De uitgevers-catfight om de gristenvrouw

strijdomdevrouwenmarktDe tijd dat het leven van de evangelische vrouw nog eenvoudig en overzichtelijk was – je bent óf van de Eva óf van de Sestra – is voorbij. De meiden- en vrouwensites en -bladen schieten tegenwoordig als de spreekwoordelijke paddestoelen uit de grond en onderscheiden zich nauwelijks nog van elkaar.

Gristelijke meiden die de BEAM-site van de EO ontgroeien gaan een tijdje wonen in het Huis van Belle, waar ze hun haar leren stylen, een kussen naaien en cupcakes bakken. Zaken die hen voorbereiden op het echte leven van een evangelische vrouw. Wie de 30 passeert moet namelijk onherroepelijk kiezen – HELP, nóg meer keuzestress! – voor één van de drie grote gristelijke vrouwenmerken. De Eva (EO) en Sestra met zusje Jente (Jongbloed) moeten tegenwoordig concurrentie dulden van Puur! (Kok). De gristelijke uitgevers proberen zich allemaal te verzekeren van een aandeel in de vrouwenmarkt.

Die strijd hoeft niet altijd netjes te worden gevoerd. Zo heeft Uitgeverij Kok onbeschaamd de naam en het concept van een bestaande vrouwensite gekaapt om precies hetzelfde, maar dan een stuk gelikter, in de markt te zetten. De verwarring is nu compleet: moeten gristenvrouwen die snakken naar inspiratie nu kiezen voor Webmagazine Puur, waar het gaat over pure chocola en pure gristenmannen, of voor Puur! Vandaag, waar de dames ‘doen, lezen, leven en genieten’ en daarnaast vooral veel boeken van Francine Rivers lezen?

Naar verluidt heeft ook Ark Media plannen om in het al overvolle vijvertje te springen. De uitgever publiceert dit najaar FEM!, een dagboek voor vrouwen, en overweegt dit verder uit te breiden ‘als concept’ met een flinke dosis maatschappelijk engagement.

Hoezeer de uitgevers ook hun best doen om zich van elkaar te onderscheiden, in de perceptie van de doelgroep lijken de uitgaven allemaal op elkaar. Van de roze en mintgroene kleurtjes tot het jargon (‘inspireren!’ is het toverwoord). Van eenmalige, flowachtige uitgaven (vergelijk de Zomerboeken van Puur! en Sestra) tot evenementen (Puur! Fair, Sestra Kloosterweekenden, Eva Vriendinnendagen). Ze proberen allemaal gristenvrouwen ‘bewust’ te maken, te inspireren, geld afhandig te maken, recepten aan te smeren, en van het leven te helpen genieten. Zelfs de redactrices en columnistes wisselen met het grootste gemak van titel en geven elkaar op Twitter complimentjes voor de laatste pennenvruchten en knutseltjes.

eva sestra puur

Volgens uitgever Paul Abspoel van Ark Media is het logisch dat alle uitgevers zich op de vrouwenmarkt storten:

“Vrouwen zijn traditioneel verreweg de belangrijkste kopers. Er is sprake van een verdringingsmarkt waarin de uitgevers zich staande proberen te houden. Ze zoeken allemaal naar nieuwe mogelijkheden om omzet te genereren en marktaandeel te behouden en te veroveren. Het is gewoon ondernemerschap en daar is m.i. niets mis mee. Iedereen ziet bovendien het succes van bladen als Happinez en Flow, dat is ongetwijfeld ook een inspiratie. Omdat mensen steeds vaker online kopen en de boekhandel ‘overslaan’, zijn uitgevers ook bezig om directer in contact te komen met hun afnemers door ‘community building’. Dat is een strategische keuze.”

Het is voor de uitgevers dus vooral zaak het eigen marktaandeel te behouden. Gristelijke boeken zijn het domein van de vrouw, en wil je in de toekomst nog boeken verkopen dan moet je de vrouwen aan je binden. De mannen zijn immers al verloren gegaan aan de 4e Musketier.

Dan blijft toch nog de vraag: waarom zoveel van hetzelfde? Abspoel, met een kwinkslag:

“Er is wat dit betreft gewoon sprake van navolging (je weet, dat is een christelijk principe). Het kopiëren is ooit in het klooster begonnen en we gaan er gezellig mee door.”

Advertenties

55 responses to “De uitgevers-catfight om de gristenvrouw”

  1. fladderaartje says :

    Vrouwenbladen, dat is gewoon zeg maar echt niet mijn ding. En vrouwenweekenden helemaal niet. Allemaal therapeutisch geouwehoer over dat je mag zijn wie je bent. Is het niet een beetje decadent om zoveel nadruk te leggen op je uiterlijk, je huisinrichting, je emoties, je eten en snoeperijtjes? Heeft deze aarde wel behoefte aan vrouwen die gezellig opkrullen bij de openhaard in hun net gerenoveerde woon boerderijtje met een kop biologische frappuchino en fleecdekentje om te lezen wat de nieuwe kersttrends zijn? Hebben we de wereld dan niets meer te bieden dan een cupcake?

  2. mafchauffeur says :

    Is weleens onderzocht of de lezeressen van vrouwenbladen (en bezoeksters van de bijbehorende evenementen) precies diegenen zijn die hun man onder druk zetten om zich aan te melden bij de 4eMusketier?

    *dolblij is met echtgenote die daar niets van moet hebben*

  3. rob says :

    @Fladderaartje
    🙂

    Hebben we de wereld dan niets meer te bieden dan een cupcake?

    Cupcake met versiering?

  4. ruub says :

    @fladderaartje

    Allemaal therapeutisch geouwehoer over dat je mag zijn wie je bent.

    Klinkt als een evangelische dienst die ik onlangs meemaakte. Brr, ging maar door. Veel (jonge) vrouwen in het publiek en een snel groeiende gemeente, dat dan wel weer.

  5. Theanne says :

    OOOO wat ben ik het hartgrondig eens met @fladderaartje! Ik had het niet beter kunnen zeggen. Maar ja, schrijven voor die vrouwenclubjes is wel een deel van mijn broodwinning… Ik hoop maar dat ik ze tussen alle cupcakes en therapeutisch geouwehoor nog wat zinnigs meegeef.

  6. fladderaartje says :

    @Theanne
    Dan ben jij zeker het excuus waarom veel vrouwen waarvan ik dacht dat ze wel wat beters te doen hadden, toch de Eva lezen. “Er staan ook hele opbouwende artikelen in” zeggen ze dan. Dat 95% van de inhoud niet verschilt van de Libelle maakt niet uit. “Gij 5% anders” staat er tenslotte in de bijbel.

  7. Thirza says :

    En daarom ben ik ook zo tegen cupcakes. Ik gooi er liever mee dan dat ik ze opeet of (nog erger!) versier. Jakkes. Hopelijk kunnen alle vrouwenbladen zich nog onderling onderscheiden, of anders geldt vast het principe van degene met de langste adem.

  8. fladderaartje says :

    @mafchauffeur

    Nee ik denk dat het andersom is. De vrouwenbladen zijn uitgevonden door die oermannen die heel graag cupcakes lusten, maar die te gierig zijn om ze in de winkel te kopen. Hoe hou je je vrouw achter het aanrecht? Geef haar een abonnement op een vrouwenblad! Dan wordt ze vanzelf verleid door al die plaatjes van feestelijk gedekte tafels en kan ze niet wachten de pollepel ter hand te nemen! Leed ze zich niet aantrekkelijk genoeg? Eva leert haar hoe het hoort!
    Zorg vooral dat er niets in die bladen staat dat haar intellectueel uitdaagt, want straks gaat ze zich nog met allerlei beslissingen bemoeien die jij liever alleen neemt. Laat haar een kruiswoordpuzzel maken! Dan kan ze daar haar hersencellen even een workout mee geven en daarna weer tevreden aardappels schillen.

    Kortom, vrouwenbladen zijn gewoon een manier om vrouwen zich zo te laten gedragen als (een aanzienlijk percentage van de) mannen graag ziet.

    Onzanks al het gezwemel dat je mag zijn wie je bent, wordt je nergens zo de maat genomen als in vrouwenbladen. Wat als je cake altijd mislukt, als je het liefst in een joggingbroek loopt, altijd hetzelfde kapsel hebt en je allergisch bent voor herfstkransen workshops en wellness arrangementen? Kortom als er in een vrouwenblad niets staat wat je interesseert? Ben je dan wel een echte vrouw?

  9. ruub says :

    @fladderaartje
    Nja, vrouwenbladen met een bepaalde levensbeschouwelijk doelgroep hoeven toch niet ‘geheel anders’ te zijn, zoals je lijkt te suggereren? Die bladen voorzien lezers in een behoefte en moeten daar gewoon op aansluiten om verkocht te kunnen worden, anders verdwijnen ze vanzelf weer. Ik zie daar geen probleem in hoor. Echt niet.
    Sterker nog, ik ga snel een paar lekkere artikelen schrijven. Wellicht heeft de Eva, Sestra op Puur nog wel wat centen over voor een artikel “Hoe tem ik mijn 4eMusketier?”, “Verhaal: Ik betrapte mijn zoon” of “Liefdesleven: Hoe maak ik van mijn Knevel een Arie?”

  10. keietrekker says :

    @ruub
    Je mag zijn wie je bent, alleen mag je dan geen homo/lesbisch zijn. (dat mag dan vaak weer niet).

  11. fladderaartje says :

    @ruub

    Moeten ze ‘geheel’ anders zijn? Van mij niet, als je alleen wilt entertainen en je marktaandeel veilig stellen. Als het echter je doel is vrouwen te inspireren om als christen te leven (Zij maakt verschil! is de slogan van de Eva) dan mag het wel wat tegendraadser. Hoe ga je het verschil maken met een workshop ‘wijn proeven aan de hand van bijbelverhalen’ of ‘blauw is helemaal in de mode deze winter!’

    Ik denk trouwens dat de door jou gesuggereerde artikelen prima passen in dit genre.

    Nog even het thema opgezocht van de nieuwste Eva:

    “Ben ik in beeld?” Dat is het thema van Eva 9. Sommige vrouwen hebben er van nature geen probleem mee om in de spotlights te staan, anderen vinden dit juist helemaal niets. Vrouwen die een introvert karakter hebben, bijvoorbeeld. In dit nummer besteedt Eva aandacht aan beiden, want iedereen heeft een uniek plekje en verdient aandacht. Voor God is iedereen bijzonder en bij Hem zijn we dan ook altijd in beeld.”

    Therapeutisch geouwehoer. I rest my case.

  12. Geertha A. says :

    ontzettend flauw van uitgeverij Kok om de naam en het concept van webmagazine puur over te nemen. En dat noemt zich gristelijk? ik vind het diefstal!

  13. pknbroeder says :

    De evangelische wereld maakt er nogal een punt van dat vrouwen en mannengedoe. Beetje mannen en vrouwendagen organiseren.

    Voor de vrouwen bijvoorbeeld: http://www.bevrijdingspastoraat.nl/index.php/conferenties/vrij-zijn-vrouwendag-15-november

    En voor de mannen:
    http://www.cip.nl/artikel/38636/4e-Musketier:-Website-plat-door-golf-aanmeldingen

    Op zich is er niets mis met het therapeutische geouwehoer, alleen jammer als je niet in het heteroseksuele gezinsplaatje past.

    Ik denk wel dat zo’n conferentie of mannen/vrouwendag voor veel mensen helend kan werken, linkje als voorbeeld:
    http://www.bevrijdingspastoraat.nl/index.php/vrij-zijn-tv/archief/item/vader-en-moeder-1

    Volgens mij zit er een knap staaltje psychotherapie in de preken van de VrijZijn sprekers. Het zal me dan ook niets verbazen als Wilkin van der Kamp en zijn collega-sprekers zich veel laten inspireren door inzichten in de psychologie. Ik denk dat er een uitdaging ligt voor EVA en de 4 musquito’s om buiten de gezinsdeuren ook de de gristenvrouwen in joggingbroek en gristenmannen in welnessarrangementen aan te spreken, met hun psychologische advies 😀

    Vrouwen komen van Venus
    Mannen komen van Mars

    Oeps, de evangelische wereld denkt weer zwart-wit, jammer

    …gaat nu een cupcakeje eten en zet thee….

  14. bramvandijk says :

    @pknbroeder

    Het zal me dan ook niets verbazen als Wilkin van der Kamp en zijn collega-sprekers zich veel laten inspireren door inzichten in de psychologie.

    Ik denk dat je deze serie artikelen wel interessant zal vinden:
    https://goedgelovig.wordpress.com/category/miniserie-bevrijd/

    GG-lezer ThaFizzy heeft een heel aantal bevrijdingsconferenties afgelopen en vertelt hoe het er zo’n beetje aan toegaat. De gebruikte vragenlijsten zijn inderdaad min of meer overgenomen uit de ‘wereldse’ psychologie, maar de interpretatie ervan is daar niet echt mee in lijn.

  15. Janneke de Leede says :

    Ik heb de eer om betrokken te zijn bij Puur!Zomer en Puur!Winter…Heerlijk! Is het niet gewoon zo dat christenvrouwen ook heel gewone echte vrouwen zijn, die dingen leuk vinden die andere vrouwen leuk vinden. Bleek niet onlangs uit een onderzoek van de EO dat christenen net gewone mensen zijn en niet heel anders…. Dat geldt dus ook voor christenvrouwen. En daar kun je grote vragen bij zetten of vinden dat het anders moet. of insteken en aansluiten waar vrouwen nu zitten. Ze zoeken zeker ook naar verdieping en willen ook lezen over zingevingsvragen en dat gaat volgens mij prima samen met een cupcake!!

  16. mafchauffeur says :

    @Janneke de Leede: Dus één op de zes gristinnen maakt zich schuldig aan Retourfraude? 😉
    http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/onderzoek/22028620/__Gedragen_kleding_terug_naar_winkel__.html

  17. Marie says :

    Waar ik jeuk van krijg is de zoetheid van de covers van veel gristenvrouwenboeken. Bloemetjes, strikjes, krullerige letters, vogeltjes, uiltjes, noem maar op. Zie hier bijvoorbeeld https://www.boekencentrum.nl/shop.php?sField=topSearch&filter2=&filter1=alles&topSearch=Essentials. Misschien spreekt het de gemiddelde gristenvrouw erg aan, maar wat mij betreft: ‘doe maar niet hè?’.

  18. Liefhebber says :

    De vraag blijft toch: Wat voor cupcake maat heb jij?

  19. thomas1717 says :

    In deze bladen zullen niet veel artikelen staan als:

    “Martha, de dienende vrouw” of
    “Eerst kwam Adam, daarna Eva” of
    “Het is beter je mond te houden in de samenkomst en thuis je man om opheldering vragen”

    Misschien zijn dit wel leuke artikelen voor nog een nieuw blad de “Martha” .

  20. Mijnmening says :

    Ik mis het punt hier. Prima toch al die bladen. Als jij je aangesproken voelt door het magazine (christelijk of niet) dan koop je het en anders niet. En zolang al die uitgevers hun blad aan de man (uh vrouw) brengen dan is dat toch prima. Redacteuren, vormgevers, uitgevers en groot deel christenvrouwen blij. Nogmaals ik zie het probleem niet.

  21. rob says :

    @Janneke de Leede

    Bleek niet onlangs uit een onderzoek van de EO dat christenen net gewone mensen zijn en niet heel anders…. Dat geldt dus ook voor christenvrouwen.

    Niet te geloven!
    Zo’n uitslag had ik echt niet verwacht, verbluffend!

  22. rob says :

    @Ruub

    Hoe maak ik van mijn Knevel een Arie?”

    🙂

    Of hoe knevel ik Arie?

  23. Hertog Jan says :

    Jezus stierf voor cupcakes!

    Laten we dat niet vergeten mensen…

  24. KAAS! says :

    Even off-topic: Wat moest jij nou in een evangelische dienst @Ruub?

  25. PJ says :

    Cupcakes is zoooo 2012. Je moet nu echt cakepops hebben.

  26. ruub says :

    @Kaas: doopdienst met naaste familie in de hoofdrol. Zij vonden het een mooie dienst, dus prima.

  27. KAAS! says :

    Uitstekend @ruub 🙂

  28. Charissa says :

    Ik ben al heel lang de weg kwijt in vrouwenland in onze samenleving. Ik vind het verbluffende wezens. Een vreemde combi van ‘theemutsen’ met ‘tijgerkracht’ sommigen ‘geharnast’ in de ambitie om een topplek en podium in te nemen en soms ook gewoon ‘verwende prinsessen’. En ik ben er zelf ook nog eentje. #gristenvrouwopdrift als ik op dit moment voor 1 blad zou moeten kiezen, zou het denk ik ‘Linda’ zijn. Nog nooit gelezen, maar men zegt dat het zeer geschikt is voor stoute vrouwen! Dat trekt mij wel aan.

  29. pknbroeder says :

    Wrs. meest gelezen mannenblad: Donald Duck
    Wrs. meest gelezen vrouwenblad: Libelle

    Ik blijf het verontrustend vinden, aangezien mijn moeder haar levenswijsheden nog steeds uit de Libelle blijft halen, alsof het de Elsevier betreft.
    Mannen gelukkig, leren nog veel dingen bijvoorbeeld over het leefgebied van de steenmarter 😉

  30. rob says :

    @PKNbroeder

    Ik blijf het verontrustend vinden, aangezien mijn moeder haar levenswijsheden nog steeds uit de Libelle blijft halen, alsof het de Elsevier betreft.

    Misschien is het typisch mannelijk om levenswijsheid te verbinden aan status en gezag. Wat maakt het uit of een blad gezaghebbend is?
    Waarom zou je tegenspreken dat je moeder wijsheid uit de Libelle haalt ?
    Een gesprek met een zwakzinnige kan je ook wijsheid brengen.
    (hmm, misschien is dat geen elegante vergelijking 🙂 )

  31. pknbroeder says :

    @rob

    misschien, omdat de Libelle niet volledig betrouwbaar is, wetenschappelijk verantwoord enzo…Verder maakt het me ook niet zoveel uit hoor, ze is er niet minder van geworden 😀 Het verontrusting met een knipoog.

  32. TommyLee says :

    Heb twee jaargangen van een gezinsblad uit 1918 liggen. Je kijkt er van op hoeveel artikelen zo weer te plaatsen zijn. OK taalgebruik zou wat bijgeschaafd moeten worden maar verder…

  33. Marieke says :

    Wat het probleem is met al die christelijke bladen?

    Wel, ze lijken wel heel erg op elkaar. Blijkbaar zijn er (nog) genoeg vrouwen die geïnteresseerd zijn in cupcakes, cakepops en meer van dat soort gefrutsel. Maar wanneer komt er een uitgeverij die de vrouwen (en/of mannen) willen aanspreken die helemaal niet zitten te wachten op de christelijke Happinez of de evangelische Flow?

    Ikzelf hoor bij de categorie vrouwen die jeuk krijgt van alles dat riekt naar cupcakes. Aan de reacties hierboven zie ik dat ik zeker niet de enige ben. Is dat niet een marktonderzoekje waard om eens een ándere doelgroep aan te spreken? Wanneer volgt de christelijke LINDA, de christelijke Elsevier of de christelijke Psychologie magazine?

    Die bladen zitten duidelijk in elkaars vaarwater. Dat moet een keer misgaan.

  34. jopie says :

    aaah, zo eens met alle vrouwen in deze thread! ik ga daarom met een paar vriendinnen een vrouwenblad maken dat niet mierzoet is waar geen kruimeltje cupcake in verschijnt. Ik hoop alleen dat er genóeg cupcakehatende vrouwen zijn die zitten te wachten op zo’n blad 🙂 Anders gaat het dood natuurlijk.

  35. jopie says :

    en ja, mn vriendinnen en ik zijn alledrie te idee-gericht om energie op te kunnen brengen voor een marktonderzoek zoals marieke zegt. we gaan het dus maar gewoon proberen en zien wel of het aanslaat.

  36. fladderaartje says :

    @Tommy Lee

    Dat is natuurlijk het hele verhaal. Alle zelfde onderwerpen komen steeds weer terug, en worden behandeld precies volgens het verwachtingspatroon van het tijdperk en de doelgroep. Een laagdrempelig medium als een damensblad leent zich gewoon niet voor echte verdieping. Het leent zich wel voor handige educatie op het gebied van zaken als hygiene, veelvoorkomende opvoedprobleempjes, hoe haal ik vlekken uit het tapijt en hoe ga ik om met een lastige schoonmoeder. (Daar heb je de levenswijzheid van de moeder van de PKN broeder).

    Maar als je al eens drie jaar zo’n blad volgt, dan wordt het allemaal meer van hetzelfde. Het brengt je niet verder, het bevestigd vooral wat jij en je vriendinnen toch al dachten en vonden, of wat je meestal al in de kerk hoort. Een boel common sense, zowel op relationeel als geestelijk gebied. Aantrekkelijk vormgegeven en geschikt voor een lekkere brede doelgroep. Leuk om in te bladeren, hetzij om nieuwe ideeen op te doen of vol ontzetting je te vergapen aan wat vrouwen zichzelf nu weer aandoen op het gebied van mode.

    Als dit soort feelgood bladen echter te hoge ambities hebben, zoals vrouwen inspireren om het verschil te maken in de wereld, dan denk ik dat je ze best even een spiegel voor mag houden. Als je mensen echt wilt inspireren dan moet je ze prikkelen, confronteren, wakkerschudden, overtuigen, onderwijzen, en ze achterlaten met een onrustig gevoel. Niet ze na een opbouwend artikel in slaap sussen met een toetjesrecept en een leuke make-over.

  37. ruub says :

    @jopie
    Right on, een nieuw blad! Diepgravende interviews met mensen die ertoe doen, die echt wat te te vertellen hebben in deze wereld! Een vrouwenblad voor de intelligentia, met serieuze aandacht voor de Wetenschap, bijvoorbeeld voor het nieuwe baanbrekende onderzoek van professor Dr. Oetker ofzo. Hartstikke goed, veel succes!

  38. jopie says :

    jeetje, fladderaartje, ga ook voor ons magazine schrijven 😀

    “Als je mensen echt wilt inspireren dan moet je ze prikkelen, confronteren, wakkerschudden, overtuigen, onderwijzen, en ze achterlaten met een onrustig gevoel. Niet ze na een opbouwend artikel in slaap sussen met een toetjesrecept en een leuke make-over.”

    amen amen amen amen

  39. fladderaartje says :

    @ jopie

    Waarom niet een vrouwen- en mannenblad? Een paar artikelen die vrouwen wellicht interesseren, dan een aantal algemene artikelen en dan nog een paar mannenonderwerpen. Dan design je het zo dat er twee covers zijn, dan pakken zowel vrouwen als mannen het uit de schappen.
    OP die manier heb je ook maar een abonnement nodig, lekker goedkoop in de crisistijd. Bovendien kun je de mannen in de redactie hun inzichten laten geven over de vrouwen artikelen en andersom, en dan leren de lezers ook nog eens wat van elkaar. Volgens mij is dit een gat in de markt.

  40. fladderaartje says :

    @ Jopie

    Goed hoor, geef je email maar! Mag ik de boekrecenties doen? (Geen romans over Amish!!!!!)

  41. jopie says :

    @ruub: precies!

    @fladderaartje:
    omdat mannen niet geemancipeerd zijn. is hetzelfde als dat tienjarige kinderen wel een blad voor twaalfjarigen willen lezen, maar twaalfjarigen niet een voor tienjarigen. vrouwen willen wel een mannenblad of neutraal blad lezen, maar mannen geen vrouwenbladen.

  42. fladderaartje says :

    @Jopie
    Daarom heb je ook twee covers. In pompstations leg je het blad gewoon andersom, met een foto van een aantrekkelijke uuhhh auto voorop. Mannen kijken toch niet verder dan de buitenkant.

    Wie zijn er volgens jou trouwens de tien jarigen? Of moet ik niet tever doordenken bij je vergelijking?

  43. jopie says :

    ha! er zijn nog geen definitieve concrete plannen over iets als boekrecensies maar leuk om emailadressen te hebben! mijn internetpubliceerbaar adres is draaiorgelspecialist at hotmeel punt com. En haha, amish. gotta love em 😉

  44. jopie says :

    mannen vinden dat vrouwen de tienjarigen zijn. En laten we wel wezen, vrouwen denken dat zelf maar al te vaak ook.

  45. fladderaartje says :

    Draaiorgelspecialist? Dat wordt alvast een mooie cover.

  46. Marieke says :

    @Jopie

    Interessant! Wat worden jullie pijlers? Een ‘niet-cupcake blad’, is dat inspiratie genoeg? 😉

  47. fladderaartje says :

    Vrouwen die de Eva lezen denken dat misschien. Maar vrouwen vanuit jouw doelgroep lezen alleen maar mannenbladen bij gebrek aan beter.

  48. jopie says :

    hm, ik denk dat het voor elke vrouw moed vraagt om zichzelf écht gelijkwaardig aan mannen te zien. Maar misschien is dat mijn referentiekader bepaald door de subcultuur waar ik in zit.

    De vrouw in deze TED zegt: er is niet zoiets als een glazen plafond. Maar vrouwen durven niet zo goed zichzelf te beschouwen als iemand die boven dat plafond kan gaan. (in heel andere woorden)

    [/feministisch gespam]

    @marieke:
    tot nu toe was dat kunst/zingeving/maatschappij/avontuur/relaties, maar mss gaan we dat nog omgooien. t gaat vooral om de manier waaróp we elk onderwerp behandelen of course.

  49. Liefhebber says :

    Elsevier???? De beste interviews staan echt ergens anders in hoor!

  50. TommyLee says :

    @fladderaartje: wat is nou het meest interessant aan een blad of je nou een nummer uit 1918 neemt (ik heb ook bladen uit 1896) of de nieuwe. Dat zijn toch zeker de advertenties. Advertenties geven toch meer de nieuwste snufjes op zijn voordeligst en met weinig woorden weer en geven het beste tijdsbeeld Ik vermoed zomaar dat veel bladen doorgekeken/gescand worden op de advertenties. Het geeft je als lezer de bevestiging dat je het juiste blad voor je hebt als de advertenties je interesseren. Ik ben zelf dus niet de doelgroep van welk willekeurig damesblad want ik wordt niet warm van die superblije gefotosjopte mufjes.(ik lees dan weer liever een vakblad met allerlei techniek) en die zielige verhalen in die ingezonden brieven brrrr.

  51. anne says :

    nou Jopie dan ben je niet de enige. Wij zijn daar ook mee bezig en al ik vrij gevorderd stadium met een groep getalenteerde journalisten. Ben benieuwd naar wat jij en je vriendinnen maken.

  52. fladderaartje says :

    @anne en jopie

    Dus er komen binnenkort twee vrouwenbladen bij? Gezellig. Misschien kunnen jullie beter vast samen gaan werken. Ik wil graag geloven dat er in Nederland honderdduizenden christelijke vrouwen zijn die meer willen dan handtassen en cupcakes, maar ik vrees het ergste.

  53. Aline says :

    Blegh, ik ben een vrouw en totaal niet geïnteresseerd in die vrouwenbladen. Het houdt je wereld inderdaad zó beperkt. Dat is ook niet goed voor de relaties tussen mannen en vrouwen, als de vrouw niet verdere wijsheid heeft dan de mooiste cupcakes bakken, het huis mooi inrichten en alleen maar verschrikkelijk empathisch is door al die real-life-stories. Je hebt ook nog zoiets nodig als kritisch maatschappelijk inzicht en kritisch nadenken over ons discipelschap. Het klopt niet dat dit bijna geen onderdeel uitmaakt van deze christelijke vrouwenbladen. Kritisch nadenken over ons discipelschap komen mannen trouwens evenveel tekort hoor, maar het het maatschappelijk kritisch kunnen nadenken kunnen ze wel al iets beter doordat zij de Elsevier in hun schoot krijgen geworpen. Je eindigt met een man die zich blijft ontwikkelen en een theemuts-vrouw. Dus…
    Ik lees als gristenvrouw lekker de Opzij en theologische/maatschappijkritische artikelen. And praise the lord, wat is het goed voor mij en mijn medemens 🙂

    Deze bladen hierboven zijn gelukkig nog niet zo erg als Amerikaanse gristenvrouwbladen. Je moet eens hier kijken als je wilt lachen en huilen tegelijk: http://setapartgirl.com/magazine/archives

  54. mafchauffeur says :

    @Aline: leuk!

    Voor de mannen biedt die site trouwens ook heel veel nuttige informatie:

    The growl for Christ’s glory has gone missing from the souls of today’s Christian men. Men are built to fix things, and the time for fixing is at hand. The Church of Jesus Christ needs its men, and it needs them now.

    http://store.ellerslie.com/The_Manhood_Series_5_Disc_DVD_Set_Eric_Ludy_p/dvds-tms.htm

    Een soort 4eMusketier, maar dan zonder dat je een marathon hoeft te lopen. Meer iets in de trant van Bob de Bouwer. 😉

  55. anne says :

    @Aline, helemaal met je eens. En daarom wordt dat nieuwe magazine van ons ook geen theeleutblad met die vreselijke cupcakes en oppervlakkige “momentjes voor jezelf” We gaan voor diepgang en meer opinie. Nog even geduld.