Preek van de Loser

Losers zijn ín en zorgen tegenwoordig voor bestsellers. Een goed idee dus om ze op de kansel te hijsen om de goegemeente te vertellen hoe ze zulke sukkels zijn geworden en wat ze ervan hebben geleerd. Een klassieke zonde, verlossing, dankbaarheid. Epic faalhaas Diederik Stapel mag als eerste op, gevolgd door een burn-out loser en een outcast loser. Henk Krol trapte nét een week te laat op de hark om nog in aanmerking te komen. In november in Amsterdam: de Preek van de Loser. Nu al afgefakkeld door de lezers van Trouw die zonder zonde zijn.

Preek-van-de-Loser

Voor Karel Smouter en Suzan Doodeman is er nog een dieperliggende reden om Stapel de kansel te laten beklimmen. Het gaat niet om het oordeel, maar om de lessen die worden geleerd uit falikante mislukkingen. Failing forward. Dat leggen ze uit in dit artikel dat gisteren in nrc.next verscheen.

8 responses to “Preek van de Loser”

  1. Menno says :

    Ik denk dat het inderdaad een goed initiatief is.

    Zelf ben ik ook wetenschapper en merk ik dat er bij mijn collega’s soms veel onwetendheid is over de berperkingen en valkuilen van de wetenschap. En wie kan deze beter omschrijven dan iemand die er zelf daadwerkelijk is ingevallen?

  2. Wilfred says :

    Terecht punt. We moeten niet vergeten dat we vaak zelf (al dan niet via de politiek) de context scheppen waarin ontsporingen plaats kunnen vinden. We willen vaak niet meer betalen om die ontsporingen te beperken door een betere interne beheersing. Verontwaardiging is dan soms ook selectief…

    Ik vraag me wel af wat dhr. Stapel als hoogleraar op dat gebied te bieden zou hebben. Dat wordt, behalve een aantal algemene voorbeelden, niet echt verder uitgewerkt. Ik kan me niet voorstellen dat de universiteit inmiddels nog niet weet waar de kwestbare punten zaten. Dus wat zou Stapel daaraan nog precies toe kunnen voegen?

  3. Jan Wieling says :

    @Menno: ik krijg veeleer de indruk dat Stapel getracht heeft bepaalde beperkingen op te heffen door valkuilen te creëren. En daarbij speculeerde op de naïviteit/ onwetendheid van zijn collega’s/ gehoor. 🙂

  4. mafchauffeur says :

    Lijkt me een uitstekend initiatief. Dat de preek van de heer Stapel gevolgd moge worden door soortgelijke deemoedige en openhartige bijdragen van bijvoorbeeld de heren Agtereek, Allart, Allart en Spruyt. 😎

  5. Wilfred says :

    @Maf: Je vergeet van der Steen!

  6. mafchauffeur says :

    @Wilfred: ik denk niet dat die aan de criteria voldoet.

    Dit is ons punt: we doen onszelf tekort als we hem voor eeuwig uit het publieke leven blijven weren. We lopen namelijk een heleboel wijsheid mis wanneer we met een grote boog om zo’n figuur heen blijven lopen. De publieke veroordeling die Stapel wachtte na zijn ontmaskering, berooft ons van de mogelijkheid om van hem te leren.

    http://preekvandeloser.nl/waarom-diederik-stapel-van-ons-de-kansel-mag-bestijgen/

    Er is geen sprake van weren uit het publieke leven of met een grote boog om hem heen lopen. Integendeel, alive and kicking, van Zelhem tot Yangon.

    Hooguit is sprake van een beperkte ontmaskering in combinatie met het constateren van de Geest van Overdrijving. Maar daarmee schop je het denk ik niet tot deze preekstoel. 😉

  7. Wilfred says :

    @Maf: Je hebt gelijk. Iemand die toch al elke keer op een podium staat, hoeft er niet nog 1 te krijgen.