mogelijk dat de artsen enkel actief waren in Yangon, waar de kans op aanwezigheid van Christelijke journalisten het grootst is. In de provincie durven dergelijke lieden zich doorgaans toch niet te vertonen, dus is de toegevoegde waarde van artsen nihil. 😉

  103. engel says :

    @maf,

    We hebben toch een foto van de artsen? Lijkt me toch voldoende!

  104. Professor Prietpraat says :

    @engel, ja stel je voor dat we daaraan gaan twijfelen of het echt artsen zijn, en of ze echt bij elke samenkomst elk wonder controleren, dan gaat Jezus met ons afrekenen. Dat zullen we dan ook maar niet doen maar gewoon Mattheus op zijn blauwe ogen geloven.

  105. Wilfred says :

    @engel: Goede correctie van Mattheus. Is immers een stuk lastiger te verifieren! 😉

  106. Professor Prietpraat says :

    en natuurlijk ook niet beginnen over dat wonderen een psychische verklaring kunnen hebben in sommige gevallen en natuurlijk al helemaal niet komen met dat volgens de bijbel de duivel ook wonderen kan doen, er wordt immers over een Jezus gesproken in die samenkomsten dus dan is alles wat er gebeurt sowieso van God.

  107. Professor Prietpraat says :

    in mijn liedje mist nog een couplet over het verlengen van de benen van alle schoolvriendjes/klasgenootjes die thuis komen spelen en over het pesten op het schoolplein in de trant van: laat dan eens zien dat je wonderen kan doen of dat je vader ze kan, maar dat krijg ik niet passend op de melodie.

  108. Wilfred says :

    @PP: Ik krijg een tekst op mijn hart: Jakobus 1: 5.

  109. Professor Prietpraat says :

    @Wilfred, ah, ik moet dus God om wijsheid vragen om het liedje af te maken, dat is het…

  110. Sueigilera says :

    @Professor Prietpraat

    in mijn liedje mist nog een couplet over het verlengen van de benen van alle schoolvriendjes/klasgenootjes die thuis komen spelen en over het pesten op het schoolplein in de trant van: laat dan eens zien dat je wonderen kan doen of dat je vader ze kan, maar dat krijg ik niet passend op de melodie.

    Als je daar over nadenkt, is dat zo intriest. Die kinderen kiezen hun ouders niet uit. Als deze kinderen ooit zelfstandig gaan nadenken, zullen ze heel wat te verwerken hebben. Van de andere kant zullen ze niet opgroeien als wolfskinderen. 😉

  111. mafchauffeur says :

    Zeurensen lijkt zich ook met deze discussie te bemoeien. Hij gaat er met gestekt been in.

    Het drama van de charismatische en pinksterbeweging (waar ik deel van uitmaak) is dat men de Heilige Geest niet wil kennen als wie Hij in essentie is: De Geest van de waarheid.

    Hij komt eerst en vooral om te overtuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid, zegt Jezus. Maar daar hoor je bijna nooit iemand over. Het enige wat charismatische sprekers (hoe geweldig ik ze ook vind) zeggen als ze over de Geest spreken, is de kracht, de zalving, de gaven, het vuur, enz. Hoe ontzettend, ontzettend belangrijk dat ook is en hoezeer ikzelf mensen ook oproep om zich over te geven aan de kracht van God, toch is de Geest van God eerst en vooral de HEILIGE Geest, die ons leidt in WAARHEID, en die ons wil omvormen tot ware zonen van God, die leven in heiligheid en waarheid.

    Is het misschien daarom dat er zoveel zonde, misleiding, toverij, leugen, overspel, verraad en andere drama’s zijn onder christenen, omdat men veel meer over de kracht spreekt en er bitter weinig besef is van zonde, oordeel, gerechtigheid…?

    De heerlijkheid van God is zijn karakter, niet zijn kracht. Hij wil ons vormen naar ZIJN BEELD.

    Er zullen velen komen bij Jezus die vele wonderen hebben gedaan, die dus de kracht van God volop kenden en erin functioneerden. Maar Jezus zal openlijk zeggen: ‘Jullie zijn werkers van ongerechtigheid. Ga weg van Mij.’

    Hij zegt dus niet: ‘Goed zo, jullie hebben wonderen gedaan, en die leugens, dat bedrog, dat misbruik van mensen, ach, Ik ben heel genadig, Ik vergeef je..’

    Dat zegt Jezus niet.

    Ik vraag me af hoeveel mensen Jezus eigenlijk wel serieus nemen.

  112. mafchauffeur says :

    gestrekt been.

    (gestekte benen horen in de categorie Gloriestoel)

  113. engel says :

    Eindelijk iets zinnigs uit de mond van Zeurensen….

  114. mafchauffeur says :

    @engel: ach, hij is bezig met zijn standaardwerk artikel over christelijke toverij. En dan schrik je wel hoe vaak dat voorkomt. Dan ploept zo’n “zinnige” tekst er zomaar uit. 😉

    Best interessant trouwens, die toverij.

    Een belangrijk kenmerk van toverij is dat vrouwen niet waarachtig (sommigen doen alsof hoor, vergis je niet) het gezag van hun man erkennen. Ze vinden zichzelf geestelijker en willen regeren over hun man. Vaak door heel zielig te doen, door hevige emotionele uitbarstingen, door tranen en soms zelfs door te dreigen met drama’s (scheiding, zelfmoord, enz.) Zo ondermijnen ze het gezag van de man.

    EEN KENMERK VAN TOVERIJ IS EIGEN GEZAG NEERZETTEN EN NIET GODS GEZAG ERKENNEN.

    Een diepe kern is geen onderwerping aan het gezag dat God heeft ingesteld, door de man als hoofd van zijn vrouw aan te stellen (of die man nu volmaakt is of niet).

    Daarom zijn vrouwen er vaak vatbaar voor, omdat velen zich niet willen onderwerpen aan hun man. Vervolgens gaan ze de geestelijke wereld (gebed bijv.) gebruiken om te proberen hun man in hun straatje te krijgen.

    Gods wil is echter: De man is het hoofd van de vrouw en de vrouw moet hem eren als heer.

    Elke vrouw die daar een probleem mee heeft (“Ooooooo, ik ben zo zielig, want mannen hebben me pijn gedaan”) is vatbaar voor toverij.

    Zelfverheffing, buiten je gezagsgebied staan, opstandigheid tegenover het gezag dat God heeft ingesteld, is eigen aan satan, die zijn plaats verliet en aan God gelijk wilde zijn

  115. Oscar de Tweede says :

    Inderdaad, zo heel af en toe laat Zeurensen een reformatorisch klinkend geluid horen, zoals bovenstaand citaat er ook eentje is. Ik herinner me ook een artikel van zijn hand over “zonden” en dat had echt zo uit een ordentelijke dogmatische koker kunnen komen.
    (Nee, deze keer geen maar of echter over al die andere onzin die hij uitkraamt.)

  116. Henny Snijder says :

    Ik heb het idee dat Davis Zeurensen over elk punt van kritiek die hij te horen/lezen krijgt, een stuk schrijft. Dus bijvoorbeeld als iemand zegt dat hij (David) de geest van Izelbel heeft, dan schrijft hij een stuk over mensen die een geest hebben, en de lezers denken nooit eens na dat David het wel eens over zichzelf kan hebben …

  117. Boktor says :

    Even een copy paste. Dit verhaal klinkt echt, en lijkt me niet geschreven door M.

    Team Update Myanmar Campaign
    Day 11 – November 14, 2013
    GMF Mandalay

    After a wonderful lunch at the Golden Duck, to celebrate the birthday of Pastor Joe-Joes’ wife, we go to a Buddhist monastery. Not to go as tourists but because someone from the committee arranged a meeting with a PRIOR for us. The bus brings us inside the walls of the monastery. They also have a school for the children of those inaugurated to the monastery. One class has their lessons outside under a big tree on which a clock hangs.

    After some explanation of the use in the monastery and taking of our shoes and flip flops, we are brought to the abbot. He is waiting for us in something like a class room on the first floor of the house, sitting cross-legged. We go sit in a circle; we are instructed not to sit forward with our bare feet so after some rearranging we sit correct. Matthew has pastor Philip Thang with him as interpreter and tw other members of the GMF committee. Matthew asks if he is allowed to share something with the abbot. He nods affirmatively. Matthew tells the story of Paul in Athene where he sees statues of many gods but also an empty pedestal. ‘For the unknown God.’ And just like Paul he tells who this unknown God is but also that He is the only God. The abbot listens attentively, without interrupting. Matthew tells bow Jesus died for our sins. And that therefore no more sacrifices are needed because Jesus was the perfect offer. If we look behind the abbot, there is a kind of altar with fruit and other things to scarify. We all close our eyes as Matthew asks the abbot if he wants Jesus in his heart, which is possible because He lives. Whether he wants to give his life to Him. When the abbot accepts they pray the sinner’s prayer. An awe for God fills the space.

    Is this really possible? A Buddhist monk, not only that, but also an abbot, who converts? “Amen, Hallelujah!” repeats the baldhead man, dressed in a red rope with one bare shoulder. He smiles for the first time since we came on. A pastor, member of the GMF committee, sits now in front of the abbot and tells him his testimony. We hear that he also was a monk en he tells the abbot how he now life’s for Jesus. The eyes of the abbot shine and he seems to really drink the words. When we leave, both committee members promise to visit the abbot regularly.

    We are deeply impressed when we drive back. What happens when this big teacher (that is where he is known for here) tells his students about Jesus? Maybe hell breaks loose but as someone so nicely put it: also Heaven breaks loose!

    We drive straight to the campaign ground. We are familiar with the program by now. Here the children are more involved with the worship. Touching to see how children are so caught up in the movements, brandishing their tambourines and streamers. The ones that are on the stage, do it diligently.

    A team member from America, Bryn, shares his testimony. How he came from a world of drugs and gangs and how God totally changed his life. He tells that when you don’t choose God, you automatically choose the devil. Not choosing is also a choice! Then Matthew comes during worship. He has a word from God that He has a word to set the lost of Myanmar free. Choir members are touched for their country. During the call for healing a new surprise follows: two elder men come to the front with their crutches because the words ‘praying for the sick’ were said. They just stand there but after some time they walk up and down and suddenly one man throws away his crutches. Soon follows the second man. It is so obvious what just happened, there are now words needed because their deeds are a testimony: they can walk without crutches!

    After that the sick are brought forward and the time prays. Soon you hear applause and shouts everywhere: “Praise Jesus!”, “Hallelujah”. With interpreters with us we ask what people experienced, whether the pain has gone or that they can do something they couldn’t before. A boy tap me on my shoulder. He has his Ray Ban glasses frame in his hand. The interpreter talks with him for a little while and grins: “He says he doesn’t need his glasses anymore!” Time and time again we gratefully honor Jesus for what He has done. It is so obvious: He wants to see it happen as well because He already paid for it!

  118. Boktor says :

    En mijn

    reactie is in afwachting van moderatie

  119. mafchauffeur says :

    Ondertussen doet Mat een Benny.

  120. mafchauffeur says :

    Toch jammer dat de artsen waarschijnlijk in Yangon zijn achtergebleven. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de medische diagnose van dit tafereel. 😉

  121. mafchauffeur says :

    En we hebben meer details over de hoge monnik-pief die tot geloof gekomen is:

    After some explanation of the use in the monastery and taking of our shoes and flip flops, we are brought to the abbot. He is waiting for us in something like a class room on the first floor of the house, sitting cross-legged. We go sit in a circle; we are instructed not to sit forward with our bare feet so after some rearranging we sit correct. Matthew has pastor Philip Thang with him as interpreter and tw other members of the GMF committee. Matthew asks if he is allowed to share something with the abbot. He nods affirmatively. Matthew tells the story of Paul in Athene where he sees statues of many gods but also an empty pedestal. ‘For the unknown God.’ And just like Paul he tells who this unknown God is but also that He is the only God. The abbot listens attentively, without interrupting. Matthew tells bow Jesus died for our sins. And that therefore no more sacrifices are needed because Jesus was the perfect offer. If we look behind the abbot, there is a kind of altar with fruit and other things to scarify. We all close our eyes as Matthew asks the abbot if he wants Jesus in his heart, which is possible because He lives. Whether he wants to give his life to Him. When the abbot accepts they pray the sinner’s prayer. An awe for God fills the space.

    Is this really possible? A Buddhist monk, not only that, but also an abbot, who converts? “Amen, Hallelujah!” repeats the baldhead man, dressed in a red rope with one bare shoulder. He smiles for the first time since we came on. A pastor, member of the GMF committee, sits now in front of the abbot and tells him his testimony. We hear that he also was a monk en he tells the abbot how he now life’s for Jesus. The eyes of the abbot shine and he seems to really drink the words. When we leave, both committee members promise to visit the abbot regularly.

    Dat klinkt alweer een stuk geloofwaardiger.

  122. Boktor says :

    Dank je Maf! Mijn bericht waarin ik feitelijk exact hetzelfde doe en zeg als jij, namelijk die status kopieëren en zeggen dat het ‘echt’ klinkt. Alleen staat mijn reactie nog steeds onder water.

    Denk dan ook niet dat het stuk door Mattheus geschreven is. Jij?

  123. Boktor says :

    Never. Go. Full. Benny!

    De mensen daar mogen eindelijk, hebben eindelijk de gelegenheid om en masse hun geloof te beleven, en zijn dus extra extra ontvankelijk voor alle hype van weleer.

    Nou ja, het zal wel weer.

  124. fladderaartje says :

    Er zijn onder dit topic al eerder woorden gevallen over neokolonialisme. Ik denk dat de bedoelingen van TRIN daar niets mee te maken hebben, maar feit blijft dat er een witte man in een wit pak op de foto staat die massa’s inboorlingen omver maait zonder ze zelfs maar aan te raken. Het publiceren van zo’n foto is ongeveer even tactloos als het gebruik van het woord ‘crusade’ voor een evangelisatiecampagne in een moslimland. Iets met de schijn van het kwaad mijden enzo.
    (Wel wonderlijk dat die evangelisten zelf nooit eens vallen onder de kracht van God. Ze roepen anderen op om zich open te stellen, maar zelf blijven ze ‘in control’. )

    Dan het verhaal van de monnik. Mijn uitgebreide ervaring met evangelische succesverhalen heeft me geleerd dat het meestal op verschillende wijzen kan worden geinterpreteerd. Natuurlijk, er kan een wonder gebeurd zijn. Maar dat een religieus leider meteen en radicaal tot geloof komt enkel door een evangelisatie praatje van iemand die hij helemaal niet kent, die voor hem even exotisch is als voor ons een Massaikrijger met van die ringen om zijn nek, die bovendien vertaald moet worden door iemand die hij ook niet kent dat is erg onwaarschijnlijk. De volgende mogelijkheden lijken met meer voor de hand liggen.

    Best case scenario: De hoofdmonnik heeft al jarenlang vriendschappelijk contact met christenen die hem meerdere keren het evangelie hebben uitgelegd en in hun eigen leven de uitwerking ervan hebben laten zien. Hij twijfelde echter nog, tot hij vorige week een droom kreeg waarin hij een witte man zag met een wonderlijke haardracht, en een stem hoorde die zei: deze man komt de waarheid brengen, doe wat hij zegt!

    Optie twee: De hoofdmonnik vond het super cool om gasten uit het buitenland te krijgen, en deed alles om ze op hun gemak te laten voelen. Zijn instemming met het evangelisatiepraatje was beleefdheid/ Oosterse gastvrijheid. Hij had ook geen idee waar het eigenlijk over ging, of dat het betekende dat hij iets heel anders met zijn leven moest gaan doen.

    Worst case scenario: Het was een set-up van de lokale pastor, die veel financiele belangen heeft bij zijn betrokkenheid met TRIN en dus wilde dat ze met grote verhalen naar huis kunnen gaan. Hij vertaalde Mattheus niet letterlijk, maar zei tegen de monnik “dit zijn rijke mensen die heel wat voor ons kunnen doen. Dus wil je zo vriendelijk zijn om zo ‘ja’ te zeggen als ze wat vragen en mij na te zeggen als ik het aangeef? Dan zorg ik dat jullie klooster een nieuwe plee krijgt, en jij een zakcentje.” Of de man was helemaal geen monnik maar een figurant. Dat is het probleem als je zelf geen taal leert maar afhankelijk bent van locals die financieel belang bij jou hebben.

    Ik hoop dat het best case scenario waar is. Ik denk echter dat de tweede optie aardig in de buurt komt. Het verhaal van Mattheus en consorten (inclusief hoe zij het interpreteren) vind ik misschien wel minder geloofwaardig dan de optie dat het in scene gezet is.

    O ja, iets in dit verhaal dat mijn vermoedens bevestigd is dat de monnik Mattheus niet onderbrak, maar helemaal zijn verhaal liet doen, waarna hij het gebed na zei. Als het ging om een overtuigde Boeddistische geestelijke leider, dan mag je verwachten dat hij heel veel vragen zou hebben gehad. Zijn wereldbeeld zou radicaal op de schop zijn gegaan en dat maakt het voor mij onwaarschijnlijk dat hij zomaar zonder commentaar alles zou slikken wat er gezegd werd.

    Een ander hint is dat voor zover we uit dit verhaal kunnen opmaken, de monnik gewoon in het klooster bleef, bij zijn altaar, en daar nog steeds zijn afgoden dient.

    Dit zou ik een geloofwaardig verhaal vinden
    “Vandaag kregen we de kans een monnik te bezoeken. We mochten hem iets vertellen over Jezus en hij stond toe dat we met hem baden. We hebben lokale christenen gevraagd dit contact op te volgen en ons te laten weten hoe het met deze man verder gaat.”

  125. Professor Prietpraat says :

    Goh, zie je wel dat wonderen bestaan? Het lijkt erop dat David S. zijn Bijbel heeft teruggevonden en een openbaring heeft gehad. Hopelijk is het wonder (zoals wel vaker in Charismanistan het geval is) niet van korte duur. Hopelijk is het kwartje gevallen en is hij niet slechts vooral tegen zichzelf aan het preken, wat ook vaak voorkomt. Er gloort in ieder geval een sprankje hoop aan de horizon.

  126. Professor Prietpraat says :

    @fladderaartje, goed beschreven die mogelijke opties. Vaak blijft het bij snel iets zeggen over een man die Jezus heet en wonderen kan doen voor je en je rijk kan maken en die van je houdt en voor je zonden is gestorven en of je die wil kennen en of er met je gebeden mag worden en dan als er met de persoon gebeden is; ja hallelujah!!! weer een vinkje erbij op de lange lijst met bekeerden en hoe invloedrijker of bekender de persoon, hoe groter het hallelluja! Of die persoon wist wat hij deed is verder niet belangrijk. Hij heeft immers een zondaarsgebed gebeden wat onomkeerbaar is. Feest in de hemel???

  127. Professor Prietpraat says :

    @Sueigilera,

    Ja he, als je wat dieper nedenkt over de woorden van dat liedje ook, wat grappig was bedoeld, dan kan je je verplaatsen in het leven van een kind van zo´n super wonderprediker en is de inhoud ineens eigenlijk niet zo grappig meer.

    Het zou goed kunnen, en eigenlijk is dat ook te hopen, dat als die kinderen wat ouder zijn (zo vanaf een jaar of 15 welicht) dat de tekst van het liedje een beetje anders wordt; mijn vader is een leugenaar, een giga leugenaar.

    Maar hopelijk komt het niet zover en gaan Matties eigen ogen voor die tijd nog open voor de harde werkelijkheid.

  128. Wilfred says :

    and other things to scarify.

    Nieuw Engels woord voor bangmaken? Of totaal verkeerd geschreven ‘sacrifise’? Het is soms wel hilarisch. 🙂

  129. Wilfred says :

    “Amen, Hallelujah!” repeats the baldhead man

    Het blijft toch wel een beetje treurig dat je volwassen mensen allerlei dingen na laat zeggen. En ik ben het met PP eens: als het waar zou zijn, bewijst het de simplistische visie op evangelisatie die ze aanhangen. Say the magic words and you will be saved!

  130. Professor Prietpraat says :

    volgens mij was het toch in de Bijbel wat omgekeerd en waren de wonderen bijzaak, het evangelie werd uitgebreid verteld, er werd geen uren tijd ingeruimd voor fantastische verhalen over genezingswonderen en getuigenissen van genezing en voorspoed om de verwachting hoger gespannen te maken en langdurige aanbiddingstijd met opzwepende muziek voor de onbekeerden om de stemming er nog beter in te brengen en o ja, nog even wat over Jezus voor de vorm en voor de oproep en de foto´s voor het thuisfront. Halleloeja!

  131. flipsonius says :

    @fladderaartje
    Het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze monnik nog nooit van Jezus had gehoord en het klassiek-orthodoxe evangelieverhaal niet kende. In Myanmar zijn al jaren zendelingen actief en boeddhisten zijn niet op hun achterhoofd gevallen. Maar zelfs als dat wel zo was zou het de man geen enkele moeite kosten om het verhaal snel te herinterpreteren in (mahayana) boeddhistische termen en opvattingen, en Jezus als een typische bodhisattva te zien, die de Verlichting bereikt heeft en op de drempel van nirvana staat, maar uit mededogen besluit om toch wedergeboren te worden om de mensheid bij te staan in het streven naar verlossing. En dat zelf aankondigt en ook kan voorzien.
    Dat is iets waar charismatische christenen totaal geen weet van hebben, die zien alleen maar ‘afgoderij’. Wederom een beetje dom van TRIN dus, om met Maxima te spreken.

  132. goedgelovig says :

    UPDATE: Uit de TRIN-nieuwsbrief:

    “De campagne wordt financieel voor het grootste deel gedragen vanuit Myanmar zelf. Vanwege de grote dromen die God blijft geven, zijn er echter meer financiën nodig en het GMF comité is hard aan het werk om dit bedrag bij elkaar te krijgen.”

  133. Jan Hartman says :

    Dromen………ik heb geweldige dromen, kan ik mijn bankrekening open stellen?

  134. mafchauffeur says :

    Het harde leven in Nederland is weer gestart met morgen een lesuur in een klaslokaal in Zelhem. Maar eerst even een terugblik:

    It has been an amazing adventure with so much fruits, thousands upon thousands from government to the normal people at work in the streets of Myanmar had an encounter with the Lord Jesus, the nation is changing, the atmosphere of heaven is tangible above Myanmar, much is still needed to be done, but we are all in awe of the goodness of the Lord. Cities and village’s are turning to Jesus. The time for Myanmar is NOW, it will effect all the neighbor nations around Myanmar. I am very happy, honored and thankful to be part of this movement.

    Als ik onvolledig ben zal Pittig mij simpel kunnen corrigeren. Maar dit gaat dus grote gevolgen hebben voor Laos, Thailand, China, Bangladesh en India.

    Kijk, daar kunnen de dromen van Jan Hartman zonder enige twijfel niet aan tippen. 🙂

  135. Oscar de Tweede says :

    UPDATE: Uit de TRIN-nieuwsbrief:

    “De campagne wordt financieel voor het grootste deel gedragen vanuit Myanmar zelf. Vanwege de grote dromen die God blijft geven, zijn er echter meer financiën nodig en het GMF comité is hard aan het werk om dit bedrag bij elkaar te krijgen.” Goedgelovig plaatste deze quote hierboven.
    Dat GMF comité heeft kennelijk ook invloed op de themakeuzes in de Arch-diensten in Harderwijk. Driemaal op rij is het thema: “Financien en geven”. Mannen als Van Deventer, Van Weerden en Renger openen frontaal de aanval op de hoorders, om hen daders van de gulle gift te maken. Mij daar niet gezien!

  136. mafchauffeur says :

    @Oscar de Tweede: jij geeft liever aan orkaanslachtoffers? 😉

  137. Boktor says :

    Misschien gaan ze wel tips geven hoe je zo lang mogelijk het afleggen van verantwoording kan uitstellen en hoe je je huishoudboekje juist niet op orde kunt krijgen.

  138. Jan Hartman says :

    @mafchauffeur…….wordt mijn droom helemaal verscheurd, valt in duigen…..ben ineens weer nuchter geworden en ga maar verder met mijn leven, met een helder en nuchter verstand…..volle goede moed!

  139. Oscar de Tweede says :

    @Mafchauffeur: wat doe jij?

  140. mafchauffeur says :

    @Oscar de Tweede: hoe bedoel je?

  141. engel says :

    Ik lees net op Facebook dat onze Mattie afgelopen woensdag op de Betteld beweerde dat er tijdens deze campgane in Myanmar 250.000 mensen tot bekering zijn gekomen.

    Letterlijk citaat:
    “Vandaag lekker vrij gehad: Alle 5 uren vielen uit! Dus:
    Lekker een dagje naar Global Mission School in De Betteld, Zelhem. Fietsend.
    Maar het was de moeite waard. Mattheus van der Steen gaf ons (20 man) keiharde onderwijs over hoe je de wereld kan veranderen. Hij deelde vele getuigenissen, waarvan sommigen niet gedeeld mogen worden, omdat dat gewoon te gevaarlijk is voor sommige broers en zussen in de frontlinies van het zendingsveld. Één getuigenis mag ik wel delen (en graag ook): TRIN is 12 dagen naar Myanmar geweest om daar het evangelie te brengen tijdens grote Gospel Crusades (campagnes). De Heilige Geest brak los en 250.000 mensen zijn tot bekering gekomen. Vele blinden konden weer zien, vele doven konden weer horen, vele lammen konden weer lopen, etc. Allemaal om de boodschap die Mattheus + team verkondigden te bekrachtigen (daad bij het woord).”

  142. Wilfred says :

    Tsja, durf te dromen!

  143. engel says :

    Durf te liegen zou een betere omschrijving zijn.

  144. Wilfred says :

    @engel: Dat kan ook, maar dan moet je aannemelijk maken dat iemand de intentie heeft om de feiten te verdraaien. Ik vind dat wat lastig bij iemand die lijdt aan pseudologia phantastica. Al nemen ze dat woordt wel in de mond bij wikipedia.

  145. afolus says :

    Kijk dat vind ik nou mooi…
    250.000 mensen die tot geloof gekomen zijn.
    Niet alles kan en mag verteld worden…
    De goudstof, de engelenveren en de uit handen stromende heilige zalfolie houden ze bij TRiN tegenwoordig voor zichzelf…!
    Sjabba😎😇

  146. engel says :

    Mattie en Trin blijven doorgaan met jokken en overdrijven. Een aantal jaren geleden waren er 125.000 bekeerlingen (bleken achteraf alleen ingevulde kaartjes te zijn). https://goedgelovig.wordpress.com/2009/02/24/trin-in-india-leugen-of-naiviteit/

    Volgens mij waren er nog geeneens 250.000 bezoekers op de festivals in Myanmar. En waarschijnlijk waren de meeste aanwezigen al christen. Blijkbaar dienen deze chronische overdrijvingen alleen tot eer en glorie van Mattie zelf. Triest.

  147. mafchauffeur says :

    250.000 bekeringen in twaalf dagen – dat zijn er ruim 14 per minuut, ervan uitgaand dat de HG 24 uur per etmaal actief is en op de zevende dag der week geen rust neemt.

    Veertien mensen op de gehele bevolking klinkt nou niet als een onwaarschijnlijk en daarmee uit de duim gezogen aantal.

    Wat ik dan wel weer volslagen ridicuul vind is dat TRIN een daarmee toch best wel succesvolle campagne niet met enkele weken of maanden heeft verlengd. Waarom sta je voor 20 studenten in Zelhem je kostbare tijd te verspillen terwijl je geheel Myanmar het Koninkrijk in kunt loodsen door even door te pakken en daar laten we zeggen een half jaar neer te strijken?

    Raar.

  148. engel says :

    @maf,

    Jij denkt als een boekhouder. Mattie laat zich door de (G)geest leiden. Dat geeft soms andere uitkomsten.

  149. afolus says :

    @engel
    Je bent gewoon een ongelovige Thomas.

    Thousands, tens of thousands came to the meetings.
    It was very awesome.
    You should not doubt about these fantastic miracles.
    Our daddy is so great…

  150. pknbroeder says :

    @ maf

    Een beetje het oogstverhaal van het evangelie.
    Een hoop oogsten met grote conferenties en dergelijke.
    Investeren op de lange termijn, discipelschaptrainingen of alphacursussen wie regelt dat allemaal? Br. Mattie is na een paar weken weer pleiten.
    Misschien ook wel goed, laat de nieuwe christenen maar een nieuwe vorm van christendom ontwikkelen zonder die Amerikaanse circustaferelen.
    En mafchauffeur je moet je ook niet vergissen dat de studenten van nu de gristelijke leiders van morgen zijn die wellicht een miljoenenpubliek kunnen bekeren, dat is dan een cursus investeren in de HG 😉
    Zo gek is dat dus niet van de trinbroers en zussen.

  151. engel says :

    @afolus, ik heb de gave van onderscheiding.

  152. Vinegar says :

    @ Wilfred

    Sacrifise? Foei, doe even een spelling check, wil je? 😉

  153. Wilfred says :

    @Vinegar: zich diep schamen doet. 😦

  154. fladderaartje says :

    “De heilige Geest brak los”
    Had iemand Hem aan de ketting gelegd dan?

  155. Vinegar says :

    Wat breekt er eigenlijk zoal los?

    Een daverend applaus
    De hel
    Onweer
    Strijd
    Bokito (of ander dieren: stier, waakhond, olifant etc.)
    IJsberg

    Op het applaus na toch geen leuke zaken.
    Wat kunnen charismanischen toch bizarre termen bedenken.

  156. Jan Hartman says :

    Op het applaus na toch geen leuke zaken.
    Wat kunnen charismanischen toch bizarre termen bedenken.

    Als deze mensen nu eens zelf tot bekering komen, door terug te gaan naar het Woord! Zich nederig gaan opstellen en zich ondergeschikt maken aan dat Woord, Gods Woord! Dan kon ik mogelijke zaken nog eens gaan geloven!

  157. Vinegar says :

    Tja, als mensen zich ondergeschikt maken aan het Woord, zijn ze de aandacht kwijt. En daar lijkt het dit soort lieden toch (ook) om te doen!

  158. mafchauffeur says :

    Mattheus is lid geworden van de Mile High Club! 😉

    Of hij wil slechts subtiel mededelen dat dit keer wél economy class is gereisd.

  159. afolus says :

    @mafchauffeur
    Br. Mattie vloog hier niet “gewoon economyclass”. Hier zit hij duidelijk in de comfortzone van de economyclass en dat kost per enkele reis, afhankelijk van de afstand tussen €90 en €160 per stoel extra….

    Even blijven opletten…

  160. mafchauffeur says :

    @afolus: dank voor de aanvulling.

    Desalniettemin vind ik het een hele verbetering. Zowel qua kosten als qua transparantie. 🙂
    https://goedgelovig.wordpress.com/2012/06/14/het-grote-trin-organisatieplan/#comment-138711

  161. engel says :

    Misschien zat de business class vol… Zomaar een idee.

  162. engel says :

    Trin bericht nu dat er 20.000 mensen aanwezig waren tijdens de campagne en dat ‘velen’ tot bekering zijn gekomen. Dat is toch weer wat anders dan de 250.000 bekeerlingen die Mattie vorig week nog noemde.

    http://www.trin.nl/index.php?option=com_osemsc&view=category&layout=blog&id=541&Itemid=1277

  163. mafchauffeur says :

    @engel: maar heeft Mat dat zelf gezegd dan? Het enige wat ik hierboven lees is een citaat van een anonieme groupie bijbelschoolcursist die vooral enthousiast was over het uitvallen van de 5 lesuren op school.

    Video-opnamen wil ik zien. 😉

  164. engel says :

    @maf,

    Ik twijfel minder aan deze oprechte jongen die de moeite doet om 5 uur te fietsen om onze gezalfde overdrijver te horen. Overdrijven is toch het kenmerk van onze Mattie?

    En een citaat op FB is toch ook bewijs? Er was vast wel een dokter bij die het kan bevestigen.

  165. afolus says :

    Prachtig die herkenbare overdrijvende trap van onze vriend Mattheus.

    Met al die nullen is het bepaald minder geloofwaardig.
    Als hij zou melden dat er 37 mensen na gesprekken tot bekering zijn gekomen, waarvan er 3 zich hebben aangemeld als aankomend revivalist was ook iedereen tevreden geweest.

    Wat is dat toch met die jongen…?

  166. Jan Hartman says :

    hoogmoedig? en geestig?

  167. mafchauffeur says :

    @engel: Hmmm. Ik ben niet overtuigd. Ik denk dat jouw bron minstens zo’n dikke duim groot geloof heeft als Mat.

    Ik heb talloze wonderen mee gemaakt. Ik maak ze wekelijks mee. Dat is een andere reden dat ik houd van Jezus, en waarom deze post begint met: “Cause I know that you’re alive…”
    Dit gaat het besef van materialistisch denken te boven.
    Vorige week werd een vriendin van mij ineens genezen van haar ADHD!!! We baden voor haar, en sindsdien is het weg! We merken allemaal verschil. Bij haar op school merken ze het verschil gigantisch. Iedereen merkt het. Ze stopte meteen met het slikken van die pilletjes, en ze werd er juist rustiger op! ADHD is volgens de wetenschap niet te genezen.
    Moet ik vertellen over al die andere dingen?
    “Daniël, je bent gek.” Ja ik ben gek op Jezus.
    Vorig jaar legde ik mijn handen op een vrouw die last had van de ziekte van Lyme, van Astma en van Reuma. ONMIDDELLIJK verdwenen alle drie de kwalen. De dokter bevestigde het.
    Ik kan door blijven gaan.
    Boodschap: Jezus is levend. Hij houd van jou, en hij vergeeft jou als je zijn vergeving accepteert. Het leven met Jezus is niet saai. Het is vol met wonderen.
    “Wie zoekt zal vinden.”
    “Wie niet zoekt zal niet vinden.”

    https://www.facebook.com/daniel.vandeutekom.5

  168. engel says :

    @mat,

    Wij kunnen nog een hoop leren van deze jongen!

  169. afolus says :

    @mafchauffeur
    Zou Daniël van Deutekom bezig zijn met een poging om genezen te worden van oogkwalen? Mogelijk ondersteunt hij zijn veelvuldige gebeden met het eten van hele Lidl-voorraden worteltjes, gelet op de verkleuring van zijn haardos. 😎

  170. mafchauffeur says :

    @afolus: mogelijk heeft hij met zijn hoofd in een Gloriewolk gelopen.

    Daarvan kan je bovennatuurlijke verkleuringen oplopen. 😎

  171. mafchauffeur says :

    Ah, net op tijd vóór het sluiten van GG is er duidelijkheid over die 250.000 bekeerlingen die de TRIN najaarscampagne vorig najaar volgens sommigen zou hebben opgeleverd.

    Het blijkt een profetie; de contracten voor het binnenhalen van dat kwart miljoen zijn vandaag definitief getekend. 😉

    Tevens is duidelijk waarom de jaarrekeningen van 2011 en 2012 nog niet beschikbaar zijn: het Head of Finance (rechts op de foto) is gewoon mee op reis. 😉